
Començarem
El Temps Passa... i la música queda amb molt de
rock and roll.
Quimet està content i es frega les mans dient que va a omplir la
bossa d'
euros, pràcticament totes les cançons les ha tocat.
Mario assegura que
el col·lega
ha fet trampes ja que avui ha estat ell el que ha seleccionat els
temes i clar, ho ha fet escombrant cap a casa, és a dir,
a la seva pròpia
butxaca. Per això
Mario ha canviat alguns
fent-li trampa al seu torn i és que
"
Entre granujas anda el juego". Tindrem en
el nostre viatge als
records, als
anys seixanta, a
Los Llopis,
Els 5 Xics,
Los Teen Tops,
Chico
Velento,
Los Tamara,
Víctor Balaguer,
Los Top Son i
Mike Rios que ens arribarà
acompanyat per
Los Sonor, però també a
Los Telstars,
Els 3 Tambors,
Los Sírex,
Tony Vilaplana,
Los 4 Jets,
Los Salvajes,
Lone Star,
Los Mustang i
Z-66. Tots
ells seran l
a nostra banda sonora en el
programa d'aquesta setmana que com és
habitual. T’arriba des de
totes les emissores per les que ens escoltes o per
internet si t’el descarregues del
blog o el
facebook de
Montse Aliaga.
Nosaltres som
Quimet Curull i
Mario Prades i començarem dient com sempre que
ara
Obrim la
Paradeta
Els 5 Xics – Estremécete

El mestre
Quimet ja toca el seu primer
euro. Ell sempre diu
que aquesta cançó es titula “
Estic xocat” i es que pren com a referencia la
versió que va fer
L’Orquesta Platería. Aquest tema a carrec del grup valencià
Els 5 Xics amb els que obrim
el programa d'avui de
El Temps Passa… i la música
queda, os el hem extret d'un doble CD recollint tots els seus èxits que es va
publicar l'any 1997 mitjançant el segell Ramalama, si bé no hem localitçat en
quin disc petit es va incloure inicialment el tema, és clar que sí apareix en
el àlbum “
Els 5 Xics” que es va publicar l’any 1983 i que va ser un intent del
grup pèr tornar, el va publicar el segell Val-Disc i nosaltres estem convencuts
de que va ser una de les noves gravacions que es van incloure en aquest disc,
junt a vells èxits de
Els 5 Chics.
Els 5 Xics van ser una bona banda valenciana
creada al barri del Cabañal i que va estar en actiu de 1965 a 1983. Sempre van
gravar en castellà, però un dia
Els 5 Xics es van despenjar amb una gran versió
del "
Quan un home vol a una dona" cantada en valencià i que va ser el
gran èxit en la carrera del cantant de color nord americà
Percy Sledge. Va ser
l’única cançó

que van gravar en català. Entre els components de
Els 5 Xics,
encara que no sabem si va intervenir en aquest enregistrament, destaca el
cantautor i guitarra
Remigi Palmero que és de Castelló, al costat del bateria
Ramón
Asensio, el cantant
José Luis Ballester,
José Llusar que també va actuar com a productor,
Antonio Riza a la guitarra i
Vicente Gay al baix i saxos, a més del organista
Bernardo Adam Ferrero.
Els 5
Xics van ser declarats "
El Mejor Grupo Valenciano de su Época". Van
gravar amb diferents segells: Session, Regal, Unic, Ekipo, Dipolo i Val-disc.
De fet cinc ho van ser solsament al principi, van arribar a contabilitçarse
fins a
7 músics. En total van gravar
14 discos petits, entre EP’s i singles, a
part dels
dos álbums dels que us hem parlat, un l'ány 1983 i l’altre al 1997.




Los Llopis – No seas cruel

Amb un altre
euro preparat per al
Quimet que s’ha fet un far
de tocar aquesta cançó, arriben al programa
Los Llopis. Aquest va ser un dels
grans èxits d'
Elvis Presley, a qui es coneixia com
Elvis Pelvis i que en els
seus inicis va estar vetat per les televisions nord-americanes que només emetien
la imatge filmada del
Rei, de
cintura cap amunt ja que els seus
moviments de
maluc es van considerar
provocatius i
lascius.
Los Llopis versionen molt bé
aquest clàssic del
rock and roll a un EP on també es trobaven "
Rock a
beating boogie", "
La
Puerta verde" i "
Hasta luego cocodrilo".
Los
Llopis van ser els primer en fer
rock’n’roll en espanyol al estil americà,
prenen com a model als pioners americans. Es van crear a Cuba l’any 1951 i

inicialmente es van fer dir
Cuarteto Llopis-Dulzaides, quan el músic
Ñico Rojas
va presentar als
Germans Llopis (
Frank i
Nolo) el pianista
Felipe Dulzaides.
Amb el
rock and roll, els turistes nord-americans a Cuba van començar a demanar
que toquessin peces amb aquest ritme i van sorgir els primers
rockers a l’illa.
Orquestres com la dels
Hermanos Castro (cap d'ells es diu
Fidel ni
Raul, no us
confongueu),
Orquesta Aragón o
la Sonora Matancera inclouren
rock and rol al seu
repertori, aixó si, molt orquestrat i amb caire caribeny. Però
Los Llopis van
ser els primers que van gravar
rock and roll en castellà prenent com a
referència a
Bill Haley i els pioners. Més tard es van traslladar a Mèxic i després
es van vindre cap a Espanya, encara que la casa de discos els va voler canviar
l'estil ja que havia d'explotar el fet que eren cubans. El terme
"
patxanguer" precisament prové de la seva cançó “
La Pachanga”, un dels primers grans èxits de
Los Llopis aquí al país.




Los Teen Tops – La plaga

Un altre
euro per
Quimet que està molt content, és clar. Tot
i que
Los Llopis van ser el primer grup de la història que va
versionar al castellà
rock and roll del anomenat "
pioner" arribat
dels Estats Units, a Mèxic es reparteixen aquest honor
Los Camisas Negras,
Los
Locos del Ritmo i
Los Teen Tops que van començar més o menys al mateix temps.
Però a Espanya els que van arribar amb les seves cançons i van introduir aquest
rock and roll van ser
Los Teen Tops, el grup liderat per
Enrique Guzmán que va
ser cantant per pura casualitat. Ens expliquem. La banda la integraven
inicialment
Enrique Guzmán (veu i guitarra rítmica),
Armando Martínez "
El
Manny" (bateria),
Sergio Martell (piano),
Jesús Martínez "
El Tutti"
(guitarra solista) i
Rogelio Tenorio al baix i veu, però de veu poca ja que el
seu pas per el grup podem dir que es va

limitar a
les fotos del primer disc ja
que el contrabaix el va tindre que tocar un músic d'estudi anomenat
El Pollo.
Enrique va haver de cantar ja que
Rogelio es va posar tan
nerviós que va ser incapaç de fer res a dretes allà a l'estudi. Aquest bon
rock
and roll es trobava en un EP amb "
El rock de la cárcel" d’
Elvis,
"
Buen Rock and Roll esta noche" i "
Confidente de
secundaria" de
Jerry Lee Lewis i que al nostre país va ser el seu millor
EP i és va titolar "
El trepidante rock and roll de los Teen Tops".
Paral·lelament
Enrique Guzmán (Caracas, Veneçuela, 1 de febrer de 1943) va
començar a gravar com a solista i acompanyat d'orquestres i encara que el grup
va funcionar uns anys més, va acabar per desfer-se i només va quedar
Enrique
Guzmán que té una bona carrera com a solista i actor. La seva filla
Alejandra
Guzmán es també una bona cantant amb una important carrera.




Chico Valento – Devuélvase al remitente
Chico Valento va ser un cantant aragonés d’adopció i fet
musicalment a Barcelona, un dels pioners del
rock and roll al pais. És deia en realitat
Miguel Miñana i va néixer a
Larache, al Magreb, quan era protectorat espanyol. Als cinc anys el seu pare,
militar professional, és destinat a Saragossa i allí va viure
Chico Valento la
major part de la seva vida, encara que per triomfar es va haver de traslladar a
Barcelona on va compartir pis amb el seu amic i també cantant aragones
Rocky
Kan. Aquesta cançó va ser un del gran èxits del
Rei que la va gravar l’any
1962,
Elvis Presley la va cantar en anglés a la pel·ícula “
Girls! Girls! Girls!”, titulan-la “Return
to sender”. La cançó va ser esrita per Winfield Scott i Otis Blackwell. Chico
Valento va fer una molt digna versió. El 2002, un any després de la mort de
Chico Valento, EMI va remasteritzà els seus enregistraments, inclos aquest i
els va editar en format CD. Aquesta cançó es va incloure inicialment a un EP de
l'any 1963 on també trobavem “
Aleluya” de
Chales Aznavour, “
Quiéreme deprisa”
que també va cantar
Elvis i “
El solitario” que era de
Don Gibson. El seu últim
disc és va publicar l’any 1966. En total
Chico Valento va gravar
20 cançons en
5 EP's i
un single, va funcionar i bé des de 1961 fins al 1966.




Los Tamara – Muñeca rota

La veritat és que aquells que avui dia recorden a
Los
Tamara, aquesta bon grup, és pels seus discos gravats a finals dels
seixanta i principis de la dècada posterior, centrada bàsicament en temes
propis i cantats en la seva llengua natal,
el gallec, però ells tenen una
carrera molt àmplia i que durant una pila d'anys es va centrar en versionar
cançons de moda en llengua castellana. Per a mostra us portem aquest tema ple
de
rock and roll i que va ser un dels grans èxits d'
Eddie Vartan, un músic
búlgar establert a França que era germà de
Sylvie Vartan, publicat per Zafiro
en un EP que va incloure “
Venecia sin ti” de
Charles Aznavour, “
Con el corazón”
de
Johnny Halliday i “
La primera vez” que no recordem de qui era.
Los Tamara es
van formar l’any 1958 a
Noya, la Corunya
i eren
Prudencio Romo (Noya, 10 d'octubre de 1927 - Santiago de Compostel, 19
de març

de 2007), el seu germà
Alberto Romo,
Manolo Paz,
Xosé Sarmiento
(guitarra i clarinet),
Germán Olariaga (violinista i cantant) i
Enrique Paisal.
L’any 1961 se'ls va unir el que seria el seu líder carismàtic: el cantant
Pucho
Boedo (A Coruña, 1928 - 26 de gener de 1986).
Los Tamara van ser, en els seus
principis, una de les bones bandes de
pop versioner de l'època, però ells van
saber mirar cap a les seves arrels i van cantar i molt a la seva Terra Galega.
També es van especialitzar a actuar per als espanyols a l'estranger actuant en
gairebé totes les
Casas de España que tinguessin espai per a actuacions. No
oblidem que quan arrivava la
Setmana Santa a Espanya no es podía actuar a cap lloc, estaba
prohibit.
Enrique Paisal va deixar el grup l'any 1975 per donar classes al
Conservatori de Santiago de Compostela i fer-se càrrec de l'
Escola de música de
Porto do Son. Va seguir treballant activament en el món de la música i va
treure dos discos en solitari. Un altre dia us explicarem d’on venia el nom de
Los Tamara que es molt gallec, escoltant un altre de les seves cançons.




Los Top Son – Despeinada

Aquest tema va ser composat per l'argentí
Palito Ortega, al
qual a Espanya es recorda per horterades com “
La Felicidad” o “
La Chevecha”, però ell va
ser un dels grans cantants de l'anomenat
Club del Clan argentí. Aquesta versió
ens la porta el grup valencià
Los Top Son que van començar com a trio i
anomenant-se
Los Milos, tenint entre les seves files a
Emilio Baldoví que quan
els va deixar després del primer disc com
Los Top Son, va passar a dir-se artísticament
Bruno Lomas.
Los Top Són la van
incloure en el seu segon EP, publicat l'any 1964 pel segell EMI-La Voz de su
Amo i en què també es van incloure “
Jersey Azul” que era un tema rítmic que va
escriure i va gravar
Adamo, “
Te encontré” que era una composició de
Pascual
Olivas i “
Bailando el surfin'” que creiem era de
The Beach Boys i que així
mateix havia estat versionada a Espanya per diversos grups, entre ells
Mike
Ríos, així com
Los Tonys, abans de passar a ser
Micky y Los Tonys. És un bon
disc en el qual
Los Top Son se'ns presentaven en formació de duo, sent
Pascual
Olives i
Vicente Castelló, reforçant-se amb el baixista
José Escrivà que després
va passar a ser component fix del grup, al qual es van incorporar més tard
Miguel Ángel Herranz (orgue i piano) i
Alberto Gómez (bateria) que quan el grup
es va separar l'any 1968 es va incorporar a
Los Canarios. Per
Los Top Són també
passarà el cantant
Tito Pemán que havia estat component de
Los Pantalones
Azules i que va substituir a
Vicente Castelló quan aquest va marxar amb la seva
dona als Estats Units. Per cert,
Pascual Olivas havia deixat a
Los Top Son
anteriorment per crear un altre grup mític de la música a València,
Los
Huracanes, va ser substituït per
Alfredo Pareja. En total
Los Top Son van
gravar quatre EP's, l'últim al 1965, encara
que en 1985 es va publicar un LP recopilatori que va editar Ariola i l'any 1996
el segell El Cocodrilo Records va treure així mateix un CD, també recopilatori.
Per cert, aquí
Quimet també reclama l’
euro.




Víctor Balaguer – Tutti Frutti

El cantant
Víctor Balaguer va néixer l'any 1921 a Barcelona, la mateixa
ciutat on va morir el 17 d'abril de 1984 a causa d'un càncer. L’any 1962 va
representar a Espanya en el
Festival de Eurovisió amb el tema
"
Llámame", el
festival és va celebrar en aquella ocasió a Luxemburg,
però
Víctor Balaguer no va guanyar. Si ho va aconseguir a un
Festival de
Benidorm i va participar també al
Festival de la Cançó de la Mediterrània amb
"
La muralla de Berlín", en la mateixa edició en què van guanyar
Salomé i
Raimon amb el "
S'en va anar".
Víctor Balaguer va cantar en
castellà i català i en algunes fonts se l'engloba dins de la
Nova Cançó catalana,
tot i que ell mai va anar de
cantautor i sols va gravar un disc en català, es
pot dir que era un
crooner al us, es dir, un cantant d’orquestres. El gener de
l’any 1959
Víctor
Balaguer va treure un EP de quatre cançons titulat "
El
Rocker Español", on es va incloure
la primera versió espanyola del
"
Tutti Frutti" de
Little Richard, un home conegut com “
La Reina del R & R” i
aquesta està considerada
la primera gravació de génere realitzada a Espanya,
tot i que com us deiem, ell era un gran cantant melòdic. En aquesta ocasió es
acompanyat per l'
Orquestra del mestre José Solá al que hem escoltat al programa
en diverses ocasions. El disc es va editar mitjançant el segell Columbia. La
lletra ha estat molt alterada ja que l’original en anglés tracta de relacions
gays que es el que volía dir “
Tuti frutti” per els nort-americans, una mena del
“
Entiendes?” que es fa servir aquí. De fet la lletra, tot i ser molt pobre de
text, ja va tindre problemes en la seva versió original als Estats Units.


Mike Ríos con Los Sonor – Hay tantas chicas

Si bé el grup d'acompanyament de
Miguel Ríos, els nostre
etern
rocker, en els seus començaments, quan per voluntat de la discogràfica
era
Mike Ríos i li deien "
El Rei del Twist", van ser
Los Relámpagos,
també en algunes ocasions va gravar i va actuar embolicat en la música dels
Sonor, com en aquest EP editat l'any 1964 per Philips. El tema és una versió
d'un hit de
Petula Clark i en el disc també es van incloure "
Bailando
Surfin'", "
Oh Mi Señor!" i "
Drip-drop".
Miguel Ríos
Campaña va néixer a La Cartuja,
un barri de Granada, el 7 de juny de 1944. Nosaltres sempre l'hem anomenat
"
El cantant Guadiana" perquè apareix i desapareix

continuamente, ara
sembla ser que s’ha retirat definitivament. De fet va anunciar que es retirava, després de realitzar una gira nacional de comiat que per cert, havia de
recalar també a Tarragona, però finalment va ser
Dani Martín el que creiem va
substituir-lo, ja que va suspendre gairebé tota la gira degut a que ell feia
empresa i sembla ser que els concerts no van funcionar com s'esperaba a nivell
públic. Això de suspendre una gira començada no és la primera vegada que ho fa
Miguel Ríos, recordeu aquella anomenada "
Rock en el Ruedo", dels anys
vuitanta que va ser un fracàs i finalment les places de toros pactades les va
tonare que cobrir
Luis Eduardo Aute. A la foto
Miguel Ríos i
Mario Prades.




La Música
que es Feia en Català
Els 3 Tambors – Estic sol, esperant
Els Tres Tambors van ser un dels grups, junt a
Els Dracs,
dels que va brollar el actual
Rock en Català, van funcionar molt bé entre els
anys 1964 i 1968. Eren un conjunt on trobabem els germans
Jordi i
Albert
Batiste i el seu cosí
Xavier Triadó, ara no recordem el nom del quart
component, pero per el grup van passar també
Gabriel Jaraba i
Josep Maria
Farrán. Posiblement
Els Tres Tambors van ser el millor grup de
folk-pop del
panorama català dels seixanta, però solsament van treure dos EP's. Despres és
van integrar en altres

formacions molt populars aquells anys com
Màquina!,
Música Dispersa,
Ia i Batiste,
Fusioon, etc. Els components de
Els Tres Tambors
en aquells moments tenint poc mes de quinze anys,
Jordi que ere el mes gran en
tenia 17. Van tenir una curta carrera sense gaires discos, tot just dos EP's,
però van gravar un dels temes mítics del
pop català "
El noi dels cabells
llargs" i que era una versió de
Bob Dylan amb lletra del poeta català
Pere
Quart que
Quimet a tocat un grapat de vegades, així com “
Romança del fill de
vidua” que fins i tot a tocat acopanyan a
Joan Reig i el seu grup paral·lel
anomenat
Refugi.
Els 3 Tambors van ser junt a
Els Dracs, els millors conjunts
de
pop-rock en català de la seva època.

Los Telstars – Ella tornà

L'any 1967 el grup mallorquí
Los Telstars van gravar un
single, editat per Belter, amb dues cançons en català, aquesta que compartirem
ara i "
Bona nit" a la cara A, ambdues creiem que també les van gravar
Los Javaloyas. Amb l'última, per cert,
Los Telstars es van presentar a la
quarta edició del
Festival Internacional de la Cançó de Mallorca.
Los Telstars van ser un grup
mallorquí de música entre instrumental i cantada. Eren
Luis Cerón,
Miguel
Porta,
Juan José Vázquez,
Leonardo Martín i un altre que no recordem el nóm,
però creiem que va ser
Tony Tugones. Alguns d'ells venien d'un grup anomenat
Los Voltors.
Los Telstars van funcionar de l’any 1965 fins finals de la dècada.
L’any 1966
Luis Cerón de qui
Quimet
sempre diu que deurien de ser parents ja que ell

també es diu
Cerón, en aquest
cas de segon cognom i no es qué precisamente ni hagin masses que es diuen així,
va marxar-se per anar a tocar a l'
Orquesta de Silvana Velasco i allò va marcar
el principi de la fi, si be van treballar ancara un temps. Creiem que
Toni Tugones després va esdevenir pilot comercial. Pensem que
Los Telstars es van desfer l’any 1970 i van gravar un total de
9 discos
petits, entre EP’s i singles, treballan per els segells Belter i Philips. Per
cert el cantant
Toni Tugores que també tocava els teclats, durant més de trenta
anys va ser pilot de
Spanair. Us explicarem que hi havie un grup a Puerto Rico
que també es dien
Los Telstars, res a veure amb els nostres.




Tony Vilaplana – Reten la nit

Tony Vilaplana està considerat
el primer rockanroler català
de la història de la música, cosa de la que nosaltres i per variar,
discrepem i
molt, abans ja os ho hem demostrat escoltant a
Víctor Balaguer. La veritat és que
Tony Vilaplana va començar a gravar en castellà i al llarg de la seva
carrera sols va enregistrar dos discos en català. Va néixer a Sabadell i va ser
a
Ràdio Barcelona, on
Joaquín Soler Serrano el descobreix i intercedeix per
ell, aconseguint que la recentment creada Vergara, que està a la recerca de
nous artistes, li gravi el seu primer disc, era 1962. Aquest tema que
us portem es trobava en un EP en català de
Tony
Vilaplana que va editar el
segell Vergara l'any 1963 i que també incloïa "
El teu besar", al
costat de "
A la teva edat" i "
El Tangaccio". L’any 1965
Tony Vilaplana va treure un únic disc per Concentric, també en català, tots els
altres els va editar amb Vergara. Aquesta cançó es una bona versió amb la
llengua de
Mossen Cinto d’un clàsic del cantant frances
Johnny Halliday i també
la van gravar molta més gent, entre ells el
Dúo Juvent’s, en castellà, es clar.
De fet aquesta peça va ser gravada per el mateix
Tony Vilaplana l’any 1.962
també en castellà. En total
Tony Vilaplana va gravar
10 EP's entre 1962 i 1965
i és que el 1966 s’en va
anar a la mili i com solia passar massas vegades quan
tenias que anar a fer el soldat, tot va acabar.




Los Sírex – Muchacha bonita

Escoltarem ara a
El Temps Passa… i la música queda, un dels
millors grups dels seixanta al país, són
Los Sírex, la banda liderada per
Guillermo i
Leslie. El grup el van integrar
Antonio Miquel Cervero, conegut com
Leslie, a la veu,
Luis Gomis de Pruneda a la bateria,
José Fontserè a la
guitarra rítmica,
Guillermo Rodríguez Holgado al baix, a mes de ser el
compositor i arranjador de les cançons, sense oblidar a
Manolo Madruga a la
guitarra solista. Aqueste és va casar amb una noia alemana i ja a els 70 va
deixar la banda i va marxar-se al país germanic. Tant
Lluis de Pruneda com
Manolo Madruga van morir al setembre de

l’any 2012, amb pocs dies de
deferencia
. A finals de 1963
Los Sirex graven el seu primer disc, un EP amb
"
Muchacha bonita", aquesta cançó que estem escoltan ara i que va ser
composada per a ells per el
mestre José Solá. Es va dir que era un plagi i la
veritat es que la música d'aquest tema recorda i molt al "
Be bop a
lula", de
Gene Vincent, encara que més suavitzada. Per cert, abans
d'acabar-se la cançó es deu de sentir per el estudi una veu dient allò de
"
Euro pal Quimet" que encara la toca avui en día amb els seus grups,
però
Mario ja no sap en quin d’ells. En aquest EP també trobàvem "
Da doo
ron ron" de les nord americanes
The Crystals, "
Si de mi te
alejas" i el "
Twist and shout" dels
Isley Brothers, en aquest
cas versionant la versió que van fer
The Beatles.
Ernesto Rodríguez, fundador
de
Los Gatos Negros i que desde feia cinc anys era el bateria de
Los Sírex va
morir a finals del 2014. Ells segueixen en actiu.


Los 4 Jets – Guitarra enamorada
Los 4 Jets tan sols van gravar quatre discos, tot i que
l'últim mai va arribar a publicar-se. Aquesta cançó es trobava en el segon
d'ells. Ara farem una miqueta de historia. Un dels primers conjunts que van
sortir a Madrid va ser
Los Mágicos l’any 1958, on hi trobavem als germans
Santiago (guitarra rítmica) i
José María González Picatoste (baix). Quan es van
desfer se'ls uneix el guitarra
Tony Reinoso que va formar part de
Los
Continentales i anys més tard es convertiria en líder de
Los Solitarios i un músic
filipí establert a Espanya des de petit anomenat
Eddy Guzmán (bateria i
cantant) que procedia dels
Pekenikes i allà es van crear
Los 4 Jets. L'any 1963
Reinoso que ara viu a Santo Domingo, s'en va anar a
Los Continentales i en el
seu lloc entra
Ricky Morales que posteriorment tocaria a
Los
Shakers,
Los Brincos i
Barrabás. Totes les cançons d'aquest EP eren
composicions seves i una

d'elles "
Guitarra enamorada" que escoltem
ara a
El Temps Passa... i la música queda, era instrumental en el més pur estil
surf music que aquí li deiem
só Shadows, la veritat és que els temes no són
excessivament brillants, però peten bé i es poden escoltar. De fet el grup
Los
4 Jets adolien de ser
molt tècnics interpretant les seves cançons, però
freds i
no comunicaven amb el públic, ells volien que
els assistents als seus concerts
es
mantinguessin en silenci i quiets, gaudint de la música, però la joventut en
aquells
festivals als matins de Madrid
volia marxa, moure el esquelet, volia
expressar les seves
emocions i
ànsies de rebeldia a través de la
música.
Los 4
Jets van tornar anys mes tard ja sols com
Los Jets i les seves gravacions van
ser reeditadas en CD per Ramalama Music.
José María González i
Eddy Guzmán ja
van morir
Los Mustang – Capri se acabó

Us portem ara a
El Temps Passa... i la música queda a
Los
Mustang, els nostres grans versioners, tot i que ells també van gravar temes
propis que van ser escrits per
Marco Rossi. Aquesta cançó que us hem seleccionat
per compartir ara en el programa és i per variar, una versió. Es tracta del
“
Caprí de acabó” que havia portat a l'èxit el francès
Hervé Vilard que així
mateix la va gravar en castellà.
Los Mustang la van incloure en un EP publicat
per EMI-La Voz de su Amo en 1965 i en el qual també trobàvem altres versions, “
Socorro”
que es el “
Help” de
The Beatles i un altre tema històric dels nois de
Liverpool, “
Ayer” que era el “
Yesterday”, junt a “
No vendrás” que no recordem
ara de qui era.
Los Mustang eren
Santi Carulla (veu),
Marco Rossi (guitarra
solista) i que va morir el 17 de maig del passat 2015 a Figueres, on vivia i
que com us deiem abans va ser el compositor de les 16 cançons propies que
Los
Mustang van gravar al llarg de la seva

carrera,
Antonio Mercadé (guitarra
rítmica),
Miguel Navarro (baix) i
Tony Mier (bateria) i van mantenir aquesta
formació inicial fins que el grup es va separar l’any 2000. Per aquest fet a la
Fira Internacional
del Disc i Cinema de de Col·leccionisme que organitzava
Mario a Catalunya i
Andorra, a l’edició de Malgrat de Mar es va fer un homenatge als
Mustang i la
placa la va recollir personalment
Santi Carulla. La veritat es que
Los Mustang
tenien una ventatge sobre els seus companys de profesió i és que ells,
mitjançant gestió del segell EMI van signar un contacte amb
Brian Epstein que els
autoritzave a gravar les cançons dels
Beatles a Espanya i en moltes ocasions
abans de que es publiquesi la versió original. Aixó va fer que
Los Mustang amb
temes com “
El submarino amarillo” o “
Obladi Oblada”, la seva versió tingues
xifres de vendes al pais molt superiors a las del nois de Liverpool. Per cert
en els seus començamens i quan eren un grup instrumental sense cantant, van
participar en el concurs “
El show de las 2” que presentava
Joaquín Soler Serrano, que va
ser
guanyada per els valencians
Los Pantalones Azules amb
Los Sírex en
segon
lloc. Després
Tony Mier (bateria) i
Santi Carulla (cantant) deixarien a
Los
Sírex i s'incorporarien a
Los Mustang.
Lone Star – La playa
Aquesta és una versió del tema de
Marie Laforet que ens
versionan els barcelonins
Lone Star en un dels seus millors EP, el setè, editat
l'any 1965 i que també va incloure "Comprensión" de
The Animals,
"E
ight days a week" de
The Beatles i "
De día y de noche"
que era de
The Kinks. A
Lone Star se'ls coneix avui en dia com "
La Leyenda" i formen
part de
la história del rock espanyol. La discogràfica els van anomenar
inicialment
Conjunto Lone Star, si be despres de quatre o cinc discos de quatre
cançons, van conseguir dir-se com ells volien, sense el
Conjunto, ni
Los per
davant. Inicialment
Lone Star eren
Pere
Gené,
Enric Fuster (piano),
Rafael de la Vega (baix),
Enrique López (bateria) i
l'holandès
Willy Nab a la guitarra.
Després d'haver publicat el seu primer disc fot el camp
Enric Fuster i tres
discos més tard
Willy Nab i es va incorporar el guitarrista tarragoní
Joan
Miro. A partir d'aquesta formació va començar la línia ascendent de la banda

catalana, de fet aquesta ha sigut la millor formació de
Lone Star. Per cert que
quan
Joan Miró va marxar a la mili, el seu lloc va ser ocupat interinament per
Alex Sánchez que ja als 70 es va incorporar definitivament al grup.
Alex va
tocar amb
Radio Futura a la gira que aquests van realitzar per Catalunya l’any
1988, per indisposició de
Sierra, el seu guitarra i
Mario els va tindre actuan
a
La Fàbrica
de Reus, on era director artístic i va tindre que plegar perqué no és
cobrava a fi de més i el pare de
Mario l'hi va ensenyar que “
Per una idea es
pot lluitar, però sense menjar resulta molt difícil”, sobre tot quan
el
propietari amb la seva familia s’en anava de restaurant a sopar a Cambrisl cada
dia. És clar, a final de mes les comptes no sortien de cap manera.
Los Z-66 – Noches de blanco satén

La cançó que is portem ara a
El Temps Passa… i la música
queda, i amb un
euro per
Quimet, va ser tota una bomba a reu del món, es clar
que en la versió original, a carrec dels britànics
The Moody Blues. Però
nosaltres us portem ara la que van fer els mallorquins
Z-66 i val a dir que és
genial i per aixó us la hem portat ara al programa d'avui, quan enfilem ja la
recta final. Ara al programa tornem als
Zeta, liderats per
Lorenzo Roselló
Horrach que havia estat component de
Los Chelines,
Los Brios i
Los Fugitivos
abans d’incorporar-se als
Z-66 i que després, quan es va llançar com a solista
passaria a anomenar-se
Lorenzo Santamaría, prenent el cognom del seu poble
Santamaría del Camí, a Mallorca. Aquest tema que escoltem ara va ser la gran
cançó en la carrera dels
Z-66, una banda que compartia mànager amb
Jimi
Hendrix,
The Flower Pot Men,
John Mayal i
The Animals ja que
Mike
Jeffreys era el propietari del
Sgt. Peppers, una
sala
a El Terreno, a la plaça Gomila de Palma de Mallorca i on ells havien fet
jams,
plenes d’alcohol, aixó si, amb artistes que aquí només coneixíem de
referències, com
Jimi Hendrix,
Mayal,
Eric Burdon,
Noel Redding i el cantant
dels
Flowers Pot Men. Els
Z-66 es van crear a Mallorca l’any 1966. La formació
original estava integrada per
Vicenç Caldentey (guitarra),
Pedro Brunet (saxo),
Leopoldo González (baix) i
Tito a la bateria. Mes tard, se'ls uniria el cantant
i, de fet, l'autèntic líder del grup
Lorenzo Santamaría que venia de
Los
Chelines,
Los Brios i
Los Fugitivos. Quan es van desfer, alguns d'ells s’en van
anar a
Zebra.
Los Z-66 van tornar en els noranta i van gravar un CD en directe
i un single en català.
Los Salvajes – Palabras

La versió que el grup barceloní
Los Salvajes van realitzar
del "
Words" de
The Bee Gees és molt bona, tot i que es va publicar
com a cara B d'un single editat per EMI l'any 1968 en el qual la cara A va ser
per a una altra versió, el "
Judy con disfraz", però la veri
tat és que
no hi ha comparació i ens quedem amb la cara B i la farem servir per concloure
el programa d’avui de
El Temps Passa… i la música queda. El tema, en la versió
original dels
germans Gibbs, es va incloure en un dels seus millors discos de
la primera etapa, el titulat "
Horizontal".
Los Salvajes eren en
aquella època
Gabriel Alegret (cantant),
Andy González i
Francisco Miralles
(guitarres),
Delfín Fernández 
(bateria) i
Sebastià Sospedra (baix) que per
cert, anys després anirie amb
Lone Star.
Los Salvajes van ser una de les bandes espanyoles que van treballar a Hamburg, agafant experiencia. Tots ells eren del Poble Sec, llevat
de
Sebastià que era de Collblanch. En la producción d’aquesta gravació i per
obra i gracia de la discográfica, a
Los Salvajes els van col·locar tot un
acompanyament de cordes i metall, una cosa que la veritat, desvirtua en gran
mesura el aire "
Salvatges" en aquesta cançó, però reconeixem que no
queda pas malament.


Per avui acabarem El Temps Passa… i la música queda, però
ara us deixem amb companyia de tptes aquelles emissores per les que sortim a
les ones cada setmana o bé vía internet, cas de que t’el descarréguis des del
blog o el facebook de Montse Aliaga. Nosaltres som Quimet Curull i Mario Prades i ara fotem el camp.
Quimet
Curull i Mario Prades
Dos tronats que encara tenen il·lusió per viure i compartir
música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario