En els anys de la
nostra joventut, en un restaurant de batalla, dels coneguts popularment com
"restaurant de treballadors", com del que es tractava era d'abaratir
costos, era habitual trobar a la taula el porró amb el vi i per descomptat el
setrill i una vinagrera. El porró va passar a la història per obra i gràcia de
la modernitat, però ara també passaran a formar part del record els setrills i
aquí el culpable és el govern que els ha prohibit. Que no ens venguin la moto,
en els bars de menú, no espereu trobar ara oli d'arbequina, serà de batalla, el
més barat. "Guanyarem en qualitat" asseguren, però això és fals. Els
únics que "guanyaran" seran les empreses embotelladores d'oli, i
tinguen en compte que el mercat de l'oli està acaparat bàsicament per Itàlia, no
per Espanya Guanyarà el govern en impostos? Potser si, però no ho tenim clar. El
que si és cert és que el gran perjudicat serà l'hostaler, cas que pugui
suportar absorbir la pujada de costos, en cas contrari, podeu estar segur que
pagarà el consumidor. Primer va ser la llei del tabac imposada pel PSOE que
malgrat tot el que van prometre, no ha derogat el PP que ara es treu de la
màniga aixó de l'oli. Serà que el govern, sigui del color que sigui, sent
antagonisme pel sector hostaler i vol enfonsar-ho? Nosaltres des de La Xarxa de comunicación local
i totes aquelles emissores que emeten el programa, començarem ara el nostre viatje
musical per els records, som Quimet Curull i Mario Prades, i avui iniciarem el
recorregut escoltant tot un clàssic del rock and roll i aquesta es la primera
cançó del génere que es va gravar a Catalunya.
Obrim la Paradeta
Víctor Balaguer –
Tuti Fruti
El cantant Víctor Balaguer va
néixer l'any 1921 a
Barcelona, la mateixa ciutat on va morir el 17 d'abril de 1984 a causa d'un càncer.
L’any 1962 va representar a Espanya en el Festival de Eurovisió amb el tema
"Llámame", el festival és va celebrar en aquella ocasió a Luxemburg,
però Víctor Balaguer no va guanyar. Si ho va aconseguir a un Festival de
Benidorm i va participar també al Festival de la Cançó de la Mediterrània amb
"La muralla de Berlín", en la mateixa edició en què van guanyar
Salomé i Raimon amb el "S'en va anar". Víctor Balaguer va cantar en
castellà i català i en algunes fonts se l'engloba dins de la Nova Cançó catalana,
tot i que ell mai va anar de cantautor, es pot dir que era un crooner al us, es
dir, un cantant d’orquestres. El gener de l’any 1959 Víctor Balaguer va treure
un EP de quatre cançons titulat "El Rocker Español", on es va
incloure la primera versió espanyola del "Tutti Frutti" de Little
Richard (a la foto), un home conegut com “La Reina del R & R” i aquesta està considerada
la primera gravació de génere realitzada a Espanya, tot i que ell era un gran
cantant melòdic. En aquesta ocasió es acompanyat per l'Orquestra del mestre
José Solá al que vem escoltar la passada setmana. El disc es va editar
mitjançant el segell Columbia. La lletra ha estat molt alterada ja que
l’original en anglés tracta de relacions gays que es el que volía dir “Tuti
frutti” per els nort-americans, una mena del “Entiendes?” que es fa servir
aquí. De fet la lletra ja va tindre problemes en la seva versió original als
EstatsUnits.
Los T,N.T. – Pan y
mantequilla
Aquesta peça és de
l’any 1.964 i va ser gravada pel segell Belter. Es tracta d’una versió i el
títol original és “Bread and butter” i era del grup nord-americà The Newbeats.
A Espanya també va ser versionat i molt bé, pel grup Los Botines encara que Los
TNT compten amb l'avantatge de tenir una veu de noia i tant en la versió dels Botines
com en la de The Newbeats, la veu femenina és d'un dels components del grup,
amb el que representa de dificultós fer la veu de falset que es la protagonista
del tema. El tercet uruguaià Los TNT van portar a l'èxit a Espanya i Amèrica
Llatina moltes cançons anglosaxones com aquesta. Los TNT eren tres germans
urugüaians i les sigles del seu nom no tenen res a veure amb el producte
explosiu, encara que tinguin la seva similitud, són les inicials de cada un
d'ells: Tony, Nelly i Tim Croatto, encara que no eren tampoc aquests els seus
veritables noms. Tony es deia en realitat Edelweiss, Nelly responia al nom
d'Argentina G. i Tim es deia realment Hermes David Faustino, tots amb el cognom
Croatto, aixó si. L’any 1960 Los TNT van gravar a l'Argentina el seu primer
simple amb RCA Víctor "Eso, eso, eso" que va ser un èxit
internacional i es van englobar en l'anomenada "Nueva Ola" argentina.
A partir de 1962 es van establir a Espanya recollint un èxit rere l'altre. Amb
l'arribada del beat i el pop-rock, van ser desplaçats i es van desfer el 1966.
L’any 1964 Los TNT van representar a Espanya en el Festival de la Cançó d'Eurovisió que va
guanyar Gigliola Cinquetti amb "No tengo edad”, ells van interpretà el
tema “Caracola”, però només van obtenir la posició 12. El reglament del
festival en aquell llavors, que només permetia solistes i duos, els va obligar
a anar amb Nelly com a cantant solista i acompanyada del cor format per els seus germans Tim i
Tony. Mira que arriben a muntar-s'ho complicat aquests dels festivals. En
aquest EPque va publicar Belter, també es van incloure “Mi timidez”, “Sally
Anne” i “Demasiado control”.
Sonia con el Latin
Quartet – Si un chico fuera yo
La veritat és que
creiem, casi amb tota seguretat suposem que Sonia era catalana, però poc us
podem dir ja que tot just la recordem i poc mes, pel fet que va tenir una
carrera avui oblidada, si bé va treure uns quans EP's, però en aquest que va
publicar Belter l’any 1965 compta amb els Latin Quartet, el grup del mestre
Francesc Burrull acompanyant-la i fent les veus i això són paraules majors. El
tema és una versió del "Wenn Ich Ein Junge War" de la menuda cantant
italiana Rita Pavone, us posem el títol en alemany perquè amb aquesta cançó va
arribar a la primera posició al país germànic, Rita, no Sonia, no somniem
truites. Sonia que era una Noia Ie Ie, va participar en uns quans festivals, a
la foto veureu una actuació al Festibal Internacional Playa de Palma. Els Latin Quartet eren Agapit Torrent (saxo i guitarra), Francesc Burrull (piano), Lluís
Sala (batería) i Enric Ponsa (baix). Anteriorment, a l'any 1954, van ser Tete
Montoliu, Jordi Pérez, Enrique Domínguez i un altre i ja havien utilitzat
aquest nom en una gira de tres mesos per Holanda on havien gravat un disc, el
primer de Tete Montoliu. L’any 1976, el Latin Quartet el formaven Agapit
Torrent, juntament amb Jaume Cristau, Lluís Brugués, Julián Martín i altres
músics sota el pseudònim d'A. Rentor, Myth i Jae. Paral·lel al Latin Quartet,
Torrent va formar el Latin Combo amb Francesc Burrull, Jaume Villagrasa, Ricard
Roda que ens va deixar fa un parell o tres d’anys i Jordi Coll, pero van passar mols
altres bons músics.
Ontiveros – Anoche
Ontiveros alque
escoltarem aquesta setmana a El Temps Passa… i la música queda, va estar un
dels primers rockanrolers madrilenys de la història de la música moderna
espanyola. Ontiveros era un dels solistes que no disposava de grup propi i encara que
posseïa una posada en escena força interessant, va passar de manera fugaç pel
panorama musical espanyol. Ell va obrir la primera matinal celebrada al Price
de la capital del regne (ñ'edifici a la foto), sota el títol "Primer Festival De Ritmos
Modernos" i que es va celebrar el 18 de Novembre de l’any 1962, aquest
festivals van durar fins el 17 de febrer de 1964, data en què es van prohibir
definitivament per ordre governamental. No oblideu que el rock and roll era un
ritme demoníac i pervertia els valors morals de la sana joventut espanyola, el
malléis que, sempre segons el regime, feien a Catalunya els cantautors. Aquest
tema que us portem avui a El Temps Passa… i la música queda, estava recollit en
un EP editat per Zafiro l’any 1964 i en el que també es van incloure
"Contigo en la playa”, “Los chicos malos” i “Busca una excusa". En
total Ontiveros només va gravar 10 cançons, repartides entre EP’s i singles.
Aquesta que sona avui a El Temps Passa... i la música queda i que va estar
publicada l’any 1964 mitjançan el segell Zafiro, era una composició de Maria
Teresa Arroyo i es va editar en versió single, per les butxaques més magres i
també en un EP.
Micky y Los Tonys
con Mochi – Sha-La-La
A la pel·lícula
"Maratón Ye-Yé", el primer film en què el protagonisme el va tenir la
música pop espanyola del moment i que va ser estrenada el 14 de setembre de
l’any 1965 comptan amb Miguel Ángel Carreño "Micky" com a
protagonista, van participar molts altres artistes, entre ells destaca Juan
Erasmo Mochi que en aquella època era simplement Mochi. En el LP amb la banda
sonora van compartir protagonisme Mochi i Micky y Los Tonys, quatre cançons pel
primer i vuit a càrrec del grup de Tony del Corral que va compondre gairebé
tots els temes originals al costat de Mochi. Aquest que us portem avui a El
Temps Passa... i la música queda està interpretat per Micky y Los Tonys i Mochi
conjuntament i és una versió dels britànics Small Faces. La pel·lícula va estar
dirigida per Jesús Yagüe i va ser produïda per Francisco Lara. També van
intervenir María José Goyanes, Glòria Cámara, Los Shakers, Álvaro de Luna i
Luis Sánchez Polack, entre d'altres artistes. El film va ser estrenat al
Festival de Cinema de Sant Sebastià, la foto del blog es del dia de l’estrena i
podreu veure a María José Goyanes, Micky i Mochi entrant al recinte del
festival, molt ben escoltats.
La Música que es Feie en Català
Tony Vilaplana –
Yeh! Yhe!
El cantant Tony
Vilaplana està considerat el primer rockanroler català de la història de la
música, tot i que ell va començar a gravar en castellà. Tony Vilaplana va
néixer a Sabadell i va ser a Ràdio Barcelona, on Joaquín Soler Serrano el
descobreix i intercedeix per ell, aconseguint que el recentment creat segell
Vergara, que està a la recerca de nous artistes catalans, li gravi el seu
primer disc, era l’any 1962. Aquest tema que us portem es trobava en el seu
últim disc, un EP en català que va editar el segell Concentric l’any 1965 i que
incloïa "Jo sé d'un lloc" versió del tema de Petula Clark, al costat
de "El vell cafè" i "Dos Perfils a Contrallum". Aquest és
l'únic disc per Concentric, tots els altres els va treure amb Vergara. En total va
gravar 10 EP's entre 1962 i 1965 i és que l’any 1966 s’en va anar a la mili i
com solia passar massas vegades quan tenias que anar a fer el soldat, de fet ja
us ho hem dit un grapat de vegades, la mili desfeia conjunts, duets i solistes.
Els Xocs – Plora per
ells
Una bona banda de
pop català surgida a la década dels seixanta, van ser Els Xocs que van treure
un sol EP que va publicar el segell barceloní Concentric i que va ser editat
l'any 1966 i on trobàvem quatre versions, entre elles el tema que escoltarem
ara i que es una versió del "Piangi con me", una cançó italiana que
també van versionar i van portar a
l'èxit els grups The Living Dailings i The Grassroots i que Els Xocs van
titular “Plora per ells”, junt a "Tot negre" que ere dels Rolling
Stones, "Els bons temps on s'han anat?" de The Kinks i "Més
enllà", versió del "Milk cow blues boogie", un èxit de Robert
Johnson que en els anys 30 va gravar originalment Kokomo Arnold que també
havien gravat Elvis Presley, Eddie Cochran i The Kinks. Las lletres de totes
les peçes van ser adaptadas al català per Ramón Folch i Camarasa i l’engenier
de só va ser en aquest EP Daniel Carbonell. La veritat i aixó ho tenim que
reconeixer, és que aquest EP sona bastant bé, tenin en compte que el va editar
Concentric on el só dels conjunts perdia molt i s’apropava al dels cantautors,
aquí semble ser que van mantindre l’idea original del grup, però no va tindre
continuitat. Per cert, es diu que el nom de Els Xocs els hi va posar Josep
María Espinás, però no tenim informació d’ells, tret de que el batería es deie
Jordi.
Els Xerracs – Jo
vull això
Aquesta es una
versió de la cançó "That's my desire" que van gravar Dion & The
Belmonts, la banda de doo wop liderada per Dion de Mutti i que abans també
havien gravat Sammy Kaye Orchestra. Ara al programa ens la porten en català Els
Xerracs, un grup que pensem eren mallorquins, però no ho tenim massa clar, la
veritat. En aquest EP de Els Xerracs, editat per el segell Edigsa l’any 1965
també es trobaven “La fulla”, “Jo he pres dels teus ulls” que ere una versio
del “J’ai pris dans tes yeux” del grup frances Dick Rivers et les Chats
Sauvages que la van gravar l’any 1961 i “Tu i jo sols”. La cançó es va incloure
al doble CD recopilatori del segell Ediga titulat “Edigsa 1961-1983 Nova Cançó,
Inicis i evolució vol. 2”.
Així mateig va tornà a incloures a un CD-llibre recopilatori editat per Picap
l’any 2008 que va dirigir Joan Carles Doval i es va titular “El rock català
1980-1991”.
Creiem que els cuatro xicots que integraven Els Xerracs es deien F. Ibañez, R.
Oriol, J. J. Buira i J. Macias, però la veritat es que tampoc ho tenim massa
clar. A la guitarra hi va col·laborar Jordi Soler que després aniria amb Pic
Nic i més tard Om, per finalmente llançar-se en solitarti dient-se Toti Soler.
Juan y Junior – A
dues nenes
El duet espanyol per
excel•lència ha estat El Dúo Dinámico, però el duet de finals de la década dels
seixanta eren Juan y Junior, tot i que la seva carrera va ser més aviat breu,
només sis singles, contra la dels catalans que van començar a gravar l’any 1958
fins a finals dels 80, ni punt de comparació. Després el Dúo Dinámico van
tornar i segueixen treballan. Nosaltres us portem una cançó de Juan y Junior
molt curiosa, la versió en català del "A dos niñas", una de les seves
cançons, cantada per ells mateixos en l'idioma de Mossèn Cinto i titulada ara
"A dues nenes". Va ser l'única cançó en la carrera de Juan y Junior
cantada en la nostra llengua vernacla, diem “l'única" cançó ja que a la
cara B va sortir "Tres días", en castellà. De fet també la van gravar
en anglés. El disc és de l'any 1967 i és el seu tercer single, en castellà
clar. Juan y Junior es van presentar oficialment com a duet i separats
definitivament de Los Brincos, el 29 de març de 1967 a una discoteca
madrilenya. Per cert, amb la caràtula d’aquest single de Juan y Junior no és
que es matessin molt els de Zafiro-Novola, van agafar les caràtules dels discos
sobrans de la edició castellana i li van posar una atiqueta adhesiva dien
"Versión catalana" i apa, cap a les botigues de Catalunya que tot va
bé i els catalans ho compraran.
Miguel Moreno y Los
Dinos – Leonor
D'aquest grup no
sabem realment res, llevat que van editar com a mínim un single el 1970 que
contenia, a la cara B, aquesta versió del tema dels nord-americans The
Turttles, un dels seus grans èxits. El disc es va publicar a través d'un
d'aquests segells d'autofinançament anomenat Discos Fonal. Per cert, val a dir
que la cançó també va ser versionada i molt bé, per Los Mitos que liderava Tony
Landa. Ah! Aquests Dinos que acompanyen el cantant Miguel Moreno, no tenen res
a veure amb els mexicans. El que si sabem es que Miguel Moreno que ere
mallorquí, va ser el cantant de Los
Beta Quartet que després van passar a ser tan sols Los Beta. Quan Manuel Moreno
els va deixar ells van seguir fins l’any 1975, en el que es van desfer
definitivament
The Rocking Boys –
Quiero que me quieras
Quan parlem de pop
espanyol dels seixanta, un dels grups a tenir en compte són Los Rocking Boys,
una banda sorgida a La Línea
de la Concepció,
a Càdis, a finals dels 50 i que junt a The Brisk van ser els millors grups
surgis al Sud de la península a la primera meitat de la década. L’any 1961 The
Rocking Boys es van presentar al "I Certamen Internacional de Conjuntos
Musicales" de Madrid, quedant en el 2 º lloc. Eren José Gómez (guitarra i
veu), Ricardo Oliveira (baix i veu), Carlos Jaime (piano i saxo) i Agustín
Martínez (bateria i cantant). Hi havia un cinquè membre a l'ombra José Garzón,
a qui van conèixer a Ceuta i que es va convertir en el seu representant. Van gravar en total 16 EP's. Aquest tema es trovaba a un EP publicat per Belter i
on la peçá estrella va ser una versió del clàssic de Percy Sledge “Cuando un
hombre se enamora”, una de les millors balades del soul de tots els temps i que
en català van versionà Els 5 Xics. En aquest EP trobemi altres cançons, també
versions, "Me gusta el amarillo" de Donovan, "Lady Jane"
dels Rolling Stones i "Quiero que me quieras" que escoltem ara i que
era dels britànics Spencer Davis Grup, el grup liderat per Spencer Davis i on
el cantant i organiste era Stevie Winwood. Aquest disc, com us deiem un EP, es
va publicar l'any 1967.
La Zarzamora – Si una paloma
Quan Los Gritos
canviaren de segell discogràfic es van trobar amb una pràctica habitual en
aquella època, la casa de discos o el seu representan, no ho tenim molt clar,
tenian registrat el nom de Los Gritos. De fet el camvi de nom també es diu que
va vindre derivat del inpas provocat per la mili de Manolo Galván. Van decidir
canviar de nom i la banda liderada per Manolo Galván va passar a anomenar-se La Zarzamora. Van
gravar un sol LP, interessant, que va ser produït per Juan Pardo, però que a
nivell vendes no va aconseguir les expectatives i no van trigar a desfer-se.
Manolo es va llançar en solitari amb bastant èxit i problemes amb la censura
espanyola. Aixó va fer que, desenganyat de tot, fotés el camp cap a
l’Argentina, on es va establir i va tenir una brillant carrera artística,
retirant-se fa pocs anys. Va morir el 15 de maig del 2013 a Bella Vista, a l'Argentina, on Manolo Galván residia. Aquest cançó es trobava en un single publicat per
Belter l’any 1971 i que tenia "Dicen" a la cara B. Ja ens hem passat
d'any! De fet Los Gritos van treure així mateix quatre o cinc single, inclos un
amb el cantant que va substituïr a Manolo Galván. Los Gritos eren Manolo Galván,
Francisco Doblas, José Serra i José Ramón Muñoz, però quan van passar a ser La Zarzamora hi van haver
alguns canvis, entre altres coses perquè van passar a ser cinc ja que es va
incorporar l'organista i cantant José Iglesias González, el baixista va passar
a ser Nono Figuera i a la guitarra trobàvem a José Fernández Tellez. Quan
Manolo Galván va marxar-se de La
Zarzamora ancara van gravar un disc sense ell, com us deiem.
En l’últim disc va cantar Lito, però sols eren quatre. A la foto Manolo Galván amb Cristina.
Tony Ronald y sus Kroner’s – St. James Infirmary
En els anys 30 del passat
segle XX el cantant nord-americà Cab Calloway va gravar una versió entre blues
i swing d'aquest tema, una cançó tradicional del folk anglès del segle XVIII
titulada originalment "The Rake Unfortunate" sense autor reconegut,
si bé en algunes fonts es diu que va ser escrita per Joe Primrose que era un
pseudònim d'Irving Mills. També Louis Armstrong la va gravar l’any 1928, però
s'han fet moltes versions, nosaltres volem destacar també la que van realitzar
Trombone Shorty & Booker T. Jones. La lletra originalment tractava sobre un
soldat que es gasta els diners de la soldada en prostitutes i finalment mor d'una malaltia
venèria. És clar que quan va ser versionada als Estats Units la causa de la
mort eren l'alcohol i el joc. El títol està pres del St James Hospital de Londres
que originalment era una leproseria. Tony Ronald que ens va deixar el 3 de març
del passat 2013, la va gravar en un EP que va incloure “El coche guiarás” que
era de The Beatles, “Es mi vida” i “Un, dos, tres”, publicat l’any 1966 i en el
que l'acompanyaven els Kroner’s. Tony Ronald, productor, compositor, guitarra i
cantant de veritable nom Siegfried Andre den Boer Kramer, pràcticament tota la
seva vida podem dir que la va passar aquí ja que va arribar amb els vint anys
tot just complerts, recent acabada la mili i es va establir a Catalunya. Va ser
un dels grans cantants de pop en els 70, gràcies a cançons com "Dejaré la
llave de tu puerta", "Lady Banana" i sobretot "Help",
però la seva carrera va començar a principis dels 60. Havia nascut a Arnhem, Països
Baixos, un 27 d'octubre de 1941 i durant molts anys va residir a Castelldefels,
a la zona de la Pava. Va
estar casat amb July, de la qual es va divorciar i a la que Los Diablos van
dedicar la cançó "Oh July" i des de feia anys estava casat amb Mariló
Domínguez. Tony Ronald va començar gravant en solitari. Després va crear el seu
primer duet, Kroner's Dúo amb un basc
anomenat José Luís Bolívar. L'any 1961 amb el també holandès Charley Kurtz van
fundar Tony & Charley i van gravar cinc EP’s amb La Voz de su Amo del 61 al 62 i
es van editar dos LP's, però després i sembla ser que "diferències
musicals" van acabar amb aquesta unió. Tony Ronald volia fer música pop i
rock, mentre que Charley preferia fer balls. Tots dos van tenir raó. Charley
que en realitat es deia Charley Recourt i el seu germà Johnny al que es va
portar des d'Holanda, van muntà Johnny & Charley i van crear "La
yenka" l'any 1965. Tony Ronald es va llançar en solitari acompanyat pels
Kroner's, amb una linea molt més enfocada cap el R & B i el rock i pels
Kroner's (a la foto) van passar gent de la talla de Max Sunyer, José Más
"Kitflus", Francis Rabassa, Jordi Colomer, Primitivo Sancho, Àngel
Riba, Frank Mercader, Santi Picó i altres grans músics catalans
Los Wikingos – Lady
Jane
Los Wikingos, escrit
així amb doble V, eren un grup de Barcelona que petaba molt bé i aquest tema
que versionen ara a El Temps Passa… i la música queda, és una composició del
grup británic The Rolling Stones, és una preciosa cançó que formà part de l'àlbum
"Aftermath" dels Stones, publicat l’any 1966. La lletra, en la seva
versió original, és clar, ens parla de Joana Seymour, tercera esposa del rei
Enric VIII d'Anglaterra, aquell famos “matadones”, ella va ser una de les
poques dones del rei que no van ser executades, encara que aquella reina va
morir durant el part del seu únic fill. La peça va ser escrita pel tàndem
Jagger / Richards i en aquest enregistrament original destaca la tasca de Brian
Jones (Cheltenham, 28 de febrer de 1942 - Hartfield, 3 de juliol de 1969),
guitarra del grup en aquells moments i que va ser el veritable fundador dels
Stones que toca el dulcimer, un instrument de cordes de la família del salteri
que per el so i la forma de tocar-ho, ens recorda un sitar. Aquesta que
escoltem avui és una pura versió que això si, Los Wikingos broden. Ja hem
parlat d'ells i els hem escoltat en altres ocasions, el grup que es va crear
l’any 1964, l’integraven Vicent Solsona (cantante), Jesús Oregón i Jaume Sabaté
(guitarras), Josép Sánchez (bajo), Josep María Casanovas (bateria) i Josép
María Gutiérrez (órgano). Durant un temps un dels músics i cantant de Los
Wikingos va ser Óscar Janot, un dels Amics de El Temps Passa des de el facebook
que ens coordina l’estimada Montse Aliaga i val a dir que Óscar també va tocar
amb Los Go Gos, Los H2O, Henry and The Seven i va acompanyar com a guitarra a
Los Sírex quan el titular estava fent la mili. Amb ell van gravar el tema
"Fuego" on toca la guitarra, saxo i l’òrgan. Oscar va tenir en els 70
una brillant carrera en solitari amb temes importants dins del pop espanyol,
entre ells "Como siempre, para siempre" i "Pajarillo
volador". Altre gent que va tocar amb el grup van ser Enrique López (cantant), Joan Miró i José Ruiz. Los
Wikingos van intervindre així mateix en una pel·lícula, us estem parlan de
"La Tia de
Carlos en minifalda" d'Ignacio Iquino, protagonitzada per Cassen, de
veritable nom Castro Sendra i que era de Tarragona. En aquest EP, el seu segon
disc, publicat l’any 1967 per el segell barceloní Ekipo, trobem dues cançons
seves que es van incloure en la pel·lícula: "Como yo te prometí” i “Yo soy
un pez", al costat de la versió de "El viernes en mi
recuerdo" que era dels australians The Easybeats, una banda que per
encàrrec, van compondre temes per Los Bravos. En total van treure tres EP’s,
l’ultim també l’any 1967.
Los Mustang – San
Francisco
Los Mustangs son el
millor grup “versionero” dels anys seixanta. Estaven integrats per Santi
Carulla a la veu, Antonio Mier a la guitarra, Marco Rossi també guitarra, junt
a Tony Mercadé al baix i Miguel Navarro a la batería. Entre els anys 1964 i
1970 cap disc senzill o EP de Los Mustang va vendre menys de 25.000 exemplars,
arribant als 130.000 amb l'EP on es trobava "Submarino amarillo" que
va superar les vendes al país de la versió original dels The Beatles. Aquest
tema que escoltem ara és trobava en un single editat per EMI l’any 1967 i on a
la cara A es va incloure aquesta bona versió del “San Francisco” del cantant
nort-americà Scott McKenzie que va ser el líder del moviment hippy a la costa
oest (Jacksonville, Florida, 10 de gener de 1939 - Los Ángeles, California, 18
de agosto de 2012). A l’altre cara es trovaba “Molino al viento” de l’italià
Little Tony. Los Mustang han sigut la banda mes estable del pop espanyol ya que
des de la seva creació van mantenir la mateixa formació, amb els mateixos
músics, fins que es van separar definitivament l'any 2000. Precisament per
aquest motiu Mario els va fer un homenatge amb placa commemorativa inclosa que
es va lliurar a Santi Carulla a la
Fira del Disc i Cinema de Col.lecionisme de Malgrat de Mar.
Per cert, aquesta cançó es deia originalment “Flores en tu pelo (San
Francisco)”.
Los Bohemios – Katy
El conjunt Los
Bohemios eran d'Albacete, si be mols deien que eren de Mallorca. Los Bohemios
l'integraven Paco Molina, Eugenio Martínez, Antonio Costa, Antonio Veciana i
Leopoldo Martínez Jr que era el seu líder. El pare que també es deie Leopoldo,
era pianista, a més de sastre i tocava a l'Orquesta Jabelc i per la seva feina
com sastre es deie que Los Bohemios eren el grup més ben vestit del pop
espanyol dels seixanta. El guitarra Antonio Veciana per la seva part, és farie
popular quan va donar la volta al món en vespa. Eugenio Martínez va morir molt
jove a causa d'un càncer. Per cert que a Albacete i per aquells anys 60 van
sorgir, com a tot arreu, un munt de grups, destacant, a més de Los Bohemios,
gent com Los Luckys, un parell de nens de 10 anys anomenats Los Dinámicos Boys,
Los Radars que es reconvertiren a Los Trasgos, Los Anélidos i uns quants més.
Eren temps gloriosos per el pop espanyol. De feu us direm que sols a Barcelona
es calculava que hi havien més de tres cents conjunts. Los Bohemios van gravar
per el segell Hispavox i van treure un bon grapat d’EP's, gairebé sempre
versions, això si. Van arribar a ser sis i es van desfer a la fi dels 60.
Aquesta cançó que escoltem ara creiem que va ser una composició seva i es va
incloure a un EP editat per Hispavox l’any 1966 on també hi trobavem “Ya llegó
el verano”, “La cama” i “Viviane”.
Los Talayotts -
Margarita
Els Talayotts eren
sis nois mallorquins i van prendre el
nom d'unes construccions prehistòriques que son típiques de les Balears. Van
gravar un parell o tres de singles i EP’s per al segell Marfer. Aquest tema es
trobava a un d'ells amb "La voz del silencio" com a cançó estel del
disc i que no es res mes que un altre versió del clásico de Simon & Garfunkel.
En un altre dels seus singles versionen a The Bee Gees i van ficar
"Worlds" i "Holiday" i amb un altre trovabem una bona
versió del "Homburg" dels Procol Harum de la que hi ha una versió
molt bona a càrrec de Los Gatos Negros, barcelonins. Per cert, la foto de la
caràtula del disc amb “Homburg” està presa a la plaça d'Espanya de Palma, just davant
de l'antiga terminal d'Iberia, amb el monument a Jaume I al darrera i al costat
de Cal Meca, una gran cafeteria que ja no existeix, on Mario, de nen, es prenia
els "suaus". Mario va estar viven al carrer Rey Sancho, molt aprop,
un carrer que feia cantonada amb la sortida del trenet de Soller per un costat i
amb l'avinguda on estaba Can Meca, per l'altre. Mario vivia al número 28, just
al costat d'una carnisseria que feia cantonada i amb la que comunicaven per un
pati interior i curiosamente la propietaria es deie Margarideta. De fet els
Talayotts sempre feien patria per aixó la portada d’aquest EP mostra una foto
dels nois feta a la Bahia
de Palma, amb el castell de Bellber al fons i a dalt de tot de la montanya. Per
cert, aquesta cançó que escoltem pèr a tencar per avui El Temps Passa… i la
música queda, es una versió del éxit del italià Tony Dallara, amb el que va
guanyar el Festival de Mallorca l’any 1966 i també hi ha una bona versió a
carrec de Los Javaloyas.
Acaba per aquesta
setmana El Temps Passa... i la música queda, però abans de marxar-nos, us
deixem un vidéo de Quimet amb Els Grills, és de l'estiu passat a un concert fet a Constantí i toquen el "Río sin fin".
Ara us quedareu amb companyia de La Xarxa de Comunicació Local i totes aquelles emisores que emeten el programa. Nosaltres som Quimet Curull i Mario Prades. Tanquem la paradeta i Adéu!
Ara us quedareu amb companyia de La Xarxa de Comunicació Local i totes aquelles emisores que emeten el programa. Nosaltres som Quimet Curull i Mario Prades. Tanquem la paradeta i Adéu!
Quimet Curull i
Mario Prades
Dos tronats que
ancara tenen il·lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario