El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

miércoles, 24 de octubre de 2012

El Temps Passa programa 25-10-2012

La Música de les Illes Balears

Avui i en atenció als oients de les emissores que emeten El Temps Passa... i la música queda des de les Illes Balears, sense que per això deixem de dedicar també la nostra música a les altres emissores de la xarxa de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya que emeten El Temps Passa... i la música queda i que setmana rere setmana segueixen el programa, ens centrarem en grups i artistes que van sorgir des de les Balears, per descomptat i  donat el metratge del programa no sonarán tots, però us adonareu que si no Estan tots els que Són, si Són tots els que Estan. Mario Prades que va passar durant molts anys de la seva infantesa, els tres mesos d'estiu a casa de la seva  Padrineta Amelia al carrer Rei Sancho, al costat d'una carniceria que feia cantonada, a Palma de Mallorca, amb un refugi de la guerra civil sota el carrer i on jugaven de nens i encara que fa anys que no ha tornat, si recorda sempre amb afecte Palma i les illes, les platges de Ciudad Jardín on anave amb els pares o Can Pastilla, Sóller, Manacor, Valldemossa, els Molins de vent, les coves del Drac i Artà, el Castell de Bellver, el Terreno i la plaça Gomila amb tota la seva àmplia zona lúdica amb el Tito 's, Barbarella, Sgt Peppers, el passeig del Born, carrer Sindicat, la plaça d'Espanya amb el seu monument a Jaume I i en aquella època la Terminal d'Iberia que no sabem si encara segueix aquí, gairebé al costat del cinema i l'estació del trenet de Sóller, amb les orxates i suaus de Cal Meca a l'altre costat del carrer i tants i tants llocs dels que ens recordem sobre la marxa ja que Quimet Carull també ha estat a Mallorca i es recorda de gairebé tot. No oblidarem el Festival Internacional de la Canción de Mallorca que tants èxits va donar a la música del pais. Per tant i sense que avui tinguem ni Anuncis, ni Parrafada, Quimet Curull i Mario Prades obren la paradeta.

Four Winds and Dito – Tijuana

El grup Four Winds and Dito, liderats per Leo i que eren mallorquins i només van gravar dos EP's, editats per el EMI que el segell El Cocodrilo Records va reeditar, ja en els anys 80's i en format LP compartit amb cançons de uns altres mallorquins, Mike & The Runnaways, aquest Mike és el mateix que després passaria a liderar Los Bravos i més tard canviant el seu cognom Kogel per Kennedy, es llançaria en solitari. Aquest tema que escoltem ara per obrir El Temps Passa… i la música queda, és tot un clàssic de la surf music que van gravar Los Persuaders, la banda liderada per Paul Buff, curiosament aquell enregistrament original es va realitzar a California, però a la Califòrnia mexicana. Four Winds and Dito van ser els primers que la van versionar a Espanya i es va incloure en un EP editat per EMI-Regal l’any 1966 al costat de "Bamm lama Bamm loo", "You're no good" i "Give your lovin 'to em" que era una versió de The Mojos. Aquesta cançó es va incloure en un LP publicat per EMI en els seixanta i que es va titular “Grandes conjuntos españoles”, on també es van incloure Lone Star, Los Javaloyas, Los Extraños, Los Top-Son i Los Mustang. La veritat es que els nois de Four Winds and Dito no desmereixien entre tants noms importants de l’época.
 

Mike & The Runaways – Corazón lleno de mal

Els mallorquins Mike & The Runaways van gravar a Hamburg i en directe dos discos, un d'ells sota el nom de The Beat Mixers i el segon com Mike Rat & The Runaways. Mike & The Runaways van ser un d'aquells grups que al costat de Los Salvajes i Los Huracanes, van voler mamà directament de les fonts europees del rock i en els 60's va anar a la vasta xarxa de clubs que van sorgir al país germànic i al qual van acudir fins als Beatles on aixó es podia apendre de veritat i cap allà s’en van anar els mallorquins.Val a dir que Pablo Sanllehí, el batería, era de Barcelona. A Espanya, van gravar 2 EP's, en un d'ells trobem aquesta bona versió de aquest tema composat per Jeff Beck i que van portar a l'èxit The Yarbirds. Curiosament en aquest EP publicat per EMI-Regal el 1965, dues de les cançons tenen a Mike com a solista, però en les altres dues només fa cors, el cantant si no ens equivoquem va ser Pablo o Miguel, al costat dels seus companys, el problema era que aquestes dues cançons es van gravar en castellà i Mikel no aconseguia vocalitzar correctament dues paraules seguides, de fet ancara avui en dia li costa i molt parlar un castellà una mica comprensible. Mike & The Runaways es van crear a Mallorca i es van anomenar inicialment Lom & The Cris i eren el cantant Lucio San Eugenio al costat dels guitarres Tony Obrador i Florencio Pascual, Miguel Vicens al baix i Pablo Sanllehí a la bateria. Quan van marxar a Alemanya el cantant “se rajó” tot just arribar i van haver-se de buscar un altre, així van contactar amb l'alemany Mike Rat Kogel que ja havia gravat un single com a solista i un altre amb el grup Michael & Firebirds. Després de la dissolució del grup amb milis pel mig, uns van passar a Los Bravos i altres s'incorporarien posteriorment a Zebra. A la foto Mario Prades entrevistat a Mike Kennedy, amb Santi Picó i Pablo darrere.
Montse Aliaga amb Mike Kennedy (Foto: Mario Prades)

Los Z-66 – Despierta el amor

Aquest tema a càrrec de Los Z-66, és l'única versió que recordem es realitzés en castellà de l'únic hit del grup britànic Edison Lighthouse, és una bona versió del tema "Love grows", tot i que aquests la van titular "Love grows (Where My Rosemary Goes)". Els Zeta van haver de trobar-lo massa llarg i el van escurçar. Els Zeta estaven liderats per Lorenzo Roselló que després, quan es va llançar com a solista passaria a anomenar-se Lorenzo Santamaría. Els Z-66 eren una banda que compartia mànager amb Jimi Hendrix, John Mayal i The Animals ja que era el propietari del Sgt. Peppers, una sala a El Terreno, a la plaça Gomila de Palma de Mallorca i on ells havien fet jams plenes de rock i alcohol amb artistes que aquí només coneixíem de referències, com Jimi Hendrix, Eric Burdon, Noel Redding, Mayal i el cantant dels Flowers Pot Men. Els seu manager era Mike Jeffrevs. Els Z-66 es formà a Mallorca el 1966. La formació original estava integrada per Vicenç Caldentey (guitarra), Pedro Brunet (saxo),  Leopoldo González (baix) i Tito a la bateria. Mes tard, se'ls uniria el cantant i de fet, l'autèntic líder del grup Lorenzo Santamaría que venia de Los Brios. El seu gran hit va ser la versió que van realitzar del "Nits de blanc setí" dels Moody Blues. Quan es van desfer, alguns d'ells van anar a Zebra. Per cert, Lorenzo a qui Mario coneix des de fa molts anys, es deia en realitat Llorenç Roselló i quan va deixar el grup i va començar en solitari va escollir el nom del poble on va néixa, Santa María del Cami, a Mallorca, com el seu cognom de guerra.

Los Bohemios – Que chica tan formal

Les mares sempre ens deien que havíem de buscar-nos noies que fossin molt “formals”, el que es deia “Una noia així com cal”. Dons aquí en teniu una de noia formal, com és deia en aquells anys de la nostra joventut. Aquesta és la cançó més popular en la carrera de Los Bohemios i va ser publicada a un EP editat per Hispavox l’any 1967 i la veritat es que no era d’ells, es tractava d’una versió del “Respectable” del grup The Isley Brothers, si bé Los Bohemios s’apropan més a la versió que van treure The Outsiders, una banda de Cleveland, Ohio, liderada pel guitarrista Tom King, ja mort. Al disc de Los Bohemios també hi trobavem “Lo tomas o lo dejas”, “El voltaje” i “Despertar al amor”. Val a dir que nosaltres ens pensaven sempre que Los Bohemios eran mallorquins, però aixó no era veritat del tot, Los Bohemios van ser un grup d'Albacete i l’integraven Paco Molina, Eugenio Martínez, Antonio Costa, Antonio Veciana i Leopoldo Martínez Jr que era el líder. El seu pare és deia igual que ell, era pianista, a més de sastre i tocava a l'Orquestra Jabelc. El guitarra Antonio Veciana per la seva part, va donar la volta al món en vespa. Un altre del components de Los Bohemios que es deia Eugenio Martínez, va morir molt jove a causa d'un càncer. Supossem que Los Bohemios van ser un altre grup que al igual que Los Javaloyas, van acabar quedan-se a les Illes Balears. Per cert que a Albacete i per aquells anys 60 van sorgir, com a tot arreu, un munt de grups, destacant, a més de Los Bohemios, gent com  Los Luckys, un parell de nens de 10 anys anomenats Los Dinámicos Boys (sí us sona aquest nom us aclararem que res a veure amb el Dúo Dinámico), Los Radars que es reconvertiren a Los Trasgos, Los Anélidos i uns quants més. Eren temps gloriosos per al pop espanyol i a cada cantonada hi havia un conjunt assajant. Los Bohemios van gravar per Hispavox i van treure bastants EP's, gairebé sempre versions, això si. Van arribar a ser sis components i es van desfer a la fi dels anys 60. Per cert que el pare de Mario sempre li deia que en això no fes cas a la mare que sortís amb noies "dolentes" perquè amb les bones un es casava i calia viure la vida abans.

Los Telstars – Una chica igual que tú

Hi ha qui afirma que Telstar és un aparell per mesurar coses elèctriques i es remeten a que el diccionari ho diu així si be no l'escriuen igual. Segur que s’equivoquen, diuen un altres i es tracta d’un satèl.lit llençat a l’espai. Nosaltres estem convençuts que tot aixó no és totalment cert. Los Telstars van ser un grup mallorquín de música entre instrumental i cantada i per mostra us portem un botó. Eren Luis Cerón, Migiel Porta, Juan José Vázquez i Leonardo Martín. Alguns d'ells venien d'un grup anomenat Los Voltors. Los Telstars van funcionar de 1965 fins finals de la dècada. L’any 1966 Luis Cerón va marxar-se per anar a tocar a l'Orquestra de Silvana Velasco i allò va marcar el principi del final. El tema que escoltem a El Temps Passa... i la música queda, és de 1967 i es tracte d’una versió dels britànics The Troggs i que així mateix va ser versionada per Los Salvajes, entre altres. En aquest disc eren cinc, però no sabem el nom del cinquè en joc. Los Telstars també van participar en el Festival Internacional de la Canción de Mallorca, ells no podien faltar.
Los Beta – Congratulations

Aquesta es una interesant versió que Los Beta ens fan del èxit de Cliff Richard, amb la que es va presentar al Festival de Eurovisión de 1968, quedan en segon lloc, la primera ser per Massiel i precisament el "La, La, La" de Massiel es la cançó que versionen a la cara A d'aquest single del 68. Van començar sent Los Beta Quartet i tot i dir-se Los Beta Quartet, ells eren cinc, com veureu als seus discos. Van gaudir de bona popularitat per la seva qualitat i van gravar moltes versions, però en la seva carrera destaca "Me lo dijo Pérez" amb el qual van aconseguir el segon lloc al Festival de Mallorca, cantant amb Karina i que ere una composició de Alberto Cortez. Inicialment van ser Miguel Moreno com a cantant, Francisco Balaguer en els teclats, Jaume Palau a la bateria, Leopoldo González al baix i Juan Bauza que tocava la guitarra. Més tard per Los Beta van passar altres músics com Jorge Matey que venia de Los Pekenikes. El cantant del grup, Xisco Balaguer creiem que encara està en actiu, si més no ho estava l’any 2007, actuant en solitari. Los Beta van gravar amb el segell Emi-Odeon, però també ho van fer per a Philips, Moviplay i Sonoplay. En total Los Beta van arribar a gravar 5 EP's i 10 singles. EMI va reeditar els seus discos en un CD interessant com a document sonor històric. Funcionaren fins a mitjans dels 70 i es van dissoldre. Los Beta van ser al costat dels Javaloyas, els grups líders de la moguda mallorquina i gent habitual en l'escenari de la sala Toltec, a la plaça Gomila, en el Terreno, propietat del marit d'una de les Germanes Serrano.

Los Novax – Yo fui el asistente del Kaiser Bill

Del grup Los Nóvax i a part que eren sis i de Maó, a les Balears, poc us podem dir. Aquest tema és una bona versió del "I Was Kaiser Bill's Batman" que va ser el gran èxit en la carrera del xiulador britànic Whistling Jack Smith que veritablement es deie John O'Neill i va neixa l’any 1926 i va morir al 1999, tot i que Quimet s'encarrega ràpidament de recordar-nos  que també va ser gravada per Los Mustang, en aquest cas incloent veu i que els barcelonins, com feian sempre, van realitzar una gran versió, encara que Los Nóvax que ens porten una versió instrumental, no desmereixen en res i s'apropan més a l'original. Quimet així mateix ens recorda que les senyals de tràfic a Menorca s'escriuen en català, castellà i angles. El grup l'integraven Jordi López, Antoni Orfila, Arturo Bagur, Toni Morera, Ruperto López i Gerard Anglada. En aquest EP, publicat pel segell Victoria, també trobàvem "Un senyor damunt d'un ruc" que és un tema tradicional de Menorca i canten en mallorquí, "Ojos azules" i el clàssic molt patxanguer "Sr López".

Los 5 del Este – La muñeca que hace no

Aquest tema que ens porten Los 5 del Este, una altra de les bones bandes mallorquines amb llarga trajectòria discogràfica, és una versió del tema del cantant i compositor francès Michael Polnareff que us portem ara a El Temps Passa... i la música queda i es trobava en un EP editat l'any 1966 per Los 5 del Este, on la cançó estrella va ser "El submarino amarillo" de The Beatles, al costat de "Tu nombre" d'Adamo i "Protestando" que no recordem de qui era. Los 5 del Este van ser un dels grups més populars de les illes Balears al costat del Grupo 15, Los Beta Quartet, Los Javaloyas, etc. i van funcionar prou bé com a versioners, una pràctica habitual en els anys seixanta. Los 5 del Este eren Joan Fons, Antonio Fons, Bartolomé Oliver, José Alba i Rafael Cortés i van treballar i van gravar uns quants EP 's a meitat de la dècada. Així mateix van participar en una o dues ocasions al Festival de Mallorca. La veritat és que poca informació tenim d'ells, també poc és el que recordem i és que els anys no perdonen i internet ofereix poca cosa de tots aquests grups. Per cert, durant un temps a Los 5 del Este tocava Tomeu Penya.

E’ls Siurells – Manchester y Liverpool

La veritat és que res podem dir-vos d'aquest grup mallorquí llevat que com a mínim, van treure un disc, aquest EP publicat per Fonal que creiem recordar que també era un segell discogràfic mallorquí, concretament de Palma i que el va treure l'any 1968. En aquest disc que us portem avui a El Temps Passa... i la música queda, en aquest programa especial dedicat als artistes de les Illes Balears, E’ls Siurells incloïen la seva versió del "Porompompero", al costat de "Conchita", l'extraordinari boleret "Qué sabes tú" i aquesta versió del clàssic de Marie LaforetManchester y Liverpool” i que també la va gravar Jeanette, la que va ser cantant dels Píc-Nic, quan va començar en solitari, per cert és una versió lànguida i parsimoniosa, la de Jeanette ens referim o fins i tot la de Marie Laforet, no la de E'ls Siurells que la veritat és que té el seu ganxo.
La cantant francesa Marie Laforet

Maria del Mar Bonet – Que volen aquesta gent

Aquest és un dels temes més controvertits de la cantautora mallorquina Maria del Mar Bonet i en el qual es reflecteix la forma d'actuació que tenia la policia social franquista. La lletra es molt dura, però així i tot, la cançó va passar la censura, una cosa que francament, ara i miran enrera, a nosaltres ens resulta com a minim molt estrany. El disc en format EP, el va publicar Concentric l’any 1967. Maria del Mar Bonet i Verdaguer va néixa a Palma de Mallorca el 27 d'abril de 1947 i era germana del també cantautor Joan Ramon Bonet, membre d'Els Setze Jutges i que va ser qui la va recomanar l’any 1967 perquè ella també formés part d'aquesta agrupació creadora de la Nova Cançó. La primera vegada que Maria del Mar Bonet va actuar en públic va ser al pati del mallorquí Castell de Bellver, a Palma, dins el 1er. Festival de la Cançó Catalana de Palma (a la foto), al costat de Raimon, Núria Feliu, el seu germà i uns quants jutges més. Al blog us posem una foto d'aquest esdeveniment. Per cert que ella, abans de actuà, va tenir un atac de pànic i no volia sortir a l'escenari, finalment la van convènca i Maria del Mar Bonet també va convènca al públic assistent, degudament assegut en cadires plegables de fusta, com estava manat. Aixo d'un concert amb el públic dret es una cosa molt, molt moderna. L'acte creiem que va ser organitzat per Joventuts Musicals de Palma, però no estem segurs.
Maria del Mar Bonet un altre vegada al castell, ara de visita


Antoni Parera Fons – A Aranjuez pensant en tu

Aquest EP es va publicar l'any 1967 a través d'EMI-Regal i a més d'aquesta cançó en la qual Antoni Parera Fons ens versiona aquest tema, mirant al francès Richard Anthony, composat pel Mestre Rodrigo, trobem dos temes compostos per Antoni Parera Fons la música i les lletres són poemes d'Antoni Mus, "Nina no em deixis" i "Ai, aquesta timidesa". Antoni Parera Fons és un dels bons compositors mallorquins, va néixa a Manacor, l'any 1943. També ha musicat poemes de Guillem d'Efak i Miquel Àngel Riera. Cançons composades per ell les han interpretat des Maria del Mar Bonet a Josep Carreras, passant per Montserrat Caballé entre d'altres. Antoni Parera Fons és l'autor de l'himne dels Jocs Paralímpics de Barcelona del 1992. Possiblement les dues cançons més emblemàtiques de la seva carrera com a cantant siguin "M'es ben igual" i "T'estim i t'estimaré", ambdues també de l’any 1967 i almenys amb una d'elles, es va presentar al Festival de la cançó de Mallorca.

Guillem d’Efak – Setembre, temps plugós

Aquest EP de Guillem d’Efak publicat per Concentric l’any 1965 i que compta amb Francesc Burrull a la direcció musical, incloïa el clàssic del blues americà "Febre", al costat de "Com ahir ", versió del tema del film "Casablanca", "Setembre, temps Plujos" que es la cançó que escoltem ara a El Temps Passa… i la música queda i "Plorant". Tant Quimet com Mario senten una especial debilitat per Guillem d’Efak, aquest gran cantant nascut a Rio Muni, Guinea Espanyola, l’any 1929 que es va venir cap a Mallorca on va fixar la seva residencia i on va viure fins que va morir a la mateixa illa de Mallorca l’any 1995. El seu veritable nom era Guillem Fullana i Fada d'Efak i va formar part de la Nova Cançó. Escriptor, poeta i cantant, Guillem d’Efak va escriure diversos llibres i també poesia i va compondre moltes cançons, algunes d'elles gravades per altres cantant com Núria Feliu que va enregistrar un disc sencer "Viure a Barcelona", amb cançons del mallorquí d'adopció on les lletres eren de Guillem d'Efak i la música d'Antoni Parera Fons, un altre mallorquí a qui ja hem escoltat.

Los Pops – Todo cambió

Los Pops van treure tres o quatre EP 's, tots l'any 1967 i realment eren una banda que petaba molt . Los Pops l'integraven Paco com a cantant, Diego que procedia de Los Fugitivos a la bateria, Agustí, Jacobo i el guitarra solista, un granadí anomenat José Rodríguez Lechuga que abans havia tocat a Los Guantes Negros. En els seus discos a part de les clàssiques versions, la majoria de les vegades imposades per les discogràfiques, Los Pops sempre van incloure cançons pròpies. Aquest tema que escoltem ara i que es va incloure en el seu primer disc, és una versió del "No milk today" de The Herman’s Hermits i la lletra original ens parla d'un nen exigint-li a la seva mare "No vull més llet", clar que en traduir-la al castellà va passar a ser tot un “cambi” i va parlar d'amor. Per cert que hi ha una gran versió d'aquest tema a càrrec de Los Gatos Negros i ja l'hem escoltat a El Temps Passa... i la música queda, però fa molt de temps i no trigarem a tornar a posar-la. A la cara B d'aquest EP i al costat d'un tema propi, realitzen una gran versió del "See See Rider" de Rowberry i que també van gravar The Animals.

Grupo 15 – En silencio voy

Com que estem a les Illes Balears, a part de ensaimadas, sobrada, palo, suaus, ginet, fotmatge i altres "delicatesens", us portarem al Grupo 15 que també eren mallorquins. Un dels bons conjunts de les illes que per descomptat, feien versions. L’any 1967 van publicar un EP per EMI on es va incloure aquesta versión de la cançó “Here's a kind of hush” dels The Herman's Hermits, banda de Manchester liderada por un jovenet, en aquells temps es clar, Peter Noone que quan es va incorporar al grup sols tenia 17 anys.  El Grupo 15 que creiem eren de Manacor, es va desfer a finals dels 70 i alguns dels seus components van crear un altre bona banda de pop, Falcons, que van funcionar molt bé a finals dels anys setenta gràcies a cançons com “Terciopelo y fuego” i “Date por vencido”, es clar que si la discogràfica els va promocionar cançons molt comercials, ells feien un bon rock prácticamente progresiu. Curiosament si com Grupo 15 els xicots sempre van gravar versions, al trasformarse en Falcons van enregistrà sols cançons sevas. Tenim que reconeixa a El Temps Passa… i la música queda que va ser un bon canvi, la veritat.

Els Valldemosa – Balada del Maderero

"Balada del Maderero" va ser una cançó que es va presentar a la Preselecció per al Festival d'Eurovisió de 1970. A aquesta preselecció que es va realitzar a Barcelona, concretament al Palau Nacional de Montjuïc va ser interpretada per Los Dos, un duet integrat pel que després es convertiria en l'humorista Eugenio i la seva dona Conchita que va morir, tots dos eren propietaris d'un pub a Barcelona que creiem recordar es deia Sausalito, però no estem segurs. També van defensar la cançó el grup Asunción y Los Ochenta Centavos. Finalment la seleccionada va ser "Gwendoline" de Julio Iglesias. Uns dels que van participà en aquesta preselecció van ser Tuset 31, de Barcelona, als que escoltarem en el proper programa.També Los Valldemossa la van gravar l'any 1970 en un single publicat per Belter i amb “Fiesta” en la cara A que va ser una de les cançons de l’estiu d’aquell any. Los  Valldemossa van sorgir al costat de la Cartuxa, prop del piano de Chopin i van adoptar el nom del seu poble per llançar-se al món. Estan a cavall entre el pop i el folklore mallorquí. L'any 1959 els va descubrir l'escultor Horacio de Eguía que els va presentar a Antoni Ferrer, director de la sala de festes Tito's de Palma. Eren els germans Rafel, Bernat i Tomeu Estaràs, un cosi seu anomenat Maties Estrades i  Nulle Oigaard, una jove sueca nuvia d’un d’ells. Es van convertir en gent habitual al escenario del Tito’s i despres de convertir-se ja en Los Valldemosa, van començà a actuar a Londres i altres llocs de l’extranger. L’any 1962 van passar a dirigir la sala de festes Tagomago, a Portopí, on Los Valldemosa també actuaven i també van tindre la sala Jack el Negro. Ells van portar a Louis Armstrong a Mallorca. Per Los Valldemosa han passat altre gent important com la cantant Margaluz, la nord-americana Genia Tobin que es va casar amb Tomeu, Miquel Brunet Estarellas, Ramon Farran, Jorge Cauci, Jayme Marques, Paco Ballinas, Toni Arés, Joan Bibiloni, Pep Milán, Fernando González, Daniel Lagarde o l’actor Xesc Forteza i creien deixar-nos algun. Per cert, els tres germans Estaràs van fer els cors per a Salomé al Festival d’Eurovisió del 1969. A partir de l’any 1972 ja es pot dir que van centrar les seves gravacions en la llengua catalana i van passar a ser Els Valldemossa. Durant un temps Tomeu i la seva dona van formà el duet Genia & Tomeu.
Els Valldemossa

Els Mallorquins – Compañera

Aquest grup Els Mallorquins, forma part de la història musical de Mallorca, es tracta d'un incunable que agraïm al blog Illa Sonora i de fet anem a reproduir el text que es va escriure en aquest blog:
Portem aquí una raresa digna de museu, un disc que no trobareu per cap banda. Tal vegada el nom de Els Mallorquins no us diu res, però...  I si us dic que el seu líder era el vocalista i guitarrista Tomeu Nicolau? No...? Tampoc...? I si us dic que aquest Tomeu Nicolau, amb els anys, seria conegut com Tomeu Penya? Idò sí, efectivament! Aquesta és la primera incursió discogràfica d'un Tomeu Penya adolescent. Els Mallorquins fou el seu primer conjunt, on composà les seves primeres cançons inspirades en els Beatles i on, també, debutà discogràficament amb aquest EP de quatre cançons, enregistrades als estudis Fonal de Palma, l'any '66. Al marge de l'errada ortogràfica del títol ("Holydays"), aquest és un disc curiós i insòlit, perquè ens presenta a un grup debutant amb cançons pròpies, composades pel mateix Tomeu; aleshores, pràcticament tots els grups illencs feien versions, i quan editaven un EP, com a molt hi havia una o dues cançons pròpies"
Es tracta d'un EP titulat "Holydays in Majorca" en què trobem un jove Tomeu Penya, gran amic de Mario al qual ha convidat en moltes ocasions a casa, encara que Mario (tots dos a la foto) no ha pogut anar encara. Mario recorda amb afecte a Tomeu, tot i que fa temps que no es veuen. Després d'Els Mallorquins, Tomeu va formar part de Los Gitanos i després de Harlem amb Joan Bibiloni i del qual parla en la seva cançó "Rock'n'roll els millors anys", també va tocar Tomeu Penya en Expression i Los 5 del Este, abans de llançar-se ja en solitari cantant com el diu "En sa llengua autóctona" amb una carrera brillant en què fins i tot ha gravat un disc en castellà, cosa que li lloem.

Los Javaloyas – Good vibrations

La veritat és que de tant que hem parlat de Los Javaloyas, ara no sabem que dir. , alguna cosa si. Van ser costat de Los Mustang i Los Catinos, els millors grups versioneros de la seva època, grans músics, tots ells multiinstrumentistes. Aquest tema és la seva versió, és clar, del gran èxit de The Beach Boys a Espanya i mig món, es recollia en un EP publicat per EMI-La Voz de Su Amo que incloïa “Quiero que me quieras” de The Spencer Davis Group, “Tal vez” i “Has pasado a la historia”. Va ser un dels discos de Los Javaloyas que millor es van vendre. Deien que Los Javaloyas eren mallorquins i aixó no es cert del tot, Luis Pérez Javaloyas era valencià i va crear el grup a Valencia, però es va establir a les illes i va reestructurar la banda ja amb músics mallorquins com el cantant Serafín Nebot i es pot dir que a partir d’aquell momento van passar a ser un dels millors grups mallorquins. Los Javaloyas són un dels conjunts més veterans d'estat, es van crear l'any 1952. La formació estable va ser Rafael Torres amb l'acordió, guitarra, piano i baix, Serafín Nebot cantant, saxo i clarinet, Tony Cobas a la guitarra, contrabaix i trompeta, Antonio Felany cantant, bateria i trompeta i Luis Pérez Javaloyas que, a més de cantar, tocava la flauta i el piano. Els Javaloyas van actuar molt a l'estranger, sobre tot a Alemanya, a principis dels anys seixanta, dins d’un circuit on també van estar-hi Los Salvajes, The Runnaways, Los Huracanes, Los Atilas i altres. Allà van conèixa i van compartir escenari amb The Beatles, a Hamburg. José Luis Pérez Javaloyas, fundador del grup, va morir a Palma als 79 anys, al setembre de l’any 2007 i fins la seva mort creiem que Los Javaloyas seguien en actiu.  

Zebra – Solo aquí pensando

Eren de l’Illa de Mallorca i en Zebra trobem un joveníssim Joan Bibiloni a la guitarra, un amic dels "Amics d'El Temps Passa" que ens coordina des de el seu facebook Montse Aliaga. La cançó “This is happy song” va ser la cara A de un single publicat per Novola-Zafiro l’any 1972 que va ser la seva presentació musical. En total Zebra només van publicar set singles, un LP i un altre álbum que va quedar inèdit, produït per Jon Anderson dels Yes, però Zebra eren una bona banda que no va tenir continuïtat. Si bé cada un dels seus components va tenir després el seu moment de brillantor, destacant Joan Bibiloni, un dels més grans i millors guitarres dels Païssos Catalans. També estava Miquel Vicens que va tocar amb Mike And The Runaways, al costat del bateria dels Z-66 Manolo Marí, el cantant Anthony Anderson (germà gran de Jon Anderson, líder de Yes), amb un vell amic d'aquest nouvingut a Espanya, David Walmsley (guitarra) que acabaven d'abandonar l'última formació de Los Bravos. Pel grup també va passar el pianista Agustí Fernández, avui un referent en el camp del jazz.

La veritat és que ens hem deixat a molts que no han cabut en els 55 minuts de programa, el genial i recordat Bonet de San Pedro, del que Mario tenia contractada una actuació seva a la sala Chamonix de Reus, però va morir poc abans de vindre, un dels pioners del pop mallorquín, En Mates, Los Oliver’s, Tony Obrador, Los Sixtar, Los 4 de Asís, Los Millonarios, Los Talayots que ja vem escoltar al passat programa, Los Massot, l’home que creiem va gravar un dels primer discos per el segell discogràfic de Palma, Fonal, parlem de Walter Klein Estrada y su Cuarteto i per supossat molts més, A tots aquests músics que van saber lluitar amb mitjans rudimentaris i equips fabricats moltes vegades per ells mateixos, deixant la pell en masses ocasions en aquest llarg i dur camí, a tots ells també volem dedicar el programa d'avui.

I per ara acabarem El Temps Passa… i la música queda, però abans us deixarem la nostra Pin-Up d’aquesta setmana, una xicota que sembla esperar a algú "sentada a la vera del camino" com deia aquella cançó de Roberto Carlos.


Tanquem la paradeta i fotem el camp. Us deixem amb companyia de la xarxa d’emisores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i tothes aquelles que emeten El Temps Passa... i la música queda. Per tant i sense dir res més, fins la propera setmana.

Aqui teniu una foto de Quimet Curull amb Tony amb Grup. Quimet, per si no us adoneu, es el de la dreta.


Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il-lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres

No hay comentarios:

Publicar un comentario