Amb l'arribada de la
primavera la natura ressorgeix en tot el seu esplendor, la llum sembla brillar
més, els dies s'allarguen, els ocellets canten i les al·lèrgies proliferen
molt més atacant-nos amb tos, esternuts, granellades, picor i problemes respiratoris... Oh La primavera, que bonica és! A la secció dels anuncis d'avui i perquè
comproveu com ens preocupem per tots vosaltres, per totes vosaltres, us hem
seleccionat una sèrie d'anuncis per ajudar-nos a preservar la salut i combatre
el dolor, i molts d'ells se segueixen comercialitzant avui dia. Som així de
bons. Ara i des de La Xarxa
de comunicación local i totes aquelles emissores que emeten el programa,
començarem el nostre viatje musical per els records, som Quimet Curull i Mario
Prades, i avui l'iniciarem escoltant els problemes d’aquest xiquet al que María
Cristina portaba per el carrer de l’amargura i es que el volia governar i sobre
tot volia que es peles.
Obrim la Paradeta
The Brisk – María
Cristina
Avui començarem amb
una composició del músic cubà Nico Saquito (Santiago de Cuba, 17 de gener de
1901 – La Habana,
4 d’agost de 1982), l'autor també de "Cuidadito Compay Gallo" (a la foto),
però que va ser un èxit de Mario Moreno "Cantinflas" en una de les
moltes pel·lícules que va rodar i es va versionar i molt a Espanya, encara que
aquesta que us hem portat per obrir El Temps Passa... i la música queda és de
les millors, en clau de pop, això si. Són els problemas que te un xicot amb la
seva nena que el goberna, però ell que ho acepta tot, no vol anar al barber a pelar-se.
Ells són The Brisk i aquesta gravació correspon a l'època en què el seu cantant
era Julián Granados. Es va editar en un EP publicat per Belter l’any 1966 i en
el disc també es van incloure “Sansón chico ye-ye”, “El mismo problema” i “Me
vas a arruinar”. Per cert, durant un temps The Brisk van ser la banda
d'acompanyament de Conchita Velasco. Julián Granados també va cantar amb Los
Ángeles Azules i molt més tard en solitari, després d'haver passat per Los
Buenos. Van començar com Los Halògenos i després passarien a The Brisk Boys, per
acabar sent The Brisk i van sorgir a Ceuta. Quan van començar eren Julio Rey (baix i veu), José García (bateria),
Juan Pozo (guitarra i veu), Antonio
Morales (saxo i òrgan) que no té rés a veure amb Junior i Jesús Zurita
(cantant). Quan se'ls va incorporar Julián Granados va començar el seu ascens
popular. A finals del 67 Julián Granados abandona el grup The Brisk i fitxen a
un cantant de color anomenat Teddy Ruster, amb el qual van gravar un disc molt
més proper al soul i que inclouria una versió del "Stone Free" de
Jimi Hendrix. Un dels seus membres fundadors, Julio Rey, va morir l’any 2004.
Per cert, es diu que durant un temps van tindre com a cantant a Pedro Ruy-Blas.
Los Milos –
Pitágoras
Tota una lliçó de
matemàtiques és la que ens porten aquest tercet valencià, Los Milos que ens
mostran en aquesta cançó una forma de comprende el teorema de Pitàgoras
diferent a la que ensenyaban al col·legi, molt més distreta, la veritat i a
ritme de rock and roll. Los Milos eren Emilio Baldoví Menémdez que els va deixar i va
emprendre carrera en solitari, amb molt èxit, sota el nom artístic de Bruno
Lomas, al costat de Salvador Blesa guitarra solista i tercera veu i Vicente
Castelló guitarra acústica i segona veu. Van començar l'any 1959 i inicialment
a Los Milos hi havia un quart component que va marxar-se perquè creia que la
música havia de ser només reivindicativa, es deia Ramón Peleguero Sanchís i era
de Xàtiva, del carrer Blanc. Es tracta del cantautor Raimon. Aquesta cançó es
trobava en un EP publicat l’any 1961 i va ser recuperada a una col·lecció de
CD’s editats per la revista Cambio 16. La cançó també es va incloure a un
triple CD que va editar el segell Hispavox l'any 1994 titulat "Los Jóvenes
(Las canciones en español de tus Guateques)" amb tot un seguit de artistes
espanyols dels 60's. Quan Bruno Lomas s’en va anar, Vicente Castelló i Salvador
Blesa van crear Los Top-Son que més tard es reconvertirien en Los Huracanes.
Tots ells forman part de la cultura pop valenciana i avui en dia son noms de
referencia quan parlem de música feta al pais valencià.
Los Estudiantes – La Bamba
Los Estudiantes van
ser una de les millors bandes del rock and roll pioner que sorgia a Madrid en
començar els anys seixanta, una autèntica escola de músics. De fet es van crear
al 1959. Van ser un dels primers grups que van fer rock and roll a l’Espanya de
la postguerra. Los Estudiantes de fet sorgeixen l’any 1955, arran d'un duet
integrat per José Barranco i José Fábregas, que eren estudiants al Col·legi de la Sagrada Família de
O'Donell, a Madrid, el primer tocava la guitarra i cantava i el segon la
bateria. José Fábregas va ser substituït per José Alberto Gosálvez. L'any 1957,
en una festa que organitzava la
Facultat de Medicina, es va unir a ells el guitarra Rafael
Aracil al qual José Barranco va haver d'ensenyar a tocar ja que tenia una
guitarra elèctrica, però no sabia tocar-la. L'estiu de 1958 es van dedicar a
fer actuacions gairebé professionals, actuant dos mesos cada nit al Palmerar
d'Alacant, cobrant sis-centes pessetes per xou. De tornada a Madrid s'incorpora
Adolfo Abril al contrabaix i passen a anomenar-se Los Cuatro Estudiantes. L'any
1959 passen a ser Los Estudiantes després de la incorporació del bateria
Fernando Arbex, passant Gonsálvez a tocar el baix. S’en va anar Rafael Aracil i
va entrar Luis Arbex. També es va incorporar José Luis Palacios a la guitarra.
L'any 1959 signen contracte amb Philips i graven el seu primer EP, amb
"Ready Teddy", "La bamba", "Woo-Hoo" i "Me
enamoré de un ángel", aquestes dues últimes eren instrumentals. “La bamba"
que estem escoltan ara a El Temps Passa... i la música queda, va ser el gran
èxit de Richie Valens, de veritable nom Ricardo Valenzuela, però es tractava
d’una adaptació d’un tema clàsic del folklore mexicà. Los Estudiantes van
gravar en total tres EP’s, l’ultim l’any 1964. Per Los Estudiantes van passar
un munt de músics, entre ells Luis Sartorious, Manolo Fernández que va ser
l'organista de Los Bravos i altres. Per cert, Luis Arbex va morir en accident
de cotxe.
Bruno Lomas – Rogaré
Aquesta cançó que a
l'Espanya dels anys seixanta identificàvem amb el rocker italià Adriano
Cellentano, realment no era seva, l'italià va realitzar l'any 1962 una bona
versió de l'èxit del nord-americà Ben E. King que avui podem dir que ha estat
versionada per moltíssims artistes de tots els nivells. Fins i tot Quimet l'ha
tocat, per aquesta raó ja està reclamant un euro. No és ningú el mestre! El
valencià Bruno Lomas va realitzar una de les millors versions que s'han fet al
territori espanyol i per aquesta raó i perquè el de Xàtiva ens cau molt bé,
doncs ja està sonant el tema a El Temps Passa... i la música queda, tot i que
ell li canvia i molt el ritmillo. El tema es va incloure en un single amb
“Vente conmigo” a la cara B i que es va publicar ja a l’any 1975 a través del segell
Discophon. Ens passem de data. Bruno Lomas va ser el cantant del grup valencià
Los Milos, on en els seus principis també va tocar Raimoni als que hem escoltat abans, si bé els va deixar
per dedicar-se a música molt més compromesa i cantant en valencià, quedant Los Milos
com a tercet. Mentre que Bruno Lomas, de veritable nom Emilio Baldoví Menéndez
(Xàtiva, 14 de juny de 1940 - Pobla de Farnals, 17 d'agost de 1990), després de
tornar de París es va llançar en solitari amb una brillant carrera i
retirant-se a finals dels 70. Era simpatitzant de Fuerza Nueva i en els seus
concerts dedicava cançons a la
Guàrdia Civil i censurava l'actitud i els actes d'ETA, fins
al punt que va rebre en diverses ocasions amenaces de la banda terrorista.
Bruno Lomas va morir en accident de automòbil quan estava a punt de tornar als
escenaris, l’any 1990. A
la foto veureu com va quedar el Mercedes 250 que conduïa.
Los Gatos Negros –
Cadillac
Los Gatos Negros van
editar mitjansan Vergara l’any 1965 un EP on la peça estrella va ser aquest
“Cadillac” dels The Renegades, una banda de Birmingham molt poc coneguda aquí
al pais, si bé la cançó va ser composada i gravada abans per Vince Taylor & His Playboys. De fet nosaltres també creiem que aquest es el millor disc de Los
Gatos Negros i es també el que millor es va vendre. El EP també trobavem
“Un efecto extraño” versión del tema de Dave Berry, junt a “Eres un demonio”,
versión del “Evil hearted you” de The Yardbirds i "I'll go crazy" de
James Brown que ells titulan “Voy a enloquecer”. Los Gatos Negros es van crear
l’any 1961 i van començar gravant per Belter el 1962, passant al segell
Marbella i despres a Vergara, ja al 1965. Inicialment eren Ernesto Rodríguez,
Xavier Soranells, David Giorcelli, Félix Serra i Quique Tudela, encara que
després de canvis es van anarn incorporant Piero Carando, Frank Andrada, Francis
Rabassa, Carles Maleras i l’actriu i cantant Mone amb la que van gravar un LP
l’any 1987. Los Gatos Negros es van desfer el 1971, per tornar en els 80 i de
nou al segle XXI. Actualment el grup l'integren Frank Andrada, Ernesto
Rodríguez, Mark Cuevas, Valentí Adell i Quique Tudela. La veritat es que Los
Gatos Negros van ser una de les millors bandes de rock sortides a Barcelona,
avui també diriem “garatge”, pero el seu problema va ser que no traballeven per
multinacional i la difusió del seus discos no va ser mai l’adecuada. Pero quan
finalment al 1970 van conseguir un contracte amb l’EMI es van trovar que
Vergara havie registrat el nom i van passar a ser solsament Los Gatos, pero no
va tindre continuitat, si be despues de desferse als anys setanta, van tornar
als 80 un altre vegada com Los Gatos Negros i van gravar un LP amb Mone (a la
foto amb Mario Prades) com a cantant i un estil mes tecnificat, molt allunyat
del seu, per aixó creiem que no va funcionar. En els anys 70 Francis Rabassa va
tocar amb Barcelona Traction i Quique Tudela va crear Furia. Carlos Maleras no
va aceptar una proposta de Alain Milhaud per substituir a Manolo Fernández,
organista de Los Bravos i aixó que es diu que li va oferir un chec en blanc.
Carlos Maleras va morir l’any 2000 i creiem que també es morir Piero Carando.
Los Brincos – The
Train
A l’àlbum
“Contrabando”, publicat per Los Brincos l'any 1968, van trencar amb el seu
estil habitual, manipulat i comercialitzat per Maryní Callejo i la seva
discogràfic i se'ns mostraven molt més propers al futur estil de Alacrán i
Barrabás que l'inicial del grup i és que hi va haver canvis en la formació
després de marxar-se Juan Pardo i Antonio Morales Junior i aquest LP va ser el
resultat dels canvis i sobretot el de lideratge ja que el grup va passar a ser
dirigit per Fernando Arbex. Curiosament aquesta cançó que escoltem ara mai es
va editar en single, tot i ser una de les més recordades d’aquella segona
etapa. La veritat és que amb aquest àlbum van tenir problemes legals per culpa
d’aquesta pèça, Pete Townshend, guitarra de The Who, els va demandar i va portar
davant els tribunals britànics acusant-los de plagi i afirmant que la cançó
"The Train" incloïa acords del "Substitute" de The Who. En
aquest disc Los Brincos a més del bateria i cantant Fernando Arbex i el
baixista Manolo González, comptaven amb dos nous elements, s'havien incorporat
Vicente Ramírez i Ricky Morales que anteriorment militaven a Los Shakers. Juan
Pardo i Antonio Morales Junior havien deixat el grup per llançar-se com duet,
nosaltres sempre hem estat convençuts que en realitat van ser expulsats. Los
Brincos van decidir canviar de so i per aquesta evolució cap al pop britànic van marxar a Londres, als
estudis Marble Arch, propietat de la
Pye i el productor va ser Larry Page, que havia estat també
productor de The Kinks i The Troggs, encara que també va gravar diversos discos
amb la seva propia orquestra. La veritat és que si bé el disc no va aconseguir
funcionar al mercat forà, a Espanya si es va vendre bé, demostrant que tots
aquells que afirmaven que després de la marxa de Juan i Junior el grup estava
acabat i liquidat, no tenien ni idea del que deien i havien perdut una
meravellosa oportunitat d'estar callats ja que "Lola" el primer
single, va ser tot un cebollazo. La veritat és que alguns crítics quan no
fiquen la pota és perquè l'estan canviant de lloc.
Los Bravos – Bring a little lovin’
Aquesta cançó que es
va publicar en single, va donar títol a la segona pel·lícula de Los Bravos
"Dóna'm una mica d'amor" de 1968 que en un principi pensaven titular
"Los Bravos 2", peró quan el film es va estrenar el van cambiar. La
cançó està interpretada en anglès i es va editar l’any 1967 com a avançament
del film, va ser el seu vuitè single, amb "Make it last", una bona
balada, a la cara B. Va ser una composició de Harry Vanda i George Young,
components dels Easybeats, composada per a Los Bravos per encàrrec d'Alain
Milhaud. Cal dir que encara que aquest tema està interpretat en anglès, Los
Bravos també van gravar moltes cançons en espanyol, però hem de reconèixa que
l'alemany Mike Volker Kögel, encara avui en dia es mou millor en l'idioma de
Shakespeare. Los Bravos sorgeixen a Madrid, quan l’any 1965 coincideixen a la
discoteca Jaima els grups Los Sonor i Mike & The Runaways. Mike (cantant),
Pablo Sanlley (bateria) i Miguel Vicens (baix) tocaven en els segons, mentre que Tony Martinez (guitarra) i Manolo Fernández
(òrgan) tocaven a Los Sonor, decideixen unir-se i crear Los Nuevos Sonor. Els
descobreix Manolo Díaz, aleshores directiu de Columbia que els va presentar al
productor Alain Milhaud i es va posar en marxa l'engranatge d'una màquina
marcada per un sol hit internacional, el seu segon single "Black is
black" que va arribar a número dos en el Regne Unit i a la quarta posició als
Estats Units. A França no van arribar al cim de les llistes per culpa de Johnny
Halliday que va versionar el tema en un EP interpretant en francès i es va
menjar el pastís de les vendes. Los Bravos
van ser un muntatge mà a mà entre la discogràfica i una cadena de
ràdio-fórmula i la seva presentació oficial va ser en una edició especial d'El Gran Musical al Teatre de la
Zarzuela al carrer Jovellanos, era la primera vegada que en
aquest teatre actuava un grup pop. La cadena SER va retransmetre en directe
aquell concert. La pel·lícula "Dame un poco de amor", dirigida per
José María Forqué, anava de xinesos que de xinesos no tenien res ja que tots
ells eren més espanyols que els molins de la Manxa, bé, la protagonista femenina va ser
Rosenda Montero que tot i fer també de xinessa, la noia era mexicana i ja va
treballar en "Els Set Magnífics" amb Yul Brinner i a "Ninette i
un señor de Murcia" amb Fernando Fernan Gómez, entre molts films. Alguns
altres dels temes del film van ser també composats per Harry Vanda i George
Young. Aquesta banda sonora va ser el tercer LP de Los Bravos. A la foto Montse Aliaga amb Mike Kennedy.
Los Sírex – Faldas cortas,
piernas largas
Los Sírex van ser el
millor grup de pop sorgit a Catalunya que es dedicava a gravar cançons pròpies,
sense deixar de costat les versions ja que fins i tot quan la seva fama va
començar a estar en declivi les discogràfiques els seguien imposant versions,
clar que ells també es van dedicar a mantenir el seu potencial com a
compositors, bàsicament el baixista i productor Guillermo Rodriguez Holgado.
Los Sírex van inventar un pas de ball que es va anomenar el "pas
Sírex" i el ballaven conjuntament en l'escenari quan actuaven. La primera
vegada que a la província de Tarragona es va realitzar un festival revival, va
ser l’any 1988 i el va organitzar Mario Prades a les Festes Majors de la Pobla de Mafumet i el
cartell el van configurar Los Sírex, Los Salvajes i Los Diablos. Després van
haver uns quants més, com un que va celebrar al Divertipark de Cambrils i en el
qual Los Sírex es van retrobar amb Manolo Madruga, a qui no veien des dels anys 70, quan va deixar el grup i va
marxar-se amb la seva dona a viure a Alemanya. El grup el van integrar Antonio
Miquel Cervero, conegut com Leslie, a la veu, Luis Gomis a la bateria, José
Fontserè a la guitarra rítmica, Guillermo Rodríguez Holgado al baix, sense
oblidar a Manolo Madruga a la guitarra solista. Aquest tema era la cara B d'un
single amb "Acto de fuerza" del grup italià Equipo 84, a la cara A. Per cert, el
primer cantant de Los Sírex va ser Santi Carulla que per recomenació del seu
pare i després d’una actuació al Tropicana de Castelldefels, els va deixar i
s’en va anar a Los Mustang. No acabarem sense dir-vos que per Los Sírex han
passat un quans músics més, entre ells Tony Mier, Oscar Janot i Quique Tudela.
Luis Gomis i Manolo Madruga van morir l’any 2012, a principis de
setembre, amb pocs dies de diferencia. Los Sírex que seguiexen en actiu, en
aquest moments son Antonio Miguel "Leslie" Cervero, Guillermo
Rodríguez Holgado, Josep Fontseré, Juanjo Calvo i Ernesto Rodriguez.
Conexión – Preparad
el camino al Señor
Conexion van ser una
de les millors bandes de soul de l'estat espanyol al costat de Los Canarios i
Doble Dinamita. Aquest tema correspon a la seva etapa més gospel i la cançó era
la versió que van realitzar del tema de l'òpera-rock "Gospel" i ens
anem de temps perquè és de 1972. El single tenia "Caminando sobre el
fuego" en la cara B. De fet aquest
és el disc que millor es va vendre en la carrera de Conexion. L'embrió va
sorgir a la Manxa,
el seu líder i principal compositor era el teclista Luis Cobos (Campo de
Criptana, 1948), Rafael López (Mula, 1946), Serafín Alberca (Campo de Criptana,
1947) trompeta, Alfredo Lozoya (Mora de Toledo , 1945), guitarra baixa, Ernesto
Herrero (Madrid, 1950) bateria, Rafael Ríos (Còrdova, 1945), guitarra solista,
Donny MacKonlly (Nicaragua, 1942) cantant i Luis María Fornés (1944) a l'òrgan.
Posteriorment es produirien canvis en la
formació i pel grup van passar altres músics, entre ells Cuqui que va
substituir a Luis Cobos quan se'n va anar a la mili i també César Fornés i
Javier Esteve, aquest últim havia militat a Cerebrum. Els seus dos primers
singles eren pur soul americà. L'any 1973 i després de publicar "Niños del
Edén" es van separar i Luis Cobos es va dedicar a realitzar aquells nyaps
barrejant música clàssica i sarsueles amb ritmes discotequers que tan bé li van
funcionar comercialment, Tito Herrero i els germans César i Luis Fornés van
acompanyar a Miguel Ríos i Luis Fornés posteriorment es va unir al grup
Agamenón. Mario ens explica que l'última cançó que van muntar amb el seu grup
abans de desfer-se va ser precisament "Un mundo sin amor" de 1970,
una de les millors cançons de Conexion, però Quimet es nega a donar-li un euro
ja que no és la que escoltem ara. Com és aquest home!
Els Anuncia dels
Nostres Records
Avui i perquè
comproveu que ens preocupem per vosaltres, a la secció dels Anuncis dels Records
us hem portat un munt de medicaments d'aquests que es venien sense recepta i és
que nosaltres el que volem és que gaudiu de bona salut i disfruteu de la vida i
ara que la primavera, com diuen, "la sang altera" escolteu amb
atenció aquestes recomanacions, perdudes en la banda sonora del nostre passat
Calmante Vitaminado
La veritat és que el
dolor pot resultar molt molest i per això us recomanem que prengueu Calmante
Vitaminado que com diu l'eslògan de l'anunci “Te devuelve la alegría” i pot
estar “Sin dolor todo el día”. Calmante Vitaminado era fabricat pel Laboratori
Pérez Giménez que tenia la seva seda a Aguilar de la Frontera, Còrdova i
s'indicava clarament en l'envàs "La tableta que da bienestar y tonifica
los nervios". Calmante Vitaminado ha estat el producte estrella de la
firma fins que l'any 2011 va patir un ERO al qual va seguir un altre i
finalment va entrar en concurs de creditors el març del 2012. L'empresa va ser
creada pel farmacèutic cordovès Diego Pérez Giménez que va inventar el Calmante
Vitaminado en els anys cinquanta, va morir el 1991 i el seu nét va prendre les
regnes del negoci familiar que finalment va ser comprat per Tecris, encara que
les coses no van millorar precisament i va tornar a canviar de mans. Segons els
sindicats, tot va anar malament a causa de la mala gestió després de la mort
del fundador, al dedicar-se a fabricar productes per a tercers en lloc de
centrar-se en les seves pròpies marques.
Super Koki
Ara us portem dos
anuncis de pastilles per alleujar les molèsties a la gola i la tos, es tracta
de Super Koki, unes pastilles de Mentol i Tirotricina que havien de ser oli en
un llum, pel que diuen els anuncis i que ells anunciaven al envas com de Mentol - Penicilina. La veritat és que Super Koki s'usava per
solucionar també altres problemes de salut, però sempre vinculats a afeccions
de gola, ronqueres, afonies, tos, grip, refredats, úlceres a la boca, etc.
També estaven fabricades pels Laboratoris Farmacèutics Pérez Giménez i encara
que possiblement ja no us recordeu d'aquesta marca, us informarem de que va
estar molts anys en el mercat i era un producte molt espanyol.
Aspirina Bayer
Us portem ara
l'aspirina de "Tota la vida", l'Aspirina Bayer que ens deien alt i
clar “Aspirina solo hay una y es de Bayer” i que encara està en el mercat. El
que no sabem és si es fabricava a la factoria Bayer de Tarragona o no. Bayer AG
és una companyia químic-farmacèutica alemanya fundada a Barmen, Alemanya l'any 1863. Avui en dia, té la seva seu a Leverkusen. El seu producte estrella és la Aspirina Bayer, l'àcid
acetilsalicílic o AAS descobert pel químic francès Charles Frédéric Gerhardt
l'any 1853 que hem de reconèixer va ser un invent gairebé miraculós que serveix
pràcticament per alleujar tot tipus de dolors, però amb incompatibilitats per a
les persones amb problemes gàstrics. L'any 1899, la marca Aspirina de Bayer va
ser registrada a tot el món per a la comercialització de l'àcid acetilsalicílic
de Bayer que Felix Hoffmann va sintetitzar per primera vegada, però a causa de
la confiscació pels Estats Units durant la Primera Guerra
Mundial, dels actius i les marques de Bayer, i causa de l'ús generalitzat del
terme per descriure el tipus de medicament, la "aspirina" va deixar
de ser marca registrada en molts països. Avui, el nom s'utilitza lliurement als EUA, Regne Unit i França per identificar l'àcid acetil-salicíclico. No
obstant això, en més de 80 països, com Espanya, Canadà, Mèxic, Alemanya,
Suïssa, etc. el nom "Aspirina" segueix sent una marca registrada
propietat de Bayer i la creu del seu logotip és molt idetificativa. Per cert,
aquest anunci ens arriba amb regust de terra basca.
Tableta Okal
És clar que avui en
dia i amb tot això dels diners, la crisis, l'atur i l'augment del cost de la
vida acaba produint-nos mal de cap, a El Temps Passa... i la música queda també
tenim la solució. Tan simple com prendre una Tableta Okal que servia per alleujar
tot tipus de dolors, des migranyes a mal de queixal, refredats, marejos en un
viatge, fins i tot el que en aquells anys es denominaven "Molèsties de la
dona", tot el solucionava la Tableta Okal, per això en l'anunci et recomanaven
no sortir mai de casa sense portar-la a la butxaca, junt amb la targeta
American Expres, per descomptat. És clar que no sigueu il.lusos, els dolors de
la butxaca, aquest que tot patim avui en dia, no l'arregla la Tableta Okal, ni el
sunsuncorda. Per cert, la
Tableta Okal encara es vent actualmente.
Bicarbonato Torres
Muñoz
Per a les molèsties
d'estómac, les males digestions, els menjars excesivamentes forts de gust,
etc. us hem portat bicarbonat sòdic. Una cosa que en aquelles èpoques en que no
sabíem que per a segons quins problemes no era recomanable el seu ús, molts el
usaven a cullerades soperes i sense miraments. Avui sabem que el seu ús
continuat mai ha de superar els 8 dies, a partir d'aquí comença a ser perillós
per a l'organisme, cosa que també passa amb el Primperan. Us hem seleccionat
aquest anunci del Bicarbonato Torres Muñoz que encara es fabrica a l'actualitat
i podeu trobar a qualsevol farmàcia, tant en pols com en pastilles. És una
creació del farmacèutic Guillermo Torres Muñoz que es va establir al carrer San
Bartolomé de Madrid, cantonada a San Marcos, al segle XIX, obrint una farmàcia,
en el soterrani va fabricar el bicarbonat sòdic que porta el seu nom i que és
una variant del que en 1801 va inventar l'alemany Valent Rose. Aquesta farmàcia
va estar oberta al públic fins al 2007, quan es va vendre el local i va passar
a ser una botiga. El Bicarbonato Torres Muñoz va ser un dels primers productes
que es van anunciar en els respatllers dels seients d'avions d'Iberia. Per
cert, Guillermo Torres Muñoz el va patentar al 1880 i aquesta patent va ser
venuda l'any 1985 als laboratoris CIBA-GEIGY. Actualment aquesta marca de
bicarbonat la fabriquen els laboratoris Novartis de Barcelona.
Polvos de Talco
Calber
Els pols de talc són
una cosa molt recomanable per tenir sempre a mà a la farmaciola o en l'armari
de la dutxa i encara que en aquest anunci el promocionen com una benedicció per
als nadons, la veritat és que són de molta utilitat i sense límit d'edat . És
clar que no us prengueu al peu de la lletra això de que serveix també per
alleujar les picors, bé si que serveix, però compte, els picors de butxaca no
els alleuja altra cosa que "el vil metall". Encara que els records de
la nostra infància estan lligats a la marca Ausonia, els Pols de Talco Calber
van ser un dels importants que es comercialitzaven i és l'anunci que us hem
portat avui. És clar que existien i existeixen moltes altres marques com Lucky,
Cussom, Gatolín, Cachito, Poppy, Art Nouveau que estaven perfumats, Nenuco,
Maja que era de la casa Myrurgia, Talquistina, Johnson’s Baby i molts altres
que com els Polvos de Talco Calber, alguns se segueixen comercialitzant avui en
dia, encara que ja pots trobar la majoria en supermercats i grans superfícies,
no només en farmàcies. Nosaltres recordem amb afecte l'ús que feien de les pols
de talc els barbers que els posaven en un gran raspall i ho estenien per el
nostre clatell després d'haver-nos pelat, fent una bona fumarada.
Curitas
La veritat és que
sempre associem aquest producte i l'anomenem genèricament Tiritas, però Tiritas
era una marca comercial el seu nom és Tira Adhesiva Sanitària. Us hem
seleccionat per escoltar avui un anunci de Curitas, una altra marca que
comercialitzava aquest tipus de producte que no era res més que un tros
d'esparadrap amb un apòsit al centre per tal de col·locar sobre la ferida.
Les "tiritas" van ser introduïdes a Espanya per un empresari de
Mataró anomenat Gerard Coll, després de la Guerra Civil
Espanyola. Havia estat inventat l'any 1917 pel nord-americà Earle Dickson, que
treballava per als laboratoris Johnson & Johnson, perquè es va adonar que
la seva dona es tallava sovint mentre treballava a la cuina i utilitzava
embenats molt aparatosos que se li desprenien amb facilitat. Curitas se segueix
fabricant i al mercat trobem ja "tiritas" de tot tipus, algunes
resisteixen el contacte amb aigua i hi ha altres que resulten invisibles.
Curitas va sortir al mercat l'any 1922 i utilitzaven l'eslògan "El primer
vendaje con gasa de Beiersdorf", havia estat patentat per Carl Paul
Beiesdorf el 28 de març de 1882, abans que el nord-americà Earle Dickson. Com
s'entén això?
La Música que es Feie en Català
Quixot’s Quartet –
Junts, som feliços
Inicialment van
treballar com Conjunto Los Quijotes i van ser el grup d'acompanyament del Dúo
Rúbam fins que van catalanitzar el seu nom i dient-se així van gravar tan en
castellà con en català. Aquest tema és una versió del gran èxit dels
nord-americans The Turtles, versionat a la llengua de Mossèn Cinto. Quíxot’s
Quartet eren Pere que havia tocat amb el Quintet Dinki Boys, Francesc que
provenia de l'Orquestra Pizarro, La Cobla Girona i el conjunt de l'italià Gabrielle
Orizi, Ramón que també tocava en el conjunt de Gabrielle Orizi i l'últim era
Vicenç que havie militat en l'Orquestra Neptunos. Els quatre eren músics de
Conservatori amb el famos carnet blanc, tres de Barcelona i un valencià,.
Aquest EP el va publicar el segell Happyband l’any 1967 i en ell també trobàvem
una bona versió del "Windy" de The Associations, junto a “Tristesa” i
“Un gest de dolor”. Per cert, no confondre els Quíxot’s Quartet amb un grup
actual anomenat Quixote Quartet que no sabem perquè, però ens sona que és una
cobla.
Els Dracs – Un cor
fet d’amor
Ara a la secció eb
català us portem un dels millors grupos de pop-folk català dels anys seixanta,
es tracte de Els Dracs. Parlar de Els Dracs és una altra cosa. Van ser al
costat de Els Tres Tambors els millors grups en català de l'època i aquest EP
del que us hem extret la gran versió que realitzen del tema "Heart full of
soul" composat pel guitarrista Jeff Beck i que ell va gravar amb el seu
grup The Yardbirds es un dels millors discos de la seva carrera. Els Dracs van
treure un altre EP on hi havia la seva versió de "La casa del sol
naixent" i aquest disc del que os parlem
va ser el més venut del catàleg del segell Concentric si bé i com és
habitual en les produccions de Concentric, les seves grabacions sempre tenen
falta de baixos i bateria que sonen molt per sota del volum al qual haurien
d'estar. El sextet, liderat pel cantant Jordi Carreras, va treballar des de 1964 a 1971 i van gravar 4
EP 's en català i un grapat en castellà,
anomenan-se Los Dracs. Els Dracs eren Jordi Carreras, al costat de Miguel
Olivé, Vicente Carós, Faustino García, Manuel Cordero i Alfredo Pla. L’any 1966
van ser el primer conjunt de rock que va actuar al Palau de la Música Catalana, a
Barcelona, és clar que no debem oblidar que el propietari del segell Concentric
era Josep María Espinás. Després de desfer-se nosaltres els vem perdre la
pista, però hem sabut que el bateria Vicenç Carós havia mort el 20 de gener de
2010 als 63 anys d'edat. Per cert, l'any 1981 el segell Edigsa va publicar un
LP recopilatori titulat "La casa del sol naixent" que recollia les
cançons dels seus quatre discos amb Concentric. Per cert us explicarem una
curiositat, quan The Yarbirds van gravar aquesta cançó, va ser el primer disc
amb Jeff Beck a la guitarra substituïn a Eric Clapton que havie marxat amb John
Mayal, dons bé, a l’edició dels Estats Units es van equivocar i a les
fotografies de la cuberta veureu a Eric Clapton en lloc de Jeff Beck, però amb
els noms camviats.
Jordi Pérez &
José Solá y Orquesta – De primer la nit fou negra
Aquest disc és de 1967
i l'EP el va publicar el segell Columbia amb el títol "Com neix una cançó
a L'Ovella Negra". Va ser una col·laboració entre el propietari del pub,
el guitarrista Jordi Pérez que abans havia tocat amb Tete Montoliu, i el Mestre
Solà. És una peça plena de tocs jazzístics on es nota la mà de Josep Solà, un
home que va escriure i gravar un grapat de bandas sonores, va acompanyar a
molts cantants en gravacions i te una interesant discografia. Jordi Pérez va
ser un gran guitarrista de jazz que va tocar als anys 50 en un grup que es deia
El Lirio Campestre. Més tard va formar part del Quartet Be-Bop (1950-54) amb
Tete Montoliu al piano, Ramón de Larrocha (germà de la pianista clàssica) al
contrabaix i Juli Ribera a la batería. A mitjans dels anys 60 va obrir L'Ovella
Negra, una taverna-pub que no sabem si encara romandrà oberta al carrer Sitjas
de Barcelona al costat de las Ramblas barceloninas i el carrer Tallers. Uns
cosina del pare de Mario que és deia Guadalupe, vivia al matiex edifici en els
anys seixanta. En aquesta gravació els acompanya al piano el mestre Francesc
Burrull.
Luis Aguilé – Miquel
i Isabel
Tancarem la secció
en català d’aquesta setmana deEl Temps Passa… i la música queda amb aquesta
bona cançó de Luis Aguilé. Va ser una de les grans balades dels anys seixanta
d'aquest cantant argentí que va viure a Cuba fins a l'arribada del règim
castrista i va tindre que fotre el camp. Aquest tema, li va explicar una
vegada Luis Aguilé a Mario que el va composar inspirant-se en una parella que
va conèixer quan residia a l'illa de Cuba. A Mario sempre li recorda una altra
parella de la colla del carrer Bassegoda, Bartolo i Isabel, sempre estaven com
el gos i el gat. Trencaven, tornaven a estar junts, tornaven a trencar i així
fins que un bon dia es van casar. Mario finalment va poder anar a un dinar que
es va fer a les Caves Torre Blanca, a Sant Sadurní de Nolla, amb els seus
antics amics de joventut i les actuals parelles, va asabantar-se que Bartolo i
Isabel segueixen junts i a ell li agrada que sigui així. A aquests amics de
juventut dediquem la cançó que escoltem al programa d'avui, cançó d’un altre bom
amic Luis Aguilé que ja no està amb nosaltres, va morir a Madrid, el 10
d’octubre de 2009. Es clar que us portem la versió que Luis Aguilé va fer en
català, l’any 1975, incloent-la en el seu LP "A Catalunya", cantan
molts temes tradicionals de la
Nostra Terra, tots ells en català i comptant amb Lleó Borrell
a la direcció musical i arranjaments orquestrals i amb Francesc Burrull al
piano, Albert Moraleda al baix, las germanes Ros i l’amic Antoni Durán (del
grup Tuset 31) al cors, entre altres grans músics catalans.
Ara tornarem al panorama musical espanyol des de Mallorca.
Los Javaloyas – Buenas vibraciones
Amb aquesta cançó
molts van ser els que van descobrir a Espanya als nord-americans The Beach
Boys, una banda de surf music que van sorprendre a tothom amb una cançó com
aquesta, allunyada del seu estil. La veritat és que de tant que hem parlat de
Los Javaloyas, ara no sabem que dir. Bé, alguna cosa si. Van ser costat de Los
Mustang i Los Catinos, els millors grups versioners de la seva època, grans
músics, tots ells multiinstrumentistes. Aquest tema és la seva versió del gran
èxit de The Beach Boys i es recollia en un EP publicat per EMI-La Voz de Su Amo
que incloïa “Quiero que me quieras” de The Spencer Davis Group, “Tal vez” i
“Has pasado a la historia”. Va ser un dels discos de Los Javaloyas que millor
es van vendre. Deiem que Los Javaloyas eren mallorquins i aixó no es cert del tot, Luis Pérez Javaloyas era valencià i va crear el grup a Valencia, però es
va establir a les illes i va reestructurar la banda ja amb músics mallorquins
com el cantant Serafín Nebot i es pot dir que a partir d’aquell momento van
passar a ser un dels millors grups mallorquins. Los Javaloyas són un dels
conjunts més veterans d'estat, es van crear l'any 1952. La formació estable va
ser Rafael Torres amb l'acordió, guitarra, piano i baix, Serafín Nebot cantant,
saxo i clarinet, Tony Cobas a la guitarra, contrabaix i trompeta, Antonio
Felany cantant, bateria i trompeta i Luis Pérez Javaloyas que, a més de cantar,
tocava la flauta i el piano. Els Javaloyas van actuar molt a l'estranger, sobre
tot a Alemanya, a principis dels anys seixanta, dins d’un circuit on també van
estar-hi Los Salvajes, The Runnaways, Los Huracanes, Los Atilas i altres
conjunts espanyols. Allà van conèixer i van compartir escenari amb The Beatles,
a Hamburg. José Luis Pérez Javaloyas, fundador del grup, va morir a Palma als
79 anys, al setembre de l’any 2007 i fins la seva mort creiem que Los Javaloyas
seguien en actiu.
Charles Aznavour –
Morir de amor
Dins del programa
d'avui de El Temps Passa… i la música queda, arriva el moment d’escoltar al
cantant, compositor i també actor Charles Aznavour, aquest gran de la cançó francesa,
nascut a París, encara que d'origen armeni, el 22 de maig de 1924, i de
veritable nom Shahnourh Varinag. Aquest tema es trobava a la banda sonora del
film del mateix títol que va protagonitzçar l’actriu Ann Girardot i és una de
les millors cançons, carregades de romanticisme de Charles Aznavour. La
pel·lícula creiem recordar que anava sobre els amors d'una profesora i el seu
alumne, mol mes jove que ella, una questió que vist així por arrivar, en un
principi a fer gracia, però quan es al revés, és a dir noia joveneta / home més
gran, pot ser molt desagradable i és censurable. De fet creiem recordar que es
basava en un cas real que va succeir a França. Charles Aznavour va gravar i
molt en castellà, de fet prácticamente tot els seus èxits dels anys seixanta
van ser versionats a la llengua de Cervantes. Per cert, Charles
Aznavour va començar com a compositor i va fer cançóns per Mistinguett,
Patachou, Edith Piaff i també per Juliette Gréco. Us explicarem una curiositat. El dia que Joan
Manuel Serrat va debutar amb Els Setze Jutges en un concert que es va celebrar
a Esplugues de Llobregat, el maig de 1965, finalitzat el recital Serrat i uns
quants amics van anar ràpidament al Palau de la Música Catalana i
és que allà actuava Charles Aznavour i no podien perdre-se'l .
Los Catinos –
Melodía desencadenada
Aquesta bella cançó
amb la que avui acomiadarem El Temps Passa... i la música queda, us l'hem
extret d'un àlbum titulat "Canciones Románticas", l'únic disc gran en
la llarga carrera discogràfica de Los Catinos, es va publicar l'any 1991, ens
allunyem i molt d'època, el va editar el segell barceloní Divucsa. Aquest disc
va marcar la tornada als escenaris de Los Catinos que s'havien desfet l'any 1973 i des
d'aquell moment segueixen en actiu. Bé, al 1999 va sortir un CD doble,
recopilatori amb els seus èxits en single i EP. La veritat és que pràcticament
tots els temes de l'àlbum havien estat gravats per ells en el seu moment i els
van actualitzar fent servir la moderna tecnologia. De fet hem de reconèixer que Els
Catinos, els Javaloyas i Los Mustang van ser els millors conjunts versioneros
de la seva època. Aquest tema, el gran èxit en la carrera dels nord-americans
The Righteous Brothers "Unchained melody" curiosament no recordem que els haguessin gravat en el seu moment. Tots els components de Los Catinos que
anteriorment es van dir Los Ticanos fins que es va produir una escissió, eren
músics de Conservatori i l'any 1961 van ser el primer grup català que actuen a
Madrid al costat dels també catalans Los Pájaros Locos i Golden Quarter, era un
festival organitzat pel SEU (Sindicat Espanyol Universitari), al costat dels
grups madrilenys Los Pekenikes, Los Estudiantes i Los Blue Boys, clar que per
aquelles èpoques eren encara Los Ticanos i amb ells militava l'amic Antoni
Duran. L'any 1962 passen ja a ser Los Catinos. Integraven el grup en els seus
començaments Manolo Vehí (cantant), José Antonio Muñoz (baix), Jordi Casas (piano
i orgue) que va ser substituït més tard per Manuel de los Ojos Prieto, Marcelo
Pinilla (guitarra solista), Fernando Luna (bateria) que havia militat a Los
Blue Stars i un sisè músic que tocava la guitarra i del qual no recordem el
nom, de fet només va tocar al primer disc. Van participar en una de les
matinals de conjunts catalans que es celebraven al Palau dels Esports de
Barcelona al costat dels Mustang, Los Sírex, Conjunto Mangas Verdes, Los
Telstar, Los Gatos Negros i Los Blue Stars. De 1962 a 1973 van gravar 24
discos, tots ells EP's i singles
Acaba per aquesta
setmana El Temps Passa... i la música queda, però abans de marxar-nos, aquí teniu una foto de Quimet Curull amb Els Grills..
Ara us
deixem amb companyia de La Xarxa
de Comunicació Local i totes aquelles emissores que emeten el programa.
Nosaltres som Quimet Curull i Mario Prades. Baixem la paradeta i Adéu!
Quimet Curull i
Mario Prades
Dos tronats que
ancara tenen il•lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario