El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

miércoles, 7 de diciembre de 2016

El Temps Passa 11-13


En moltes ocasions ens han preguntat ¿En què es diferencia El Temps Passa... i la música queda, d'altres programes revival que es realitzen en altres emissores al llarg de la nostra grografía? Podríem dir que Il·lusió, Records, Ganes de compartir... però nosaltres estem convençuts que a més d'això, es tracta que no només recordem les cançons, també us oferim dades, informació i parlem d'elles a través de les nostres pròpies vivències i records des del nostre prisma professional i tot amb bon humor, sense oblidar les seccions d'Anuncis per al Record i les nostres Parrafades, de vegades una mica sortides de to, però com sempre us hem dit, som Políticament molt Incorrectes. Per tot això ens posem en marxa de nou amb molta música i ho fem des de totes aquelles emissores per les quals ens escoltes o internet, si t’el descarregues del blog, el facebook de Montse o les webs de les emissores que ho permeten. Som Quimet Curull i Mario Prades, dos tronats que ara

Obrim la Paradeta

Los Sírex – ¡¡Qué haces aquí!!

Aquesta cançó amb la que avui comencem El Temps Passa ... i la música queda, aquest recorregut per la música dels anys seixanta aquí al país i en la qual destaca el ritme al espetegar els dits, es trobava en un EP que va publicar el segell Vergara l'any 1965 i que és el EP que millor es va vendre de tota la seva carrera discogràfica, el disc va superar de lluny les 100.000 copies venudes, és clar que la cançó estrella va ser "La escoba" que per cert, ells no volien gravarla, no els agradava la cançoneta i els va ser imposada per la seva casa de discos i l’editoral. També es van incloure en el EP “Cantemos” que creiem era composada per ells i "El tren de la costa" que és la cançó “The train kept a runnin’” que va ser un dels èxits del grup nord-americà Johnny Burnette Rock and Roll Trio i fins i tot la van versionar The Yardbirds i així mateix el grup del Quimet i tot i que aquest reclama un euro, com no es la que sona… donçs ni un duro. Los Sírex eren en aquesta grabación  Antonio Miquel Cervero conegut com Leslie (cantant), Guillermo Rodríguez Holgado (baix), Manolo Madruga (guitarra), Luis Gomis de Pruneda (bateria) i José Fontseré (guitarra rítmica). El nom de Los Sírex va ser una idea de Guillermo que treballava en la fàbrica d'ulleres del seu pare. Per cert que el primer cantant de Los Sírex va ser Santi Carulla que els va deixar per recomanació del seu pare després d’un concert fet al Tropical de Castelldefels. Per cert que Leslie es va dedicar a la política i va ser regidor a Barcelona militant a CiU. En diverses ocasions us hem parlat de les morts de Manolo i Lluis, els dos la mateixa setmana, a principis de setembre del 2012, també va morir, al decembre del 2014, el batería Ernesto Rodríguez que portava cinc anys amb Los Sírex i va ser un dels fundadors de Los Gatos Negros.

Los 4 Jets – Me comprendes amor

Editat pel segell Polydor en 1964, aquest tema es trobava en un EP de Los 4 Jets, el seu segon disc, en el qual també es van incloure un tema instrumental “Guitarra enamorada” que ja hem escoltat en el programa, “Dímelo tú” que està cantada a dues veus, un altre tema suau “Ya no quiero tu amor" tot i que de tall molt Merseybeat en la línia de The Beatles i aquesta que compartim avui a El Temps Passa… i la música queda Me comprendes amor  amb bons cors i també molt britànica. Tots els temes, aquest també, van ser escrits per ells. Ara farem una miqueta de historia. Un dels primers conjunts que van sortir a Madrid va ser Los Mágicos l’any 1958, on hi trobavem als germans Santiago (guitarra rítmica) i José María González Picatoste (baix). Quan es van desfer se'ls uneix el guitarra Tony Reinoso que va formar part de Los Continentales i anys més tard es convertiria en líder de Los Solitarios i un músic filipí establert a Espanya des de petit anomenat Eddy Guzmán (bateria i cantant) que procedia dels Pekenikes i allà es van crear Los 4 Jets. L'any 1963 Reinoso que ara viu a Santo Domingo, s'en va anar a Los Continentales i en el seu lloc entra Ricky Morales que posteriorment tocaria a Los Shakers, Los Brincos i Barrabás. De fet el grup Los 4 Jets adolien de ser molt tècnics interpretant les seves cançons, però freds i no comunicaven amb el públic, ells volien que els assistents als seus concerts es mantinguessin en silenci i quiets, gaudint de la música, però la joventut en aquells festivals als matins de Madrid volia marxa, moure el esquelet, volia expressar les seves emocions i ànsies de rebeldia a través de la música. Los 4 Jets van tornar anys mes tard ja sols com Los Jets (a la foto) i les seves gravacions van ser reeditadas en CD per Ramalama Music. José María González i Eddy Guzmán ja van morir.

Sonia – Aquí en mi nube

Aquesta és una versió molt curiosa que aquesta noia Ye Yé que va néixer a Barcelona l’any 1948, va realitzar del “Get Off of My Cloud”, un tema dels Rolling Stones. En aquest EP, editat per Belter l’any 1966 i l’últim que la xiqueta va publicar també s'incloïen "El final de la calle", "1,2,3..." i "Concierto para enamorados". En total Sonia va gravar sis EP’s. Per descomptat i posats a triar, ens quedem amb el "Aquí en mi nube" dels Lone Star. Poc us podem dir de Sonia, tret de que es deia en realitat Pilarín Espí i que va debutar en un programa infantil a Ràdio Barcelona, ja que tot just la recordem i poc mes, suposem pel fet que va tenir una carrera avui oblidada, si bé va treure uns quans EP's i en alguns dèlls compta amb els Latin Quartet, el grup del mestre Francesc Burrull acompanyant-la i fent les veus i això són paraules majors. Es clar que nosaltres creiem que en aquest d’ara no sont la gent del Mestre Burrull. Als once anys va guanyar el primer premi en un concurs anomenat “Puente a la Fama” i quan tenia dotze va obtindre el primer lloc en un Certamen Benéfic. També fou guardonada amb el primer premi en un Festival de Canciones celebrat a La Garriga. Sonia que com us deiem era una Noia Ie Ie, va participar en uns quans festivals, entre ells el Festival Internacional de la Canción de Mallorca. Com Quimet es un enamorat de la bona música i hem parlat dels Latin Quartet, ja s’ha posat  L’esmoking i la pajarita” i vol recordar a aquest gran músics. Els Latin Quartet eren Agapit Torrent (saxo i guitarra), Francesc Burrull (piano), Lluís Sala (batería) i Enric Ponsa (baix). Anteriorment, a l'any 1954, van ser Tete Montoliu, Jordi Pérez, Enrique Domínguez i un altre i ja havien utilitzat aquest nom en una gira de tres mesos per Holanda on havien gravat un disc, el primer de Tete Montoliu. L’any 1976, el Latin Quartet el formaven Agapit Torrent, juntament amb Jaume Cristau, Lluís Brugués, Julián Martín i altres músics sota el pseudònim d'A. Rentor, Myth i Jae.

Los Condes – No me ilusionaré

L’any 1968 el grup Los Condes van versionar el "My little lady" de The Tremeloes, però que a la seva vegada també la havien versionat ja que era un tema italià “Non illuderti mai” de Orietta Berti i que escoltarem ara, tot i que Los Condes la van titular “No me ilusionaré”. A l’altre cara van incloure el "Hold em thing" de Johnny Nash que també gravarien Lynn Taitt & The Jets i els britànics Dave Dee, Dozy, Beacky, Mick and Tich. Es van incloure en un single publicat per EMI. Aquest va ser el segon disc que editaria Los Condes, aquest grup, creiem que de Barcelona, d'efímera vida, encara que reconeguem que oferien una bona dosi de qualitat. En el seu primer single, publicat també per EMI al 1968, havien inclòs una bona versió del "I Can Let Maggie Go" que ells van titular "No puedes Maggie" dels britànics The Honeybus, amb "Try to me" de Bruce Chanel, a la cara A.

Los Mustang – El globo rojo

Avui Los Mustang haguessin estat una orquestra de ball, però van ser els eterns versioners i en els 60 es van convertir també en un dels grups que més venia a tot l’Estat. Encara que gravaven versions, les seves eren les més completes, millor elaborades i editades al país en moltes ocasions abans que les originals. Aquest single amb "My Little Lady" a la cara B, es va publicar l’any 1968. "El globo rojo" era una versió de l'èxit dels britànics Dave Clark Five, mentre que l'altra cara és un tema que van portar a l'èxit The Tremeloes, encara que al seu torn l'havien versionat, de fet acabem de escoltar-la en la versió de Los Condes. En aquestes cançons Els Mustang porten secció de metall, per aixó a la caràtula del single, veiem a sis components. Per gestió d'EMI, la seva companyia discogràfica en els anys seixanta, van signar un acord amb Brian Epstein, mànager de The Beatles i estaven autoritzats a gravar les seves cançons fins i tot abans que al país es publiqués la versió original, a causa d'això amb temes com "El submarino amarillo" que va vendre més de 130.000 copies o "Obladí oblada", van superar als seus autors en quant a xifres de vendes a Espanya. Los Mustang van ser un dels millors i més venedors grups del Estat, entre 1964 i 1970 cap disc senzill o EP de Los Mustang va vendre menys de 25.000 exemplars. Quan van començar, Los Mustang eren un grup instrumental i sols eren tres nois del Poble Sec, van participar en el concurs “El show de las 2” que presentava Joaquín Soler Serrano, la segona posició creiem que va ser per Los Sírex i van guanyar el duet valencià Los Pantalones Azules. Allà van coneixer a Santi Carulla i Tony Mier que eren components de Los Sírex i poc després es van passar a Los Mustang. Val a dir que els Mustang són l'única banda de pop dels seixanta que fins a la seva dissolució l'any 2000 van mantindre els mateixos components originals. Los Mustang eren Marco Rossi, (guitarra) Tony Mercadé (guitarra), Miguel Navarro (baix), Santi Carulla (cantant) i Tony Mier (bateria). Malgrat la seva fama de versioners, el guitarrista Marco Rossi que va morir el 17 de maig del 2015 a Figueres, va composar moltes cançons per Los Mustang, entre elles "Mustang, Reino prohibido del Himalaya" que es genial, en total 16. Per cert, en els seu primer disc van signar com Los Mustangs, pluralitzant el seu nom, després finalment van treure la S, coses de la casa de discos.

Los Arlequines – No hay amor para mí

El grup Los Arlequines sorgeixen a Madrid a mitjans dels anys seixanta, quan el Ye Yé anava de mal borràs i els conjunts començaven a mirar cap al R & B, la psicodèlia i el blues-rock. Los Arlequines, es van crear l'any 1965 i van estar en actiu fins al 1968, creiem que tan sols van gravar un disc, un single publicat l’any 1967 per RCA en el qual el tema “Tomando café”, composat per Máximo Baratas i que també va gravar Elia Fleta, ocupava la cara A i “No hay amor para mi”, cantada en anglès i titulan-se veritablement “There isn’t love for me”, composada per José María Panizo que era component del grup i que escoltem ara a El Temps Passa… i la música queda d’avui, a l'altra banda i que va editar el segell RCA l’any 1967, però Los Arlequines són un grup a tenir en compte pels seus components que posteriorment van tenir carreres rellevants en altres bandes. Pepe Robles (guitarra, veu) tocaria amb Los Angeles i al costat dels seus companys de Los Arlequines Tomás Bohórquez (orgue) i Emilio Bueno (baix) serien els fundadors de Los Módulos, José María Panizo (bateria) que va ser el primer a deixar el grup, formaria part de Henry & The Seven als que escoltarem després i posteriorment d'Aguaviva, durant anys també acompanyaria al contrabaix a María Dolores Pradera. El cinquè component era José Luis Avellaneda, que en realitat i com us hem dit en moltes ocasions, es deia José Luis García Román i es va incorporar en la seva última etapa a Los Angeles, va morir en el mateix tràgic accident de cotxe, ocorregut en Montilla del Palancar després d'un concert realitzat a Tarragona i que també va costar la vida a Poncho. Pepe Robles (a la foto) també va treballar en solitari i va fer un duet amb Teddy Bautista.

Doble Dinamita – Mundo joven

Aquesta cançó que escoltem ara a El Temps Passa… i la música queda, composada per ells, va ser la cara A del que creiem és l'únic single que Doble Dinamita va gravar i tenia "I ve got dreams to remember" a la cara B que era una peça portada a l’éxit per el recordat Otis Redding, el Rei del Soul. El disc va ser publicat l’any 1969 per Regal, el subsegell d'EMI per als seus productes no estrelles. Voleu una curiositat, a Valladolid va sorgir un grup amb quatre components que es van fer dir Dinamita Doble, suposem que rés a veure amb aquests. La veritat és que horas d’ara no recordem massa dels Doble Dinamita, aquesta bona banda de soul d'efímera vida, sols van funcionar del 1968 fins l'any sigüent 1969 i creiem que eren de Vilanova i la Geltrú, a Barcelona. Tenim present que tenien dos cantants, per aixó lo del nom, disposaven d'una potent secció de metalls i creiem recordar també que al principi portaven dues bateries, però d'això últim no estem segurs del tot, per tant uns direm alló de sempre "no ens feu gaire cas".
Els Doble Dinamita, una bona banda de soul molt desaprofitada

Henry & The Seven – Llévame allí

Tot i haver publicat només tres singles al llarg de la seva curta carrera, a través del segell CEM, els catalans Henry and The Seven són una de les bones bandes de soul que van sorgir en el panorama espanyol de finals dels seixanta. Tot comença amb Manolo Barrera que militava a Los Flames fins que es van desfer. Va passar després a formar part de l'orquestra de ball Luis de Alba y Los 5 de España, allà i al costat del organista Ángel René i els germans Vicente i Alfredo Márquez es gesta Henry and The Seven, però els germans Márquez se'n van a Los Canarios. Amb la incorporació del cantant Enrique Martínez que abans havia estat a Los Buitres i passa a ser Henry, neix aquesta bona banda de soul, a finals de 1967 i es complementen amb José María Panizo (baix) que venia de Los Arlequines, Paco de Gregorio (saxo tenor),  Jesús Moll, un bateria anomenat Rafael i un parell de músics més que tocaven metalls. Aquest tema que sona ara a El Temps Passa... i la música queda es trobava a la cara A d’un single, editat l’any 1968 per el segell CEM, amb “Cuando vuelva” a l’altre costat. Henry and The Seven son ser un dels que van participar en la pel·lícula "Un, dos, tres al escondite inglés” d'Iván Zulueta, encara que aleshores el guitarra era Francis Cervera. Es desfan l’any 1970 i José María i Francis es van incorporar a Aguaviva aquells dels "Poetas andaluces".

Conexión – Un mundo sin amor

El grup Conexion va ser una de les grans bandes de soul de l'estat espanyol, competència directa a Los Canarios de Teddy Bautista. El seu líder i principal compositor era Luis Cobos (Campo de Criptana, 1948) que venia de la Filarmónica Beethoven, banda de música de Campo de Criptana, amb Rafael López (Mula, 1946), Serafín Alberca (Criptana, 1947), Alfredo Lozoya (Mora de Toledo, 1945), Ernesto Herrero (Madrid, 1950), Rafael Ríos (Còrdova, 1945), el cantant de color Donny MacKonlly (Nicaragua, 1942) i Luis M. Fornés (1944). Conexion es van formar a Madrid i actuaven molt assíduament a la discoteca Stones de la capital. En el seu primer single que es va publicar l'any 1969 a través de Movieplay destacava la cançó “Stong lover”. A partir de 1970 comença l'etapa més brillant de Conexion, tot i que amb temes més compromesos i barrejant gospel al seu estil i amb canvis en la formació. D'aquesta segona època cal destacar "Un Mundo  sin amor" que escoltem ara a El Temps Passa... i la música queda i ara toca alló de “Euro per el Mario” ja que ell l'havia tocat el seu grup, va ser l'última cançó que van montar abans de desfer-se. No podem oblidar altres gran pecés de Conexion com "Preparad el camino del Señor" o "Harmony". Van fer alguna aparició breu al cinema, recordem un altre vegada una pel•lícula on sortia José María Íñigo “1, 2, 3 al escondite inglés” d'Iván Zulueta. L'any 1973 es publica el seu últim single "Niños del Edén" i el grup se separa al 1974. Luis Cobos comença a treballar com a productor, arranjador i grava els nyaps que barrejaven música disc amb sarsuela i clàssica que resultaven infamants per a la música, però que van produir xifres de vendes al·ucinants. Tito Herrero, César i Luis Fornés van tocar amb Miguel Ríos i l'últim més tard amb Agamenón.

La Música que es Feia en Català

Els 3 Tambors – Invitació a la sardana

Aquest tema, us el hem extret del segon i últim EP que van publicar Els 3 Tambors, un bon grup que va ser pioner del rock en català, un dels millors del pop-folk de les nostres terres i que van treure en els seixanta unes quantes cançóns que avui en dia formen part de la nostra historia musical, com "Romanço del fill de vídua" o “El Noi dels cabells llarcs” que va estar composada per Jordi Batista quan solament tenia 18 anys, inclusses en el seu primer disc i que ja hem escoltat a El Temps Passa… i la música queda. De fet Els 3 Tambors només van editar, com os deiem, dos EP's. Els 3 Tambors eren quatre: els germans Jordi i Albert Batista, junt amb Gabriel Jaraba i Josep Maria Farran. Els components de Els Tres Tambors en aquells moments tenint poc mes de quinze o setze anys, Jordi que ere el mes gran, tenia 17 quan van començar. Aquest según disc es va publicar l’any 1967 i incluía també “En aquella hora de la tarda tan dolça i tan amarga”, “Tu i jo caminant” i “Estic sol, esperant”. Els 3 Tambors van ser una de les millors bandes catalanes dels anys seixanta i la llavor de grups com Màquina! Quimet ha tocat alguna que altre cançó de Els 3 Tambors amb Joan Reig de Els Pets que el va convidar a tocar-les a un parell d’actuacions amb el seu grup paral·lel que es diu Refugi. Va ser una col·laboració que quedi clar que Quimet es bon amic dels seus amics. De fet aquesta cançó l'està arreglant-la i muntant-la Quimet per tocar-la amb un dels seus grups i ens aclareix que era una de les seves tasques per el "descans" estiuenc de fa un parell d’anys. Encara no l'acabat.

Els 4 Gats – Sempre amb perdo

En la secció de la Música feta en Català, us portem de nou a Els 4 Gats per compartir amb vosaltres aquest tema ple de blues i que es trobava en un EP que va publicar el segell Edigsa l'any 1963 i es la versió del “I Love You Honey” de John Lee Hooker, “Cla i cat” escrita por Lluís Serrahima i Francesc Pi De La Serra i “Tu parles molt” que és el “Too Much Joe Jones” de Reginald Hall, sense oblidar "Últims records" que és una bona versió del "Segellat amb un petó" que vam escoltar en passats programes i que era de Peter Udell i Gary Geld i ja l'havien gravat l'any 1960 el grup The Four Voices, al 62 Brian Hyland i l'any 1968 ho farien Gary Lewis and the Playboys, a part de Bobby Vinton ja en els setantas. Els 4 Gats van ser un grup catalá d’efímera vida, tot i treure quatre EP’s, on destacava un dels seus components, Quico Pi de la Serra que va néixer a Barcelona el 6 d’agost de 1942 i més tard tindrie una bona carrera ja com a cantautor i membre de Els Setze Jutges. Els 4 Gats interpretaven una mena de R & B a la catalana, light i bastant simplista, però ple de bona voluntat. El 22de mars de l’any 1962 Quico Pi de la Serra fa la seva primera actuació dins dels Jutges, acompanyant a Miquel Porter i el 23 d’agost de 1962 va debutà en directe i com cantautor a un concert fet a La Selva del Camp, a Tarragona, cantàn "Les portes". Despres Quico Pi de la Serra se incorporaria a Els 4 Gats amb els que va gravar 3 discos i van actuar en directe en moltes ocasions. Quan els va deixar per anar-sen a fer el soldat, el seu lloc seria ocupat per Xavier Elies que era des de 1963, el séptim Jutge i com a cantan havia grabat un sol disc “El piset”, l’any 1965 i amb Els 4 Gats també un sol disc. Xavier Elies va morir a causa d’un càncer el 30 de juny de 2010.

Són Tres – Mademoiselle de París

Aquesta versió que ara escoltarem a El Temps Passa… i la música queda d’un tema que va interpretar la cantant francesa Jacqueline François l’any 1948, tot un clàssic de la músic al veí país, ens la portan un tercet que van gravar un disc de quatre cançons en catalán mitjançant DDC que era un subsegell de Discophon i fent-se dir Són Tres, peró ells eran en realitat el grupo Los Guacamayos que sempre van cantar en castellà, però aquí van voler incursionà en el mercat en català. Los Guacamayos eren catalans, de Barcelona. Creiem que d’Hostafrancs, però no estem segurs, per tant no ens feu massa cas. Mario recorda haver sentit parlar al seu pare de que ell els coneixia i l´hi agradaven. De fet al pare li agradaven i molt els bolerets. Los Guacamayos es van inflar d’actuar a les televisions de molts països d’Europa. Ja en els anys setanta van gravar un disc acompanyan a Núria Feliu, tot ell ple de boleros. La veritat es que no hem trovat información d’ells per Internet, pero us podem dir que en els noranta encara treien discos si be des de els vuitanta eren ja un duet, sols Albert i Narcís Vidal, no recordem el nom del tercer. En aquest disc, amb molta càrrega jazzística, la dirección musical va estar a carrec del Mestre Francesc Burrull i les adaptacions de les lletres van ser de Lleó Borell. També es van incloure, a part del “Mademoiselle de París”, “Records d’Ipacarai”, “Torna a Sorrento” i “L’emmigrant” que és un tema que molts encara recordaran en la gran versió que va realitzar Emili Vendrell, era música d'Amadeu Vives i lletra de Jacint Verdaguer, Mossen Cinto. Es tractava originalment d'una obra escrita per a l'Orfeó Català que la van estrenar el 8 d'abril de 1894. Amb el pas dels anys la cançó es va convertir en un cant de nostàlgia per a tots aquells exiliats que a causa de l'incivil guerra van haver d'abandonar la seva Catalunya natal i emigrar a terres estrangeres. Avui representa tot un símbol de la nostra identitat. La música la va escriure Amadeu Vives al seu pis del carrer Aragó, a Barcelona, feia pocs mesos que havia mort la seva mare i això va influir en el toc de nostàlgia que ofereix.

Deixem la música feta en català, per seguir a Catalunya, concretament a Collblanc, un barri de L’Hospitalet de Llobregat.

Los Agnis – Muchacho de nuestra época

Los Agnis es van crear l’any 1964, a Collblanc, just a la frontera entre Sants i l’Hospitalet de Llobregat. Entre els local on es movien trovabam l’Oro Negro de Collblanc i el Bar Alegría, a la Florida. L’any 1966 Los Agnis eren Antonio Ponce (guitarra), Toni Parés (cantant), Pedro (bateria), Santi (guitarra) i Carlos Barberá (baix).  També sembla ser que van tindre alguns cambis i per el grup va passar Johnny, de veritable nom Joan Parés i que era germà de Toni, el cantant i en algun moment va tocar també a The Murderers, un grup de Santa Eulàlia. Joan Parés també va militar com a baixista l’any 1965 a The Finder’s. Mario havia ballat en moltes ocasions al ritme de Los Agnis que entre altres llocs con els que ja us hem dit, acostumaven a tocar també en una sala de festes situada al carrer Jocs Florals, per sota de l'estació de metro Mercat Nou, per supossat llavor era Mercado Nuevo. Estava en un pis, però no recorda el nom del local. Per cert que aprop d'on estava aquesta sala de la que Mario no recorda el nom, és on assaja La Companyia Elèctrica Dharma. Que sapiguem Los Agnis, tot i ser un bon grup amb bons seguidors, només van publicar aquest single amb “Monday, Monday”, la versió del tema de The Mamas & The Papas en una cara i "Muchacho de nuestra época" en l'altra, aquesta última és la que escoltem ara a El Temps Passa… i la música queda, era una compossió d'ells i el single de Los Agnis el va editar el segell Marfer l’any 1966.
Los Agnis van ser un bon grup surgit
a l'Espanya dels anys seixanta

Los 4 de Asís – Solo el tiempo puede contestarnos

Aquesta cançó és un dels temes més populars de Bob Dylan i va ser molt versionada pels grups de folk catalans en els anys seixanta, de fet fins Quimet l'ha tocat i per això ja està reclamant un euro, però aquesta curiosa versió, amb la lletra molt alterada en l'adaptació al castellà, ens la porten des de Mallorca Los 4 de Asís, un grup força interessant. Los 4 de Asís van sorgir en els anys seixanta a l'illa de Mallorca i van gravar un parell d'EP 's per al segell Discophon. En totes les seves fotografies promocionals aquests quatre nois apareixien vestits amb hàbits franciscans, però de color blau fosc. El tema estrella del EP va ser “San Francisco Yenka” en què la yenka es converteix en objecte d'acostament al Sant, com ells mateixos diuen a la lletra, es trobava en el que van publicar l'any 1966, el seu segon EP i en ell destacava aquesta versió del tema de Bob Dylan "Blowing in the wind" que Los 4 de Asís titulen en la seva adaptació “Solo el tiempo puede” i que compartim ara a El temps Passa… i la música queda, junt a “Por ti confié” i “Más allá del mal". Hem trobat algun comentari sobre ells a internet dient que Los 4 de Asís volien catequitzar la joventut a través de les seves cançons, totes elles amb missatges moralitzants i de pau. Escoltant els seus dos discos hem de reconèixer que les lletres de Los 4 de Asís pretenien apropar la joventut al Senyordel sobre àtic, però la veritat és que tal i com estan les coses en aquest món nostre, entre violència, lluites fratricides, problemes laborals i corrupció política, potser hauríem de plantejar-nos la necessitat de grups així. Segons hem pogut esbrinar Los 4 de Ásis eren veritablement quatre joves monjos franciscans, alguns d'ells professors de música de La Porciúncula, a s'Arenal, a Palma i actuaven sovint en aquesta escola. Per cert, les fotos de les portades dels seus dos discos, estan realitzades en aquest col·legi  Es van crear, com a conjuntl'any 1964 i eren els mallorquins Francisco Escanelles ('cantante) i Antoni Mulet (contrabaix i cantant), el de La Rioja Adolfo Pérez Jiménez (guitarra i cors) i Joaquín Tébar Fernández (òrgan i cantant) i Miguel Esteban, nascut a La Manxa i que després del primer disc va ser substituït per Mateo García. Antoni abandonaria els hàbits en aquests anys, Francisco s'ordenaria sacerdot i va morir poc després. Joaquín va marxar-se de missioner al Brasil, moriria a l'any 2008 en un accident de trànsit, deixant rere seu una important obra educativa i religiosa. L'únic que seguiria per algun temps vinculat a la música va ser Adolfo, que durant els 70 mantindria el seu paper de cantautor religiós i que en l'actualitat viu retirat del món en un convent de la Rioja..

Los Ágaros – Angelitos Negros

Escoltarem ara una bona versió del gran èxit d'Antonio Machín, però es tracta d'una peça instrumental que ens porten Los Ágaros i que la van incloure en un EP publicat l'agost del 64, en què també trobàvem “Bufalo”, “Dígaselo con música” i “Sleepy time gal” que es va titular “Reunión con Los Ágaros”. Los Ágaros són un grup pràcticament oblidat, tot i la qualitat que oferien en discos i directes. Es van crear a Sant Sebastià l'any 1962. Els xicots es van conèixer practicant hoquei sobre patins i van decidir formar un conjunt. Van debutar quan van ser contractats per amenitzar els balls del Club de Tennis Sant Sebastià i allà va començar la seva carrera musical. Van ser el primer grup basc amb projecció a l'estat i el sud de França. Integraven Los Ágaros: Alejandro Pro (guitarra solista), Antonio Pro (guitarra rítmica i veu), Miguel Ángel Vega (baix i veu) i Iñaki Ayestarán (bateria). En el 1964 i després de realitzar una audició per al segell Fontana que va tenir lloc a Madrid, són contractats, però per gravar un LP al complet, cosa completament inusual en aquella època en què els grups s'inflaven de gravar EP's, però un LP era una cosa molt remota, l'album es va gravar el 15 de maig de 1964, tot en un sol dia. L'àlbum i un EP del que us hem extret aquesta cançó, es van publicar a l'agost i al disc gran es van incloure 14 talls. Aquest LP de Los Ágaros consta als annals de la música espanyola per haver estat el primer disc gran gravat en so estereofònic. Un EP de Los Ágaros va ser també Disco Sorpresa de Fundador. El 19 novembre 1964 van entrar de nou en l'estudi i van gravar quatre temes per a un nou disc, en aquest cas sols un EP que es va publicar poc després i va ser el seu últim treball, tot i que l'any 1983 es va publicar un disc amb tots els temes de Los Ágaros que va titular-se "Los Ágaros Discografia Completa 1964". Es van desfer l'any 1966. El bateria Iñaki Ayestarán que era germà de Popotxo de l'Orquesta Mondragón, va morir l'any 2003. Als vuitanta Antonio Pro s'uneix a José Barranco (Estudiantes, Flecos, Pekenikes) i creen un duet de poca transcendència.  

Los Catinos – Mi mundo

Una altra de les grans bandes versioneras dels anys seixanta van ser Los Catinos, als quals ara escoltarem amb aquest tema que és una versió de l'èxit de Richard Anthony i que van incloure en un EP editat l'any 1964 pel segell Vergara en el qual també es van incloure altres versions: “Mi vida” d’Alain Barriere, “Eres mi bombón” que era el “My boy Lollipop” de la jamaicana Millie Small i que creiem també havia gravat la nord-americana Brenda Lee i “Contigo en la playa” de Nico Fidenco. Los Catinos es van desfer l’any 1973, encara que van tornar a posar-se en marxa en els noranta, aprofitant la moda revival. Tots els components de Los Catinos que anteriorment es van dir Los Ticanos fins que es va produir una escissió, eren músics de Conservatori i l'any 1961 van ser el primer grup català que van actuar a Madrid al costat dels també catalans Los Pájaros Locos i el  Golden Quarter, era un festival organitzat pel SEU (Sindicat Espanyol Universitari), al costat  dels grups madrilenys Los Pekenikes, Los Estudiantes i Los Blue Boys, clar que per aquelles èpoques eren encara Los Ticanos i amb ells militava l'amic Antoni Durán. L'any 1962 passen ja a ser Los Catinos. Integraven el grup Manolo Vehí (cantant), José Antonio Muñoz (baix), Jordi Casas (piano i orgue) que va ser substituït més tard per Manuel de los Ojos Prieto, Marcelo Pinilla (guitarra solista), Fernando Luna (bateria) que havia militat a Los Blue Stars i un sisè músic que tocava la guitarra i del qual no recordem el nom, de fet només va tocar al primer disc. Van participar també en una de les matinals de conjunts catalans que es celebraven al Palau dels Esports de Barcelona al costat dels Mustang, Los Sírex, Conjunto Mangas Verdes, Los Telstars, Los Gatos Negros i Los Blue Stars. De 1962 dins al 1973 Los Catinos van gravar 24 discos, tots ells EP's i singles, i es van desfer per tornar més tard amb la moda revival i segueixen en actiu. L'any 1999 el segell Divucsa que s'havia quedat gran part del catàleg de Belter, va editar un CD recopilatori amb els seus èxits.

Los Salvajes – Un mensaje te quisiera mandar

A la cara B del single “Los platillos volantes” de Los Salvajes que es va publicar l'any 1968, trobem aquesta versió que van realitzar d'un èxit de The Bee Gees, un tema que els britànics van incloure en el seu àlbum "Cucumber Castle" que és l'únic disc en la seva carrera en el qual no compten amb Robin Gibb que havia deixat el grup per desavinences musicals amb els seus germans Maurice i Barry, encara que posteriorment tornaria a incorporar-se. En ambdues cançons Los Salvajes es recolzen amb una bona secció de vent, però aquest single en el seu moment va ser bastant criticat, sobretot per la cara A que era una composició seva i el tema era ple d'efectes dels que en l'època no van agradar, però que amb el temps s'ha anat reivindicant. Los Salvajes són un altre dels grups habituals a El Temps Passa... i la música queda i amb ells acabarem el programa d’avui. Van gravar cançons pròpies que van funcionar i també moltíssimes versions.  En els seus començamens Los Salvajes s'en van anar a Hamburg i van estar una temporada tocan allà, tots els nois del conjunt, tret de Delfín, el bateria que degut a la seva edat no va poguer sortir d'Espanya i quan van tornar, va reincorporarse al grup. Los Salvajes es van crear l’any 1962 i a més a més del cantant Gabriel Alegret trobàvem a Andy González (guitarra solista), Francisco Miralles (guitarra rítmica), Sebastià Sospedra (baix) i Delfín Fernández (bateria). Los Salvajes eren del Poble Sec, tot i que Sebastià era de Collblanch, a l'Hospitalet. L'any1966 Julián Moreno va substituir a Andy González a la guitarra. Los Salvajes van ser una de les bandes més sòlides del que podríem anomenar rock brut, versioners dels Stones i la part més dura del rock britànic del moment, haguessin estat heavys en els 70 i garatge en els 90. Mario els va portar a la Pobla de Mafumet l’any 1988, amb només Gaby de la formació original, actuant al costat dels Sírex i Los Diablos, en el primer concert revival que es va celebrar a la província de Tarragona. Però vem trobar a faltar la bateria de Delfín Fernández, un home que quan era un xiquet es dedicava a colpejar amb unes baquetes que li van regalar, tots els mobles de la casa fins que els seus pares van optar per la solució més barata... comprar-li una bateria.

Conclou El Temps Passa… i la música queda per avui i us deixarem en la companyia de totes aquelles emissores per les que ens escolteu o via internet, si t’el descarregues del blog, el facebook de Montse o les webs de totes les emissores que ho permeten. Nosaltres sóm Quimet Curull i Mario Prades i ara marxarem fins el programa de la setmana que ve.

Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que encara tenen il·lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres

No hay comentarios:

Publicar un comentario