El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

miércoles, 16 de octubre de 2013

El Temps Passa 08-04

Nosaltres a El Temps Passa… i la música queda, mirem el passat, aquella dècada gloriosa, musicalment parlant, dels anys seixanta. Però no per això deixem de contemplar el que tenim davant, perquè mirant només enrere pots no veure els obstacles i la galeta arribar a resultar d'impressió i et pots deixar les dents en el camí. Per tant, mirant cap enrere però de reüll cap endavant, amb anuncis, secció catalana i molta música i records, des de La Xarxa de Comunicació Local i totes aquelles emissores que emeten el programa, posem en marxa a El Temps Passa... i la música queda la Nostra màquina del temps. Som Quimet Curull i Mario Prades i començarem recordan l’estiu passat i dient alló que ja ens és habitual

Obrim la Paradeta

Alan y sus Bates – Fue una noche de verano

Alan y sus Bates van ser un grup xilè que va sorgir a principis dels 60 encara que no van gravà fins a mitjans de la dècada. Molts avui en dia els inclouen dins dels grups "garatge" de l'època, tot i que en aquells temps no teníem ni idea que hi hauria una música que es diria "garatge", de fet ells mai van fer servir el fuzz, un pedal típic en els grups en aquesta ona. Les seves cançons eren molt més properes al gran públic. Aquest tema l’extraiem d'un LP recopilatori titulat "Rumbo al Go Go" que no consta en la discografia oficial del grup. Van aconseguir bastants èxits en els 60, entre ells "Difícil", "No tengo dinero" i "Recuerdos de verano". El grup Alan y sus Bates va destacar sobre tot pel carisma del seu cantant, Julio Escobar que va néixer l’any 1943 i que se sortia dels clàssics cantants estàtics, movent-se i fent les seves coreografies a l'escenari, la quan cosa agradava i molt al públic, sobre tot al femení. Alan y sus Bates va ser una veritable escola de músics xilens i alguns dels molts que van passar pel grup després formarien part de bandes históriques a Xile com Los Primos, Los Mac's, Los Ecos i Los Beat Combo. En total Alan y sus Bates van gravar quatre LP's i 22 singles per al segell RCA, entre ells un grapat de cançons pròpies. Aquesta cançó a Espanya la van gravar Los 5 del Este i tot i que moltes fonts dicen que era d’ells no es cert, era d’Alan y sus Bates.

Los 3 de Castilla – La Tramontana

Avui començarem escoltant un tema que va ser composat pel cantant francès Antoine que el va defensar, cantat en italià, al Festival de SanRemo del 1968 i com era habitual va ser interpretat per un altre artista, en aquest cas va ser un grup espanyol, Los Catinos, però nosaltres com som així de transgressors, no us hem portat ni la versió d'Antoine ni la dels Catinos, es tracta de la gravació que van realitzar Los 3 de Castilla que la van publicar el mateix any en un single amb “Flores de paz en mi jardín” a l’altre cara i que va editar el segell Philips amb una portada que com podreu comprobar, oferia un caire molt hippy. Mayra García Barbero cantant femenina del trio Los 3 de Castilla, va ser una de les millors veus del pop espanyol dels seixanta. La veritat és que Los 3 de Castilla van ser un dels grans grups de la seva època i van arribar a gravar més de 30 discos, bàsicament EP's i alguns singles. El grup el va crear Manolo Palomo que venia del Trio Siboney i va conèixer a Mayra quan aquesta actuava a la sala Erika, a Madrid. Mayra cantava amb Los Trovadores del Sur i en el grup també estava Julián Jimeno que seria la tercera pota per aquella taula, sorgeixen així l'any 1956 Los 3 de Castilla, ella era de Salamanca, però els  nois, un de Ceuta i l'altre sevillà. Comencen actuar en els locals històrics de la capital, entr ells El Erika, Micheleta, Morocco, el Pavillon, el Florida Park al Retiro i uns quants més, però bàsicament es van donar a conèixer gràcies a intervenir contínuament en programes de ràdio realitzats  en directe, sobretot “Cabalgata fin de semana” conduït pel locutor xilè Bobby Deglané, al costat de Maria Àngels Herranz, un dels programes mítics i que estava en antena des del 27 de juliol de 1951, mantenint-se fins a mitjans dels seixanta. Un dels locutors posteriors a Bobby Deglané que va marxar a Ràdio Nacional, va ser el popular José Luis Pécker. En aquest programa va debutar Mariano Medina que després va ser l'Home del Temps de Televisió Espanyola.

Los 3 Sudamericanos – La Chevecha

“La Chevecha” va ser una horterada que va arribar al nostre país amb la veu de Palito Ortega, un argentí que després de triomfar plenament en el món de la música amb bones cançons i alguna que altra pachangada com aquesta, es va dedicar a la política al seu país natal arribant a governador. És clar que nosaltres tampoc aquesta vegada us portem la versió original, en aquesta ocasió són Los 3 Sudamericanos, un altre trio especialitzat en temes molt “verbeneros” que van tenir una brillant carrera al nostre país, després d'haver triomfat a Argentina, encara que ells eren de Paraguai. Los 3 Sudamericanos finalment es van assentar a Espanya. El grup Los Tres Sudamericanos l’integraven Johnny i Alma Maria que eren matrimoni, junt a Casto Darío i van funcionar i molt be, com a tercet vocal diguen-se Los 3 Sudamericanos de 1959 fins a 1984. De fet va ser la seva etapa més gloriosa. Darío els va deixà i en el seu lloc va entrar l’any 1988 Daniel, encara que en 1990 va ser substituït al seu torn per l'extraordinari guitarrista i compositor Dioni Velázquez i es mantenen en actiu. Dioni va gravar pel seu compte un extraordinari disc titulat "Otoño sin final" ple de balades instrumentals amb la guitarra espanyola com a protagonista que us recomanem des de El Temps Passa… i la música queda i també va col·laborar en un bon disc amb Mercedes Sosa interpretant cançons de Alfredo Zitarrosa. A la foto la nova formació amb Dario dret.

Los Mismos – San Bernardino

La cançó més rellevant en la carrera del grup britànic Christie és indiscutiblement "Yellow river" i per a la gran majoria l'únic hit que es recorda avui dia, però Christie van publicar altres cançons d'èxit, com aquesta que escoltem ara a El Temps Passa... i la música queda, tot i que reconeixem que no van arribar ha assolir les xifres de vendes del "Riu groc". Ara us hem portat la versió que van realitzar a Espanya el trio Los Mismos d'aquest tema, tot i que hi ha una altra bona versió a càrrec de la cantant i actriu Marta Baizan. Los Mismos la van publicar en un single editat l’any 1970 per Belter que va incloure "Scaba badi dibu" en l'altra cara, encara que nosaltres us el extraiem d'un recopilatori molt més modern. El tercet estava integrat per Elena Vázquez Minguela, nascuda a Valladolid el 6 de gener de 1948, Antonio Pérez Gutiérrez, nascut a Valladolid el 6 d'octubre de 1944, i Benjamí Santos Calonge, nascut a Palència el 15 de maig de 1944. Van començar l’any 1964 anomenant-se Los Jollys i van publicar diversos discos per al segell Columbia fins que van ser fitxats per Belter l'any 1968 i van passar a ser Los Mismos. La veritat és que ells mateixos i en diversos programes de ràdio van manifestar que el canvi va ser imposat per la seva nova casa de discos al poder confondres fonèticament amb The Hollies britànics i com ells no havia canviat, van adoptar el de Los Mismos, però nosaltres sempre hem estat convençuts que la veritable raó era que Columbia, com era habitual en aquelles èpoques, tenia registrat el nom i per tant, es van veure obligats a canviar-ho. Van funcionar molt bé fins a 1978 gràcies a cançons com "El puente", però nosaltres reconeixem que els seus temes eren bastant horteres. Elena va tenir una discreta carrera en solitari fent-se dir Helena Bianco, però ja en els noranta el grup va tornar a la carretera amb Guillermo substituint a Antonio i segueixen en actiu.

La Música que es Feia en Català

Els de la Torre – Un cor boig

Els de la Torre van ser un grup de pop barceloní que van variar al llarg de la seva carrera el nom, passant de Los 4 de la Torre a Los de la Torre i a través de la seva part catalana també Els de la Torre. Van gravar en català en diverses ocasions, com aquest EP que va publicar Belter l’any 1967 i del que us hem extret aquesta cançó que originalmente es va dir "Cuore Matto", un versió del tema de l'italià Little Tony que ells versionen titulant-lo "Un cor boig", amb un altre de Tony Renis el "Quan dic tot el que t’estimo" sense oblidar "I ara ... què?" que creiem era de Giorgio Gaber i "Enquesta". La seva carrera està marcada per alguns èxits rellevants, com "Operació Sol" que va ser el primer tema gravat a Espanya a ritme de ska, al costat de "Vuelo 502", "Mamita" o "Temperamento español", entre molts altres.Com eren catalans, van publicar un parell o tres d'EP's en la nostra llengua dient-se Els de la Torre i sen solsament tres, aquest es el segon d’ells.

Eurogrup – Perdo l’esma

La cançó estrella d’aquest EP va ser “L’Estiu a ciutat”, una bona versió del "Summer in the City" dels Lovin' Spoonful, la banda de Nova York liderada pel cantant i guitarrista John B. Sebastian, realitzada en català per el Eurogrup que inicialment es deien Los Fènix, es van crear a finals de 1966, però nosaltres d’aquest disc us hem seleccionat “Perdo l’esma”. El Eurogrup eren una bona banda. El bateria era Juan Adriano Barras Rojo que va néixer a Madrid l'any 1947 i venia de Los Safem, com el cantant Jaume Miquel, al costat de Víctor Escudé a la guitarra solista, Ferran Barrachina a la rítmica i Joan Salvador que tocava el baix. Ferran els va deixar després del seu primer disc i va ser substituït per Ovidi Gutiérrez amb el qual van gravar el seu segon disc, un single editat l'any 1968. Del primer, un EP publicat l'any 1967 per Concentric, us extraiem el tema que escoltem ara a El Temps Passa... i la música queda. "Perdo l'esma" és una versió del "I'll go crazy" de James Brown, però també es van incloure "Que passa amb els duros" que era una versió en català del "Get out of my life, woman" d'Allen Toussaint i "A la vora de l'aigua" dels Righteous Brothers. Actuaven bastant a la sala Los Discos Voladores que es trovaba al barri de Gràcia. El bateria Juan Adrià els va deixar per unir-se a Los NO que s'havien reestructurat i en els què també hi havia militat l'amic Antoni Duran, i posteriorment es va crear Los Eurono i després s'incorporaria a Los Pioners substituint el bateria que estava fent la mili. Per cert, actualment resideix a Menorca i toca habitualment al club de jazz del Casino de Sant Climent i és membre de la Menorca Swing Band. Avui en dia tres dels membres del Eurogrup resideixen a les Balears.

Els Dracs – Comprensió

Us portem ara a El Temps Passa… i la música queda una bona versió de The Animals, en aquesta ocasió a carrec del grup català Els Dracs que la canten en català, quan ja gravaven per al segell Concentric. El conjunt català Els Dracs van gravar i molt en castellà, mitjansan el segell Discos Alma, un subsegell de Vergara, abans de fitxar per Concentric i gravar en llengua vernacla diversos EP 's, entre ells el més venut del segell Concentric i en el què es trobava la seva versió de "La casa del sol naixent". Un altre dels bons discos del segell es aquest del que os hem tret aquesta cançó. Els Dracs van ser al costat de Els Tres Tambors els millors grups de pop-rock en català de l'època. El sextet, liderat pel cantant Jordi Carreras, va treballar des de 1964 a 1971 i van gravar un grapat d’EP 's, si bé els que van gravar en castellà els firmaven com Los Dracs. Els grup l’integraven el cantant Jordi Carreras, al costat de Miguel Olivé, Vicente Carós, Faustino García, Manuel Cordero i Alfredo Pla. L’any 1966 van ser el primer conjunt de rock que va actuar al Palau de la Música Catalana, a Barcelona. Després de desfer-se nosaltres els vam perdre la pista. Per cert, l’any 1981 el segell Edigsa va publicar un LP recopilatori titulat "La casa del sol naixent" que recollia les cançons dels seus tres discos amb Concentric. El bateria Vicente Carós va morir el 20 de gener de 2010 als 63 anys d'edat. En aquest EP i a part del “Comprensió”, trobavem “La nit” que era d'Adamo, “El joc de l’amor” i la seva versión del tema de The Yardbirds “Un cor fet d’amor” que per cert, en la versió original s'ha fet servir a la banda sonora del film "London-Boulevard" que s'ha estrenat l’any passat, creiem recordar.

Els Stop – La pluja plora

Los Stop van començar sent un grup de pop molt interesant, però al seva discogràfica els va encasillà i la seva carrera està marcada per un munt d’horterades. Los Stop eren de Barcelona i van començar fen-se dir Donald Duck i al signar contracte amb Belter els hi van cambiar per Los Stop. Van gravar uns quans discos en català, tampoc masses no us creieu, ja que la seva carrera es va centrar en cantar en castellà. Aquesta cançó es trobava a un EP del 1968, el segon disc que treien en català, junt a “No tornaré a plorar”, “L´avi” i “Canço dels enamorats” que ja l’havien tret a un altre single en català com a cara B. Cristina, la seva cantant es diu de realitat Mari Carmen Arévalo i un bon dia es va rebotar amb els seus companys de Los Stop i va decidir anar-s'en, però quan volia andur-se amb ella el nom es va assabentar que estava registrat per els seus companys i alesores va creà Cristina i Los Tops. Per cert que Los Stop eren, a més de la Cristina, Juan Comellas, José María Serra (que en els 80 va ser representant artístic de Lucky Guri i Núria Feliu, entre altres artístes i amic de Mario), Fernando Cubedo i Andrés Gallego. Quan Cristina va fotre el camp, durant un temps ells van tindre un altre cantat femenina, es deia Miriam. A la Carmen, aquín tots coneixiem com Cristina (a la foto) i que va tindre una interesant carrera en solitario, li deien "la voz gemela de Rita Pavone". Bé, el Mario que la coneix sempre somriu quan es diu aixó. L’any 1.967 Los Stop guanyen el "Premio del Instituto de Cultura Hispana" amb la cançó “El turista 1.999.999”, una horterada que va guanyar també el Festival de Mallorca. Al mateix any Los Stop treuen la seva cançó més popular que és “Salud, dinero y amor” a la que també li deiem “Tres cosas” que de fet era el seu títul real. Ja us hem dit moltes vegades que hi ha cançons amb títuls oficials i altres que els hi ha possat el pùblic al llarc dels anys.

Els Anuncis dels Nostres Records

Avui la nostra publicitat es centrarà una vegada més en la cuina, però avui els anuncis serán tot dolços. Si és que nosaltres som uns Triperos i ho reconeixem, ens agrada menjar i si pot ser menjar bé, molt millor. Tots els anuncis que recuperem avui a El Temps Passa... i la música queda són interesants i alimenten molt. Com deia Oscar Wilde "Ho resistim tot, menys la temptació" i avui la temptació és molt dolça. Som uns llaminers Qué hi farem?

Margarina Marianne

Començarem amb una margarina per posar a las torradotes. Una de les primeres al país va ser aquesta. La publicitat ens indicava clarament que aquesta margarina arribava des de Noruega, per tant i venint de tan lluny devia ser molt bona. Per descomptat que la margarina es va introduir a mitjans dels anys 60 al país ja que aquí estàvem acostumats, els que podien permetre-so, a fer servir mantega, es a dir “mantequilla”, no confunguem amb la mantega per fregir a la que tan acostumbrats están en altres llocs. De fet val a dir que aquesta publicitat era totalmente enganyosa ja que la Margarina Marianne La Niña, era de les Canàries i segueix comercialitzant-se encara avui en dia, si no estem errats.

Chocolates Lloveras

De todas maneras… Chocolates Lloveras”, així resava l'eslògan publicitari més popular de la marca de Xocolates Lloveras, una de les populars marques comercials en això tan bo com és la xocolata. És clar que hem recuperat un anunci més antic en el qual els nens i nenes reclamaven “Queremos Chocolates Lloveras que es el que nos gusta más” i finalment sona l’eslògan clàsic “De todas maneras… Chocolates Lloveras”. Per cert Lloveras, com era habitual en les marques de xocolata, va treure un munt d'àlbums de cromos, entre ells destacaven les col·leccions “20.000 leguas de viaje submarino”, “Viaje al centro de la tierra” i “El Quijote”. Lloveras que era una empresa familiar creada l'any 1899, comercialitzava una altra marca Chocolates Ana.

Chocolates Loyola

La xocolata que fins a 1840 només es prenia beguda i feta amb aigua en lloc de llet, es un dels productes més arrelats al nostre país. Va arribar des de Veneçuela a través de les rutes de comerç obertes per la Reial Companyia Guipuscoana de Caracas i de la seva preparació ràpidament es van encarregar famílies jueves procedents de França. En els anys 40 van sorgir en Guipúscoa gairebé al mateix temps, diverses empreses a la localitat d'Oñate dedicades a la xocolata, com Orbea, Loyola, Zahor, Onena, Guereca o Maiztegui. Totes han anat desapareixent, llevat Zahor. L'última, Loyola, ho va fer en els vuitanta, tot i formar part en aquells moments de la multinacional Cadbury Schweppes. Per cert va tindre també el seu personatge promocional i es deie Barriguín.

Tortas Teclo

La casa Teclo que us portem ara, també va fabricar torrons, però en realitat el seu producte estrella sempre van ser les clàsiques Tortas i per aquest dolços i rodons productes es va fer famosa la marca Teclo. Per cert, avui en dia les tortes van embolicades en un paper tipus el clàsic paper d’estrasa, però quan van començar a comercialitzar-les, les Tortas Teclo i altres marques es venien en llaunes que avui en dia són autèntiques peces de col·lecció i que recomanaven fe servir com a cosidors, encara que tenien un munt d'utilitats variades. De fet es pot dir que casi totes les marques de tortes que es trovaben al mercat en els anys cinquante i seixanta es venien en llaunes de col·lecció, veritables joies i molt posiblemente era mes car l’embalatge que el dolç contingut. Moltes avias i mares las aprofitaven per guardar les galletes, un altre producte dolç molt bo sucat a la llet. La fábrica de Teclo es trovaba a Jijona, creiem que al carrer Alcoi, junt a El Lobo i Picó.

Flan Potax

El Flan Potax, al costat del Flan Tocy i el Flan Chino el Mandarín, van ser els flams estrella d'aquellas èpocas. Flan Potax va ser un dels primers en véndres com producte "tipo americano", es a dir en sobre per fer-lo a casa i recomenan que fos de mida petita, ja que aquí les mestreses de casa feien els flams elles mateixas i eren de mida grosa tallan-lo a trocets quan es servia. Nosaltres estem gairebé segurs que avui dia el Flan Tocy i el Mandarín ja no es fabrican, si bé tenim duptes amb el Flan Potax que era de Gallina Blanca i aquet creiem que potse si que estigui ancara a les botigues, emb les dues variants d’ou o de vainilla, però ara i recordan-los, ens ve la gana i la pancha comença a fer surollets reclamant “combustible” i es que tant Quimet com Mario, com us hem dit, som una mica “triperos” i ens seria igual flam o crema. Bé aixó no es veritat del tot, a Mario li agrada més el flan que la crema catalana.

Donuts

És clar que un dels anuncis més recordats quan parlem de coses dolces és el del "Donut i la cartera", aquella que els nens oblidaven sempre per culpa de menjar-se un Donut. En angles es diuen doughnut, pero aquí tembé s'els va dir rocos, rosquilles i berlines. Mario sempre recomana menjar-se un Donut cada matí al llevar-se, perquè així ningú pugui dir que aquell dia no t'has menjat un rosco. Avui en dia tenim Donuts de quaranta mil tipus i sabors diferents, per poguer triar, però llavors el donut era simplement “el donut”. Es considere que el Donut te el seu origen en un dolçs de Nadal creat per els holandesos al segle XVI que van portar a Nova York quan encara es deie Nova Amsterdam i al qual li deien Oliebollen, però uns altres aseguren que va ser creat per un mariner anomenat Hanson Gregory, l’any 1847. Els fes qui els fes, la vertitat es que els donuts estan molt bons i son tot un vici que va directe a les "cartutxeres", aixó si, però “Dos millor que un” deie també un dels seus slogans publicitaris.

La veritat és que d'anuncis de xocolata, galetes, donuts, flams, torrons i uns quants productes dolces més, en tenim un munt de apalancats, però els anirem dosificant a veure si encara agafarem un empatx i acabem tenint problemes amb el nostre control del sucre. Que l’edat no perdona i nosaltres tenim la nostra d’edat..

Tornarem ara a la música. 

Dúo Dinámico – Poesía en movimiento

Quan en els anys 80 van començar a editar-se discos recopilatoris de la música extrangera dels 60, en molts d'ells es va incloure el "Poetry in motion" i llavors molts es van preguntar Qui és aquest Johnny Tillotson que canta una cançó del Dúo Dinámico en anglès? Però no era així, Johnny Tillotson era el primer que la va gravar a principis dels 60, però els seus discos, tot i que es van vendre a mig món, no van arribar a funcionar a Espanya, de fet nosaltres duptem que és publiquesin mai aquí i la versió que tots vam conèixa d’aquesta peça va ser la de Manolo de la Calva i Ramón Arcusa i altres que es van fer al país, com la de Filippo Carletti y su conjunto. Aquest EP es va editar l’any 1961 i en ell també es recollien "Las hojas verdes" que era una versió de la cançó estrella de la banda sonora del film "El Álamo" i la van interpretar originalment The Brothers Four, al costat de "Solo para mi" i "Ala-hula Rock". Val a dir que el Dúo Dinámico son una de les referencies musicals quan es parla de la música pop feta a l’Espanya dels anys seixanta i van ser el mirall en el que molts es van mirar a l’hora de dedicar-se a la música, sobre tot el munt de duets que van surgir a principis de aquella década gloriosa i recordada que tant va fer per l’evolució musical a Espanya. La veritat és que a principis dels 60 i a l'ombra del Dúo Dinámico van sorgir unes quantes parelles dins del món musical, com Los Pantalones Azules, el Dúo Cramer, Kroners Dúo, Dúo Juvent 's, Dúo Radiant’s, Tina y Tesa, Dúo Rúbam, Tony & Charley i uns quants més d'efímera vida, prácticamente tots ells surgits a Catalunya. De fet escoltarem ara uns duets surgits a l’ombra del Dúo Dinámico.

Dúo Juvent’s – Twisteando el mádison

Amb “Penas del alma” com a tema estrella. El Dúo Juvent’s va publicar a través del segell Vergara aquest tema que anem a escoltar ara a El Temps Passa... i la música queda, en un EP en el qual també es van incloure “My angel baby” i “”La profesora”. La veritat és que quan parlem de duets espanyols de principis dels anys seixanta el Dúo Juvent’s no pot faltar, encara que nosaltres reconeixem que l'amistat que ens uneix amb Emili Huguer, del que per cert, fa molt de temps que no sabem res tot i els nostres intents per contactar amb ell per telèfon o correu electrònic, i la simpatia per Tomas Lardin, ens fa ser poc crítics i que ens agradi la seva obra. La veritat és que van gravar 8 EP's i la mili va ser la causa que el duet es desfés. Una vegada l’Emili ens va explicar que quan li van plantejar al seu pare que volien dedicar-se a la música, aquest els va fer una proposició sense apel·lació: "Portar-los a un amic seu que era músic professional i cantar per a ell. Si aquest jutjava que tenien possibilitats els deixaria dedicar-se a la música i els recolzaria, cas contrari ja podien oblidar-se de tot". Poc després d'aquella prova decisiva el Dúo Juvent’s gravava el seu primer disc. Per cert si la imatge característica del Dúo Dinámico eren els seus pullovers vermells, la del Dúo Juvent’s eren les americanes de colors llampans i cridaners, com comprovareu en algunes de les portades dels seus discos, no en la d'aquest en la que sembla ser que volien volar molt alt. A la foto Montse Aliaga amb Emili Huguer.

Tina y Tesa – Mádison Kid

Es tracta d'una versió d’un tema de Tony Sheridan & The Beat Brothers i sota el nom del conjunt que acompanyava el cantant britànic Tony Sheridan es trobaven The Beatles, bé sols estaven Paul McCartney, John Lennon i George Harrison, el bateria era Peter Best que quan van començar a treballar ja com The Beatles el canviarien per Ringo Starr. De fet a Tony Sheridan que ja es mort i Peter Best avui en dia sols se'ls recorda per la seva relació amb els Beatles. Tina y Tesa eren de Alacant, però van haver de vindra a Barcelona, vigilades per la seva mare que quedi ben clar, per poguer llançar-se professionalment. Les dues germanes que es deien en realitat Teresa i Josefina, tenien carnet blanc, cosa curiosa en una època on s'usava comunament el vermell i sobre tot, pel fet de ser dones. Van obtenir el carnet el 12 de febrer de 1962. Tina y Tesa eren un Dúo Dinámico en femení i la seva imatge desenfadada, amb pentinats tipus "garçon", pantalons pitillo o faldilles escoceses, junt amb la seva qualitat, van fer que la EMI, a través del subsegell Regal les contractés i van començar a gravar. Aquest tema estava inclòs en el tercer EP de Tina y Tesa, editat l’any 1963 i amb “Quiero que hablemos” que era una versió de Brenda Lee, "Celedonio", versió d’un tema italià ple de bon humor, junt a “Tengo que volver”. Tina y Tesa encara van gravar un altre  single amb el segell Belter, l’any 1966. Després el duet Tina y Tesa van desaparèixa del mercat musical. El dia 21 d’abril de 1963 Tina y Tesa van actuar en un gran festival celebrat al Palau dels Esports de Barcelona. Al costat d'elles van participar moltes figures, consolidades i noves, com José Guardiola, Los Pájaros Locos, Encarnita Polo, Franciska, Salomé, el Dúo Rúbam que també van gravar aquesta cançó, Kurt Savoy i altres
Tina y Tesa, un Dúo Dinámico en femení

Dúo Rúbam – Quinientas millas

Aquest tema forma part avui dia del folklore nord-americà, però a Espanya ens va arribar gràcies a la versió que va fer el cantant francès Richard Anthony. De fet a Espanya es van realitzar multitud de versions i el tema fins i tot es va convertir en una peça clàssica per als intèrprets que integraven el Grup de Folk a Catalunya. Hi ha una gran versión en català a càrrec de Grau Carol, però nosaltres us hem seleccionat aquesta que interpreta el Dúo Rúbam en un EP, el seu primer disc per al segell Belter i el 11è de la seva carrera, editat en el 1963 i en el qual també es van incloure “Quiéreme deprisa” que era una versió del “Kiss me quick”, “Desata mi corazón” versió de Ray Charles i “Te adoraré” que estava composada per ells. En moltes ocasions el Dúo Rúbam van ser acompanyats en enregistraments i gires pel Conjunto de Fernando Orteu i en altres pel Quixot’s Quartet, quan encara eren el Conjunto Los Quijotes, de fet sempre van saber envoltarse de bons músics, en aquest disc els acompanyen el Latin Quartet. Van començar a dedicar-se a la música després de guanyar un concurs, el Festival del Club Hispamer, a Barcelona. El  Dúo Rúbam eren Enrique Ferrer Bartomeu i José Luis Izquierdo García de León, eren de Barcelona i van començar gravant l’any 1960 per al segell Saef i després van fitxar per Belter desfent-se el duet l'any 1964, problemas de nuvies. Tots dos treballaven en un barc. Van debutar en un festival al Palau dels Esports de Barcelona, el 25 de novembre de 1960 que va organitzar el diari El Mundo Deportivo, es clar que ells ya havien tret un parell de discos. Tenen una bona carrera amb 15 o 16 EP's, per cert que Enric Ferrer, fill del component del duet es va possar en contacte amb nosaltres mitjançan el correu ja fa molt de temps i es va oferí a pasarnos molta més informació, quan la tinguem escoltarem més coses del Dúo Rúbam i os ampliarem el que sabem d’ells. Us explicarem tota una curiositat, la primera guitarra eléctrica que van tindre el Dúo Juvent’s, lo van comprar de seguna má al Dúo Rúbam, tots quatre eren bons amics, a part de companys de professió.

Gelu – Cuando llegue septiembre

Tot i que sempre s’ha vinculat a Gelu amb Catalunya i fins i tot s’ha arrivat a dir que era catalana, la cantant popular pels seus cridets enmig de les cançons i de veritable nom Maria dels Ángeles Rodríguez Fernández, va néixer a Granada l’any 1945. Gelu va ser una de les cantants de moda en els seixanta, però tot i que va debutar a Ràdio Granada i va marxà a Madrid, va ser a Barcelona on va trobar el seu lloc. EMI la va contractar i per potenciar el seu llançament va fer que gravés un EP l’any 1963, acompanyada per Los Mustang. Aquest tema que escoltem ara a El Temps Passa... i la música queda, a les sintonies de la Xarxa d’emisores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya, es trobava en un altre EP de 1962 editat per EMI i en què el tema estrella va ser "Canta conmigo", on també es recollien "El poeta lloró" i "Vuela, vuela hacia mí", aquesta cançó es una versió del tema que cantava Bobby Darin en la pel·lícula "En arribar setembre" que va protagonitzar Rock Hudson, Gina Lollobrigida, Sandra Dee i el mateix Bobby Darin que per cert, va estar casat amb Sandra Dee. La cançó va ser molt versionada i ara recordem també la que fan fer The Rocking Boys. Gelu va omplir moltes pàgines de revistes per causa de la seva relació sentimental amb Tito Mora, amb el qual va gravar diversos discos i si bé aquest li demanés en diverses ocasions que es casessin, finalment Gelu va decidir casar-se amb el també cantant Santy Palau que va ser propietari de las discotecas Wonder, a Lleida i la Chrysalis a Valls. L’any 1968 i després de casar-se, Gelu es va retirar de la música per dedicar-se a la vida familiar. Per cert, els cridets característics de Gelu i que també va fer servir Li Morante, ja els van utilitzar anys abans Torcuato y los Cuatro.

Los Sírex – Que te deje de querer

Aquesta cançó que escoltarem avui a El Temps Passa... i la música queda, és una de les que més ens agraden de Los Sírex. Es trobava en un EP de l’any 1964, al costat de “Ciao, Amigo” d’Adriano Cellentano, el clàsic americà “Jambalaya” que va gravar fins i tot Fats Domino entre d’altres i “Motivo de Amor” que es una versió de l’italià Pino Donaggio. Los Sírex eren Antonio Miquel Cervero conegut com Leslie (cantant), Guillermo Rodríguez Holgado (baix i compositor), Manolo Madruga (guitarra), Luis Gomis de Pruneda (bateria) i Josep Fontseré (guitarra rítmica) ells van ser Los Sírex, un dels grans conjunts espanyols dels seixanta que malgrat d'interpretar versions, com estava manat en aquella època, van saber aconseguir l'èxit a tot Espanya tocant també cançons pròpies. Per cert, el primer cantant de Los Sírex va ser Santi Carulla que per recomenació del seu pare i després d’una actuació al Tropicana de Castelldefels, els va deixà i s’en va anar a Los Mustang. No acabarem sense dir-vos que per Los Sírex han passat un quans músics més, entre ells Tony Mier, Santi Carulla, Oscar Janot i Quique Tudela. Luis Gomis i Manolo Madruga van morir l’any passat, a principis de setembre, amb pocs dies de diferencia. Los Sírex en aquest moments son Antonio Miguel "Leslie" Cervero, Guillermo Rodríguez Holgado, Josep Fontseré, Juanjo Calvo i Ernesto Rodriguez.

Los Javaloyas – Sunny

Escrita i gravada pel cantant nord-americà Bobby Hebb, aquest tema pel qual Quimet ja està reclamant l'euro corresponent per que ell l'ha tocat moltes vegades, tot un estàndard de la música americana, ens arriba ara amb la versió que van realitzar Los Javaloyas l’any 1966 i que van gravar en un single amb "Una sombra" a l'altra cara. Los Javaloyas eren un grup creat l’any 1952 a València per José Luis Pérez Javaloyas i que finalment i amb canvis en la seva formació, es van establir a l'illa de Mallorca. La formació més estable de Los Javaloyas i la més brillant, va ser la integrada per Rafael Torres amb l'acordió, guitarra, piano i baix, Serafín Nebot cantant, saxo i clarinet, Tony Cobas a la guitarra, contrabaix i trompeta, Antonio Felany cantant, bateria i trompeta i José Luis Pérez Javaloyas que a més de cantar, tocava la flauta i el
piano. Els Javaloyas van actuar molt a l'estranger i a Alemanya, concretament a Hamburg, a principis dels anys seixanta, van conèixer i van compartir escenari amb The Beatles. José Luis Pérez Javaloyas, fundador del grup, va morir a Palma als 79 anys, al setembre de 2007 i alló va significar la fi del grup que encara estaven en actiu. La veritat es que junt a Los Mustang i Los Catinos, Los Javaloyas van ser els gran versioners de la seva época.

Los Mustang – Caprí se acabó

I parlant de Los Mustang, avui tancarem el programa escoltant la banda liderada pel cantant Santi Carulla. Per acabar us hem seleccionat aquest tros de cançó, tot un clàssic quan parlem de la música dels seixanta i que va compondre i va gravar originalment Hervé Vilard, un gran cantant francès, el primer que en els anys seixanta va tindre els sants pebrots de reconèixa públicament la seva homosexualitat muntant-se un gran escàndol en el món musical dels Pirineus cap amunt. Aquest tema es va incloure en un EP junt a “¡Socorro!” i “Ayer” de The Beatles i “No vendrás” que ara no recordem de qui era. La veritat és que gràcies a un acord pactat entre EMI, la seva companyia discogràfica i Brian Epstein, mànager de The Beatles, Los Mustang tenien el dret de gravar les cançons de The Beatles fins i tot abans que aquestes es publicaran a Espanya. Això va permetre que aconseguissin grans èxits, veritables pàgines d'or del pop espanyol de la seva època. La seva versió del “Submarino amarillo” i la del “Obladí Obladá", van vendre al país més que les originals a càrrec dels de Liverpool. Los Mustang es van crear al Poble-Sec, al novembre de 1960 i originalment eren un trio instrumental integrat pels guitarristes Marco Rossi i Tony Mercadé al costat del baixista Miguel Navarro. En un concurs que van guanyar, coneixen a Los Sírex i proposen a Santi Carulla i a Tony Mier, cantant i bateria que llavors militaven amb aquests últims, unir-se a ells i allí va començar una brillant carrera que es va mantenir estable, amb els mateixos components, fins l'any 2000 en què es van desfer, seguint Santi Carulla en solitari. Cal reconèixer el seu mèrit tot i que el seu repertori sempre es va basar en les versions, ara bé, ells també van gravar algunes composicions de Marco Rossi i de 1964 a 1970 cap single o EP de Los Mustang va vendre menys de 25.000 còpies, arribant amb "El submarí groc" a les 130.000. Per cert, el 19 maig 1966 van actuar en l'històric concert celebrat al Palau dels Esports de Madrid al costat de Los Bravos, Los Brincos, Los Sirex i Los Relámpagos, anunciat com la reunió dels millors grups espanyols del moment.

Tanquem per avui El Temps Passa... i la música queda, ens retrobarem la propera setmana, però abans us deixem amb companyia de La Xarxa de Comunicació Local i totes aquelles emissores que emeten el programa. Quimet Curull i Mario Prades baixem la paradeta.

Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il•lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres

No hay comentarios:

Publicar un comentario