El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

miércoles, 9 de octubre de 2013

El Temps Passa 08-03

Avui obrirem el programa amb clàssics del rock and roll i escoltarem per començar dos dels grups pioners en això de fer rock and roll en castellà, clar que ells eren estrangers, un mexicà i l'altre cubà. En el nostre viatge pels records, per la música que és feia als anys seixanta també escoltarem a un nord-americà cantant en castellà, però el nostre recorregut pel passat tindrà avui música, no hi haurà ni Parrafada ni Anuncis, però si la secció de la Música que es feia en Català. Per tant i des de la xarxa d’emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles que emeten el programa, en posem en marxa a El Temps Passa... i la música queda. Nosaltres som Quimet Curull i Mario Prades i començarem dient alló que ja ens és habitual

Obrim la Paradeta

Los Teen Tops – Popotitos

Obrirem El Temps Passa… i la música queda, d’avui amb un Euro per Quimet ja que ell s’ha inflat de tocar la cançó d’aquesta noia llarga i prima que balla tan bé i escoltarem el “Popotitos”, tot un clàsic del rock and roll que va ser una composició de Bony Moronie que va convertir en èxit el cantant Larry Williams i va ser un hit molt important en el mercat nord-americà l’any 1957. A Espanya el tema va ser molt versionat i molts grups i cantants van prendre com a referència el riff de baix d'aquesta versió que us hem seleccionat, de fet "Popotitos" va ser també el primer enregistrament que va realitzar Miguel Ríos, quan era Mike Ríos. Nosaltres us portem la versió que van realitzar els mexicans Los Teen Tops, un grup liderat per accident per Enrique Guzmán, diem "per accident" i us ho explicarem, però primer farem història. Tot i que els cubans Los Llopis van ser el primer grup que va versionar al castellà rock and roll del anomenat "pioner" arribat dels Estats Units, a Mèxic es reparteixen aquest honor Los Camisas Negras, Los Locos del Ritmo i Los Teen Tops que van començar més o menys al mateix temps. Però a Espanya els que van arrivar amb les seves cançons i van introduir aquest rock and roll van ser Los Teen Tops, els altres ni van sonar a les emisores de ràdio de l’época. La banda la integraven inicialment Enrique Guzmán (veu i guitarra rítmica), Armando Martínez "El Manny" (bateria), Sergio Martell (piano), Jesús Martínez "El Tutti" (guitarra solista) i Rogelio Tenorio al baix i veu, però de veu poca ja que el seu pas per el grup podem dir que es va limitar a les fotos del primer disc ja que el contrabaix el va tocar un músic d'estudi anomenat El Pollo. Enrique Guzmán va tindre que cantar ja que Rogelio es va posar tan nerviós que va ser incapaç de fer res a dretes allà a l'estudi, pero aixó us deiem que va ser el líder per casualitat. Enrique Guzmán (Caracas, Veneçuela, 1 de febrer de 1943) va començar a gravar com a solista, acompanyan-se d'orquestres i encara que el grup va funcionar uns anys més, van acabar per desfer-se i només va quedar Enrique Guzmán que té una bona carrera com a solista i actor. Si bé en els setanta la resta de componets van tornar a posar en marxa Los Teen Tops sense Enrique Guzmán, però no va tindre continuitat.

Los Llopis – Rockabilidad

L'any 1960 Los Llopis van gravar aquesta versió del "Rockabilidad", un tema ple de rock and roll que curiosament va ser eclipsat a Espanya per "La Pachanga" que es va incloure en aquest mateix EP al costat de "Basta Arturo" i "Amor de niños" . La veritat és que tot i que Los Llopis eren un grup de rock pioner, la discogràfica i degut al fet que ells eren cubans, a Espanya va potenciar molt més "La Pachanga" i va ser el seu gran èxit al nostre país, encunyant el terme "patxanguer" per definir cançons horteres o excessivament comercials. Los Llopis van ser els primer en fer rock’n’roll en espanyol al estil americà. Es van crear a Cuba l’any 1951 i inicialmente es van fer dir Cuarteto Llopis-Dulzaides, quan el músic Ñico Rojas va presentar als Germans Llopis (Frank i Nolo) el pianista Felipe Dulzaides. Amb el rock and roll, els turistes nord-americans a Cuba van començar a demanar que toquessin peces amb aquest ritme i van sorgir els primers rockers a l’illa. Orquestres com la dels Hermanos Castro (cap d'ells es diu Fidel ni Raul, no us confongueu), Orquesta Aragón o la Sonora Matancera inclouren rock and rol al seu repertori, aixó si, molt orquestrat i amb caire caribeny. Però Los Llopis van ser els primers que van gravar rock and roll en castellà prenent com a referència a Bill Haley i els pioners. Més tard es van traslladar a Mèxic i després es van vindre cap a Espanya

Chris Montez – No, no, no

Ara us portem tota una curiositat, es tracta del cantant nord-americà Chris Montez que es va fer molt popular a tot el món gràcies a la seva versió del "Let 's dance", però us hem seleccionat aquest tema cantat en castellà i que la veritat, ens sembla un afusellament de "La Bamba" de Richie Valens, sobretot pels seus riffs inicials, encara que després va variant el ritme. Us ho hem extret d'un LP editat a Alemanya que incloïa curiosament temes en anglès i uns quants en castellà. Val a dir que Chris Montez ens fa una bona interpretación en castellà, és clar que aixó es degut al seu origen chicano. De veritable nom Ezekiel Christopher Montañez, va néixer a Los Angeles, el 17 de gener de 1943. L’any 1962, el single "Let's dance" va aconseguir el número 1 del Billboard encara que en la llista final es va quedar al 68. Aquest any va emprendre una gira conjunta amb Clyde McPhatter, Sam Cooke, The Platters i Smokey Robinson. L’any 1963, estant a Liverpool amb Tommy Roe, el seu acte de presentació va ser amb un nou grup anglès que li van fer de teloners, es tractava de The Beatles. A finals de la dècada i després de fitxar amb A & M Records, el segell de Herb Alpert, Chris Montez va canviar d'estil i es va dedicar a les balades romàntiques. L’any 1972 va aconseguir un altre hit amb el tema “Crazy about you”.

Mike & The Runaways – Things we say today

Els mallorquins Mike & The Runaways van gravar a Hamburg i en directe dos discos, un d'ells sota el nom de The Beat Mixers l’any 1964 i del que us hem extret aquesta cançó, una versió de The Beatles i el segon com Mike Rat & The Runaways. Mike & The Runaways van ser un d'aquells grups que al costat de Los Salvajes i Los Huracanes, van voler mamà directament de les fonts europees del rock i en els 60's va anar a la vasta xarxa de clubs que van sorgir al país germànic i al qual van acudir fins als Beatles, on aixó del rock es podia apendre de veritat i cap allà s’en van anar els mallorquins. Val a dir que Pablo Sanllehí, el batería, era de Barcelona. A Espanya, van gravar 2 EP's. Curiosament en un d’aquest EP publicat per EMI-Regal l’any 1965, dues de les cançons tenien a Mike com a solista, però en les altres dues només fa cors, el cantant si no ens equivoquem va ser Tony Obrador, al costat dels seus companys fen veus, el problema era que aquestes dues cançons es van gravar en castellà i Mike no aconseguia vocalitzar correctament dues paraules seguides, de fet ancara avui en dia li costa i molt parlar un castellà una mica comprensible. Mike & The Runaways es van crear a Mallorca i es van anomenar inicialment Lom & The Cris i eren el cantant Lucio San Eugenio al costat dels guitarres Tony Obrador i Florencio Pascual, Miguel Vicens al baix i Pablo Sanllehí a la bateria. Quan van marxar cap a Alemanya el cantant és diu que “se rajó” tot just arribar i van haver-se de buscar un altre, així van contactar amb l'alemany Mike Rat Kogel que ja havia gravat un single com a solista i un altre amb el grup Michael & Firebirds. Després de la dissolució del grup amb milis pel mig, uns van passar a Los Bravos i altres s'incorporarien posteriorment a Zebra. Mike quan va començar en solitari va passar a ser Mike Kennedy. A la foto Montse Aliaga amb Mike Kennedy.

Los Ángeles – Escápate

Al gener de 1967 es va publicar el primer single de Los Ángeles amb dues interessants versions, a la cara A trobàvem aquesta cançó que escoltem ara a El Temps Passa... i la música queda i que és una versió del "Get away" de Georgie Fame, juntament amb "Has estimat alguna vegada?" a la cara B que va ser composta per al grup britànic Dave Clark Five i que també van gravar The Searchers. La producció i arranjaments van estar a càrrec de Rafael Trabuchelli i es va gravar en els estudis d'Hispavox al carrer Torrelaguna de Madrid. En aquest disc Los Angeles compten amb el bateria Poncho a la veu solista, però tot i haver bons cors, no destaquen encara els grans jocs de veus que ells ferien i que els van convertir en un dels millors grups de pop vocals de la seva època. Quimet ens explica que en cada un dels seus concerts comptaven amb dues parts, la primera eren els seus èxits i la segona, tot versions de The Beatles. Los Ángeles van sorgir de Los Ángeles Azules quan el seu cantant Julian Granados va marxar-se a Los Brisk. Ells es van reconvertir, Poncho el bateria va passar també a cantar i va començar l'èxit d'aquest bon grup de la mà del productor  Rafael Trabuchelli. Val a dir que abans d’aquest single, van treure amb la nova formació un EP ancara com Los Ángeles Azules. L’any 1972 va ser gairebé sabàtic per a Los Angeles, va marxar-se Agustín Rodríguez i van incorporar-se al guitarra José Luis Avellaneda que es deia en realitat José Luis García Román. El dia 26 de setembre de 1976, després d'un concert a Tarragona i al passar per el terme municipal de Motilla del Palancar, en ruta cap a Madrid, pateixen un accident de trànsit quan circulaven en un Seat 124. Poncho González i José Luis Avellaneda van morir en l'accident, Carlos Álvarez va patir greus lesions que li van tenir molt temps hospitalitzat, tot i que finalment es va recuperar. Paco Quero va resultar il·lès, però és que ell no viatjava al cotxe, es trobava a la furgoneta. Aquell accident va representar la fi de Los Ángeles. A principis dels noranta Carlos Álvarez i Agustín Rodríguez van posar de nou en marxa el grup i van gravar un CD bastant acústic, comptant amb el fill de Poncho a la bateria.

Andrés DoBarro – O tren

Ara disfrutarà el Quimet perqué agafarem el "O tren". Aquesta peça del gallec Andres DoBarro va ser la primera cançó de la història del pop espanol, cantada en gallec que va pujar al més alt de les llistes de vendes espanyoles, l’any 1970 i que nosaltres sapiguem no ha tornat a haver un altre número 1 nacional cantat en la llengua de Rosalía de Castro. Andrés Lapique Dobarro, va néixer a El Ferrol, La Corunya, l'1 d'octubre de 1947 i va morir a Madrid, un 22 de desembre de 1989 a causa d’una cirrosis. Andrés DoBarro mai va saber asimilar l’èxit obtingut i va caure en el parany de les drogues i la seva carrera va anar de capa caiguda. Finalment va marxar-se cap a Méxic, pero finalmente va tornar, prácticamente oblidat al nostre país. Havia estat protagonista de la pel·lícula "En la red de mi canción", rodada en castellà a les ordres de Mariano Ozores i amb Concha  Velasco, on Andres DoBarro va ser doblat per un actor de doblatge professional, degut al seu fort acent gallec, però cantava les seves cançons en la seva llengua. Per cert, ell també va gravà en castellà. En total va publicar 3 LP's. El grup que l’acompanyaba en les seves gravacions i directes eran Los Splinters que es van formar en el 65 i eren Miguel Varela Suárez "O Tranquilo" que havia tocat anteriorment amb The Silver Dragons i The Wryders, al costat d'Alfredo Mella, Ramón Miranda i José Vázquez. Van tindre una bona carrera per el seu compte i van treure un grapat de discos petits, peró van ser un grup que va gravar versions i si més no, també composicions pròpies des del seu primer disc l’any 1966.

Los Mustang – Aio, Aio

Aquesta cançó que us hem seleccionat per escoltar ara i que s'incluia a un single amb "Me invitaron" a l'altre cara, ens la porta el grup barceloní Los Mustang, una de les millors bandes espanyoles dels seixanta, si bé ells destaquen precisament perquè la seva discografia, àmplia i extensa, està centrada bàsicament en versions, però van ser els millors versioneros de la seva època, al costat dels Catinos i Los Javaloyas. Per no variar, aquesta cançó que ens porten Los Mustang ara també és una versió, en aquest cas de The Bee Gees que la van incloure, si no ens equivoquem, en el seu disc "Cucumber Castle", publicat l’any 1970 i que és l'únic àlbum de Bee Gees sense Robin Gibb. Els  Mustang eren Santi Carulla (veu), Marco Rossi (guitarra solista), Antonio Mercadé (guitarra rítmica), Miguel Navarro (baix) i Tony Mier (bateria) i van ser l’unic grup espanyol de la seva època que van mantenir la formació inicial fins que el grup es va separar l’any 2000. Curisament quan van començar Los Mustang eren un grup instrumental, fins que a un concurs van coincidir amb Los Sírex i Santi Carulla i Tony Mier que militaven ens aquests, van canviar de grup i va començár la brillant carrera de Los Mustang que per cert, també van gravar composicions propies, prácticamente totes escrites per Marco Rossi, poques, aixó si que es veritat. A la foto Santi Carulla.

La Música que es Feia en Català

Los Relámpagos – La Santa Espina

Curiosament avui començarem la nostra secció catalana a Madrid. Van començar sent Dick i Los Relámpagos i van acompanyar a Miguel Ríos en enregistraments i actuacions, però Los Relámpagos van ser una de les millors bandes instrumentals surgides al panorama espanyol. Aquest tema va ser l’adaptació que Los Relámpagos van fer de la popular sardana d’Enric Morera, si bé ells ja havien gravat anteriorment un altre sardana, os parlem de “Nit de llampecs” que va ser un dels seus gran èxits i era una composició propia del grup madrileny. Aquesta d'avui es va publicar l’any 1967 en format single amb “El torneo” a la cara B. Los Relámpagos estaven liderats per José Luis Armenteros (guitarra) que posteriorment es va dedicar a la producció i composició després de deixar-los en 1968. Per Los Relámpagos van passar també Pablo Herrero (òrgan), Ricardo López Fuster (bateria), Juanjo Sánchez Campins (baix, i guitarra solista) i que va morir el 23 d'agost de 2008, Ignacio Sánchez Campins (guitarra rítmica i orgue), Juanjo Sánchez Campins Jr (guitarra rítmica) i Fernando Mariscal Jimeno (bateria). En una emissora que es trobava a les rambles barcelonines, Mario creu que era Ràdio Exterior d'Espanya, encara que no està segur, els dissabtes a la tarda es feien actuacions en directe, gratuïtes i ell va anar amb amics de la colla del carrer Bassegoda. Aquell dia estaven Los Relámpagos i darrere de l'escenari. Ben gran i en castellà, com estava manat en aquells temps, un cartell deia "Se prohibe fumar". El presentador va deixar sol al grup en l'escenari i un d'ells va treure un cigarret, el va encendre i es va posar a fumar. Mario que sempre ha estat un gran incordiador i a més a més “titulat”, es va aixecà de la seva butaca i els hi va preguntar, senyalan el cartell, si sabien llegir, ells i després de riure-sen, van fer cas omís manifestant que eren Los Relámpagos. Les riatlles van durar fins que Mario es va treure la seva pipa de la butxaca, la va carregà de tabac i també es va posar a fumar omplint el local d'una gran i olorosa fumera, llevors s'acabà el riure, per suposat més d’un del pùblic tambe va ensendre el seu cigarret. Quan el presentador va tornar allò semblava un fumadero d'opi. A Mario el van escridassar i expulsar del local. És clar que ell no era un llampec.

Augusto Algueró &  His Orchestra – It must be love

Ens va deixar el 16 de gener de 2011 a la seva casa de Torremolinos, a causa d'una parada cardiorespiratòria soferta mentre dormia. Augusto Algueró Jr havia nascut a Barcelona un 23 de febrer de 1934. Va ser un dels més prolífics compositors espanyols de la seva època i ha estat en actiu gairebé fins al moment de la seva mort, a més de ser bon arranjador, productor i director d'orquestra. Fill de compositor, Augusto Algueró es va casar amb Carmen Sevilla, però el matrimoni solsament va durar 10 anys. Us hem inclòs en el blog una fotografia del feliç esdeveniment, ens referim a les noces, no la separació que quedi clar. Va compondre per a gairebé totes les figures del moment cançons que formen part de la història de la música espanyola, entre elles "Estando contigo”, “La Chica Ye-ye" que va compondre per Rosalía no per Concha Velasco, "Te quiero, te quiero" que va gravar Nino Bravo perquè Raphael va jutjar que no tenia prou qualitat per a ell, "Las chicas de la Cruz Roja”, “Penélope” de Serrat, “Noelia”, “Corazón contento”, “Tómbola”, “El día de los enamorados”, “Acompáñame" i tantes altres, sense oblidar les seves bandes sonores que van ser infinitat. Aquesta cançó, composada per ell i que ara ens porta al capdavant de la seva orquestra, en castellà es va titular “Será el amor”, va ser gravada per moltes de les figures musicals de l’época, l’hem extret d’un LP publicat l’any 1968 sota el títol genéric “Sounds Spectacular”. Per cert, Augusto Algueró tenía una botiga de discos a Madrid, us posem un anunci.
Carmen Sevilla i Augusto Algueró al sortir de l'esglesia

Alfredo Domenech y su Conjunto – What’s new Pussycat

Els compositors nord-americans Burt Bacharach i Hal David van compondre aquest tema que va ser un dels èxits de Tom Jones i va formar part de la banda sonora d'una pel·lícula protagonitzada per Peter Sellers, Romy Schneider i Peter O’Toole de l'any 1965 que es va titular així mateix. És clar que no ens la porta el Tigre de Gal·lès, en aquesta ocasió es tracta d'un gran músic, director d'orquestra, productor i arranjador català. El mestre Alfredo Domenech va ser durant molts anys el director artístic, productor, compositor i arranjador del segell Vergara i de fet la seva orquestra inicialment era en realitat l'Orquestra Vergara, tot i que també va treballar, com en aquest cas, com Alfredo Domenech i y su Conjunto, havent gravat discos signats de les dues maneres. Ens va parlar d'ell i amb afecte, l'amic Emili Huguer, del Duo Juvent’s, pels que va compondre la cançó "Dime". Aquest tema que escoltem ara “Què tal gateta?”, us el hem extret del seu àlbum "Éxitos del 66", editat per EMI-Regal i que com el seu títol indica clarament, ofereix versions d'èxits del moment. Alfredo Domenech va néixer a Barcelona l'1 de gener de 1938. Va estudiar música i als 11 anys va debutar al programa infantil de Ràdio Barcelona "Siguiendo mi camino". Va començar a dirigir companyies amateurs de sarsuela als 14 anys i als 17 va ser director musical i pianista a Ràdio Nacional d'Espanya i anys més tard de TVE. També va dirigir l'orquestra i tocar el piano al Festival de la Cançó de la Mediterrània en algunes ocasions. La veritat és que tocava diversos instruments. Alfredo Domenech també va treballar com a arranjador i productor per al segell EMI ja en els setanta, entre les seves produccions trobem Ramón Riva, el dúo Cuerpos y Almas, Acuario, etc.

Fernando Orteu y su Conjunto – Maria Ninguem

Fernando Orteu és un dels grans de la guitarra surgits des de Catalunya. Aquesta cançó, compossada per el brasileiro Carlos Lyra, també va ser molt ben versionada per Luis Aguilé i fins i tot Cliff Richard la va gravar en castellà. Nosaltres us l’hem extret d’un dels seus EP’s, el titulat “Bossa Nova” que Fernando Orteu aquest mestre de la guitarra elèctrica, va publicar l’any 1963 a través del segell SAEF i en el disc ens demostra que seguia sent un gran anamorat del jazz, pero incursionava amb un génere germa, la bossanova.  També va trevallar durant molt de temps com Fernando Orteu y su Orquesta i a l'orquestra és trovaban Lleó Borrell (piano i arranjaments), Sebastià Albalat (orgue), Frank Dubé (acordió), Domingo Portugués, Ricard Roda i Enric Folgueras als saxos, Josep Matas (vibràfon), Eduardo García (contrabaix) i Joan Antoni Calvet (bateria). Com Fernando Orteu y su Conjunto va acompanyar a molt artistes, entre ells ara recordem un grapat de bons discos gravats acompanyan al xiulador Kurt Savoy. Uns altres a qui van acompanyar van ser la cantant de color Pilar Morales, Gloria, el Dúo Rúbam, María Cofán, el cantautor basc Benito Lertxundi i uns quans altres. Junt amb Manuel Cubedo i Ramón Falcó, van ser considerats els millors guitarristes de sesió de la seva época. Per cert, es deie que aquesta cançó era la preferida de Jacqueline Kennedy.

Enrique Llácer “Regolí” – Mack The Knife

El percusionista Enrique Llácer va ser conegut artísticament com Regolí i va néixer a Alacant el 20 de juny de 1934, però va realitzar la seva carrera musical entre Madrid i Barcelona. Enrique Llácer Soler, un gran músic al qual es coneix popularment com Regolí, és un dels millors percussionistes d'Espanya i és bateria des de que tenia 10 anys. L’any 1952 se'n va anar a Madrid i va formar part de les orquestres de Xavier Cugat, la del violinista Bernard Hilda, Lorenzo González, Dámaso Pérez Prado i posteriormente entraria al grup de Tete Montoliu. També va treballar molt de temps a Catalunya. Aquest tema es trobava en un LP de Regolí titulat “Ritmo y percusión”, ple de cançons instrumentals que va ser publicat l’any 1968 per el segell Hispavox, si bé ell també ha grabat peças cantades i alguna d’elles ja han sonat a El Temps Passa... i la música queda. Per cert que Regoli, aquest gran percussionista, també toca altres instruments, entre ells el vibràfon i el xilòfon, i podreu comprobar-ho escoltant aquesta peça. La cançó va ser el gran éxit de Bobby Darin si bé avui en dia es tot un clàsic del swing i el jazz que fins i tot va gravar José Guardiola que amb la veu que tenia podem dir que la brodava i es una de les millors versions que s'han fet en castellà. Per cert, Enrique Llácer Regolí també va publicar Discos Sorpresa de Fundador i amb cançons cantades. Senpre va estar en contra del freejazz, deie que tocar aixó era enganyar al públic que veritablement no existia com estil. Creiem que seguéix en actiu si bé es dedica a la música clàsica i a escrit llibres docents sobre el seu instrument, la bateria..
Enrique Llácer Regoli al front del seu instrument

Tanquem la secció catalana i escoltarem una miqueta de folk

Nuestro Pequeño Mundo – Sinner man

El grup vocal Nuestro Pequeño Mundo cantaven en anglès, però també van gravar molts temes en castellà. La cançó més popular en la carrera de Nuestro Pequeño Mundo va ser aquesta que sona avui a El Temps Passa... i la música queda. Es tractava d'una cançó entre folk i espiritual nord-americana que ha estat gravada per diversos artistes i l'origen està reconegut a principis del segle XX, tot i que el primer enregistrament del que hi ha constància és de l’any 1959 i va ser realitzat pel grup folk nort-americà The Weavers, també la va gravar Nina Simone, però Nuestro Pequeño Mundo imiten la versió dels suecs o noruecs que ara no ho tenim massa clar, Nina & Frederick. Nuestro Pequeño Mundo va publicar-la com a senzill l’any 1968 i la cançó també es va incloure en el seu primer LP. Nuestro Pequeño Mundo estaven dirigits artísticament per Carlos Guitart i Joaquín Díaz. Els membres de Nuestro Pequeño Mundo en els seus tres primers discos van ser Pilar Alonso, Laura Muñoz, Ignacio Sáenz de Tejada, Juan Alberto Arteche, Juan Ignacio Cuadrado, Chema Martínez, Jaime Ramiro i Gabriel Arteche. Amb canvis en la seva formació van funcionar fins l’any 1982 i l'última solista femenina va ser Olga Román, una extraordinaria cantant.

Los 4 Ros – Vamos a San Francisco

Aquest tema és una versió del gran èxit del grup britànic The Flower Pot Men "Let's Go To San Francisco" i va ser escrita per John Carter i Ken Lewis. Per cert que els britànics tenien el mateix mànager que The Animals, John Mayal i els Z-66, era també el propietari de la sala Sgt. Peppers, de Palma de Mallorca, és deie Mark. La cançó va ser tot un estandard del moviment hippy a Anglaterra, classificant-se també en les llistes americanes. Los 4 Ros ens  realitzen una encertadíssima versió de la cançó, amb uns jocs de veus que fan lucinar per la seva qualitat. Es trobava en un EP publicat per Belter l'any 1967 i que també contenia "Domingo en el Valle”, “Con el nacer de un nuevo día” i “Adiós amor". Ja us hem comentat en diverses ocasions que poc podem dir-vos de Los 4 Ros, llevat que sempre hem estat convençuts que eren germans, però tampoc ho tenim clar. Ja cap els finals de la seva carrera van incorporà un cinque membre i van passar a ser Los Ros. La veritat és que és una pena que es trobi tan poca informació per internet d'aquest bon grup, amb una discografia molt àmplia, en total van gravar 18 discos entre els anys 1966 i 1979, tot EP's i singles i aixó si us que ho podem dir, Los 4 Ros eren valencians.

Conexion – Prepare ye the way of the Lord

Conexion van ser una de les millors bandes de soul de l'estat espanyol al costat de Los Canarios i Doble Dinamita. Aquest tema correspon a la seva etapa més gospel i la cançó era la versió que van realitzar del tema de l'òpera-rock "Gospel" i ens anem de temps perquè és de 1972. El single tenia "Caminando sobre el fuego" a la cara B, encara que algunes fonts diuen que la cara B es titulava "Walking to the hell", estan equivocades o sinó que vegin la contraportada del single que nosaltres no tenim ànim de polémica. De fet aquest és el disc que millor es va vendre en la carrera de Conexion. L'embrió va sorgir a la Manxa, el seu líder i principal compositor era el teclista Luis Cobos (Campo de Criptana, 1948), Rafael López (Mula, 1946), Serafín Alberca (Campo de Criptana, 1947) trompeta, Alfredo Lozoya (Mora de Toledo , 1945), guitarra baixa, Ernesto Herrero (Madrid, 1950) bateria, Rafael Ríos (Còrdova, 1945), guitarra solista, Donny MacKonlly (Nicaragua, 1942) cantant i Luis María Fornés (1944) a l'òrgan. Posteriorment es  produirien canvis en la formació i pel grup van passar altres músics, entre ells Cuqui que va substituir a Luis Cobos quan se'n va anar a la mili i també César Fornés i Javier Esteve, aquest últim havia militat a Cerebrum. Els seus dos primers singles eren pur soul americà. L'any 1973 i després de publicar "Niños del Edén" es van separar i Luis Cobos es va dedicar a realitzar aquells nyaps barrejant música clàssica i sarsueles amb ritmes discotequers que tan bé li van funcionar comercialment, Tito Herrero i els germans César i Luis Fornés van acompanyar a Miguel Ríos i Luis Fornés posteriorment es va unir al grup Agamenón. Mario ens explica que l'última cançó que van muntar amb el seu grup abans de desfer-se va ser precisament "Un mundo sin amor" de 1970, una de les millors cançons de Conexion, però Quimet es nega a donar-li un euro ja que no és la que escoltem ara. Com és aquest home!

Los Z-66 – Noches de blanco satén

Aquesta cançó amb la que avui acabarem El Temps Passa… i la música queda, va ser tota una bomba a reu del mon, es clar que en la versió original per els britànics The Moody Blues. Però nosaltres us portem ara la versió en castellà, a carrec dels mallorquins Z-66 i val a dir que és genial i l’utilitzarem per acomiadar el programa d'avui, per que ben poc queda i fotrem el camp. Tornem als Z, liderats per Lorenzo Roselló que després, quan es va llançar com a solista passaria a anomenar-se Lorenzo Santamaría. Aquest tema va ser la gran cançó en la carrera dels Z-66, una banda que compartia mànager amb Jimi Hendrix, The Flower Pot Men, John Mayal i The Animals ja que era el propietari del Sgt. Peppers, una sala a El Terreno, a la plaça Gomila de Palma de Mallorca i on ells havien fet jams, plenes d’alcohol, aixó si, amb artistes que aquí només coneixíem de referències, com Jimi Hendrix, Mayal, Eric Burdon, Noel Redding i el cantant dels Flowers Pot Men. Els seu manager era Mike Jeffreys. Els Z-66 es van formar a Mallorca l’any 1966. La formació original estava integrada per Vicenç Caldentey (guitarra), Pedro Brunet (saxo), Leopoldo González (baix) i Tito a la bateria. Mes tard, se'ls uniria el cantant i, de fet, l'autèntic líder del grup Lorenzo Santamaría que venia de Los Brios. Quan es van desfer, alguns d'ells també van anar a Zebra. Los Z-66 van tornar en els noranta i van gravar un CD en directe.


Acaba per aquesta setmana El Temps Passa... i la música queda d’avui, però abans de fotre el camp us deixem amb companyia de la xarxa d’emisores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles que emeten el programa. Quimer Curull i Mario Prades baixem la paradeta, tornarem la propera setmana. Porteu’se bé i no feu rés que nosaltres no fariem.

Quimet Curull i Mario Prades

Dos tronats que ancara tenen il•lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres



No hay comentarios:

Publicar un comentario