
Nosaltres a
El Temps Passa… i la música queda, mirem el
passat, aquella dècada gloriosa, musicalment parlant, dels anys seixanta. Però
no per això deixem de contemplar el que tenim davant, perquè mirant només
enrere pots no veure els obstacles i la galeta arribar a resultar
d'impressió i et pots deixar les dents en el camí. Per tant,
mirant cap enrere
però de reüll cap endavant, amb
anuncis,
secció catalana i molta música i
records, des de
La Xarxa de Comunicació
Local i totes aquelles emissores que emeten el programa, posem en marxa a
El Temps Passa... i la música queda la
Nostra màquina del temps. Som
Quimet
Curull i
Mario Prades i començarem recordan l’estiu passat i dient alló que ja
ens és habitual
Obrim la Paradeta
Alan y sus Bates – Fue una noche de verano
Alan y sus Bates van ser un grup xilè que va sorgir a
principis dels 60 encara que no van gravà fins a mitjans de la dècada.
Molts avui en dia els inclouen dins dels grups "garatge" de l'època,
tot i que en aquells temps no teníem ni idea que hi hauria una música que es
diria "garatge", de fet ells mai van fer servir el
fuzz, un pedal
típic en els grups en aquesta ona. Les seves cançons eren molt més properes al
gran públic. Aquest tema l’extraiem d'un LP recopilatori titulat "Rumbo al
Go Go" que no consta en la discografia oficial del grup. Van aconseguir
bastants èxits en els 60, entre ells "Difícil", "No tengo
dinero" i "Recuerdos de verano". El grup
Alan y sus
Bates va destacar sobre tot
pel carisma del seu cantant,
Julio Escobar que va néixer l’any 1943 i que se
sortia dels clàssics cantants estàtics, movent-se i fent les seves coreografies
a l'escenari, la quan cosa agradava i molt al públic, sobre tot al femení.
Alan
y sus Bates va ser una veritable escola de músics xilens i alguns dels molts
que van passar pel grup després formarien part de bandes históriques a Xile com
Los Primos,
Los Mac's,
Los Ecos i
Los Beat Combo. En total
Alan y sus Bates van
gravar quatre LP's i 22 singles per al segell RCA, entre ells un grapat de
cançons pròpies. Aquesta cançó a Espanya la van gravar
Los 5 del Este i tot i
que moltes fonts dicen que era d’ells no es cert, era d’
Alan y sus Bates.
Los 3 de Castilla – La Tramontana

Avui començarem escoltant un tema que va ser composat pel
cantant francès
Antoine que el va defensar, cantat en italià, al
Festival de
SanRemo del 1968 i com era habitual va ser interpretat per un altre artista, en
aquest cas va ser un grup espanyol,
Los Catinos, però nosaltres com som així de
transgressors, no us hem portat ni la versió d'
Antoine ni la dels
Catinos, es
tracta de la gravació que van realitzar
Los 3 de Castilla que la van publicar
el mateix any en un single amb “Flores de paz en mi jardín” a l’altre cara i
que va editar el segell Philips amb una portada que com podreu comprobar, oferia un caire molt
hippy.
Mayra García Barbero cantant femenina del trio
Los 3 de Castilla, va ser
una de les millors veus del pop espanyol dels seixanta. La veritat és que
Los 3
de Castilla van ser un dels grans grups de la seva època i van arribar a gravar
més de
30 discos, bàsicament EP's i alguns singles. El grup el va crear
Manolo
Palomo que venia del
Trio Siboney i va conèixer a
Mayra quan aquesta actuava a
la
sala Erika, a

Madrid.
Mayra cantava amb
Los Trovadores del Sur i en el grup
també estava
Julián Jimeno que seria la tercera pota per aquella taula,
sorgeixen així l'any 1956
Los 3 de Castilla, ella era de Salamanca, però
els
nois, un de Ceuta i l'altre sevillà.
Comencen actuar en els locals històrics de la capital, entr ells
El Erika,
Micheleta,
Morocco, el
Pavillon, el
Florida Park al Retiro i uns quants més,
però bàsicament es van donar a conèixer gràcies a intervenir contínuament en
programes de ràdio realitzats
en
directe, sobretot “Cabalgata fin de semana” conduït pel locutor xilè
Bobby
Deglané, al costat de
Maria Àngels Herranz, un dels programes mítics i que
estava en antena des del 27 de juliol de 1951, mantenint-se fins a mitjans dels
seixanta. Un dels locutors posteriors a
Bobby Deglané que va marxar a
Ràdio
Nacional, va ser el popular
José Luis Pécker. En aquest programa va debutar
Mariano Medina que després va ser l'
Home del Temps de
Televisió Espanyola.
Los 3 Sudamericanos – La Chevecha

“La Chevecha” va ser una horterada que va arribar al nostre
país amb la veu de
Palito Ortega, un argentí que després de triomfar plenament
en el món de la música amb bones cançons i alguna que altra pachangada com
aquesta, es va dedicar a la política al seu país natal arribant a governador.
És clar que nosaltres tampoc aquesta vegada us portem la versió original, en
aquesta ocasió són
Los 3 Sudamericanos, un altre trio especialitzat en temes
molt “verbeneros” que van tenir una brillant carrera al nostre país, després
d'haver triomfat a Argentina, encara que ells eren de Paraguai.
Los 3
Sudamericanos finalment es van assentar a Espanya. El grup
Los Tres
Sudamericanos l’integraven
Johnny i
Alma Maria que eren

matrimoni, junt a
Casto
Darío i van funcionar i molt be, com a tercet vocal diguen-se
Los 3
Sudamericanos de 1959 fins a 1984. De fet va ser la seva etapa més gloriosa.
Darío els va deixà i en el seu lloc va entrar l’any 1988
Daniel, encara que en
1990 va ser substituït al seu torn per l'extraordinari guitarrista i compositor
Dioni Velázquez i es mantenen en actiu.
Dioni va gravar pel seu compte un
extraordinari disc titulat "Otoño sin final" ple de balades
instrumentals amb la guitarra espanyola com a protagonista que us recomanem des
de
El Temps Passa… i la música queda i també va col·laborar en un bon disc amb
Mercedes Sosa interpretant cançons de
Alfredo Zitarrosa. A la foto la nova formació amb
Dario dret.
Los Mismos – San Bernardino

La cançó més rellevant en la carrera del grup britànic
Christie és indiscutiblement "Yellow river" i per a la gran majoria
l'únic hit que es recorda avui dia, però
Christie van publicar altres cançons
d'èxit, com aquesta que escoltem ara a
El Temps Passa... i la música queda, tot
i que reconeixem que no van arribar ha assolir les xifres de vendes del
"Riu groc". Ara us hem portat la versió que van realitzar a Espanya
el trio
Los Mismos d'aquest tema, tot i que hi ha una altra bona versió a
càrrec de la cantant i actriu
Marta Baizan.
Los Mismos la van publicar en un
single editat l’any 1970 per Belter que va incloure "Scaba badi dibu"
en l'altra cara, encara que nosaltres us el extraiem d'un recopilatori molt més
modern. El tercet estava integrat per
Elena Vázquez Minguela, nascuda a
Valladolid el 6 de gener de 1948,
Antonio Pérez Gutiérrez, nascut a Valladolid
el 6 d'octubre de 1944, i
Benjamí Santos Calonge, nascut a Palència el 15 de
maig de 1944. Van començar l’any 1964 anomenant-se
Los Jollys i van publicar
diversos discos per al segell Columbia fins que van ser fitxats per Belter
l'any 1968 i van passar a ser
Los Mismos. La veritat és que ells mateixos i en
diversos programes de ràdio van

manifestar que el canvi va ser imposat per la
seva nova casa de discos al poder confondres fonèticament amb
The Hollies
britànics i com ells no havia canviat, van adoptar el de
Los Mismos, però
nosaltres sempre hem estat convençuts que la veritable raó era que Columbia,
com era habitual en aquelles èpoques, tenia registrat el nom i per tant, es van
veure obligats a canviar-ho. Van funcionar molt bé fins a 1978 gràcies a
cançons com "El puente", però nosaltres reconeixem que els seus temes
eren bastant horteres.
Elena va tenir una discreta carrera en solitari fent-se
dir
Helena Bianco, però ja en els noranta el grup va tornar a la carretera amb
Guillermo substituint a
Antonio i segueixen en actiu.
La Música que es Feia en Català
Els de la Torre – Un cor boig
Els de la Torre van ser un grup de pop barceloní que van
variar al llarg de la seva carrera el nom, passant de
Los 4 de la Torre a
Los
de la Torre i a través de la seva part catalana també
Els de la Torre. Van
gravar en català en diverses ocasions, com aquest EP que va publicar Belter
l’any 1967 i del que us hem extret aquesta cançó que originalmente es va dir
"Cuore Matto", un versió del tema de l'italià
Little Tony que ells
versionen titulant-lo "Un cor boig", amb un altre de
Tony Renis el
"Quan dic tot el que t’estimo" sense oblidar "I ara ...
què?" que creiem era de
Giorgio Gaber i "Enquesta". La seva
carrera està marcada per alguns èxits rellevants, com "Operació Sol"
que va ser el primer tema gravat a Espanya a ritme de ska, al costat de
"Vuelo 502", "Mamita" o "Temperamento español",
entre molts altres.Com eren catalans, van publicar un parell o tres d'EP's en
la nostra llengua dient-se
Els de la Torre i sen solsament tres, aquest es el
segon d’ells.
Eurogrup – Perdo l’esma

La cançó estrella d’aquest EP va ser “L’Estiu a ciutat”, una
bona versió del "Summer in the City" dels
Lovin' Spoonful, la banda
de Nova York liderada pel cantant i guitarrista
John B. Sebastian, realitzada
en català per el
Eurogrup que inicialment es deien
Los Fènix, es van crear a
finals de 1966, però nosaltres d’aquest disc us hem seleccionat “Perdo l’esma”.
El
Eurogrup eren una bona banda. El bateria era
Juan Adriano Barras Rojo que va
néixer a Madrid l'any 1947 i venia de
Los Safem, com el cantant
Jaume Miquel,
al costat de
Víctor Escudé a la guitarra solista,
Ferran Barrachina a la
rítmica i
Joan Salvador que tocava el baix.
Ferran els va deixar després del
seu primer disc i va ser substituït per
Ovidi Gutiérrez amb el qual van gravar
el seu segon disc, un single editat l'any 1968. Del primer, un EP publicat
l'any 1967 per

Concentric, us extraiem el tema que escoltem ara a
El Temps
Passa... i la música queda. "Perdo l'esma" és una versió del
"I'll go crazy" de James Brown, però també es van incloure "Que
passa amb els duros" que era una versió en català del "Get out of my
life, woman" d'
Allen Toussaint i "A la vora de l'aigua" dels
Righteous Brothers. Actuaven bastant a la sala
Los Discos
Voladores que es trovaba al barri de Gràcia. El bateria
Juan Adrià els va
deixar per unir-se a
Los NO que s'havien reestructurat i en els què també hi
havia militat l'amic
Antoni Duran, i posteriorment es va crear
Los Eurono i després
s'incorporaria a
Los Pioners substituint el bateria que estava fent la mili.
Per cert, actualment resideix a Menorca i toca habitualment al club de jazz del
Casino de Sant Climent i és membre de
la Menorca Swing Band. Avui en dia tres dels
membres del
Eurogrup resideixen a les Balears.
Els Dracs – Comprensió

Us portem ara a
El Temps Passa… i la música queda una bona
versió de
The Animals, en aquesta ocasió a carrec del grup català
Els Dracs que
la canten en català, quan ja gravaven per al segell Concentric. El conjunt
català
Els Dracs van gravar i molt en castellà, mitjansan el segell Discos
Alma, un subsegell de Vergara, abans de fitxar per Concentric i gravar en
llengua vernacla diversos EP 's, entre ells el més venut del segell Concentric
i en el què es trobava la seva versió de "La casa del sol naixent".
Un altre dels bons discos del segell es aquest del que os hem tret aquesta
cançó.
Els Dracs van ser al costat de
Els Tres Tambors els millors grups de
pop-rock en català de l'època. El sextet, liderat pel cantant
Jordi Carreras,
va

treballar des de 1964 a 1971 i van gravar un grapat d’EP 's, si bé els que
van gravar en castellà els firmaven com
Los Dracs. Els grup l’integraven el
cantant
Jordi Carreras, al costat de
Miguel Olivé,
Vicente Carós,
Faustino
García,
Manuel Cordero i
Alfredo Pla. L’any 1966 van ser el primer conjunt de
rock que va actuar al
Palau de la Música Catalana, a Barcelona. Després de
desfer-se nosaltres els vam perdre la pista. Per cert, l’any 1981 el segell
Edigsa va publicar un LP recopilatori titulat "La casa del sol
naixent" que recollia les cançons dels seus tres discos amb Concentric. El
bateria
Vicente Carós va morir el 20 de gener de 2010 als 63 anys d'edat. En
aquest EP i a part del “Comprensió”, trobavem “La nit” que era d'
Adamo, “El joc de l’amor” i la
seva versión del tema de
The Yardbirds “Un cor fet d’amor” que per cert, en la
versió original s'ha fet servir a la banda sonora del film
"London-Boulevard" que s'ha estrenat l’any passat, creiem recordar.
Els Stop – La pluja plora
Los Stop van començar sent un grup de pop molt interesant,
però al seva discogràfica els va encasillà i la seva carrera està marcada per
un munt d’horterades.
Los Stop eren de Barcelona i van començar fen-se dir
Donald Duck i al signar contracte amb Belter els hi van cambiar per
Los Stop.
Van gravar uns quans discos en català, tampoc masses no us creieu, ja que la
seva carrera es va centrar en cantar en castellà. Aquesta cançó es trobava a un
EP del 1968, el segon disc que treien en català, junt a “No tornaré a plorar”,
“L´avi” i “Canço dels enamorats” que ja l’havien tret a un altre single en
català com a cara B.
Cristina, la seva cantant es diu de realitat
Mari Carmen
Arévalo i un bon dia es va rebotar amb els seus companys de
Los Stop i va
decidir anar-s'en, però quan volia andur-se amb ella el nom es va assabentar que
estava registrat per els seus companys i alesores va creà
Cristina i Los Tops.
Per cert que
Los Stop eren, a més de la
Cristina,
Juan Comellas,
José María
Serra (que en els 80 va ser representant artístic de
Lucky Guri i
Núria Feliu,
entre altres artístes i amic de
Mario),
Fernando Cubedo i
Andrés Gallego. Quan
Cristina va fotre el camp, durant un

temps ells van tindre un altre cantat
femenina, es deia
Miriam. A la
Carmen, aquín tots coneixiem com
Cristina (a la
foto) i que va tindre una interesant carrera en solitario, li deien "la
voz gemela de
Rita Pavone". Bé, el
Mario que la coneix sempre
somriu quan es diu aixó. L’any 1.967
Los Stop guanyen el "
Premio del
Instituto de Cultura Hispana" amb la cançó “El turista 1.999.999”, una
horterada que va guanyar també el
Festival de Mallorca. Al mateix any
Los Stop treuen
la seva cançó més popular que és “Salud, dinero y amor” a la que també li deiem
“Tres cosas” que de fet era el seu títul real. Ja us hem dit moltes vegades que
hi ha cançons amb títuls oficials i altres que els hi ha possat el pùblic al
llarc dels anys.
Els Anuncis dels Nostres Records

Avui
la nostra publicitat es centrarà una vegada més en la
cuina, però avui els anuncis serán
tot dolços. Si és que nosaltres som uns
Triperos i ho
reconeixem, ens agrada menjar i si pot ser menjar bé, molt millor. Tots els
anuncis que recuperem avui a
El Temps Passa... i la música queda
són interesants i alimenten molt. Com deia
Oscar Wilde "
Ho resistim tot,
menys la temptació" i avui la temptació és molt dolça. Som uns llaminers
Qué hi farem?
Margarina Marianne

Començarem amb una
margarina per
posar a las torradotes. Una
de les primeres al país va ser aquesta. La publicitat ens indicava clarament
que aquesta margarina
arribava des de Noruega, per tant i venint de tan lluny
devia ser molt bona. Per descomptat que la
margarina es va introduir a mitjans
dels anys 60 al país ja que aquí estàvem acostumats, els que podien
permetre-so, a fer servir
mantega, es a dir “
mantequilla”, no confunguem amb la
mantega per fregir a la que tan acostumbrats están en altres llocs. De fet val
a dir que aquesta publicitat era totalmente enganyosa ja que la
Margarina
Marianne La Niña, era de les Canàries i segueix comercialitzant-se encara avui
en dia, si no estem errats.
Chocolates Lloveras

“
De todas maneras… Chocolates Lloveras”, així resava
l'eslògan publicitari més popular de la marca de
Xocolates Lloveras, una de les
populars marques comercials en això tan bo com és la
xocolata. És clar que hem recuperat
un anunci més antic en el qual els nens i nenes reclamaven “
Queremos Chocolates
Lloveras que es el que nos gusta más” i finalment sona l’eslògan clàsic “
De todas
maneras… Chocolates Lloveras”. Per cert
Lloveras, com era habitual en les
marques de xocolata, va treure un munt d'àlbums de cromos, entre ells
destacaven les col·leccions “20.000 leguas de viaje submarino”, “Viaje al
centro de la tierra” i “El Quijote”.
Lloveras que era una empresa familiar
creada l'any 1899, comercialitzava una altra marca
Chocolates Ana.
Chocolates Loyola

La xocolata que fins a 1840 només es prenia beguda i feta
amb aigua en lloc de llet, es un dels productes més arrelats al nostre país. Va
arribar des de Veneçuela a través de les rutes de comerç obertes per la
Reial Companyia
Guipuscoana de Caracas i de la seva preparació ràpidament es van encarregar
famílies jueves procedents de França. En els anys 40 van sorgir en Guipúscoa
gairebé al mateix temps, diverses empreses a la localitat d'Oñate dedicades a
la xocolata, com
Orbea,
Loyola,
Zahor,
Onena,
Guereca o
Maiztegui. Totes han
anat desapareixent, llevat
Zahor. L'última,
Loyola, ho va fer en els vuitanta,
tot i formar part en aquells moments de la multinacional
Cadbury Schweppes. Per
cert va tindre també el seu personatge promocional i es deie
Barriguín.
Tortas Teclo

La casa
Teclo que us portem ara, també va fabricar torrons,
però en realitat el seu producte estrella sempre van ser les clàsiques
Tortas i
per aquest dolços i rodons productes es va fer famosa la marca
Teclo. Per cert,
avui en dia les tortes van embolicades en un paper tipus el clàsic paper
d’estrasa, però quan van començar a comercialitzar-les, les
Tortas Teclo i
altres marques es venien en llaunes que avui en dia són autèntiques peces de
col·lecció i que recomanaven fe servir com a cosidors, encara que tenien un
munt d'utilitats variades. De fet es pot dir que casi totes les marques de
tortes que es trovaben al mercat en els anys cinquante i seixanta es venien en
llaunes de col·lecció, veritables joies i molt posiblemente era mes car
l’embalatge que el dolç contingut. Moltes avias i mares las aprofitaven per
guardar les
galletes, un altre producte dolç molt bo sucat a la llet. La
fábrica de
Teclo es trovaba a Jijona, creiem que al carrer Alcoi, junt a
El Lobo
i
Picó.
Flan Potax

El
Flan Potax, al costat del
Flan Tocy i el
Flan Chino el
Mandarín, van ser els flams estrella d'aquellas èpocas. Flan Potax va ser un
dels primers en véndres com producte "tipo americano", es a dir en
sobre per fer-lo a casa i recomenan que fos de mida petita, ja que aquí les
mestreses de casa feien els flams elles mateixas i eren de mida grosa tallan-lo
a trocets quan es servia. Nosaltres estem gairebé segurs que avui dia el
Flan
Tocy i el
Mandarín ja no es fabrican, si bé tenim duptes amb el
Flan Potax que
era de
Gallina Blanca i aquet creiem que potse si que estigui ancara a les
botigues, emb les dues variants d’ou o de vainilla, però ara i recordan-los,
ens ve la gana i la pancha comença a fer surollets reclamant “
combustible” i es
que tant
Quimet com
Mario, com us hem dit, som una mica “
triperos” i ens seria
igual flam o crema. Bé aixó no es veritat del tot, a
Mario li agrada més el
flan que la crema catalana.
Donuts

És clar que un dels anuncis més recordats quan parlem de
coses dolces és el del "
Donut i la cartera", aquella que els nens
oblidaven sempre per culpa de menjar-se un
Donut. En angles es diuen
doughnut,
pero aquí tembé s'els va dir rocos, rosquilles i berlines.
Mario sempre
recomana menjar-se un
Donut cada matí al llevar-se, perquè així
ningú pugui dir
que aquell dia no t'has menjat un rosco. Avui en dia tenim
Donuts de quaranta
mil tipus i sabors diferents, per poguer triar, però llavors el
donut era
simplement “
el donut”. Es considere que el
Donut te el seu origen en un dolçs
de Nadal creat per els holandesos al segle XVI que van portar a Nova York quan
encara es deie Nova Amsterdam i al qual li deien
Oliebollen, però uns altres
aseguren que va ser creat per un mariner anomenat
Hanson Gregory, l’any 1847.
Els fes qui els fes, la vertitat es que els
donuts estan molt bons i son tot un
vici que va directe a les "
cartutxeres", aixó si, però “
Dos millor
que un” deie també un dels seus
slogans publicitaris.
La veritat és que d'anuncis de xocolata, galetes, donuts,
flams, torrons i uns quants productes dolces més, en tenim un munt de
apalancats, però els anirem dosificant a veure si encara agafarem un empatx i
acabem tenint problemes amb el nostre control del sucre. Que l’edat no perdona
i nosaltres tenim la nostra d’edat..
Tornarem ara a la música.
Dúo Dinámico – Poesía en movimiento

Quan en els anys 80 van començar a editar-se discos
recopilatoris de la música extrangera dels 60, en molts d'ells es va incloure
el "Poetry in motion" i llavors molts es van preguntar Qui és aquest
Johnny Tillotson que canta una cançó del
Dúo Dinámico en anglès? Però no era
així,
Johnny Tillotson era el primer que la va gravar a principis dels 60, però
els seus discos, tot i que es van vendre a mig món, no van arribar a funcionar
a Espanya, de fet nosaltres duptem que és publiquesin mai aquí i la versió que
tots vam conèixa d’aquesta peça va ser la de
Manolo de la Calva i
Ramón Arcusa
i altres que es van fer al país, com la de
Filippo Carletti y su conjunto.
Aquest EP es va editar l’any 1961 i en ell també es recollien "Las hojas
verdes" que era una versió de la cançó estrella de la banda sonora del
film "El Álamo" i la van interpretar originalment
The Brothers Four,
al costat de "Solo para mi" i "Ala-hula Rock". Val a dir
que el
Dúo Dinámico son una de les referencies musicals quan es parla de la
música pop feta a l’Espanya dels anys seixanta i

van ser el mirall en el que
molts es van mirar a l’hora de dedicar-se a la música, sobre tot el munt de
duets que van surgir a principis de aquella década gloriosa i recordada que
tant va fer per l’evolució musical a Espanya. La veritat és que a principis
dels 60 i a l'ombra del
Dúo Dinámico van sorgir unes quantes parelles dins del
món musical, com
Los Pantalones Azules, el
Dúo Cramer,
Kroners Dúo,
Dúo Juvent
's,
Dúo Radiant’s,
Tina y Tesa,
Dúo Rúbam,
Tony & Charley i uns quants més
d'efímera vida, prácticamente tots ells surgits a Catalunya. De fet escoltarem
ara uns duets surgits a l’ombra del
Dúo Dinámico.
Dúo Juvent’s – Twisteando el mádison

Amb “Penas del alma” com a tema estrella. El
Dúo Juvent’s va
publicar a través del segell Vergara aquest tema que anem a escoltar ara a
El
Temps Passa... i la música queda, en un EP en el qual també es van incloure “My
angel baby” i “”La profesora”. La veritat és que quan parlem de duets espanyols
de principis dels anys seixanta el
Dúo Juvent’s no pot faltar, encara que
nosaltres reconeixem que l'amistat que ens uneix amb
Emili Huguer, del que per
cert, fa molt de temps que no sabem res tot i els nostres intents per contactar
amb ell per telèfon o correu electrònic, i la simpatia per
Tomas Lardin, ens fa
ser poc crítics i que ens agradi la seva obra. La veritat és que van gravar
8
EP's i la mili va ser la causa que el duet es desfés. Una vegada l’
Emili ens va
explicar que quan li van plantejar al seu pare que volien dedicar-se a la
música, aquest els va fer una proposició sense apel·lació: "
Portar-los a
un amic seu que era músic professional i cantar per a ell. Si aquest
jutjava
que tenien possibilitats els deixaria dedicar-se a la música i els recolzaria,
cas contrari ja podien oblidar-se de tot". Poc després d'aquella prova
decisiva el
Dúo Juvent’s gravava el seu primer disc. Per cert si la imatge
característica del
Dúo Dinámico eren els seus pullovers vermells, la del
Dúo
Juvent’s eren les americanes de colors llampans i cridaners, com comprovareu en
algunes de les portades dels seus discos, no en la d'aquest en la que sembla
ser que volien volar molt alt. A la foto
Montse Aliaga amb
Emili Huguer.
Tina y Tesa – Mádison Kid

Es tracta d'una versió d’un tema de
Tony Sheridan & The
Beat Brothers i sota el nom del conjunt que acompanyava el cantant britànic
Tony Sheridan es trobaven
The Beatles, bé sols estaven
Paul McCartney,
John
Lennon i
George Harrison, el bateria era
Peter Best que quan van començar a
treballar ja com
The Beatles el canviarien per
Ringo Starr. De fet a
Tony
Sheridan que ja es mort i
Peter Best avui en dia sols se'ls recorda per la seva
relació amb els
Beatles.
Tina y Tesa eren de Alacant, però van haver de vindra
a Barcelona, vigilades per la seva mare que quedi ben clar, per poguer llançar-se
professionalment. Les dues germanes que es deien en realitat
Teresa i
Josefina,
tenien carnet blanc, cosa curiosa en una època on s'usava comunament

el vermell
i sobre tot, pel fet de ser dones. Van obtenir el carnet el 12 de febrer de
1962.
Tina y Tesa eren un
Dúo Dinámico en femení i la seva imatge desenfadada,
amb pentinats tipus "garçon", pantalons pitillo o faldilles
escoceses, junt amb la seva qualitat, van fer que la EMI, a través del
subsegell Regal les contractés i van començar a gravar. Aquest tema estava
inclòs en el tercer EP de
Tina y Tesa, editat l’any 1963 i amb “Quiero que
hablemos” que era una versió de
Brenda Lee, "Celedonio", versió d’un
tema italià ple de bon humor, junt a “Tengo que volver”.
Tina y Tesa encara van
gravar un altre
single amb el segell
Belter, l’any 1966. Després el duet
Tina y Tesa van desaparèixa del mercat
musical. El dia 21 d’abril de 1963
Tina y Tesa van actuar en un gran festival
celebrat al
Palau dels Esports de Barcelona. Al costat d'elles van participar
moltes figures, consolidades i noves, com
José Guardiola,
Los Pájaros Locos,
Encarnita Polo,
Franciska,
Salomé, el
Dúo Rúbam que també van gravar aquesta
cançó,
Kurt Savoy i altres
Tina y Tesa, un Dúo Dinámico en femení
Dúo Rúbam – Quinientas millas

Aquest tema forma part avui dia del folklore nord-americà,
però a Espanya ens va arribar gràcies a la versió que va fer el cantant francès
Richard Anthony. De fet a Espanya es van realitzar multitud de versions i el
tema fins i tot es va convertir en una peça clàssica per als intèrprets que
integraven el
Grup de Folk a Catalunya. Hi ha una gran versión en català a
càrrec de
Grau Carol, però nosaltres us hem seleccionat aquesta que interpreta
el
Dúo Rúbam en un EP, el seu primer disc per al segell Belter i el 11è de la
seva carrera, editat en el 1963 i en el qual també es van incloure “Quiéreme
deprisa” que era una versió del “Kiss me quick”, “Desata mi corazón” versió de
Ray Charles i “Te adoraré” que estava composada per ells. En moltes ocasions el
Dúo Rúbam van ser acompanyats en enregistraments i gires pel
Conjunto de
Fernando Orteu i en altres pel
Quixot’s Quartet, quan encara eren el
Conjunto
Los Quijotes, de fet sempre van

saber envoltarse de bons músics, en aquest disc els acompanyen el
Latin Quartet. Van començar a
dedicar-se a la música després de guanyar un concurs, el
Festival del Club
Hispamer, a Barcelona. El
Dúo Rúbam eren
Enrique Ferrer Bartomeu i
José Luis
Izquierdo García de León, eren de Barcelona i van començar gravant l’any 1960
per al segell Saef i després van fitxar per Belter desfent-se el duet l'any
1964, problemas de nuvies. Tots dos treballaven en un barc. Van debutar en un
festival al
Palau dels Esports de Barcelona, el 25 de novembre de 1960 que va
organitzar el diari
El Mundo Deportivo, es clar que ells ya havien tret un
parell de discos. Tenen una bona carrera amb
15 o
16 EP's, per cert que
Enric
Ferrer, fill del component del duet es va possar en contacte amb nosaltres
mitjançan el correu ja fa molt de temps i es va oferí a pasarnos molta més
informació, quan la tinguem escoltarem més coses del
Dúo Rúbam i os ampliarem
el que sabem d’ells. Us explicarem tota una curiositat, la primera guitarra
eléctrica que van tindre el
Dúo Juvent’s, lo van comprar de seguna má al
Dúo
Rúbam, tots quatre eren bons amics, a part de companys de professió.
Gelu – Cuando llegue septiembre

Tot i que sempre s’ha vinculat a
Gelu amb Catalunya i fins i
tot s’ha arrivat a dir que era catalana, la cantant popular pels seus cridets
enmig de les cançons i de veritable nom
Maria dels Ángeles Rodríguez Fernández,
va néixer a Granada l’any 1945.
Gelu va ser una de les cantants de moda en els
seixanta, però tot i que va debutar a
Ràdio Granada i va marxà a Madrid, va ser
a Barcelona on va trobar el seu lloc. EMI la va contractar i per potenciar el
seu llançament va fer que gravés un EP l’any 1963, acompanyada per
Los Mustang.
Aquest tema que escoltem ara a
El Temps Passa... i la música queda, a les
sintonies de la
Xarxa d’emisores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya, es trobava en un altre EP de 1962 editat per EMI i en
què el tema estrella va ser "Canta conmigo", on també es recollien
"El poeta lloró" i "Vuela, vuela hacia mí", aquesta cançó
es una versió del tema que

cantava
Bobby Darin en la pel·lícula "En
arribar setembre" que va protagonitzar
Rock Hudson,
Gina Lollobrigida,
Sandra Dee i el mateix
Bobby Darin que per cert, va estar casat amb
Sandra Dee.
La cançó va ser molt versionada i ara recordem també la que fan fer
The Rocking
Boys.
Gelu va omplir moltes pàgines de revistes per causa de la seva relació
sentimental amb
Tito Mora, amb el qual va gravar diversos discos i si bé aquest
li demanés en diverses ocasions que es casessin, finalment
Gelu va decidir
casar-se amb el també cantant
Santy Palau que va ser propietari de las
discotecas Wonder, a Lleida i la
Chrysalis a Valls. L’any 1968 i després de
casar-se,
Gelu es va retirar de la música per dedicar-se a la vida familiar.
Per cert, els cridets característics de
Gelu i que també va fer servir
Li
Morante, ja els van utilitzar anys abans
Torcuato y los Cuatro.
Los Sírex – Que te deje de querer

Aquesta cançó que escoltarem avui a
El Temps Passa... i la
música queda, és una de les que més ens agraden de
Los Sírex. Es trobava en un
EP de l’any 1964, al costat de “Ciao, Amigo” d’
Adriano Cellentano, el clàsic
americà “Jambalaya” que va gravar fins i tot
Fats Domino entre d’altres i
“Motivo de Amor” que es una versió de l’italià
Pino Donaggio.
Los Sírex eren
Antonio Miquel Cervero conegut com
Leslie (cantant),
Guillermo Rodríguez
Holgado (baix i compositor),
Manolo Madruga (guitarra),
Luis Gomis de Pruneda (bateria) i
Josep Fontseré (guitarra rítmica) ells van ser
Los Sírex, un dels grans
conjunts espanyols dels seixanta que malgrat d'interpretar versions, com

estava
manat en aquella època, van saber aconseguir l'èxit a tot Espanya tocant també
cançons pròpies. Per cert, el primer cantant de
Los Sírex va ser
Santi Carulla
que per recomenació del seu pare i després d’una actuació al
Tropicana de
Castelldefels, els va deixà i s’en va anar a
Los Mustang. No acabarem sense
dir-vos que per
Los Sírex han passat un quans músics més, entre ells
Tony Mier,
Santi Carulla,
Oscar Janot i
Quique Tudela.
Luis Gomis i
Manolo Madruga van
morir l’any passat, a principis de setembre, amb pocs dies de diferencia.
Los
Sírex en aquest moments son
Antonio Miguel "
Leslie"
Cervero,
Guillermo Rodríguez Holgado,
Josep Fontseré,
Juanjo Calvo i
Ernesto Rodriguez.
Los Javaloyas – Sunny

Escrita i gravada pel cantant nord-americà
Bobby Hebb, aquest
tema pel qual
Quimet ja està reclamant l'euro corresponent per que ell l'ha
tocat moltes vegades, tot un estàndard de la música americana, ens arriba ara
amb la versió que van realitzar
Los Javaloyas l’any 1966 i que van gravar en un
single amb "Una sombra" a l'altra cara.
Los Javaloyas eren un grup
creat l’any 1952 a València per
José Luis Pérez Javaloyas i que finalment i amb
canvis en la seva formació, es van establir a l'illa de Mallorca. La formació
més estable de
Los Javaloyas i la més brillant, va ser la integrada per
Rafael
Torres amb l'acordió, guitarra, piano i baix,
Serafín Nebot cantant, saxo i
clarinet,
Tony Cobas a la guitarra, contrabaix i trompeta,
Antonio Felany
cantant, bateria i trompeta i
José Luis Pérez Javaloyas que a més de cantar,
tocava la flauta i el
piano. Els
Javaloyas van actuar molt a l'estranger i a
Alemanya, concretament a Hamburg, a principis dels anys seixanta, van conèixer
i van compartir escenari amb
The Beatles.
José Luis Pérez Javaloyas, fundador
del grup, va morir a Palma als 79 anys, al setembre de 2007 i alló va
significar la fi del grup que encara estaven en actiu. La veritat es que junt a
Los Mustang i
Los Catinos,
Los Javaloyas van ser els gran versioners de la seva
época.
Los Mustang – Caprí se acabó

I parlant de
Los Mustang, avui tancarem el programa
escoltant la banda liderada pel cantant
Santi Carulla. Per acabar us hem
seleccionat aquest tros de cançó, tot un clàssic quan parlem de la música dels
seixanta i que va compondre i va gravar originalment
Hervé Vilard, un gran
cantant francès, el primer que en els anys seixanta va tindre els sants pebrots
de reconèixa públicament la seva homosexualitat muntant-se un gran escàndol en
el món musical dels Pirineus cap amunt. Aquest tema es va incloure en un EP junt
a “¡Socorro!” i “Ayer” de
The Beatles i “No vendrás” que ara no recordem de qui
era. La veritat és que gràcies a un acord pactat entre EMI, la seva companyia
discogràfica i Brian Epstein, mànager de
The Beatles,
Los Mustang tenien el
dret de gravar les cançons de
The Beatles fins i tot abans que aquestes es
publicaran a Espanya. Això va permetre que aconseguissin grans èxits,
veritables pàgines d'or del pop espanyol de la seva època. La seva versió del
“Submarino amarillo” i la del “Obladí Obladá", van vendre al país més que
les originals a

càrrec dels de Liverpool.
Los Mustang es van crear al
Poble-Sec, al novembre de 1960 i originalment eren un trio instrumental
integrat pels guitarristes
Marco Rossi i
Tony Mercadé al costat del baixista
Miguel Navarro. En un concurs que van guanyar, coneixen a
Los Sírex i proposen
a
Santi Carulla i a
Tony Mier, cantant i bateria que llavors militaven amb
aquests últims, unir-se a ells i allí va començar una brillant carrera que es
va mantenir estable, amb els mateixos components, fins l'any 2000 en què es van
desfer, seguint
Santi Carulla en solitari. Cal reconèixer el seu mèrit tot i
que el seu repertori sempre es va basar en les versions, ara bé, ells també van gravar
algunes composicions de
Marco Rossi i de 1964 a 1970 cap single o EP de
Los
Mustang va vendre menys de
25.000 còpies, arribant amb "El submarí
groc" a les
130.000. Per cert, el 19 maig 1966 van actuar en l'històric
concert celebrat al Palau dels Esports de Madrid al costat de
Los Bravos,
Los
Brincos,
Los Sirex i
Los Relámpagos, anunciat com la reunió dels millors grups
espanyols del moment.
Tanquem per avui El Temps Passa... i la música queda, ens
retrobarem la propera setmana, però abans us deixem amb companyia de La Xarxa
de Comunicació Local i
totes aquelles emissores que emeten el programa. Quimet Curull i Mario Prades baixem la
paradeta.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il•lusió per viure i compartir
música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario