Llastimosament aquest estiu
un penós reallity show alemany va posar
de moda a mitja Europa
la costanera població
de Lloret de Mar. La
veritat és que el programa
va posar en evidència una realitat extrapolable també a Salou, a Tarragona, el turisme de gresca i borratxera
que tots o gairebé
tots volen eradicar,
però que de
moment és el que manté la magre economia de moltes poblacions
que quan arriba l'estiu no és que doblin,
fins i tot tripliquen en masses ocasions la seva població amb aquest turisme
penós i d'espardenya,
de entrepà de "berberechos"
i etílica festa
nocturna. Mario Prades recorda a finals dels
seixanta les nits a Lloret de Mar, on també corria i molt
l’alcohol i sobretot un local anomenat La Fusta
on ell havia
tocat a diari, sense oblidar Platja d'Aro o Calella, Quimet Curull es
movia per Salou. Es clar que
Quimet sempre ha sigut més bon xiquet que Mario. Sembla que,
almenys a La Costa Daurada,
el turisme rus va
en clara ascensió i això és positiu, si més no es
comporten millor i porten més pasta
a les butxaques. Per tant avui començarem El
Temps Passa... i la música queda,
des de la xarxa d'emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya obrin
la paradeta i
escortem una cançó que ens parla de la
marxa nocturna de Lloret de Mar, res a veure amb la cançó
de moda d’aquest estiu,
que quedi ben clar
Los Tauro –
Vamos a Lloret de Mar
Sabem que Los Tauro van treure un parell o tres d'EP
's, però poca
informació més tenim d'aquest
grup i a través d'internet
hem intentat esbrinar
dades sobre ells, però no hem trobat res de res, encara
que creiem recordar que eren del Nord,
possiblement Sant Sebastià o el País Basc,
però també podrien
ser catalans, encara que no ho
creiem. És clar que
com ja us hem dit alguna vegada,
com no estem segurs
d'on eren veritablement aquests cinc nois que integraven Los Tauro, millor
no ens feu gaire cas. Aquest EP
es va publicar l'any 1966 a
través de Discos Alma que era un subsegell d'una altra companyia,
possiblement Vergara i més d'aquest tema
trobàvem "Tolosa", "El Tartamudo" i "Dos
mujeres". Hi ha un grup Mexicà, de
Chihuahua que s'anomenen Tauro Band, però
res a veure amb aquests,
com tampoc tenen
res a veure uns altres que es diuen Grup Tauro i es
dediquen a la
cumbia, ni un altres que dien-se així mateix, Los Tauro, són d'Equador.
Gelu – Siempre
es domingo
Aquest tema es
trobava en un EP de Gelu editat
per EMI-La Voz de su Amo en 1962 i en el què també es van incloure "Moliendo
cafè", "Gin, gin, gin" i "Canto o fado", l’última
creiem recordar que estava cantada en portuguès. Aquest EP va ser un dels més
venuts de l'any 1962. Tot i que sempre s’ha vinculat a Gelu amb Catalunya i
fins i tot s’ha arrivat a dir que era catalana, la cantant popular pels seus
crits enmig de les cançons i de veritable nom Maria dels Ángeles Rodríguez Fernández, va néixa a Granada el
1945. Gelu va ser una de les
cantants de moda en els seixanta i tot i que va debutar a Ràdio Granada i va marxà a Madrid, va
ser a Barcelona on va trobar el seu lloc. EMI la va contractar i per potenciar
el seu llançament va fer que gravés un EP l'any 1963, acompanyada per Los Mustang. Gelu va omplir moltes pàgines de revistes per la seva relació
sentimental amb Tito Mora, amb
el qual va gravar diversos discos i si bé aquest li demanés en diverses
ocasions que es casessin, finalment Gelu
va decidir fer-ho amb el també cantant Santy Palau que va ser propietari de la discoteca Wonder, a Lleida capital i la Chrysalis a Valls, a Tarragona. L'any 1968 i
després de casar-se, Gelu es va
retirar de la música per dedicar-se a la vida familiar. Per cert, els cridets característics
de Gelu i que també va fer
servir Li Morante, ja els van
utilitzar anys abans gent com Torcuato y los
Cuatro.
Ana María
Parra – Las Chicas de la Cruz Roja
José Guardiola
– Diez y seis toneladas
La cançó va estar el gran èxit en la carrera de José Guardiola. Era la versió d'un tema de Tennessee Henry Ford, pero abans ja l'havie gravat Merle Travis. Mario Prades es va
retrobar amb José Guardiola
l'any 1988, en una entrevista a la
Cadena 13. Mario havia destapat a través del Diari de Tarragona un escàndol relacionat amb Núria Feliu i la companyia Iberia que va portar polèmica. Iberia va contractar a Núria Feliu per actuar en la
presentació de la línia aèria Barcelona-Nova
York i després d'haver signat contractes li van exigir a la Dama de la Cançó que cantés en castellà o anglès, una
cosa a la qual la Noia de Sants es va negar rotundament. En
aquella època el president d'Iberia
era de Reus i des de l'emissora li vam trucar en directe aquell diumenge al matí
per preguntar-li el perquè de l'anul.lació d'un contracte signat en ferm si
tothom era conscient de que Núria Feliu
sempre cantava en català. José
Guardiola també estava en l'estudi per ser entrevistat. Mario, Josep i diversos companys de l'emissora van participar al migdia
en una calçotada, creiem que va ser a la Masia Bou i allà va néixa una bona amistat. En
diverses ocasions van tornar a trobar-se en concerts i festivals, alguns d'ells
organitzats per l'agrupació Mon Camp
Tarragoní de la qual era director el popular locutor Antoni Penedès, bon amic de Mario. Per cert, l'última entrevista
que Mario va publicar al Diari de Tarragona va ser a José Guardiola arran d'un concert que
va realitzar a la Pista d'Estiu de Constantí, aquella tarda Mario va presentar José Guardiola a Montse Aliaga (Tots dos a la foto). Un altre dia i també a
Constantí, aquest cop i per la
Associació de Jubilats de Constantí, va tornar a
actuar Josep Guardiola, Quimet estava allí per donar fe del
fet. Josep actuava amb la música
"enllaunada" i per supusat amb la veu en directe, la gent del públic
l'hi va demanar que cantes cançons que ell no portava la música preparada. Es
clar que el nostre crooner tenia
moltes "tablas" i sempre va ser un gran profesional i
a "acapella", es a dir "a pel" com es deia abans, sense
música i sols amb la seva veu, va anar cantan les cançons que la gent l'hi
demanava. Josep Guardiola, aquest gran crooner i un bon amic, va morir el passat 9 d’abril.
Los 4 Jets només
van gravar quatre discos, tot i que l'últim mai va arribar a publicar-se.
Aquest és el segon d'ells. Un dels primers conjunts que van sortir a Madrid va
ser Los Mágicos l'any 1958, on hi
trobavem als germans Santiago
(guitarra rítmica) i José María
González Picatoste (baix). Quan es van desfer se'ls uneix el guitarra Tony Reinoso que anys més tard es
convertiria en líder de Los Solitarios
i un músic filipí establert a Espanya des de petit anomenat Eddy Guzmán (bateria i cantant) que
procedia dels Pekenikes i allà es van crear Los 4 Jets. El 1963 Reinoso
es va a Los Continentales
i en el seu lloc entra Ricky Morales
que posteriorment tocaria a Los Shakers,
Los Brincos i Barrabás. Totes les cançons d'aquest
EP eren composicions seves i una d'elles "Guitarra enamorada", era
instrumental en el més pur estil Shadows,
la veritat és que els temes no són excessivament brillants. De fet Los 4 Jets
patian de ser massa bons técnicament a l'hora d'interpretar les seves cançons, però
freds i no comunicaven amb el públic, ells volien que els assistents als seus
concerts es mantinguessin en silenci i quiets, gaudint de la música, però la
joventut volia marxa, moure el “body”, volia expressar les seves emocions i
ànsies de rebeldia a través de la música. Los 4 Jets van tornar anys mes tard,
però ja sols com Los Jets i les
seves gravacions van ser reeditadas en CD per Ramalama Music. José María González (baix) i Eddy Guzmán (bateria i cantant) ja van
morir.
The Finder’s –
Tobacco Road
Eren de
Barcelona i van tenir un munt de noms, des de Los Finders, a Àlex y Los
Findes, passant per The Finder's
que és com ens arriben avui, però eren diversos grups amb components comuns.
Van ser apadrinats per La Reina del Paral.lel, la genial i recordada Mary Santpere (a la foto). La cançó la
traiem d'un EP que va treure Marfer l’any 1964 i es tracta de la versió del
tema composat per John D. Loudermick,
si be ells miren més cap els The
Nashville Teens i aquesta cançó ja l’havien gravat així mateix els també
barcelonins Los Extraños. En el
disc així mateix trovem “Nunca te olvidaré” que es una versió del “Not fade
away” de The Rolling Stones,
junt a “Gritar mi alegría” que és el “Shout” dels Isley Brothers i “Nunca te olvidaré” que havie estat un èxit de Brenda Lee. Inicialment The Finder's eren Alberto Vallès a la guitarra, Roberto Castro també guitarra, el
baixista Andrés Sánchez, Vicenç Rondoni a la bateria i el
cantant Ferran Alert Prieto, a
qui anomenaven Àlex. Es van
crear l’any 1962 i en el 64 van marxar Àlex,
Vicenç i Roberto per crear Álex y
Los Findes i en el seu lloc es van incorporar Miguel de Borja (bateria), Miguel
Esteban Reina (cantant) i Pedro
Caño (guitarra rítmica). Després de la seva dissolució l'any 1968
gairebé tots els seus membres van deixar la música. Al guitarra Pedro Caño el varem tornar a trobar en
els 70 tocant amb La Salseta del Poble Sec.
Los Polares –
La droga
Los Polares sorgeixen al Masnou, prop de Barcelona, l'any 1964 i van saber ficar-se dins del circuit de concerts que alguns grups espanyols com Los Salvajes, Los Javaloyas, The Runaways, Los Huracanes o Los Atilas van realitzar per sales d'Alemanya, sobretot a Hamburg . Allò va ser un bagatge inapreciable per a aquells conjunts. Es diu que van arribar a gravar dos singles a Alemanya signats com Polares Show Band, encara que mai hem aconseguit tenir un d'ells a les mans. Eren el cantant murcià Juan Antonio Bautista, Francisco Brías, Antonio Andreu, Fernando Escribá i Alberto López. L'únic EP de Los Polares que van editar a Espanya té un contingut molt R & B, encara que avui dia es diria música garatge. En aquest disc gravat el setembre de 1966 i publicat el desembre de 1966 a través del segell SonoPlay que dirigia Adolfo Waitzman, trobem les versions del "Califòrnia dreamin'" de The Mamas & The Papas i "La droga" que escoltem ara i va ser prohibida, en la seva versió original per The Pretty Things, en diversos països per la seva temàtica, però que casualment a Espanya "va colar". La quarta cançó és el "Respectable" de The Isley Brothers a la que Los Polares titulen "¡Qué chica tan formal" i que és el tema estrella de l'EP, una cançó que també van versionar Los Botines. Los Polares es van desfer en el 67 i el bateria Alberto López es va incorporar a la banda de Tony Ronald i més tard a la de Georgie Dann per després de passar per diversos grups anar amb Santabárbara. L'any 1989 el segell Cocodrilo Records va publicar un LP compartit amb Los Protones en el que es van incloure les quatre cançons d'aquest EP de Los Polares, als quals no hem de confondre amb Los Polaris, un altre grup interesant de l'época. Durant un temps van ser la banda fixa en un local de Malgrat de Mar anomenat Sabina i un altre de proper en el què substituïen a Los Salvajes de tant en tant.
Suco y Los Escorpiones – The boom lay boom
Suco, líder del grup valencià Los Escorpiones
era el cantant Vicente
Moya que va cantar en públic per primera vegada
als 17 anys. Abans
d'entrar a formar part de Los
Escorpiones va militar en el grup Los Lakers. Quan
es va incorporar a la banda van passar a ser Suco
y Los Escorpiones que durant un temps van
ser també la banda d'acompanyament de Henry Stephen, aquell del "Limón, limonero",
fins que la policia va facturar al veneçolà cap al seu país per problemes
de drogues. També van acompanyar a Juan Camacho.
Suco y Los Escorpiones van gravar un sol single amb
aquest tema que escoltem
ara a El Temps Passa
i la música
queda, encara que es trobava a la cara B,
la cara A va ser "La
Telefonista". Aquestes
dues cançons s'han inclòs en diversos discos
recopilatoris de grups valencians
dels seixanta. El grup l'integraven, a més de
Suco, Andrés, Pepe,
Paco i José. Suco
va deixar el frontal dels escenaris per passar a la rereguarda quan li van
proposar ser el mànager de Nino Bravo. Després
de la mort del cantant va ser
manager de Joan Bau
i a ell es deu el descobriment de Francisco. La foto correspon a la Segona
Trobada Rockers Valencians
que es va celebrar l'1 d'octubre de 2008. Actualment Suco - Vicent Moya, es
troba retirat.
Manolo Pelayo – Algo me incita a volver
L'any 1967 Manolo Pelayo va treure
un single a través
del segell Columbia, amb aquest tema a la cara
A i "Recordando" a l'altra banda. Va ser el seu tercer senzill en solitari. Aquest tema
està ple de connotacions negres, so Motown
al màxim i cal
dir a favor
de Manolo Pelayo, un canari establert a Madrid
que no força per a res la veu,
és la seva natural
i quadra molt
bé. En algunes fonts
hem vist que
es diu que
a Manolo Pelayo l'acompanyava
en aquest enregistrament un grup anomenat Los Plátanos, encara que res sabem d'això ni recordem cap conjunt amb aquest
nom. Després de passar una
temporada a Londres Manolo
Pelayo torna a
Madrid per estudiar i l'any
1961 crea el grup Los Vultures. Més tard sorgeixen
Los Diablos Negros que es
van reconvertir a Los Botines.
Quan finalment Manolo Pelayo va decidir llançar-se
en solitari el seu lloc en el grup va ser ocupat
per un jove Camilo
Blanes que quan al
seu torn es va llançar en
solitari va passar a anomenar-se Camilo Sesto. Manolo
Pelayo va treure uns
quants discos petits molt interessants, possiblement
el que millor va funcionar
a nivell vendes va
ser "Rufo el pescador",
un tema de Manolo Díaz amb el qual va
guanyar el Festival de Mallorca
de l’any 1966, defensant-la conjuntament amb Massiel.
A finals dels seixanta va desaparèixa del panorama musical.
Los Sírex – El tranvía
Aquesta va ser
una de les composicions de Los Sírex més celebrades i avui en dia forma part de
l’historia musical de aquest conjunt barceloní. Es trovaba a un EP amb "Que se mueran los feos", "Culpable" i "Has de ser mi mujer", un dels seus millors discos. Ho hem dit en diverses
ocasions, però ho repetirem avui que el primer cantant de Los Sírex va ser Santi Carulla que els va deixar per
incorporar-se a Los Mustang per
consell del seu pare que opinava que Los
Sírex eren un grup sense futur. Los Sírex eren Lesli, Luis Gomis que va morir el passat 4 de setembre, Guillermo, Manolo i José. Los Sírex van ser els teloners de The Beatles al concert de Barcelona. L'última vegada que escolterem aquest
bon grup de Barcelona us vem comentar que es van retrobar amb Manolo, el guitarra que els va deixar
a mitjans dels 70 per traslladar-se a Alemanya, en el complex Divertipark de
Cambrils, arran d'un concert en el que van compartir escenari Sírex i Diablos, avui al blog us posem una foto, feta per Mario Prades, de
Manolo Madruga el dia d'aquest retrobament, l’any 1988 i un altre de Lesli amb Agustín de Los Diablos, també feta per Mario. Per cert que de la formació original actualmente només
queden Lesli i Guillermo. Els Sírex també van fer cinema, van rodar dues pel.lícules, sota
la direcció de Miguel Iglesias,
el "sogre" del Mario,
però no recordem els noms.
Lone Star – Mi calle
“Mi calle” es una de les pecés més importants en la carrera dels
barcelonins Lone Star. Als que avui en dia es coneix el el mon de la música com
“La leyenda”. Quan es va editar, Lone Star estava integrat per Pere Gener, Joan
Miró, Rafa de la Vega
i Enrique López a la bateria i que a finals de 1969 seria substituit per Luis
Masdeu. Aquesta cançó gravada el mes de Novembre de l’any 1.968 i posada a la
venda a principis de decembre, és pot calificar com la primera "Cançó
Protesta" del rock espanyol. La lletra, molt dura, ens parla de barris marginals i
podríem ubicar-la en carrers de l'actual Raval
de Barcelona, a la zona de
Robadors, Tapias o Conde del Asalto, l'actual Nou de la Rambla,
però això és pura especulació per la nostra part. Es tractava d'una
composició del grup i es va publicar en
un single editat per
EMI amb la cançó
"Thinkin' of you" a la cara B que va ser composada sols per el guitarrista de Roquefort de
Queralt, Joan Miro. La peça va ser regravada
per Lone Star en els anys 90 , el grup eren en aquell moment Pere Gener i Álex
Sánchez que és el guitarrista que va sustituí a Joan Miró i al que Mario coneix de
quan va tocar amb Radio Futura com músic de soport, la resta de músics en la
nova grabación van ser de l'estudi de Pere Gener que es diu El 7º de Caballería
i es va incloure en un CD publicat l’any 1.998 i titolat “Hacia el futuro”.
Curiosament, ha sigut l'ultim disc gravat per Lone Star fins el moment. A lña foto un jove Pere Gener al piano.
Bruno Lomas – Lo equivocado
Havia estat component del grup valencià Los Milos i un bon dia, Emilio
Baldoví Menéndez els va deixar i marxà a França on el van convertir en Bruno Lomas. Quan va tornar va crear Las Estrellas de Fuego i al poc temps
va començar en solitari, era l’any 1966. Va ser un dels nostres millors
cantants rockers en els 60 i a mitjans dels 70 es va retirar. Bruno Lomas va
néixa a Xàtiva el 14 de juny de 1940. Quan finalitzaven els 80 el cuquet que li
rosegava per dins i una oferta d'EMI li van fer replantejar-se la seva retirada
i Bruno Lomas va decidir tornar
a gravar i als escenaris. Es trobava en plena forma i va voler tornar pels seus
fueros. Va marxar a Madrid i va signar contracte amb la casa de discos,
traurien primer una recopilació dels seus vells èxits i prepararien temes nous
per al següent treball que sortiria entre sis mesos i un any després. Tots aquells
plans de futur de Bruno Lomas es
van truncar a la carretera quan, conduint un Mercedes 250, va tenir un accident
de trànsit prop de la Pobla
de Farnals, el 17 d'agost de 1990. EMI publicar el doble LP amb el títol
"Bruno Lomas 1940-1990", avui un disc per al record i del que us hem
extret aquest tema que escoltem a El
Temps Passa... i la música queda. Bruno Lomas era un aficionat a les armes i sempre va dedicar
cançons a la Guàrdia
Civil i aixó li va implicar algun problema i va arribar a
rebre amenaces d'ETA, però també era un conductor amant de la velocitat i li
agradava conduir els seus cotxes, sempre potents, a tot el que donaven de si.
Això li va passar factura a Bruno Lomas
i va pagar amb la seva vida quedant avui com una gran veu en el record de la
nostra història musical. Per cert, també va treballar en el cinema, va fer dues pel.lículas.
Dúo Dinámico con Lesli y Santi – Lolita Twist
Avui i trencant
amb la tradició i
la tònica habitual del Temps Passa ... i la música queda, anem a punxar
un tema que és
tota una novetat, s’ha publicat aquest any 2012. El Dúo Dinámico tenen un nou treball al
carrer titulat "Somos
Jóvenes 50 años" en el què revisen
i graven de nou alguns dels seus grans èxits amb bones col.laboracions. Des de Serrat a Alaska, passant
per Pecos, Andy
& Lucas, Soledad
Giménez, Lolita, Miguel
Ríos, Carlos Baute,
Ana Torroja, Julio
Iglesias, Diana Navarro i en aquest tema que escoltem ara,
on trobem a Lesli
de Los Sírex i
Santi Carulla de
Los Mustang al costat del Dúo Dinámico cantant "Lolita Twist". Entre els temes "Resistiré",
"La, la, la", “Esos ojitos negros”, “Quisiera ser”, “Somos jóvenes”,
“Perdóname”, “Eres tú”, “Soy un truhán, soy un señor” i “15 años tiene mi amor” i que
consti que ens deixem algun. Manolo i Ramón
formen part de la
història musical espanyola
i són una
referència quan avui dia es parla de pop espanyol dels seixanta.
Manuel de la Calva Diego,
nascut a Barcelona el 15 de febrer de 1937 i Ramon Arcusa Alcón
que també és
de Barcelona i va
néixa el 10 de desembre de 1936,
han composat al llarg de la seva carrera més de
800 cançons i han gravat unes 300.
També s'han dedicat a la producció i van protagonitzar quatre
pel.lícules. A la foto Manolo i Ramón amb Luis del Olmo i Mariló Montero quan van rebre un guardó a principis d'aquest any.
La
Parrafada
Avui a La Parrafada parlarem
d'un gran comunicador, un home de ràdio que des
de l'emissora Ràdio Tarragona,
de la qual era director, va crear un personatge que
encara avui en dia és una referència
quan parlem de las ones, ens referim a
l'entranyable Maginet Pelacanyas
i el seu creador el locutor Josep Maria Terrassa
i Alvira (Tarragona
1913-1996). Maginet va néixa per les ones
l’any 1934.
Josep María Tarrasa es va dedicar a obras socials.
L’any 1940 fou el primer president de la Germandat de Nostre Pare
Jesús de la Passió,
que organitzava processons de Setmana Santa que ell mateix retransmitia. L'any
1941 va començar a través de Ràdio Espanya, a Barcelona, emissions a favor de
l'institut de puericultura integral Nuestra Senyora del Carmen de Barcelona.
Més tard en va fer una altra a favor de la leproseria de San Làzaro i d'altres
de caire filantròpic. L’any 1990 Josep
María Tarrasa va rebre la Creu de Sant Jordi.
El 15 d'octubre de 1934 es va convertir per primera vegada en Maginet
Pelacanyes, després de que un nen que havia de
posar la veu a aquest personatge de ficció fugís
espantat a causa
de la pressió d'actuar en directe. L'any 1939 i després de la Incivil Guerra espanyola,
Josep Maria Terrassa
va ser detingut, poc
després que les tropes
franquistes entressin a Tarragona, encara que posteriorment va recobrar la, llibertat i va poder reincorporar-se
a la ràdio. Maginet
va estar en antena fins l'any 1984, 50 anys a Ràdio Tarragona, tot
un rècord que consta
en el llibre Guinness i durant 23 anys
es va emetre també a Ràdio Espanya de Barcelona,
on va començar al febrer de 1941. Els seus programes
i les gamberrades
de Maginet, sempre
tenien un rerefons moralitzant ple de
sa bon humor.
Josep Maria Terrassa
va dedicar gran part de la seva vida i va
treballar desinteressadament en
causes humanitàries, ajudant
als necessitats amb campanyes benèfiques des
de les ones de Ràdio Tarragona i Ràdio
Espanya de Barcelona, una a la Rambla Nova
i l'altra a les rambles barcelonines. El
seu lema era "Demanar
sense molestar, per
donar sense ofendre".
Per tot això
i el poder mediàtic
que van aconseguir Maginet i el seu "pare"
a Tarragona, hi ha una estàtua de Maginet al
centre de la plaça Imperial
Tarraco i un carrer dedicat a
Josep Maria Terrassa.
La veritat és que Josep Maria Terrassa i Maginet
han tingut des
d'un Club de Fans a tebeos, les
revistes pulp a
les que avui dia
es diu còmics, però
que per a la generació que vam viure els seixanta, sempre seran
tebeos. Va gravar diversos discos i un
d'ells "L'examen de
Maginet", el escoltarem ara.
Josep María Tarrasa va morir a la Clínica Monegal de Tarragona,
el 17 de marz de 1996, había nascut el 20 d'agost de 1913. El seu
debut davant dels micròfons de Ràdio Tarragona va ser la nit del 20 d'agost de
1933, després que va aconseguir en concurs la cobdiciada plaça de locutor de la
naixent emissora. Només un any després creava la figura del Maginet, el
personatge que tant havia de contribuir a la gran popularitat i amb el qual va
iniciar la tasca benèfica continuada al llarg de mig segle amb gran eficàcia.
Us explicarem una curiositat, l’any 1943 Josep María Tarrasa va
protagonitzar “Don Juan Tenorio” de Zorrilla al Teatre Espanyol de Barcelona.
Ara tancarem La Parrafada i obrirem una altra
secció.
La Música que es Feia en Català
Latin Combo – Mi Tío
Aquest tema que
ara sona a El Temps Passa… i la música queda, es trobava en un EP que el Latin Combo va publicar l’any 1958 a través del segell
EMI-La Voz de su Amo. Es tracta de la cançó de la pel.lícula "Mon
Oncle" de Jacques Tatí. El Latin Combo va ser una de les grans
formacions catalanes amb músics que formen part de la nostra història musical,
al costat dels Latin Quartet i
tants d'altres. El Latin Combo el van integrar Jorge Coll, Ricard Roda,
Manuel Bolao, José Cunill i Jaume Villagrasa, tot i que alguns d'ells també van formar part
del Latin Quartet, així mateix Francesc Burrull que militava en
aquests últims, va ser component dels Latin
Combo, seguim embolicant al personal. Tots aquests músics van beure de
les fonts del jazz i Ricard Roda,
nascut l'any 1931 a
Barcelona, va ser un dels millors saxofonistes de la història musical
espanyola, va crear en els 70 l'Orquestra Mirasol gravant "Salsa
catalana", un dels millors discos de l'Ona Laietana i va ser professor del Taller de Músics. Un dels seus últims projectes va ser Roda de Saxos. Ricard Roda va morir el
14 de novembre de 2010 i des de feia anys residia a la Seu d'Urgell, on va ser
enterrat. Per cert, el Latin Combo també va acompanyar a molt cantants en les
seves gravacions i gires, llavors dit “bolos”
Els 5 Xics – Quan un home vol a una dona
Els 5 Xics van ser
una bona banda valenciana creada al barri del Cabañal i que va estar en actiu
de 1967 a
1983. Van ser un dels grups espanyols que es van moure per Hamburgo. Els 5 Xics
sempre van gravar en castellà, però un dia es van despenjar amb aquesta gran
versió del "When a Man Loves a Woman" cantada
en valencià i que va ser el gran èxit en la carrera del cantant de color
nord-americà Percy Sledge. Entre
els seus components, encara que creiem que no va intervenir en aquest
enregistrament, destaca el cantautor i guitarra Remigi Palmero que és de Castelló, al costat del bateria Ramón Asensio, el cantant José Luis Ballester, a l'òrgan José Llusar que també va actuar com a
productor, Antonio Riza a la
guitarra i Vicente Gay al baix i
saxos. Van ser declarats "El Mejor Grupo Valenciano de su Época". Van
gravar amb diferents segells: Session, Regal, Unic, Ekipo, Dipolo i Val-disc.
En algunes gravacions consten com Los 5
Chics. De fet cinc ho van ser al principi, però van arribar a
contabiliizarse 7 músics. El segell Rama Lama Music va treure un doble CD amb
totes les seves gravacions, és molt interessant i us el recomanem. Per cert,
estaven vinculats, algun dels seus membres, amb un estudi i segell discogràfic
de la Vall
d'Uxó, a Castelló, creiem que es deia Xirivella Records. Mario no està segur, però li sembla
que Remigi va ser durant una
temporada artista de Rochi Produccions,
de fet ell el va tenir actuant a La Fàbrica de Reus quan s'encarregava de la
dirección artística de la sala.
Els Dracs – Comprensió
Una altra
versió de The Animals, en
aquesta ocasió per Els Dracs i
cantada en català, quan ja gravaven per al segell Concentric. El conjunt català
Els Dracs van gravar i molt en
castellà, mitjansan el segell Discos Alma, abans de fitxar per Concentric i
gravar en llengua vernacla diversos EP 's, entre ells el més venut del segell
Concentric i en el què es trobava la seva versió de "La casa del sol
naixent". Un altre dels bons discos del segell es aquest del que os hem
tret aquesta cançó. Els Dracs
van ser al costat de Els Tres Tambors
els millors grups de pop-rock en català de l'època. El sextet, liderat pel
cantant Jordi Carreras, va
treballar des de 1964 a
1971 i van gravar un grapat d’EP 's, si bé els que van gravar en castellà els
firmaven com Los Dracs. Creiem
recordar que el guitarra era Carlos
Rubio, encara que no estem segurs i el bateria Vicente Carós que va morir el 20 de gener de 2010 als 63 anys
d'edat. En aquest EP i a part del “Comprensió”, trobavem “La nit”, “El joc de
l’amor” i la seva versión del tema de The
Yardbirds “Un cor fet d’amor” que per cert, en la versió original s'ha
fet servir a la banda sonora del film "London-Boulevard" que s'ha
estrenat aquest any.
Los Javaloyas - Sunny
Los Javaloyas,
eren una de les millors bandas mallorquines dels anys seixanta, tot i que José
Luis Pérez Javaloyas era en realitat valencià, al llarg de la seva carrera van
realitzar moltes versions i molt bones, com aquesta del tema "Sunny"
(euro pal Quimet que la toca) que us portem
ara i era del cantant nort-americà Bobby
Hebb que ja es mort. El cantant i compositor de color Bobby Hebb va escriure aquesta cançó després que el 22 novembre de 1963 fos assassinat a trets John F. Kennedy, a Dallas, Texas i aquell mateix dia també fou assassinat d'una ganivetada, el seu germà Harold, en un club nocturn de Nashville. Hebb es
va sentir trasbalsat per la coincidència d'ambdós esdeveniments i molts
crítics diuen que el dolor es reflecteix en la melodia. Segons Hebb, va escriure la cançó com una expressió de aquest dolor que sentia. El single, publicat l'any 1966, amb aquesta cançó a la cara A portava "Una sombra" al altre costat. Deien que Los Javaloyas eren mallorquins i no és
cert del tot, Luis Pérez Javaloyas era
valencià i va crear el grup a Valencia, però es va establir a les illes i va
reestructurar la banda amb músics mallorquins com el cantant Serafín Nebot. Los Javaloyas són un
dels grups més veterans d'estat, es van crear l'any 1952. La formació estable va
ser Rafael Torres amb l'acordió,
guitarra, piano i baix, Serafín Nebot cantant,
saxo i clarinet, Tony Cobas a la
guitarra, contrabaix i trompeta, Antonio
Felany cantant, bateria i trompeta i Luis Pérez Javaloyas que, a més de cantar, tocava la flauta i el
piano. Els Javaloyas van actuar
molt a l'estranger, sobre tot a Alemanya, a principis dels anys seixanta, allà
van conèixa i van compartir escenari amb The Beatles, a Hamburg. José
Luis Pérez Javaloyas, fundador del grup, va morir a Palma als 79 anys,
al setembre de 2007.
Per avui s’acaba El Temps Passa… i la música queda, tanquem la paradeta, però abans us deixarem la nostra Pin-Up d’aquesta setmana, una xiqueta que s'ha sentat al banc i no es va fixà que estaba acabat de pintar.
Nosaltres
fotem el camp i us deixem amb bona companyia, la de la xarxa d’emisores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de
Catalunya i tothes aquelles que emeten El Temps Passa... i la música queda. Fins la propera setmana, sigueo bones i bons. Adeu.
Quimet Curull i
Mario Prades
Dos tronats que
ancara tenen il-lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario