El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

miércoles, 19 de octubre de 2016

El Temps Passa 11-06


Diuen que el passat sempre acaba tornant de nou, nosaltres malgrat tot, procurem no oblidar-ho i per això ho tenim present a El Temps Passa... i la música queda. Avui tornarem als anys seixanta i compartirem bona música ja que estem convençuts que els records de l'ahir es troben molt vinculats a les cançons. En el curs d'aquests 55 minuts compartint records amb vosaltres escoltarem a Los 5 Reylon’s, Asunción y Ochenta Centavos, Los Mustang, Richard Anthony, Los Sírex, Rita Pavone, Los 4 Ros, Els 4 Gats, Los Relámpagos, Tony Roland y sus Kroner’s, Los Pasos, Ramón Calduch, Los Beta, Nuri, Los 4 Jets i també Els 5 Xics. Per tant començarem el nostre viatge a l’ahir que emprenem semanalmente des de totes les emissores per les que sortim a les ones o internet, si t’el descarregues del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs de les emissores que ho permeten. Sóm Quimet Curull i Mario Prades i ara

Obrim la Paradeta

Los 5 Reylon’s – Dile

Començarem el programa d'avui de El Temps Passa... i la música queda amb un clàssic que a Espanya molts identifiquen amb el recordat Luis Aguilé, però es tracta d'una versió del "Tell Him" que van portar a l'èxit els nord-americans The Exciters i que també van gravar a Espanya Li Morante i uns quants més. En aquesta ocasió us hem seleccionat aquesta versió de Los 5 Reylon's que la van incloure en un EP editat per Fonopolis l'any 1964 en el qual així mateix trobem “Sukiyaki”, “La campana” i “Esta noche te lo digo”. Creiem que Los 5 Reylon's eren de Leon, però algunes fonts diuen que eren gallecs, i el grup estava integrat per Victorino García Laborda al contrabaix; Ricardo García Laborda als saxos i clarinet, Gerardo Cascallana a la bateria, Pedro Fernández Cubria a la guitarra elèctrica i Carlos Laiz al piano. Per cert, us explicarem una curiositat referent a Los 5 Reylon’s, el dissabte 28 de setembre debuten al Real Aéreo Club de Lleó on van actuar tota la temporada 1963-1964, els dissabtes a la tarda i nit i diumenges tarda. Ara bé, al mes de maig de 1964 sorgeix la polèmica quan el Sindicat de l'Espectacle manifesta que no poden actuar, pel que sembla tenia alguna cosa a veure amb els famosos carnets ja que els nois del grup no els tenien, ni el blanc ni el vermell del Sindicat Vertical. Malgrat tot ells no deixen de realitzar actuacions, fins i tot se'n van a Madrid i graven aquest disc, el segon de la seva carrera. El 20 de juny de 1965 el guitarrista Pedro Fernández Cubria deixa a Los 5 Reylon's i els altres quatre components segueixen ja en formació de quartet, encara que abans i a causa de les milis ja havien patit canvis. El divendres 4 de febrer del 1965 van actuar en el Primer Certámen Internacional de Conjuntos Músico Vocales de Lleó, amb gran èxit, tot i que creiem que no van guanyar. Al 1967 i després d'haver gravat un tercer disc, torna Victorino García Laborda, conegut familiarment com Tori que estava fent el servei militar i es canvien de nom, passant a ser Los Paladines, la foto és d'aquesta segona època.

Los 4 Jets – Shake baby shake

Aquest tema, una bona versió instrumental del tema del cantant nord-americà de color Champion Jack Dupree, es va incloure en un EP en el qual la cançó estrella va ser "Maria de la O", una versió curiosa i poc destacable d'un clàssic de la copla, al costat de “Luna” i “La luz”, es va publicar l'any 1965 mitjançant el segell Polydor i va ser el seu tercer i últim EP. La veritat es que Los 4 Jets van gravar quatre discos, tot i que l'últim no va arribar a publicar-se mai. Ara farem una miqueta d’historia. Un dels primers conjunts que van sortir a Madrid va ser Los Mágicos l’any 1958, on hi trobavem als germans Santiago (guitarra rítmica) i José María González Picatoste (baix). Quan es van desfer se'ls uneix el guitarra Tony Reinoso que va formar part de Los Continentales i anys més tard es convertiria en líder de Los Solitarios i un músic filipí establert a Espanya des de petit anomenat Eddy Guzmán (bateria i cantant) que venía dels Pekenikes i allà es van crear Los 4 Jets. L'any 1963 l’amic Reinoso que ara viu a Santo Domingo, s'en va anar a Los Continentales i en el seu lloc entra Ricky Morales que posteriorment tocaria a Los Shakers, Los Brincos i Barrabás. De fet Los 4 Jets adolien de ser molt tècnics interpretant les seves cançons en directe, però freds i no comunicaven amb el públic, ells volien que els assistents als seus concerts es mantinguessin en silenci i quiets, gaudint de la música, però la joventut en aquells festivals, aquells matins del Prince de Madrid volia marxa, moure el esquelet, volia expressar les seves emocions i ànsies de rebeldia a través de la música. Los 4 Jets van tornar anys mes tard ja sols com Los Jets i les seves gravacions van ser reeditadas en CD per Ramalama Music. Van estar en actiu, liderats per Eduardo Bartrina, fins el 31 d’octubre del 2009 i es van acomiadar el seu públic amb un concert fent al Palacio de Cogresos de Madrid. José María González i Eddy Guzmán ja van morir.

Los Relámpagos – Twist de los siete hermanos

Junt als Pekenikes, Los Relámpagos van ser els millors grups instrumentals del pais. Quan van començar es feien dir Dick y Los Relámpagos i van acompanyar en molts enregistraments i gires a Miguel Ríos en els seus inicis, però també van ser grup d’acompanyament per a altres com el Dúo Cramer i Juan Pardo. Aquí us portem a Los Relámpagos amb aquest twist per a una família molt nombrosa, ni més ni menys que "Twist para siete hermanos" que era una adaptació en clau de surf music, d’un tema de la pel·lícula “Set nuvies per a set germans”, tot un clàsic del cinema musical i es va publicar en el segon EP de Los Relámpagos, editat per el segell Philips l’any 1963, incluïn “Pretoriano”, “El paso de los Urales” i “Río Perdido”. Los Relámpagos van ser una de les millors bandes instrumentals surgides al panorama espanyol i estaven liderats per José Luis Armenteros (guitarra) que posteriorment es va dedicar a la producció i composició després de deixar-los l'any 1968. Per Los Relámpagos van passar Pablo Herrero (òrgan), Ricardo López Fuster (bateria), Juanjo Sánchez Campins (baix, i guitarra solista) i que va morir el 23 d'agost de 2008, Ignacio Sánchez Campins (guitarra rítmica i orgue), Juanjo Sánchez Jr (guitarra rítmica) i Fernando Mariscal Jimeno (bateria). Els sis EP’s gravats per Los Relámpagos al segell Philips entre 1963 i els principis de 1965, van ser reedditats en un CD per el segell Rama-Lama l’any 1997, però penseu que ells van estar gravant fins a mitjans dels setenta, amb una discografía amplísima. El guitarrista José Luis Armenteros va morir a Madrid el passat 11 de juny d’aquest any 2016 a punt de fer 73 anys d’edat.

Los Rockeros – Galaxia

Los Rockers van ser la banda d'acompanyament de Bruno Lomas i igual com havia succeït amb Cliff Richard and the Shadows, ells van tenir una brillant carrera pel seu compte fent música instrumental, amb un munt de bons discos, com aquest EP, el segon que van publicar i que va editar EMI-Regal al setembre de 1965 incloent també "Sueño", "Pinocho" i "Macarenas", excepte aquesta última, totes les cançons van ser composades pel guitarra Joaquín Villanueva. Los Rockeros es van crear en Valencia l'any 1962 i inicialment es deien Los Diavolos. A l'estiu de 1963 Bruno Lomas que llavors encara era Emilio Baldoví deixa a Los Milos i els proposa ser la seva banda Van estar un any actuant a França i van gravar un disc com Bruno et ses Rockers. Los Rockeros són en aquells moments: Vicente Buig (baix), Pascual Cortés (guitarra rítmica i cantant), Joaquín Villanueva (guitarra) i Luis Segarra (bateria). Quan van tornar a Espanya, el bateria serà substituït per Galileo Marco. Curiosament el seu primer disc va sortir a la venda abans que el primer de Bruno Lomas, malgrat haver signat amb la mateixa companyia discogràfica i dedicar aquesta la campanya de promoció a Bruno Lomas i poca pela amb ells. L'any 1966 Bruno i Los Rockeros emprenen camins separats i es va trencar la seva relació, encara que mai ha estat molt clar perquè. Es diu que una de les causes va ser el fet que ells estaven convençuts que la música instrumental, la surf music, estava desplaçada pel beat anglès i van començar a incloure temes cantats en els seus discos, composicions seves i això a Bruno Lomas no li va sentar gens bé. També es diu que volia els temes per a ell i ells es van negar... la veritat la sabran ells ja que Bruno va morir en accident de trànsit l'any 1990.

Los 4 Ros – Un eterno amor

Aquesta cançó que ens porten ara a El Temps Passa... i la música queda a carrec de Los 4 Ros es tracta d'una versió, molt ben realitzada, aixó si, del tema "Everlasting love" del grup londinenc Love Affair i la trobem en un single de Los 4 Ros que va treure el segell Belter l’any 1968 amb un altre versió, la de “Judy con disfraz” de John Fred, a la cara A. La veritat és que avui no recordem massa de Los 4 Ros, encara que creiem que eren germans i de terres valencianes, però val a dir que van tenir una carrera bastant interessant, fins i tot van ser portada de la revista musical Fans, traient un munt d'EP's i també singles, gairebé sempre versions i amb el segell Belter, encara que ens sembla que van canviar al llarg dels anys 60 a altres casas de discos. Com uns deiem, Los 4 Ros casi sempre van interpretar versions, però li posaven ganes, com en aquest tema que escoltem avui a El Temps Passa... i la música queda on llueigen els seus bons jocs de veus. Los 4 Ros que nosaltres sempre hem pensat que eren germans, eren multiinstrumentistes tots ells i entre tots tocaven 15 instruments, el grup estava integrat per Paco (cantant i òrgan), Manuel (baix), José (guitarra) i Alfonso (bateria), tos de cognom Ros i tots feien veus. Van començar actuant l’any 1966 al VIII Festival de la Cancion Española de Benidorm amb la cançó "Amor amargo", van quedar en segona posición. També van participar en un munt de festivals per tota Espanya, de fet a Benidorm també ho van fer en el de l'any següent. Los 4 Ros van gravar un munt de discos petits, EP's i singles, gairebé sempre versions. A finals de la dècada dels 60 es van reconvertir, passant a ser simplement Los Ros i comptabilitzant-se cinc components, encara que ignorem el nom del cinquè. Tenien una discografia molt àmplia, en total van gravar 18 discos entre 1966 i 1979, tot EP's i singles i aixó si os ho podem dir, Los 4 Ros eren valencians. Per cert, un amic ens ha fet saber que havien actuat a l’antiga bolera de Salou, al carrer Barcelona i ell els havia vist en diverses ocasions.

Los Sírex – Fuego

Quan el guitarra dels Sírex, va marxar a complir amb els seus deures amb la pàtria, és a dir que s’el van endur a fer la mili, provisionalment el seu lloc va ser ocupat Oscar Janot, un home que en els setanta va tenir una bona carrera com a cantant solista gravant hits entre els quals cal destacar "Pajarito volador" i sobretot "Para siempre, como siempre". Mentre Oscar Janot (que havia tocat amb Los Wikingos, Los Go Go's i Henry & The Seven va estar amb Los Sírex, aquests van gravar un single, l’any 1968. En aquells moments els crítics, gairebé tots uns lumbreras, anunciaven que el grup barceloní liderat per Lesli i Guillermo, estava més acabat que les maraques del Machín. Però aquest single amb el tema "Fuego" a la cara A i en el qual Oscar Janot es va encarregar de fer cors, a més de tocar guitarra, orgue i saxo, era una versió del gran èxit del grup The Crazy World of Arthur Brown i a la cara B es trobava un altra versió, en aquest cas del "Sono tremendo" de l'italià Rocky Roberts que Sergio Dalma va incloure també en el seu primer disc, allà per 1987. De fet aquest single es va vendre molt bé, superant les vendes a Espanya de les versions originals i deixant a tot aquells crítics lumbreres a l’alçada del betum. Van perdre una maravellosa oportunitat d’estar calladets. Per cert, Luis Gomis de Pruneda i Manolo Madruga, components originals de Los Sírex, ja són morts, també ens va deixar el batería Ernesto Rodríguez que feis cinc anys que tocava amb ells i va ser un dels fundador de Los Gatos Negros.

Els 5 Xics – Un poco de cariño

Els 5 Chics van ser una bona banda valenciana creada al barri del Cabañal i que va estar en actiu de 1965 fins l’any 1983. Sempre van gravar en castellà, però un dia Els 5 Xics es van despenjar amb una gran versió del "Quan un home vol a una dona" cantada en valencià i que va ser el gran èxit en la carrera del cantant de color nord-americà Percy Sledge, un dels grans del soul americà. A la cara B es recullie “Un poco de cariño”, cantada en castellà i que es la peça que us hem seleccionat per escoltar ara. Els 5 Chics van gravar moltes cançons, aquesta que os portem ara va ser publicada per Regal l’any 1968. Entre els components de Els 5 Xics, encara que no sabem si va intervenir en aquest enregistrament, si be pensem que si, destaca el cantautor i guitarrista Remigi Palmero que és de Castelló, al costat del bateria Ramón Asensio, el cantant José Luis Ballester, José Llusar que també va actuar com a productor, Antonio Riza a la guitarra i Vicente Gay al baix i saxos, a més del organista Bernardo Adam Ferrero. Els 5 Xics van ser declarats "El Mejor Grupo Valenciano de su Época". Van gravar amb diferents segells: Session, Regal, Unic, Ekipo, Dipolo i Val-disc. De fet cinc ho van ser solsament al principi, van arribar a contabilitçarse fins a 7 músics. En total van gravar 14 discos petits, entre EP’s i singles i ja a l'any 1983 el seu primer LP. El segell Rama Lama Music va treure l’any 1997 un doble CD amb totes les gravacions de Els 5 Xics, és molt interessant i us el recomanem. Per cert us haureu adonat que hem escrit el nom del grup de dues formes diferents i és que ells van signar en els seus discos de les dues maneres, en uns com Els 5 Xics i en altres com Els 5 Chics.

Asunción y Ochenta Centavos – El martillo de Maxwell

Aquest cançó de l’any 1970 que ens porten a El Temps Passa... i la música queda el grup Asunción y  Ochenta Centavos, era una composició de Paul McCartney que van signar com Lennon & McCartney i que els Beatles van incloure en el "Abbey Road" que va ser realment l'últim àlbum dels nois de Liverpool ja que "Let it be" que van publicar posteriorment havia estat gravat molt abans. La cançó "Maxwell's Silver Hammer" tractava en la seva versió original, sobre un psicòpata a qui li agradava assassinar a cops de martell a les seves víctimes i a la grabación original sols van tocar Paul, Ringo i George ja que John no va valer intervindre, ja hi havien problemas dins de la si del grup de Liverpool  Asunción y Ochenta Centavos, amb una tradució de la lletra molt encertada, la van incloure com a cara B d'un single amb "La balada del maderero" a l'altra costat del vinil. Van començar sent només Los Ochenta Centavos, però a poc a poc la seva cantant va anar prenent protagonisme fins que van acabar sent  Asunción y Ochenta Centavos, després de gravar aquest single, el primer amb aquest nom, el grup va entrar en una corba descendent i no van fer res més de bo, almenys que nosaltres recordem. Los Ochenta Centavos que creiem eren catalans, van començar a finals dels 60 i van participar en el XI Festival de la Cançó Espanyola de Benidorm amb "Besa, Bésame". La veritat és que Los Ochenta Centavos van gravar cinc o sis singles, però no van tenir molta transcendència i això que el grup editava amb EMI, una multinacional. Això si, reconeixem que la nena estava de molt bon veure i tenia unes cames d'aquelles que no s'acaben mai, més llargues que un dia sense pa.

La Música que es Feia en Català

Els 4 Gats – El miner

A l'últim disc que van publicar Els 4 Gats trobàvem aquesta cançó que escoltarem ara a El Temps Passa... i la música queda. Es tractava d'un EP, editat per Edigsa, igual que la resta de la seva discografia i que incloïa “Tenim un temps”, “Tants caps, tants barrets”, “Florence d’Aràbia” i “El miner” que és el tema que compartirem ara. En aquest disc ja no estava amb ells Quico Pi de la Serra i en el seu lloc trobàvem a Xavier Elies. Els 4 Gats van ser un grup catalá d’efímera vida, tot i treure quatre EP’s, on destacava un dels seus components, Quico Pi de la Serra que va néixer a Barcelona el 6 d’agost de 1942 i més tard tindrie una bona carrera ja com a cantautor i membre de Els Setze Jutges. Els 4 Gats interpretaven una mena de R & B a la catalana, light i bastant simplista, però ple de bona voluntat. El 22 de mars de l’any 1962 Quico Pi de la Serra fa la seva primera actuació dins dels Jutges, acompanyant a Miquel Porter i el 23 d’agost de 1962 va debutà en directe i com cantautor a un concert fet a La Selva del Camp, a Tarragona, cantàn "Les portes". Despres Quico Pi de la Serra (a la foto) se incorporaria a Els 4 Gats amb els que va gravar 3 discos i van actuar en directe en moltes ocasions. Quan els va deixar per anar-sen a fer el soldat, el seu lloc seria ocupat per Xavier Elies que era des de 1963, el séptim Jutge i com a cantautor havia grabat un sol disc “El piset”, l’any 1965 i amb Els 4 Gats també un sol disc. Xavier Elies va morir a causa d’un càncer el 30 de juny de 2010.

Nuri – Es una noia

L’any 1965 i mitjançant el segell Concentric, es va publicar aquest EP de Nuri, una joveneta cantant catalana que també tocava la guitarra. La nena va començar a gravar aquest disc després d’haver guanyat el Primer Show Ye-Ye, un concurs que no va tindre cointinuitat i que estava organitzat per Ràdio Barcelona, al carrer Caspe número 6 de Barcelona, al costat del cine Tívoli i devant del Novedades. Abans ja havia gravat un altre EP en castellà. Els arranjaments de les cançons i la producció artística del disc van estar a càrrec de Francesc Burrull que aleshores era el director musical del segell Concèntric. Conté 4 versions d'èxits de l'època i aquesta es la del "She's a woman" que ere un dels èxits del grupo de Liverpool, The Beatles, junt a “Ell” que la va portar al cim de les llistes la menudeta cantant italiana Rita Pavone, “Fes el que la teva mare et mani” i “Cal saber oblidar”, també versions. Val a dir que la Nuri no s’ho monta gens malament. L'adaptació de les lletres és de Ramon Folch i Camarassa. Nuri va tindre una molt curta carrera musical, és va retirar molt jove i creiem que va morir l'any 2002.

Ramón Calduch – Viejo frack

Ramón Calduch va ser un altre dels grans crooners catalans dels anys 60, al costat de José Guardiola i encara que no va arribar a la seva alçada, se li va apropar i molt. Ramón Calduch va gravar moltíssims discos, tant en castellà com català i va saber mantenir-se fins ben entrats els seixanta. Calduch va néixer a Montcada i Reixac, Barcelona, el 5 de novembre de 1928 i va morir a Barcelona un 24 de setembre de l’any 2008. Feia dècades que el cantant patia soriasis i el seu caràcter es va agrià molt, no assimilant haver perdut  el lloc rellevant que va ocupar molt abans, supossem que agravat per la malaltia que patia. Mario recorda una vegada que el va entrevistar arran d’una actuación feta a la sala Chamonux de Reus i la va fer Mario Prades. Ramón Calduch va posar a "parir" a totes les noves generacions de músics de rock i pop, només ell i els seus coetanis valien la pena de ser tinguts en compte. El titular de l'article que fa fer per Diari de Tarragona va ser "La amargor d'una antiga estrella". Aquest tema que escoltem ara és una versió que Ramón Calduch ens porta del "Vechio Frack" tot un clàsic del recordat Domenico Modugno i el va editar el segell Columbia l'any 1964 a un single amb "Los gitanos" a l'altre cara, però també es va editar en versió EP, si be nosaltres us l'hem extret d'un LP recopilatori dels èxits de Ramón Calduch.

Ara deixarem Catalunya i marxarem cap a Madrid.

Los Pasos – Tiempos felices

Aquí teniu a Los Pasos que van ser un bon grup surgit a Madrid i descobert per Manolo Díaz que va compondre i produir cançons per a ells, entre les que destaca “La moto” que també van gravar Los Bravos. “Primavera en la ciudad” es posiblement la seva millor cançó, junt a "Nací de pie” i aquesta que us portam ara a El Temps Passa… i la música queda i que va ser la cara A del seu primer single, editat per Hispavox l’any 1966. Los Pasos es van formar a la capital del regne i tots els seus membres tenien experiencia ja que provenien de Los Flaps, Los Sonor i Los Diablos Rojos. Los Pasos estaven liderats pel teclista José Luis González, al costat de Álvaro Nieto, Luis Enrique Baizán a la batería i que ere germa de la cantan i actriu Marta Baizán de qui un d’ells era nuvi, Joaquín Torres i Martín Careaga. L’any 1968 Los Pasos protagonitzen la pel·lícula "Long-Play" de Javier Setó al costat de Gracita Morales i José Luis López Vázquez i van incloure cançons seves en la banda sonora del film. El grup Los Pasos vam funcionar de 1966 fins l’any 1969. Mes tard Álvaro Nieto va crear La Compañia i Luis Baizán i Joaquín Torres al costat de membres dels Pekenikes van fundà Taranto's, un bon grup de rock progresiu.

Los Beta – Si la vida es así

Aquesta cançó que ara us portem a càrrec del grup mallorquí Los Beta, es va publicar en un EP editat pel segell EMI-Regal al 1966 i és una versió del “Se la vita è così” del italià Tony del Monaco i en el qual també es van incloure el clàssic cubà “Guantanamera”, “Oh, mi amor” i “Que más quisiera yo". Quatre temes de tall romàntic molt allunyats del ritme habitual que imprimien a les seves cançons anteriorment, quan eren Los Beta Quartet. Aquest va ser el seu primer treball com Los Beta i l'últim per EMI que malgrat tot de seguida va editar un single amb aquesta mateixa cançó i "Guantanamera" com a peça estrella per tal de seguir esprement la mamella. Després Los Beta passarien al segell Sonoplay gravant uns quans senzills i paral·lelament van editar un single amb Marfer. Al 69 van gravar tres singles amb Moviplay, un altre en el 70 i al 1973 el seu últim single abans de separar-se, aquest amb el segell Philips, en el qual ja havien canviat de cantant. En total Los Beta van gravar 14 singles, un EP i dos àlbums recopilatoris, un en el 67 que va publicar EMI incloent les quatre cançons d'aquest EP i temes de 1965 i 1966, de quan eren Los Beta Quartet i el segon a través de Sonoplay en el 68. Quan es van convertir en Los Beta, de la formació original que sempre van ser cinc malgrat anomenar-se Quartet, només van quedar el cantant Miguel Moreno, el teclista Xesc Balaguer i el guitarra Joan Bauza, es van incorporar el baixista Leopoldo González i el bateria Jaume Palou. Van mantenir aquesta formació fins al 1968, quan Miguel Moreno els deixa per crear Miguel Moreno y Los Dinos, entra en el seu lloc Pepo Martínez i un altre músic, es converteixen en sextet. Pel grup van passar diversos bateries, entre ells Jorge Matey que havia format part de grups històrics espanyols com Los Sonor, Los Pekenikes i Mike And The Runaways. L'any 1969 són un altre de les bandes que intervenen a la pel·lícula "Un, Dos, Tres, Al Escondite Inglés" de Iván Zulueta. Després continus canvis en la formació, Los Beta es van desfer definitivament l'any 1975.

Tony Ronald y sus Kroner’s – Perdóname amigo

Escoltarem ara una cançó que ens porta Tony Ronald, de veritable nom Siegfried Andre Den Boer Kramer, va néixer a Holanda l’any 1941, però va triomfar a Espanya on es va afincar, vivia a Castelldefels. Aquesta és una de les cançons de la primera e´poca de Tony Ronald que tant a Quimet com a Mario sempre els ha agradat molt, tot i que no era d’ell, es tractava d'una versió d’un tema de Johnny Guitar Watson que Tony Ronald interpretava en directe des de feia anys i que va gravar al 1964 a un EP amb "Hippy hippy shake" que era dels The Swinging Blue Jeans, "Bella durmiente" dels Billy J. Kramer & Dakotas i "Tú serás mi baby" de The Ronettes. Aquesta cançó també va ser versionada en castellà per Bruno Lomas, Los Wikingos i Michel, entre d’altres. Tony Ronald va formar part de diversos duets abans de anar definitivament en solitari. Va crear Tony Ronald y sus Kroner's i pels Kroner's van passar gent de la talla de Max Suñer, José Más "Kitflus", Francis Rabassa, Jordi Colomer, Primitivo Sancho, Àngel Riba, Frank Mercader, Santi Picó i altres. Tony Ronald ens va deixar el 3 de març del any 2013, a l'Hospitalet de Llobregat, tenia 72 anys d'edat i pràcticament tota la seva vida podem dir que la va passar aquí  ja que va arribar amb els vint tot just complerts, recent acabada la mili i es va establir a Catalunya. Va ser un dels grans cantants de pop en els 70, gràcies a cançons com "Dejaré la llave de tu puerta", "Lady Banana" i sobretot "Help", però la seva carrera va començar a principis dels 60. Va estar casat amb July, de la qual es va divorciar i a la que Los Diablos van dedicar la cançó "Oh July" i des de feia anys estava casat amb Mariló Domínguez.

Rita Pavone - Corazón

La menuda i pigada cantant italiana Rita Pavone, plena de trepidant canya vocal, va gravar en moltes ocasions les seves cançons en espanyol. Ara bé, Rita Pavone també ho va fer en català i en El Temps Passa... i la música queda ja hem escoltat algunes d'aquestes versions. Aquest que compartim ara és un dels seus grans èxits i es va publicar l’any 1963. Rita Pavone va néixer a Torí, el 23 d'agost de 1945 i es va casar al 1968 amb el seu descobridor, el cantant, productor i manager Teddy Reno. També va treballar i molt al cinema. Per cert, val a dir que Rita Pavone posseïa un timbre de veu tan alt i agut que era el malson de tots els tècnics de so que havien de treballar en els seus enregistraments. Al blog os incluim la portada del disc "Rita catalana" perque al Quimet sempre li fa molta gracia aixó de la barretina, el porró i sobre tot la butifarra que diu que hi ere, però no es veu per que Rita ja se la havie cruspit. Per cert, hem dit "Porró" acentuant l'última O, no ens confunguem i tinguem la festa en pau. No sigui que ancara rebem.

Richard Anthony – Mi mundo

Anirem ara cap a França i escoltarem a un dels cantants francesos que va tenir una brillant carrera a Espanya, Richard Anthony, sobretot a causa del èxit de la seva versió en clau de pop del clàssic del mestre Rodrigo "El concert d'Aranjuez", però la seva carrera està jalonada per grans cançons, unes seves, altres versions que ell va convertir en pròpies, entre elles “500 millas” o “A veces me pregunto yo” que el títol original era “Je me suis souvent demandé” del cantant i compositor belga Bobbejaan Schoepen. Nosaltres i per aquest programa d’avui de El Temps Passa… i la música queda us hem seleccionat "El meu món" tot un tros de cançó que va publicar en espanyol l'any 1965 i que va ser número 1 en vendes al país, de fet considerem que es un dels seus millors temes. Richard Anthony, de veritable nom Richard Btesh, va néixer el 13 de gener de 1938 a el Caire, Egipte i va passar la seva joventut entre el país del Nord d'Àfrica, Anglaterra i Argentina, radicant-se finalment a França. va debutar l'any 1958 amb un single que contenia "You Are My Destiny" de Paul Anka i "Peggy Sue" de Buddy Holly, editat per Columbia. Richard Anthony va mantenir una brillant carrera en els seixanta i part dels setanta, però va ser declinant poc a poc fins pràcticament anar deixant la música. Va tornar l'any 1996, però va morir a Pégomas, França, el 20 d’abril del 2015. Pert cert, us explicarem una curiositat, l’any 1982 i degut a problemes fiscals, Richard Anthony va passar tres dies tancat a la presó.

Los Mustang – Hey Jude

Els barcelonins Los Mustang, amb els que avui acabarem El Temps Passa… i la música queda, són els grans versioners de The Beatles a l'estat espanyol i com a mostra aquí teniu aquesta extraordinària versió del "Hey Jude", una de les grans cançons dels de Liverpool que es va incloure en un single editat per EMI l'any 1968 amb “El primer año" que és el "Sunshine girl" dels també britànics Herman's Hermits, la banda liderada per Peter Noone. De fet cal aclarir que gràcies a la intervenció del segell EMI Los Mustang van signar un acord amb Brian Epstein, mànager de The Beatles i tenien l'exclusivitat per gravar cançons dels anglesos, fins i tot abans que aquestes fossin publicades per ells a Espanya, el que els donava un gran avantatge sobre els seus companys espanyols de professió, per aixó van aconseguir amb temes com "El submarino amarillo", vendre aquí al país més que els anglesos amb el seu disc. Los Mustang sorgeixen al novembre de 1960 al Poble-Sec i inicialment només eren Marco Rossi, Antonio Mercader i Miguel Navarro, feien música instrumental, però en un concurs, el Certamen de Conjunts Universitaris a l'edició que va ser guanyada per els valencians Los Pantalones Azules amb Los Sírex en segon lloc,fitxen al cantant Santi Carulla i al bateria Tony Mier, tots dos membres en aquella època precisament de Los Sírex. Los Mustang actuaven habitualment a El Pinar, una popular sala de concerts barcelonina. Van mantenir la formació original fins que el grup es va desfer l’any 2000, de fet van ser l'únic grup dels 60 que no van tenir canvis al llarg dels anys i precisamente per aixó a la Fira del Disc i Cinema Internacional de Col·leccionisme que organitzava Mario a Catalunya i Andorra, en la edición que es va fer a Malgrat de Mar, els hi van retre un homenatge i els hi va lliurar una placa que va recollir Santi Carulla. Un dada interesant es que Marco Rossi va ser el delegat a Barcelona de la firma Mitsubishi secció vídeo, però volem recordar a aquest genial guitarrista, compositor i des de 1968 també el seu manager. Marco Rossi va morir el diumenge 17 de maig del 2015 a Figueres, on vivia. En els 40 anys de trajectòria Los Mustang sols van gravar 16 temes propis, tots ells escrits per Marco Rossi que va néixer al Poble Sec, a Barcelona, un 30 d’agost de 1942, tenia 72 anys d’edad. Ens hem asabentat de que l’any 2012 la dona de Marco Rossi també va morir. La veritat es que els darrers anys han sortit molt cars per el món de la música i l'espectacle en general.

Conclou El Temps Passa… i la música queda, ara us deixarem en companyia de totes aquelles emissores per les que sortim a les ones cada setmana o via internet, si et descarregues el programa del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs de les emisores que ho permeten. Sóm Quimet Curull i Mario Prades i ara fotem el camp fins la setmana que ve.

Quimet Curull i Mario Prades

Dos tronats que encara tenen il·lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres

No hay comentarios:

Publicar un comentario