El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

miércoles, 1 de marzo de 2017

El Temps Passa 11-22


L'única pretensió que tenim a El Temps Passa... i la música queda, és oferir distracció i records d'un ahir distant, un ahir que torna de nou des dels anys seixanta, amb alguna pinzellada dels cinquanta i una mica de principis dels setanta. Avui comptarem a la nostra banda sonora que us arriba setmanalment, amb Richard Anthony i una cançó molt reivindicativa que va passar la censura franquista, però també tindrem a Los 5 Latinos, José Guardiola, Lone Star, Los Top Son, Gloria, Los 3 Sudamericanos, Grau Carol, Los 4 de la Torre, Gelu amb Los Mustang, Los Go Gó, Guillem d’Efak, Los Wikingos, el Golden Quarter, Tony Ronald, Los 3 Carino, el Latin Combo i el Latin Quartet. Amb tots ells emprendrem aquest recorregut pels records que arribarà a vosaltres des de totes les emissores per les que sortim a les ones cada setmana o via internet, si us descarregueu el programa des del blog, el facebook de Montse o les webs de totes les emissores que ho permeten. Sóm Quimet Curull i Mario Prades i ara, com fem sempre, nosaltres

Obrim la Paradeta

Los 5 Latinos – Tren de carga

Aquest “Tren de carga” amb el que obrirem el programa d’avui, ens el porten Los 5 Latinos, un grup vocal que va arribar des d'Argentina i estaven liderats per Estela Raval (Buenos Aires, 19 de maig de 1929 - 6 de juny de 2012), una dona amb una extraordinària veu, com podreu comprovar escoltant la cançó que os portem avui on li donen un ritme a cabal del swing amb un intent de rock and roll que la veritat, no queda res malament. Per cert, Estela Raval va morir el dimecres 6 de juny del 2012, a causa d'un càncer. Los 5 Latinos es van crear l'any 1957 i eren Estela Raval i el seu marit el trompetista Ricardo Romero, juntament amb Héctor Buonsanti, Mariano Crisiglione i Jorge Francisco Patar, aquest últim reemplaçat el 1960 per Carlos Antimori. L'any 1957 van gravar el seu primer single amb Columbia "Amor joven" i “Abran las ventanas" i el 1958 el seu primer àlbum "Maravilloso! Maravilloso!" on van ser acompanyats per l'orquestra de Waldo de los Ríos i on es trovaba “Tren de carga” aquesta cançó que estem escoltan que també es va publicar en un EP i que a la vegada, nosaltres os puntxem des de un CD recopilatori titulat “Los Cinco Latinos. Sus Primeros EP's En España (1958-1960)” i ara sona a El Temps Passa... i la música queda. Estela havia cantat amb el grup Las Alondras i en l'orquestra de Raúl Fortunato i el seu marit Ricardo Romero va militar en diverses formacions, entre elles l'orquestra de jazz Los Colegiales. Junts van formar part del grup Los 4 Bemoles del qual van sorgir Los 5 Latinos. L'any 1969 Estela es va llançar com a solista encara que al final van tornar a posar en marxa el grup com Estela Raval y Los 5 Latinos, l'any 1982. El 29 de Juny de 1960 van debutar al Florida Park de Madrid i van fer una gira per Espanya amb The Platters.

Los 3 Sudamericanos – La Pollera Colorá

La Pollera Colorá” va ser una de les cançons més populars de Los 3 Sudamericanos a Espanya, al costat de “Cartagenera”, “Me lo dijo Pérez”, “Guantanamera”, “El orangután" i unes quantes més, parlant de temes amb ritmes caribenys, sobretot cúmbies, tot i que després es van anar decantant cap al pop, basicament amb versions de temes de moda, i "La Pollera Colorá" que escoltem avui es va publicar en dos formats, un single amb “La Banda Borracha”, una cumbia que va ser el gran èxit de Mike Laure, encara que escrita pel dominicà Rafael Sánchez López, a l'altra banda i un EP, en què també es van incloure “Golfinger” escrita per John Barry per a la pel·lícula de l'agent 007 i que va portar a l'èxit Shirley Bassey, “No lo quiero” i “Pero Raquel” que era una composició de l'argentí Leo Dan, ambdós editats pel segell Belter l'any 1965. Los 3 Sudamericanos van arribar des de Paraguai a l’Argentina, però després d'haver aconseguit l'èxit, finalment es van assentar a Espanya i aquí es van inflar de vendre discos i treballar. El grup Los Tres Sudamericanos l’integraven Johnny i Alma Maria que eren matrimoni, s’haviem tingut que casar per que ella pogues sortis del seu pais ja que era menor d’edat, junt a Casto Darío i van funcionar i molt be, com a tercet vocal diguen-se Los 3 Sudamericanos de 1959 fins l’any 1984. De fet va ser la seva etapa més gloriosa. Darío els va deixar i en el seu lloc va entrar l’any 1988 Daniel, encara que al 1990 va ser substituït al seu torn per l'extraordinari guitarrista i compositor argentí Dioni Velázquez i es mantenen en actiu. Dioni va gravar pel seu compte un extraordinari disc titulat "Otoño sin final" ple de balades instrumentals amb la guitarra espanyola com a protagonista que us recomanem des de El Temps Passa… i la música queda, com cada vegada que parlem de Los 3 Sudamericanos i surt el nom de Dioni Velázquez.

Los 4 de la Torre – Mamita

Aquest conjunt català ha tingut diferents noms, Los de la Torre, Els de la Torre, Los 4 de la Torre, etc. I els seus components eren Emilio, Paco, Juan i Carlos, tres d’ells eren germans i l’altre cfeiem que cosí. En aquest EP que va publicar la casa Belter, a la cara A hi ha la “Mamita” que estem escoltan ara i que va ser la cançó estrella, pero també hi trovabem “Sigue, sigue”, “Siluetas” dels Herman's Hermits i un altre dels grans èxits de Los 4 de la TorreEspañola abanicame” una peça que ja ha sonat a El Temps Passa… i la música queda, si be fa unes quantes temporades. Los 4 de la Torre van ser el primer artista de l'estat espanyol en gravar una peça amb ritme de ska, el títol va ser “Operación Sol”, es va editar l'any 1.966, la segona va ser “La canción del trabajo” de  Raphael. Un altre dels gran èxits en la carrera discogràfica de Los 4 de la Torre va ser “Vuelo 502”, amb la que creiem van guanyar el IIIer Festival de la Canción de Mallorca, la veritat es que és tracte d’una peça que va ser molt versionada. De fet Los 4 de la Torre van tindre camvis i un d'ells va marxar-se, passan a ser un tercet i també quintet. Eren de Barcelona i fa anys que els hi vam perdre el restre. Van mantenir una carrera estable i a partir de 1967, quan els deixa Paco, ells segueixen com a trio i anomenant-se Los de la Torre i reforçant-se amb músics mercenaris. El seu últim single amb la cançó "Rosa Maria" el publicaria Ariola l'any 1972. Tot i no tornar a gravar com Los de la Torre, van seguir treballant sota el nom de Tinglado, de vegades en formació de Big Band i altres com a grup orquestral i l'any 1982 ho van deixar definitivament. L'únic que no va abandonar la música va ser Juan de la Torre que ha seguit dirigint diversos grups orquestrals.

José Guardiola – Soy americano

Ara us portem al nostre últim crooner, el gran José Guardiola que va ser una de les millors veus, si no la millor, del panorama pop espanyol a principis dels seixanta, cantant al capdavant d'orquestres. Aquest tema, un èxit de Renato Carosone, us ho hem extret d'un EP en què també es van incloure “16 Toneladas”, “Pequeña flor” i “Verde campiña” i que va publicar el segell Vergara dins del seu “Singles Collection”. És clar que el tema ha estat reeditat en diverses ocasions, també en format single i amb diversos segells discogràfics ja que la cursa de Pepe Hucha va ser molt àmplia i amb infinitat de discos. De fet aquest tema s'havia inclòs en el primer EP que va treure José Guardiola l'any 1958, quan era artista del segell Regal i en el qual també trobàvem “Bonjour Kathryn”, “Luna veneciana” i “El pensamiento”, amb uns arranjaments orquestrals plens de swing. L’any 1963 ens va representar al Festival d’Eurovisió. José Guardiola era un bon amic, un gran cantant i a més a més, un gran professional que va saber mantenir una posició de prestigi tot i que els anys i les modes el van allunyar de les llistes d'èxits. José Guardiola Díaz de Rada, nascut a Barcelona el 22 d'octubre de 1930. Va cantar en castellà, però també ho va fer i molt en català, signant en aquests enregistraments com Josep Guardiola, el nostre estimat Pepe Hucha, com se'l coneixia familiarment. L'hi agradave el futbol i era un fervent seguidor del L'Espanyol, club del que ell va fer i cantar l'himne. A mitjans dels seixanta i amb l'arribada del pop i els conjunts moderns José Guardiola va anar perdent part de la seva immensa força de convocatòria de masses. És clar que la discogràfica i per mantenir els seus fans més joves va fer que s'ha afaités el seu bigoti característic per tal d'aparentar una joventut adolescent que Josep Guardiola ja no tenia. Per cert, l'última entrevista que Mario va publicar al Diari de Tarragona va ser a José Guardiola arran d'un concert que va realitzar a la Pista d'Estiu de Constantí, aquella tarda Mario va presentar José Guardiola a Montse Aliaga (tots dos a la foto). Un altre dia i també a Constantí, aquest cop per la Associació de Jubilats de Constantí, va tornar a actuar Josep Guardiola, Quimet estava allí per donar fe del fet. Josep actuava amb la música "enllaunada" i per supusat amb la veu en directe, la gent del públic l'hi va demanar que cantes cançons de las que ell no portava la música preparada. Es clar que el nostre crooner tenia moltes "tablas" i sempre va ser un gran profesional i "acapella", es a dir "a pel" com es deia abans, sense música i sols amb la seva veu, va anar cantan les cançons que la gent l'hi demanava. El 9 d'abril del 2012 José Guardiola va abandonar aquest món per la porta de servei, com sols passar amb aquest que despres de ser tan grans, han anan quedat relegats a un oblit per part del públic manipulat per les multinacionals del disc i les emisores de ràdio-fórmula. José Guardiola comptava 81 anys d'edat, però les seves cançons seguiran mantenint viu el seu record entre nosaltres i tots aquells que l'admiràvem i estimavem.

Gelu con Los Mustang – Si yo tuviera un martillo

Ara i amb un euro per Quimet, us portem el martell de la Gelu i ens arriva amb bona companyia, la dels Mustang. Durant un breu temps i per exigències d'EMI-La Voz de su Amo, Los Mustang van acompanyar a la granadina Gelu. Aquest és un dels temes que van gravar junts, però no barrejadets. Maria dels Àngels Rodríguez Fernández, coneguda artísticament com Gelu va néixer l’any 1945 a Granada i fou, fins la seva retirada dels escenaris l’any 1968, despres de casarse amb l'amic Santi Palau, una “Chica Ye Yé”. Un dels seus senyals d’identitat va ser els cridets que sonavan cada dos per tres a les cançons i que ella va imitar, suposem perquè van començar molt abans, dels Torcuato i Los Cuatro, italians afincats al pais i que també feia servir Li Morante. La cançó és un clàssic del folk americà que han interpretat des de Pete Seger als Kingston Trio, però que Trini López va convertir en un estàndard del rock and roll. En aquest EP també trobavem “Dominique”que era un èxit de Sor Sonrisa, “No tengo edad” de Gigliola Cinqueti i “Ella es muy bonita” que ara no recordem de qui era, però que havia gravat fins i tot Tito Mora amb el que Gelu va tindre un “asuntillo” que va omplir moltes pàgines i portades de les revistes del cor de l’época, res a veure amb les de avui en dia. María de los Ángeles Rodríguez Fernández que ere el seu veritable nom, com us deiem, va néixer a Granada i aixó de Gelu li va posar el seu germà. Va ser una de les cantants de moda en els seixanta i tot i que va debutar a Ràdio Granada i va marxar cap a Madrid, va ser a Barcelona on va trobar el seu lloc i l’èxit.

Latin Combo – En forma

A El Temps Passa… i la música queda i amb un altre euro per Quimet, us hem seleccionat a un dels grups catalans de la ápoca que va comptar amb els millors músics, es tracta del Latin Combo que al costat del Latin Quartet del Mestre Burrull, als que escoltarem després, van comptar amb grans professionals que en moltes ocasions actuaven com a músics d'estudi i en gires i concerts acompanyant a les estrelles de moda. Aquest tema, la seva particular versió del "In the mood" de Glenn Miller, es trobava en un EP titulat "El nuevo Latin Combo", publicat per Vergara i que també va incloure "Serafino Campanero", "Madisonistas" que havia gravat Tony Ronald en un dels seus primers discos i "El madison". Va ser publicat per Vergara l'any 1962. El Latin Combo el van integrar Jorge Coll, Ricard Roda, Manuel Bolao, José Cunill i Jaume Villagrasa, tot i que alguns d'ells també van formar part del Latin Quartet. Així mateix Francesc Burrull que militava en els Latin Quartet, va ser component dels Latin Combo durant un temps, ara estem embolicant al personal. Tots aquests grans músics van beure de les fonts del jazz i Ricard Roda, nascut l'any 1931 a Barcelona, va ser un dels millors saxofonistes de la història musical espanyola, va crear en els 70 l'Orquestra Mirasol gravant "Salsa catalana", un dels millors discos de l'Ona Laietana i un dels primers del segell Zeleste i va ser professor del Taller de Músics. Un dels seus últims projectes va ser Roda de Saxos. Ricard Roda va morir el 14 de novembre de 2010 i des de feia anys residia a la Seu d'Urgell, on va ser enterrat. Con us haviem dit, el Latin Combo també va acompanyar a molt cantants en les seves gravacions i gires, llavors dit “bolos” i és que ells formaven part de la crem de la crem dels músics catalans. Es van inflar de gravar EP’s i LP's, si bé i a partir de mitjans de la década dels seixanta, la seva fotografia no apareixia a les portades, segons les cases de discos no donaven la imatge per arribar a la joventut més poppi, sense tenir en compte que ells eren els mateixos bons músics d'anys abans, o potser millors perquè amb el temps sempre s'aprèn.

Los 3 Carino – Paseando con papá

Aquest tercet, avui pràcticament oblidat que responien al nom artístic de Los 3 Carino, sorgeix a Osca a finals dels anys cinquanta i estava integrat pels germans Carmen, Joaquín i Ricardo Solanes. Aquest tema amb què escoltarem ara a El Temps Passa... i la música queda, es trobava en el seu EP de debut que es va publicar l'any 1960 i també trobàvem “María Elena eres tú”, “Me equivoqué” i “Amor chiquitín”. En total Los 3 Carino van publicar cinc EP 's, l'últim l'any 1963, tots ells editats pel segell Philips. Aquesta cançó, possiblement la més popular a la carrera musical de Los 3 Carino, va ser composada per Augusto Algueró i va ser èxit en la veu de Nella Colombo. Ara us explicarem una curiositat, la versió de Los 3 Carino va ser recuperada a la banda sonora de la pel·lícula espanyola "El milagro de P Pinto", un film molt surrealista que va dirigir Javier Fesser. Hem trobat una font a la xarxa que suposem està perfectament documentada ja que es tracta del fill d'un dels nois, assegurant que Els 3 Carino van centrar la seva carrera musical a l'estranger i van ser precursors del pop espanyol modern. Van actuar a Grècia, Iran, Iraq, Síria, Turquia, Líban, Jordània i altres països d'Orient, ens informa així mateix que van actuar per Hussein de Jordània i el xa Reza Pahlavi i la seva dona Farah Diba, fins i tot van arribar a conèixer als llavors prínceps d'Espanya Joan Carles i Sofia. De fet a Jordània, on finalment van establir-se i van dedicar-se als negocis, va néixer Javier Solanes, el signant de l'article al que hem fet referència i que va veure la llum l'any 1967.

Latin Quartet – Tómbola

Abans  ja us hem dit o ara ho reiterem que dos grups marquen l’élit dels músics catalans a principis del seixanta, Latin Combo i Latin Quartet. Ara escoltarem al Latin Quartet que el formaven Francesc Burrull, Agapito Torrent, juntament amb Jaime Cristau, Lluís Brugués i van passar molts altres músics com Julián Martín i sota pseudònim A. Rentor, Myth, Jae i ancara van haver d'altres com el gran Tete Montoliu que amb el Latin Quartet va gravar el seu primer disc. Paral·lel al Latin Quartet, Torrent va formar el Latin Combo, amb Francesc Burrull, Jaume Villagrasa, Ricard Roda que va morir fa pocs anys i Jordi Coll, pero per el grup van passar també mols més músics de gran qualitat. Aquesta canço que compartirme ara a El Temps Passa… i la música queda, es trobava en un EP editat per el segell SAEF l’any 1962 i es tracta d’una peça composada per el mestre Augusto Algueró que la va escriure per Marisol i va donar títul a una de les seves pel·lícules més populars, de fet Algueró va escriure tota la banda sonora del film, però el Latin Quartet la trasnsformen, fan un bon joc de veus i li donan un caire més swing i amb du duas inclosos. La cançó estrella del EP era “Alí Babá”, junt a “Ching Ching (Happy Jose)” i “Mádison twist” i com veureu, a la portada van molt en plan “les mil i una nits”.

La Música que es Feia en Català

Glòria – Per Sant Joan

L'any 1969 Joan Manuel Serrat va gravar aquesta cançó i la va portar a l'èxit cantada en català, però al mateix temps la van gravar Juan y Junior en castellà i també va ser un èxit. De fet la cançó havia estat escrita per Serrat, Juan Pardo i Antonio Morales, clar que la van compondre veritablement Juan i Junior que a aquelles alçades ja no signaven conjuntament, ho feien amb els seus dos noms i Serrat va realitzar l'adaptació de la lletra al català i la va gravar. Nosaltres com som transgressors i una mica gamberrets no us hem portat ni a Juan y Junior ni a Serrat, escoltarem a El Temps Passa... i la música queda aquesta interessant versió a càrrec de Glòria. Es va incloure a un single editat per Edigsa l’any 1969 amb “Jo crec en tu” a l’altre costat. Tot i que Glòria va començar com a cantautora i dins de la Nova Cançó mai va formar part d'Els Setze Jutges que quan Glòria va iniciar elsseus passos per el mon de la música, ja començaven a estar bastant cremadets. Va tindre una interesant carrera i es va retirar quan es va casar, però en els setanta va tornar i es va dedicar a cantar en castellà per arribar al mercat espanyol i entre els seus singles més reeixits es troba "Contra viento y marea". Glòria Preses Canals va néixer a Barcelona l’any 1952 i era germana de la també cantant Maria Pilar i Mario les va descobrir en les matinals de música catalana que es feien al cinema Gayarre de Sants, a Barcelona, organitzats pel programa "Barcelona Internacional" de Ràdio Juventud la Voz de Cataluña que dirigien i presentaven inicialment Josep Maria Bachs i Àngel Casas, al costat d'un tercer del qual no recordem el nom. A Glòria la va acompanyar durant un temps el gran guitarrista Fernando Orteu a qui hem punxat ja en diverses ocasions. Li van proposar representar Espanya a Eurovisió, no recordem ara l'any, a mitjans dels setenta, però ella no va acceptar ja que llavors estava embarassada.

Grau Carol i Orquestra – Telstar

Aquest tema, un clàssic de la música instrumental que va ser el gran èxit del grup britànic The Tornados que van arribar a col·locar-lo al primer lloc en el Billboard americà, ara comptant amb lletra, us el hem extret d'un EP de Grau Carol i la seva Orquestra, dirigida en aquesta ocasió pel mestre Lleó Borrell, editat per Edigsa l'any 1963 i en el que la cançó estrella va ser la seva versió del clàssic de la bossanova "Desafinat", però en el qual també es van incloure “Su tu vols venir” i “Sento el crit del tren” que és un estàndard del folk americà, tot i que Grau Carol ha mirat més cap a la versió que va realitzar a França el cantant Richard Anthony.  El disseny de la portada va ser realitzat per Jordi Fornas. Grau Carol, una mena de crooner a la catalana, va ser un dels primers cantants que es van especialitzar en interpretar versions d’èxits internacionals en català i val a dir que va gravar un grapat d’EP’s per el segell Edigsa, tots en català.

Guillem d’Efak – Com ahir

Ara a El Temps Passa… i la música queda i amb un euro per Quimet que ja el reclama, us potem aquest EP de Guillem d’Efak publicat per Concentric l’any 1965 i que compta amb Francesc Burrull a la direcció musical i al piano. El disc, com us deiem un EP,  incloïa per tant quatre cançons, "Com ahir" que escoltarem ara i que era la seva versió del tema del film "Casablanca", el clàssic del blues americà "Febre", junt a "Setembre, temps Plujos" i "Plorant". La veritat es que es tracta d’un dels seus millors treballs. Nosaltres tenim que confesor-ho sense cap mena de vergonnya, tant Quimet com Mario sentim una especial debilitat per Guillem d’Efak, aquest gran cantautor de color nascut a Rio Muni, Guinea Espanyola, l’any 1929 i que va morir a Mallorca al 1995, de veritable nom Guillem Fullana i Fada d'Efak i que va formar part de la Nova Cançó. Escriptor, poeta i cantant, Guillem d’Efak va escriure diversos llibres i també poesia i va compondre moltes cançons, algunes d'elles gravades per altres cantant com Núria Feliu que va enregistrar un disc sencer "Viure a Barcelona", amb cançons del mallorquí d'adopció on les lletres eren de Guillem d'Efak i la música d'Antoni Parera Fons.

Acabarem aquí la música feta en català, però seguirem a Catalunya escoltant un bon grup.

Golden Quarter – Speedy Gonzalez

Escoltarem ara aquest tema del que us hem parlat en moltes ocasions, un clàssic en la discografia del nord-americà Pat Boone que els Golden Quarter van incloure en el seu segon disc, publicat l'any 1962 pel segell barceloní Vergara cantat en anglès intercalant frases en castellà, un EP en el què també es van recollir “Cuando calienta el sol” dels Hermanos Rigual, “Chin chin” del cantant i compositor francès Richard Anthony i “Hey baby” del nord-americà Bruce Channel i de la que van fer una bona versió que ja hem escoltat al programa els Latin Quartet. Els Golden Quarter van funcionar i bé durant uns quans anys, a principis dels seixanta. En total els Golden Quarter que es van crear l'any 1961, van gravar 8 EP's entre 1962 i 1965. El seu cantant Tony Preysler, va gravar en solitari l'any 1963 un EP també per Vergara, sense excessiu èxit, tot sigui dit. Golden Quarter van ser el "tercer" grup català, i al costat dels Pájaros Locos i Los Ticanos, posteriorment anomenats Los Catinos, van actuar a les matinals de Madrid i dels que mai recordàvem el nom, doncs eren ells Golden Quarter. El grup l'integraven Tony Preysler (cantant), José María Renobell (baix), Enrique Cortada (bateria), Jordi Monfort (piano i orgue) i José María Vidal (guitarra). Per cert, ens hem asabentat que un dels cantants del grup era el conegut publicista Lluís Bassat, ho va dir ell mateix a una entrevista que li va fer Sílvia Còppulo a Catalunya Ràdio al juliol del 2012.

Los Go-Gó – Quiero que me quieras

El grup Los Go-Gó surgits al barceloní barri de Sant Gervasi l’any 1964 van ser una bona banda de pop rock de la qual va ser cantant. Jorge Pérez Querol, de 1964 a 1967. De fet quan aquest es va llançar en solitari ells el van acompanyar també en un parell de discos que va treure fins que es va incorporar a Vertice, una bona banda de rock progressiu catalana en la que també militava Max Sunyer i Tapi i que Mario ha punxat en diverses ocasions a Un Toc de Rock. Los Go-Gó assajaven a l'Ateneu del seu barri i van publicar dos singles i un EP abans de desaparèixer, però l’any 1998 el segell Cocodrilo Records va recuperar moltes de les cançons que havien gravat i no es van publicar i trauria un LP titulat "Grabaciones y rarezas" en el què no es va incloure el tema que estem escoltant ara. Aquesta cançó, versió del “Gimme some loving” dels britànics Spencer Davis Group, es trobava originalment en el seu segon disc, un single editat per Columbia l’any 1966 amb "¡He! Tu, loca Marabú” a l’altre costat, així mateix una versio que ara no recordem si es va incloure al disc del 98, on si van posar temes que va gravar en solitari Jorge Querol, si més no ens resulta curiós. Al costat del cantant Jorge Pérez Querol, a Los Go-Go trobavem a Fernando Gascó (guitarra solista), Albert Mitjans (bateria), Jordi Serra (guitarra rítmica) i José Valero (baix) i eren de Barcelona, com us deiem del barri de Sant Gervasi. Per cert, durant un temps Óscar Janot va formar part de Los Go-Gó com a cantant i instrumentista. Al llarg de la seva curta carrera van versionar temes de T-Bone Walker, Spencer Davis Group, Muddy Waters, Procol Harum, Locomotives, Joe Cocker, Dave Clark Five, Wilson Pickett, Beatles, John Lee Hooker, Ray Charles i James Brown.

Tony Ronald – Lloré como un niño

Aquesta és una versió del tema "Cry like a baby" que van gravar el grup nord-americà The Box Tops, liderat per Alex Chilton, els mateixos de "The Letter" que per cert, van treure un munt de hits al seu pais, encara que aquí al nostre nomes funcionaria "La carta". Tony Ronald la va treure a un EP de l’any 1968 editat per EMI i on també trobaven “Risas y luz” que ere una versió del “Spicks & Specks” de The Bee Gees, “That's why I'm crying” i “I'll take the blame”. En aquest disc i tot i anar acompanyat per els Kroner’s, el grup ja no consta a la caràtula del EP. L'holandès Tony Ronald va gravar en solitari, va crear el Kroner’s Dúo amb el basc José Luis Bolívar, més tard Tony & Charlie i finalment es va llençar ja definitivament en solitario, si bé abans va formar Tony Ronald y sus Kroner's i pels Kroner's van passar gent de la talla de Max Sunyer, José Más "Kitflus", Francis Rabassa, Jordi Colomer, Primitivo Sancho, Àngel Riba, Frank Mercader, Santi Picó i altres. Hi ha dues etapes molt diferenciades en la carrera de Tony Ronald i que no podem deixar d'esmentar. L'abans i el després de "Help", és a dir els seixanta i tota la l'etapa posterior. Nosaltres ens quedem amb la primera, però no per ser la dècada que tractem a El Temps Passa... i la música queda, ho fem perquè creiem de tot cor que a partir del "Help", amb tot i les seves xifres de vendes, les horterades han estat contínues. Per cert, Tony va gravar un single en català amb les cançons "Estem vivint" i "Cada dia" que ja hem escoltat al programa. També va gravar nadales. El seu veritable nom era Siegfried Andre Den Boer Kramer, va néixer a Holanda l’any 1941, però és va vindre cap a Catalunya i va triomfar a Espany, ens va deixar el 3 de març del 2013, Tony Ronald tenia 72 anys d'edat i pràcticament tota la seva vida podem dir que la va passar aquí a Catalunya ja que va arribar amb els vint anys tot just complerts, recent acabada la mili

Lone Star – La casa del sol naciente

Escoltarem tot un clàsic "La casa del sol naciente" que us hem extret d’un EP, editat l’any 1964, on també es van incloure “I’m crying” que també era dels Animals, “I feel fine” dels Beatles i “Desperados”. La versió d’aquesta cançó dels Lone Star és possiblement la millor feta al país d'aquest tema tradicional del folk americà recuperat per al R & B per l'organista britànic Alan Price, creador i líder de The Animals fins que els va deixar per disparitat de criteris amb Eric Burdon. De fet fins i tot els Animals van reconeixer que aquesta es la millor versió que s’havia fet de la cançó (a la foto Lone Star amb gent de The Animals). Moltes vegades hem parlat dels carnets que feien falta per poder realitzar actuacions ens els seixanta... i cobrar que en el fons era l'important. Normalment es treballava amb el carnet vermell que subministrava el sindicat vertical després de passar una petita prova. Permetia fer "atraccions", però el bo era el Carnet Blanc que et permitia ver “ball” i aquest només el donaven després de passar pel conservatori. Un dels pocs grups que els seus quatre components disposaven de carnet blanc eren Lone Star: Pere Gener, Joan Miró (que era de Rocafort de Queralt, a Tarragona), Rafa de la Vega i Enrique López. Aquesta va ser la millor formació de Lone Star, tot i que a partir de finals dels seixanta van patir molt camvis i per Lone Star van passar gent molt important de la música del moment com Tapi, Sebastià Sospedra, Willy Napp, Lluís Masdeu, Jerónimo Martínez o Álex Sánchez. Quimet te molt a dir sobre aquets carnets vermells dels que parlavem abans. Ell es va examinar a Tarragona i sembla ser que va passar bé la proba, va pagar... i ancara espera que l'hi envien el "susodicho" carnet. Deu se que Correos cada dia va pitxor. A Barcelona els examens es feien als locals del antic Sindicat Vertical, a la Via Laietana, i a un teatre, on s'el va treure Mario. Val a dir que nosaltres, la portada d'aquest EP sempre l'hem trobat fracament horrible. Per cert, un euro per Quimet que l’ha tocat un munt de vegades, és clar que Mario també, per tant i abans de que la sang arribi al riu, no cobra cap dels dos. Per cert, quan van començar i per imperatiu de la discográfica, es deien en els primers discos Conjunto Lone Star.

Los Top-Son – Jersey Azul

Quan Emilio Baldoví, cantant de Los Milos va marxar-se a França, els seus companys havien de negociar per aconseguir nova discogràfica i la posterior edició del màster que el grup havia gravat abans que Emilio se n'anés. Vicente Castelló i Pascual Olivas van aconseguir un bon contracte amb EMI i van comunicar a la seva discogràfica Discophon, amb la qual havien gravat 4 EP's que deixaven el segell i allà es van trobar amb la sorpresa, la casa de discos tenia registrat el nom de Los Milos. Per tant van decidir canviar-lo pel el de Los Top-Son i el disc va sortir al carrer amb "Chariot", "Twist a Maria Amparo" que era de Pascual Olivas, "Cien kilos de barro" que tot i ser nord-americana ja l’havia publicat a Espanya el mexicà Enrique Guzmán i “Recuerdos de verano” que també va ser composada per Pascual. Quan Emilio va tornar de França no li va agradar ni el canvi de nom ni que s'hagués editat el disc abans del seu retorn i va decidir deixar-los i seguir en solitari canviant el seu nom pel de Bruno Lomas. Va ser l'únic disc signat per Los Top-Son en què compten amb Bruno Lomas com a cantant. El segon ja com a duet incluía aquesta cançó que escoltem ara i que va ser composada per Adamo i que Mario ja havia escoltat en directe a Los Samurais, un bon grup barceloni que ell havie vist tocan a una sala sita a Sants, a la cruïlla entre la avinguda Madrid i el carrer Brasil, al costat de l’Esglesia. Pascual Olivas l’any 1966 i després de la dissolució del grup, fundaria, junt a Víctor Ortiz de Los Pantalones Azules, el grup Los Huracanes. El bateria d'els Top-Son que era Alberto Gómez marxaria a Los Canarios per substituir a Tato Luzardo que feia la mili, el mateix que va fer Pedro Ruy-Blas amb Teddy Bautista, sense que cap d'ells fos mai membre oficial dels Canarios.

Los Wikingos – Lady Jane

Los Wikingos, així amb doble V, eren de Barcelona i aquest tema que versionen és una versió del "Lady Jane" dels Rolling Stones. “Lady Jane” és una preciosa cançó dels Rolling Stones que forma part de l'àlbum "Aftermath" publicat l’any 1966. La lletra original ens parla de Joana Seymour, tercera esposa del rei Enric VIII d'Anglaterra, una de les poques dones del Rei que no van ser executades, encara que aquella reina va morir durant el part del seu únic fill. La peça va ser escrita pel tàndem Jagger / Richards i en el enregistrament dels Stones destaca la tasca de Brian Jones (Cheltenham, 28 de febrer de 1942 - Hartfield, 3 de juliol de 1969), guitarra del grup en aquells moments i que va ser el veritable fundador dels Stones que toca el dulcimer, un instrument de cordes de la família del salteri. Tornarem ara a Los Go Gó dels que ja hem parlat en moltes ocasions, el que no vam dir es que durant un temps un dels músics i cantant va ser Oscar Janot que també va tocar amb Los H2O, Henry and The Seven i va acompanyar com a guitarra a Los Sírex quan el titular estava fent la mili. Amb ell van gravar el tema "Fuego" on toca també la guitarra, saxo i l’òrgan. Oscar va tenir en els 70 una brillant carrera amb temes importants dins del pop espanyol, entre ells "Como sempre, para sempre" i "Pajarillo volador", aquesta última us l'ha punxat Mario a Un Toc de Rock la passada temporada. Los Wikingos van intervindre en la pel·lícula "La Tia de Carlos en minifalda" d'Ignacio Iquino, protagonitzada per Cassen, de veritable nom Castro Sendra i que era de Tarragona. En aquest EP que es de l’any 1967, publicat per Ekipo, trobem dues cançons seves que es van incloure en la pel.lícula: "Como yo te prometí” i “Yo soy un pez", al costat de “El viernes en mi recuerdo”, una composició del grup australià The Easybeats que eren una banda que per encàrrec, van compondre temes per Los Bravos.

Richard Anthony – A veces me pregunto

Acabarem El Temps Passa... i la música queda escoltant aquesta gran veu que ens va arribar des de França i que a Espanya i a Europa va triomfar gràcies a la versió, en clau de pop, que va realitzar del tema “El Aranjuez con tu amor” que va ser escrita pel Mestre Rodrigo. Aquest tema us ho hem extret d'un àlbum editat ja en els anys noranta en format CD i que era un recopilatori dels grans èxits de Richard Anthony, titulat genèricament “Sentimental” amb totes les cançons interpretades en castellà. La veritat és que aquest tema es va gravar originalment en els anys seixanta en un EP que va publicar el segell EMI-La Voz de su Amo incloent així mateix “Las chicas de hoy”, “Le monde” i “Si tu restes avec moi”. Es tractava d'una cançó amb una lletra molt reivindicativa que curiosament i malgrat la seva temàtica, va passar la censura franquista. El compositor i primer en gravar-la, amb el títol “Je me suis souvent demandé”, va ser el cantant i compositor belga Bobbejaan Schoepen. Richard Anthony, de veritable nom Richard Btesh, va néixer el 13 de gener de 1938 a el Caire, Egipte i va passar la seva joventut entre el país del Nord d'Àfrica, Anglaterra i Argentina, radicant-se finalment a França. va debutar l'any 1958 amb un single que contenia "You Are My Destiny" de Paul Anka i "Peggy Sue" de Buddy Holly, editat per Columbia. Richard Anthony va mantenir una brillant carrera en els seixanta i part dels setanta, però va ser declinant poc a poc fins pràcticament anar deixant la música. Va tornar l'any 1996, però va morir a Pégomas, França, el 20 d’abril del 2015. Pert cert, us explicarem una curiositat, l’any 1982 i degut a problemes fiscals, Richard Anthony va passar tres dies tancat a la presó.

Acabarem per avui El Temps Passa… i la música queda, però us deixarem en la companyia de totes aquelles emissores per les que sortim a les ones o per internet, cas de qie t’el descarreguis del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs de les emissores que ho permeten.

Quimet Curull enfront dels teclats

Nosaltres sóm Quimet Curull i Mario Prades i ara fotrem el camp fins la setmana que ve.

Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que encara tenen il·lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres

No hay comentarios:

Publicar un comentario