El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

miércoles, 9 de enero de 2013

El Temps Passa programa 10-01-2013

Com que la setmana en que vam gravar aquest programa hem celebrat el Desè aniversari d'Altafulla Ràdio, encara que les fotografies de la festa ja les hem publicat fa setmanes i com que d'alguna manera podem dir que és l'emissora des de la qual ens hem projectat a Catalunya i Balears gràcies a la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya, nosaltres i també Manolo Rivera, el company amb que Mario fa un tercer programa anomenat Troba - Dors, hem estat amb l'emissora i els actes que s'han celebrat, sobretot el menjar ja que tots tres som uns triperos, uns bons vivants. En el dinar es van reunir un munt de gent, amics i amigues que al llarg d'aquests 10 anys han passat per l'emissora dirigida per Albert Jansà, també hem tingut el sopar de Nadal de Ràdio L'Hospitalet de l'Infant, doncs per tor aixó Mario s'ha sentit molt "cansat", és a dir que estava dropo i en el programa de avui que tindrà Música Feta en Català, no hi hauran ni anuncis ni Parrafada. En conseqüència, anem a obrir la paradeta, encenem motors i connectem el turbo, però com això és El Temps Passa... i la música queda a Quimet Curull i al Mario Prades sols els queda l'opció de viatjar en una "Balsa".

Alan y sus Bates – La balsa

Aquest tema va ser el primer èxit d'un grup argentí pioner de l'anomenat Rock Nacional que es deien Los Gatos i estaven liderats per Litto Nebia, res a veure amb Los Gatos Negros catalans que al final de la seva carrera, ja a principis de 1970 van passar a denominar-se Los Gatos. Aquesta versió ens arriba des de Xile i ens la porten el grup Alan y sus Bates que van ser una banda xilena que va sorgir a principis dels 60 encara que no van gravà van fins a mitjans de la dècada. Molts avui en dia els inclouen dins dels grups "garatge" de l'època, tot i que en aquells temps no teníem ni idea que hi hauria una música que es diria "garatge", de fet ells mai van fer servir el fuzz, un pedal típic en els grups en aquesta ona. Les cançons de Alan y sus Bates eren molt més properes al gran públic. Aquest tema l’extraiem d'un LP recopilatori titulat "Rumbo al Go Go" que creiem no consta en la discografia oficial del grup. Van aconseguir bastants èxits en els 60, entre ells “Fue una noche de verano”, "Difícil", "No tengo dinero" i "Recuerdos de verano". El grup va destacar sobre tot pel carisma del seu cantant, Julio Escobar que va néixa l’any 1943 i que se sortia dels clàssics cantants estàtics, movent-se i fent les seves coreografies a l'escenari, la quan cosa agradava i molt al públic, sobre tot al femení. Alan y sus Bates va ser una veritable escola de músics xilens i alguns dels molts que van passar pel grup després formarien part de bandes históriques a Xile com Los Primos, Los Mac's, Los Ecos i Los Beat Combo. En total Alan y sus Bates van gravar quatre LP's i 22 singles per al segell RCA, entre ells un grapat de cançons pròpies.

Los 5 Latinos – Tren de carga

Quimet està content perque aquí te un "O tren", en aquest cas ens el porten Los 5 Latinos, un grup vocal que va arribar des d'Argentina i estaven liderats per Estela Raval (Buenos Aires, 19 de maig de 1929), una dona amb una extraordinària veu, com podreu comprovar escoltant està cançó que os portem avui on li donen un ritme a cabal del swing amb un intent de rock and roll que la veritat, no queda res malament. Per cert, Estela Raval va morir el dimecres 6 de juny, a causa d'un càncer. Los 5 Latinos es van crear el 1957 i eren Estela Raval i el seu marit el trompetista Ricardo Romero, juntament amb Héctor Buonsanti, Mariano Crisiglione i Jorge Francisco Patar, aquest últim reemplaçat el 1960 per Carlos Antimori. L'any 1957 van gravar el seu primer single amb Columbia "Amor joven" i “Abran las ventanas" i el 1958 el seu primer àlbum "Maravilloso! Maravilloso!" on van ser acompanyats per l'orquestra de  Waldo de los Ríos i on es trovaba “Tren de carga” aquesta cançó que estem escoltan que també es va publicar en un EP i que a la vegada, nosaltres os puntxem des de un CD recopilatori titulat “Los Cinco Latinos. Sus Primeros EP's En España (1958-1960)” i ara sona a El Temps Passa... i la música queda. Estela havia cantat amb el grup Las Alondras i en l'orquestra de Raúl Fortunato i el seu marit Ricardo Romero va militar en diverses formacions, entre elles l'orquestra de jazz Los Colegiales. Junts van formar part del grup Los 4 Bemoles del qual van sorgir Los 5 Latinos. L'any 1969 Estela es va llançar com a solista encara que al final van tornar a posar en marxa el grup com Estela Raval i Los 5 Latinos, l'any 1982. El 29 de Juny de 1960 van debutar al Florida Park de Madrid i van fer una gira per Espanya amb The Platters. Per cert i això és curiós, a The Platters del Rio Grande cap avall, se'ls deia Los Plateros.

Ennio Sangiusto – Ese beso

Acompanyat creiem, per l'Orquestra Fallabrino, us portem aquest tema de Ennio Sangiusto (22 de setembre de 1937), un italià que es va establir durant uns quants anys al país, si bé no ens va arribar des d'Itàlia, abans va passar per l'Argentina. Per cert que durant un temps el va acompanyar la Orquestra de Adolfo Ventas, aquí està la nostre dubta. Ennio Sangiusto gravava per Belter i aquesta cançó es trobava en un EP, per variar, on també es  trovaban “El día más largo”, “El ritmo de la Bosanova” i “Cigarrón”. Recordem una actuació de Ennio Sangiusto al Festival de la Canción del Mediterráneo, en la qual al finalitzar, es va agafar les vores inferiors de l'americana i ajupint-se de forma molt femenina, va fer una salutació al respectable entre rialles i murmuris de "Ooooooh!". Per cert que Ennio Sangiusto va posar la seva veu a un dels personatges de la Família Telerín, però no pregunteu qual per que fins a tant no arriba la nostra memòria. Fa uns quants anys el segell barceloní Divucsa va reedità els seus èxits en versió CD. Una curiositat, algunes cançons seves es van incloure en aquells recordats Discos Sorpresa de Fundador dels que ja os hem parlat.  Ennio Sangiusto, com us deiem, va posar la seva veu a un dels personatges de la Familia Telerín a la pel·lícula "El mago de los sueños" i també va incloure una cançó. Tot i tindre els drets dels pèrsonatges Estudios Moro de Madrid, aquesta pel·lícula es va fer a Barcelona, als estudis del català Francisco Macián. Mario creu recordar que un dels dibuixans que hi van trevallar era un company de la colla del carrer Bassegoda, es diu Pedro Sánchez si be en aquella e´poca volia que li diguesin Peter.

The Brisk – Quieres saber un secreto

El grup andalus The Brisk van versionar una vegada més a The Beatles i per partida doble en aquest EP en el que a part d’aquesta cançó que va ser composada per John Lennon quan es va casar amb Cynthia Powell, la seva primera dona i mare de Julian Lennon. Us ho expliquem. A suggeriment de Brian Epstein manager seu i que va ser padrí de Julian Lennon, el fill del matrimoni, la parella van decidir mantenir les seves noces en secret, per aixó John va fer aquesta peça que està signada, com és habitual, pel tàndem Lennon / McCartney i on, amb la seva peculiar ironia deia que ell tenia un secret. Com us deiem, Els Beatles hi eren per partida doble ja que també van incloure la seva versió del “Twist ans shout”, junt a “Para ti” i “Un diablo disfrazado”. Julián Granados, el cantant, va militar abans a Los Angeles Azules i molt més tard en solitari, després d'haver passat per Los Buenos. The Brisk van començar com Los Halògenos i després passarien a The Brisk Boys, per acabar sent The Brisk i van sorgir a Ceuta. Quan van començar eren Julio Rey (baix i veu), José García (bateria), Juan Pozo (guitarra i veu),  Antonio Morales (saxo i òrgan) que no té rés a veure amb Junior i Jesús Zurita (cantant). Quan se'ls va incorporar Julián Granados va començar el seu ascens popular. A finals del 67 Julián Granados abandona el grup The Brisk i fitxen a un cantant de color anomenat Teddy Ruster, amb el qual van gravar un disc molt més proper al soul i que inclouria una versió del "Stone Free" de Jimi Hendrix. Un dels seus membres fundadors, Julio Rey, va morir l’any 2004. Per cert, es diu que durant un temps van tindre com a cantant a Pedro Ruy-Blas.

Los Estudiantes – La Bamba

Los Estudiantes van ser una de les millors bandes del rock and roll pioner que sorgia a Madrid en començar els anys seixanta, una autèntica escola de músics. De fet es van crear al 1959. Van ser un dels primers grups que van fer rock and roll a l’Espanya de la postguerra. Los Estudiantes de fet sorgeixen l’any 1955, arran d'un duet integrat per José Barranco i José Fábregas, que eren estudiants al Col·legi de la Sagrada Família de O'Donell, a Madrid, el primer tocava la guitarra i cantava i el segon la bateria. José Fábregas va ser substituït per José Alberto Gosálvez. L'any 1957, en una festa que organitzava la Facultat de Medicina, es va unir a ells el guitarra Rafael Aracil al qual José Barranco va haver d'ensenyar a tocar ja que tenia una guitarra elèctrica, però no sabia tocar-la. L'estiu de 1958 es van dedicar a fer actuacions gairebé professionals, actuant dos mesos cada nit al Palmerar d'Alacant, cobrant sis-centes pessetes per xou. De tornada a Madrid s'incorpora Adolfo Abril al contrabaix i passen a anomenar-se Los Cuatro Estudiantes. L'any 1959 passen a ser Los Estudiantes després de la incorporació del bateria Fernando Arbex, passant Gonsálvez a tocar el baix. Es va anar Rafael Aracil i va entrar Luis Arbex. També es va incorporar José Luis Palacios a la guitarra. L'any 1959 signen contracte amb Philips i graven el seu primer EP, amb "Ready Teddy", "La bamba", "Woo-Hoo" i "Me enamoré de un ángel", aquestes dues últimes eren instrumentals. “La bamba que estem escoltan ara a El Temps Passa... i la música queda, va ser el gran èxit de Richie Valens, de veritable nom Ricardo Valenzuela, però es tractava d’una adaptació d’un tema clàsic del folklore mexicà. Van gravar en total tres EP’s, l’ultim al 1964. Per Los Estudiantes van passar un munt de músics, entre ells Luis Sartorious, Manolo Fernández que va ser l'organista de Los Bravos i altres.
Una de les formacions de Los Estudiantes

Bruno Lomas – Ven sin temor

Havia estat component del grup valencià Los Milos i un bon dia, Emilio Baldoví Menéndez els va deixà i marxà a França on el van convertir en Bruno Lomas. Quan va tornar es va rebotar amb els seus companys de Los Milos, llavors ja Los Top-Son i va crear Las Estrellas de Fuego i al poc temps va començar en solitari l’any 1966, si bé primer es va fer acompanyar per Los Rockeros durant uns anys. Va ser un dels nostres millors cantants rockers en els 60 i a mitjans dels 70 es va retirar. Es clar que abans va fer dues pel·lícules. Bruno Lomas va néixa a Xàtiva el 14 de juny de 1940. Va ser el primer artista espanyol de la seva época que va gravar un LP en directe. Quan finalitzaven els 80 el cuquet que li rosegava per dins i una oferta d'EMI li van fer replantejar-se la seva retirada i Bruno Lomas va decidir tornar a gravar i als escenaris. Es trobava en plena forma i va voler tornar pels seus fueros. Va marxar a Madrid i va signar contracte amb la casa de discos, traurien primer una recopilació dels seus vells èxits i prepararien temes nous per al següent treball que sortiria entre sis mesos i un any després. Tots aquells plans de futur de Bruno Lomas es van truncar a la carretera quan, conduint un Mercedes 250, va tenir un accident de trànsit prop de la Pobla de Farnals, el 17 d'agost de 1990. EMI publicar el doble LP amb el títol "Bruno Lomas 1940-1990", avui un disc per al record. Bruno Lomas era un aficionat a les armes i sempre va dedicar cançons a la Guàrdia Civil i aixó li va implicar algun problema i va arribar a rebre amenaces d'ETA, però també era un conductor esbuxarrat, amant de la velocitat i li agradava conduir els seus cotxes, sempre potents, a tot el que donaven de si. Això li va passar factura a Bruno Lomas i va pagar amb la seva vida quedant avui com una gran veu en el record de la nostra història musical. Aquesta cançó que escoltem ara es trobava a un single de 1972 i es una versió del “How do you do” que era dels Mouth and MacNeil & The Windows, però va tornar a ser versionada no fa massas anys pel grup també valencià Seguridad Social.
Les dues pel·lículas que va fer Bruno Lomas

Los Brincos – Vive la realidad

La cançó va ser cara A d’un dels últims singles de Los Brincos abans de desfer-se. Ja us vam comentar que també Los Brincos, amb tot el seu esperit patri i les seves capes madrilenyas, van patir en carn pròpia o millor dit, en un dels seus discos, els rigors d'aquella censura desmesurada i en la majoria de les vegades exageradament ridícula, de la època. L'últim àlbum de Los Brincos, abans de reconvertir-se en Barrabàs, es va titular "Mundo, demonio y carne" i per ell van passar les agudes tisores del censor. La víctima va ser la portada, en què els cinc Brincos hi apareixian nus, però al blog us posem les dues portades i veureu que la foto només els mostra de panxa cap amunt, però així i tot el disc va ser obligat en la seva edició espanyola a sortir amb una altra caràtula. Ells van col·locar la imatge d'un cervell putrefacte, en clara al·legoria a aquells censors de obnubilat cervell. En aquest disc, com us dèiem l'últim que van treure, Los Brincos són cinc: Fernando Arbex ja líder indiscutible i compositor a part de batería, al costat de Manolo González (baix), els germans Ricky i Miguel Morales (guitarres) i el teclista Óscar Lazprilla, ex-membre de Los Ampex i Time Machine. Fernando va insistir en treure una versió per al mercat estranger en anglès i titulant-se "World, Devil & Body" que la realitat és que no va funcionar a nivell comercial, possiblement perquè va ser un disc molt més enfocat al rock progressiu, amb tocs de pop, això si. Però va ser el pas decisiu perquè després d’Alacrán sorgís Barrabàs.

Los Gritos – Yo en mi casa y ella en el bar

La banda liderada per Manolo Galván, Los Gritos, van guanyar conjuntament amb Julio Iglesias, autor de la cançó, el Festival de Benidorm del 68 amb "La vida sigue igual", però aquest tema l'escoltarem en un altre programa, no sabem ara si posarem la versió del seu autor o la de Los Gritos, ja ho veurem. Nosaltres ara us portem aquesta bona cançó de Los Gritos, que van gravar en un single l’any 1970 i en la què a ritme de soul ens expliquen els problemes que es tenen amb una núvia hippy quan resulta que et trobes amb que has invertit els papers i esteu "Yo en mi casa y ella en el bar", per cert, es una peça que ja havien gravat feia un  temps el grup argentí Los Náufragos i també Los Pulpos. Los Gritos van gravar per Belter i eren tres andalusos Francisco Doblas (guitarra), José Serra (guitarra) i José Ramón Muñoz (bateria) al costat del seu cantant i líder, l'alacantí Manolo Galván. A principis dels 70 es van convertir a La Zarzamora i després d'un sol disc, Manolo Galván es llança en solitari per finalment i desenganyat dels mitjans de comunicació, les discogràfiques i la censura espanyola, va marxar a Argentina on va tenir una brillant carrera, retirant-se fa un parell o tres d'anys.

La Música que es Feia en Català

The Bonds – Ahir

The Bonds eren quatre nois que van adoptar aquest nom amb dues connotacions la del 007 i la catalanització de Los Buenos, grup madrileny amb el que no tenien res a veure. La cançó pertanyia a un EP publicat pel segell Concentric on la peça estrella va ser la versió en català del "Quina colla més original" i “Satisfacció” mític tema dels Stones. També estava el "Wooly Bully" que era la versió del clàsic dels nort-americans Sam The Sham & Pharaohs. Os vem prometre que escoltarien aquesta cançó i aquí la teniu, es tracte d’"Ahir" la versió del “Yesterday” dels Beatles que si bé està firmada per el tàndem Lennon / McCartney, va ser composada solsament per Paul. L’adaptació al català de la lletra va ser de Ramón Font i Camarasa (a la foto). Creiem que a part d’aquest EP The Bonds no van gravar res més. Val a dir que la versió dels The Bonds es bona, però es clar que aquesta peça porta poca instrumentacióm, de fet ja ho diem sempre quan parlem de Concentric, un bon segell que va fer molt per la música en català, però la linea de producció que seguien: Concentric-Espinas Ah! Ho hem dit en moltes ocasions, José María Espinas creia en els cantautors i quan després de deixà Edigsa va fundar Concentric, els grups que van gravar allà sonaven a cantautor i els baixos i bateries quedaven empastades de manera que o no lluïen o semblava que s'havien anat de vacances. Tot això sense oblidar que el director artístic del segell era Francesc Burrull un gran músic i profesional que suposem no va estar mai massa d'acord amb aquestes produccions, es clar que Qui paga mana tu!
Lennon i McCartney van ser els autors oficials de la cançó
que tan sols va ser escrita per Paul

Els Dracs – Comprensió

Ara us portem una bona versió d’un éxito dels britànics The Animals, en aquesta ocasió per Els Dracs i cantada en català, quan ja gravaven per al segell Concentric. El conjunt català Els Dracs van gravar i molt en castellà, mitjansan el segell Discos Alma, un subsegell de Vergara, abans de fitxar per Concentric i gravar en llengua vernacla diversos EP 's, entre ells el més venut del segell Concentric i en el què es trobava la seva versió de "La casa del sol naixent", també dels Animals. Un altre dels bons discos del segell es aquest del que os hem tret aquesta cançó. Els Dracs van ser al costat de Els Tres Tambors els millors grups de pop-rock en català de l'època. El sextet, liderat pel cantant Jordi Carreras, va treballar des de l'any 1964 fins al 1971 i van gravar un grapat d’EP 's, si bé els que van gravar en castellà els firmaven com Los Dracs. Els Dracs eren Jordi Carreras, al costat de Miguel Olivé, Vicente Carós, Faustino García, Manuel Cordero i Alfredo Pla. L’any 1966 van ser el primer conjunt de rock que va actuar al Palau de la Música Catalana, a Barcelona. Després de desfer-se nosaltres els vam perdre la pista, però hem sabut que el bateria Vicenç Carós havia mort l’any 2010 als 63 anys d'edat. Per cert, el 1981 el segell Edigsa va publicar un LP recopilatori titulat "La casa del sol naixent" que recollia les cançons dels seus tres discos amb Concentric. En aquest EP i a part del “Comprensió”, trobavem “La nit”, “El joc de l’amor” i la seva versión del tema de The Yardbirds “Un cor fet d’amor” que per cert, en la versió original s'ha fet servir a la banda sonora del film "London-Boulevard", una pel·lícula estrenada aquest any 2012.

Els Stop – No tornaré a plorar
Aquest tema ja havia estat interpretat per Els Stop en castellà i es va recollir en diversos dels seus discos ja que ells o en aquest cas la casa de discos, aprofitaven les cançons al màxim, però ara us la portem en català. La veritat és que també el va gravar Lita Torelló, entre altres, però de totes les versions de la cançó, possiblement la millor és la de Cristina al costat de Los Stop, tot i que aquest disc en català creiem que va ser l'últim ja que Cristina va deixar el grup i va liderar Cristina y Los Tops, per després seguir en solitari. Mario la coneix bé, a ella i a un cosí seu, company de treball a  Telefónica, el "Boro". Cristina (a la foto feta per Mario Prades) va néixa a Barcelona el 19 de setembre de 1943. L’any 1966 sorgeixen Los Stop que primer es van dir Donald Duck. Les seves cançons més populars van ser "El turista 1.999.999" amb la que van participar en un Festival de Mallorca i "Tres cosas: salud, dinero y amor". Gravaven per al segell Belter i aquest disc és de l’any 1966. Los Stop eren, a més de Cristina que es deie Mari Carmen Arévalo, Juan Comellas, José María Serra (que en els 80 va ser representant artístic de Lucky Guri i Núria Feliu, entre altres artístes i amic de Mario), Fernando Cubedo i Andrés Gallego.

Els 5 Xics – La otra tarde

Els 5 Chics van ser una bona banda valenciana creada al barri del Cabañal i que va estar en actiu dels anys 1965 a 1983. Sempre van gravar en castellà, però un dia es van despenjar amb una gran versió del "Quan un home vol a una dona" cantada en valencià i que va ser el gran èxit en la carrera del cantant de color nord-americà Percy Sledge. Els 5 Chics van gravar moltes cançons, pero aquesta que os portem ara “La otra tarde”, va ser el seu gran èxit. Entre els components de Els 5 Xics, encara que no sabem si va intervenir en aquest enregistrament, destaca el cantautor i guitarra Remigi Palmero que és de Castelló, al costat del bateria Ramón Asensio, el cantant  José Luis Ballester, José Llusar que també va actuar com a productor, Antonio Riza a la guitarra i Vicente Gay al baix i saxos, a més del organista Bernardo Adam Ferrero. Van ser declarats "El Mejor Grupo Valenciano de su Época". Van gravar amb diferents segells: Session, Regal, Unic, Ekipo, Dipolo i Val-disc. En algunes gravacions consten com Els 5 Xics en altres com Els 5 Chics. De fet cinc ho van ser solsament al principi, van arribar a contabilitçarse fins a 7 músics. El segell Rama Lama Music va treure un doble CD amb totes les seves gravacions, és molt interessant i us el recomanem.

Los Ángeles Negros – Murio la flor

En algunes ocasions us hem parlat de la novieta que Mario tenia a Mèxic, es deia Magnòlia Santiago. Ella li feia arrivar discos editats al seu país i que molt d’ells mai s’havien publicat a Espanya. En una ocasió Mario va rebre un paquet des del país dels mariachis amb diversos singles. Un d'ells venia sense caràtula, només amb la funda promocional i li va cridar l'atenció quan va veure que el grup era Los Ángeles Negros, clar que quan els va escoltar, Mario es va immediatament adonar que eren uns altres Ángeles Negros, no els espanyols que li sembla recordar eren valencians. Curiosament i en indagar, ens adonem que tampoc és un grup mexicà, Los Ángeles Negros que escoltem i ens arriven a ritme de boleret, ara eren de San Carlos, a Xile. La banda la va fundar Mario Gutiérrez i un dels seus elements importants va ser el cantant Óscar Germain de la Fuente Maureira, però pel grup han passat bons músics al llarg dels anys. Aquest single va ser editat per EMI Odeon l'any 1969 i conté les cançons més conegudes d'aquest grup a cavall del pop i el bolero, "Y Volveré" i aquesta que escoltem ara a El Temps Passa... i la música queda que es titula "Murió la flor" i era una composició de Germain de la Fuente i Nano Concha, ambdues cançons es van extreure del seu segon àlbum. A principi dels setanta Los Ángeles Negros es van assentar a Mèxic i actualment hi ha tres formacions musicals que treballen amb aquest nom. Creiem que dels membres originals només segueix Germain de la Fuente.

Los Catinos – Ayer cuando era joven

Un dels grans grups versioneros surgits a Barcelona van ser Los Catinos, al costat dels Mustang els més destacats de la seva època. Inicialment es van nomenar Los Ticanos, però va haver-hi una escisión i van surgir dos grups, un dels quals es va dir Los Catinos. Van començar l’any 1963 i es van desfer deu anys més tard. Els seus components eren Manolo Vehi Méndez (veu), José Antonio Muñoz Fortes (baix), Jordi Cases Valls (teclats)que va ser substituït posteriorment per Manuel de los Ojos Prieto, Marcelo Pinilla Marín (guitarra) i Fernando Luna Figueres (bateria). Entre 1963 i 1966 van gravar per Vergara, passant a Belter el 1967 i fins a 1973 en què van desfer-se, tot i que des de fa uns quants anys Los Catinos han tornat als escenaris. L’any 1991 van tornar a gravar un disc "Cançons Romàntiques" i segueixen actius, actuant des de fa gairebé 20 anys periòdicament a la sala Tango de Barcelona, però si voleu anar-hi, truqueu abans, per si de cas ja que no actúen a diari. Aquesta cançó que escoltem ara va ser un dels èxits del crooner americà Andy Williams, però es tractava d’una composició del francés Charles Aznavour que també la va gravar. Es va editar a la cara B d’un single que va treure Belter amb “Chica tengo noticias para ti” a l’altre cara, una gran cançó del grup de Nova York Mardi Grass que mai va arrivar a editar-se a Espanya. Mario te la versió mexicana que li va fer arrivar la seva novieta del pais dels mariachis, de la que us parlavem abans i es deia Magnolia Santiago Martínez, la veritat es que des de finals dels seixanta tots dos és van perdre la pista i mai va saber rés més d’ella que estava relacionada amb el grupo de rock mexicà La Revolución de Emiliano Zapata.

Charles Aznavour – Venecia sin tí

Aquesta cançó té per Mario un caire especial per que va ballar-la en públic la primera vegada que va "arrambà l'api", repetim, en pùblic. La cosa va passar al Casino de l'Hospitalet, a Santa Eulalia, on anaven a ballar amb la colla del carrer Bassegoda que deu ni do quins pintas tot ells. Era una sala a l'aire lliure a l'estiu, on es ballava amb petites orquestres. El cantant i compositor Charles Aznavour és un dels grans de la cançó a França. Va néixa a París, el 22 de maig de 1924 i el seu nom real és... Atenció nois, noies, a seure primer, perqué el seu nom es Shahnourh Varinag Aznavourian i és que era d'origen armeni. Quan Charles Aznavour va començar va ser recolzat per la cantant Editt Piaff, ja sabeu el que això significa que el va col·locar bé, però primer s'el va passar per la pedra. Això si, ella va gravar algunes de les seves cançons. De fet Editt Piaff tenia veritables problemas, necesitava sentirse estimada i comprava l’amor. Charles Azanavour també ha fet cinema, però aquest tema que escoltem ara a El Temps Passa... i la música queda, és un dels seus grans clàssics i s'inclou en gairebé tots els seus discos recopilatoris d’èxits.

Andrés DoBarro – Teño saudade

A més a més del famós "O tren" que al Quimet l'encén cada vegada que l'escoltem a El Temps Passa... i la música queda, el cantant gallec Andrés DoBarro va gravar un munt de cançons tant en castellà com en la seva llengua gallega. Dins d'aquest grapat de cançons sempre hem jutjat que aquesta balada, tot un "peaso cansión", és una de les millors composicions que va gravar Andrés DoBarro. Es va incloure en el seu àlbum "Me llamo Andrés Lapique Dobarro", el seu primer disc i va publicar-se l'any 1970 íntegrament cantat en gallec, en el qual també s'incloïa el "O tren" i "San Antón". La lletra de "Teno saudade" era de l'escriptor gallec Xavier Alcalá i la música era del propi Andrés DoBarro. L'àlbum es va vendre molt bé, sobretot gràcies al single "O tren" que es va publicar el 3 de novembre de 1969 i va ser el primer tema en gallec que va aconseguir ser número 1 en vendes a l'estat espanyol, una cosa que creiem que no s'ha tornat a repetir. En els seus enregistraments i directes l'acompanyava el grup Los Sprinters, liderats per Manuel Varela al qual es coneixia com "O Tranquilo" i amb ells va participar en la pel·lícula "En la red de mi canción" que va protagonitzar al costat de Concha Velasco i en la qual si bé la veu en les cançons era la d'Andrés DoBarro, va ser doblat per un actor de veu ja que el seu fort i tancat accent gallec no va ser del gust de la productora cinematogràfica. El seu tercer disc, editat l'any 1974 va ser el començament del declivi. L'any 1976 Andrés DoBarro desapareix de l'escena musical espanyola i es trasllada a Mèxic, tenint molts problemes amb les drogues i l'alcohol que finalment li van provocar una cirrosi hepàtica. L'any 1984 va tornar a Espanya i finalment va morir el 22 de desembre de 1989, pacticament en el oblid. El segell Ramalama va publicar l'any 2003 un doble CD amb tots els èxits de Andrés DoBarro i que es va titular “Todas sus Grabaciones en RCA 1969-1972”.

Pic Nic – Negra estrella

Era la cara B del "Cállate niña" publicat per Hispavox l'any 1967 i es tractava d'una versió d'un tema interpretat per Peter, Paul & Mary. Aquest single va ser reeditat l’any 1968 amb els dos temes cantats en anglès i per al mercat internacional. Pic Nic té l'origen en el Vytas Brenner Quartet, amb els germans veneçolans Vytas i Haakon Brenner, guitarrista i baixista, respectivament, el pianista i bateria Jordi Sabatés i el guitarra Toti Soler, als quals es va incorporar com a cantant Jeanette. Canvien el seu nom a Brenner's Folk i editen un EP amb Edigsa, cantat en català. Quan Vytas i Haakon Brenner tornen a Veneçuela són substituïts per Isidor de Montaberry al baix i el mexicà Al Cárdenas a la guitarra i es converteixen en Pic Nic. El grup Pic Nic van ser descoberts per el locutor de ràdio Rafael Túria que els va posar en contacte amb Hispavox i va aconseguir que gravessin aquest tema que els va llançà a l'èxit. Van treure diversos singles, però Rafael que també es va convertir en el seu manager, es va trobar amb un problema seriós. Els cridaven per contractar actuacions, però no tenien repertori, tot just les cançons dels seus tres o quatre singles i a sobre Jeanette i Toti Soler, si Toti, el gran guitarrista català que avui va de purista i renega de la seva etapa Pic-Nic, al costat del resta dels membres del grup: Isidoro de Montaberry al baix, el mexicà Al Cárdenas a la guitarra rítmica i el pianista i bateria Jordi Sabatés, no volien fer versions. Això va provocar que finalment el grup es desfés i Jannette comencés en solitari. Per cert que el gran guitarrista Toti Soler, mai vol parlar de la seva etapa Pic Nic, és com si per a ell no existís, el que ens indueix a pensar que per a ell existeix i molt. No entenem que ningú vulgui renegar dels seus orígens. Per cert que Toti Soler, Jordi Sabatés i Isidoro de Montaberry van formar part del grup Om on també va militar el guitarra nord americà Taj Mahal.

Tancarem El Temps Passa… i la música queda, però abans de anar-nos amb bon vent i barca nova, us deixarem la nostra Pin-Up d’aquesta setmana que sembla tenir un petit problema amb el rec del jardinet i no vol mullar-se.


Us quedeu amb la bona companyia de la de la xarxa d’emisores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles que emeten El Temps Passa... i la música queda. Nosaltres tornarem la propera setmana.

Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il-lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres

No hay comentarios:

Publicar un comentario