
Avui a
El Temps Passa... i la música queda no tindrem ni
Parrafada, ni
Secció en Català, ni
Anuncis del Record, però tindrem
molta
música, una bona part feta per catalans i escoltarem alguna peça en la nostra llengua. Obrirem
escoltant alguns
crooners, aquells bons cantants que al capdavant de les seves
orquestres oferien bones cançons i el seu saber fer i el primer dels que
escoltarem avui era pecisamente de Tarragona. Per tant arriba el moment en què
des de la
Xarxa de Comunicació Local de Catalunya i
totes aquelles emissores que emeten el programa, ens tornem a posar en marxa, nosaltres
som
Quimet Curull i
Mario Prades i començarem amb una caseta de paper i dient
alló de
Obrim la
Paradeta
Raúl Abril y su Orquesta – Mi casita de papel
Raúl Abril de veritable nom
José María Juncosa Panadés, al
qual escoltem per obrir
El Temps Passa... i la música queda, va néixer a
Porrera (Tarragona) el 28 de gener de 1911, va morir a Madrid un 28 de març de
1969. Va ser un cantant i director artístic molt popular en la seva època,
recollint triomfs rellevants, sobretot gràcies a aquesta cançó que escoltem ara
i en la qual li acompanyen les
Germanes Russell. Era mestre d'escola i durant la Guerra Civil va
lluitar en el bàndol republicà. Va perdre un dit al front de Belchite i després
de la derrota, va ser empresonat i depurat del seu lloc de mestre per les noves
autoritats franquistes, per la qual cosa va haver de tornar a provar fortuna
com a cantant en l'
Orquestra de Luis Duque amb la qual va gravar els seus
primers discos i va decidir adoptar el nom artístic de
Raúl Abril, amb el que
fou popularment conegut. Va estar després amb les orquestres de
Martín de la Rosa i
Plantación que van ser
molt populars en la seva època i finalment al 1943 va decidir formar la seva
pròpia

orquestra, que primer es va denominar
Melodians i posteriorment va
passar a ser definitivament
La
Orquesta de Raúl Abril. Estava dirigida per
Vicente Crespo.
Raúl Abril va especialitzar-se en boleros i en la dècada dels quaranta va
gravar més d'un centenar de cançons i va obtenir els seus majors èxits:
"Tico-tico", “Siempre en mi corazón”, “Celos”, “Mi caravana”, “Las
Ramblas de Barcelona” i sobretot “Mi casita de papel”. L'any 1950 es va
instal·lar a Madrid i va seguir fent bolos amb la seva orquestra per Espanya,
abans d'acceptar la feina de director artístic de la famosa sala de festes
madrilenya
Casablanca, càrrec que va exercir fins a la seva mort.
La seva esposa es deia
Mayte Montserrat i van tenir una filla a la qual així
mateix anomenar
Mayte. La nena va patir una apoplexia que li va paralitzar mig
costat del cos poc abans de la seva mort.
Raúl Abril sempre va manifestar que
quan es jubilés volia passar els seus últims dies a Tarragona, la seva
prematura mort va truncar els seus somnis



Víctor Balaguer – C’est magnifique
Víctor Balaguer va néixer el 1921 a Barcelona, la mateixa
ciutat on va morir el 17 d'abril de 1984 a causa d'un càncer. L’any 1962 va
representar a Espanya en
Eurovisió amb el tema "Llámame", el festival
es va celebrar a Luxemburg, però ell no va guanyar. Si va guanyar un
Festival
de Benidorm i va participar al
Festival de la Cançó de la Mediterrània amb
"La muralla de Berlín", en la mateixa edició en què van guanyar
Salomé i
Raimon amb el "S'en va anar".
Víctor Balaguer va cantar en
castellà i català i sel engloba dins de la
Nova Cançó catalana,
encara que ell mai va anar de cantautor, ni de lluny. El gener de 1959 va
treure un disc on es va incloure la primera versió espanyola del "Tutti
Frutti" de
Little Richard i que està considerada la primera gravació de
rock and roll realitzada a Espanya, tot i que ell era un gran cantant melòdic, en aquella ocasió el va acompanyar l'
Orquestra de Josep Solà, però en l'EP del
qual extraiem avui aquest clàssic francès trobem a l'
Orquestra Florida que
curiosament, l'any 1965 van ser un dels "grups teloners" de
The Beatles
en la seva gira espanyola, tant a Madrid com a Barcelona. Aquesta cançó, tot un
clàsic avui en dia, va ser composada al 1953 per
Cole Porter per el film musical
“Can-Can” i la cantava el gran
Maurice Chevalier.


Xavier Cugat y su Orquesta – Mama Inez
Eliseo Grenet Sánchez, compositor nascut el 12 de juny de 1893 a l'Havana i que va
morir el 4 de novembre de 1950, va escriure aquest clàssic de la música
caribenya i el primer que la va gravar va ser
Louis Wolfe Gilbert a l’any 1931.
Nosaltres us hem portat aquesta extraordinària versió a càrrec del gran
Xavier
Cugat al capdavant de la seva orquestra. Un dels més grans músics que ha donat
Catalunya al món va ser el gran pianista i director d'orquestres
Xavier Cugat
que va néixer amb el segle XX, l'1 de gener de 1900, just poc després de donar
la mitjanit que obria el primer any d'aquell nou segle que ara ja és vell.
Cugat sempre va dir que desitjava ferventment viure cent anys i conèixer el
segle XXI, però no ho va aconseguir-ho, la mort va trucar a la seva porta el 27
d'octubre de 1990. Les dones van marcar la vida de
Francesc d'Assís Javier
Cugat Mingall de Bru i Deulofeu, aquest insigne català que va treballar i va consolidar
la seva carrera als Estats Units i va ser un dels principals impulsors de la
música cubana a Hollywood i el món. S’el va vincular i molt amb la màfia
italiana i ell sempre somreia quan s'ho comentaves. Con us deiem les dones van
marcar la seva vida i sempre

va estar envoltat d'elles, però tot i haver tingut
unes quantes,
Xavier Cugat un dia li va confessar a
Mario que realment
l'únic gran amor de la seva vida va ser
Abbe Lane amb qui va estar casat de 1952 a 1964 i de fet la
cantant i ballarina va ser la principal beneficiària de la seva herència. Quan
es va retirar va traslladar la seva residència de nou a Catalunya, a Girona, on
va néixer, però bàsicament vivia en una suite de l'
Hotel Ritz, a Barcelona.
Xavier Cugat va realitzar innombrables pel·lícules, als Estats Units, però el
seu últim film va ser "Una rosa al vent" que va dirigir
Miguel
Iglesias, el "sogre" de
Mario. A la foto de la pel·lícula,
Xavier Cugat amb
Helga Lyne. A instàncies de
Joan Carles Doval,
propietari del segell Picap i que en aquella època era el seu secretari i home
de confiança, va crear l'
Orquestra Cugat-Caravana on durant un temps va ser
cantant la
Nina. La
presentació oficial de l'orquestra es va celebrar a la
sala Galas de Salou i el
productor de l'acte va ser
Mario.




Jorge Sepúlveda – Lisboa antigua

Un dels grans croners d'aquells anys quaranta i cinquanta va
ser
Jorge Sepúlveda, dins de l'estil que es va anomenar cançó romàntica
"moderna" i també “canción ligera”. El veritable nom de
Jorge
Sepúlveda era
Luis Sancho Monleón (València, 1917 - Palma de Mallorca, 16 de
juny de 1983). Va començar a la
Sala Casablanca de Madrid l’any 1942. Quan va
gravar els seus primers discos, les seves cançons es van popularitzar
bàsicament a través de la ràdio, en programes de cançons dedicades molt
escoltats a l'època, quan les orquestres i artistes de moda actuaven en
directe a les emissores i fins i tot els anuncis eren en riguros directe. Entre
les moltes cançons que van ser èxit en

la veu de
Jorge Sepúlveda mereixen
destacar-se "Bajo el cielo de Palma”, “Monasterio Santa Clara”, “Mirando
al mar”, “Santander”, “Qué bonita es Barcelona” o “Mi casita de papel".
Els boleros eren la part més important del repertori del cantant
Jorge
Sepúlveda i a mitjans dels anys seixanta amb l'arribada del pop
Jorge Sepúlveda
va anar desapareixent paulatinament per tornar als anys 70, però és clar, rés
ja va ser el mateix. Per cert, a Santander, una ciutat a la que va dedicar una
cançó, hi ha un bust del gran cantant, col·locat "Mirando al mar". a
sota teniu les fotos de l'escultura.
Bonet de San Pedro y los 7 de Palma – Bajo el cielo de Palma

Va ser un dels grans cantants sorgits a les Illes Balears i
el nom veritable de
Bonet de San Pedro era
Pedro Bonet Mir, va néixer a
Mallorca el 17 d’agost de 1.917 i va morí el 18 de febrer de 2002. Va començar
amb 15 anys al grup
Los Trashumantes. Fou un dels fundadors del
SGAE i va
començar profesionalment com a cantant de la
Gran Orquestra de
Ramon Evaristo, també va cantar amb l'
Orquestra Gran Casino, ambdues de Barcelona. L'1 de setembre de 1942 va crear
Bonet de Sant Pedro y Los 7 de
Palma amb els quals va recollir els seus majors èxits i va canviar el panorama
musical a l'ús.
Los 7 de Palma, un grup en la línea italiana de moda en
aquelles épocas, l’integraven
Joaquín Aza (piano),
Benedicto (bateria),
Jaume
Villagrasa (baix),
Miquel Roselló (guitarra),
Josita Tenor (guitarra i veu) i
Jaume Vilas (violí i veu). sense oblidar al seu líder carismàtic
Bonet de San
Pedro (guitarra, saxo, clarinet,

vibràfon, veu i direcció). De fet va ser dels
primers que va utilitzar el format quartet, quintet i septet aquí al país. Van
debutar el 3 d’octubre de 1942 al
Salón Rigat de Barcelona. Als anys vuitanta
Bonet de San Pedro va formar el
Swing Group Balear que feinen jazz. Conegut amb
el sobrenom de "El duque de la ensaimada". La cançó mes popular de la
seva carrere es “Rascayú” per la que va ser demandad per “plagio” per un pastor
analfabet que la cantaba desde fei mols anys. Van arribar a un acord economic i
el pastor suposem va retirar el seu requerimen. Pero la cançó tampoc era del
pastor. Segurament aquest la va escoltar a algun turista nord americà de visita
a l’illa. Realment la cançó va ser grabada l’any 1934, amb una lletra molt mes
“gore” per la cantant texana
Lydia Mendoza. I un altre curiositat, la censura
va prohibir la seva emissió per les emisores de radio al jutgar que al cantar
"
Rascayú cuando mueras que haras tú, tú serás un cadáver nada
más...". indiscutiblement es referia al
Siscu i amb el
Paco Dictador no es
podia jugar. Per cert que
Bonet de San Pedro tenia que actuar a la
sala
Chamonix de Reus, però no va ser posible, la mort s’el va endur abans. La
actuació la havie gestionat
Mario.
Monna Bell – Comunicando

Com era costum, dues veus per separat defensaven les cançons
dels festivales de l’época.
Monna Bell i
Arturo Millán va ser els guanyadors
del
Segon Festival de la Cançó
de Benidorm i es van emportar la
Sirenita amb la cançó "Comunicando", era l’any
1960. Es tracte d’un tema composat per
Arturo Millán que escoltem en el
programa d'avui de
El Temps Passa... i la música queda.
Monna Bell ja havie guanyat
el primer d’aquestos festivals l’any abans amb “Un telegrama”. De fet la
cantant xilena
Monna Bell va ser a finals dels anys cinquanta i principis de la
següent dècada, una de les grans veus del panorama pop espanyol, però ella ja
havia triomfat abans al seu Xile, on va funcionar molt

bé amb la seva versió
del "My player" de
The Platters i que va gravar amb ells amb el títol
"Mi oración". El tema original en la versió dels nord-americans s'havia
inclòs en la pel·lícula "Anastasia". La veritat es que
Monna Bell va
anar altres vegades al
Festival de Benidorm. El cinema es va dur a
Monna Bell
cap a Mèxic on també va prosseguir gravant discos fins que en els anys vuitanta
la seva carrera es va anar diluint en l'oblit i ella pràcticament es va
retirar. Va ser el cantant i compositor mexicà
Juan Gabriel que la idolatrava i
va voler gravar un àlbum amb ella el que va tornar a posar a
Monna Bell en
primer pla. Era un gran admirador de la cantant i no va acceptar un no per
resposta, fins que la va convèncer.
Monna Bell va residir al país dels mariachis
fins a la seva mort. Va néixer a Santiago de Xile el 5 de gener de 1938 i va
morir a Tijuana, a causa d'una embòlia, després d'haver estat intervinguda d'un
càncer de còlon, un 21 d'abril del 2008.
Los TNT – Eso, eso, eso

Sota el nom de
Conjunto TNT, l'any 1960, van publicar a
través de RCA un single a 33 rpm que va incloure aquest tema, el seu primer
èxit, al costat de "Luna de miel". La cançó va obrir també el seu
segon àlbum que es va publicar així mateix l'any 1960 ja com
Los TNT i amb el
títol "Los Fabulosos TNT" i es va incloure a un LP posteriorment amb
el títol canviat, li van dir "Tu eres eso". El tercet uruguaià
Los
TNT van portar a l'èxit a Espanya i Amèrica Llatina moltes cançons anglosaxones
com aquesta.
Los TNT eren tres germans urugüaians i les sigles del seu nom no
tenen res a veure amb el producte explosiu, encara que tinguin la seva
similitud, són les inicials de cada un d'ells:
Tony,
Nelly i
Tim Croatto,
encara que no eren tampoc aquests els seus veritables noms.
Tony es deia en
realitat
Edelweiss,
Nelly responia al nom

d'
Argentina G. i
Tim es deia
Hermes
David Faustino, tots amb el cognom
Croatto, aixó si. L’any 1960
Los TNT van
gravar a l'Argentina el seu primer simple amb RCA Víctor "Eso, eso, eso"
que escoltem ara i va ser un èxit internacional i els van englobar en
l'anomenada "
Nueva Ola" argentina. A partir de 1962 es van establir a
Espanya recollint un èxit rere l'altre. Amb l'arribada del beat i el pop-rock,
van ser desplaçats i es van desfer el 1966. L’any 1964
Los TNT van representar
a Espanya en el
Festival de la
Cançó d'Eurovisió que va guanyar
Gigliola Cinquetti amb
"No tengo edad”, ells van interpretà el tema “Caracola”, però només van
obtenir la posició
12. El reglament del festival que sols permetia solistes i
duos, els va obligar a anar amb
Nelly com a cantant solista i acompanyada de un
cor format per els seus germans
Tim i
Tony. Mira que arriben a muntar-s'ho
complicat aquests dels festivals. Actualment les normes son diferents, és clar
que el festival tampoc te l'importancia que tenia.
Los Pájaros Locos – Basta
.jpg)
L'any 1962
Los Pájaros Locos van publicar un EP a través del
segell Iberofon en el qual es va incloure aquest tema a ritme de cha cha chá,
tot i que la peça estrella va ser "Cuando calienta el sol" dels
Hermanos Rigual. En el disc també es van incloure "Serafino
Campanaro" i "Ding Dong", encara que aquestes dues ja havien
estat editades anteriorment en altres discos.
Los Pájaros Locos són una de les
millors bandes sorgides a principis dels 60 i eren catalans, de la Costa Brava.
Los
Pájaros Locos van gravar el seu primer disc a l’any 1959 quan encara es deien
Conjunto Woody Walter, van adoptar el nom definitiu un any després i van
publicar en total
18 discos, entre EP's i singles, l'últim es va editar l’any
1967 i també van treure un àlbum, encara que aquest es va editar ja a l’any
2008 i era

un recopilatori. Els germans
Salvador (guitarra) i
Antonio Mayolas (acordió, vibràfon i òrgan)
eren de Premià de Mar i en el 57 els van regalar una de les primeres
guitarres
elèctriques que es veien al país. Ells també es van contruïr el seu primer
Eco.
Allà sorgeixen
Los Pájaros Locos, quan se'ls uneixen
José Cañada (piano),
Piero
Carando (baix i cantant) que despres s’incorporaria a
Los Gatos Negros i
Lucho
Guerrero (bateria). Per cert que
Los Pájaros Locos,
Los Ticanos que despres es
convertirien en
Los Catinos i
Los Golden Quarter, van ser els primers conjunts
catalans que van actuar a les matinals de Madrid. Per cert,
Los Pajaros Locos
van fer servir el logo del dibuix
del
Woody, molts anys abans de que ho fes
Loquillo.
Celia Cruz y la Sonora Matancera – Rock and Roll
Celia Cruz, va ser el nom femení més important de la música
caribenya, l'autèntica
reina de la salsa. Aquest tema en el qual ens explica
una part de l'evolució de la música fins a l'arribada del
rock and roll, un
rock molt calent, la veritat, es trobava en el seu àlbum "Cuba’s Queen of
Rhythm" que es va publicar l’any 1958. Sempre hem dit que
Los Llopis van
ser els primer en gravar rock and roll pioner i es veritat, es clar que gent
com l’
Orquesta Aragón,
La
Orquesta Hermanos Castro o
La Sonora Matancera
ja interpretaven aquest génere, però al igual que aquí
Celia Cruz, el só es
molt més calent i “salsero” que el de
Los Llopis, molt més propers a
Bill
Haley. Aquest va ser el quart disc de
Celia Cruz amb la
Sonora Matancera.
Conté

dotze cançons que van ser gravades de 1954 a 1956 i que ella havia
publicat en diversos discos de pissarra a 78 rpm, va ser editat per el segell
Seeco Records Inc. En l'àmplia discografia de
Celia Cruz es comptabilitzen més
de
37 àlbums d'estudi,
40 recopilatoris,
87 singles i
8 àlbums en directe,
parlo de la seva carrera en solitari que va iniciar l'any 1966, havent venut
més de
50 milions de còpies a tot el món. Va guanyar
2 Grammy i
3 en la
categoria de
Grammy Llatí. El seu nom complet era
Úrsula Hilaria Celia de la Caridad Cruz Alfonso
de la Santísima
Trinidad, va néixer a l'Havana el 21 d'octubre de 1925,
encara que algunes fonts daten el seu naixement quatre anys abans, la veritat
és que ella, coqueta sempre, mai va voler parlar de l'any exacte del seu
naixement. Va morir el 16 de juliol de 2003 i està enterrada en un mausoleu en
el
Cementiri Woodlawn de Nova York.
Quixot’s Quartet – Junts, som feliços

Inicialment van treballar com
Conjunto Los Quijotes i van
ser el grup d'acompanyament del
Dúo Rúbam fins que van catalanitzar el seu nom
i van gravar en castellà i català. Aquest tema és una versió del gran èxit dels
nord-americans
The Turtles, versionat a la llengua de
Mossèn Cinto.
Quíxot’s
Quartet eren
Pere que havia tocat amb el
Quintet Dinki Boys,
Francesc que
provenia de l'
Orquestra Pizarro,
La Cobla Girona i el conjunt de l'italià
Gabrielle
Orizi,
Ramón que també tocava en el conjunt de
Gabrielle Orizi i l'últim era
Vicenç que havie militat en l'
Orquestra Neptunos. Els quatre eren músics de
Conservatori amb el famos carnet blanc, tres de Barcelona i un valencià,.
Aquest EP el va publicar el segell Happyband l’any 1967 i en ell també trobàvem
una bona versió del "Windy" de
The Associations, junto a “Tristesa” i
“Un gest de dolor”. Per cert, no confondre els
Quíxot’s Quartet amb un grup
actual anomenat
Quixote Quartet que no sabem perquè, però ens sona que és una
cobla.
Los Continuados – Hoy duerme el león

Ara ens passem de data i escoltarem aquest tema del grup
barceloní
Los Continuados, als quals no hem de confondre amb una banda del
mateix nom sorgida a Amèrica Llatina i que el van incloure en un single
publicat l’any 1972 amb "Hiriéndonos mutuamente" a l'altra cara.
Los
Continuados sorgeixen a Barcelona a finals dels anys seixanta, la cantant creiem
que es deia
Manolita Domínguez i que dos dels nois eren argentins. Van començar
sent cinc components, però quan aquest disc es va publicar ja només eren la noia
i dos dels xicots. La cançó és una versió del "The lion sleeps
tonight" que va ser el gran èxit en la carrera del grup

nord-americà
The
Tokens i la van gravar a l’any 1961. La veritat és que aquests també la van
versionar ja que el tema originalment es va titular "Mbube" que en la
llengua zulu significa "Lleó" i era un clàssic del folklore africà
que en els anys 40 van gravar
Solomon Linda & The Evening Birds i que fou
un gran èxit a Sud-àfrica. L'any 1951,
Alan Lomax va gravar amb
Pete Seeger una
versió que van titular "Wimoweh" en què els van acompanyar
The
Weavers que eren el grup de
Peter Seeger. Curiosament com a autors del tema
consten
George Weiss,
Luigi Creatore i
Hugo Peretti que van ser els que van
realitzar l'adaptació per
The Tokens.
Manolita Domínguez després en va dedicar a posar la veu i cantar en serie animades de la televisió i a altres projectes.
Los Ángeles – El silencio es oro
.jpg)
Aquest tema és una extraordinària versió del gran hit de
The
Tremeloes, una banda britànica sorgida en els cinquanta que primer es van fert
dir
Brian Poole & The Tremeloes, però el lumbreras de
Brian Poole va
decidir que el grup era un llast per a la seva carrera i que sense ells
triomfaria. Per tant els va deixar i així li va anar. No es va menjar un torrat
i el grup va seguir treient cançons com aquesta que va arribar a ser
Disc d'or
en els Estats Units. El que si és cert es que a
Brian Poole avui en dia
solsament s’el recorda per el fet d’haver sigut cantant de
The Tremeloes. És
clar que aquesta cançó no era tampoc d'ells. Es tracta d'una versió d'un tema
que havien gravat un parell d'anys abans els nord-americans
The Four Seasons.
Quimet sempre afirma que
Los Angeles són el grup espanyol que millor ha sabut
versionar
Els Beatles i que els seus jocs de veus són perfectes.
Mario va

tenir
els seus rifirrafes amb ells, però això és una altra història.
Los Angeles era
Alfonso González "
Poncho",
Carlos Álvarez,
Agustín Rodríguez i
Paco
Quero. El guitarrista
José Luis Avellaneda va substituir a Agustín el 1972. L'any 1976,
Poncho i
José Luis van morir en un accident de circulació que va acabar,
a més, amb l'existència del grup. Si be van tornar als 90 incluin al fill del
recordat
Poncho. A la cara B d'aquest single trovem "Desastre minero Nueva
York 1941", una versió del tema de
The Bee Gees que escoltarem un altre
dia.
Conjunto Lone Star – Deseos

En els seus quatre primers EP’s van ser
Conjunto Lone Star
per imperatius de la seva discogràfica, fins que es van treure de sobre alló de
"
Conjunto". Aquest tema que us hem seleccionat, en una línia molt
italiana, es trobava en el seu segon disc, publicat l'any 1963 i com
comprovareu, amb una portada molt a lo
Beatles, encara que no van versionar cap
cançó dels de Liverpool.
Pere Gener canta en anglès, italià i castellà i també
es van incloure "Ora che non siamo piu Sieme", "Apron
Springs" i "No quiero pensar en tí". En aquest enregistrament ja
els havia deixat
Enric Fuster i a partir d'aquest moment sempre serien quatre
components. El grup l'integren en aquesta disc, a més de
Pedro Gener (veu i
piano),
Rafael de la Vega
(baix),
Enrique López (bateria) i el guitarrista

holandès
Willy Nab que quan els
va abandonar l’any 1964, seria substituït pel tarragoní
Joan Miró. Volem
recordar que al Nadal de 1970 els
Lone Star es van convertir en l'únic grup
espanyol que ha actuat a un portavions nord americà, el
JFK, devant de 6 o 7
mil persones entre marineria i oficialitat que s'esperaven un grup de copla o
rumba molt espanyol i es van trobar amb una lliçó de R & B i cantat en
angles i es que
Pedro Gener parla perfectamente el idioma de
Shakespeare, de
fet i sent molt jove va guanyar una beca per estudiar piano clàsic a
Anglaterra, el concert del portavions va ser tot un èxit.
Los Mustang – Ven mi amor

També
Los Mustang, els nostres eterns versioneros, ens sonen
a molt italians en aquest tema, però es tracta d'una versió de l'èxit de
Cliff
Richard "All my love" que
Los Mustang van incloure en el seu últim
EP, a partir d'aquell moment ja només gravarien discos petits en format single
i que es va publicar al 1968, incloent també “Lady Madona” de
The Beatles “La Leyenda de Xanadú” de
Dave
Dee, Dozy, Beacky, Mick and Tich i el “Jennifer Eccles” de
The Hollies. Els
Mustang eren
Santi Carulla (veu),
Marco Rossi (guitarra solista),
Antonio
Mercadé (guitarra rítmica),
Miguel Navarro (baix) i
Tony Mier (bateria) i van
mantenir aquesta formació inicial fins

que el grup es va separar l’any 2000. La
veritat es que
Los Mustang tenien una ventatge sobre els seus companys de
profesió i és que ells, mitjançant gestió del segell EMI van signar un contacte
amb
Brian Epstein que els autoritzave a gravar les cançons dels
Beatles a
Espanya i en moltes ocasions abans de que es publiquesi la versió original.
Aixó va fer que
Los Mustang amb temes com “El submarino amarillo” o “Obladi
Oblada”, la seva versió tingues xifres de vendes al pais molt superiors a las
del nois de Liverpool. Per cert en els seus començamens i quan eren un grup
instrumental sense cantant, van guanyar el concurs “El show de las 2” que presentava
Joaquín Soler
Serrano, la
segona posició va ser per
Los Sírex, on militaven en aquells
moments
Santi Carulla i
Tony Mier que van cambiar de grup pasan a formar part
de
Los Mustang
Manolo Escobar – Balada en la tumba de un soldado

En moltes ocasions hem escoltat aquesta cançó a
El Temps
Passa... i la música queda, però pràcticament han estat sempre les versions de
Los Stop i
Los Mustang. Ara i aprofitant que hem rebut un correu durant l'estiu
demanant que poséssim al programa al gran
Manolo Escobar, el del carro, doncs
tornarà la "Balada a la tomba d'un soldat" a sonar. No ens
especificaven cançó alguna, només
Manolo Escobar i per això i lluny del “Mi
carro”, "El porompompero", "Viva España" que va vendre
oficialmente més de
sis millions de discos o “La minifalda” jutgem que aquest tema quedarà molt bé. Resulta curiós
escoltar a
Manolo Escobar interpretant un tema com aquest, reivindicatiu i que
podríem englobar dins de la "Cançó protesta". En algunes fonts
s'afirma que es tractava d'una de les poques composicions de
Los Mustang, però
en els títols de crèdit consten com a autors
G. Elorriaga i
J. Fusté. Aquesta
cançó

també la van gravar, com us deiem,
Los Mustang,
Los Stop,
Michel i el
cantant català
Vicent de nom complet
Vicente Solsona i que havia estat cantant
de
Los Wikingos i que després seria vocalista de l'
Orquestra Slàlom. El cantant
i també actor
Manolo Escobar la va gravar l’any 1968.
Manolo Escobar va néixer
a Almeria, un 19 d’octubre de 1931 i ha estat un dels cantants que més discos
ha venut al llarg de la història de la música espanyola, encara que ell es va
inflar de vendre cassettes en gasolineres i aquests no comptabilitzaven en els
tops de vendes.
Mario reconeix que la seva mare era una fan de
Manolo Escobar i
cada vegada que la discogràfica li manava un dels seus discos ja sabia que
havia de portar-li a la mare ja que els discos de
Manolo Escobar sempre
era per la
Senyora
Anita. Per cert, avui dijous 24 d'octubre, dia en el que aquest programa surt a l'aire, ha mort
Manolo Escobar al 82 anys d'edat, patía un càncer.
Jimmy Fontana – El mon
El passat 11 de setembre, el dia de la
Diada, va morir als 79 anys
d'edat, degut a una infecció que li va provocar una forta baixada de tensió, el
cantant italià
Jimmy Fontana. Avui el recordarem a
El Temps Passa... i la
música queda escoltant una de les seves cançons més populars i a més a més
interpretada en català. En diverses ocasions us hem parlat d'aquest EP
compartit en el qual quatre de les veus rellevants del pop italià van cantar
les seves cançons en català. Era 1965 i en aquest EP publicat per RCA-Victor
trobàvem a
Jimmy Fontana amb el tema que escoltem ara, al costat de
Donatella
Moretti i "He vist com sorties",
Rita Pavone amb "Ell" i
Gianni Morandi que va interpretar "Si no et tinguès ja mai mes". La
veritat és que gravar aquest EP en català va ser una idea d'un directiu del
segell RCA que era de Barcelona i la cosa va funcionar, fins al punt que
Rita
Pavone va gravar l'any següent un altre EP amb quatre cançons en la llengua de
Mossèn Cinto i també ho van fer altres cantants italians. Algunes

d'aquestes
cançons en la nostra llengua ja les hem escoltat a
El Temps Passa... i la
música queda. Tornem al cantant i actor
Jimmy Fontana es deia en realitat
Enrico Sbriccoli i va néixer a Camerino, Itàlia, el 13 de novembre de 1934.
"El món" va ser la seva cançó més important, de fet un dels millors
hits internacionals de la seva època i per descomptat, també la va gravar en
castellà. Hi han moltes versions de “El mundo”, pero nosaltres volem destacar
la de
Josep Guardiola que la va gravar en castellà i també en català, sense
oblidar les versions de
Los Mustang i
Los Catinos.
Orquesta
Maravella – Smoke gets in your eyes

I si hem començat amb música a càrrec de
crooners amb grans orquestres,
per acomiadar
El Temps Passa... i la música queda d'aquesta setmana us hem
portat a l'
Orquestra Maravella i aquest gran tema que va ser un dels millors
èxits de
The Platters i l'hem extret d'un àlbum de la
Maravella ple de
versions i titulat “Todos a bailar” que es va publicar l’any 1961. L'
Orquestra Maravella
és una de les formacions de ball més importants sorgides a Catalunya, però no
us penseu que és una orquestra de recent creació, l'
Orquesta Maravella és una
de les més antigues que corren de Festa Major en Festa Major i tot i ser
habituals en els pobles i ciutats catalanes van començar a funcionar fa més de
seixanta anys, sota la direcció del mestre
Lluís Ferrer que és qui la dirigeix
en aquest álbum. L'
Orquesta Maravella, neix a Caldes de Malavella, a la
província de Girona, en la primavera de l'any 1.951. El seu fundador fou
Lluís
Ferrer i
Puigdemont. S'acorda agafar el nom de
Maravella, tenint en compte un
dels noms primitius de la seva vila, en l'època de la dominació romana.
Curiosament i en els seus principis, es dedicaven bàsicament a

actuar a
l'estranger. Al llarg de la seva dilatada existència han obtingut diversos
premis i distincions, entre ells destaquen la
Creu de Sant Jordi de la Generalitat de
Catalunya, guardó obtingut el dia 21 d'octubre del 1997, per divulgar la música
catalana arreu del món, també van conseguir el
Premi ARC que la
Associació de
Representants de Catalunya els hi atorguen a l'
Orquestra Maravella en
reconeixement a la seva trajectòria artística i musical, sense oblidar el
Premi
La Blanca del
Sindicat de Músics de Catalunya que se'ls van atorgar per votació popular.
L’any 1993 es va publicar el libre biogràfic "Maravella maravellosa".
En total L’
Orquesta Maravella ha tret més de
160 discos amb continguts
diversos: sardanes, concert i ballables. També han acompanyat a cantant en les
seves gravacions, entre elles destaca
Nella Colombo.
Conclou El Temps Passa... i la música queda per aquesta
setmana, ens retrobarem la propera, però abans us deixarem amb companyia de la Xarxa de
Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles emissores que emeten el programa. Quimer
Curull i Mario Prades tanquem la paradeta. Porteu-se bé.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il·lusió per viure i compartir
música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario