
Diuen que
el passat sempre acaba
tornant de nou, nosaltres
malgrat tot,
procurem no oblidar-ho i per això ho tenim present a
El Temps
Passa... i la música queda. Avui
tornarem als anys seixanta i compartirem
bona
música ja que estem convençuts que
els records de l'ahir es troben
molt
vinculats a les cançons. En el curs d'aquests
55 minuts compartint
records amb
vosaltres escoltarem a
Los 5 Reylon’s,
Asunción y Ochenta Centavos,
Los
Mustang,
Richard Anthony,
Los Sírex,
Rita Pavone,
Los 4 Ros,
Els 4 Gats,
Los
Relámpagos,
Tony Roland y sus Kroner’s,
Los Pasos,
Ramón Calduch,
Los Beta,
Nuri,
Los 4 Jets i també
Els 5 Xics. Per tant començarem
el nostre viatge a
l’ahir que emprenem semanalmente
des de totes les emissores per les que sortim
a les ones o
internet, si t’el descarregues del
blog, el
facebook de
Montse
Aliaga o les
webs de les
emissores que ho permeten. Sóm
Quimet Curull i
Mario
Prades i ara
Obrim la
Paradeta
Los 5 Reylon’s – Dile

Començarem el
programa d'avui de
El Temps Passa... i la
música queda amb un clàssic que a Espanya molts identifiquen amb el recordat
Luis Aguilé, però es tracta d'una versió del "
Tell Him" que van
portar a l'èxit els nord-americans
The Exciters i que també van gravar a
Espanya
Li Morante i uns quants més. En aquesta ocasió us hem seleccionat
aquesta versió de
Los 5 Reylon's que la van incloure en un EP editat per
Fonopolis l'any 1964 en el qual així mateix trobem “
Sukiyaki”, “
La campana” i
“
Esta noche te lo digo”. Creiem que
Los 5 Reylon's eren de Leon, però algunes
fonts diuen que eren gallecs, i el grup estava integrat per
Victorino García
Laborda al contrabaix;
Ricardo García Laborda als saxos i clarinet,
Gerardo
Cascallana a la bateria,
Pedro Fernández Cubria a la guitarra elèctrica i
Carlos Laiz al piano. Per cert, us explicarem una curiositat referent a
Los 5
Reylon’s, el dissabte 28 de setembre debuten al
Real Aéreo Club de Lleó on van
actuar tota la temporada 1963-1964, els dissabtes a la tarda i nit i diumenges
tarda. Ara bé, al mes de maig de 1964 sorgeix la polèmica quan el
Sindicat de
l'Espectacle manifesta que
no poden actuar, pel que sembla

tenia alguna cosa a
veure amb els famosos
carnets ja que els nois del grup no els
tenien, ni el
blanc ni el
vermell del
Sindicat Vertical. Malgrat tot ells no deixen
de realitzar actuacions, fins i tot se'n van a Madrid i graven aquest disc, el
segon de la seva carrera. El 20 de juny de 1965 el guitarrista
Pedro Fernández
Cubria deixa a
Los 5 Reylon's i els altres quatre components segueixen ja en
formació de quartet, encara que abans i a causa de les milis ja havien patit
canvis. El divendres 4 de febrer del 1965 van actuar en el
Primer Certámen
Internacional de Conjuntos Músico Vocales de Lleó, amb gran èxit, tot i que
creiem que no van guanyar. Al 1967 i després d'haver gravat un tercer disc,
torna
Victorino García Laborda, conegut familiarment com
Tori que estava fent
el servei militar i es canvien de nom, passant a ser
Los Paladines, la foto és
d'aquesta segona època.
Los 4 Jets – Shake baby shake

Aquest tema, una bona versió instrumental del tema del
cantant nord-americà de color
Champion Jack Dupree, es va incloure en un EP en
el qual la cançó estrella va ser "
Maria de la O", una versió curiosa i poc destacable d'un
clàssic de la copla, al costat de “
Luna” i “
La luz”, es va publicar l'any 1965
mitjançant el segell Polydor i va ser el seu tercer i últim EP. La veritat es
que
Los 4 Jets van gravar quatre discos, tot i que l'últim no va arribar a
publicar-se mai. Ara farem una miqueta d’historia. Un dels primers conjunts que
van sortir a Madrid va ser
Los Mágicos l’any 1958, on hi trobavem als germans
Santiago (guitarra rítmica) i
José María González Picatoste (baix). Quan es van
desfer se'ls uneix el guitarra
Tony Reinoso que va formar part de
Los
Continentales i anys més tard es convertiria en líder de
Los Solitarios i un
músic filipí establert a Espanya des de petit anomenat
Eddy Guzmán (bateria i
cantant) que venía dels
Pekenikes i allà

es van crear
Los 4 Jets. L'any 1963
l’amic
Reinoso que ara viu a Santo Domingo, s'en va anar a
Los Continentales i
en el seu lloc entra
Ricky Morales que posteriorment tocaria a
Los Shakers,
Los
Brincos i
Barrabás. De fet
Los 4 Jets adolien de ser molt tècnics interpretant
les seves cançons en directe, però freds i no comunicaven amb el públic, ells
volien que els assistents als seus concerts es mantinguessin
en silenci i
quiets, gaudint de la música, però la joventut en aquells
festivals, aquells
matins del
Prince de Madrid
volia marxa, moure el esquelet, volia expressar les
seves emocions i ànsies de rebeldia a través de la música.
Los 4 Jets van
tornar anys mes tard ja sols com
Los Jets i les seves gravacions van ser
reeditadas en CD per Ramalama Music. Van estar en actiu, liderats per
Eduardo
Bartrina, fins el 31 d’octubre del 2009 i es van acomiadar el seu públic amb un
concert fent al
Palacio de Cogresos de Madrid.
José María González i
Eddy
Guzmán ja van morir.
Los Relámpagos – Twist de los siete hermanos

Junt als
Pekenikes,
Los Relámpagos van ser els millors
grups
instrumentals del pais. Quan van començar es feien dir
Dick y Los Relámpagos i
van acompanyar en molts enregistraments i gires a
Miguel Ríos en els seus
inicis, però també van ser grup d’acompanyament per a altres com el
Dúo Cramer
i
Juan Pardo. Aquí us portem a
Los Relámpagos amb aquest
twist per a una
família molt nombrosa, ni més ni menys que "
Twist para siete
hermanos" que era una adaptació en clau de
surf music, d’un tema de la
pel·lícula
“Set nuvies per a set germans”, tot un clàsic del cinema musical i
es va publicar en el segon EP de Los Relámpagos, editat per el segell Philips
l’any 1963, incluïn “
Pretoriano”, “
El paso de los Urales” i “
Río Perdido”.
Los
Relámpagos van ser una de les millors
bandes instrumentals surgides al panorama
espanyol i estaven liderats per
José Luis Armenteros (guitarra) que
posteriorment es va dedicar a la producció i

composició després de deixar-los
l'any 1968. Per
Los Relámpagos van passar
Pablo Herrero (òrgan),
Ricardo López
Fuster (bateria),
Juanjo Sánchez Campins (baix, i guitarra solista) i que va
morir el 23 d'agost de 2008,
Ignacio Sánchez Campins (guitarra rítmica i
orgue),
Juanjo Sánchez Jr (guitarra rítmica) i
Fernando Mariscal Jimeno
(bateria). Els sis EP’s gravats per
Los Relámpagos al segell Philips entre 1963
i els principis de 1965, van ser reedditats en un CD per el segell Rama-Lama
l’any 1997, però penseu que ells van estar gravant fins a mitjans dels setenta,
amb una discografía amplísima. El guitarrista
José Luis Armenteros va morir a
Madrid el passat 11 de juny d’aquest any 2016 a punt de fer 73 anys d’edat.
Los Rockeros – Galaxia
Los Rockers van ser la banda d'acompanyament de
Bruno Lomas
i igual com havia succeït amb
Cliff Richard and the Shadows, ells van tenir una
brillant carrera pel seu compte fent
música instrumental, amb un munt de bons
discos, com aquest EP, el segon que van publicar i que va editar EMI-Regal al
setembre de 1965 incloent també "
Sueño", "
Pinocho" i
"
Macarenas", excepte aquesta última, totes les cançons van ser
composades pel guitarra
Joaquín Villanueva.
Los Rockeros es van crear en
Valencia l'any 1962 i inicialment es deien
Los Diavolos. A l'estiu de 1963
Bruno Lomas que llavors encara era
Emilio Baldoví deixa a
Los Milos i els
proposa ser la seva banda Van estar un any actuant a França i van gravar un
disc com
Bruno et ses Rockers.
Los Rockeros són en aquells moments:
Vicente
Buig (baix),
Pascual Cortés (guitarra rítmica i cantant),
Joaquín Villanueva
(guitarra) i
Luis Segarra (bateria). Quan van tornar a

Espanya, el bateria serà
substituït per
Galileo Marco. Curiosament el seu primer disc va sortir a la
venda abans que el primer de
Bruno Lomas, malgrat haver signat amb la mateixa
companyia discogràfica i dedicar aquesta la campanya de promoció a
Bruno Lomas
i poca pela amb ells. L'any 1966
Bruno i
Los Rockeros emprenen camins separats
i
es va trencar la seva relació, encara que mai ha estat molt clar perquè. Es
diu que una de les causes va ser el fet que ells estaven convençuts que la
música instrumental, la
surf music, estava desplaçada pel
beat anglès i van
començar a incloure temes cantats en els seus discos, composicions seves i això
a
Bruno Lomas no li va sentar gens bé. També es diu que volia els temes per a
ell i ells es van negar... la veritat la sabran ells ja que
Bruno va morir en accident
de trànsit l'any 1990.
Los 4 Ros – Un eterno amor

Aquesta cançó que ens porten ara a
El Temps Passa... i la
música queda a carrec de
Los 4 Ros es tracta d'una versió, molt ben realitzada,
aixó si, del tema "
Everlasting love" del grup londinenc
Love Affair i
la trobem en un single de
Los 4 Ros que va treure el segell Belter l’any 1968
amb un altre versió, la de “
Judy con disfraz” de
John Fred, a la cara A. La veritat és que
avui no recordem massa de
Los 4 Ros, encara que creiem que eren germans i de
terres valencianes, però val a dir que van tenir una carrera bastant
interessant, fins i tot van ser portada de la
revista musical Fans, traient un
munt d'EP's i també singles, gairebé sempre versions i amb el segell Belter,
encara que ens sembla que van canviar al llarg dels anys 60 a altres casas de discos.
Com uns deiem,
Los 4 Ros casi sempre van interpretar versions, però li posaven
ganes, com en aquest tema que escoltem avui a
El Temps Passa... i la música
queda on llueigen els seus bons jocs de veus.
Los 4 Ros que nosaltres sempre
hem pensat que eren germans, eren multiinstrumentistes tots ells i entre tots

tocaven
15 instruments, el grup estava integrat per
Paco (cantant i òrgan),
Manuel (baix),
José (guitarra) i
Alfonso (bateria), tos de cognom
Ros i tots
feien veus. Van començar actuant l’any 1966 al
VIII Festival de la Cancion Española
de Benidorm amb la cançó "
Amor amargo", van quedar en
segona
posición. També van participar en un munt de
festivals per tota Espanya, de fet
a Benidorm també ho van fer en el de l'any següent.
Los 4 Ros van gravar un
munt de discos petits, EP's i singles, gairebé sempre versions. A finals de la
dècada dels 60 es van reconvertir, passant a ser simplement
Los Ros i
comptabilitzant-se cinc components, encara que ignorem el nom del cinquè.
Tenien una discografia molt àmplia, en total van gravar
18 discos entre 1966 i
1979, tot EP's i singles i aixó si os ho podem dir,
Los 4 Ros eren valencians.
Per cert, un amic ens ha fet saber que havien actuat a l’antiga
bolera de
Salou, al carrer Barcelona i ell els havia vist en diverses ocasions.
Los Sírex – Fuego

Quan el guitarra dels
Sírex, va marxar a complir amb els
seus deures amb la pàtria, és a dir que s’el van endur a fer la mili,
provisionalment el seu lloc va ser ocupat
Oscar Janot, un home que en els
setanta va tenir una bona carrera com a cantant solista gravant hits entre els
quals cal destacar "
Pajarito volador" i sobretot "P
ara siempre,
como siempre". Mentre
Oscar Janot (que havia tocat amb
Los Wikingos,
Los Go
Go's i
Henry & The Seven va estar amb
Los Sírex, aquests van gravar un
single, l’any 1968. En aquells moments els crítics, gairebé tots uns lumbreras,
anunciaven que el grup barceloní liderat per
Lesli i
Guillermo, estava més
acabat que
les maraques del Machín. Però aquest single amb el tema
"
Fuego" a la cara A i en el qual
Oscar Janot es va encarregar de fer
cors, a més de tocar guitarra, orgue i saxo, era una versió del gran

èxit del
grup
The Crazy World of Arthur Brown i a la cara B es trobava un altra versió, en
aquest cas del "
Sono tremendo" de l'italià
Rocky Roberts que
Sergio
Dalma va incloure també en el seu primer disc, allà per 1987. De fet aquest
single es va vendre molt bé, superant les vendes a Espanya de les versions
originals i deixant a tot aquells crítics lumbreres a l’alçada del betum.
Van
perdre una
maravellosa oportunitat d’estar calladets. Per cert,
Luis Gomis de
Pruneda i
Manolo Madruga, components originals de
Los Sírex, ja són morts,
també ens va deixar el batería
Ernesto Rodríguez que feis cinc anys que tocava
amb ells i va ser un dels fundador de
Los Gatos Negros.
Els 5 Xics – Un poco de cariño
Els 5 Chics van ser una bona banda valenciana creada al
barri del Cabañal i que va estar en actiu de 1965 fins l’any 1983. Sempre van
gravar en castellà, però un dia
Els 5 Xics es van despenjar amb una gran versió
del "
Quan un home vol a una dona" cantada en valencià i que va ser el
gran èxit en la carrera del cantant de color nord-americà
Percy Sledge, un dels
grans del
soul americà. A la cara B es recullie “
Un poco de cariño”, cantada en
castellà i que es la peça que us hem seleccionat per escoltar ara.
Els 5 Chics
van gravar moltes cançons, aquesta que os portem ara va ser publicada per Regal
l’any 1968. Entre els components de
Els 5 Xics, encara que no sabem si va
intervenir en aquest enregistrament, si be pensem que si, destaca el cantautor
i guitarrista
Remigi Palmero que és de Castelló, al costat del bateria
Ramón
Asensio, el

cantant
José Luis Ballester,
José Llusar que també va actuar com a
productor,
Antonio Riza a la guitarra i
Vicente Gay al baix i saxos, a més del
organista
Bernardo Adam Ferrero.
Els 5 Xics van ser declarats "
El Mejor
Grupo Valenciano de su Época". Van gravar amb diferents segells: Session,
Regal, Unic, Ekipo, Dipolo i Val-disc. De fet cinc ho van ser solsament al
principi, van arribar a contabilitçarse fins a
7 músics. En total van gravar
14
discos petits, entre EP’s i singles i ja a l'any 1983 el seu primer LP. El
segell Rama Lama Music va treure l’any 1997 un doble CD amb totes les
gravacions de
Els 5 Xics, és molt interessant i us el recomanem. Per cert us
haureu adonat que hem escrit el nom del grup de dues formes diferents i és que
ells van signar en els seus discos de les dues maneres, en uns com
Els 5 Xics i
en altres com
Els 5 Chics.
Asunción y Ochenta Centavos – El martillo de Maxwell

Aquest cançó de l’any 1970 que ens porten a
El Temps
Passa... i la música queda el grup
Asunción y
Ochenta Centavos, era una composició de
Paul McCartney que van signar
com
Lennon & McCartney i que els
Beatles van incloure en el "
Abbey
Road" que va ser realment l'últim àlbum dels nois de Liverpool ja que
"
Let it be" que van publicar posteriorment havia estat gravat molt
abans. La cançó "
Maxwell's Silver Hammer" tractava en la seva versió
original, sobre
un psicòpata a qui li agradava
assassinar a cops de martell a
les seves víctimes i a la grabación original sols van tocar
Paul,
Ringo i
George ja que
John no va valer intervindre, ja hi havien problemas dins de la
si del grup de Liverpool
Asunción y
Ochenta Centavos, amb una tradució de la lletra molt encertada, la van incloure
com a cara B d'un single amb "
La
balada del maderero" a l'altra
costat del vinil. Van començar sent només
Los Ochenta Centavos, però a poc a
poc la seva cantant va anar prenent protagonisme fins que van acabar sent
Asunción y
Ochenta Centavos, després de
gravar aquest single, el primer amb aquest nom, el grup va entrar en una corba
descendent i no van fer res més de bo, almenys que nosaltres recordem.
Los
Ochenta Centavos que creiem eren catalans, van començar a finals dels 60 i van
participar en el
XI Festival de la Cançó Espanyola de Benidorm amb "
Besa,
Bésame". La veritat és que
Los Ochenta Centavos van gravar cinc o sis
singles, però no van tenir molta transcendència i això que el grup editava amb
EMI, una multinacional. Això si, reconeixem que la nena estava de molt bon
veure i tenia unes cames d'aquelles que
no s'acaben mai, més llargues que un
dia sense pa.
La Música
que es Feia en Català
Els 4 Gats – El miner

A l'últim disc que van publicar
Els 4 Gats trobàvem aquesta
cançó que escoltarem ara a
El Temps Passa... i la música queda. Es tractava
d'un EP, editat per Edigsa, igual que la resta de la seva discografia i que
incloïa “
Tenim un temps”, “
Tants caps, tants barrets”, “
Florence d’Aràbia” i
“
El miner” que és el tema que compartirem ara. En aquest disc ja no estava amb
ells
Quico Pi de la Serra
i en el seu lloc trobàvem a
Xavier Elies.
Els 4 Gats van ser un grup catalá
d’efímera vida, tot i treure quatre EP’s, on destacava un dels seus components,
Quico Pi de la Serra
que va néixer a Barcelona el 6 d’agost de 1942 i més tard tindrie una bona
carrera ja com a cantautor i membre de
Els Setze Jutges.
Els 4 Gats
interpretaven una mena de
R & B a la catalana, light i bastant simplista,
però ple de bona voluntat. El 22 de mars

de l’any 1962
Quico Pi de la Serra fa la seva primera
actuació dins dels
Jutges, acompanyant a
Miquel Porter i el 23 d’agost de 1962
va debutà en directe i com
cantautor a un concert fet a La Selva del Camp, a Tarragona,
cantàn "
Les portes". Despres
Quico Pi de la Serra (a la foto) se
incorporaria a
Els 4 Gats amb els que va gravar 3 discos i van actuar en
directe en moltes ocasions. Quan els va deixar per anar-sen a fer el soldat, el
seu lloc seria ocupat per
Xavier Elies que era des de 1963, el
séptim Jutge i
com a
cantautor havia grabat un sol disc “
El piset”, l’any 1965 i amb
Els 4
Gats també un sol disc.
Xavier Elies va morir a causa d’un càncer el 30 de juny
de 2010.
Nuri – Es una noia

L’any 1965 i mitjançant el segell Concentric, es va publicar
aquest EP de
Nuri, una joveneta cantant catalana que també tocava la guitarra.
La nena va començar a gravar aquest disc després d’haver guanyat el
Primer Show Ye-Ye,
un concurs que no va tindre cointinuitat i que estava organitzat per
Ràdio
Barcelona, al carrer Caspe número 6 de Barcelona, al costat del
cine Tívoli i
devant del
Novedades. Abans ja havia gravat un altre EP en castellà. Els arranjaments de les cançons i la producció artística
del disc van estar a càrrec de
Francesc Burrull que aleshores era el
director
musical del segell Concèntric. Conté 4 versions d'èxits de l'època i aquesta es
la del "
She's a woman" que ere un dels èxits del grupo de Liverpool,
The Beatles, junt a “
Ell” que la va portar al cim de les llistes la menudeta
cantant italiana
Rita Pavone, “
Fes el que la teva mare et mani” i “
Cal saber
oblidar”, també versions. Val a dir que la
Nuri no s’ho monta gens malament. L'adaptació de
les lletres és de
Ramon Folch i Camarassa.
Nuri va tindre una molt curta
carrera musical, és va retirar molt jove i creiem que va morir l'any 2002.
Ramón Calduch – Viejo frack
Ramón Calduch va ser un altre dels grans
crooners catalans
dels anys 60, al costat de
José Guardiola i encara que no va arribar a la seva
alçada, se li va apropar i molt.
Ramón Calduch va gravar moltíssims discos,
tant en castellà com català i va saber mantenir-se fins ben entrats els
seixanta.
Calduch va néixer a Montcada i Reixac, Barcelona, el 5 de novembre de
1928 i va morir a Barcelona un 24 de setembre de l’any 2008. Feia dècades que
el cantant patia soriasis i el seu caràcter es va agrià molt, no assimilant
haver perdut
el lloc rellevant que va
ocupar molt abans, supossem que agravat per la malaltia que patia.
Mario
recorda una vegada que el va entrevistar arran d’una actuación feta a la
sala
Chamonux de Reus i la va fer
Mario Prades.
Ramón Calduch va posar a "
parir" a totes
les noves generacions de
músics de rock i pop, només ell i els seus coetanis valien la pena de ser
tinguts en compte. El titular de l'article que fa fer per
Diari de Tarragona va
ser "
La amargor d'una antiga estrella". Aquest tema que escoltem ara
és una versió que
Ramón Calduch ens porta del "
Vechio Frack" tot un
clàsic del recordat
Domenico Modugno i el va editar el segell Columbia l'any 1964 a un single amb
"
Los gitanos" a l'altre cara, però també es va editar en versió EP,
si be nosaltres us l'hem extret d'un LP recopilatori dels èxits de
Ramón
Calduch.
Ara deixarem Catalunya i marxarem cap a Madrid.
Los Pasos – Tiempos felices

Aquí teniu a
Los Pasos que van ser un bon grup surgit a
Madrid i descobert per
Manolo Díaz que va compondre i produir cançons per a
ells, entre les que destaca “
La moto” que també van gravar
Los Bravos.
“
Primavera en la ciudad” es posiblement la seva millor cançó, junt a "
Nací
de pie” i aquesta que us portam ara a
El Temps Passa… i la música queda i que
va ser la cara A del seu primer single, editat per Hispavox l’any 1966.
Los
Pasos es van formar a la capital del regne i tots els seus membres tenien
experiencia ja que provenien de
Los Flaps,
Los Sonor i
Los Diablos Rojos.
Los
Pasos estaven liderats pel teclista
José Luis González, al costat de
Álvaro
Nieto,
Luis Enrique Baizán a la

batería i que ere germa de la cantan i actriu
Marta Baizán de qui un d’ells era nuvi,
Joaquín Torres i
Martín Careaga. L’any
1968
Los Pasos protagonitzen la pel·lícula "
Long-Play" de
Javier Setó
al costat de
Gracita Morales i
José Luis López Vázquez i van incloure cançons
seves en la banda sonora del film. El grup
Los Pasos vam funcionar de 1966 fins
l’any 1969. Mes tard
Álvaro Nieto va crear
La Compañia i
Luis Baizán i
Joaquín Torres al costat de membres dels
Pekenikes van fundà
Taranto's, un bon
grup de
rock progresiu.
Los Beta – Si la vida es así

Aquesta cançó que ara us portem a càrrec del grup mallorquí
Los Beta, es va publicar en un EP editat pel segell EMI-Regal al 1966 i és una
versió del “
Se la vita è così” del italià
Tony del Monaco i en el qual també es
van incloure el clàssic cubà “
Guantanamera”, “
Oh, mi amor” i “
Que más quisiera
yo". Quatre temes de
tall romàntic molt allunyats del ritme habitual que
imprimien a les seves cançons anteriorment, quan eren
Los Beta Quartet. Aquest
va ser el seu primer treball com
Los Beta i l'últim per EMI que malgrat tot de
seguida va editar un single amb aquesta mateixa cançó i
"
Guantanamera" com a peça estrella per tal de seguir esprement la
mamella. Després
Los Beta passarien al segell Sonoplay gravant uns quans
senzills i paral·lelament van editar un single amb Marfer. Al 69 van gravar
tres singles amb Moviplay, un altre en el 70 i al 1973 el seu últim single
abans de separar-se, aquest amb el segell Philips, en el qual ja havien canviat
de cantant. En total
Los Beta van gravar
14 singles,
un EP i
dos àlbums
recopilatoris, un

en el 67 que va publicar EMI incloent les quatre cançons
d'aquest EP i temes de 1965 i 1966, de quan eren
Los Beta Quartet i el segon a través de
Sonoplay en el 68. Quan es van convertir en
Los Beta, de la formació original
que sempre van ser cinc malgrat anomenar-se
Quartet, només van quedar el
cantant
Miguel Moreno, el teclista
Xesc Balaguer i el guitarra
Joan Bauza, es
van incorporar el baixista
Leopoldo González i el bateria
Jaume Palou. Van
mantenir aquesta formació fins al 1968, quan
Miguel Moreno els deixa per crear
Miguel Moreno y Los Dinos, entra en el seu lloc
Pepo Martínez i un altre músic, es converteixen
en sextet. Pel grup van passar diversos bateries, entre ells
Jorge Matey que
havia format part de grups històrics espanyols com
Los Sonor,
Los Pekenikes i
Mike And The Runaways. L'any 1969 són un altre de les bandes que intervenen a
la pel·lícula "
Un, Dos, Tres, Al Escondite Inglés" de
Iván Zulueta.
Després continus canvis en la formació,
Los Beta es van desfer definitivament
l'any 1975.
Tony Ronald y sus Kroner’s – Perdóname amigo

Escoltarem ara una cançó que ens porta
Tony Ronald, de
veritable nom
Siegfried Andre Den Boer Kramer, va néixer a Holanda l’any 1941,
però va triomfar a Espanya on es va afincar, vivia a Castelldefels. Aquesta és
una de les cançons de la primera e´poca de
Tony Ronald que tant a
Quimet com a
Mario sempre els ha agradat molt, tot i que no era d’ell, es tractava d'una
versió d’un tema de
Johnny Guitar Watson que
Tony Ronald interpretava en
directe des de feia anys i que va gravar al 1964 a un EP amb "
Hippy
hippy shake" que era dels
The Swinging Blue Jeans, "
Bella
durmiente" dels
Billy J. Kramer & Dakotas i "
Tú serás mi
baby" de
The Ronettes. Aquesta cançó

també va ser versionada en castellà
per
Bruno Lomas,
Los Wikingos i
Michel, entre d’altres.
Tony Ronald va formar
part de diversos duets abans de anar definitivament en solitari. Va crear
Tony
Ronald y sus Kroner's i pels
Kroner's van passar gent de la talla de
Max Suñer,
José Más "
Kitflus",
Francis Rabassa,
Jordi Colomer,
Primitivo Sancho,
Àngel Riba,
Frank Mercader,
Santi Picó i altres.
Tony Ronald ens va deixar el 3
de març del any 2013, a
l'Hospitalet de Llobregat, tenia 72 anys d'edat i pràcticament tota la seva
vida podem dir que la va passar aquí
ja
que va arribar amb els vint tot just complerts, recent acabada la mili i es va
establir a Catalunya. Va ser un dels grans cantants de pop en els 70, gràcies a
cançons com "
Dejaré la llave de tu
puerta", "
Lady Banana" i
sobretot "
Help", però la seva carrera va començar a principis dels
60. Va estar casat amb
July, de la qual es va divorciar i a la que
Los Diablos
van dedicar la cançó "
Oh July" i des de feia anys estava casat amb
Mariló Domínguez.
Rita Pavone - Corazón

La menuda i pigada cantant italiana
Rita Pavone, plena de
trepidant canya vocal, va gravar en moltes ocasions les seves cançons en
espanyol. Ara bé,
Rita Pavone també ho va fer en català i en
El Temps Passa...
i la música queda ja hem escoltat algunes d'aquestes versions. Aquest que compartim ara és un
dels seus grans èxits i es va publicar l’any 1963.
Rita Pavone va néixer a Torí, el 23
d'agost de 1945 i es va casar al 1968 amb el seu descobridor, el cantant,
productor i manager
Teddy Reno. També va treballar i molt al cinema. Per cert,
val a dir que
Rita Pavone posseïa un timbre de veu tan alt i agut que era
el
malson de

tots
els tècnics de so que havien de treballar en els seus
enregistraments. Al
blog os incluim la portada del disc "
Rita catalana"
perque al
Quimet sempre li fa molta gracia aixó de
la barretina,
el porró i
sobre tot
la butifarra que diu que hi ere, però no es veu per que
Rita ja se la
havie cruspit. Per cert, hem dit "
Porró" acentuant l'última
O, no ens
confunguem i tinguem la festa en pau. No sigui que ancara rebem.
Richard Anthony – Mi mundo

Anirem ara cap a França i escoltarem a un dels cantants
francesos que va tenir una brillant carrera a Espanya,
Richard Anthony,
sobretot a causa del èxit de la seva versió en clau de
pop del clàssic del
mestre Rodrigo "
El concert d'Aranjuez", però la seva carrera està
jalonada per grans cançons, unes seves, altres versions que ell va convertir en
pròpies, entre elles “
500
millas” o “
A veces me pregunto yo” que el títol original era
“
Je me suis souvent demandé” del cantant i compositor belga
Bobbejaan Schoepen.
Nosaltres i per aquest programa d’avui de
El Temps Passa… i la música queda us
hem seleccionat "
El meu món" tot un tros de cançó que va publicar en
espanyol l'any 1965 i que va ser número
1 en vendes al país, de fet considerem
que es un dels seus millors temes.
Richard Anthony, de veritable nom
Richard
Btesh, va néixer el 13 de gener de 1938 a el Caire, Egipte i va passar la seva
joventut entre el país del Nord d'Àfrica, Anglaterra i Argentina, radicant-se
finalment a França.
va debutar l'any 1958 amb un single que
contenia "
You Are My Destiny" de
Paul Anka i "
Peggy Sue" de
Buddy Holly, editat per Columbia.
Richard Anthony va mantenir una brillant
carrera en els seixanta i part dels setanta, però va ser declinant poc a poc
fins pràcticament anar deixant la música. Va tornar l'any 1996, però va morir a
Pégomas, França, el 20 d’abril del 2015. Pert cert, us explicarem una
curiositat, l’any 1982 i degut a problemes fiscals,
Richard Anthony va passar
tres dies tancat a la presó.
Los Mustang – Hey Jude

Els barcelonins
Los Mustang, amb els que avui acabarem
El
Temps Passa… i la música queda, són els grans versioners de
The Beatles a
l'estat espanyol i com a mostra aquí teniu aquesta extraordinària versió del
"
Hey Jude", una de les grans cançons dels de Liverpool que es va
incloure en un single editat per EMI l'any 1968 amb “
El primer año" que és
el "
Sunshine girl" dels també britànics
Herman's Hermits, la banda
liderada per
Peter Noone. De fet cal aclarir que gràcies a la intervenció del
segell EMI
Los Mustang van signar un acord amb
Brian Epstein,
mànager de
The
Beatles i tenien l'exclusivitat per gravar cançons dels anglesos, fins i tot
abans que aquestes fossin publicades per ells a Espanya, el que els donava un
gran avantatge sobre els seus companys espanyols de professió, per aixó van
aconseguir amb temes com "
El submarino amarillo", vendre aquí al país
més que els anglesos amb el seu disc.
Los Mustang sorgeixen al novembre de 1960
al Poble-Sec i inicialment només eren
Marco Rossi,
Antonio Mercader i
Miguel
Navarro, feien música instrumental, però en un concurs, el
Certamen de Conjunts
Universitaris 
a l'edició que va ser guanyada per els valencians
Los Pantalones
Azules amb
Los Sírex en
segon lloc,fitxen al cantant
Santi Carulla i al
bateria
Tony Mier, tots dos membres en aquella època precisament de
Los Sírex.
Los Mustang actuaven habitualment a
El Pinar, una popular
sala de concerts
barcelonina. Van mantenir la formació original fins que el grup es va desfer
l’any 2000, de fet van ser l'únic grup dels 60 que no van tenir canvis al llarg
dels anys i precisamente per aixó a la
Fira del Disc i Cinema Internacional de Col·leccionisme que
organitzava
Mario a Catalunya i Andorra, en la edición que es va fer a Malgrat
de Mar, els hi van retre
un homenatge i els hi va lliurar una placa que va
recollir
Santi Carulla. Un dada interesant es que
Marco Rossi va ser el delegat
a Barcelona de la firma
Mitsubishi secció
vídeo, però volem recordar a aquest
genial guitarrista, compositor i des de 1968 també el seu manager.
Marco Rossi
va morir el diumenge 17 de maig del 2015 a Figueres, on vivia. En els 40 anys de
trajectòria
Los Mustang sols van gravar
16 temes propis, tots ells escrits per
Marco Rossi que va néixer al Poble Sec, a Barcelona, un 30 d’agost de 1942,
tenia 72 anys d’edad. Ens hem asabentat de que l’any 2012 la dona de
Marco
Rossi també va morir. La veritat es que els darrers anys
han sortit molt cars
per el món de la música i l'espectacle en general.
Conclou El Temps Passa… i la música queda, ara us deixarem
en companyia de totes aquelles emissores per les que sortim a les ones cada
setmana o via internet, si et descarregues el programa del blog, el facebook de
Montse Aliaga o les webs de les emisores que ho permeten. Sóm Quimet Curull i
Mario Prades i ara fotem el camp fins la setmana que ve.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que encara tenen il·lusió per viure i compartir
música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario