La veritat és que el
món està que bull. Merders per tot arreu, guerres no declarades però que estan
costant milers de vides. Sursaharians saltant violentament la tanca de
Melilla buscant trepitjar terra espanyola per poder estar en una Europa que la
veritat, ni els vol ni accepta. Pateres rumb a Lampedusa. Fam, mort i
desolació, al costat del terrorisme, la intolerància religiosa, persecucions,
països immersos en una pugna civil entre germans que no és una guerra, que
quedi clar, però se li assembla massa. Què ens ofereix el futur? Alguna vegada
veurem la llum al final del túnel? Ara i des de La Xarxa de comunicación local
i totes aquelles emissores que emeten el programa, començarem el nostre viatje
musical per els records, som Quimet Curull i Mario Prades, i contemplant les
coses que estan succeint en aquest món i l'avís de Stephen Hawking sobre que
queden 100 anys per a l'extinció de la raça humana, millor comencem a resar i
elevem les veus pregant al Creador que ens doni un cop de mà, però sis plau que
no sigui al clatell.
Obrim la Paradeta
Los 5 Latinos – Mi
oración
Los 5 Latinos van
ser un grup vocal que va arribar des d'Argentina i estaven liderats per Estela
Raval (Buenos Aires, 19 de maig de 1929), dona amb una bona veu, com podreu
comprovar escoltant aquesta cançó, tot un clàsic del doo wop i que era dels The
Platters. De fet també va ser el primer èxit del Dúo Dinámico,
aixó si, titulan-la “Rogar”. Los 5 Latinos es van crear l’any 1957 i eren
Estela Raval, el seu marit el trompetista Ricardo Romero, juntament amb Héctor
Buonsanti, Mariano Crisiglione i Jorge Francisco Patar, aquest últim reemplaçat
l'any 1960 per Carlos Antimori. El 1957 van gravar el seu primer single amb “Amor
joven" i “Abran las ventanas" i l’any 1958 el seu primer àlbum
"¡Maravilloso! ¡Maravilloso!" on van ser acompanyats per l'orquestra
de Waldo de los Ríos i que va incloure aquest tema. Nosaltres os la puntxem des
de un CD recopilatori titulat “Los Cinco Latinos. Sus Primeros EP's En España
(1958-1960)” i sona a El Temps Passa... i la música queda, des de la Xarxa de comunicación local
i aquelles emissoras que emeten el programa. Estela havia cantat amb el grup Las
Alondras i en l'Orquesta de Raúl Fortunato i el seu marit Ricardo Romero va
militar en diverses formacions, entre elles l'orquestra de jazz Los Colegiales.
Junts van formar part del grup Los 4 Bemoles del qual van sorgir Los 5 Latinos.
El 1969 Estela Raval es va llançar com a solista encara que al final van tornar a
posar en marxa el grup com Estela Raval y Los 5 Latinos, el 1982. El 29 de juny
de 1960 van debutar al Florida Park de Madrid i van fer una gira per Espanya
amb The Platters. L'any 2002
a Estela Raval se li va detectar un càncer del qual va
ser operada, així i tot no va parar de treballar, però al maig de 2012 l'estat de salut
d'Estela Raval va empitjorar, la qual cosa va motivar que fos internada en una
clínica de Buenos Aires. Des del diumenge 27 de maig de 2012, Estela Raval es
trobava hospitalitzada en una sala comú de la clínica Bazterrica, després d'haver-se
recuperat de la infecció urinària que l'havia portat a internar-se. No obstant
això, una infecció respiratòria va complicar la seva situació i el dimecres 6
juny 2012 va entrar en coma i Estela Raval va morir.
Los 3 Carino –
Paseando con papá
Aquest tercet, avui
pràcticament oblidat que responien al nom artístic de Los 3 Carino, sorgeix a
Osca a finals dels anys cinquanta i estava integrat pels germans Carmen,
Joaquín i Ricardo Solanes. Aquest tema amb què escoltarem ara a El Temps Passa... i la música queda, es trobava en el seu EP de debut que es va publicar
l'any 1960 i també trobàvem “María Elena eres tú”, “Me equivoqué” i “Amor
chiquitín”. En total Los 3 Carino van publicar cinc EP 's, l'últim l'any 1963,
tots ells editats pel segell Philips. Aquesta cançó, possiblement la més
popular a la carrera musical de Los 3 Carino, va ser composada per Augusto
Algueró i va ser èxit en la veu de Nella Colombo. Ara us explicarem una
curiositat, la versió de Los 3 Carino va ser recuperada a la banda sonora de la
pel·lícula espanyola "El milagro de P Pinto", un film molt surrealista que va dirigir Javier Fesser. Hem trobat una font a la xarxa que
suposem està perfectament documentada ja que es tracta del fill d'un dels nois,
assegurant que Els 3 Carino van centrar la seva carrera musical a l'estranger i
van ser precursors del pop espanyol modern. Van actuar a Grècia, Iran, Iraq,
Síria, Turquia, Líban, Jordània i altres països d'Orient, ens informa així
mateix que van actuar per Hussein de Jordània i el xa Reza Pahlavi i la seva dona Farah
Diba, fins i tot van arribar a conèixer als llavors prínceps d'Espanya Joan
Carles i Sofia. De fet a Jordània, on finalment van establir-se i van
dedicar-se als negocis, va néixer Javier Solanes, el signant de l'article al
que hem fet referència i que va veure la llum l'any 1967.
Lorella y Los
Shakers – Sandy
I ara escoltarem a
Los Shakers, als madrilenys, per que hi havie un altre grup que és deie així a
Méxic, però només parcialment. Com molts altres grups de la seva època com Los
Jumps, Los Flaps, Los Sonor, Los Relámpagos, Los Splinters, Los Rockers, fins i tot Los
Sírex i Los Mustang, els Shakers van ser també un grup d'acompanyament. El que
no sabem és que va haver de fer el seu cantant Ricardo Saez de Heredia, mentre
estaven gravant. En aquest cas els trobem acompanyan a la cantant Lorella, una
noia que per imperatiu de la seva casa de discos es va veure obligada a cantar
cançons de moda, versions molt en la línia que ens arribava d'Itàlia. Va gravar
un parell d'EP's per RCA i es va afartar, ja que ella era compositora i tocava
a la guitarra les seves cançons. Lorella estava lligada per contracte amb la seva discogràfica i això la va obligar a retirar-se i tornar anys més tard,
quan havia expirat el contracte lleoní que es va veure obligada a signar. És
clar que va tornar amb el seu propi nom i les seves pròpies cançons. Si veieu
la caràtula del disc la reconeixereu immediatament, es tracta de Maria Ostiz.
Que va casar-se mes tard amb el futbolista del Reial Madrid, Zoco. Per cert, les
males llenguas diuen que la nit de noces es van sentir crits sortin de la seva
habitació i cridan d'una manera que es diu va sonar a:
"GOOOoooooooooool". Aixó és broma, però era un dels acudits d'aquells
dies. Es diu de nom complert María Dolores Ostiz Espila i va néixer a Avilés,
Asturias, un 8 de juny de 1944. Va tindre com a cantautora una bona carrera amb
cançóns com “No sabes como sufrí” o “Un pueblo es”. L'any1976 Maria Ostiz va
guanyar el Festival de l'OTI amb la cançó "Canta cigarra", va ser la
primera vegada que Espanya va guanyar el festival.
Los 3 Sudamericanos
– El último tren a Clarksville
Aquest va ser un
dels grans èxits del grup nord-americà The Monkees, una de les primeres bandes
prefabricades de la història i que van començar tenint la seva pròpia sèrie de
televisió quan els nois no sabien ni tocar, però eren guapets que és el que
es buscava a les terres de l'Oncle Sam, per tal de lluitar contra l'anomenada
"invasió britànica" encapçalada per The Beatles. Ara escoltarem la
versió que van realitzar Alma María, Johnny i Dario, coneguts popularment com
Los 3 Sudamericanos, però volem recordar que a Espanya es va realitzar una
altra gran versió en el disc de debut de Los Stop que és molt bona i ja hem
escoltat anteriorment en el programa. La versió de Los 3 Sudamericanos es va
incloure en un EP publicat per Belter, creiem que l’any 1965, en el qual la
peça estrella va ser "Guantanamera", però també va incloure “Un
hombre y una mujer” i “Catedral de Winchester”. Ara farem una mica d'història,
Los 3 Sudamericanos van arribar des de Paraguai a l’Argentina, però després
d'haver aconseguit l'èxit, finalment es van assentar a Espanya i aquí es van
inflar de vendre discos i treballar gràcies a cançons com "La Pollera colorá",
"Cartagenera", “Juanita Banana”, "Me lo dijo Pérez" i un
munt de versions com aquesta que escoltarem ara, però que la veritat, en masses
ocasions van fregar la pachangada. El grup Los Tres Sudamericanos l’integraven
Johnny Torales i Alma Maria Vaesken que eren matrimoni, junt a Casto Darío i
van funcionar i molt be, com a tercet vocal diguen-se Los 3 Sudamericanos de
1959 fins a 1984. De fet va ser la seva etapa més gloriosa. Darío els va deixà
i en el seu lloc va entrar l’any 1988 Daniel, encara que al 1990 va ser
substituït al seu torn per l'extraordinari guitarrista i compositor Dioni
Velázquez i es mantenen en actiu. Dioni va gravar pel seu compte un
extraordinari disc titulat "Otoño sin final" ple de balades
instrumentals amb la guitarra espanyola com a protagonista que us recomanem.
Marisa Medina – No
te acuerdas de mí
Marisa Medina va ser
una de les cares més populars de la televisió dels anys 60 i va omplir pàgines
i portades de revistes de l'època, sobretot en casar-se amb el compositor
Alfonso Santiesteban, amb qui va tenir tres filles i del qual es va divorciar
anys més tard. És clar que després va tornar a ser popular a causa dels seus
coquetejos amb les drogues i la seva ludopatia. Presentadora, actriu i també
cantant, Marisa Medina va néixer a Madrid el 2 de desembre de 1942. El 27
d'agost del 2010 en una entrevista en un programa d'aquests del cor que
s'emeten per Tele5, és clar, Marisa Medina va reconèixer que patia un càncer de
còlon i fetge i li quedaven pocs anys de vida. Aquest tema que us portem ara a
El temps Passa... i la música queda, es trobava en un single editat per Belter
en el què la cara A era "Las noches alegres" i que creiem es va
publicar l’any 1967. Marisa Medina va morir a Madrid, el 11 d’abril del 2012, a causa dels càncers que patia des de feia anys.
Presentadora, actriu i també
cantant, Marisa
Medina, no va saber pair la popularitat
Paco Ruano – La mili
En moltes ocasions
us hem parlat sobre el fet que amb la crida a files, la "popular"
mili, molts grups, tercets i duets arribaven a la seva dissolució, també els
solistes. Eren entre 12 i 18 mesos allunyat dels escenaris i sobretot
"pelat", de manera que la imatge s'anava per terra. Encara que s'afirmava
que la mili espavilava a la gent, això no era així, tot i que en alguns casos
esporàdics si fos cert. Mario recorda que el seu pare sempre afirmava: "La
mili no serveix per a res. Si hi vas fet un golfo tornes més golfo encara i si
ets un beneit, et fa més ximplet, si aixó és possible". Quimet no renega
dels seus mesos de servei militar, però és que ell la va fer com a voluntari a
aviació i va estar aquarterat al costat de casa seva. Paco Ruano va gravar
aquest tema que es va publicar l'any 1967, si no estem equivocats i en ell ens
glossa aquells anys al servei de la Pàtria. El
disc també va incloure la seva versió del "98.6" que a Espanya va ser
un dels grans èxits de Los Ángeles, però que va escriure i gravar Tony Powers, al costat de "Peek-A-Boo" i
"De Tijuana soy". Per cert, un dels seus temes més populars va ser
"Uno de los mods", versió de la cançó de l'italià Ricky Shayne.
Paco Ruano que va néixer a Almansa, Albacete, creiem que l’any 1948, també va
treballar al cinema i va intervindre, entre d’altres, a la pel·lícula “Perro
golfo”, va gravar dos EP's i dos singles, va participar en el IX Festival de
Benidorm amb una cançó de Víctor Manuel i encara va treure un altre single a l’any 1968, després loi vem perdre la pista. Tots els seus discos van ser publicats per el segell Polydor.
Mimo – Muñeca
viviente
A Mimo l'hem
escoltat en diverses ocasions, va ser una prematura noia Ye-Yé que finalment va
deixà la música l’any 1963, després de gravar quatre EP’s. En els últims la van
acompanyar com a grup fix Los Jumps, però en el segon, del qual us extraiem
aquest tema que escoltem ara a El Temps Passa... i la música queda, qui va
recolzar a Mimo va ser l'italià, establert a Espanya, Filippo Carletti i el seu
conjunt que més tard seria professor de cant de Miguel Ríos i grup
d'acompanyament de molts solistes de l'època. El veritable nom de Mimo era Pilar
García de la Mata
i era nena de casa bona que es va voler dedicar a la música, encara que als
seus, això de la música moderna els sonava a xinès i arma que carrega el
diable. L’any 1959 va participar i va guanyar el primer concurs de Televisió
Espanyola "Salto a la Fama".
En aquesta mateixa edició també va participar Maria dels Àngels de las Heras,
coneguda despres com Rocío Durcal. En aquest EP editat l’any 1960 s’anuncien
com Mimo y Sus Rocks, va ser el primer disc per el segell Phillip ja que el
primer el va editar Veriety que la van fer cantar en anglés. La cançó que
escoltem es una versió del “Living doll” dels britànics Cliff Richard & The
Shadows.
Manolo Pelayo con
Los Plátanos – Algo me incita a volver
L'any 1967 Manolo
Pelayo va treure un single a través del segell Columbia, amb aquest tema a la
cara A i "Recordando" a l'altra banda. Aquest va ser el tercer
senzill de Manolo Pelayo en solitari i val a dir que aquest tema està ple de
connotacions negres, so Motown al màxim i cal dir a favor de Manolo Pelayo, un
canari establert a Madrid que no força per a res la veu, és la seva natural i
quadra molt bé. En algunes fonts hem vist que es diu que a Manolo Pelayo
l'acompanyava en aquest enregistrament un grup anomenat Los Plátanos, encara
que res sabem d'això ni recordem cap conjunt amb aquest nom. Després de passar
una temporada a Londres, Manolo Pelayo torna a Madrid per estudiar i l'any 1961
crea el grup Los Vultures. Més tard sorgeixen Los Diablos Negros que es van
reconvertir a Los Botines. Quan finalment Manolo Pelayo va decidir llançar-se
en solitari el seu lloc en el grup va ser ocupat per un jove Camilo Blanes que
quan al seu torn es va llançar en solitari va passar a anomenar-se Camilo
Sesto. Manolo Pelayo va treure uns quants discos petits en solitari molt interessants,
possiblement el que millor va funcionar a nivell vendes va ser "Rufo el
pescador", un tema de Manolo Díaz amb el qual va guanyar el Festival de
Mallorca de l’any 1966, defensant-la conjuntament amb Massiel. A finals dels
seixanta va desaparèixa del panorama musical.
Los Mustang – Nadie
respondió
Los Mustang van ser
un dels millors grups espanyols dels anuys seixanta i no podien faltar a El
Temps Passa... i la música queda i us hem portat aquesta versió del "No
reply" de The Beatles i la veritat és que Els Mustang amb Santi Carulla al
capdavant, la broden. En aquest EP publicat l’any 1965 també trovabem “El juego
del amor” que era una versió del “The game of love” de Wayne Fontana, junt amb
el tema estrella que va ser el “Chao Chao” de Petula Clark i “Do wah diddy
diddy” de Manfred Mann. Los Mustang van ser el millor grup versioner sorgit en
els seixanta, al costat de Los Catinos i Los Javaloyas, però ells tenien un
gran avantatge enfront dels seus competidors. Per gestió d'EMI, la seva
companyia discogràfica en els anys seixanta, van signar un acord amb Brian
Epstein, mànager de The Beatles i estaven autoritzats a gravar les seves
cançons fins i tot abans que al país es publiqués la versió original, a causa d'això
amb temes com "El submarino amarillo" que va superar les 130.000
copies venudes o "Obladí oblada", van superar als seus autors en
quant a xifres de vendes a Espanya. Inicialment eren un grup instrumental
integrat pels guitarristes Marco Rossi i Tony Mercadé amb el baixista Miguel
Navarro, però l’any 1961 i després de participar en un concurs, se'ls uneixen
Santi Carulla i Tony Mier que eren membres de Los Sírex i comença una carrera
brillant que va durar fins a l'any 2000. Són l'únic grup dels anys seixanta que
han mantingut la mateixa formació fins a la seva dissolució. Quan aquesta es va
produir Santi Carulla va començar en solitari. Malgrat la seva fama de
versioners, el guitarrista Marco Rossi ha composat moltes cançons per Los
Mustang, entre elles "Mustang, Reino prohibido del Himalaya" que es
genial. Entre 1964 i 1970 cap disc senzill o EP de Los Mustang va vendre menys
de 25.000 exemplars, arribant als 130.000 amb l'EP on es trobava
"Submarino amarillo" que va superar les vendes al país de la versió
original dels The Beatles.Per cert, en els seu primer disc van signar com Los Mustangs, pluralitzant el seu nom, després finalment van treure la S.
Los Salvajes – La
neurastenia
Aquest és un tema
que us hem extret de l'EP de Los Salvajes publicat per EMI-Regal l’any 1966 i
"La neurastènia" era el tema central, encara que també es van
incloure una bona versió del "Keep on running" de The Spencer David
Group, “Soy así” que era d’ells i “Aquesta botas son per caminar”, versió del
gran éxito de Nancy Suinatra. Los Salvajes es van crear l’any 1962 i a més a
més del cantant Gabriel Alegret trobàvem a Andy González (guitarra solista),
Francisco Miralles (guitarra rítmica), Sebastià Sospedra (baix) i Delfín
Fernández (bateria). Los Salvajes eren del Poble Sec, tot i que Sebastià era de
Collblanch, a l'Hospitalet. L'any1966 Julián Moreno va substituir a Andy
González a la guitarra, si bé ara no sabem quin dels dos toca en aquest disc,
però creiem que va ser Julián. Los Salvajes van ser una de les bandes més
sòlides del que podríem anomenar rock brut, versioners dels Stones i la part
més dura del rock britànic del moment, haguessin estat heavys en els 70 i
garatge en els 90, seguidors de l’estética dels The Who, mai van gravar res
d’ells, curios. Mario els va portar a la Pobla de Mafumet l’any 1988, amb només Gaby de la
formació original, actuant al costat dels Sírex i Los Diablos, en el primer
concert revival que es va celebrar a la província de Tarragona. Però vem trobar
a faltar la bateria de Delfín Fernández, un home que quan era un xiquet es
dedicava a colpejar amb unes baquetes que li van regalar, tots els mobles de la
casa fins que els seus pares van optar per la solució més barata... comprar-li
una bateria.
La Música que es Feie en Català
Nuri – Ell
Fa ja uns quans
programes vem escoltar a Nuri, aquesta joveneta cantant catalana i us vam
parlar d’ella, ara farem una mica de memoria i l’escoltarem en català. L'any
1964 i a través de discos Alma, un subsegell de Vergara, Nuri, una de les nenes
Ye Yé catalanes, va publicar un EP en castellà en el què la cançó estrella va ser
la seva versió del "My Boy Lollipop" de la jamaicana Millie Small.
Nosaltres, però, a El Temps Passa... i la música queda, us vem seleccionar fa unes setmanes una
versió del "Can't but my love" de The Beatles. Era el seu primer
disc, un EP on també es van incloure les seves versions de “Shake hand!” que
ella va titular "Chócala" i "Busca una excusa" que és un
clàssic del pop italià que també havia versionat Silvana Velasco. Sent només
una adolescent la catalana Nuri es dedicava a acompanyar la seva germana gran
Magda que era cantant de la
Nova Cançó i allà, entre escenari i escenari va sorgir la
seva afició per cantar. Núria Santamaria Salvat també va cantar en català i en
el programa, encara que fa diverses temporades, ja l'hem escoltat, però avui
tornem a fer-ho. Nuri gravaria un segon
disc, en aquest cas per al segell Concentric i cantant en català i és que la nena es va presentar en un concurs que
organitzava Ràdio Barcelona i el va guanyar, el premi era un disc, un EP que es
va titular "Primer Premi Show ye Yé" i es va editar l’any 1965.
D’aquest EP us hem seleccionat ara aquesta cançó que es una versió del primer
gran èxit al pais de l’italiana Rita Pavone, en aquest EP també es van incloure
“És una dona” que era una versió del “She’s a woman” dels Beatles, “Fes el que
la teva mare et mani” i “Cal saber oblidar”. Aquí acaba la seva discogràfia,
tan sols dos EP’s. L'any 1967 sense
haver complert els 20 anys d'edat, Nuri deixa la música. És clar que deu anys
després fa un tímid intent de tornar i va participar en el LP "Ara va de
Rock" que era un tribut als pioners del pop rock català. Nuri interpreta,
acompanyada del grup Iceberg, una bona versió del "Rock and roll
music". Nuri va morir al 2002, un any després que hagués mort la seva germana
Magda.
Lucky Guri &
Peter Roar – Quan tingui 64
Ara i al programa
d’avui escoltarem una cançó d’un álbum que és un disc genial, un LP sense
desperdici publicat per el segell Discòbolo l’any 1972 que recull versions en
clau de jazz de temes de The Beatles i titulet-se “He desenterrat els Beatles”.
És clar que es tracta d'un disc de luxe en el qual, al gran pianista català
Lucky Guri i el saxofonista Peter Roar, es troben acompanyats per noms
histórics de la música a Catalunya: Carles Benavent al baix, Salvador Font a la
bateria i l'amic Max Sunyer a la guitarra. Max li va dir un dia a Mario un dia que mai se li
acudís comentar-li a Lucky que tenia aquest disc perquè Lucky li demanaria que
l'hi regalés ja que ell no el tenia i sabent com és Mario es quedaria sense ell.
A aquesta cançó, la seva versió en clau de jazz de “Whem I’m sixty-four” dels
Beatles, ells li han imprès un bon ritmillo jazzístic molt dixi i val a dir que hi ha una
bona versió per Los Mustang, gravada ja en els 80 on Santi ens canta les coses
que li pasaran quan tingui 63 anys, es va treure un any de sobre. Després de
haver-se recuperat d'una llarga enfermetat, Lucky Guri, aquest gran pianista
nascut a Calella, sembla que torna a estar en actiu. Per cert que desde feia
anys acompanyaba a Núria Feliu en els seus concerts. La veritat es que tenin un
disc com aquest a El Temps Passa… i la música queda, tant Quimet com Mario
s'adonen que li treuen poc suc i es proposen posar més cançons del “Waw... We are
digging The Beatles!”, però aixó serà ja en altres programes. Paraula. És clar que aixó ja ho diem cada
vegada que escoltem cançons d’ell i la veritat es que els posem poc. Per cert,
aquest disc ha estat remasteritzt l’any 2010 per el segell Picap i l'han editat en format CD, pero han
cambiat els títuls de crédit de la portada, passant a ser Peter Roar el
protagonista i incluien també la resta dels músics.
Núria Feliu – El
vestir d’en Pascual
Ens passats
programes i escoltant a Font Sellabona vam comentar que l'arranjament musical
de la cançó "El Caballer Godia" ens recordava "El vestir d'en
Pascual" per confirmar-ho aquí teniu a Núria Feliu amb aquest cuplet del
fons popular musical català i que l'any 1963 ja havia recuperat Mary Santpere.
La lletra va ser escrita per Juan Misterio i la música era de Joan Viladomat.
Val a dir que es va convertir en tot un clàssic en el repertori de la Noia de Sants, la Dama de la Cançó Catalana,
però que també la van gravar Guillermina Motta en el seu disc "Remena
nena" i Salomé en un single de 1971. Núria Feliu la va incloure en el seu
àlbum "El cuplet a Barcelona" de 1970 i posteriorment en el"Cuplets Tradicionals Catalans" de 1974. Una de les primeres versions
destacables de la cançó és la que va realitzar l'Orquestra Odeon Jazz en els
anys 20, sense oblidar la de la cupletista Pilar Alonso (Maó, Menorca, 15 de
febrer de 1897 - Madrid, 27 de maig de 1980) que va ser una de les primeres a
gravar-la. També Linda Vera, una de les artistes d'El Molino, la va gravar
l'any 1957. Val a dir que al seu barri de Sants que també és el de Mario, tots
dos es coneixen des de fa un mont d’anys, l'han fet a la Núria Feliu una
geganta amb el seu aspecte, encara que molt més gran, d'alçada ens referim, es
clar. A la foto presentación al Hotel Ars del disc "Us ho debia", Núria amb Josep Guardiola, María de los Ángeles, Josep Cuní i el conseller Guitart.
Sandie Shaw – ¡Viva
el amor!
Ara escoltarem a la
britànica Sandie Shaw cantant en castellà “Viva el amor” que va ser un dels
seus primer èxits i que en la seva llengua es va titular “Long Live Love”, la
va gravar l’any 1965 i aquí es va editar en un EP publicat per Hispavox amb
“Mañana”, “No lo comprendí” i “No vendrá…”. Amb la cançó “Marionetas en la
cuerda”, cantada en anglès amb el títol "Puppet on a string", per
descomptat, la cantant britànica Sandie Shaw, va guanyar el Festival
d'Eurovisió de 1967 i per això li va lliurar el premi a Massiel quan aquesta el
va guanyar l'any següent. Sandie Shaw era molt alta i una de les seves
peculiaritats era sortir a cantar a l'escenari sempre descalça. Es va dir de
tot i el més benigne va ser que calçava una talla tan gran de peus que no trobava
sabates a la seva mida. La veritat és que Sandie Shaw sortia descalça perquè li
venia de gust. Sandie Shaw es deia en realitat Sandra Ann Goodrich i va néixer
el 26 de febrer de 1947 a
Londres. Aquesta cançó en anglès i va ser número 1 en el Regne Units i també es
va classificar en les llistes americanes, encara que no recordem si va pujar
molt alt. De fet es una de les poques cançons per la qual avui es recorda a l’anglesa Sandie
Shaw. L'any 2004 es va publicar un CD recopilatori amb tots els seus èxits
cantats en castellà i que van titular "Marionetas en la cuerda - Sandie
Shaw Canta En Español", és clar i també es va incloure aquesta cançó que
hem escoltat ara.
Marie Laforêt – Y
volvamos al amor
Un dels temes més
populars en la carrera de la cantant francesa Marie Laforêt va ser aquest que
us portem ara a El Temps Passa... i la música queda, es tracta de "Y
volvamos al amor" que comprovareu també va gravar en castellà l'any 1964,
en un EP editat per Hispavoz que també va incloure “Porque fingir” així mateix
en castellà i dos cançons en frances “Las bodas del campo” i “Dilo en las
montañas”. Al costat de "La platja", "Viens, Viens" i
aquest “Y volvamos al amor”, són les cançons més importants de Marie Laforêt,
de veritable nom Maitena Marie Brigitte Doumenach. La cantant i actriu va
néixer el 5 d'octubre de 1939
a Soulac-sur-Mer, França i es diu que té arrels
occità-catalanes. La seva carrera va començar per pura casualitat l'any 1959
quan va haver de reemplaçar a la seva germana en el concurs de la ràdio
francesa "El naixement d'una estrella" i va guanyar. La seva primera
aparició al cinema va ser per la porta gran, actuant amb l'actor Alain Delon en
el drama de René Clément "A ple sol". Marie Laforêt es va casar amb
el director de cinema francès Jean-Gabriel Albicocco. El seu primer èxit
discogràfic va ser amb el tema que escoltem ara i que en la seva versió
original, publicada l'any 1963, es va titular "Les Vendanges de
l'Amour" amb lletra de Michel Jourdan i música de Jean-Claude Petit. Marie
Laforêt va perdre progressivament l'interès en la seva carrera musical i es va
mudar a Ginebra, a Suïssa l'any 1978, on va obrir una galeria d'art i va
abandonar la música, si bé en els anys 80 va tornar al cinema.
Los Polares –
California dream
Los Polares
sorgeixen al Masnou, prop de Barcelona, l'any 1964 i van saber ficar-se dins
del circuit de concerts que alguns grups espanyols com Los Salvajes, Los
Javaloyas, The Runaways, Los Huracanes o Los Atilas van realitzar per sales
d'Alemanya, sobretot a Hamburg . Allò va ser un bagatge inapreciable per a
aquells conjunts. Es diu que Los Polares van arribar a gravar dos singles a Alemanya
signats com Polares Show Band, encara que mai hem aconseguit tenir un d'ells a
les mans. Eren el cantant murcià Juan Antonio Bautista, Francisco Brías,
Antonio Andreu, Fernando Escribá i Alberto López. L'únic EP de Los Polares que
van editar a Espanya té un contingut molt R & B, encara que avui dia es
diria música garatge. En aquest disc gravat el setembre de 1966 i publicat el
desembre a través del segell Sonoplay que dirigia Adolfo Waitzman i que creiem
era de Movierecord, trobem la versió del "Califòrnia dreamin'" de The
Mamas & The Papas que escoltem ara. Una cançó en la que lluixen bons jocs
de veus si bé el sol de guitarra deixa molt que desitjar. També es van incloure
"La droga" que va ser prohibida, en la seva versió original per The
Pretty Things, en diversos països per la seva temàtica, però que casualment a
Espanya "va colar", un altre versió, en aquest cas del “My girl” dels
Tempations i la quarta cançó és el "Respectable" de The Isley
Brothers a la que Los Polares titulen
"¡Qué chica tan formal" i que és el tema estrella de l'EP, una cançó
que també van versionar Los Botines. Los Polares es van desfer en el 67 i el
bateria Alberto López es va incorporar a la banda de Tony Ronald i més tard a
la de Georgie Dann per després de passar per diversos grups anar amb
Santabárbara. L'any 1989 el segell Cocodrilo Records va publicar un LP
compartit amb Los Protones en el que es van incloure les quatre cançons d'aquest
EP de Los Polares, als quals no hem de confondre amb Los Polaris, un altre grup
interesant de l'época. Durant un temps van ser la banda fixa en un local de
Malgrat de Mar anomenat Sabina i un altre de proper en el què substituïen a Los
Salvajes de tant en tant.
Los Sírex – Solo en
la playa
Ara i ala recta
final del programa d'avui recordarem que en masses ocasions les nits a la
platja poden ser molt agradables, encara que es gaudeixin en soledat. Cal
recordar que l'experiència ens ha ensenyat que les coses que han d'arribar,
arriben i no abans per molts que sortim a buscar-les. Ara us deixem "Sols
a la platja" de Los Sírex. Els Sírex que encara estan en actiu, van ser en
els seus anys gloriosos dels seixanta Antoni Miquel Cervero "Leslie"
com a cantant, Luis Gomis de Prunera a la bateria, José Fontseré a la guitarra, Guillermo
Rodríguez Holgado que era el líder real a més de baixista i compositor i Manolo
Madruga a la guitarra solista.Es van crear el juny de l’any 1959. Aquest tema
de Los Sírex que escoltem ara a El Temps Passa… i la música queda, es
trobava en un EP editat per el segell Vergara l’any 1966 i que també recollia
"Olvídame”, “Yo grito" i "Reprise", les quatre cançons eren
composicions pròpies de Los Sírex. Avui del grup original ja sols queden Lesli
i Guillermo, Lluis Gomis i Manolo Madruga ja van morir, tots dos amb poc dies de
diferencia al setembre del 2012.
Lone Star – Quiero
besar otra vez tus labios
Acabarem el programa
d’avui de El Temps Passa… i la música queda, amb “La Leyenda”, aquesta gran
banda barcelonina per la qual hem de confessar sense rubor que sentim
debilitat. Lone Star, un dels pocs grups que els quatre components tenien
carnet blanc cosa que acreditava el seu pas pel conservatori i els permitia treballar a sales de ball i cobrar. Normalment els músics tenien carnet vermell i aixó sols servia oficialment per fer "atracció". Lone Star eren en aquesta
gravació Pedro Gené, Joan Miró, Rafael de la Vega i Lluis Masdeu que había substituit a
Enrique López front de la bateria. Ja en els 70 van començar a produir-se canvis i per Lone Star
van passar bons
músics com Tapi, Sebastiá Sospedra, Àlex Sánchez, etc. i la banda es va desfer en els 90 definitivament, després de treure un CD que es va titular, curiosamente, “Hacía el futuro”, era l'any 1992. Aquest tema que escoltem ara, es va incloure en un single amb "Lazy train" a la cara B. Dels Lone Star em parlat tantes vegades que la veritat es que ja no sabem que dir d'ells i que no hagem dit ja.A la foto Lone Star amb components de The Animals
músics com Tapi, Sebastiá Sospedra, Àlex Sánchez, etc. i la banda es va desfer en els 90 definitivament, després de treure un CD que es va titular, curiosamente, “Hacía el futuro”, era l'any 1992. Aquest tema que escoltem ara, es va incloure en un single amb "Lazy train" a la cara B. Dels Lone Star em parlat tantes vegades que la veritat es que ja no sabem que dir d'ells i que no hagem dit ja.A la foto Lone Star amb components de The Animals
Conclou El Temps
Passa... i la música queda per aquesta setmana, però abans de fotre el camp i
tocar el dos, us deixarem amb la bona companyia de La Xarxa de Comunicació Local i
totes aquelles emissores que emeten el programa. Som Quimet Curull i
Mario Prades i ara tanquem la paradeta i us diem A reveure!
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il•lusió per viure i compartir música i
records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario