Als anys seixanta la joventut va haver d'enginyar-se per
poder-se divertir gastant el menys possible que les economies a la postguerra
no estaven pròsperes, es a dir, més o menys com ara, si no és que estem pitjor i és que
nosaltres ho hem dit en diverses ocasions "Contra Franco vivíem
millor". Per tot això van sorgir els recordats i mítics
"guateques", aquelles festes particulars en garatges, rebotigues,
trasters de bars, fins i tot en ocasions en corrals de gallines. Es celebraven
els diumenges a la tarda i és que les nenes havien d'estar a casa entre les nou
i les deu de la nit i alguns nens també. Es ballava mogut, però també es
ballaven "lents", moment en què podies aprofitar per intentar
"apropar-te" a la noia, si ella es deixava, perquè algunes tenien uns
braços molt controladors. El Rei dels guateques va ser indiscutiblement
Salvatore Adamo, les seves cançons eren ideals per arrambar, bé, per
intentar-ho. Per tant i des de Altafulla Ràdio i per La Xarxa de
Comunicació Local i totes aquelles emissores que emeten el programa,
recordant els guateques i els seu Rei, en posem en marxa a El Temps Passa... i
la música queda. Nosaltres som Quimet Curull i Mario Prades i començarem dient
alló de
Obrim la
Paradeta
Adamo – Inch Allah
Obrim El Temps Passa… i la música queda amb Adamo, però no
us anem a portar l'Adamo romàntic i tendre al que estem acostumats tots i totes, us hem seleccionat aquest tema en el qual se'ns presenta un Adamo
reivindicatiu i amb una lletra dura que tracta un tema tràgicament molt de moda
en aquells anys i que segueix igual de candent, el conflicte àrab-israelià,
això si, embolicat en una història d'amor. Creiem recordar que la cançó va ser
censurada i prohibida en alguns països àrabs. No va ser una de les seves
principals cançó, però va sonar bastant en les emissores de ràdio. Us
l'extraiem d'un EP editat per EMI-La Voz de su Amo l’any 1967, amb quatre temes
en espanyol i més d'aquesta peça es van incloure “Nuestra novela”, “Yo te
ofrezco” i “Muy juntos”. La veritat és que Adamo va gravar pràcticament tots
els seus èxits dels seixanta en castellà, però també ho va fer en francès,
italià, anglès i creiem recordar que en alemany. Molts deien que Adamo era
francès, però no era cert, tampoc era belga, con deien altres, Adamo havia
nascut a Comiso, a l’illa de Sicília, a Itàlia, l’1 de noviembre de 1943, però
els seus pares van emigrar a Bèlgica per guanyar-se la vida. Le veritat es que
las fans d'Adamo el van odiar quan l’any 1969, creiem que va ser, és va casar
amb la seva secretaria i presidenta del Club de Fans, una noia més aviat
lletjeta, segons es deia, nosaltres la veritat es que no recordem cap foto
seva, bé Quimet diu que si la recorda i veritablement era poc agraciada. El que
les fans no sabien o no havien volgut assabentar-se és que es tractava de la
seva eterna núvia, amb la qual Adamo va començar a sortir sent gairebé uns nens
i devien haver-lo admirat per aixó, ja que la glòria i el triomf no el va
divinitzar fins al punt de buscar-se una Miss Món d'aquestes de "toma pan
y moja" que et treuen la pasta i després d'aconseguir fama es divorcien
amb les butxaques plenes, com sol passar en tantes ocasions. Tot dos encara
segueixen junts, si bé Adamo ha dit en moltes ocasions que es degut a la
paciència que ella ha demostrat sempre al aguantar-lo. Adamo va ser el Rei dels
Guateques i les Festes Particulars, un cantant i compositor que tantes i tantes
cançons romàntiques va gravar. A primer cop d'ull podem esmentar-vos, a més
d'aquesta, "Un mechón de tu cabello", "En bandolera", “Tu
nombre”, "La noche", "Ella", "Cae la nieve",
"Mis manos en tu cintura", "Quiero", "Era una Linda
Flor" i tantes altres que anaven molt bé en aquelles festes particular per
poguer tindre la noia molt més a prop, “ben agarraeta”.
Los Hermanos Rigual – Cuando calienta el sol
La temporada passada vam escoltar aquesta cançó en una bona
versió que van realitzar els Golden Quarter i vam rebre
un correu demanant que poséssim la versió "original" a càrrec del
grup mexicà Los Hermanos Rigual, clar que els Hermanos Rigual no eren mexicans,
eren cubans establerts a Mèxic, on com tants i tants, es van autoexiliar amb
l'arribada de la Revolució
encapçalada pels germans Castro. És clar que "Cuando calienta el sol"
l'havien gravat i portat a l'èxit a Europa Los Marcellos Ferial, un grup italià
que també la van gravar en castellà i tot i que va funcionar en diversos
països, a Espanya la que va escoltar-se va ser la dels Hermanos Rigual, un
tercet integrat per Pedro Rigual que va néixer el 29 juny 1918, Carlos nascut el 4 de novembre de 1920 i que va morir l'any 1994 i Mario nascut el 19 de
novembre de 1922, tots ells eren de Guantánamo. La veritat és que la cançó té
la seva polèmica sobre qui és el veritable autor, algunes erudits diuen que tot i
que consta en molts llocs com composada pels Hermanos Rigual, no és així, ja
que "Cuando calienta el sol", segons diverses fonts, especialment
nicaragüencs, es titulava originalment "Cuando calienta el sol en
Masachapa" i havia estat composta per Rafael Gastón Pérez el qual es diu
que va vendre els seus drets per molt poca pela als Hermanos Rigual que van
canviar el "Masachapa" per "aquí en la playa" per evitar
que s'identifiqués amb el seu veritable autor.
Georgie Dann – Mientras
Molt abans d'esdevenir un dels Reis dels nyaps estiuencs, Georgie
Dann era un cantant de pop melòdic amb relativa fama al seu país. Quan a
principis dels seixanta va arribar a Espanya i va participar en un munt de
festivals i finalment es va establir a Espanya, actualment creiem que resideix
a Madrid, però quan es va assentar definitivament al nostre país, a poc a poc
la seva carrera va anar prenent un gir cada vegada més hortera que va
desembocar en "El casatchok", “El Bimbó”, “La Barbacoa”, “El Africano”,
“El Pijama” i tants altres hits efímers d'estiu. Nosaltres ara us portem aquest
tema amb el qual va participar en el VI Festival de la Cançó de la Mediterrània que es
feia a Barcelona i que es va publicar en un EP editat per La Voz del seu Amo que també va
incloure "Muchacha a la medida", "Tout ce que tou sais" que
es va clasificar en sexta posició al Festival i "La fi de notre
amour". Georgie Dann va néixer a París el 14 de gener de 1941 i més de
cantar toca també el clarinet, saxo i acordió. Ell i Tony Ronald van ser els
primers que van incloure equips de llums i go gos en els seus espectacles. De
fet Georgie Dann es va casar amb una de les seves ballarines anomenada Emy que
era catalana, tenen tres fills i dos d'ells formen el duet Calle París.
José Guardiola – Oro negro
El nostre gran crooner va versionar aquesta cançó en un EP
editat l'any 1961 per La Voz
de su Amo en què el tema estrella va ser "Exodus", però també es van
incloure "Rockin' little Angel" i "Nous, els amoureux". La
veritat és que contemplant la fotografia de la caràtula ens adonem que es van
passar amb el maquillatge i van aconseguir una imatge de José Guardiola en pla
"dolent de la pel·lícula". José Guardiola era un bon amic, un gran
cantant i a més a més, un gran professional que va saber mantenir una posició
de prestigi tot i que els anys i les modes el van allunyar de les llistes
d'èxits, però les seves cançons es continuen escoltant i el que ningú deixa de
reconèixer és la seva tenacitat i qualitat vocal que va saber mantenir i
demostrar fins i tot en les seves últimes actuacions. En El Temps Passa… i la
música queda avui escoltarem i recordarem a José Guardiola, de nom complet José
Guardiola Díaz de Rada, nascut a Barcelona el 22 d'octubre de 1930. Va cantar
en castellà, però també ho va fer i molt en la seva llengua natal, el català,
signant en aquests enregistraments com Josep Guardiola, el nostre estimat Pepe
Hucha, com se'l coneixia familiarment. L'hi agradave el futbol i era un fervent
seguidor del L'Espanyol, club del que ell va fer i cantar l'himne. L'any 1963
Josep Guardiola ens va representar al Festival d'Eurovisió, encara que només va aconseguir el dotzè lloc, interpretant la cançó "Algo prodigioso". És
clar que tots sabem que Eurovisió és un festival més polític que artístic. A
mitjans dels seixanta i amb l'arribada del pop i els conjunts moderns José
Guardiola va anar perdent part de la seva immensa força de convocatòria de
masses. És clar que la discogràfica i per mantenir els seus fans més joves va
fer que s'ha afaités el seu bigoti característic per tal d'aparentar una
joventut adolescent que Josep Guardiola ja no tenia. El 9 d'abril del passat
2012, José Guardiola va abandonar aquest món per la porta de servei, com sols
passar amb aquest que despres de ser tan grans, han anan quedat relegats a un
oblit per part del públic manipulat per les multinacionals del disc i les
emisores de ràdio-fórmula. José Guardiola comptava 81 anys d'edat, però les
seves cançons seguiran mantenint viu el seu record entre nosaltres i tots
aquells que l'admiràvem i volien.
Los Pájaros Locos – Tom Pillibi
Encara que sempre es va dir que el rock and roll a Espanya
sorgeix des de Madrid amb grups com Los Estudiantes o a València amb Los Milos,
tots ells van començar a gravar l'any 1960, però a Catalunya Los Pájaros Locos
traurien el seu primer disc al maig de 1959, quan encara es deien Conjunto
Woody Walter. Ja al 1960 publicarien el seu primer disc com Los Pájaros Locos,
després d'haver guanyat el Concurs Nacional de Conjunts Musicals Universitaris.
Es tractava d'un EP titulat "1" en el qual la cançó estrella va ser
aquesta que us hem seleccionat per escoltar ara a El Temps Passa... i la música
queda. El tema interpretat per la cantant francesa Jacqueline Boyer havia
guanyat al març d'aquell mateix any el Festival de la Cançó d'Eurovisió i va ser
el primer gran èxit a Espanya de Torrebruno. En l'EP també es van incloure
"La gata sobre el tejado de zinc" tema de la banda sonora de la
pel·lícula de Richard Brooks, "Why" un hit de Dion & The Belmonts
i "Tintarella di luna", tot un clàssic italià. Ens interpreten el
tema en francès, de fet en el disc hi ha cançons cantades en aquest idioma, en
anglès i italià, però no canten cap en espanyol. Los Pájaros Locos són una de
les millors bandes sorgides a principis dels 60 i eren catalans, de la Costa Brava, Van
publicar en total 18 discos, entre EP's i singles, l'últim es va editar l’any
1967, també van treure un àlbum, encara que aquest es va treure ja a l’any 2008
i era un recopilatori. Els germans Salvador (guitarra) i Antonio Mayolas (acordió, vibràfon i òrgan)
eren de Premià de Mar i en el 57 els van regalar una de les primeres guitarres
elèctriques que es veien al país. Ells també es van contruïr el seu primer Eco
i es que en aquelles èpoques teníes que ser “un manitas”. Allà sorgeixen Los
Pájaros Locos, quan se'ls uneixen José Cañada (piano), Piero Carando (baix i
cantant) que despres s’incorporaria a Los Gatos Negros i Lucho Guerrero
(bateria). Per cert que Los Pájaros Locos, Los Ticanos que despres es
convertirien en Los Catinos i els Golden Quarter, van ser els primers conjunts
catalans que van actuar a les matinals del Price de Madrid. Los Pajaros Locos van fer
servir al llerg de la seva carrera el logo del dibuix del Woody, molts anys abans de que ho fes
Loquillo.
Kinita – Do Re Mi
Kinita va ser una de les noies Ye-Yé que semblaba tindre un
brillant futur en els 60 i va sorgir a Madrid. Possiblement fos la parella del
Quinito, aquell ninot que anunciava la Quina San Climente i que donava "unes ganes
de comerrrrr" o no, la veitat es que la Quina als nenes de l’època ens permitía agafar
unes trompes d’órdago. Tot això és broma, però Kinita amb la seva veu i la seva
desimboltura van fer que els seus discos funcionessin bé, però com sol passar
amb les veus femenines, la seva carrera va ser efímera. Aquest tema es trobava
en el seu primer EP editat per Philips l’any 1965. En total Kinita va publicar 5 EP's,
l’ultim al 1969, tots amb el mateix segell i l'últim l'any 1969. En aquest
primer disc del que us treiem la cançó que sona ara a El Temps Passa… i la música
queda, també es recollien els temes "Ya te Tengo”, “El Cochecito” i “Sacré
Charlomagne". Els seus pentinats cardats en excés li van valer el sobrenom
de La Princesa
de la Laca,
segons hem llegit per internet, la veritat es que nosaltres casi ni la recordem.
Per cert, en el seu últim disc va incloure la cançó “El Yo-Yó Ye-Yé” que
explicava com fer funcionar aquest estris que va tornar a possar-se de moda a
finals dels seixanta
Joe & The Jaguars – Memphis
Joe & The Jaguars ens porten ara una versió del
"Memphis Tennessee" de Chuck Berry, encara que ells li donen un aire
tan personal i dins de la surf music que costa identificar-la i ens hem de
remetre als títols de crèdit. Joe & The Jaguars va ser un grup sorgit a
Espanya, però tot ells eren soldats nord-americans, fent la seva mili a la base
de Torrejón i que van gravar un EP pel
seu compte aquí al país del que us hem extret aquesta cançó. De fet en el
programa ja hem escoltat coses seves. En aquest EP publicat per Hispavox l’any
1964, també es van incloure “Si yo tuviera un martillo”, “Kansas City” i “La
hora”. A Karina l'acompanyaven habitualment Los Continentales o Los Pekenikes,
però quan ells també ho van fer i quean intervenen Joe & The Jaguars la cosa
varia i Karina sona molt més agressiva, encara que la veu karinera segueix sent
la mateixa, és clar. Joe & The Jaguars estaven liderats per Joe Bennet,
genial guitarra solista i músic ja experimentat que tocava en el grup de
rockabilly dels Estats Units The Sparkletones quan va ser cridat a files.
Curiosament van ser fitxats per Hispavox quan la casa de discos es va
assabentar que el cantant Dion De Muti que havia estat el líder de Dion &
The Belmonts (a la foto dels disc es el del mig) abans de començar en solitari i havia vingut a Espanya per fer una
televisió, havie anat a la base americana per saludar el seu amic Joe Bennet i
al informar-se es van assabentar també que aquest cantava, tocava la guitarra i
tenia un grup que es deia Joe & The Jaguars. Per tant… Fitxats. Si és que
no perden pistonada.
Kroner’s Dúo – O sole mio
Recordant a Tony Ronald que ens va deixar el mes de març
passat, ara us portem el seu primer duet i aquesta versió d’un clàsic italià
que fins i tot van gravar, en anglés aixó si, Elvis Presley i Dusty
Springfield, La cançó us la treiem d’un EP publicat l’any 1961 per EMI La Voz de su Amo i en el que el
tema estrella va ser la versió de “Amapola” i també es van incloure “Blue
guitar” i “Banjo Boy”. Tony Ronald va gravar primer en solitari, però després
va crear el Kroner’s Dúo amb el basc José Luis Bolívar, si be creiem que sols
van gravar dos o tres EP’s, aquest es l’últim. Segons hem esbrinat per la xarxa, la
mort de José Luis va significà la fi del duet. Més tard l’holandes formaria
Tony & Charlie i finalment es va llençar ja definitivament en solitario, si
bé abans va crear Tony Ronald y sus Kroner's, recuperant el nom del duet que de
fet era el cognom de la seva mare. Tony Ronald, productor, compositor, guitarra
i cantant de veritable nom Siegfried Andre den Boer Kramer, nascut el 27 d’octubre de 1944 i que
ens va deixar el 3 de març d’aquest any, a l'Hospitalet de Llobregat, tenia 72
anys d'edat i pràcticament tota la seva vida podem dir que la va passar aquí al
país ja que va arribar amb els vint anys tot just complerts, recent acabada la
mili i es va establir a Catalunya. Tony Roland va ser un dels grans cantants de
pop en els 70, gràcies a cançons com "Dejaré la llave de tu puerta",
"Lady Banana" i sobretot "Help", però la seva carrera va
començar a principis dels 60. Havia nascut a Arnhem, Països Baixos, un 27
d'octubre de 1941 i durant molts anys va residir a Castelldefels, a la zona de la Pava. Va estar casat amb
July, de la qual es va divorciar i a la que Los Diablos van dedicar la cançó
"Oh July" i des de feia anys estava casat amb Mariló Domínguez.
Los Ídolos - ¿Cómo lo haces?
Us vam prometre la passada temporada que escoltaríem a Los
Ídolos, una banda de transició que després de gravar dos EP's es va reconvertir
a The Canaries i aquests després serien Los Canarios, la millor banda de soul
espanyola de tots els temps al costat de Conexión i Doble Dinamita. El cantant
i guitarra de Los Ídolos va ser Eduardo Bautista, el que va ser polémic
president del SGAE. La història comença l’any 1961, quan Teddy crea Los Diablos
del Rock en la seva Gran Canària natal, al costat de José Manuel (baix), Germán
Pérez (guitarra solista) i Tato Luzardo (bateria). Després van canviar al
baixista per Rafael Izquierdo i passarien a ser Los Ídolos ja que diables havia
molts en el territori musical espanyol i s’en van anar cap a Madrid, però
veient que la cosa no rutllava es van venir a Barcelona i van fitxar per
Belter. Van gravar al Casino de l'Aliança del Poble Nou amb la bateria embotida
en una llotja per fer acallar el seu so i tot en directe, d'una tacada i sense
públic, això si. La reverberació de les veus es va fer als lavabos, on hi habia
eco natural. Los Ídolos en els seus tres EP’s van versionar cançons de Beatles,
Searchers i Gerry and the Pacemakers cantat-les en anglès. També van gravar un
tema compost per Teddy Bautista "Toma mi mano" que és el seu debut
com a compositor i que escoltarem un altre dia. A Catalunya van ser descoberts
per un empresari nord-americà anomenat Dudley Cooper que els va proposar marxar
al seu país i ells van recollir els estris i se'n van anar a les USAS aquestes
de les barres i estrelles, convertits en The Canaries. Aquest tema és de 1964,
any en què van gravar els seus tres únics discos. Aquest va ser el primer i es
tracta d'una versió del "How do you do it?" de Gerry and the
Pacemakers, un grup pertanyent a l'escuderia de Brian Epstein. La peça va ser
escrita per Mitch Murray i també la van interpretar The Beatles. Una
curiositat: Els Beatles i Gary & The Pacemakers es juntaven en ocasions i
sota la batuta de Epstein feien actuacions junts i dien-se The Beatmakers.
Totes les cançons que van gravar Los Ídolos es van recollir en un CD editat
l’any 2004. Si mireu la caràtula del disc, Teddy Bautista es el que es trova a
sota, a la dreta.
Los Rangers – Tu amor de ayer
Los Rangers ens van arribar des de València i aquest tema
que havia estat el gran èxit del cantant britànic Chris Andrews que la va
titular originalment "Yesterday man", es va incloure en un EP de Los
Rangers editat per Marfer l'any 1965, creiem que l'únic que van gravar, en el
qual també trobàvem "Muy lejos de aquí" que és una versió de "We
Gotta Get Out Of This Place" de The Animals, tot un clàssic "María
Dolores" i "Melodía encadenada", versió del "Unchained
melody" del duet nord-americà The Righteous Brothers, però d'aquesta
última ens quedem amb la versió que va realitzar aquí a Espanya Tony Ronald.
Algunes de les seves cançons es van incloure en un LP recopilatori publicat fa
uns anys titulat "Valencianos vol. 1" i també en una sèrie de discos
de grups del Llevant espanyol que es va dir "Valencia Canta: Grupos
valencianos de los 60 i 70". Los Rangers es trobaven en el volum 2. Per
cert que "El teu amor d'ahir" també va ser gravada i amb èxit, per
Karina. Actualment existeix el Grupo Musical Los Ranger que són de Archena, a
Múrcia, no sabem si tenen alguna cosa a veure entre ells. Curiosament a
Saragossa va existir un grup anomenat The Rangers que inicialment es van fer
dir The Ranger's Boys, van funcionar de 1963 a 1966 i van intervenir en la pel·lícula
protagonitzada per Alberto Closas "Muere una mujer".
Los Módulos – Nada me importa
I ara parlem de Pepe Robles i escoltarem a Los Módulos. Los
Módulos van ser la primera banda de rock sinfónic / progresiu del estat i els
primers que van fer servir moog i melotrom. Es clar que si bé Los Módulos tenen
cançons molt plenes de sinfonisme, també van gravar unes quantes massa
comercials. Aquesta es el just contrapunt entre una cosa i l’altre. Però la
cullarada que va possat la discográfica a les cançons del grup va fer que a
molts amants del rock progressiu no els agraden Los Módulos i els fervents
seguidors del pop els troben recarregats. La veritat és que Los Módulos van ser
una de les millors bandes espanyoles de la història i avui bàsicament es
recorda el seu èxit "Todo tiene su fin". Estaven liderats per Pepe
Robles que havia estat tocant amb Los Ángeles substituint a un dels seus
components que estava fent la mili. Rafael Trabuchelli de Hispavox, va proposar
a Pepe Robles (a la foto) un llançament important com a solista, però ell va
preferir crear un grup. A partir de febrer del 1969 i al costat de Tomás
Bohórquez (orgue Hammond, piano i melotrom), Emilio Bueno (baix), Juan Antonio
García Reyzábal (bateria i violí elèctric) i Pepe Robles a la guitarra i veu,
comencen assajos de 8 hores diàries, havien nascut Los Módulos. "Nada me
importa" va ser el seu segon single i es un dels mes venuts de la seva
historia, sen número 1 en ventes al decembre de 1969. La cançó també es trobava
en el seu primer LP "Realidad" publicat per Hispavox l’any 1970 i on
es va incloure la que possiblement sigui la seva cançó més comercial i popular
“Todo tienen su fin” que curiosament va ser cara B d'aquest single. Los Módulos
es van desfer a la fi dels 70’s i l'últim baixista del grup va ser José Luis
Campuzano "Sherpa" que després tocaria amb Barón Rojo i era amic del
Mario. Pepe Robles va gravar per la seva compta i també forman duet amb Teddy
Bautista.
Lone Star – Mi calle
Aquesta cançó gravada el mes de Novembre de l’any 1968 i
posada a la venda a principis de decembre, és pot calificar com la primera
Cançó Protesta del rock espanyol. La lletra, molt dura, ens parla de barris
marginals i podríem ubicar-la geogràficament en carrers de l'actual Raval de
Barcelona, a la zona de Robadors, Tapias o Conde del Asalto, l'actual Nou de la Rambla, però això és pura
especulació per la nostra part. Es tractava d'una composició del grup i es va
publicar en un single editat per EMI amb la cançó "Thinkin' of you" a
l'altre cara. “Mi calle” es una de les pecés més importants en la carrera dels
barcelonins Lone Star, als que avui en dia es coneix el el mon de la música com
“La leyenda” i va ser composada per ells. Va ser un dels seus singles que
millor es va vendre. Quan es va editar, a finals de 1968, Lone Star estava
integrat per Pere Gener, Joan Miró, Rafa de la Vega i Enrique López a la bateria que a finals de
1969 seria substituit per Luis Masdeu. La cara B del single va ser composada
sols per el guitarrista de Rocafort de Queralt, Joan Miro. La peça va ser
regravada per Lone Star en els anys 90, el grup eren en aquell moment Pere
Gener i Álex Sánchez que és el guitarrista que va sustituí a Joan Miró i al que
Mario coneix de quan va tocar amb una gira de Radio Futura com músic de soport,
la resta de músics en la nova grabación van ser de l'estudi de Pere Gener que
es diu El 7º de Caballería i es va incloure en un CD publicat l’any 1998 i
titolat “Hacia el futuro”. Curiosament, ha sigut l'ultim disc gravat per Lone
Star fins el moment. Volem recordar que al Nadal de 1970 els Lone Star es van
convertir en l'únic grup espanyol que ha actuat a un portavions nord americà,
el JFK, devant de 6 o 7 mil persones entre marineria i oficialitat que
s'esperaven un grup de cobla o rumba molt espanyol i es van trobar amb una
lliçó de R & B i en angles que Pere el parla perfectamente ja que va estudiar
piano amb una beca a Londres, el concert va ser tot un èxit.
D'aquesta cançó es va fer un tebeo, a sota us posem les vinyetes
Los Indonesios van ser una banda curiosa, alguns dels seus
components procedien de la
Indonèsia holandesa, d'aquí el nom i van arribar al país
procedents d'Holanda, al costat de músics francesos, alemanys i espanyols. Los
Indonesios van funcionar del 1964 fins l’any 1969. Per la banda van passar
Albert Kramer, Nicco Foil, Rudie Piroeli que ja va morir, Herbert Hooijkaash,
Ruby el Rubio, Rafael Pérez, Shorty Miller, Joe Fusté, Nono de Vries, etc.
Alguns d'ells despres van crear Los Bombines. Los Indonesios es van presentar
als concursos de moda en l'època i van guanyar el Premio Internacional de
Conjuntos Ciudad de León. Aquest tema que escoltem és una bona versió del gran hit de The
Tremeloes, una banda britànica sorgida en els cinquanta que primer es van
fer dir Brian Poole & The Tremeloes, però el lumbreras de Brian Poole va decidir
que el grup era un llast per a la seva carrera i que sense ells triomfaria, per tant els va deixar i així li va anar. No es va menjar un torrat i el grup va
treure cançons com aquesta que va arribar a ser Disc d'or en Estats Units. El
que si cert es que a Brian avui en dia solsament s’el recorda per el fet
d’haver sigut cantant de The Tremeloes. És clar que la cançó no era tampoc
d'ells. Es tracta d'una versió d'un tema que havien gravat un parell d'anys
abans els nord-americans The Four Seasons. La cançó es trobava en un EP, Disc
Sorpresa de Fundador, editat l’any 1968 amb "El silencio es oro" com
a tema estrella i “Can’t you hear” a l’altre costat que era una composició del
cantant de color Lee Dorsey (24 de decembre de 1924 – 2 de decembre de 1986),
però ja s'havia publicat en single un any abans, el 1967. Los Indonesios van
gravar per discos Polygram i avui en dia son un dels grups poc recordats, tot i
que eren bons.
La
Parrafada i Els Anuncis dels Nostres Records
Avui unirem dues seccions per presentar un producte comú a
ambdues. Avui i complint una promesa feta la passada temporada, parlarem dels
Discos Sorpresa de Fundador.
Disco Sorpresa de Fundador
El personatge de Fundador, el seu eslògan "Está como
nunca" i els Discos Sorpresa de Fundador, formen part de la cultura
publicitària dels anys seixanta i de l’historia del diseny espanyol.
Una de les més importants campanyes promocionals i
publicitàries musicals llançades per una firma comercial en els anys seixanta i
al llarg de l’historia, va ser la que va emprendre la casa Pedro Domecq, amb
els seus Discos Sorpresa de Fundador, iniciada l’any 1962 i mantinguda fins
1973. En aquesta col·lecció unien novetats enfocades a la joventut i altres amb
temes dedicats bàsicament al públic de més de trenta anys. No recordem que
s'entremesclen estils. Es tractava d'EP's de quatre cançons i a vegades singles, en els quals no
sabies mai que et anaves a trobar el obrir-lo ja que estava precintat i la
caràtula no indicava que hi trobariem dins. D'això el anomenarse "Disco
Sorpresa". A més a més i per mantenir la "Sorpresa", de vegades
eren quatre cançons del mateix intèrpret i en altres es tractava de quatre tema
de quatre grups o cantants diferents. Les campanyes publicitàries és centraven
bàsicament en les festes de Nadal. De vegades es tractava d'reunir cinc taps de
rosca que canviabes pel Disco Sorpresa de Fundador. En altres eren caixes de
tres ampolles que ja incloïen en el seu interior el disc.
La campanya va funcionar molt bé i per aixó va durar tans
anys, és clar que com sols passar quan una cosa funciona, va ser imitat. També
la marca Mirinda de refrescos de taronga i llimona i que era de Pepsi-Cola, va
regalar discos, si bé aquest no eren “Sorpresa”. Aixó mateix altres marcas es
van sumar a aixó de regalar música, des de Starlux a marques de detergents com Skip,
inclus els Quesitos MG va regalar els seus discos, en aquest cas singles, Mario
en te un d’ells de Víctor Manuel. Molts anys més tard diaris i revistas
regalarien CD’s de música i va semblà tota una novetat, dons bé, no era nou i
es que avui en dia, poques cosas son novas a la Viña del Senyor. De fet i durant els anys setenta
les Caixes regalavan LP’s, alguns veritables virgueries, quan feies una
imposición de cales a la teva llibreta.
Us explicarem la història de la Marca Fundador que
és de la Casa Domecq.
Pedro Domecq Loustau va rebre al segle XIX l'encàrrec d'un comerciant
d'Amsterdam que li va demanar "500 botes d'aiguardent, sense límit de
temps ni preu". Per atendre aquesta comanda, va haver d'ampliar les seves
destil·leries dotant-les de millors alambins i les tècniques més avançades de
l'època. Las Holandas, com es va cridar a aquestes botes, van costar una
fortuna i aquell comerciant holandès no va poder pagar tan elevat preu. Les botes,
las Holandas, van quedar emmagatzemades als cellers de Jerez. Les excepcionals
holandes, en contacte amb la fusta envinada que havia servit per a la criança
de xerès, van prendre el color fosc dels pigments del roure, ennoblit amb els
aromes del vi. Es diu que quan Pedro Domecq va degustar aquest licor, va
comprendre que havia obtingut un brandi de gran personalitat. D'aquesta manera
va néixa Fundador, el primer dels brandis de marca espanyols. D'aquelles botes
originals es conserva una al celler El Molíno, signada pel rei Alfons XIII a la
primera visita que va realitzar a la Casa Domecq l'any 1904.
I ara i fins el final del programa d'avui escoltarem música i cançons realitzades en català.
La Música
que es Feia en Català
Gloria – Per Sant Joan
L'any 1969 Joan Manuel Serrat va gravar aquesta cançó i la
va portar a l'èxit cantada en català, però al mateix temps la van gravar Juan y
Junior en castellà i també va ser un èxit. De fet la cançó havia estat escrita
per Serrat, Juan Pardo i Antonio Morales, clar que la van compondre
veritablement Juan y Junior que a aquelles alçades ja no signaven conjuntament,
ho feien amb els seus dos noms i Serrat va realitzar l'adaptació de la lletra
al català i la va gravar. Nosaltres com som transgressors i una mica gamberrets
no us hem portat ni a Juan y Junior ni a Serrat, escoltarem a El Temps Passa...
i la música queda aquesta interessant versió a càrrec de Glòria. Es va incloure
a un single editat per Edigsa l’any 1969 amb “Jo crec en tu” a l’altre costat.
Tot i que Glòria va començar com a cantautora i dins de la Nova Cançó i que mai va
formar part d'Els Setze Jutges que quan Gloria va iniciar els seus passos per
el mon de la música ja començaven a estar bastant cremadets. Va tindre una
interesant carrera i es va retirar quan es va casar, però en els setanta va
tornar i es va dedicar a cantar en castellà per arribar al mercat espanyol i
entre els seus singles més reeixits es troba "Contra viento y marea".
Glòria Preses Canals va néixer a Barcelona l’any 1952 i era germana de la també
cantant Maria Pilar i Mario les va descobrir en les matinals de música catalana
que es feien al cinema Gayarre de Sants, a Barcelona, organitzats pel programa
"Barcelona Internacional" de Ràdio Juventud la Voz de Cataluña que dirigien i
presentaven inicialment Josep Maria Bachs i Àngel Casas, al costat d'un tercer
del qual no recordem el nom. A Glòria la va acompanyar durant un temps el gran
guitarrista Fernando Orteu a qui hem punxat ja en diverses ocasions. Li van
proposar representar Espanya a Eurovisió, no recordem ara l'any, a mitjans dels
setenta, però ella no va acceptar ja que llavors estava embarassada.
Luis Eduardo Aute – Al·leluia nº 1
Tant Quimet com Mario jutgen que Serrat i Aute són els
millors cantautors sorgits a Espanya i consideren a més a més que són grans
poetes capaços d'escriure meravelloses lletres. Avui escoltarem a la secció en
català a Luis Eduardo Aute cantant en la llengua de Mossèn Cinto. "Mi
Tierra" (1969) i aquesta cançó, cantades en castellà, van ser els primers
èxits d'aquest cantautor nascut a Manila, Illes Filipines, clar que la primera
que va gravar el "Al·leluia n º 1" va ser Massiel i la va portar a
l'èxit, però posteriorment la va gravar també el seu autor en un single editat
per RCA-Victor l’any 1967, amb "Roig sobre negre" a l'altra banda i
com comprovareu, ambdues cançons van ser traduïdes al català. Cantautor, músic,
director de cinema, poeta, escriptor, pintor i nosaltres que saben quantes
coses més, Luis Eduardo Aute Gutiérrez va néixer a Manila el 13 de setembre de
1943 i quan va venir a Espanya va residir al barceloní barri de Gràcia. Per
això xampurreja el català. Mario el va conèixer poc abans de quan va actuar a
la plaça de toros Monumental de Barcelona, cobrint la gira "Rock en el
Ruedo" que Miguel Ríos estava realitzant i va suspendre en començar-la a
causa de la mala acollida de públic. Curiosament, Aute sempre havie tingut
molta por als escenaris i el seu primer contracte amb una casa de discos
deixava clar que ell no actuaría ni faria promoció dels seus discos. Encara
recorda mario com es descollonava Eduardo quan un dia li va preguntar si en les
seves cançons, a més de sexe i política, tractava alguna altra cosa. A
principis dels 60 va formar part de Los Sonor, Los Tigres, Los Pekenikes i uns
quans grups més, fins que va començar a gravar les seves cançons, es diu que
impulsat per Massiel que ja havie gravat cançons d’ell.
Els 5 Xics – Quan un home vol a una dona
Els 5 Chics amb els que conclourem el programa d’aquesta
setmana, van ser una bona banda valenciana creada al barri del Cabañal i que va
estar en actiu de 1965 a
1983. Sempre van gravar en castellà, però un dia Els 5 Xics es van despenjar
amb una gran versió del "Quan un home vol a una dona" cantada en
valencià i que va ser el gran èxit en la carrera del cantant de color nord
americà Percy Sledge. A la cara B es recullie “Un poco de cariño”. Els 5 Chics van
gravar moltes cançons, aquesta que os portem ara va ser publicada per Regal
l’any 1968. Entre els components de Els 5 Xics, encara que no sabem si va
intervenir en aquest enregistrament, si be pensem que si, destaca el cantautor
i guitarra Remigi Palmero que és de Castelló, al costat del bateria Ramón
Asensio, el cantant José Luis
Ballester, José Llusar que també va
actuar com a productor, Antonio Riza a la guitarra i Vicente Gay al baix i
saxos, a més del organista Bernardo Adam Ferrero. Els 5 Xics van ser declarats
"El Mejor Grupo Valenciano de su Época". Van gravar amb diferents
segells: Session, Regal, Unic, Ekipo, Dipolo i Val-disc. De fet cinc ho van ser
solsament al principi, van arribar a contabilitçarse fins a 7 músics. En total
van gravar 14 discos petits, entre EP’s i singles i ja a l'any 1983 el seu
primer LP. El segell Rama Lama Music va treure l’any 1997 un doble CD amb totes
les seves gravacions de Els 5 Xics, és molt interessant i us el recomanem. Per
cert us haureu adonat que hem escrit el nom del grup de dues formes diferents i
és que ells van signar en els seus discos de les dues maneres, en uns com Els 5
Xics i en altres com Els 5 Chics.
Tancarem El Temps Passa... i la música queda
d’avui, el segon de la vuitena temporada. Ara bé, abans de fotre el camp us
deixarem amb la bona companyia de La Xarxa de
Comunicació Local i totes aquelles emissores que emeten el
programa. Nosaltres ara baixem la paradeta, però tornarem la propera setmana.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il•lusió per viure i compartir
música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario