
En el nostre
programa, a
El Temps Passa... i la música
queda, aquest recorregut per
la música dels anys seixanta i
els nostres
records, avui tindrem
estils molt variats. Començarem escoltant
música amb clar
regust nord-americà que ens portaran
Los 3 de Castilla i
Los Ángeles, però
també tindrem
ska amb el
Grupo 15,
Los Antifaces i
Los Blues de España, així
mateix tindrem a
Isidor,
Los Sírex,
Els Stop,
Los Telstars,
Tony
Ronald,
Los Salvajes,
Dúo Dinámico,
Lone Star, la gran cantant italiana
Mina,
The Rocking Boys,
Los Pekes,
Sonia i fins i tot als
Beatles amb una cançó
xampurrejant frases en castellà. Tots ells configuren
la nostra banda sonora en
aquest
viatge a l'ahir que emprenem setmanalment des de
totes les emissores per
les que sortim a les ones o per
Internet, cas de que et descarreguis el
programa des del
blog o bé el
facebook de
Montse. Nosaltres som
Quimet Curull i
Mario Prades i començarem ara mateix el nostre recorregut dient-vos alló de
Obrim la
Paradeta
Los 3 de Castilla – Dum dum

Durant la dècada dels seixanta i principis de la següent,
Los 3 de Castilla amb els que avui començarem
El Temps Passa… i la música
queda, es van dedicar a versionar temes de moda i l'any 1971 publicarien un
single a través de Philips amb aquest tema a la cara A i "
Acapulco i
tu" a l'altre banda, Curiosament el tema "
Dum, dum" és una
versió amb
ritme brasiler i tocs
country, d'un grup espanyol pràcticament desconegut que només
van tenir aquest èxit, es deien
Caña Brava, de manera que
Los 3 de Castilla
jugaven amb avantatge ja que ells eren un grup completament consolidat, tot i
que ja havia començat el seu declivi.
Mayra García Barbero cantant femenina de
Los 3 de Castilla, va ser una de les millors veus del
pop espanyol dels
seixanta. La veritat és que
Los 3 de Castilla van ser un dels grans grups dels
seixanta i van arribar a gravar més de
30 discos, bàsicament EP's i alguns
singles. El grup el va crear
Manolo Palomo 
que venia del
Trio Siboney i va
conèixer a
Mayra quan aquesta actuava a la
sala Erika, a Madrid.
Mayra cantava
amb
Los Trovadores del Sur i en el grup també estava
Julian Jimeno que seria la
tercera pota per aquella taula, sorgeixen així l'any 1956
Los 3 de Castilla,
ella era de Salamanca, però els
nois, un
de Ceuta i l'altre sevillà. Comencen actuar en els locals històrics de la
capital, entre ells
El Erika,
Micheleta,
Morocco, el
Pavillon, el
Florida Park
al Retiro i uns quants més, però bàsicament es van donar a conèixer gràcies a
intervenir contínuament en programes de ràdio realitzats
en directe, sobretot “
Cabalgata fin de
semana” conduït pel locutor xilè
Bobby Deglané, al costat de
Maria Àngels
Herranz, un dels programes mítics i que estava en antena des del 27 de juliol
de 1951, mantenint-se fins a mitjans dels seixanta. Un dels locutors posteriors
a
Bobby Deglané que va marxar-se a
Ràdio Nacional, va ser el popular
José Luis
Pécker i us direm que en aquest programa va debutar
Mariano Medina que després
va ser l'
home del temps de
TVE.
Los Ángeles – Oho Aha
Los Ángeles eren un grup de Granada i van començar sent
Los
Ángeles Azules, però quan va marxar-se el cantant
Julián Granados per
incorporar-se a
The Brisk, van haber-hi canvis a la formació i
Poncho va passar
a ser cantant, a més de tocar la batería.
Los Ángeles Azules van gravar un
parell o tres de discos i es van reconvertir a
Los Ángeles. Van ser el millor
grup vocal del
pop espanyol dels seixanta, perllongant la seva carrera en els
setanta, fins a les morts de
Poncho González i
José Luis Avellaneda en accident
de trànsit el 26 de setembre de 1976,
Carlos va quedar ferit de gravetat.
Carlos i
Agustín al costat del fill de
Poncho van reprendre la banda en els
anys 90. Al 2007 l'
Ajuntament
de Granada va imposar a
Los Ángeles la medalla de plata al "
Mèrit per la Ciutat". Us direm que
Los Ángeles, tot i que van gravar molts singles, només van arribar a publicar
dos LP's i un CD ja als noranta. Això si, van participar en

dues pel·lícules
"
Un, dos, tres al escondite inglés" d'
Iván Zulueta l’any 1969 i
"
A 45 revoluciones por minuto" de
Pedro Lazaga i on també sortia
Juan Pardo,
Ivana i els
Fórmula V, en el
70. Durant un temps i mentre un d’ells feia la mili, va ser substituit per
Pepe
Robles que venia de
Los Arlequines i més tard crearia
Los Módulos.
Los Ángeles
van ser descoberts per
Rafael Trabuchelli per al segell Hispavox i ell va
encarregar-se de produir els seus discos. En total
Los Ángeles van gravar
23
singles i
dos LP’s de 1968 a
1976.
Quimet sempre afirma que son el millor grup que ell ha sentit tocan
cançons dels
Beatles, sobre tot per els seus bons jocs de veus.
Mario te una
enécdota curiosa amb ells, però diu que ja us la va explicar fa pocs programes.
Mario creu que
Los Ángeles eren
bons músics, pero com a
pèrsones eran
uns
impresentables.




Grupo 15 – Operación Sol

Us portarem ara una miqueta de
ska i començarem a Mallorca
amb el
Grupo 15 i aclarirem una cosa, tot i dir-se
Grupo 15, solsament eren sis
components i eren de Manacor, allà on les
Perles Majorica, a l’illa de Mallorca
i on també va neixer
Joan Bibiloni i pensem que durant un temps va ser
component del grup. Aquesta cançó que escoltarem ara va ser el gran èxit de
Los
de la Torre i
està considerada “
la primera cançó a ritme de ska del pop espanyol”, tot i que
nosaltres discrepem i molt i després os confirmarem el perqué. Es trobava en un
EP publicat per EMI-Regal i en el què també es van recollir una versió del
"
Bus Stop" de
The Hollies, junt a "
Tu padre, tu madre y tu
hermana" que creiem que era seva, però no estem segurs i “
Lluvia” que es
el "
Rain" de
The Beatles.
El
Grupo 15 durant els 60 van ser un dels
bons conjunts versioners a l'ús. També van gravar per altres segells com
SonoPlay i entrats ja en les mitjanies dels setanta la banda es va desfer i dos
dels seus components
Rafael José Aguiló (bateria) i
Pep Nadal (baix), amb músics
de
Harlem,
van crear un bon grup de
pop
amb tocs de
sinfonisme, us parlem de
Falcons que van triomfar a finals dels 70
gràcies a cançons pròpies com "
Terciopelo y Fuego” i “
Date por
vencido". Curiosament si sent
Grupo 15 es van inflar de gravar versions,
al convertirse en
Falcons van gravar nomes cançons seves i es van mantindre en
actiu fins entrats els anys vuitanta.




Los Antifaces – Eres mi bombón

Aquesta cançó es va publicar l’any 1964 a través del segell
Belter i es tractava d'un EP on també trobàvem altres versions, entre elles
"
Déjame, déjame”, “
El jilguero del monte” i “
Dulce Guillermo".
Los
Antifaces eren dos nois i una noia d’Alicant que sempre sortien a les fotos amb
la cara coberta. Van ser un grup que va treure un parell o tres d'EP's. Aquest
tema que sona a
El Temps Passa... i la música queda és la seva versió del
"
My boy Lollipop", l'únic èxit internacional de la jamaicana
Millie
Small, una noia de color de veritable nom
Millicent Dolly Mai Small, nascuda el 6
d'Octubre de 1946 i que ens la va portar a ritme de
ska, també la va gravar
Betty Everett. Encara que aquesta
versió de
Los Antifaces és molt més
poppi.
Millie Small només va gravar dos
LP's el que es titulava així "
My boy Lollipop", publicat el 1964 i un
altre l'any2004.
Quranta anys entre un i l'altre, va pensar-so bé la noia.
Aquesta és una de les poques versions que sapiguem es van fer, gravadas en
castellà d'aquest tema, tret d’un altre que van fer el
Dúo Radiant’s. També
Los
Catinos la van gravar i un grup del que rés recordem i que es feien dir
Los
Diástoles. La veritat es que si bé oficialment constan
Los 4 de la Torre com el primer grup del
estat espanyol que va fer
ska, aquesta cançó que es va publicar un any abans
també podriem dir d'alguna manera que te ritme de
ska.


Los Blues de España – Ska Jamaiquino

Us portem ara a
El Temps Passa... i la música queda un grup
del que pràcticament molt pocs es recorden avui en dia i que també va
incursionar en el
ska, de fet aquest disc, un EP editat per Columbia del que us
extraiem aquest tema, escrit per
Don Roy es titula genèricament “
Lecciones de
ska y yenka” i es va publicar a l'any 1964, amb el que es demostra que
Los de la Torre no van ser els primers
en incursionar en aquest ritme típicament jamaicà, encara que s'emporten la
fama, com sol succeir en masses ocasions, però si van ser els que el van
imposar com
un ball de moda. En el disc inclouen una altra cançó de
Don Roy
“
Bailando el ska” i dos temes a ritme de
yenka “
Lección de Yenka” també de
Don
Roy i “
Vamos a bailar la Yenka”
escrita per
J Chaves. De fet aquest
Don
Roy es deia en realitat
Rodrigo
Martínez Sáez. Creiem que
Los Blues de España es van crear a principis
dels seixanta a Pontevedra i van ser
Rafa Dovalos López (flauta),
José Benito
(piano),
Herman (baix),
Lupe (bateria) i
Manolo (guitarra), tot i que es van
produir canvis i van passar a ser 4. Recordem un músic que de cognom
Paredes,
un altre
Carlos i també un que es deie
Tony. Van actuar i molt a l'estranger,
sobretot en els països nòrdics.
Rafael Dóvalo López, líder del grup, pensem que
també va gravar en solitari i anteriorment havia format part de l'
Orquestra
Iris Cambados i el
Grupo Los Diamantes, a principis de la dècada, però tota
aquesta informació posem-la en quarantena, per si de cas.

Los Pekes – Hago mal en quererte

Aquest és un tema amb un ritme pesat, però molt simple,
segons ens explica
Quimet. És clar que la cançó tenia la seva gràcia i per aixó
sona ara a
El Temps Passa… i la música queda.
Los Pekes eren quatre nois i una
noia, creats a Madrid i van gravar aquest EP per al segell Zafiro l’any 1965,
es clar que seguin la moda imposada per las cases de discos en aquells anys, no
era un tema seu, es tractava d'una versió del "
Do You Really Loves Me Too
(Fool's errant)" del rocker britànic
Billy Fury, un home que va morir a l'escenari
tal i com va prometre i de la qual també hi ha a Espanya dues bones versions
més, una a càrrec de
Karina i una altra per el grup
Los Ágaros. En aquest EP també
versionen el "
Do what Diddy Diddy" de
Manfred Mann, "
Por ti no
puedo dormir” i “
La quiero".
Los Pekes van gravar un grapat de discos,
gairebé sempre amb versions, entre elles destaquen també “
Como tú no hay
ninguno” i “
Muñeca de cera”. Ara fem historia, tres germans anomenats
Benito,
Jesús i
Pedro es van incorporar a la
rondalla San José
Bernans, allà coneixen a
José. Quan compleixen els quinze anys, l’any 1961, decideixen formar un conjunt
que en principi queda integrat per:
Luis Benito Provencio (baix),
José López
Savorit (guitarra),
Jesús Provencio (guitarra) i el seu germà bessó
Pedro
Provencio (bateria), junto a un cantant. Guanyen el concurs de ràdio
"Lo
Mejor de Cada Casa" que presentava un jove
José Luis Ulibarri. L’any 1963
se'ls uneix com a cantant una noia d'Ourense anomenada
Maria Esther Alvárez i
comença el seu camí musical, gravan el primer EP l’any 1964.
Benito abandona el
conjunt, per convertir-se en el seu manager i arreglista. El seu lloc al baix
l'ocupa
José Francisco Cervera. Amb ell van guanyar el
Festival de la Canción Hispano
Portuguesa de Aranda de Duero. Van tenir una interessant carrera, arribant a
gravar tretze o catorze discos. Els problemes comencen quan decideixen canviar
de discogràfica i es troben que l'anterior havia registrat el nom, una pràctica
habitual per l'època que putejava i lligava als grups i ells van passar a anomenar-se
Los Peckes, però el canvi i el casament de la cantant amb un músic d'un altre
grup, així com el seu estancament musical, desfà el grup
Los Pekes.




Sonia – Aquí en mi nube

Aquesta és una versió molt curiosa que aquesta
noia Ye Yé
que va néixer a Barcelona l’any 1948, va realitzar del “
Get Off of My Cloud”,
un tema dels
Rolling Stones. En aquest EP, editat per Belter l’any 1966 i
l’últim que la xiqueta va publicar també s'incloïen "
El final de la
calle", "
1,2,3..." i "
Concierto para enamorados". En
total
Sonia va gravar sis EP’s. Per descomptat i posats a triar, ens quedem amb
el "
Aquí en mi nube" dels
Lone Star. Poc us podem dir de
Sonia, tret
de que es deia en realitat
Pilarín Espí i que va debutar en un programa
infantil a
Ràdio Barcelona, ja que tot just la recordem i poc mes, suposem pel
fet que va tenir una carrera avui oblidada, si bé va treure uns quans EP's i en
alguns dèlls compta amb els
Latin Quartet, el grup del mestre
Francesc Burrull
acompanyant-la i fent les veus i això són paraules

majors. Es clar que
nosaltres creiem que en aquest d’ara no sont la gent del
Mestre Burrull. Als
once anys
va guanyar el
primer premi en un concurs anomenat “
Puente a la Fama” i quan tenia dotze va
obtindre el
primer lloc en un
Certamen Benéfic. També fou guardonada amb el
primer premi en un
Festival de Canciones celebrat a La Garriga.
Sonia que
com us deiem era una
Noia Ie Ie, va participar en uns quans
festivals, entre
ells el
Festival Internacional de la
Canción de Mallorca. Com
Quimet es un enamorat de la bona
música i hem parlat dels
Latin Quartet, ja s’ha posat
“
L’esmoking i la pajarita” i vol recordar a
aquest gran músics.
Els Latin Quartet eren
Agapit Torrent (saxo i guitarra),
Francesc Burrull (piano),
Lluís Sala (batería) i
Enric Ponsa (baix).
Anteriorment, a l'any 1954, van ser
Tete Montoliu,
Jordi Pérez,
Enrique
Domínguez i un altre i ja havien utilitzat aquest nom en una gira de tres mesos
per Holanda on havien gravat un disc, el primer de
Tete Montoliu. L’any 1976,
el
Latin Quartet el formaven
Agapit Torrent, juntament amb
Jaume Cristau,
Lluís
Brugués,
Julián Martín i altres músics sota el pseudònim d'
A. Rentor,
Myth i
Jae.




Los Salvajes – Todo negro
Los Salvajes són un dels grups habituals a
El Temps Passa...
i la música queda. Van gravar cançons pròpies que van funcionar, però també
moltíssimes versions. Aquest tema és una d'aquestes bones versions del grup
barceloní liderat per
Gaby Alegret i era dels britànics
The Rolling Stones, és
clar que la traducción correcta del títol tendría que ser “
Píntalo de negro”,
però ja us hem dit moltes vegades alló de les traduccions a l’espanyola. En
aquest EP també es van incloure altres peças, entre elles “
Una chica igual que
tú” de
The Troggs als quals
Mikel Barsa, el soci de Mario consideraba eren
la
primera banda punk de la història de la música anglesa.
The Troggs eren de
Andover, a Anglaterra i en els anys 60 van gaudir de la seva època daurada. Es
van fer dir inicialment
The Troglodytes i la seva cançó més famosa va ser
"
Wild Thing" al costat de la que van versionar
Los Salvajes,
"
With a Girl Like You", ambdues de 1966.
The Troggs eren el cantant
Reg Presley,
Dave Wright (21 de gener de 1944 - 10 d'octubre de 2008) cantant i
guitarra,
Ronnie Bond (4 de maig de 1943 - 13 de novembre de 1992) bateria,
Pete Staples al baix i
Chris Britton a la guitarra. En aquest EP de
Los
Salvajes, de l'any 1966, també es trobaven “
Es la edad” i “
Que alguién me
ayude”, composicions seves. En els seus començamens
Los Salvajes s'en van anar
a Hamburg i van estar una temporada tocan allà, tots els nois del conjunt, tret
de
Delfín, el bateria que degut a la seva edat no va poguer sortir d'Espanya i
quan van tornar, va reincorporar-se al grup, aixó els hi va donar una
experiencia al escenari que pocs grups de la seva època tenien.
Los Salvajes
eren en aquella època
Gabriel Alegret (cantant),
Andy González i
Francisco
Miralles (guitarres),
Delfín Fernández (bateria) i
Sebastià Sospedra (baix) que
era de Collblanch, els seus companmys del Poble Sec. Curiosament i ser
seguidors de
The Who i la seva estética
mod,
Los Salvajes tot i la gran
quantitat de versions que van gravar al llarg de la seva carrera musical, mai
van enregristrar cap cançó de
The Who.




Tony Ronald – Submarino amarillo

A
El Temps Passa… i la música queda us hem dit en moltes
ocasions que la versió d'aquest tema que van realitzar
Los Mustang va ser el
disc més venut de la seva carrera, superant les
130.000 còpies. La veritat és
que la versió dels barcelonins és bona, però ara us portem la que va realitzar
Tony Ronald al costat dels seus
Kroner’s i que francament, ens resulta molt més
visceral i personal. Es trobava en un EP editat per EMI-La Voz de su Amo l’any
1966, un dels millors discos de l'holandès establert a Catalunya i en el qual
també es van incloure "
The russian spy and I" que era de
The Hunters,
la banda de
Jan Akkerman, "
Cadillac" de
Vince Taylor & His
Playboys que posteriorment també gravarien
The Renegades i "
Unchained
melody", tot un balada que dècades després i en la seva versió original
s'inclouria en el

film “
Ghost”.
Tony Ronald, productor, compositor, guitarra i
cantant de veritable nom
Siegfried Andre den Boer
Kramer, ens va deixar el 3 de
març del 2013, a
l'Hospitalet de Llobregat, tenia 72 anys d'edat i pràcticament tota la seva
vida podem dir que la va passar aquí ja que va arribar amb els vint tot just
complerts, recent acabada la mili i es va establir a Catalunya. Va ser un dels
grans cantants de pop en els 70, gràcies a cançons com "
Dejaré la llave de
tu puerta", "
Lady Banana" i sobretot "
Help", però la
seva carrera va començar a principis dels 60. Havia nascut a Arnhem, Països
Baixos, un 27 d'octubre de 1941 i durant molts anys va residir a Castelldefels,
a la zona de la Pava. Va
estar casat amb
July, de la qual es va divorciar i a la que
Los Diablos van
dedicar la cançó "
Oh July" i per cert

la seva filla també es deia
July i va morir fa poc.
Tony Ronald des de feia
anys estava casat amb
Mariló Domínguez.
Tony Ronald va començar gravant en
solitari, després va crear el seu primer duet,
Kroner's Duo amb un basc
anomenat
José Luís Bolívar. L'any 1961 amb el també holandès
Charley Kurtz van
crear
Tony & Charley i van gravar cinc EP’s amb La Voz de su Amo del 61 al 62 i
es van editar dos LP's, però després i sembla ser que "
diferències
musicals" van acabar amb aquesta unió.
Tony Ronald volia fer música
pop i
rock, mentre que
Charley preferia fer
balls. Tots dos van tenir raó.
Charley
que en realitat es deia
Charley Recourt i el seu germà
Johnny al que es va
portar des d'Holanda, van muntà
Johnny & Charley i van crear "
La
yenka" l'any 1965. Llavors
Tony Ronald es va llançar en solitari
acompanyat pels
Kroner's, amb una linea molt més enfocada cap el
R & B i el
rock i pels
Kroner's van passar gent de la talla de
Max Sunyer,
José Más
"
Kitflus",
Francis Rabassa,
Jordi Colomer,
Primitivo Sancho,
Àngel
Riba,
Frank Mercader,
Santi Picó i altres, fins i tot dos dels que després serien integrants de
Santabarbara
The Beatles – Bésame mucho

Això si que és una tota una curiositat que avui us portem a
El Temps Passa… i la música queda. Son
The Beatles cantant el "
Bésame
mucho" amb frases en castellà. És una de les cançons recuperades fa anys i
que es diu van gravar en les sessions en que
Els Beatles, dient-se
The Beat
Brothers, acompanyaven a
Tony Sheridan i que a
Mario li va descobrir el seu
amic
Mikel Barsa que posseïa els drets del màster i el va publicar en uns
recopilatoris confeccionats per regalar amb revistes, entre elles
Cambio 16. A la seva vegada
Mario li
va descubrir el tema a
Quimet i ara us toca a aquells de vosaltres que no la
coneixeu, així tots contents. En aquest enregistrament, tot i la foto de la
portada del single, el bateria no es
Ringo Starr, és
Peter Best, un home que
creiem ha mort no fa massa i al que avui sols es recorda per que va ser
el
primer batería dels
Beatles, oblidant la seva bona carrera, i al que
Brian
Epstein es va treure de sobre rápidamente, básicamente per que resultava més
difícil de controlar. El cert es que aquesta versió del

"
Bésame mucho",
juntament amb 14 cançons més, es va gravar també durant la famosa audició en
els
estudis Decca, l'1 de gener de 1962 i en la qual van ser rebutjats pel
segell i en aquest tema el cantant és
Paul McCartney, quan finalmente es va
editar el disc es va titular “
The Decca Tapes”.
The Beatles van tornar a
gravar-la l’any 1969 en els
estudis Apple i es va publicar en el film "
Let
it be". "
Bésame mucho" és una cançó escrita l’any 1940 per la
compositora mexicana
Consuelo Velázquez que al seu torn es va basar en l'obra
d'
Enrique Granados "
La Maja
i el Ruiseñor" de la suite "
Goyescas".
Emilio Tuero va ser el
primer en gravar-la, però el que la va fer mundialment coneguda va ser el xilè
Lucho Gatica. L’any 1999 va ser declarada
la cançó en idioma espanyol més cantada
i gravada de la història, excloent d’aquesta llista les nadales i el
“
Cumpleaños feliz”, per soposat.




La Música
que es Feia en Català
Els Stop – Cançó dels enamorats
Los Stop van gravar uns quans discos en català, tampoc
masses no os penseu. Un d’aquest discos, un EP titulat "
Els Stop canten en
català", editat per Belter l'any 1968 tenía aquesta cançó a ritme de
sardana que escoltem ara i que ens parla de
Sant Jordi, els llib
res i les
roses.
Quimet ja es queixa dient que aquesta cançó teniem que haverla escoltat
per
Sant Jordi… Com es aquest home! El disc també va incloure "
La pluja
plora", "
L'avi" i "
No tornaré a plorar", el va treure
el segell Belter, però el grup ja tenia problemes interns i no va tindre cap
mena de promoció.
Cristina, la seva cantant es diu de veritat
Mari Carmen
Arévalo i un bon dia es va rebotar amb els seus companys de
Los Stop i va voler
anar-se, però quan volia andur-se amb ella el nom es va assabentar que estava
registrat per ells i

va crear
Cristina i Los Tops que per cert, quan ella ja va
començar com a solista, van seguir utilitzant el nom dels
Tops i almenys que
sapiguem, van gravar un parell de singles al 1970, un d’ells versionant el
"
Venus" dels holandesos
The Shocking Blue que ja hem escoltat a
El
Temps Passa… i la música queda. Per cert que
Els Stop que van començar dien-se
Donald Duck, eren, a més de la
Cristina,
Juan Comellas,
José María Serra (que en els 80 va
ser representant artístic de
Lucky Guri i
Núria Feliu, entre altres artístes i
amic de
Mario),
Fernando Cubedo i
Andrés Gallego. Us direm que
Cristina seguiex
en actiu, va treure un nou CD l’any 2014 sota el nom de
Cristina Stop.




Dúo Dinámico – Ai, aquells ulls tan negres!

També el
Dúo Dinámico van gravar en català, encara que
creiem que només ho van fer en aquesta ocasió. Aquest single, publicat l’any
1965, sols conté aquest tema en llengua vernacla, l'altra cara amb "
Tu
serás la primera" està interpretada en castellà. No hem d'oblidar que
Manuel de la Calva
i
Ramón Arcusa van néixer tots dos a Barcelona. Van ser referència per a duos,
trios i grups sorgits en els seixanta, almenys fins la meitat de la dècada i
formen part de la nostra història musical. Per cert que hem de dir una cosa
sobre el locutor que els va "
batejar" ja que inicialment es feien dir
The Dinamic Boys. Es tractava d'un gran radiofonista,
Enrique Fernández, al
programa “
La Comarca
nos visita”. Sempre s'ha dit, fins i tot en la
pàgina web del
Dúo Dinámico que
els va fer canvià el nom ja que ell
no sabia parlar anglès. El seu nét
Enric
Fernández 
es va posar en contacte amb nosaltres ja fa molt de temps dien-nos
que no sols sabia anglés, també parlava francés i italià i nosaltres us
vam dir que en propers
programes, després de parlar amb
Manuel de la Calva, agregat als
"
Amics de El Temps Passa" que ens ha organitzat al seu
facebook la
estimada
Montse Aliaga, tractariem aquest tema, pero ni
Manolo de la Calva ni el net del gran
radiofonista ens aclaren finalment res de res, per tan seguirem així. No es
tracte de que hàgim passat de tot això, res mes allunyat de la realitat. Al
blog us posem una fotografia cedida per la família d'
Enrique Fernández, una
d'elles feta el dia que va presentar al
Dúo Dinámico, el 28 de desembre de 1958
i que va ser el seu bateig oficial. Per cert, el
Dúo Dinámico van fer quatre
pel·lícules.




Isidor – Voldria fer una cançó

Aquesta és una de les bones cançons que va gravar
Isidor, un
cantautor de l'illa d'Eivissa, al llarg de la seva carrera en solitari. Es
trobava en un EP editat pel segell Edigsa l'any 1969. Les quatre cançons eren
composicions seves i en el disc també trobàvem “
No m’esborrareu el cap”,
“
Poeta” i “
Ratolinet”.
Isidor Marí forma part actualment de
Falsterbo Marí, la
reconversió del grup
Falsterbo 3, però va començar com a
cantautor, dins de la
Nova Cançó, en els anys
seixanta.
Quimet se encarrega de recordarnos el famos
Festival Folk del Parc de
la Ciutadella
a Barcelona que va convocar més de
9000 persones i va durar
7 hores, va tenir
lloc el maig de 1968 i també va reunir un número molt significatiu de “
Grises”
controlant porra en mà al personal, no fos que

aquella reunió es convertís en
un aldarull i
un cant a favor de
la llibertat i
en contra de la dictadura que
era el veritable rerefons gairebé sempre.
Isidor Marí Mayans va néixer a
Eivissa l'any 1949 i segueix en actiu. Llicenciat en Filologia Catalana per la
Universitat de
Barcelona, va començar la seva carrera acadèmica com a professor de la
Facultat de Filosofia i
Lletres de les Balears. Quan va començar en el món de la música va formar part
del duet
Isidor i Joan, de 1965
a 1966 i posteriorment cantaria en solitari. A partir de
1999 s'uneix a
Falsterbo 3 i sorgeix
Falsterbo Marí.




Ara deixarem la Música en Català, però seguirem a Catalunya
Los Sírex – No volveré a llorar por ti

Ara a
El Temps Passa... i la música queda escoltarem una
bona balada dels barceloníns
Los Sírex. Aquest tema es l’unica versió inclosa en
aquest disc. Va ser arreglada i produïda per
Guillermo Rodríguez Holgado,
baixista, compositor i arreglista del grup i al costat de
Lesli l'únic dels
antics components que encara roman a la banda. Per cert que
Lesli es va dedicar
a la política i va ser regidor a Barcelona militant a
CiU. Aquest tema es
trobava en un EP editat l’any 1965 i eren quatre cançons totes elles en una
línia romàntica, cosa que no resultava habitual en
Los Sírex ja que li donaven
molta més importància al ritme i a més a més, l'EP ofereix una altra raresa i
és la inclusió de la cançó “
La noche es maravillosa” que és instrumental i “
Sin
tus cartas”, de fet el tema estrella, junt a “
Enseñándote a amar”. Les tres
cançons va ser composades per
Guillermo Rodríguez Holgado, baixista de
Los
Sírex i el veritable cervell amb
Lesli donan la cara. Aquest EP l'hi va regalar
a
Mario l'humorista
Miguel Caiceo al que li deien "
Doña Paca" quan va
estar a Tarragona a una serie de actuacions que li va buscar
Mario per

presentar el disc “
La Lambada
de Falcon Crest” que va treure
Miguel Caiceo a través del segell Barsa
Promociones. El nom de
Los Sírex va ser una idea de
Guillermo que treballava en
una fàbrica d'ulleres. Per cert que el primer cantant de
Los Sírex va ser
Santi
Carulla que els va deixar per anar-s’en a
Los Mustang per recomanació del seu
pare, després d’un concert fet al
Tropical de Castelldefels.
Los Sírex, un dels
millors grups espanyols dels 60, va estar format per
Antonio “
Lesli”
Miguel
Cervero, com a cantant,
Luis Gomis de Pruneda a la bateria
, José Fontseré
guitarra rítmica, al baix
Guillermo Rodríguez Holgado i
Manolo Madruga a la
guitarra, tots de Barcelona.
Lluis i
Manolo, batería i guitarra de
Los Sírex
respectivamente, van morir el mes de setembre de l’any 2012 amb cinc dies de diferencia,
al mes d’octubre del 2014 va morir el batería
Ernesto Rodríguez que feia cinc
anys que estaba a
Los Sírex i va ser fundador de
Los Gatos Negros.




Lone Star – La casa del sol naciente

Escoltarem ara tot un clàsic. La versió d’aquesta cançó dels
Lone Star és possiblement la millor feta al país d'aquest tema tradicional del
folk americà recuperat per al
R & B per l'organista britànic
Alan Price,
creador i líder de
The Animals fins que els va deixar per disparitat de
criteris amb
Eric Burdon. Moltes vegades hem parlat dels
carnets que feien
falta per poder realitzar actuacions ens els seixanta... i cobrar que en el
fons era l'important. Normalment es treballava amb el
carnet vermell que
subministrava el
sindicat vertical després de passar una petita prova. Permetia
fer "
atraccions", però el bo era el
Carnet Blanc que et permitia ver
“
ball” i aquest només el donaven després de passar pel conservatori. Un dels
pocs grups que els seus quatre components disposaven de
carnet blanc eren
Lone
Star:
Pere Gener,
Joan Miró (que era

de Rocafort de Queralt, a Tarragona),
Rafa
de la Vega i
Enrique López. Aquesta va ser la millor formació de
Lone Star, tot i que a
partir de finals dels seixanta van patir molt camvis i per
Lone Star van passar
gent molt important de la música del moment com
Tapi,
Sebastià Sospedra,
Willy Napp,
Lluís
Masdeu,
Jerónimo Martínez o
Álex Sánchez.
Quimet te molt a dir sobre aquets
carnets vermells dels que parlavem abans. Ell es va examinar a Tarragona i
sembla ser que
va passar bé la proba,
va pagar... i ancara espera que l'hi
envien el "
susodicho" carnet. Deu se que
Correos cada dia va pitxor.
A Barcelona els examens es feien als locals del antic
Sindicat Vertical, a la Via Laietana, i a un
teatre, on s'el va treure
Mario. Val a dir que nosaltres, la portada d'aquest
EP sempre l'hem trobat fracament horrible. Per cert, un euro per
Quimet que
l’ha tocat un munt de vegades, és clar que
Mario també, per tant i abans de que
la sang arribi al riu, no cobra cap dels dos. Per cert, quan van començar i per
imperatiu de la discográfica, es deien en els primers discos
Conjunto Lone
Star.




The Rocking Boys – Monday Monday

Els andalusos
The Rocking Boys que van ser una de les grans
bandes dels seixanta, ens porten ara a
El Temps Passa… i la música queda, la
seva versió del gran èxit dels nord-americans
The Mamas & The Papas. Quan
parlem de pop espanyol de principis dels anys seixanta, un dels grups a tenir
en compte són els
Rocking Boys, una banda sorgida a La Línea de la Concepció, a Càdis, a
finals dels 50. L’any 1961 es van presentar al "
Ier Certamen Internacional
de Conjuntos Musicales" de Madrid, quedant en el
segon lloc. Eren
José Gómez
(guitarra i veu),
Ricardo Oliveira (baix i veu),
Carlos Jaime (piano i saxo) i
Agustín Martínez (bateria i cantant). Hi havia un cinquè membre a l'ombra
José
Garzón, a qui van conèixer a Ceuta i que es va convertir en el seu
representant. Entre la gent que va ser membre de
The Rocking Boys es troben
Rafa (òrgan), que venia de
The Brisk i després tocaria amb l'
Orquestra
Mondragón,
Hans (bateria) que va tocar amb
Los Mitos i
José Luis Tejada
(cantant) que també militaria a
Los No,
Los Finders,
Los Crikets i
Barrabás i
que va morir el 20 d'abril del passat 2014. En total
The Rocking Boys van
gravar
16 EP's. El segell Rama Lama va reeditar els seus EP’s i singles dins
d’un doble CD que va estar remasteritzat, si bé originalmet aquesta cançó es
trobava a un EP amb “
No te lo crees ni tú” amb la que van anar a un
festival i
que també és va publicar a un EP compartit amb altres participans del
VII
Festival de la Canción
Hispano Portuguesa de Aranda de Duero, “
Algo” i “
No se” que
va editar Belter l’any 1966.
The Rocking Boys van ser un dels primers grups
espanyols en sortir a l'estranger per a fer actuacions (Portugal, sud de França
i el Marroc) i van tocar moltes vegades a Madrid i Barcelona.




Los Telstars – La noche anterior

Aquesta peça “
The night before” era una versió d'una cançó
de
The Beatles, ens la porten des de Mallorca
Los Telstars i es trobava
recollida en un EP dels molts que van arribar a publicar, on tanbé trobavem una
bona versió del "
Caprí se acabó", gran èxit del cantant francès
Hervé
Vilard, “
Tu me dijiste adiós” que era de
Los Brincos i “
Que familia más
original” que havia estat un èxit de
Los 3 Sudamericanos encara que es tractava
d'una versió de
Sacha Distel i que originalment era un
cha cha chá.
Los
Telstars van ser un grup mallorquín de música entre instrumental i cantada.
Eren
Luis Cerón,
Miguel Porta,
Juan José Vázquez i
Leonardo Martín. Alguns
d'ells venien d'un grup anomenat
Los Voltors.
Los Telstars van funcionar de
l’any 1965 fins finals de la dècada.

L’any 1966
Luis Cerón de qui
Quimet sempre diu que deurien de ser parents ja que
ell també es diu
Cerón, en aquest cas de segon cognom i no es qué precisament
hi hagin masses que es diuen així, va marxar-se per anar a tocar a l'
Orquestra
de Silvana Velasco i allò va marcar el principi de la fi, si be van treballar
ancara molt de temps i creiem que va entrar llavors
Toni Tugones (a la foto) que després va
esdevenir pilot comercial, va estar 30 anys a
Spanair.
Los Telstars van gravar
un grapat d’EP’s i tres singles al llarg de la seva carrera i per suposat van
participà en el
Festival de Mallorca. Per cert, hi havie un grup a Puerto Rico
que també es dien
Los Telstars, res a veure amb els nostres.




Mina – Ciudad solitaria

Curiosament una de les cançons més importants en la carrera
de l'extraordinària cantant de
pop italiana
Mina és aquest tema que us hem
portat ara a
El Temps Passa... i la música queda, per concloure el
programa
d’avui, però aquí a Espanya va ser el primer gran èxit de
Luis Aguilé que tot i
ser un bon compositor, la va versionar i també va ser la cançó que d'alguna
manera, va fer que el cantant argentí s'afincara definitvament al país.
Nosaltres ara us hem seleccionat la versió original a càrrec de
la Tigressa de Cremona, com
es coneixia a
Mina que es diu realment
Anna Maria Mazzini i va començar l’any
1958 anomenant-se
Baby Gate i interpretant temes de
rock'n'roll en anglès que
més tard es van reditar. L'any 1960 es va presentar per primera vegada en el
Festival de San Remo. L'any 1962 el seu primer embaràs es va convertir en tot
un escàndol a Itàlia, ja que
Mina i l'actor
Corrado Pani, pare del nen, no

estaven casats, tot un pecat mortal. La c
adena RAI (
Radiotelevisió pública
italiana), la va tenir
censurada durant dos anys, després dels quals es van
veure obligats a permetre el seu retorn, ja que
el públic italià va reclamar
insistentment la seva presència a través de
milers de cartes a la
RAI. En aquest període
d'ostracisme
Mina va seguir treballant i interpretant cançons, sobretot a
Alemanya. A
Mina l'anomenaven
La
Tigressa de Cremona tot i que ella va néixer a Busto Arsizio,
Llombardia, el 25 de març de 1940. Al llarg de la seva carrera musical
Mina ha
gravat en anglès, italià, francès, turc, japonès i en castellà. Té més de
120
discos gravats. Per cert, us explicarem que
fa més de 30 anys que Mina no
aparèix en públic.




Acabarem per avui amb El Temps Passa… i la música queda,
però us quedareu amb la bona companyia de totes aquelles emissores per les que
ens escoltes o vía internet, cas de que t’el descarréguis des del blog o el
facebook de Montse Aliaga. Nosaltres seguim sent Quimet Curull i Mario Prades i
ara tocarem el dos fins la propera sermana.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que encara tenen il·lusió per viure i compartir
música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario