El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

miércoles, 29 de marzo de 2017

El Temps Passa 11-26


En moltes ocasions i en sentir-nos sols, la sensació de solitud es dissipa quan una cançó torna de l'ahir a nosaltres i ens adonem que estem envoltats de vivencies. A El Temps Passa... i la música queda i amb l'ajuda de la música, pretenem que els records del passat tornin i gràcies a ells, puguem reviure aquell ahir que crèiem oblidat. Per això avui hem preparat un programa en el qual tindrem a Los 4 Jets, Los Shakers, Grupo 15, Los Puntos, Hàmster, Los Flecos, Los Huracanes, Núria Feliu, Los Ídolos, Los Íberos, Tony Vilaplana, Los Gritos, Tony Ronald amb els seus Kroner’s, Los Flintstones, Álex y Los Findes, Los Massot i Los Jolly’s que després van passar a ser Los Mismos. Tots ells ens acompanyaran en aquest viatge setmanal als anys seixanta que emprenem junts des de totes les emissores per les que sortim a l’aire o via internet, si us el descarregueu del blog, el facebook de Montse o les webs d’aquelles emissores que us ho permeten. Sóm Quimet Curull i Mario Prades i com fem sempre

Obrim la Paradeta

Los 4 Jets – Me comprendes amor

Editat pel segell Polydor en 1964, aquest tema amb el que avui començarem El Temps Passa… i la música queda, es trobava en un EP de Los 4 Jets, el seu segon disc, en el qual també es van incloure un tema instrumental “Guitarra enamorada” que ja hem escoltat en el programa, “Dímelo tú” que està cantada a dues veus, un altre tema suau “Ya no quiero tu amor" tot i que de tall molt Merseybeat en la línia de The Beatles i aquesta que compartim avui “Me comprendes amor  amb bons cors i també molt britànica. Tots els temes, aquest també, van ser escrits per ells. Ara farem una miqueta de historia. Un dels primers conjunts que van sortir a Madrid va ser Los Mágicos l’any 1958, on hi trobavem als germans Santiago (guitarra rítmica) i José María González Picatoste (baix). Quan es van desfer se'ls uneix el guitarra Tony Reinoso que va formar part de Los Continentales i anys més tard es convertiria en líder de Los Solitarios i un músic filipí establert a Espanya des de petit anomenat Eddy Guzmán (bateria i cantant) que procedia dels Pekenikes i allà es van crear Los 4 Jets. L'any 1963 Reinoso que ara viu a Santo Domingo, s'en va anar a Los Continentales i en el seu lloc entra Ricky Morales que posteriorment tocaria a Los Shakers, Los Brincos i Barrabás. De fet el grup Los 4 Jets adolien de ser molt tècnics interpretant les seves cançons, però freds i no comunicaven amb el públic, ells volien que els assistents als seus concerts es mantinguessin en silenci i quiets, gaudint de la música, però la joventut en aquells festivals als matins de Madrid volia marxa, moure el esquelet, volia expressar les seves emocions i ànsies de rebeldia a través de la música. Los 4 Jets van tornar anys mes tard ja sols com Los Jets (a la foto) i les seves gravacions van ser reeditadas en CD per Ramalama Music. José María González i Eddy Guzmán ja van morir.

Los Shakers – Paff… Bum

L'any 1966, Los Shakers van publicar un EP del que us hem extret aquesta cançó que avui escoltarem a El Temps Passa... i la música queda. En el disc que va editar el segell RCA-Victor, també es van incloure “No volveré”, “Gitana” i “Me reiré”. El grup madrileny Los Shakers, aquells que van ser teloners a Madrid i Barcelona de The Beatles quan van realitzar la seva única gira per Espanya, a l'any 1965, van ser també el grup d'acompanyament d'una joveníssima Ana Belén, de fet van surtir a la pel·lícula “Zampo y yo” i també van acompanyar en gravacions a una cantant que es deia Lorella i que després es convertiria en María Ostiz. El seu líder i cantant va ser Ricardo Saez de Heredia, un dels histórics del rock a la capital del Regne, pero per Los Shakers van passar altres músics. Quan van començar l’any 1963 es feien dir The Five Shakers, cosa falsa ja que eren sis, no cinc. Los Shakers l'integraven inicialment els germans Ricardo Sáenz de Heredia (bateria) i José Luis Sáenz de Heredia (òrgan) amb un cosí seu Fernando Sáenz de Heredia (baix). Ells són fills i nebot del cineasta José Luis Sáenz de Heredia. Completen la formació amb Paco Ruiz (guitarra rítmica), Vicente Martínez (guitarra solista) i un cantant i als principis versionaven a The Beatles. De fet i ja com Los Shakers, l’any 1965 van ser teloners de The Beatles a Madrid i Barcelona, com us deiem. Després de canvis en la formaciók, aquell any 1965 abandonen José Luis i Paco, que es van anar amb Micky y Los Tonys. Entra al grup Ricky Morales que procedia dels 4 Jets. A l'organista el substitueix Dominique Varchar, que venia de los Botines, però de seguida els deixa per entrar a Los Flecos. Tots aquests canvis deixen Los Shakers convertits en quartet. En el 66 nous canvis, Vicente Martínez i Ricky s'en van a Los Brincos. Els substitueixen David Waterstone (òrgan i harmònica) i Boris, que procedia de Los Continentales, encara que aquest és acomiadat. L'any 1967 es desfan definitivament, però van tornar a finals dels 90.

Los Huracanes – Ocho días cayendo lluvia

El grup Los Huracanes van ser una de les més importants bandes sorgides al País Valencià. Es van crear al 1964 després que es desfessin Los Top-Són i Los Pantalones Azules, però van sofrir molts canvis en la seva formació al llarg dels anys. Eren el cantant Víctor Ortiz al costat de Pascual Olives, José Casquel, Juan Roberto González, Julio Andreu, José Segura el Malayo i Agustín Jiménez. L’any 1969 es van incorporar dos ex-components de Los Protones: Abel Mena (baix) i Pepe Morato (bateria) que participaran com a músics i compositors en els últims discos de Los Huracanes. La veritat és que ens falla la memòria ja que ens deixem a un que es va unir a ells procedent dels Pekenikes, però no recordem el nom. Quan Pascual Olives es va retirar va reprendre els seus estudis de medicina i actualment és un ginecòleg important. L’any 1972 Los Huracanes es van retirar, encara que en el 2001 van realitzar un tímid intent per tornar, però que no va fructificar i només estaven Víctor Ortiz i José Miguel Martínez dels antics components. Aquesta cançó es trobava en el seu segon EP publicat al 1965 per Regal, subsegell d'EMI i també oferia una versió del "For your love" de The Yardbirds, al costat de “En tinieblas” i “Aun”.


Los Flecos – Eres poco para mí

La passada setmana us vem prometre que escoltariem aquesta cançó i aquí la teniu, però primer farem una miqueta d’historia. Los Estudiantes, com hem dit en diferents ocasions, van ser una de les millors bandes del rock and roll pioner que sorgia a Madrid en començar els anys seixanta, una autèntica escola de músics. José Barranco, el seu cantant i guitarra, estava fart d'haver de versionar i de les seves refleccions va sorgir un dels millors grups del pop espanyol dels seixanta. Los Flecos, una de les primeres bandes que van imposar a la seva discogràfica els temes propis, estaven farts de interpretà versions. Van gravar per Vergara i estaven liderats i van ser creats pel cantant i guitarra José Barranco, nascut a Valladolid el 19 de març de 1939 i que havia format part de Los Estudiantes i Los Pekenikes, al costat de Julián Sacristán Magaña, nascut a Madrid, el 20 d'octubre de 1944 i que va tocar amb The Sailors, Los Fugitivos i Los Flaps. Uns altres components van ser Pablo Argote Rocandio, nascut a Madrid el 15 de desembre de 1942 i que era bateria de jazz i Carlos Guitart Von Rein, nascut a Màlaga el dia 15 de gener de 1941 que venia de Los Sonor. Encara hi havia un cinquè músic que creiem era el guitarra Rafael Aracil. Los Flecos van gravar en total 3 EP's per el segell català Vergara i no van tenir més continuïtat. Nosaltres sempre hem penat que aquest EP del que us hem tret la cançó, es genial i un dels millors discos de la seva época. Per cert, a José Barranco li van oferir ser el cantant de Los Brincos quan es van crear, però ell no ho va veure clar o posiblement es va donar compte del pla de manipulació que esperaba al grup i no va aceptar-ho.

Los Ídolos – Toma mi mano

Us vam dir en passats programes que escoltaríem aquesta cançó de  Los Ídolos, el primer tema que va compondre Eduardo "Teddy" Bautista i que va ser el seu debut com a compositor, llavors cantant del grup i que també va ser aquell polémic president del SGAE,  la Sociedad General de Autores de España, el del merde. Com nosaltres les promeses solem complir-les sempre, aquí os portem "Toma mi mano", un tema inclòs en el segon EP de Los Ídolos que van gravar l’any 1964 a través del segell Belter. També es recollien en aquest EP "No desperdicies tu amor" versió en castellà de "Your say throw your love away" de The Searchers, al costat de "Amor verdadero" composta per Brian Welch guitarrista de The Shadows i "Ca't buy my love" dels Beatles. Sembla ser que aquesta és la primera versió de aquest tema realitzada per un grup espanyol. Encara van treure un altre EP i reconvertits en The Canaries se'n van anar de gira per Califòrnia per tornar ja com Los Canarios, al costat de Conexion i Doble Dinamita, les millors bandes de soul  espanyoles de la seva época. La història comença l’any 1961, quan Teddy crea Los Diablos del Rock en la seva Gran Canària natal, al costat de José Manuel (baix), Germán Pérez (guitarra solista) i Tato Luzardo (bateria). Després van canviar al baixista per Rafael Izquierdo i passarien a ser Los Ídolos ja que diables havia molts en el territori musical espanyol i s’en van anar cap a Madrid, però veient que la cosa no rutllava es van venir a Barcelona i van fitxar per Belter. Van gravar al Casino de l'Aliança del Poble Nou amb la bateria embotida en una llotja per fer acallar el seu so i tot en directe, d'una tacada i sense públic, això si. La reverberació de les veus es va fer als lavabos, on hi habia eco natural. Los Ídolos en els seus tres EP’s van versionar cançons de Beatles, Searchers i Gerry and the Pacemakers cantat-les en anglès i castellà. A Catalunya van ser descoberts per un empresari nord-americà anomenat Dudley Cooper que els va proposar marxar-se al seu país i ells van recollir els estris i se'n van anar a les USA's aquestes de les barres i estrelles, convertits en The Canaries, gravan allà un LP. Aquest tema és del 1964, any en què van gravar els seus tres únics discos. Totes les cançons que van gravar Los Ídolos es van recollir en un CD editat a l’any 2004.

Grupo 15 – Bus Stop

Aquesta cançó va ser un dels grans èxits del grup de Manchester The Hollies que la van publicar el 17 de juny de 1966. De fet els britànics tenem gravades més de 300 cançons, van estar 33 anys en actiu i al llarg de la seva carrera van gravar també moltes versions. La primera formació de The Hollies va estar integrada per Allan Clarke (cantant), Graham Nash (guitarra i veus) que anys més tard s'incorporaria al primer super grup nord-americà de la història Crosby, Still, Nash & Young, tots dos venien de The Deltas, al costat de Vic Steel (guitarres), Erick Haydock (baix) i Don Rathbone (bateria). Vick Steel deixaria al grup i va ser reemplaçat per Tony Hicks, mentre que Rathbone deixa el seu rol de bateria per a convertir-se en el representant i va ser reemplaçat per Bobby Elliot provinent de Shane Fenton and The Fentons. La cançó va ser escrita per Graham Gouldman que després seria component del grup 10 C.C. i que també va escriure "For Your Love" per The Yarbirds i “No milk today” que la van portar a l’èxit els Herman’s Hermits, entre moltes altres. El Grupo 15 la van inclóure en un EP publicat per EMI-Regal també l’any 1966 i en el que es van recollir així mateix “Lluvia” dels Beatles, “Operación Sol” de Los 4 de la Torre i “Tu padre, tu madre y tu hermana” que aquesta creiem que era seva, però no estem segurs. El Grupo 15 que escoltem ara a El Temps Passa… i la música queda, eren de Manacor, a Mallorca, on es trova la factoria de les Perles Majórica i durant els 60 van ser un dels bons grups versioners a l'ús. També van gravar per altres segells com SonoPlay. Aclarim una cosa, tot i que ells es deien Grupo 15, sols eren cinq components i després sis, mai van arribar a ser quinze. Entrats ja en les mitjanies dels setanta la banda es va desfer i dos dels seus components Rafael José Aguiló (bateria) i Pep Nadal (baix), amb músics de Harlem,  van crear un bon grup de pop amb tocs de sinfonisme, us parlem de Falcons que van triomfar a finals dels 70 gràcies a cançons pròpies com "Terciopelo y Fuego” i “Date por vencido". Curiosament si sent Grupo 15 es van inflar de gravar versions, al convertirse en Falcons van gravar nomes cançons seves i es van mantindre en actiu fins entrats els anys vuitanta. Per cert, durant un temps, un dels components del Grupo 15 creiem que va ser l’amic Joan Bibiloni que també es nascut a Manacor.

Älex y Los Findes – Tuvimos que dejar este lugar

La veritat és que nosaltres la que podríem considerar millor versió d'aquest tema de The Animals, encara que va ser escrita per Barry Mann i Cinthya Weil, a Espanya considerem va ser la que van realitzar els Lone Star, però us hem seleccionat per al programa d'avui aquesta a càrrec dels també barcelonins Alex y Los Findes que no està gens malament. En aquest EP, publicat per Discophon l'any 1966 també van incloure "Por tu amor" que era una altra versió, en aquest cas de The Yarbirds i dos temes composats per ells mateixos “Es fácil” i “Yo sería feliz”. Van començar sent The Finder’s, despres va produir-se movimient dins del grup i es van desmembrar surgin Álex y los Findes. Van ser apadrinats per La Reina del Paral·lel, la genial i recordada Mary Santpere. Inicialment The Finder's eren Alberto Vallès a la guitarra, Roberto Castro també guitarra, el baixista Andrés Sánchez, Vicenç Rondoni a la bateria i el cantant Ferran Alert Prieto, a qui anomenaven Àlex. Es van crear l'any 1962 i en el 64 van marxar Àlex, Vicenç i Roberto per crear Álex y Los Findes i van incorporar a Miguel de Borja (bateria), Miguel Esteban Reina (cantant) i Pedro Caño (guitarra rítmica). Després de la seva dissolució l'any 1968 gairebé tots els seus membres van deixar la música. Al guitarra Pedro Caño el vem tornar a trobar en els 70 tocant amb La Salseta del Poble Sec. Per cert Los Findes han tornar va sis o set anys i creiem que seguiexen treballan. Van treballar per tota la peninsula, però molt a Mallorca, on van compartir cartell fins i tot amb Tom Jones.

Los Flintstones – Hi li li hi lo

Los Flintstones creiem que eran un grup de Mallorca del que poc us podrem dir. Aquest EP del que extraiem la cançó que sona ara a El Temps Passa… i la música queda, es va editar l’any 1966 mitjançan el segell de Barcelona, Ekipo. Entre els components del grup es trobavan Esteban Font, Miguel i Juan, però ells eren sis en total. Aquest cançó la van gravar Los Flintstones mirant cap els britànics The Yardbirds que l’havien gravat abans. Val a dir que els britànics van ser famosos per haver tingut els millors guitarristes anglesos de la seva ápoca Eric Clapton, Jeff Beck i Jimmy Page, ells l’havien versionat a la seva vegada ja que originalmente i a ritme de valset, es trobava a la banda sonora de la pel·lícula “Lili”, protagonitzada per una joveneta Leslie Carol, junt als veterans Mel Ferrer, Kurt Kasznar, Jean-Pierre Aumont i Zsa Zsa Gabor i que era del 1953. Molts anys més tard la cançó va ser versionada a ritme de chunta chunta, es a dir discotequer, ja als anys 80. Per cert, a l’época va haver un altre grup amb el mateig nom, bé eren "The" Flinstones, però aquest eren de les Illes Canaries i es van desfer al 1971. En aquest EP de Los Flintstones es van incloure també les cançons “De mi te irás”, “El amor tiene tus ojos” i “Pienso en ti”.

Los Massot – Sugar, sugar

A la ciutat de Palma, a Mallorca, es trobava el petit segell discogràfic Fonal i al seu empar molts grups illencs van gravar els seus primers discos. Curiosament Los Massot, un grup integrat per cinc nois mallorquins als quals escoltarem, ara van començar gravant amb Zafiro, per passar-se posteriorment a Fonal. Van gravar una dotzena de discos petits, però també tres o quatre àlbums, encara que Los Massot van tenir molt poca transcendència fora de les Balears, centrant el seu repertori bàsicament en versions alegres i desenfadades de temes de moda, des de cançons com aquest "Sugar, sugar" a peces molt salseres com “Domitila” i “Guantanamera”, passant per el “Casatschok” o el “Porompompero”. De fet aquest tema que escoltem ara, versió de l'èxit de The Archies, un grup que per cert, no existia, era una sèrie de dibuixos animats, va ser la cara B d'un single publicat per Fonal l'any 1970 i en el qual trobàvem a l'altra banda i com a cançó estrella "Un Rayo de sol" de Los Diablos. Los Massot es van crear a Palma de Mallorca l'any 1967 i creiem que estaven liderats per un músic que es die Miguel Massot.

La Música que es Feia en Català

Hàmster – El carrer que no te nom

Aquesta cançó que ens interpretarà el grup català Hàmster es trobava en un EP que es va publicar ja a l'any 1973, incloent tres peces més "El dia de la nit eterna", junt a "Recordes Emma?" i "Em Trobo sol", clar que quan Mario l'hi recorda a Quimet que ens passem d’any, aquest li replica alló de sempre "No passa res, ja està bé" i la cançó sonarà ara a El Temps Passa... i la música queda, per a tots vosaltres. La veritat és que Hámster eren un trio a cavall del folk i el rock progressiu del que poc recordem, de fet creiem que sols van publicar un parell de discos petits. Nosaltres la cançó us la extraiem també del doble CD compilatori en el què es fa història del mític segell català Edigsa i que es va titular “1961-1983. Nova cançó. Inicis i evolució. 2n volum” que va ser publicat a través de la discogràfica PDI ja que Edigsa havia tancat portes i venut el seu catàleg feia anys, al desembre de 1983. L'Editorial General Societat Anònima (Edigsa), es va crear el 29 de maig de 1961 amb un capital social de 60.000 pessetes, distribuïdes en 120 accions de 500 pessetes. Inicialment estava vinculada a l'empresa donostiarra Ediphone. Els seus fundadors van ser Josep Espar i Ticó, Claudi Martí, Ermengol Passola i Enric Cirici. Va ser el pilar de la cançó en català, suport perfecte per a Els Setze Jutges i un dels seus directius era Josep Maria Espinas que posteriorment s'en va anar i va crear el segell Concentric.

Tony Vilaplana – Dos perfils a contrallum

Aquesta és la versió que Tony Vilaplana va fer del “Silouettes” del grup britànic Hermans’s Hermits, la banda liderada por Peter Noone. És clar que en la adaptació de la letra al català es van permetre moltes llibertats i la traducció del texte està completament allunyada de les altres versions que es van fer en castellà i que van ser un grapat, la veritat sigui dita. Tony Vilaplana està considerat, creiem que molt erróneamente, el primer rockanroler català de la història de la música, tot i que va començar a gravar en castellà. Tony Vilaplana va néixer a Sabadell i va ser a Ràdio Barcelona, on Joaquín Soler Serrano el descobreix i intercedeix per ell, aconseguint que el recentment creat segell Vergara, que estava a la recerca de nous artistes catalans, li gravi el seu primer disc, era l’any 1962, ell tot just tenia 17 anys. L’any 1965 Tony Vilaplana va treure un únic disc per Concentric, també en català, tots els altres els va editar amb Vergara en castellà i un en català, aquest va ser el seu últim disc i d’ell us hem extret la cançó que escoltem ara i també es trobavan “Jo sé d’un lloc”, “Yeh, Yeh” i “El vell café”, creiem que tot eren versions. En total Tony Vilaplana va gravar 10 EP's entre els anys 1962 i 1965 i és que en arrivar 1966 el nostre xicot s’en va tindre que anar a la mili, a fer el soldat que deien les mares i com solia passar massas vegades quan tenias que anar a cumplir els deures amb la Patria, tot s’ha acaba i la música es qui perd. Tony Vilaplana també va participar al Festival Español de la Canción de Benidorm, l'any 1963, però la veritat, no sabem com va quedar.

Núria Feliu – El vestir d’en Pascual

Fa ja un parell de temporades i escoltant a Font Sellabona vam comentar que l'arranjament musical de la seva cançó "El Caballer Godia" ens recordava "El vestir d'en Pascual" i ara volem confirmar-ho, per aixó aquí teniu a Núria Feliu amb aquest cuplet del fons popular musical català i que l'any 1963 ja havia recuperat Mary Santpere. La lletra va ser escrita per Joan Misterio i la música era de Joan Viladomat. Es va convertir en tot un clàssic en el repertori de la Noia de Sants, la Dama de la Cançó Catalana. També la van gravar Guillermina Motta en el seu disc "Remena nena" i Salomé en un single de 1971. Núria Feliu la va incloure en el seu àlbum "El cuplet a Barcelona" de 1970 i posteriorment en el "Cuplets  Tradicionals Catalans" de 1974. Una de les primeres versions destacables de la cançó és la que va realitzar l'Orquestra Odeon Jazz en els anys 20, sense oblidar la de la cupletista Pilar Alonso (Maó, Menorca, 15 de febrer de 1897 - Madrid, 27 de maig de 1980) que va ser una de les primeres a gravar-la. També Linda Vera, una de les artistes d'El Molino, la va gravar l'any 1957. Val a dir que al seu barri de Sants que també és el de Mario, l'han fet a la Núria Feliu una geganta amb el seu aspecte, encara que molt més gran, d'alçada es clar perque ella es gran, molt gran.

Deixarem ara Catalunya i escoltarem a un grup que va triunfar quan vam cambiar de nom.

Los Jolly’s – Mirza

En diverses ocasions i en escoltar a Los Mismos a El Temps Passa… i la música queda, us hem dit que van tenir problemes quan la seva discogràfica es va adonar que era necessari canviar-lis el nom. Doncs bé, aquí us portem a Los Jolly's que fonèticament sonen igual que The Hollies britànics i que van fitxar per Belter l’any 1968 i la casa de discos els va obligar a canviar el nom, clar que com ells no havien canviat i seguien sent els mateixos van decidir anomenar així Los Mismos. Aquesta va ser “la moto” que ens van vendre, però nosaltres tenim els nostres dubtes i de vegades pensem si no seria que, com succeïa en massas ocasions, l'anterior segell discogràfic havia registrat el nom. Aquest tema és de la seva primera etapa com Los Jolly's, abans del canvi que això si, va representar la seva època triomfal. Aquesta cançó que us portem avui es trobava en un EP publicat per el segell Columbia l'any 1966 i parla de "Mirza" que és un gos que s'escapa contínuament. El tercet Los Mismos, creat a Valladolid, d'on són originaris dos dels seus components, estava integrat per Elena Vázquez Minguela (Valladolid, gener de 1948), Antonio Pérez Gutiérrez (Valladolid, 6 d'octubre de 1944) i Benjamín Sans Calonge (Palència, 15 maig 1944). Quan es van separar, Elena va canviar el seu nom pel d'Helena Bianco i va intentar una carrera pel seu compte, amb més pena que glòria i allunyada de la que va tindre amb el grup. Los Mismos des de fa uns anys tornen a estar en actiu.

Los Íberos – Nightime

Los Íberos eren Adolfo Rodríguez, natural de Ponferrada a la guitarra rítmica i veu, els malaguenys Diego Cascado a la bateria, Enrique Lozano a la guitarra solista, més endavant substituït a causa d'una malaltia, pel madrileny Anselmo José Fernández i Cristóbal de Haro al baix que ere d'Almeria i que posteriorment va ser substituït per Carlos Attias, ells eren els components de Los Íberos i es van conèixer a Torremolinos el 1966. Van gravar en els estudis de la Decca a Londres i compaginaven les seves cançons en anglès i castellà. L’any 1968 van debutar amb "Summertime Girl", considerada com una de les millors cançons dels 60's a Espanya. Los Íberos van tenir un repertori propi. El seu tercer single va ser el que escoltem avui, també publicat per Columbia-Decca l’any 1969 i gravat a Londres. Era una composició del ingenié de so John Pantry i amb “Why can't we be friends” a l’altre cara. El mateix any 1969 participen en la pel·lícula d'Iván Zulueta "1, 2, 3 al escondite inglés" i "Topical Spanish" de Ramón Masats, al costat de Guillermina Motta. En arrivar l’any 1973 Los Íberos es van desfer i Rodrigo es va incorporar a Cánovas, Rodrigo, Adolfo y Guzmán, coneguts com CRAG, la primera superbanda del pop espanyol. Enrique Lozano va publicar fa un parell d'anys "A través del tiempo" amb temes de l'època de Los Íberos que no havien estat gravats i també cançons noves.

Los Gritos – Sentado en la estación

Los Gritos amb aquesta cançó que va ser composada per Manolo Galván, es van presentar al Cinqué Festival del Atlántico, que tenia lloc a Puerto de la Cruz i si bé va guanyar Giorgio, ells es van clasificar en tercer lloc. Es va incloure a un single publicat per Belter l'any 1970 amb "Ven vamos a cantar" a l'altre costat. La banda liderada per Manolo Galván, Los Gritos, si van guanyar, conjuntament amb Julio Iglesias, autor de la cançó, el Festival de Benidorm del 68 amb "La vida sigue igual". Los Gritos eren Manolo Galván, Francisco Doblas, José Sierra i José Ramón Muñoz. Van intervindre, cantant i actuan, a la pel·lícula "Abuelo made in Spain", amb Paco Martinez Soria. Quan Los Gritos van decidir reciclar-se, van passar a ser La Zarzamora i amb aquest nom van treure un únic LP i uns quans singles que van ser produïts per Juan Pardo, però quan van passar a ser La Zarzamora hi van haver alguns canvis, entre altres coses perquè van passar a ser cinc ja que es va incorporar l'organista i cantant José Iglesias González, el baixista va passar a ser Nono Figuera i a la guitarra trobàvem a José Fernández Tellez. Quan Manolo Galván va marxar-se ancara van gravar un disc sense ell. Manolo Galván es va llançar en solitari per finalment i desenganyat dels mitjans de comunicació, les discogràfiques i la censura espanyola, marxar-se cap a l'Argentina on va tenir una brillant carrera, retirant-se fa tres o quatre anys. Va morir a Bella Vista, Argentina, un 15 de maig del 2013.

Tony Ronald y sus Kroner’s – St James Infirmary

En els anys 30 del passat segle XX el cantant nord-americà Cab Calloway va gravar una versió entre blues i swing d'aquest tema, una cançó tradicional del folk anglès del segle XVIII titulada originalment "The Rake Unfortunate" sense autor reconegut, si bé en algunes fonts es diu que va ser escrita per Joe Primrose que era un pseudònim d'Irving Mills. També Louis Armstrong la va gravar l’any 1928, però s'han fet moltes versions, nosaltres volem destacar la que van realitzar Trombone Shorty & Booker T. Jones. La lletra originalment tractava sobre un soldat que es gasta els diners de la soldada en prostitutes i finalment mor d'una malaltia venèria. És clar que quan va ser versionada als Estats Units la causa de la mort eren l'alcohol i el joc. El títol està pres del St James Hospital de Londres que originalment era una leproseria. Tony Ronald que ens va deixar el 3 de març del 2013, la va gravar en un EP que va incloure “El coche guiarás” que era de The Beatles, “Es mi vida” i “Un, dos, tres”, publicat l’any 1966 i en el que l'acompanyaven els Kroner’s. Tony Ronald, productor, compositor, guitarra i cantant de veritable nom Siegfried Andre den Boer Kramer, pràcticament tota la seva vida podem dir que la va passar aquí ja que va arribar amb els vint anys tot just complerts, recent acabada la mili i es va establir a Catalunya. Va ser un dels grans cantants de pop en els 70, gràcies a cançons com "Dejaré la llave de tu puerta", "Lady Banana" i sobretot "Help", però la seva carrera va començar a principis dels 60. Havia nascut a Arnhem, Països Baixos, un 27 d'octubre de 1941. Va estar casat amb July, de la qual es va divorciar i a la que Los Diablos van dedicar la cançó "Oh July" i des de feia anys estava casat amb Mariló Domínguez. Tony Ronald va començar gravant en solitari.  Després va crear el seu primer duet Kroner's Dúo, amb un basc anomenat José Luís Bolívar. L'any 1961 amb el també holandès Charley Kurtz van fundar Tony & Charley i van gravar cinc EP’s amb La Voz de su Amo del 61 al 62 i es van editar dos LP's, però després i sembla ser que "diferències musicals" van acabar amb aquesta unió. Tony Ronald volia fer música pop i rock, mentre que Charley preferia fer balls. Tots dos van tenir raó. Charley que en realitat es deia Charley Recourt i el seu germà Johnny al que es va portar des d'Holanda, van muntà Johnny & Charley i van crear "La yenka" l'any 1965. Tony Ronald es va llançar en solitari acompanyat pels Kroner's, amb una linea molt més enfocada cap el R & B i el rock i pels Kroner's van passar gent de la talla de Max Sunyer, José Más "Kitflus", Francis Rabassa, Jordi Colomer, Primitivo Sancho, Àngel Riba, Frank Mercader, Santi Picó i altres grans músics catalans

Los Puntos - Esa niña que me mira

Aquest tema, escrit per José Grano de Oro i que és ja de l'any 1974, es va publicar en single, a través de Polydor amb “Sólo la he visto un día”, va ser la cançó que va llançar definitivament la carrera de Los Puntos que havien començat l'any 1967, encara que hem de reconeixer que el seu gran èxit comercial va ser indiscutiblement “Llorando por Granada”. Los Puntos, amb els que avui acabarem El Temps Passa… i la música queda, van ser un dels grups mítics del pop dels setanta i eren una banda de Cuevas de Almanzora a Almeria que van triomfar plenament a tot l’Estat convertint-se en un dels millors grups espanyols de la seva època, sobretot ja en els 70. Dins de la seva llarga carrera cal destacar també “Cuando salga la luna”, “Goodbye” i “Magdalena”. El grup Los Puntos el integraven José González Grano de Oro (guitarra) que va morir fa uns anys i amb ell, el seu germà Alfonso que era el cantant, el baixista  José Belmonte, el teclista José Antonio Martínez que ja es mort i Agustín "Tato" Flores a la bateria que així mateix es mort, ens va deixar el 15 de Juliol del 2007. Més tard i substituïn a José Belmonte, s’els uneix Cristóbal de Haro que venia de Los Íberos, després s’en va a Frenos, també van ser components del grup Eduardo Sánchez-Manzanera que va morir no fa massa, Juan Roque Cano, Francisco Caparrós Millán i José Pérez Sánchez. Los Puntos funcionaren i molt bé de l’any 1967 fins el 1978, encara que els germans Alfonso i José González van refer Los Puntos ja a l’any 2008 i van treure un LP titulat “En el Reino del Agua” i posteriorment "Los Puntos 40 años". La veritat es que ara no sabriam dir-vos si estan en actiu o no, peró creiem que si.

Conclou El Temps Passa… i la música queda per avui, us deixem en la companyia de les emissores per les que ens escolteu o via internet, si us el descarregueu del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs de totes aquelles emissores que ho permeten. Sóm Quimet Curull i Mario Prades i ara ens acomiadarem fins la propera setmana.

Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que encara tenen il·lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres

No hay comentarios:

Publicar un comentario