
La música ens acompanya en aquest viatge que fem
setmanalment al passat, als anys seixanta i en el programa d'avui comptarem amb
Micky y Los Tonys que vénen acompanyats per Mochi, amb ells començarem El Temps
Passa... i la música queda, però així mateix tindrem a Los Brincos, Colonel
Pipo, Los Catinos, Mike & The Runaways, Los Brujos, Mimo y Los Jumps, Los
Bravos, Fernando Orteu, Lucky Guri & Peter Roar, Lone Star, Núria Feliu amb
Tete Montoliu i també a Bruno Lomas. A La Parrafada parlarem de la pel·lícula “Sor Ye Yé”
que va tenir molta polèmica ja que va ser com a la trama del film "Cantant
sota la pluja", però en el món real i en la qual van intervenir Enrique
Guzman, Los Yakis i una cantant i actriu anomenada Hilda Aguirre que de cantar,
més aviat poc. Connectem ara els motors de la nostra màquina del temps des de
les emissores per les que ens escolteu o via internet, si t’el descarregues des
del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs de les emissores que ho
permeten. Nosaltres som Quimet Curull i Mario Prades i començarem dient com
sempre que ara
Obrim la
Paradeta
Micky y Los Tonys con Mochi – Sha La La

A la pel·lícula "
Maratón Ye-Yé", el primer film en
què el protagonisme el va tenir
la música pop espanyola del moment i que va ser
estrenada el 14 de setembre de l’any 1965 comptan amb
Miguel Ángel Carreño
"
Micky" com a protagonista, van participar molts altres artistes,
entre ells destaca
Juan Erasmo Mochi que en aquella època era simplement
Mochi.
En el LP amb la banda sonora van compartir
protagonisme Mochi i
Micky y Los
Tonys, quatre cançons pel primer i vuit a càrrec del grup de
Tony del Corral
que va compondre gairebé tots els temes originals al costat de
Mochi. Aquest
que us portem avui a
El Temps Passa... i la música queda per començar el

programa d’avui, està interpretat per
Micky y Los Tonys i
Mochi conjuntament i
tot i el seu títol, no és una versió del tema dels britànics
Small Faces que
també es deia així. La pel·lícula va estar dirigida per
Jesús Yagüe i va ser
produïda per
Francisco Lara. També van intervenir
María José Goyanes,
Glòria
Cámara,
Los Shakers,
Álvaro de Luna i
Luis Sánchez Polack, entre d'altres
artistes. El film va ser estrenat al
Festival de Cinema de Sant Sebastià, la
foto del
blog es del dia de l’estrena i podreu veure a
María José Goyanes,
Micky i
Mochi entrant al recinte del
festival, molt ben escoltats.




Colonel Pipo – Basta ya

Des de València ens va arribar aquest cantant que responia
al nom artístic de
Colonel Pipo, del qual va dir
José Luis Uribarri que era “
Un
cantante de esperanza” i que va publicar un únic EP l'any 1967, que nosaltres
sapiguem, a traves del segell Sesion i del que us hem extret aquest tema que
compartirem ara a
El Temps Passa... i la música queda. Es tracta d'
un cant
antimilitarista seguint la moda que arribava des dels Estats Units, encara que
era una versió del tema “
La revoluzione” que
Gene Pitney va portar al
festival
de Sanremo del 67. En el disc també es van incloure “
Antonia la Castañera” escrita per
ell conjuntament amb
Fernando Arbex, “
La paloma de la Paz” i “
La historia de
cualquier beatniks” que eren composicions de
José Manuel Belenguer Faubel,
veritable nom de
Colonel Pipo. Per cert, es diu que volia dir-se
Coronel Pipo,
però
els censors de l'època no li van permetre per les
connotacions militars
que podria tenir. Les quatre cançons es van recollir anys més tard en un àlbum
recopilatori titulat "
Valencia canta" i en alguns discos mostreig de
grups valencians.

José Manuel Belenguer Faubel, conegut com Colonel Pipo
Mimo y Los Jumps – Amapola

Aquest és un tema clàssic del compositor gadità establert a
Nova York,
José María Lacalle i que inicialment no tenia lletra, aquesta va ser
escrita l’any 1940 per
Albert Gams. Ara ens la versiona en clau de pop i molt
accelerada
Mimo que es recolza amb
Los Jumps, el grup que la van acompanyar en
l'enregistrament dels seus dos últims EP's. El seu primer disc que va ser
editat al decembre de 1960 el va treure el segell Veriety i
Mimo va cantar les
quatre cançons en angles, els altres ja van ser en castellà i amb Philips.
Mimo
es deia en realitat
Pilar García de la
Mata i l’any 1959 va participar i va guanyar el
primer
concurs de Televisió Espanyola "
Salto a la Fama". En aquesta mateixa edició també va
participar
Maria de los Àngeles de las Heras, coneguda despres com
Rocío
Durcal. A partir de 1961 s'acompanya de
Los
Jumps que eren els germans
Jorge,
Jaime i
Miguel Celada bateria i guitarres respectivament, al costat de
Ricky
Morales alternant el lloc de baixista i guitarra de punteig, però
Miguel Celada
és substituït per
Antonio Morales Junior, per aixó en les caràtules dels dos
últims EP només apareixen fotografiats
tres Jumps ja que
Junior en aquella
época cantaba amb
Los Pekenikes i tenia contracte amb Hispavox per tant la seva
imatge i nom no podia aparèixer en discos d'un altre segell. Aquest tema es
trobava en el seu tercer EP, editat per Philips l'any 1962.
Mimo encara
publicaria un altre EP i es va retirar de la música.
Junior es va incorporar a
Los Brincos i
Ricky primer a
Los Shakers i despres va substituir al seu germa a
Los Brincos, anys més tard, i també va tocar amb
Barrabàs. Per cert, el segell
Ramalama ha recuperat tots els seus temes en un CD compartit.que s'acaba de
publicar.
Los Brincos – Bye Bye chiquilla

Avui a
El Temps Passa… i la música queda, tornen
Los Brincos
i us hem seleccionat una de les millors cançons dels seus principis. Aquesta
que escoltem avui es trobava en el mateix EP que "
Flamenco", "
Es
como un sueño" i "
Nila", publicat l’any 1964 per Novola-Zafiro
que per cert, quan van signar contracte amb els nois, els va avançar
300.000
pessetes per a la compra de material de so, una cosa molt inusual en l'Espanya
de l'època, sobre tot si tenim en compte que en els enregistraments dels seus
primers discos no tocaven ells, ho feien
músics d'estudi contractats per la
productora
Mariny Callejo. L’ultima de les cançóns que us hem dit es trobavan
en aquest EP de
Los Brincos, “
Nila”, ja l'havia gravat uns anys abans
Juan
Pardo y su Conjunto, en un EP, però es tracta d’una versió molt diferent.

Veritablement les dues no tenen res a veure i és que es nota la mà de la
productora
Mariny Callejo. Inicialment un dels
Brincos havia de ser el cantant
i guitarra
José Barranco que militava amb
Fernando Arbex a
Los Estudiantes i
posteriormente a
Pekenikes, però li demaneven dedicació exclusiva i ell no va
voler deixar els estudis ni per supossat, estar pendent d’una casa de discos
que els volia controlar a tope i en el seu lloc a
Los Brincos va entrar
Antonio
Morales Júnior.
José Barranco va crear posteriorment
Los Flecos, una de les
bones bandas de
pop de la seva època, però amb una trajectoria més bé curta.
Per cert i com us deiem, en les primeres gravacions de
Los
Brincos, no tocaven ells,
Mariní
Callajo va decidir posar músics d’estudi a fi d’abaratar despeses de gravació.
Les coses a
Los Brincos van acabar malamente i
Juan Pardo i
Antonio Morales van
marxar-se i va surgir
Juan y Junior, perè els seus companys van seguir amb nous
components, entre ells dos germans de
Junior (Manila, Filipines 10 de setembre
de 1943 - Torrelodones, Madrid 15 d'abril de 2014). També
Fernando Arbex es
mort, ens va deixar el 5 de juliol del 2003.
Los Brujos – Vuelve pequeña

Anirem ara cap a les Illes Balears, un punt de trobaca
prácticamente en tots els nostres programes i des de Mallorca en arriben
Los
Brujos, però primer us farem una miqueta d’historia.
Los Brujos, els antics,
van ser una banda històrica del
pop espanyol de principis dels seixanta.
Estaven liderats per una noia anomenada
Mariní Callejo, de la que hem parlat
abans i que era la "
líder" del grup ja que s'encarregava també de la
producció i els arranjaments musicals, a més de tocar diversos instruments i
no
cantava. Pel grup van passar cantants que van tenir carreres importants com a
solistes més tard, entre ells
Luis Gardey i el recordat
Tito Mora que va morir
al desembre del 2013, comptava 72 anys d'edat.
Mariní va ser també
la primera
dona productora del
pop espanyol i a ella es deu el triomf dels
Brincos o
Fórmula V. Es van desfer i alguns dels seus components van crear
Los Quandos.
Però aquests
Brujos que nosaltres us hem portat avui a
El Temps Passa... i la
música queda, no són els mateixos, res a veure

uns amb els altres.
Los Brujos
que escoltem ara es van crear a Mallorca quan l'any 1967 es va desfer
Los
Selenitas. Tres dels seus components
Bartomeu Genovard (guitarra),
José Juanico
(baix) i
Jaume Muntaner (bateria) decideixen seguir endavant i se'ls uneix el
cantant
Pep Riera passant a ser
Brujos 2000 i posteriorment van unir el
Los al
nom i van prescindir del
2000, Van publicar un single amb “
Sólo quiero amor” que
va ser una composició del grup i que es va subtitular en anglès "
I Only
wan't Lave Four me", amb errors ortogràfics inclos a la cara B, però com a
peça estrella trovabem, la seva versió del “
Baby come back” de
The Equals que
escoltarem ara i que va ser el gran èxit del grupo britànic liderat per
Eddy
Grant que de fet va ser l'autor del tema. La veritat es que tot i el gran
triumf obtingut per els anglesos, la cançó no va ser massa versionada en
castellà, recordem una de bona a carrec de
Los Salvajes i poc més. De fet
Los
Brujos basaven el seu repertori en versions de
Cream,
Equals,
Steppenwolf,
The
Bar-Keys,
The Troggs i altres grups rellevants del panorama
rock internacional.
Van mantenir la seva carrera professional centrada en actuacions en
clubs de
l'illa fins a l'any 1975. Es van produir canvis entre els seus components i la
darrera formació eren
Pep (veu),
Bartomeu (guitarra),
Bernat (baix),
Rafael
(teclat) i
Julián (bateria).
Los Catinos – Reunión de madre e hijo

Aquest va ser el primer èxit en solitari de
Paul Simon,
després d'haver-se desfet el duet
Simon & Garfunkel. És una cançó a ritme
de
reggae que ens versionen i molt bé
Los Catinos en un single amb
"
Sacramento" del tercet britànic
Christie, a l'altra cara i que es va
publicar l'any 1972 a
través de Belter, com veieu ens anem una mica de temps. Després dels
Mustang i
al costat de
Los Javaloyas,
Los Catinos van ser els millors versioners de
l'època. Però ells no gravaven per multinacional i això els hi va posar tot més
difícil. Van ser junt a
Los Pájaros Locos i els
Golden Quarter, els primers
grups catalans que van actuar

als
Festivals matinals que es feien a Madrid.
Inicialment es van dir
Los Ticanos, però quan es va produïr una escisión en el
grup van canviar-lo, un dels que var marxar-se va ser l’amic
Antoni Durán que
després va tocar amb
Tuset 31 i
Los No.
Los Catinos eren de Barcelona, es van
formar l’any 1962 i es van desfer en el 73. Els seus components eren
Manolo
Vehi Méndez (veu),
José Antonio Muñoz Fortes (baix),
Jordi Cases Valls (teclats)
que va ser substituït posteriorment per
Manuel de los Ojos Prieto,
Marcelo
Pinilla Marín (guitarra) i
Fernando Luna Figueres (bateria).
Los Catinos van
tornar a posar-se en marxa i fa uns quants anys que actuen periòdicament a la
barcelonina
Sala Tango, però si voleu anar a veure'ls, confirmeu que aquest dia
estiguin ja que ells ni actuen cada dia ni tampoc cada setmana.
Bruno Lomas – Es mejor dejarlo como está

Ara anirem cap a terres valencianes. La cançó "
Reach
out I'll be there" va ser el gran èxit de
The Four Tops, una de les
millors bandes de
soul vocal nord-americanes del segell Tamla Motown, però
nosaltres a
El Temps Passa… i la música queda us hem preparat aquesta versió en
castellà a càrrec del recordat
Bruno Lomas que hem de reconèixer que broda el
tema amb la seva potent veu. De fet
Bruno Lomas va ser una de las grans veus
del r
ock espanyol en els seixanta. La cançó es va recollir a un EP editat a principis
de 1967 i on també trobaven "
Eres mi chica soñada" que era una bona
composició del mateix Bruno Lomas, "
Nadie como tú" i "
Love me,
please love me" de
Michael
Polnareff.
Bruno va ser el cantant del grup valencià
Los Milos, on en els seus
principis també va tocar
Raimon, si bé els va deixar per dedicar-se a música
més compromesa i cantant en valencià, quedant
Los Milos com a tercet. Després
que
Bruno s’en va anar a França ells es van reconvertir en
Los Top Son i més
tard, junt a gent de
Los Pantalones Azules, passarian a ser
Los Huracanes.
Mentres que
Bruno Lomas, de veritable
nom
Emilio Baldoví Menéndez (Xàtiva, 14 de juny de 1940 - Pobla de Farnals, 17
d'agost de 1990), després de tornar de París es va llançar en solitari amb una
brillant carrera i retirant-se a finals dels 70.
Bruno Lomas va morir en
accident de automòbil quan estava a punt de tornar als escenaris, portava un
Mercedes 250, la veritat es que conduïnt era molt temerarí i esbojarrat i la
carretera, us ho hem dit en moltes ocasions, sempre passa factura. Per cert,
Bruno Lomas va fer dues pel·lícules "
Codo con codo" del 67 i
"
¡Chico, Chica, Boom!" que era de l’any 1969.
La
Parrafada
Sor Ye Yé
Avui parlarem d'una pel·lícula amb polèmica. El director
Miguel Iglesias, el “sogre” del Mario, sempre li deia que la
realitat sempre supera la ficció, doncs bé Us enrecordeu del guió del film de
Gene Kelly “Cantant sota la pluga"? Us farem memòria, tractava de la fi del
cinema mut i l'entrada del sonor amb les pel·lícules musicals. Una gran actriu
del mut ha de gravar el seu primer film sonor. No cal dir han de el galant és
Gene Kelly. Doncs bé resulta que l'actriu té una veu de timbre agut i
desagradable i no volem dir res de com canta... de malament, és clar. La idea
és simple, es busca una substituta que canti i doble la veu i la gran actriu
segueix sent la gran actriu. La víctima és Debbie Reynolds, la noia de la
pel·lícula. La cosa s'embolica cada vegada més, sorgeix l'amor entre el galant
i la pobra víctima, bona i innocent i l'única manera de descobrir el pastís que
se'ls ocorre és provocar que en un acte públic l'actriu sigui obligada a cantar
pel públic.
Quan això succeeix,
darrera del teló de fons de l'escenari
es disposa un micro i la noia de la pel·lícula canta mentre que la gran actriu
que és
Jean Hagen, fa el seu
play-back enfront del públic assistent a la gala.
És clar que
Gene Kelly i
Donald O'Connor mentres es marquen una ballaruga de
las seves van pujant el teló i tothom s'adona de l'estafa i reconeix la
qualitat artística de
Debbie Reynolds i final feliç. Dons això, més o menys, va
succeir en la vida real amb la pel·lícula "
Sor Ye-yé", una
coproducció mexicàna-espanyola amb el cantant
Enrique Guzmán i l'actriu
Hilda
Aguirre com protagonistes.
Però abans de seguir us direm que a Espanya també es va
pretendre fer una cosa semblant. Es tractava de la pel·lícula "L'últim
cuplé" que va protagonitzar Sara Montiel. En aquest cas li van proposar a
la gran cantant de cuplets Lilian de Celis que posés la veu i Sara seria la
imatge. És clar que Lilián de Celis es va negar en rotund. D'ella no
s'aprofitava ningú. Finalment el gran ego de Sara Montiel va guanyar i la van
deixar cantar... bé, potser seria millor dir que la van deixar xiuxiuejar i va
ser el primer gran èxit cinematogràfic de Saratísima a Espanya. Lilian de
Celis, malgrat els intents de la productora cinematogràfica per enfonsar la
seva carrera va triomfar i a més també va fer cinema i amb èxit, això si,
cantant ella mateixa en els films que va fer. Com ha de ser.
Estela Núñez y Enrique Guzmán – Andando de tu mano
Blanca Estela Núñez Rodríguez (a la foto), va néixer a la ciutat de
Guadalajara, Jalisco, el 21 de juny de 1945. Encara es troba en actiu. Era
una
veritable desconeguda quan es va filmar "
Sor Ye-Ye", però tot i que
la seva veu era l'adequada, no els va agradar el seu físic, molt exuberant i van organitzar
tot el muntatge.
Estela Núñez va cantar i l’actriu
Hilda Aguirre possaba la
figura i feia
el play-back. A
Estela li van fer signar un contracte leoní i
no
podía cantar mai en públic camp cançó de la pel·lícula, ni
dir que era ella qui
cantava. Tothom va creure que era realment
Hilda Aguirre qui ho
feia. Però finalment va ser
Enrique Guzmán qui va trencar la baralla. Estava fart
de
les ínfules de gran cantant de
Hilda Aguirre que se sentia
superior a ell
que portava
deu anys de professió des de que va començar amb l
os Teen Tops. Al
final se li van

inflar els nassos i en un programa de televisió i com
ell no
havia signat cap clàusula de confidencialitat, va explicar tota la veritat i va
obligar a
Hilda a reconèixer-ho, encara que aquesta va legar que les causes
van
ser mèdiques ja que quan es rodava el film
patia una afecció aguda de gola i no
havia pogut cantar.
Excuses de malalt que es pixa al llit i diu que ha suat. A
partir d'aquest moment va començar l'ascens d'
Estela Núñez i el seu
reconeixement públic Al LP amb la banda sonora consta com a cantant l'actriu
Hilda Aguirre i no apareix per a res
Estela Núñez. Aquest tema “
Andando de tu
mano” que escoltem ara a
El Temps Passa... i la música queda és el que
interpreten al final, junts al
festival de Sanremo i és que els guionistes es
van muntar
un embolic amb
els festivals i pel que sembla ningú recordava que a
Sanremo només
es podia cantar en italià.
Mario pensa que havien de voler referir-se
al de
Benidorm, però no es van aclarir molt, la veritat.
Sor Ye Yé
Què de què va la pel·lícula? És un film musical a l'ús,
noia
cantant de grup pop decideix fer-se monja i és
l'alegria de la huerta, però en
pla
convent de monges, amb nens orfes i pobres i problemes econòmics per
mantenir el convent en marxa que la porten a participar en un concurs cantant
per poder sugfragar les despeses necessàries amb el premi, fins que
la novícia,
abans de prendre els hàbits, això si que no es podia caure en
la irreverència
fins aquest punt. Calia tenir en conta als censors. Dons com dèiem,
la novícia
coneix al
metge, altruista, treballador, bó, solter i guapo i allà comença el
marro.
Enrique Guzmán és el primer nòvio de la cantant de grup
pop passada a
monja, no el metge, i es clar,
Hilda Aguirre fa de seudo cantant i novícia, la veu es de
Estela Núñez.
Los Yakis - Sor Ye Yé

També participan
Los Yakis que eren de Mèxic i els seus
integrants originals van ser
Alfonso Ascencio (guitarra),
Marc Lizama (òrgan),
Manuel Gazcón (baix), Miguel Ibarra (bateria),
Eduardo Toral (teclats).
José
Luis Gazcón (guitarra i cantant) i
Benny Ibarra (cantant). Graven el seu primer
disc el 1965 i van funcionar molt bé durant els 60.
Los Yakis van gravar
9 LP's
de 1966 a
1970, sent gairebé tots els seus temes versions. A la banda sonora de "
Sor
Ye Yé" cantan algunas cançons, aquesta que es la central, és una d'elles.
També travallen al film ja que son el grupo d'acompanyament de la cantant,
paper que fa
Hilda Aguirre. Per cert, en el film es fan dir
Los Yakis Voladores.
Enrique Guzmán, un dels gran cantants del panorama musical mexicà
I ara tornem a El Temps Passa... i la música queda des de
Catalunya
La Música
que es Feia en Català
Lucky Guri
& Peter Roar – The Long and Winding road
Ara al
programa d’avui escoltarem una cançó d’un álbum que
és un disc genial, un LP sense desperdici publicat per el segell Discòbolo
l’any 1972 que recull versions en clau de jazz de temes de
The Beatles i
titulet-se “
He desenterrat els Beatles”. És clar que es tracta d'un disc de
luxe en el qual, al gran pianista català
Lucky Guri que des de fa treinta anys
viu a Sant Gervasi i havia estat membre de
Barcelona Traction, i el saxofonista
Peter Roar que havie militat a
Máquina!, es troben acompanyats per noms
histórics de la música a Catalunya:
Carles Benavent al baix,
Salvador Font a la
bateria i l'amic
Max Sunyer a la guitarra. Aquest disc tan sols va estar
un
parell de setmanes a la venda ja que l’editora de
The Beatles i la EMI van demandar-los, exigin
es retires de les botigues i
ho van aconseguir. Sembla ser que tot va ser per
questió de cales, alló dels permisos i els royaltis.
Max li va dir un dia a
Mario que mai se li acudís comentar-li a
Lucky que tenia aquest disc perquè
Lucky li demanaria que l'hi regalés ja que ell

no el tenia i sabent com és
Mario es quedaria sense ell. A aquesta cançó, la seva versió en clau de
jazz de “
The Long and Winding road” dels
Beatles, inclosa a l’àlbum “
Let it be”, ells
li han imprès un bon ritmillo
jazzístic. Després de haver-se recuperat d'una
llarga enfermetat,
Lucky Guri, aquest gran pianista nascut a Calella, sembla
que torna a estar en actiu. Per cert que desde feia anys acompanyaba a
Núria
Feliu en els seus concerts.
Tant
Quimet com Mario es proposen posar més cançons del “Waw... We are digging The
Beatles!”, però aixó serà ja en altres programes. Paraula. És clar que
aixó ja ho diem cada vegada que escoltem cançons d’ell i la veritat es que el
posem poc. Per cert, aquest disc ha estat
remasteritzt l’any 2010 per el segell
Picap, creiem que han caducat els drets de les cançons, i l'han editat
en
format CD, pero han cambiat
els títuls de crédit de la portada, passant a ser
protagonistas tots els músics. Es un CD molt recomenable.


Fernando Orteu y su Conjunto – Maria ninguem

En moltes ocasions us hem parlat d’ell i ara aquí el teniu.
Fernando Orteu és un dels grans de la guitarra surgits des de Catalunya.
Aquesta cançó, compossada per el brasileiro
Carlos Lyra, també va ser molt ben
versionada per
Luis Aguilé i fins i tot
Cliff Richard la va gravar en castellà.
Nosaltres us l’hem extret d’un dels seus EP’s, el titulat “
Bossa Nova” que
Fernando Orteu, aquest mestre de la guitarra elèctrica, va publicar l’any 1963 a través del segell
SAEF i en el disc ens demostra que seguia sent un gran anamorat del
jazz, pero
incursionava amb un génere germa, la
bossanova. També va trevallar durant molt
de temps com
Fernando Orteu y su Orquesta i a l'
orquestra és trovaban
Lleó Borrell (piano i arranjaments),
Sebastià
Albalat (orgue),
Frank Dubé (acordió),
Domingo Portugués,
Ricard Roda i
Enric
Folgueras als saxos,
Josep Matas (vibràfon),
Eduardo García (contrabaix) i
Joan
Antoni Calvet (bateria). Com
Fernando Orteu y su Conjunto va acompanyar a molt
artistes, entre ells ara recordem un grapat de bons discos gravats acompanyan
al xiulador
Kurt Savoy. Uns altres a qui van acompanyar van ser la cantant de
color
Pilar Morales,
Gloria, el
Dúo Rúbam,
María Cofán, el cantautor basc
Benito Lertxundi i uns quans altres. Junt amb
Manuel Cubedo i
Ramón Falcó, van
ser considerats
els millors guitarristes de sessió de la seva época. Per cert,
es deie que aquesta cançó era la preferida de
Jacqueline Kennedy i totes les
orquestres que actuaven a la
Casa Blanca tenien que tocarla.
Núria Feliu i Tete Montoliu – Tot es gris
La Noia
de Sants, la
Dama
de la Cançó Catalana,
va gravar i actuar en moltes ocasions amb el gran pianista de
jazz Tete
Montoliu, fins hi tot ho van fer a Nova York (a la foto) on van actuar a un
acte organitzat per la
Cambra
de Comercç de la ciutat dels gratacells. Com a mostra d’aquesta col·laboració
aquí os portem aquesta extraordinaria versión del clàsic del jazz “
Misty”,
composada per el pianista nort-americà
Erroll Garner l’any 1954.
Núria Feliu la
titula en català “
Tot es gris” i aquesta cançó s’ha convertit en un dels gran
temes dins del repertori de la cantant de Sants. Es va publicar l’any 1966 en
un LP titulat “
Núria Feliu i Tete Montoliu”. Junt a
Núria i a
Tete trobem a
Erich Peter al contrabaix,
Billy Brooks a la

batería i
Booke Ervin al saxo
tenor.
Tete Montoliu es deie en realitat
Vicenç Montoliu i Massana i va nèixer
a Barcelona un 28 de març de 1933, va morir el 24 de agosto de 1997.
Núria per
la seva part es filla de la plaça d’Hosca, coneguda com la plaça del Sol d’Hostafrancs,
pero ella va nèixer a la part que donava a Sants.
Nuria es amiga de
Mario, tots
dos són de Sants i es coneixen des de fa molts anys,
Mario fins i tot havia
sigut representant seu durant un temps i amn ella va organitzar el
Primer
Festival de la Cançó
Catalana de Tarragona que es va celebrar al Camp de Mart. Van
participar-hi, a part de
Núria Feliu,
Raimon i
Pere Tapies i va ser presentat
per l’amic
Sebastià que per cert, ens hem asabentat que va morir fa uns mesos.
Mike & The Runaways – Tienes problemas, yo también
Mike & The Runaways que després es reconvertirien en
Los
Bravos, van ser un d'aquells grups que al costat de
Los Salvajes,
Los
Javaloyas,
Los Atila,
Los Huracanes i uns quans més, van voler
mamà directament
de les fonts europees del
rock i en els 60's va anar cap a
la xarxa de clubs
que van sorgir al país germànic i al qual van acudir fins i tot els
Beatles i
on es podia apendre a fer
rock and roll i
R & B de veritat i cap allà s’en
van anar els mallorquins.
The Runaways es van crear a Mallorca i es van
anomenar inicialment
Lom & The Cris i eren el cantant
Lucio San Eugenio al
costat dels guitarres
Tony Obrador i
Florencio Pascual,
Miguel Vicenç al baix i
Pablo Sanllehí a la bateria. Val a dir que
Pablo Sanllehí era de Barcelona. Quan
van marxar-se cap a Alemanya el cantant “
se rajó” tot just arribar i van
haver-se

de buscar un altre, així van contactar amb l'alemany
Mike Kogel que ja
havia gravat un single com a solista i un altre amb el grup
Michael &
Firebirds. A Alemanya van gravar un parel de discos signant com
The Beat
Mixers, el primer, i el segon com
Mike Rat & The Runaways. Quan van tornar
aquí a Espanya es van portar a
Mike Kogel i van gravar un EP per el segell
EMI-Regal, l’any 1965, del que us hem extret la cançó que escoltem ara, junt a
“
Ja Ja” que es una versió que no recordem de qui era, també era una versió “
Um,
um, um, um, um, um” que es de
Major Lance i va ser popularitzada a Anglaterra
per
Wayne Fontana & Mindbenders, totes dues van ser cantades per
Mike Kogel
(a la foto amb
Montse Aliaga) en angles, però les altres dues eren en castellà i
Mike el “mosegava” massa,
per tant “
Tienes problemas, yo también” que es la que estem escoltant i que era
una versió dels
The Fortunes i “
Corazón lleno de mal” dels
Yardbirds de
Jeff
Beck, les va tindre que cantar el guitarra
Tony Obrador. Després de la
dissolució
del grup amb milis pel mig,
Mike,
Pablo i
Miquel van passar a
Los
Bravos i altres s'incorporarien després a
Z-66 i
Zebra. Val a dir

que a
finals dels anys seixcanta
Mike Kogel va decidir començar en solitario i va
passar a dir-se
Mike Kennedy. Abans de llançar-se
en solitari
Tony Obrador (a la foto 2) havia militat també amb
Los Talayots i
Los
Continentales. El mallorquí va treure entre 1967 i 1969 cinc discos, tots EP's
i singles, però també un parell de LP's. En els 70 va gravar un o dos singles
cantant en castellà i també va compondre, entre d'altres per
Danny Daniel.
També va tocar amb
Los Pekenikes al LP "
Ària", sobre un tema de la
"
Passió segons Sant Mateu" de
Joham Sebastian Bach. Als anys 80 va
conduir un
programa de radio junt amb la locutora
Eugenia Planas. Per cert, el
cantant i guitarrista, nascut a Palma l'any 1945 i que des de feia temps vivia
a Felanitx ja es mort, ens va deixar fa tres o quatre anys.
Lone Star – El pájaro de la montaña

Quan finalment
Lone Star van aconseguir gravar
el seu primer
LP, es van trobar que les promeses de la seva casa de discos, EMI, no es
complirien. Els havien garantit
un àlbum complet amb cançons pròpies, però quan
va arribar el moment els van dir que res,
tot versions. Finalment va arribar
allò del “
No pa tí ni pa mí” i van haver meitat versions i l'altra meitat
cançons composades per ells, Aquest tema que us portem ara a
El Temps Passa ...
i la música queda, és una de les versions d'aquest primer àlbum de la qual
nosaltres considerem
La
Millor Banda de Rock dels seixanta i part dels setanta a
Espanya,
Lone Star, de fet ja van tenir problemes amb la discogràfica només
començar i els seus primers discos van sortir a la venda com a
Conjunto Lone
Star. Aquest tema que compartim ara, es titulava originalment "
The sweet
little mountain bird" i va ser un èxit del cantant i pianista invident, de
color,
Ray Charles que la va gravar al 1964. En aquest disc, editat l'any 1966,
Lone Star són
Pere Gener (cantant, guitarra i piano),
Joan Miro (guitarra),
Rafa de la Vega
(baix) i
Enrique López (bateria) i són un dels pocs grups que els seus quatre components disposaven de carnet blanc. Aquesta va ser la millor formació de
Lone Star, tot i que a partir de finals dels seixanta

van patir molt camvis i
per
Lone Star, la banda liderada per
Pere Gener, nascut a Barcelona el 31 de
gener de 1939 que en el seu moment va ser considerat un nen prodigi del piano i
per això va obtenir una beca per estudiar a Anglaterra, van passar gent molt
important de la música del moment com
José María Vilaseca “
Tapi”,
Sebastià
Sospedra,
Jerónimo Martínez o
Álex Sánchez, altres músics que van militar a
Lone Star van ser
Willy Nab,
Enric Fuster,
Luis Masdeu,
Ricardo Acedo i pensem
que ens deixem algun. Actualment a
Lone Star s’els anomena dins del mundillo
musical “
La Leyenda”
i val a dir que
Lone Star van ser l’únic grup espanyol que ha actuat a
un
portavions nord-americà, al Nadal de l’any 1970, és tractave del
JFK.
Curiosament el seu últim treball discogràfic que es va publicar l’any 1996 i
malgrat que es titulava "
Hacia el futuro", va significar el adéu de
Lone Star, tot i que l’any 2010 van editar un disc en directe a través del seu
propi segell discogràfic, però es tractava d'un enregistrament realitzat l’any
1968 al
Teatre Infanta Beatriz de Madrid i que EMI en el seu moment no va voler
publicar ja que era massa
jazzístic per a l'època.
Pere Gener ha tornat a
gravar, ara en solitari no com
Lone Star, i entre els músics amb què compta trobem
a l’amic
Josep Más “
Kitflus” i el guitarrista
David Palau, el disc es va dir
“
Boomerang” i és va publicar l'any 2014.
Los Bravos - Sympathy

Amb músics de
Mike & The Runaways i
Los Sonor, és va
crear
Los Bravos que primer es tenien que dir
Los Nuevos Sonor, però despres
d’una campanya publicitaria es diu que les fans van triar el nom de
Los
Bravos,
però la veritat es que tot va ser un montatge d'
Alain Milhaud que els va
produïr i buscar cançons adequades per a ells i sobretot gràcies al "
Black
is black", es van convertir en un dels conjunts més importants dels 60.
Quimet sempre els anomena
Els Senyors Black is Black, des de que en un concert
els va escoltar tocar aquest tema
quatre o
cinc vegades. Cal reconèixer-li el
mèrit a la cançó que es va classificar fins i tot en el
quart lloc en les
llistes del
Billboard americà i el
segon a Anglaterra. Nosaltres avui a
El
Temps Passa... i la música queda, us portem aquesta peça que
Mario considera la
de millor qualitat musical en tota la carrera dels
Bravos i Quimet està d'acord i que va ser editada en un EP de

1967 que va
ser l'últim disc de
Los Bravos amb aquest format, a partir d’aquell moment ja solsament
gravarien singles i LP’s. L’any 1969
Mikel Kogël abandona el grup per començar
com a solista, passa a anomenar-se
Mike Kennedy i és substituït per
Robert
Wright que al seu torn seria canviat per
Andy Anderson, germà de
Jon Anderson,
cantant del grup britànic
Yes i canviant el seu estil cap a un
rock-funky. A
principis dels 70 es van separar per a tornar en diverses ocasions. Alguns dels
seus membres s'incorporarien a
Zebra. Actualment i des de principis d'aquest
segle, estan en actiu. Una curiositat, a les seves primeres gravacions no
tocaven ells,
ho feian músics d’estudi. Us explicarem un altre, els nois no
volien gravar el "
Black is black" i va ser
Alain Milhaud qui els va
obligar a fer-ho. Sempre van estar envoltats de
perafernalia promocional, fins
i tot quan es va suïcidar
Manolo, l'organista i va ser substituït per
Jesús
Gluck, a aquest el van treure per televisió amb
un casc de guerrer medieval al
cap perquè ningú sabés qui era el nou organista fins a la seva presentació
oficial, tot pur teatre i no us diem rés dels vestidets que els hi posaven a
les pelis que en van fer dues.


Per avui acabarem El Temps Passa… i la música queda, però no
us quedareu sols, soles, us deixem en companyia de les emissores per les que
ens escoltes cada setmana o internet, si et decarregues el programa del blog o
el facebook de Montse Aliaga. Nosaltres sóm Quimet Curull i Mario Prades, ens
retrobarem la propera setmana.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que encara tenen il·lusió per viure i compartir
música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario