El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

miércoles, 8 de octubre de 2014

El Temps Passa 09-04

A El Temps Passa... i la música queda mirem cap al passat, és clar que no per això deixem de contemplar el nostre present, no sigui que mirant enrere no vegem el que tenim davant. Avui a La Parrafada parlarem dels cinemes de barri, aquelles sales de reestrena i sessió contínua i il·lustrarem la nostra xerrada amb un monòleg de Santi Sans. Tindrem música recordarem a Los Stop, el Grupo 15, Remei Margarit, Núria Feliu, Los Dracs cantant en castellà, també ho farà l'italià Tony Dallara, Los Catinos, Bruno Lomas i uns quants més que ompliran la nostra banda sonora d'avui. Per tant i des de La Xarxa de Comunicació Local i totes aquelles emissores per les que sortim al aire, començar el recorregut musical per el ahir, el passat i per obrirem escoltam a Los Brincos que es despedeixen nomes començar. Som Quimet Curull i Mario Prades i us direm allò que us diem en cada programa

Obrim la Paradeta

Los Brincos – Bye bye Chiquilla

Avui i per començar El Temps Passa… i la música queda, tornen Los Brincos i us hem seleccionat una de les millors cançons dels seus principis. Aquesta que escoltem avui es trobava en el mateix EP que "Flamenco", "Es como un sueño" i "Nila", publicat l’any 1964 per Novola-Zafiro que per cert, quan van signar contracte amb els nois, els va avançar 300.000 pessetes per a la compra de material de so, una cosa molt inusual en l'Espanya de l'època. L’ultima de les cançóns que us hem dit es trobavan en aquest EP de Los Brincos, “Nila”, ja l'havia gravat uns anys abans Juan Pardo y su Conjunto, en un EP, però es tracta d’una versió molt diferent. Veritablement les dues no tenen res a veure i és que es nota la mà de la productora Mariní Callejo. Inicialment un dels Brincos havia de ser el cantant i guitarra José Barranco que militava amb Fernando Arbex a Los Estudiantes i posteriormente a Pekenikes, però li demaneven dedicació exclusiva i ell no va voler deixar els estudis ni per supossat, estar pendent d’una casa de discos que els volia controlar a tope i en el seu lloc a Los Brincos va entrar Antonio Morales Júnior. José Barranco va crear posteriorment Los Flecos, una de les bones bandas de pop de la seva època, però amb una trajectoria més bé curta. Per cert, en les primeres gravacions de Los Brincos, no tocaven ells, Mariní Callajo va decidir posar músics d’estudi a fi d’abaratar despeses de gravació. Les coses a Los Brincos van acabar malamente i Juan Pardo i Antonio Morales van marxar-se i va surgir Juan y Junior, perè els seus companys van seguir amb nous components, entre ells dos germans de Junior (Manila, Filipines 10 de setembre de 1943 - Torrelodones, Madrid 15 d'abril de 2014).
.
Los Catinos – La balada de Bonnie & Clyde

Aquest tema era una composició del cantant i compositor britànic Georgie Fame i.la van publicar Los Catinos en un EP editat per Belter l’any 1968 en el qual la cançó estrella va ser "Deborah” del italià Fausto Lealli que va arribar a ser versionada fins i tot per el gran cantant de soul nord-americà Wilson Picket i també contenia "Canción para ti" i "La Tramontana" amb la que es van presentar al Festival de San Remo de 1968 defensant-la amb el cantant francès Antoine que era l'autor. La cançó també es va publicar en un single amb "La Tramontana" al altre costat. Tots els components de Los Catinos que anteriorment es van dir Los Ticanos fins que es va produir una escissió, eren músics de Conservatori i l'any 1961 van ser el primer grup català que actuen a Madrid al costat dels també catalans Los Pájaros Locos i Golden Quarter, era un festival organitzat pel SEU (Sindicat Espanyol Universitari), al costat dels grups madrilenys Los Pekenikes, Los Estudiantes i Los Blue Boys, clar que per aquelles èpoques eren encara Los Ticanos i amb ells militava l'amic Antoni Duran. L'any 1962 passen ja a ser Los Catinos. Integraven el grup en els seus començaments Manolo Vehí (cantant), José Antonio Muñoz (baix), Jordi Casas (piano i orgue) que va ser substituït més tard per Manuel de los Ojos Prieto, Marcelo Pinilla (guitarra solista), Fernando Luna (bateria) que havia militat a Los Blue Stars i un sisè músic que tocava la guitarra i del qual no recordem el nom, de fet només va tocar al primer disc. Van participar en una de les matinals de conjunts catalans que es celebraven al Palau dels Esports de Barcelona al costat dels Mustang, Los Sírex, Conjunto Mangas Verdes, Los Telstar, Los Gatos Negros i Los Blue Stars. Cal reconèixa que Los Catinos van ser, al costat dels Mustang i Los Javaloyas, els millors grups versioneros de la seva època. De 1962 a 1973 van gravar 24 discos, tots ells EP's i singles, i es van desfer per tornar més tard amb la moda revival i segueixen en actiu. L'any 1999 el segell Divucsa que s'havia quedat gran part del catàleg de Belter, va editar un CD recopilatori amb els seus èxits.

Grupo 15 – Cuando sea un sesentón

Originalment i en la versió dels seus autors The Beatles, aquest tema es va titular "When I'm sixty-four" que traduiríem com "Quan tingui seixanta-quatre", però aquesta cançó que va escriure Paul McCartney, encara que com era habitual van signar com Lennon i McCartney, ha tingut variants en el títol, des de "Cuando sea un sesentón" que és la que ens porta el Grupo 15 des de Mallorca a la dels Mustang que es van treure un any i es va titular "Quan tingui seixanta-tres". El Grupo 15 la van publicar en un EP editat per EMI l'any 1967 i en què també es va incloure “El silencio es oro” que va ser el gran èxit de The Tremeloes, encara que aquests l'havien versionat al seu torn ja que va ser escrita per Bob Gaudio per al grup nord-americà The Four Seasons, al costat de tot un clàssic “Qué será” i “Alma cariñosa”. El Grupo 15 que escoltem ara a El Temps Passa… i la música queda, eren de Manacor, a Mallorca, on es troba la factoria de les Perles Majórica i durant els anys seixanta van ser un dels bons grups versioners a l'ús. També van gravar per altres segells com SonoPlay. Aclarim una cosa, tot i que ells es deien Grupo 15, sols eren cinq components i després sis, mai van arribar a ser quinze. Entrats ja en les mitjanies dels setanta la banda es va desfer i dos dels seus components Rafael José Aguiló (bateria) i Pep Nadal (baix), amb músics de Harlem, van crear un bon grup de pop amb tocs de sinfonisme, us parlem de Falcons que van triomfar a finals dels 70 gràcies a cançons pròpies com "Terciopelo y Fuego” i “Date por vencido". Curiosament si sent Grupo 15 es van inflar de gravar versions, al convertirse en Falcons van gravar nomes cançons seves i es van mantindre en actiu fins entrats els anys vuitanta. Per cert, durant un temps, dos dels components dels Harlem va ser els amics Joan Bibiloni que també es nascut a Manacor i Tomeu Penya.

Los Brujos – Vuelve pequeña

En el primer programa de la nova temporada vem parlar d’aquesta versión a carrec de Los Brujos i ara es un bon momento per escoltar-la. Però primer farem una miqueta d’historia. Los Brujos van ser una banda històrica del pop espanyol de principis dels seixanta. Estaven liderats per una noia anomenada Marini Callejo que era veritablement "líder" del grup ja que s'encarregava també de la producció i els arranjaments musicals, a més de tocar diversos instruments i no cantava. Pel grup van passar cantants que van tenir carreres importants com a solistes més tard, entre ells Luis Gardey i el recordat Tito Mora que va morir el desembre passat, comptava 72 anys d'edat. Mariní va ser també la primera dona productora del pop espanyol i a ella es deu el triomf dels Brincos o Fórmula V. Es van desfer i alguns dels seus components van crear Los Quandos. Però aquests Brujos que nosaltres us hem portat avui a El Temps Passa... i la música queda, no són els mateixos. Los Brujos que escoltem ara es van crear a Mallorca quan l'any 1967 es va desfer un grup anomenat Los Selenitas. Tres dels seus components Bartomeu Genovard (guitarra), José Juanico (baix) i Jaume Muntaner (bateria) decideixen seguir endavant i se'ls uneix el cantant Pep Riera passant a ser Brujos 2000 i posteriorment van unir el Los al nom i van prescindir del 2000 “Sólo quiero amor” que va ser una composició del grup i que es va subtitular en anglès "I Only wan't Lave Four me", amb errors ortogràfics inclosos. En la cara A versionaron el “Baby come back” de The Equals que escoltarem ara i que va ser el gran éxito del grupo britànic liderat per Eddy Grant. La veritat es que tot i el gran triumf obtingut per els anglesos, la cançó no va ser massa versionada en castellà, recordem una de bona a carrec de Los Salvajes i poc més. De fet Los Brujos basaven el seu repertori en versions de Cream, Equals, Steppenwolf, The Bar-Keys, The Troggs i altres grups rellevants del panorama rock internacional. Van mantenir la seva carrera professional centrada en actuacions en clubs de l'illa fins a l'any 1975. Es van produir canvis entre els seus components i la darrera formació eren Pep (veu), Bartomeu (guitarra), Bernat (baix), Rafael (teclat) i Julián (bateria).

Los Stop – El último tren a Clarksville

Cristina al costat de Los Stop, ens versionen i molt bé aquesta cançó que va ser un dels millors èxits dels nort-americans The Monkees, una banda creada artificalment per poguer competir amb els Beatles, una mena de “Operación Triunfo” i als que s’els si va donar la seva propia serie de televisión solsament acomençar, de fet sols un d’ells sabia tocar una miqueta, els altres ni aixó. Aquest cançó es trobava en el primer EP que van gravar Los Stop, editat l’any 1966 per el segell Belter. Uns anys més tard Cristina, de veritable nom Mari Carmen Arévalo, va deixar el grup i va liderar Cristina y Los Tops, per després seguir en solitari. Mario la coneix, a ella i a un cosí seu, company de treball a Telefónica, el "Boro". Cristina va néixer a Barcelona el 19 de setembre de 1943. Les cançons més populars de Los Stop van ser "El turista 1.999.999" amb la que van participar en un Festival de Mallorca i "Tres cosas: salud, dinero y amor", totes dues unes veritables horterades. Gravaven per al segell Belter i aquest disc és de 1966, con us deiem, el seu primer EP. Los Stop eren, a més de Cristina, Juan Comellas, José María Serra (que en els 80 va ser representant artístic de Lucky Guri i Núria Feliu, entre altres artístes i amic de Mario), Fernando Cubedo i Andrés Gallego. Per cert, quan van començar es feien dir Donald Duck.

Los Javaloyas – Barbara Ann

Los Javaloyas, junt a Los Catinos que hem esocltat abans i Los Mustang, van ser els millors verionars de la seva época i ens porten ara un dels grans èxits dels californians The Beach Boys, si bé la cançó tampoc era d’ells que la van versionà, era d’un grup anomenat The Regents que la van gravar l’any 1959 i el cantant del grup va ser Ernie Maresca que va tindre una bona carrera en solitari, tant com a cantant com compositor, a principis dels seixanta i que va escriure “The Wanderer”, el gran éxit de Dion de Mutti i dels Status Quo anys més tard. Deien que Los Javaloyas eren mallorquins i no és cert del tot, Luis Pérez Javaloyas era valencià i va crear el grup a Valencia a principis dels cinquanta, però es va establir a les illes i degut a contractes per actuar a l'extranger va tindre que reestructurar la banda amb músics mallorquins com el cantant  Serafín Nebot (a la foto), és clar que en aquest tema i tal com feien algunes vegades The Beatles, qui canta és  Antonio, el bateria. Aquest disc era un EPque va publicar EMI-La Voz de su Amo l’any 1966. Los Javaloyas són un dels grups més veterans d'estat, es van crear el 1952. La formació estable va ser Rafael Torres amb l'acordió, guitarra, piano i baix, Serafín Nebot cantant, saxo i clarinet (a la foto), Tony Cobas a la guitarra, contrabaix i trompeta, Antonio Felany cantant, bateria i trompeta i Luis Pérez Javaloyas que, a més de cantar, tocava la flauta i el piano. Tots ells i com era cosa habitual a l’época, eren miltiinstrumentistes. Los Javaloyas van actuar molt a l'estranger, sobre tot a Alemanya, a principis dels anys seixanta, allà van conèixer i van compartir escenari amb The Beatles, a Hamburg. José Luis Pérez Javaloyas, fundador del grup, va morir a Palma als 79 anys, al setembre de 2007 i val a dir que Los Javaloyas van estar en actiu fins la seva mort.

Álex y Los Findes – Corre, corre

Eren de Barcelona i Álex y Los Findes van ser apadrinats per la gran Mary Santpere, la Reina del Paral·lel. Aquest tema és una bona versió del "Keep on running" dels britànics The Spencer Davis Group, es va publicar en el seu quart EP en el que també es van incloure "Soy como soy" que va ser escrita per el grup, "Voy, voy" que era de Peret i "Tu amor de ayer" que és tractava del "Yesterday man" de Chris Andrews. Van començar treballant per al segell Marbella amb què van editar els seus dos primers EP 'si posteriorment van passar a Discophon, companyia amb la qual es va publicar aquest disc en l'any 1966 que està considerat com un dels seus millors treballs. En total Álex y Los Findes van gravar sis discos de quatre cançons. L’any 1999 Ramalama reculliria les seves cançons en un CD recopilatori, junt a temas de The Finder’s. De fet van patir cambis de nom i de components. Van començar sent The Finder’s, despres va produir-se movimient dins del grup i es van desmembrar surgin Álex y los Findes, però eren diversos grups amb components comuns. Inicialment The Finder's eren Alberto Vallès a la guitarra, Roberto Castro també guitarra, el baixista Andrés Sánchez, Vicenç Rondoni a la bateria i el cantant Ferran Alert Prieto, a qui anomenaven Àlex. Es van crear l'any 1962 i en el 64 van marxar-se Àlex, Vicenç i Roberto per crear Álex y Los Findes i en el seu lloc es van incorporar Miguel de Borja (bateria), Miguel Esteban Reina (cantant) i Pedro Caño (guitarra rítmica). Després de la seva dissolució l'any 1968 gairebé tots els seus membres van deixar la música. Al guitarra Pedro Caño el vem tornar a trobar en els 70 tocant amb La Salseta del Poble Sec. Per cert Los Findes han tornar va cinc o sis anys i seguiexen treballan. A la foto Álex y Los Findes amb el cantant britànoc Tom Jones

Lone Star – Muy lejos de aquí

En el mateix EP, un dels millors de Lone Star, on es trobava "Satisfacció" i "Wooly Bully" a la cara A, trobavem aquest tema a la B amb "Aquí en mi nube" dels Stones. Aquesta és una extraordinària versió que Lone Star fan del "We gotta get out of this place", tot un clàssic de The Animals i es un dels primers riffs que aprenien aquells que tocaven el baix, Mario inclos. De fet aquí no cobraran ni Quimet ni Mario perque tots dos la han tocat, si es veritat que Quimet la ha interpretat moltes més vegades, però Mario alega que es la primera cançó que el seu amic Ángel, un bon baixista que tocava amb Los Jetter’s, li va ensenyar. La veritat és que nosaltres ens quedem amb la cara B, però es un gran treball. En aquest disc, editat l’any 1965, es trobava la millor formació de Lone Star: Pere Gené, Joan Miró, Rafa de la Vega i Enric Fuster. Van ser el primer conjunt espanyol i l'únic que ha actuat en un portaavions nord-americà, el JFK, al Nadal de 1970 i això ja us ho hem dit en diverses ocasions. Van tenir molts canvis des de finals dels 60, però volem fer esment a un memorable concert de 1982, celebrat davant de 120.000 persones en la recta de l'estadi, a Montjuïc, per a la Festa del Treball, compartin cartell amb Eric Burdon. Lone Star eran en aquells dies Pere Gené, Alex Sánchez, Sebastià Sospedra i el bateria Jerónimo Martínez. Presentaven el seu, en aquell moment, nou LP "Viejo lobo". La veritat es que Lone Star van ser la millor banda espanyola dels 60 i els 70 i en el món musical se'ls coneix com “La leyenda”.
La Parrafada

Santi Sans – Preferència 2 pesetes

Avui aprofitarem aquest monòleg de l'humorista Santi Sans per parlar dels cinemes de reestrena, aquelles sales de barri de sessió contínua.

En aquells anys en què començàvem a sortir de la postguerra i encara es lluitava contra la fam, amb les cartilles de racionament que començaven ja a deixar-se de costat, hi havia una gran diferència entre cinema de Estrena i cinema de Reestrena, sobretot a nivell preus en les entrades i en serveis.

Els cinemes habituals als que portaven a Mario els seus pares quan era un nen, és trobavan al barri de Sants i a Collblanch. Els RomeroModerno, Alhambra i Continental a Collblanch, a Sants el cinema Albéniz, conegut popularment com a Manelic, el Gayarre, Bohemio, Galileo, Arenas, Vallespir i el Avenida ja al Paral·lel. Després es va reinaugurar el Cinema Liceu i anys més tard, ja en la dècada dels 60 al barri de Sants van col·locar una sala d'estrena, per fi, el Palau Balañá, tots els altres, per descomptat, eren de reestrena i fem constà que Mario diu que es deixa alguns dels que no recorda el nom, un a Collblanch, un altre a Santa Eulàlia, tots dos a Hospitalet de Llobregat i un a Hostafrancs. Per cert, també hi havia una sala Parroquial tot just al costat del col·legi dels HH Maristas, on estudiava Mario. I Sabeu una cosa? Els caps de setmanaes als cinemes del barri es col·locava el cartell de "No hi ha localitats" en tots ells i és que la gent anava al cinema, si les pel·lícules eren "bones", per veure el que es deia llavors "Sessió contínua", és a dir: Dos pel·lícules, No-Do, els anuncis de Movierecord-Estudis Moro, en molts casos dibuixos animats i també trailers de propers films a veure en la mateixa sala.

Podies entrar amb la pel·lícula començada i abandonaves el local quan arribaves al tros en què havies entrat o podies quedar-te per veure-la una altra vegada fins al final, a voluntat. Molts en entrar, li preguntaven a l'acomodador "Què ha passat?” I ell t'ho explicava. Era un altre concepte de sala de cinema molt diferent a l'actual. De fet es menjaven pipes, tramusos, cacauets amb closca i altres "delicatessen" mentre per terra senties en caminar el soroll de les pallofas sobrants i notaves una humitat que achacabas a pipí de nen o nena, ajupits entre les cadires mentre els pares els murmuraven "Acaba ja que et van a veure". En els galliners, alló conegut com “General”, en moltes ocasions, no havien cadires, trobaves llargs bancs i un acomodador en la foscor que deia mentre et encegava amb la llum de la llanterna "Apretaos que aquí caben tres más" i els de l'altre extrem havien de agafar-se al del costat per no caure a terra.

Quimet recorda que en aquells anys a Constantí, el seu poble, hi havien dos cinemas La Sala Parroquial i un altre al que popularmen li deien La Sala de Dalt, pero a Tarragona ciutat trobavem el Moderno, Tarragona, Femina, Capitol, Coliseum, Cesar, Metropol, Principal i Central Cinema.

El genial humorista Santi Sans ens explica en aquest monòleg, editat com a single mitjançant el segell SonoPlay l'any 1968 amb “Un tímid en Las Cañas” a la cara A, un fet que succeïa i molt més del que avui us podeu imaginar. Les famílies es reunien al cinema, la mare i els fills arribaven abans per "trobar lloc", el pare es presentava en acabar la feina i allà, veient el film, es muntaven la “merendola” i en algunes ocasions, com la del monòleg, el sopar al complet.

Santi Sans va gravar mols discos de monólegs, però també cantant i a El Temps Passa… i la música queda ja l’hem escoltat alguna vegada. Santi Sans va treballar i molt per TV3 i Televisió Espanyola i també en el cinema, destacant la seva tasca a "La Mini Tia" i "La Liga no es cosa de hombres" de Iquino, sense oblidar "Semos peligrosos, usease Makinavaja 2" i altres. Va néixer a Barcelona l’any 1933 i amb 8 anys va fer una obra de teatre anomenada "Home casat, burro espatllat", però el seu debut professional en el món de la interpretació va ser l’any 1956, amb una obra d'Adolfo Marsillach i Amparo Soler Leal titulada "Acabados de casar, no molestar", al Teatre Windsor de Barcelona. Un dels discos mes divertis de Santi Sans es "Jaume el Conqueridor" on troben a l'actriu Crista Leem, una noia de molt bon veure. Per cert es va fer un altre versió de aquesta obra de teatre amb música de La Trinca.
Fotos; 1 - Cinema Bohemio
            2 - Cinema Albéniz (abans Manelic)
            3 - Cunema Liceu (reinauguració)
            4 - Cinema Palau Balañá
La Música que es Feia en Català

Salvador Escamilla – Super- Cali-Fràgil-Istic-Expi-Ali Dosos

Aquest tema que us hem seleccionat per escoltar ara és una bona versió de la popular cançó de la banda sonora de la pel·lícula de Disney "Mary Poppins" i es va incloure en un EP de Salvador Escamilla titulat "Les cançons de Mary Poppins" que va publicar el segell Edigsa l'any 1965, on l'adaptació de les cançons va estar a cerrec de Josep Maria Andreu i els arranjaments de Lleó Borrell, comptant amb l'acompanyament musical d'una orquestra dirigida per Francesc Burrull. Salvador Escamilla, era un dels grans radiofonistas de su época, però va començar com a cantant i actor de doblatje. Va ser el pioner en posar cançons en català en el seu programa "Radioescope" que s'emetia a través de Ràdio Barcelona, al carrer Caspe número sis, just al devant del cinema Novedades i començava dient sempre “Bon dia Catalunya”, el programa va guanyar el Premi Ondas l’any 1968. Salvador Escamilla i Gómez va néixer a Barcelona l'any 1931 i va morir també a la Ciutat Comtal el 30 de març de l’any 2008. Radioescope es va posar en marxa l'any 1964, posteriorment a la publicació d'algun dels seus discs i Salvador Escamilla va ser un dels principals impulsors a través dels mitjans de comunicació de la Nova Cançó i la música en català, un apartat en el què també hem de destacar un programa anomenat "Barcelona Internacional" que un parell o tres d'anys més tard i així mateix realitzat en català, va començar a ser emès a Radio Joventud la Voz de Cataluña, des dels vells estudis del carrer Saragossa i que estava conduït per Josep Maria Bachs, Ángel Casas i un tercer del qual no recordem el nom. Realitzaven matinals al cinema Gayarre de Sants amb actuacions dels artistes de la Nova Cançó. El programa va tenir un seriós problema quan a algú de l'equip de producció se li va ocórrer sortejar una estufa Súper Ser i un matalàs Pikolín, almenys un dels guanyadors va haver d'anar a reclamar-lo a la Pikolín ja que no li donaven el premi i després de fer-li lliurament del matalàs, Pikolín va reclamar el pagament a l'emissora ja que pel que sembla res sabien del concurs. Allò pensem que va provocar l'acomiadament de dos dels presentadors i només va quedar Josep Maria Bachs que per cert, vivia en aquella època a la Bordeta, a Barcelona, just al costat de l'Església. A la foto Salvador Escamilla amb la cantant Magda, component de Els Setze Jutges.

Remei Margarit – Clase mitja

Entre els fundadors d'Els Setze Jutges es trobava una dona nascuda a Sitges el 25 de desembre de 1935, psicòloga, periodista, escriptora i professora de música, us estem parlant de Remei Margarit i Tayà a la qual escoltarem ara a El Temps Passa... i la música queda amb aquest tema que té un títol aclaridor sobre el contingut "Classe mitja" que ens parla de coincidències. Resulta que la noia sempre es troba amb aquell noi en tots els llocs als que va, encara que sigui a ballar sardanes a Sarrià. Per tot això la noia i el noi es casén i a partir d'aquell moment ella ja només el veu a l'hora de sopar. La veritat és que la carrera discogràfica de Remei Margarit no és precisament abundant, tan sols va gravar dos discos de quatre cançons, els populars EP's de l'època, a través del segell Edigsa. Aquest tema es trobava en el primer d'ells que es va titular "Remei Margarit canta les seves cançons", editat l'any 1962. Encara gravaria un altre EP que es va titular "Remei Margarit", però va ser ja l'any 1964. L'any 2007 i al costat dels seus companys en l'històric col·lectiu, va rebre la Medalla d'Honor del Parlament de Catalunya per la seva tasca en la difusió de la nostra llengua i cultura durant la dictadora, com a component d'Els Setze Jutges que per cert, van oferir el seu primer recital el 19 de desembre de 1961, la veritat és que la majoria es van queixar argüint que el reconeixement arribava tard, però cap d'ells o elles, van renunciar al guardó i les seves prebendes. A la foto Remei Margarit amb els seus companys i companyes de Els Setze Jutges.

Núria Feliu – Jazz i Samba

Us portem ara a la Dama de la Cançó, la Noia de Sants, Núria Feliu amb aquest tema carregat de bossa nova, es tracta de l'adaptació al català del "So danço samba" escrita per Antonio Carlos Jobim i Vinicius de Moraes que va realitzar Josep Maria Andreu. Es va publicar en versió EP a través del segell Edigsa incloent a més "L'ombra del teu somriure", "No hi ha res a fer" i "Com si res" que és la seva versió del "Mónica". L'EP es va titular "Cançons de pel·lícules" i el tema també es va incloure en el seu primer LP "Núria Feliu Les seves primeres cançons" que va ser reeditat en versió CD l'any 1992. Núria Feliu es filla de la plaça d’Hosca, coneguda com la plaça del Sol d’Hostafrancs, pero ella va nèixer a la part que donava a Sants. Per cert, l’any 1966 Núria Feliu i Tete Montoliu van rebre el Gran Premi del Disc Català i junts van actuar al saló Sert del Hotel Waldorf Astoria de Nova York. Convidats per la Càmara de Comerç de la ciutat dels gratacels. De fet  Núria Feliu va gravar i actuar en moltes ocasions amb el gran pianista de jazz Tete Montoliu. Ara bé, quan Iberia va inaugurar la línia aèria Barcelona-Nova York l’any 1987 o el 1988, van contractar a Núria Feliu Mestres per actuar en els dos punts, però li van anul·lar el contracte en negar-se Núria Feliu a cantar el seu repertori en castellà o anglès. Ella els hi va dir que sempre ha cantat en català i al contractar-la ja ho sabien perfectament. Aquesta notícia sobre Iberia i la Núria Feliu va ser una primícia que va aixecar Mario des de Diari de Tarragona i tot un escàndol ja que el president d'Iberia en aquells moments era de Reus. I és que Mario Prades i Núria Feliu es coneixen des de fa molts anys i ell havia arribat a ser el seu representant. Mario recorda un gran festival que ell va organitzar al Camp de Mart de Tarragona, a l'anfiteatre. Va ser el Primer Festival de la Cançó Catalana de Tarragona i curiosament estava patrocinat per Caja Madrid. El cartell va ser Núria Feliu, Pere Tapies, Raimón i com a presentador el reusenc Sebastià.

Acabem aquí la secció catalana, però de moment seguirem a Catalunya.

Los Dracs – Larga calle

En diverses ocasions escoltant Els Dracs, una de les millors bandes de pop-rock en català dels anys seixanta, us hem comentat que també van gravar en castellà, anomenant-se, això si, Los Dracs. Ara escoltarem un tema d'aquesta etapa. En aquest disc, el segon EP que com tota la resta de la seva obra en castellà, va publicar el segell Alma, trobàvem aquesta versió d'un clàssic italià que va escriure Pepino DiCapri que també la va gravar en espanyol, així mateix es van incloure "Un billete compró" que és el "Ticket to ride" i "Rock and roll music" que eren de The Beatles, bé, la segona havia estat versionada pels de Liverpool, encara que era de Chuck Berry, el mateix que "Ven Johnny, ven". El disc va sortir l’any 1965. Encara traurien un altre EP en castellà abans de començar a publicar en la nostra llengua després de fitxar per Concèntric, encara que paral·lelament es publicaria un single en castellà que va incloure així mateix dos temes dels Beatles “Michelle” i “Perdí tu amor”. Els Dracs van treure un EP on hi havia la seva versió de "La casa del sol naixent" i va ser el disc més venut del catàleg del segell Concentric si bé i com és habitual en les produccions de Concentric, les seves grabacions sempre tenen manca de baixos i bateria que sonen molt per sota del volum al qual haurien d'estar. El sextet, liderat pel cantant Jordi Carreras, va treballar des de 1964 a 1971 i van gravar 4 EP 's en català i un grapat  en castellà. Els Dracs eren el cantant Jordi Carreras, al costat de Miguel Olivé, Vicente Carós, Faustino García, Manuel Cordero i Alfredo Pla. L’any 1966 van ser el primer conjunt de rock que va actuar al Palau de la Música Catalana, a Barcelona. Després de desfer-se nosaltres els vam perdre la pista, però hem sabut que el bateria Vicenç Carós havia mort el 20 de gener de 2010, als 63 anys d'edat. Per cert, el 1981 el segell Edigsa va publicar un LP recopilatori titulat "La casa del sol naixent" que recollia les cançons dels seus quatre discos amb Concentric.

Bruno Lomas – Como ayer

Aquest tema era una composició Ramón Arcusa i Manolo de la Calva, el Dúo Dinámico i com era habitual en ells, també la van gravar. Ara bé, nosaltres us hem portat la versió que va realitzar Bruno Lomas i amb la què es va presentar i va guanyar en el VIII Festival Internacional de la Cançó de la Mediterrània que s'organitzava a Barcelona i que inicialment havia d'haver-se anomenat Festival de la Cançó de Barcelona, però com Madrid no tenian en aquells anys de finals dels cinquanta cap festival no ens van autoritzar i va passar a ser de la Mediterrànea. No va ser fins 1969 que va poder utilitzar-se el nom pensat originalment. La cançó es va publicar en un EP editat l'any 1966 per EMI-Regal que va incloure “Irresponsable” que era una versió del tema de Tom Jones, “Dentro de mi vida” que era el “Got to get you into my life” de The Beatles i “Yo se que no volverán” que estava escrita pel mateix Bruno Lomas. Val a dir que l'any abans, el 1965, Bruno Lomas ja s'havia presentat en aquest festival amb la cançó "El mensaje" i va quedar en segona posició.  Bruno Lomas, de veritable nom Emilio Baldoví Menéndez, va néixer a Xàtiva (València) el 14 de juny de 1940 i va començar com a componente del grup valencià Los Milos. Per cert, aquest disc creiem que es va publicar a l'octubre de 1966 i poc després d'haver-se editat, Bruno Lomas va patir un greu accident de cotxe que el va retenir un temps hospitalitzat i recuperant-se, però a ell li agradava córrer i mai va escarmentar, va morir en accident d'automòbil a la Pobla de Farnals, el 17 d'agost de 1990.

Tony Dallara – Se llama María

També el cantant italià Tony Dallara va participar al Festival Internacional de la Cançó de la Mediterrània i ho va fer l'any 1966 amb aquesta cançó que havia escrit el seu compatriota Pino Donaggio, una de les seves millors cançons, va obtenir el segon lloc. De fet Tony Dallara es va especialitzar en els festivals espanyols i nosaltres a El Temps Passa ... i la música queda, volem recordar-vos que també va participar i va guanyar en el de Palma de Mallorca amb la cançó "Margarita". Per cert, aquesta cançó Tony Dallara també la va gravar en català i en el programa ja l'hem escoltat fa un parell de temporades. Tony Dallara es diu en realitat Antonio Lardera i va néixer a Campobasso el 30 de juny de 1936. L'any 1960 va guanyar el Festival de San Remo juntament amb Renato Rascel amb la cançó "Romántica" que es va convertir en tot un èxit a Italia, és clar que ell ya havie publicat un munt de discos abans. Tony Dallara havia començat la seva carrera musical treient l'any 1957 el single amb "Em piace questa vucchella" i durant els anys seixanta va treballar també al cinema, va participar en 5 pel·lícules. La veritat és que a partir de 1962 es pot dir que va començar el seu declivi a Itàlia i Tony Dallara es va dedicar a atacar altres mercats, com el francès i per descomptat l'espanyol, participant en diversos festivals a Espanya. Des de fa anys la seva carrera és centra més en la televisió, Tony Dallara és comentarista de la RAI.

Los Gritos – La vida sigue igual

La cançó més important en la carrera de Los Gritos va ser “La vida sigue igual”, composada per Julio Iglesias i amb ell la van defensar i van guanyar el Festival Internacional de la Cançó de Benidorm de 1968, la foto és del moment en què tots plegats van rebre el trofeu. La veritat és què la carrera de Los Gritos anava molt més enllà d'aquesta cançó i nosaltres aquí al programa ja els hem escoltat un munt de vegades amb un grapat de bones peces. Manolo Galván el seu líder i cantant ens va deixar el 15 de maig de l’any 2013, als 66 anys d'edat, a causa d'un emfisema pulmonar, va morir en un hospital de Bella Vista, a les afores de Buenos Aires. Per certen el Festival de Benidor ells també van presentar un altre cançó que no va guanyar, “Los Molinos de la Mancha” que era precisament la cara B del single amb “La vida sigue igual”. Los Gritos van gravar per Belter i eren tres andalusos Francisco Doblas (guitarra), José Serra (guitarra) i José Ramón Muñoz (bateria) al costat del seu cantant i líder, l'alacantí Manolo Galván. Van intervindre a la pel·lícula "Abuelo made in Spain" en la que Ramón, el batería, feia de net de Paco Martínez Soria. A principis dels 70 i amb camvis entre els membres del grup, es van convertir en La Zarzamora i després d'un sol disc gran i uns quans singles, Manolo Galván es llança ja en solitari per finalment i desenganyat dels mitjans de comunicació, les discogràfiques i la censura espanyola, va marxar-se cap a Argentina on va tenir una brillant carrera, s’havie retirat oficialment  un parell o tres d'anys abans de la seva mort.

Acabarem per aquesta setmana El Temps Passa… i la música queda, un viatge als records, al nostre passat musical. Som Quinet Curull i Mario Prades i ara us tornem al present i us deixarem amb companyia de La Xarxa de Comunicació local i totes aquelles emissores que emeten el programa. Fins la setmana vinent. Adéu siau!.

Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il•lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres

No hay comentarios:

Publicar un comentario