El nostre passeig
per la música dels anys daurats al país ara ens portarà a Bruno Lomas, Los
Sírex, Doble R, María Isabel Llaudes coneguda posteriorment com Karina, Los
Bohemios, Brincos, Els Xocs, Arturo Millán, Los Telstars, Mustang, Tuset 31, el
Latin Combo i el Latin Quartet, al costat d'un grup peruà, Los Kreps i molta
més gent que van configurar aquella primitiva història del rock que començava.
Tindrem també Els Anuncios dels Records i avui us hem portat tot un seguit
d'anuncis d'electrodomèstics. Per tant i des de La Xarxa de comunicación local
i totes aquelles emissores que emeten el programa, començarem el nostre viatje
musical per els records, som Quimet Curull i Mario Prades, i avui obrirem amb
un clásic de Glenn Miller a carrec del Latin Combo.
Obrim la Paradeta
Latin Combo – En
forma
Moltes versions
s'han realitzat al llarg dels anys de la cançó "In the mood" que va
ser el gran èxit en la carrera del nord-americà Glenn Miller, fins i tot Quimet l'ha tocat i reclama un euro sols començar. Nosaltres i per
obrir El Temps Passa... i la música queda d'aquesta setmana, us hem portat una
a càrrec del Latin Combo i comprovareu la bona feina del saxo de Ricard Roda.
Es trobava en un EP titulat "El nuevo Latin Combo" que va publicar
Vergara i a més d'aquest tema també es van incloure "Serafino Campanero",
"Madison" i "Madisonistas". La veritat és que el Latin
Combo i El Latin Quartet van ser els grups amb millors instrumentistes de la
seva època. El Latin Combo el van integrar Jorge Coll, Ricard Roda (a la foto),
Manuel Bolao, José Cunill i Jaume Villagrasa que veritablement era el seu
líder, tot i que alguns d'ells també van formar part del Latin Quartet, així
mateix Francesc Burrull que militava en aquests últims, va ser component dels
Latin Combo, seguim embolicant al personal. Tots aquests músics van beure de les
fonts del jazz i Ricard Roda, nascut l'any 1931 a Barcelona, va ser un
dels millors saxofonistes de la història musical espanyola, va crear en els 70 l'Orquestra Mirasol gravant
"Salsa catalana", un dels millors discos de l'Ona Laietana i va ser
professor del Taller de Músics. Un dels seus últims projectes va ser Roda de
Saxos. Ricard Roda va morir el 14 de novembre de 2010 i des de feia anys
residia a la Seu
d'Urgell, on va ser enterrat. Per cert, el Latin Combo també va acompanyar a
molt cantants en les seves gravacions i gires, llavors dit “bolos”
Latin Quartet – El
Twist de los gitanos
Molts grups
espanyols sorgits en la primera meitat de la dècada dels seixanta van mirar al
Sud i a la copla i van versionar cançons que podríem considerar clàssiques del
gènere donant-lis un aire pop. Uns ho van fer de forma instrumental, altres van
posar també veu. És clar que també van sorgir grups que no van versionar, però
van gravar temes amb clar regust de Sud com Los Brincos i "Flamenco",
Los Cheyenes amb "Válgame la
Macarena" i tants d'altres. Aquest tema que us portem
ara, carregat de bon humor, l'interpreta el Latin Quartet dels què us parlàvem
abans i ens parla de com els gitanos també van adoptar el twist com ritme propi
des de les coves de Granada. El disc, un EP editat per Belter, es va publicar
l'any 1963 i també es van incloure “Desafinado”, “Telstar” i “Hey, baby”. Els
Latin Quartet eren Agapit Torrent (saxo i guitarra) que era el líder del grup,
Francesc Burrull (piano), Lluís Sala (batería) i Enric Ponsa (baix). Surgits a
mitjans dels cincuenta, l'any 1954, els Latin Quartet van ser Tete Montoliu,
Jordi Pérez que era el propietari de La Oveja Negra, Enrique Domínguez i un altre i ja havien utilitzat aquest nom en
una gira de tres mesos per Holanda on havien gravat un disc, el primer de Tete
Montoliu. Van anar produïn-se cambis i l’any 1976, el Latin Quartet el formaven
Agapit Torrent, juntament amb Jaume Cristau, Lluís Brugués i Julián Martín, però van passar-hi
altres músics sota el pseudònim d'A. Rentor, Myth i Jae. Paral·lel al Latin
Quartet, Agapit Torrent va formar el Latin Combo amb Francesc Burrull, Jaume
Villagrasa, Ricard Roda i Jordi Coll, pero van passar mols altres bons músics.
Los Doble R –
Sevilla bonita
Un altre grup que va
mirar al Sud van ser els tarragonins Los Doble R que només van publicar un EP
de quatre cançons, va ser l'any 1966. Hi van versionar aquest clàssic que va
popularitzar Carmen Sevilla, intentant mantenir el gust de sud donant-li un toc
pop. Los Doble R van adoptar el seu nomt per que dos dels components es diuen
Ramón, l'altre, el més petit de tots era el bateria Chispita, tot un crac que
ja no està entre nosaltres, el quart era Manel Rodríguez. Només van publicar un
disc, un EP editat pel segell Alma on també trobàvem, apart de "Sevilla
bonita” que escoltem ara, “Esta botas son para caminar” de Nancy Sinatra, “Septiembre" i "Maldita"
que era una composició del grup i hem de reconèixer que la lletra és gore
total, però Quimet que els coneixia perque Manel Rodríguez es va casar amb una
veina del Quimet, diu que és la cançó que millor funcionava en les seves
actuacions. Un dels dos Ramons té una perruqueria de cavallers a Tarragona
creiem que a Sant Pere i San Pau. Els Doble R eren Ramón Domenech, Ramón Vidal
i Manel Rodríguez, al costat de Chispita a la bateria i que com us deiem es
mort. Els tres membres supervivents van actúa en un festival revival on també
ho van fer Quimet i el seu grup, Tony amb Grup, actuant a la Rambla Nova de
Tarragona i en el què van participar diversos conjunts, tot englobat dins de
les Festes de Santa Tecla 2010, els altres dos grups van ser Spejos i Trebol’s.
En aquest concert els tres membres supervivents de Doble R es van reforçar amb
Kike Germán a la guitarra, Jordi Varela al piano i Oscar Domenech a la bateria
i que és fill d'un dels dos Ramons.
Los Telstars –
Triana Morena
Nosaltes sempre hen
dit que hi ha qui afirma que Telstar és un aparell per mesurar coses
elèctriques i us remeten al fet de que el diccionari ho diu així si be no
l'escriuen igual. Segur que s’equivoquen i es tracta d’un satèl·lit llençat a
l’espai, diuen uns altres. Nosaltres estem convençuts que tot aixó no és
totalment cert i ho explicarem. Los Telstars van ser un grup mallorquín de
música entre instrumental i cantada i per mostra us portem un botó. Los
Telstars eren Luis Cerón, Miguel Porta, Juan José Vázquez i Leonardo Martín.
Alguns d'ells venien d'un grup anomenat Los Voltors. Los Telstars van funcionar
de l’any 1965 fins finals de la dècada. L’any 1966 Luis Cerón de qui Quimet sempre diu que
deurien de ser parents ja que ell també es diu Cerón, en aquest cas de segon
cognom i no es qué precisamente ni hagin masses que es diuen així, va marxar-se
per anar a tocar a l'Orquestra de Silvana Velasco i allò va marcar el principi
de la fi, si be van treballar ancara molt de temps i creiem que va entrar llavors Toni Tugones (a la foto) que després va esdevenir pilot comercial. El tema que escoltem avui a
El Temps Passa... i la música queda, és trovaba a un EP editat per Belter l’any
1967 i on també es van incloure “Guantanamera”, “Recuerdos de Andalucía” i
“Incendio en Rio”. En aquest disc i de fet en tots els que van gravar, els
Telstars eren cinc, però no sabem el nom del cinquè en joc. A Mario el tall
musical que fan quan canten aixó de “Triana... Triana Morena” i lo de “Que
buena, que buena” sempre li ha fet molta gracia. Los Telstars van gravar en
varis EP’s i tres singles i van participà en el Festival de Mallorca. Per cert, hi havie un grup a Puerto Rico que també es dien Los Telstars, res a veure amb els nostres.
María Isabel Llaudés
“Karina” – Quisiera ser
Karina, nascuda a
Jaén el 4 de desembre de 1946, és una de les figures musicals històriques del
pop que es va fer als seixanta a la península Ibèrica. Va encunyar el terme
"veu karinera" que utilitzem quan ens referim a cantants femenines
espanyoles amb un timbre de veu aflautat i agut en excés que tan en moda van
posar les cantants nord-americanes en els cinquanta. Va ser la noia Ye Yé per
excel·lència. En la seva carrera destaquen amb llum pròpia cançons com “Las
flechas del amor”, “Romeo y Julieta”, “El baúl de los recuerdos”, “Me lo dijo
Pérez” o “En un mundo nuevo” amb la qual ens va representar a Eurovisió l'any
1971 quedant en segona posició. Quan
començava l'any 1961, es va presentar i va guanyar un concurs radiofònic de la Voz de Madrid i va guanyar
tres mil pessetes de l'època. És clar que en aquells temps encara feia servir
el seu nom real que era Maria Isabel Llaudes Santiago. Es vapresentar en uns
quants festivals i va gravar anuncis per a publicitat en ràdio, entre ells un
per Wynn’s. Va ser Torrebruno qui li va posar el nom artístic de Karina, quan
va signar contracte amb Hispavox, encara que algunes fonts asseguren que va ser
obra d'Enrique Garea, director del segell Columbia, però ella ja havia publicat
un parell d'EP's que es van vendre en botigues, un d'ells amb “El bikini
amarillo” com a cançó estrella i també un single publicat per RCA en què es va
incloure la cançó que escoltem ara i que era una composición del Dúo Dinámico
que també la van gravar. El primer disc
de Karina va ser utilitzat l'any 1961 per una marca comercial que el regalava a
gasolineres, encara que creiem que també podies aconseguir-ho en els comerços.
Aquest tema de fet el va cantar al Festival de Benidorm de 1961. La cançó, com us deiem, era una
composició del Dúo Dinámico, i totes les que va gravar amb el seu autèntic nom
no van ser reeditades en un disc gran fins a 1997, quan es va publicar en
versió CD “Karina-María Isabel Llaudés Primera época” que pensem va treure
Ramalama.
Arturo Millán –
Comunicando
El cantant i
compositor xilé Arturo Millán va ser el guanyador del 2º Festival de la Canción de Benidorm i es
va emportar la Sirenita
que erael trofeu que lliuraven, amb la cançó "Comunicando", l'any
1960, es un tema composat per Arturo Millán aque sona al programa d'avui
de El Temps Passa... i la música queda i que a a gravar i va defensar així
mateix al festival la també xilena Mona Bell. En aquesta ocasió Arturo Millán
està acompanyat a l agravación per l'Orquesta de García Morcillo i el disc, un
single amb “Te dirán” a l’altre cara, va ser publicar per el segell RCA-Victor.
Arturo Millán va començar com a cantant de la Orquesta de Izidor
Handler. Va néixer a Chillán, Xile, l’any 1928. Va morir el 6 de juny de1996 a
Santiago de Chile, víctima d'un càncer. Habitual en la televisión chilena, va
gravar cançons históriques en el seu pais com "Mi amigo Pedro",
"Yo tengo fe" i per sobre de tot "Mi papá, mi amigo", un
tema que per cert, junt a els quatre fillo va gravar fen-se dir Aturo Millán y
Los Millancitos. També us direm que Arturo Millán va guanyar en dues ocasions
el Festival de Viña del Mar.
Los Kreps – Linda
muchachita
Vam rebre un correu
d'un amic des de Perú preguntant si coneixíem aquest grup que pel que sembla va
funcionar molt bé al país germà allà pels anys seixanta i que van arribar a
publicar un àlbum al complet. La veritat és que no sabíem res dels Kreps i així
ho vam manifestar. En aquest intercanvi de correus, bona voluntat i amistat,
ens va remetre una còpia de l'àlbum per tal que recordéssim a El Temps Passa
... i la música queda a aquest jove grup peruà, desconegut a Espanya i avui us
hem seleccionat aquesta "Linda muchachita" que pel que sembla era una
composició seva. Los Kreps van ser una de les bones bandes de l'anomenada Nova
Ona Peruana, una versió al país americà del Ye Yé espanyol i a l'empara
d'aquesta etiqueta van sorgir molts grups, alguns plens de veritable qualitat com Los Saicos.
Los Kreps es van crear a la ciutat de Lima i estava integrat per tres
estudiants Eduardo Bisbal conegut com Lalo, Tito Morales i Alejandro Palma.
Aquest àlbum el va publicar l'any 1963 el segell autòcton Sono Ràdio i en
l'enregistrament els va acompanyar Enrique Lynce y su Orquesta. En l'àlbum es
van recollir algunes versions de Paul Anka, Chubby Checker, The Velvets, etc i
també cançons composades per Eduardo, com aquesta que escoltem ara. Encara
gravarien un o dos singles en els quals els acompanyaven el grup Los Satélites,
però la cosa no va tenir continuïtat i van acabar separant-se. Los Kreps van
funcionar de l'any 1961 a
1965, Eduardo Bisbal es va llançar en solitari, Alejandro Palma es va convertir
en guitarra d'estudi i finalment es va dedicar a la guitarra clàssica. Del
tercer component, Tito Morales, res us podem dir.
Les Surfs – Ahora te
puedes marchar
Les Surfs van gravar
molts dels seus èxits en castellà, entre ells hem de destacar aquesta cançó que
tot i ser un dels més populars en la seva carrera, al costat de "Tu seràs
mi baby", no creiem que havíem escoltat anteriorment a El Temps Passa... i
la música queda. Realment es tracta de la versió que Les Surfs realitzen d'un
dels grans èxits de la cantant britànica Dusty Springfield que la va gravar
l’any 1963 i que en els vuitanta va tornar a portar al cim de les llistes el
cantant Luis Miguel. Les Surfs va ser un grup musical de color procedent de
Madagascar, eren un grapat de germans menudets, nois i noies, tots ells de raça
pigmea que va gaudir de gran popularitat en els anys seixanta. Les Surfs van
estar en actiu de 1963 a
1971 i van gravar un munt de cançons en castellà, tot i que on millor van
funcionar va ser a França. Ells van començar el 14 d'octubre de 1958 quan
quatre germans i dues germanes provinents d'una família malgache i dient-se
artísticament Rabaraona Frères et Soeurs, van guanyar un concurs organitzat per
Ràdio Tananarive, interpretant temes de The Platters. El conjunt va canviar de
nom a Les Beryls i l'any 1963 van passar ja a ser definitivament Les Surfs.
Nosaltres us oferim una fotografia feta quan Les Surfs van ser entrevistats en
riguros directe per Enrique Fernández al seu históric programa "La Comarca nos visita"
de Radio Barcelona, la foto ens ha sigut cedida per la familia del popular i
recordat comunicador.
Los Diablos – Tu
también serás Ye Yé
Los Diablos es van
consolidar amb "Un rayo de sol", ja l’any 1970, però portaven en
actiu des de mitjans de la dècada anterior. Van començar a Collblanc, a
L’Hospitalet de Llobregat, dient-se Los Diablillos del Rock i llavors eren un
duet integrat per Agustín Ramírez com a cantant i Enrique Marín a la guitarra.
Se'ls van ajuntar Emilio Sánchez a la bateria, Amado Jaén al baix que era el
compositor, productor i veritable ànima del grup i finalment va arribar
Estanislao Olmos. Aquesta cançó es trobava en un dels seus primers EP's, editat
a l’any 1966 i que van passar amb més pena que glòria, el va publicar el segell
Mayang, un d'aquest segells on arrives, graves, els encarreges 1000 copies,
ells te les entreguen, tu pagues i ja t'apanyaras. Aquesta cançó és una
composició de Amado Jaén. Los Diablos, com us deiem, eren de Collblanch, a
l'Hospitalet de Llobregat i Mario els havia vist actuan en diverses ocasions quan
començaven, una d'elles a la
Festa Major de Sants del carrer Buenaventura Plaja, darrere
d'on ell vivia. Agustí es va casar amb Marga Centaño, la filla del seu
representant i avui la del grup que per cert, abans havia sigut la novieta de
Leslie de Los Sírex. A mitjans de la passada dècada es van unir a Paco Pastor
de Fórmula V per a realitzar gires d'estiu sota el nom Fórmula-Diablos. De fet
tant Quimet com Mario els van veure actuar a Constantí i van entrevistar a
Agustín de Los Diablos, al que Mario coneixia des de feia la tira d’anys. També
Los Diablos van fer una gira conjunta amb Cristina, sense Los Stop, per
Florida, als Estats Units. (La foto la va fer Mario Prades al Divertipark de
Cambrils a un concert conjunt amb Los Sírex i veureu a Agustín i Lesli).
Els Xocs – Més Enllà
Una altra bona banda
de pop català surgida a la década dels seixanta, van ser Els Xocs que van
treure un sol EP que va publicar el segell barceloní Concentric i que va ser
editat l'any 1966 i on trobàvem quatre versions, entre elles el tema
"Piangi con me", una cançó italiana que també van versionar i van portar a l'èxit els grups The
Living Dailings i The Grassroots i que Els Xocs van titular “Plora per ells”,
junt a "Tot negre" que ere dels Rolling Stones, "Els bons temps
on s'han anat?" de The Kinks i "Més enllà" que escoltem ara, versió del
"Milk cow blues boogie", un èxit de Robert Johnson que en els anys 30
va gravar originalment Kokomo Arnold i estem escoltan ara a El Temps Passa... i
la música queda i que també havien gravat Elvis Presley, Eddie Cochran i The
Kinks. Las lletres van ser adaptadas al català per Ramón Folch i Camarasa i
l’engenier de só va ser en aquest EP Daniel Carbonell. La veritat i aixó tenim
que reconeixer que aquest EP sona bastant bé, tenin en compte que el va editar
Concentric on el só dels conjunts perdia molt i s’apropava al dels cantautors,
aquí semble ser que van mantindre l’idea original del grup, però no va tindre
continuitat. Per cert, es diu que el nom de Els Xocs els hi va posar Josep
María Espinás (abaix a la foto), però no tenim informació d’ells, tret de que
el batería es deie Jordi.
Bruno Lomas – Una
noche de verano
Quimet comença a
donar salts d'alegria per l'estudi i ja està reclamant l'euro al·legant que
ell "Summertime blues" s'ha inflat de tocar-lo des de fa dècades i té
els seus drets adquirits. Mario remuga però paga que és allò propi en aquests
casos. La veritat és que Bruno Lomas realitza una versió genial del gran èxit
d'Eddie Cochram. Encara que el tema es va escriure l'any 1958, Bruno Lomas el
va gravar en un LP titulat simplement "Bruno Lomas" que va veure la
llum l'any 1973 a
través d'Discophon, clar que el 1968 i amb EMI ja havia tret un altre LP que
també es va titular així, les cançons no tenien res a veure. La veritat és que
amb aquest tema ens passem d'època, encara que la cançó correspon, per tant ja
tenim a Quimet dient "Ja està bé", mentre es guarda l'euro, és clar.
Curiosament aquest àlbum del que us hem extret aquest tema consta en moltes
discografies de Bruno Lomas com un disc recopilatori, no és cert, van ser cançons
noves gravades per a l'ocasió i la majoria d'elles mai s'havien inclòs en els
seus EP 's i singles anteriors, encara que d'aquest LP van sortir dos o tres
discos petits. Quan Emilio Baldoví va deixar a Los Milos per llançar-se en
solitari i aquests es van convertir en Los Top Son, va reunir els músics que
havien treballat amb ell quan va marxar a França, estant uns quants mesos fent
una gira, van gravar també un disc i sembla ser que van guanyar un munt de
diners. Es va canviar el nom a Bruno Lomas i ells van passar a ser Los
Rockeros. Igual que va succeir a Anglaterra amb Cliff Richard and The Shadows,
Los Rockers van tenir una interessant carrera paral·lela com a grup
instrumental, fins que finalment ells que també eren compositors, van decidir
començar a gravar cançons cantant ells ja que estaven convençuts que la música
instrumental, la surf music, estava ja en decadència. Allò no va agradar a
Bruno Lomas i encara que no se sàpiga la veritable raó, ambdues carreres es van
separar definitivament. L'any 1967 Bruno Lomas va gravar al teatre Calderón de
Barcelona el primer LP en directe de la música espanyola, hem de reconèixer que
el so és pèssim. Bruno Lomas va ser una de las grans veus del rock espanyol en
els seixanta. De veritable nom Emilio Baldoví Menéndez (Xàtiva, 14 de juny de
1940 - Pobla de Farnals, 17 d'agost de 1990) va morir en accident de automòbil
quan estava a punt de tornar als escenaris. La veritat es que li agradava
correr molt i a la carretera trepitjava el pedal del acelerador a fons.
Los Sírex – El tren
de la costa
La cançó “The train
kept a runnin’” va ser un dels èxits del grup nord-americà Johnny Burnette Rock
and Roll Trio i fins i tot la van versionar The Yarbirds l’any 1965, un grup
britànic que consta a la història de la música per haver tingut a les seves
files als que s'han considerat els tres millors guitarres anglesos dels
seixanta. El primer va ser Eric Clapton que quan els va deixar per
incorporar-se a la banda de John Mayal va ser substituït per Jeff Beck i aquest
al seu torn per Jimmy Page. Ara bé, a Espanya en el seu moment es va convertir
en una de les millors cançons del grup barceloní Los Sírex quan aquest la van
versionar, clar que la banda, avui liderada per Lesli i Guillermo, la van
titular "El tren de la costa" i la van incloure en l'EP que millor es
va vendre de tota la seva carrera discogràfica, el disc va superar les 130.000
copies venudes, es clar que la cançó estrella va ser "La escoba" que
per cert, ells no volien gravarla, no els agradava la cançoneta i els va ser
imposada per la seva casa de discos i l’editoral. També es van incloure en el
EP "!!Que haces aquí¡¡" i “Cantemos”. Los Sírex eren en aquesta
grabación Antonio Miquel Cervero conegut
com Leslie (cantant), Guillermo Rodríguez Holgado (baix), Manolo Madruga (guitarra),
Luis Gomis de Pruneda (bateria) i José Fontseré (guitarra rítmica). En diverses
ocasions us hem parlat de las morts de Manolo i Lluis, els dos la mateixa
setmana, a principis de setembre del 2012.
Tony Ronald y sus Kroner’s – Russian spy and I
Aquí al pais aquesta
cançó es va conèixer com "L'espía rus" i estava en un EP publicat per
la multinacional EMI-La Voz de su Amo. Es tractave d’un tema composat per Jon
Akkerman quan formava part del grup holandes The Hunters que la van gravar i en
la seva versió original va arribar al número 3 a Anglaterra. Els Kroner's de
Tony Ronald van ser sempre bons músics i entre els Kroner's que l’acompanyaven van estar Max Sunyer, Francis Rabassa,
Frank Mercader, Primitivo Sancho, Kitflus i Santi Picó, entre altres. Tony
Ronald, productor, compositor, guitarra i cantant de veritable nom Siegfried
Andre den Boer Kramer, ens va deixar el 3 de març de 2013, a l'Hospitalet de
Llobregat, tenia 72 anys d'edat i pràcticament tota la seva vida podem dir que
la va passar aquí al país ja que va arribar amb els vint tot just complerts,
recent acabada la mili i es va establir a Catalunya. Va ser un dels grans
cantants de pop en els 70, gràcies a cançons com "Dejaré la llave de tu
puerta", "Lady Banana" i sobretot "Help", però la seva
carrera va començar a principis dels 60. Havia nascut a Arnhem, Països Baixos,
un 27 d'octubre de 1941 i durant molts anys va residir a Castelldefels, a la
zona de la Pava.. Va
gravar com a solista i va crear els Kroner’s Dúo, després va ser el duet Tony
and Charley. L'èxit popular li va arribar a Tony Ronald ja als anys 70 gràcies
a les seves cançons més “paxangueras”, però també les que millor es van vendre,
com "Help" que Quimet sempre s'ha negat a tocar. Val a dir que Quimet
opina que en aquesta cançó i ens referim als darrers concerts de Tony Ronald,
la guitarra de Santi Picó no te res a envexar a la del compositor de la cançó
Jon Akkerman, tot i estar reconegut com un dels millors guitarristes del mon.
De fet ens agrada molt més la del català. La foto es d'una actuació de Tony Ronald y sus Kroner's al Palau d'Esports de Barcelona.
Los Brincos – Bye
bye chiquilla
A El Temps Passa… i
la música queda, tornen Los Brincos i us hem portat una de les millors cançons
dels seus principis. Aquesta que escoltem avui es trobava en el mateix EP que
"Flamenco", "Es como un sueño" i "Nila", publicat
l’any 1964 per Novola-Zafiro que per cert, quan van signar contracte amb els
nois, els va avançar 300.000 pessetes per a la compra de material de so, una
cosa molt inusual en l'Espanya de l'època. L’ultima de les cançóns que us hem
dit es trobavan en aquest EP de Los Brincos, “Nila”, ja l'havia gravat uns anys
abans Juan Pardo y su Conjunto, en un EP, però es tracta d’una versió molt
diferent. Veritablement les dues no tenen resa veure i és que es nota la mà de
la productora Maryví Callejo. Inicialment un dels Brincos havia de ser el cantant
i guitarra José Barranco que militava amb Fernando Arbex a Los Estudiantes,
però le demaneven dedicació exclusiva i ell no va voler deixar els estudis ni
per supossat, estar pendent d’una casa de discos que els volia controlar a tope
i en el seu lloc a Los Brincos va entrar Antonio Morales Júnior. José Barranco
va crear posteriorment Los Flecos, una de les bones bandas de pop de la seva
època, però amb una trajectoria més bé curta. Per cert, en les primeres
gravacions de Los Brincos, no tocaven ells, Marivy Callajo va decidir posar
músics d’estudi a fi d’abaratar despeses de gravació. Les coses a Los Brincos
van acabar malamente i Juan Pardo i Antonio Morales van marxar-se i va surgir Juan
y Junior, perè els seus companys van seguir amb nous components, entre ells els
germans de Junior.
Los Bohemios – Dandy
Aquest tema que ens
porten Los Bohemios és una versió d'un èxit dels britànics The Kinks, la banda
liderada per Ray Davis i als que Mikel Barsa, amic i soci de Mario qualificava
com el primer grup heavy de la història de la música. La veritat és que es van
fer unes quantes versions d'aquest tema a Espanya i nosaltres volem destacar
també la que van realitzar Los Mustang, però ara sona a Els Temps Passa… i la
música queda, la versió de Los Bohemios. Us el hem extret d'un Disc Sorpresa de
Fundador que també incloïa “Que Chica Tan Formal”, “Lo Tomas o Lo Dejas” i
“Dame Tu Cariño”. Per cert, dels Discos Sorpresa de Fundador hem de tornar a
parlar un dia d'aquests a La
Parrafada ja que hem rebut diversos correus demanan-ho, clar
que és un tema del qual ja hem tractat en passades temporades que quedi
constància. Los Bohemios, aquest bon grup que era d'Albacete i després
s’afincarien a Mallorca, l'integraven Paco Molina, Eugenio Martínez, Antonio
Costa, Antonio Veciana i Leopoldo Martínez Jr que era el seu líder. El pare que
també es deie Leopoldo, era pianista, a més de sastre i tocava a l'Orquestra
Jabelc. Del guitarra Antonio Veciana per la seva part, es va parlar i molt pel
fet de donar la volta al món en una vespa. Eugenio Martínez va morir molt jove
a causa d'un càncer. Los Bohemios van gravar per Hispavox i van treure bastants
EP's, gairebé sempre versions, això si. Van arribar a ser sis components i es
van desfer a la fi dels 60. Per cert, es deie que Los Bohemios eren el grup
millor vestit del pop espanyol de l'época, deuria ser perquè el pare de Leo era
sastre.
Els Anuncis dels
Nostres Records
Avui en el nostre
apartat d'aquells Anuncis que van formar també part de la nostra banda sonora,
us hem seleccionat uns quants que ens recordaran els electrodomèstics que van
sorgir en els cinquanta i altres dels seixanta. Algunes marques ja ni
existeixen a l'actualitat, però el seu record queda aquí al programa.
Lavadora Ter
Una de les marques
de rentadores populars a final dels cinquanta va ser la Rentadora Ter. En
l'anunci gràfic que us hem col·locat al blog i que és de l’any 1957,
comprovareu que costava 3.780 pessetes... de l'època que no era gens barat per
cert, clar que la anunciaven com La Super Màquina de Rentar. L'anunci que escoltem
s'enfocava al marit que havia de comprar una Rentadora Ter per aconseguir més
temps lliure per a la seva soferta esposa per dedicar a ella mateixa. Amb això
aconseguirà l'espòs una millor i més afectuosa rebuda quan arribi a casa seva.
Segons el locutor Ter era "La
Rentadora que realment necessita la seva dona". Avui dia
la Rentadora Ter
ja no existeix com a marca comercial, però va ser molt popular, encara que no
tots tenien rentadora a casa seva i moltes senyores en aquella època rentaven
la roba de casa a la pica i fregant a mà.
Lavadoras Halitan
En aquest anunci de
la rentadora Halitan, la genial Mary Santpere ens ofereix una lliçó tècnica de
com utilitzar l'electrodomèstic, bàsicament per demostrar a les mestresses de
casa tot lo fàcil que resultava utilitzar la Rentadora Halitan. A la
"gran", en tots els conceptes fins i tot d'alçada, Mary Santpere la
vena còmica li venia de família, Mario recorda al seu pare i la tieta
explicant-li, quan encara era nen, com reien sense parar amb els pares de la Santpere quan aquests
interpretaven el "Don Juan Tenorio" i el “panzón” de ficar mà i els
acuchones que el Sr Santpere li donava a la seva dona a dalt de l'escenari, tot
prodigant bon humor i gràcia. Maria Santpere Hernáez (Barcelona, 1 de setembre
de 1913 - Madrid, 23 de setembre de 1992) va ser una polifacètica actriu,
cantant, vedette i humorista a la qual es va donar el títol de La Reina del Paral·lel i
actualment tenen un monument a la
Rambla barcelonines dedicat a la gran Mary Santpere (a sota) que va
realitzar l'escultor Juan Bordes.
Telefunken Franz
Joham
Els aparells de
ràdio eren l'estrella a totes les llars en els cinquanta i fins a mitjans dels
seixanta. El popular Franz Johan, espanyol, d'origen austríac (Graz, Àustria,
1907 - Barcelona, 15 d'octubre de 1991) va ser la veu de l'anunci que
promociona tota la gamma de ràdio-tocadiscos Telefunken de l'època i nosaltres
avui a El Temps Passa... i la música queda, us hem portat aquest on es fan un
recorregut per tota la gama de tocadiscos Telefunken. Mario recorda que a casa
seva tenian un Telefunken i el pare recalcava sempre que postava “Onda
pesquera”, la veritat, mai la van fer servir, però en portava, aixó si. Ara bé,
ell hi conectava un tocadiscos que li va regalar la seva cosina Gloria i va
portar-lo dels Estats Units, sols el plat i feia servir la ràdio com
amplificador i altaveu.
Asadora Carmela
Ara us portem aquest anunci que la veritat es que no l’hem seleccionat per res en especial, bé si,
per una cosa: El seu preu. Tal com es diu en l'anunci, la Asadora Carmela
costava "només" 39 pessetes, de l'època es clar. Si be a l'anunci
gràfic el preu es un altre, més barat., sols 35 pessetes. Aquesta diferencia
suposem que deuri ser degut al cost dels anuncis per publicitar el producte o
pot ser el cost de la vida que també pujave en aquelles épocas, és clar que no
com és disparen els preus avui en dia. La veritat es que tant Quimet com Mario
recordan haver omplit el disposit del cotxe amb cinquante pesetes. Tenim que reconéixer que des de llavors a plogut i molt.
Electrodomésticos
Askar
Amb el slogan
“Enchufa el Askar” es va promocionar a mitjans dels anys seixanta, tota la
gamma d'equips musicals de la casa Askar que incloïa tocadiscos, aparells de
ràdio per a la llar, ràdio transistors portàtils, televisors, etc. Avui dia hem
trobat rebuscant en la xarxa que encara existeix l'empresa, amb seu social a
Almansa, Albacete, una firma que fabrica electrodomèstics i es diu
Askar-Electrodomesticos CB, amb una sub empresa anomenada Askar Hogar SL, no
sabem si és o no, la mateixa del anunci que escoltem avui.
I ara deixarem Els
Anuncis dels Nostres Records i seguirem amb la música que en aquest cas, surgia
a Barcelona
Tuset 31 – Nuestro
lugar
Val a dir que ara fa
temps que no sabem res de l’amic Antoni Durán, des de aquí volem saludarlo. Ell
va ser membre de grups històrics com Los Ticanos que al costat de Los Pájaros
Locos i els Golden Quarter van ser els primers conjunts catalans que van actuar
a Madrid. Sempre hem dit que Los Ticanos es van convertir en Los Catinos i
l'amic Antoni Duran ens va assegurar que no va ser realment així, de Los
Ticanos van sorgir diverses formacions i entre elles Los Catinos, el mateix nom
amb les letres camviades de lloc. Després de formar part de Los Ticanos i
diverses formacions, Antoni va entrar a Los No. També es va dedicar a fer veus
en gravacions d’altres cantants junt a les Germanes Ros, entre ells per Luis
Aguilé a l'àlbum "A Catalunya" (portada a sota). Va formar un grup i quan van fitxar per Zafiro-Novola van passar a ser
Tuset 31 i van treure un single l'any 1969, on aquesta cançó que us hem portat
ara va ser cara B, al altre costat "Esto es amistad". Es van posar
aquest nom per que el barceloní carrer Tuset feia furor a Madrid i com la
numeració s’acababa en el 30, donc ells eren Tuset 31. El grup l'integraven els
germans Antoni (veu, acordeo, piano i trompeta) i Josep María Durán (guitarra),
junt a Ricardo (guitarra), Miguel (batería) i Jorge (baix). Encara gravarien un
altre single fen-se dir Autobús i van participà a la preselecció per el
Festival d’Eurovisió l’any que va anar-hi Julio Iglesias. Per cert l’amic Antoni
Duran es avui en dia arquitecte i ens deie un dia que la carrera se la va pagar
actuan a sales de festes como Tropicana, la Cabaña del Tio Tom, el Jamboore i moltes altres
de moda en aquells anys gloriosos a Barcelona..
Los Mustang – El
sol, no brillará nunca más
Los Mustang son els
nostres grans versioners i en aquesta ocasió ens porten un tema que va ser èxit
l’any 1966 amb les veus del tercet nord-americà The Walker Brothers “The Sun
Ain't Gonna Shine Anymore”, però que ja havia estat èxit anteriorment amb el
cantant Frankie Valli. Els Mustang, el nostre grup versioné per excel·lencia
eren Santi Carulla (cantant), Marco Rossi (guitarra solista i compositor),
Antonio Mercadé (guitarra rítmica), Miguel Navarro (baix) i Tony Mier (bateria)
i van mantenir aquesta formació fins que el grup es va desfer l’any 2000, van
ser el únic grup dels 60 que no van tenir canvis al llarg dels anys i
precisamente per aixó a la Fira
del Disc i Cinema Internacional de Col·leccionisme que organitzava Mario a
Catalunya i Andorra, en la edición que es va fer a Malgrat de Mar, els hi van
retre un homenatge i els hi va lliurar una placa que va recollir Santi Carulla. Per cert que Santi Carulla i Tony Mier havien estat
components dels Sírex en els seus principis. Un altre dada interesant: Marco
Rossi va ser el delegat a Barcelona de la firma Mitsubishi secció vídeo i va
ser també el compositor de les cançons que van gravar el grup i no eren
versions, entre elles hi ha que destacar “Mustang, Reino perdido del Himalaya”.
Ens hem asabentat de que l’any 2012 la dona de Marco Rossi va morir. La veritat
es que 2012 ha
sortit molt car i l’any 2013 no us diem res..
Acaba per avui El
Temps Passa... i la música queda, però abans de tocar el dos, us deixem amb
companyia de La Xarxa
de Comunicació Local i totes aquelles emissores que emeten el programa. Som
Quimet Curull i Mario Prades i tanquem la paradeta, ens retrobarem la propera
setmana.
Quimet Curull i
Mario Prades
Dos tronats que
ancara tenen il·lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario