
El nostre
viatge pel temps, pel
passat, ens portarà una
sèrie de
grups i
artistes que van omplir amb les seves
cançons el nostre
ahir
musical i avui escoltant a
Isidor,
Maria Pilar,
Los Mustang,
Los Salvajes,
Els 4 Gats,
Estels Blaus,
Los Sírex,
Fórmula V,
Maria Cinta,
Francesc Heredero i tants altres
tornarem a viure moments, circumstàncies i fets que en moltes ocasions
crèiem
oblidats en
el fons del nostre passat. Per tant ara i des de
La Xarxa de Comunicació Local i
totes aquelles
emissores per les que sortim al aire, anem a començar
el nostre
recorregut musical. Conectem tot seguit
la nostra Màquina del Temps des de
Andalusia i escoltarem per començar a
The Rocking Boys, una de les millors
bandes surgides al Sud de la
Península. Som
Quimet Curull i
Mario Prades i demanant que
no
cessi el twist us direm també allò de sempre
Obrim la
Paradeta
The Rocking
Boys – Que siga el twist

Aquesta cançó amb la que obrim el programa d'avui, es va
incloure en un EP de
The Rocking Boys editat per Belter l'any 1962, es tracta
de la versió que el grup andalús realitza de l'èxit de
Chubby Checker "Let
's twist again" , encara que com us hem dit en altres ocasions, tot i ser
reconegut a Europa com el
Rei del Twist,
Chubby Checker no va ser el creador de
l'estil, l'autèntic
Rei va ser el també nord-americà
Hank Ballard, autor de la
majoria de grans èxits del
Twist . En aquest EP també es van incloure dues
versions de
Bobby Darin que va interpretar en la pel·lícula “Cuando llegue
septiembre”, precisament la que dóna títol i “Multiplicación” i un quart tema
“Seguir soñando” que no sabem de qui era, encara que algunes fonts asseguren
que estava composada per ells. Aquest va ser el cinquè EP de
The Rocking Boys
que durant l'any
1962 publicarien
els seus cinc primers discos, amb l'arribada
de 1963 es van dedicar al
madison, sense perdre de vista el
twist,. és clar.
The Rocking Boys es van formar a La
Línea de la
Concepción, a Càdis, a finals dels anys 50, influenciats per
l'emissora de la base americana de Rota i la seva música.
Rocking Boys van començar fen twist i rock
and roll, els géneres de moda a l'época i seguin les tendencies van anar passan
al pop. The Rocking
Boys van ser una de les millors bandes andaluses del
principi de la dècada i també són un dels primers grups espanyols en sortir a
l'estranger (Portugal, sud de França i el Marroc) i van tocar moltes vegades a
Madrid i Barcelona. Inicialment
The Rocking Boys eren
José Gómez (guitarra i
veu),
Ricardo Oliveira (baix i veu),
Carlos Jaime (piano i saxo) i
Agustín
Martínez (bateria i veu solista), però amb la mili a sobre es van produir
canvis inevitables. Hi havia un cinquè membre a l'ombra
José Garzón, a qui van
conèixa a Ceuta i que és convertiria en el seu representant. Entre la gent que
va ser membre de
The Rocking Boys es troben
Rafa (òrgan), que venia de
The
Brisk i després tocaria amb l'
Orquestra Mondragón,
Hans (bateria) que va tocar
amb
Los Mitos i
José Luis Tejada (cantant) que posteriorment militaria a
Los Buenos i
Barrabás. En total van gravar 16 EP's.
Dúo Dinámico – Mari Carmen

Aquesta cançó volem dedicar-la a totes les “
nenes” de totes
les edats que escolten
El Temps Passa... i la música queda i que es diuen
Mari
Carmen, però
Mario vol dedicar-la també i amb molt de carinyo a la seva néta i
la seva neboda ja que ambdues responen també per aquest nom.
Quimet per la seva part també saluda a les amigues que es diuen
Mari Carmen. Es trobava a un EP editat l'any 1961 que també va inclopure "Quisiera ser", "Que bello es vivir junto a tí" i "Estrella azul". Aquí al nostre pais el duo per excel·lència
van ser el
Dúo Dinámico que ara tornan de nou a
El Temps Passa... i la música
queda, un programa en el qual pretenem
recordar una
època d'or en la música que es feia a la Península Ibérica
i la que ens arribava de fora cantada en les nostres llengües.
Ramón Arcusa i
Manolo de la Calva
són el
Dúo Dinámico i oficialmente es van crear el 28 de decembre de 1958, el
dia dels Sants Inocents, quan es van presentar a un

programa de
Ràdio
Barcelona, allà al carrer de Caspe, just al número sis i front del
cinema
Novedades. Allà uns xicots que es volien dir
The Dinamics Boys van ser
presentats per el locutor
Enrique Fernández como
El Dúo Dinámico i va començar una
cursa que s’ha mantigunt fins horas d’ara i que els va convertir en el grup de
referencia quan parlem de
pop espanyol. Van fer
quatre pel·lícules, totes elles
musicals, és clar, calia treure el suc a la mamella. Però val a dir que ells
eren pencadors incansables i els seus primers
tres anys van treuire
15 discos.
És diu que aquella presentación a la ràdio va ser la seva primera actuación
devant del públic i aixó no es cert del tot. Ells solia anar pel
Club Hondo, al
carrer Muntaner de Barcelona, on van conèixer a
Tete Montoliu,
Ricard Roda i
uns quans músics de
jazz i en alguna ocasió havien participat en
jams sessions
amb ells i altres bons músics. La segona errada és que ells treballaven com
enginyers tècnics en la fàbrica de motors d'aviació
Elizalde SA i aquell any
havien actuat per als seus companys a
la festa de nadal de l'empresa. A Espanya
i per la música pop del pais el
Dúo Dinámico sempre seran "
El Dúo".
Dubé y su Conjunto con Teresa María – La Yenka
Antoni Durán, un bon amic que havia estat músic de
Los
Ticanos i
Tuset 31, entre altres, es va posar en contacte amb nosaltres degut a
que ens va recomenar a ell l’amic
Frank Dubé, cantant i acordeonista al que
feia temps que no escoltaven a
El Temps Passa… i la música queda. Ha arribat el
moment que
Dubé y su Conjunto sonin de nou al programa i en aquesta ocasió es
reforzan amb la cantant
Teresa María de la que poc us podem dir, la veritat.
Aquest EP es va publicar l'any 1965, encara que algunes fonts citen 1964, a través del segell
Belter i també va incloure “Letkiss”, “Dale que dale a la yenka” que és una
versió molt sui generis de "El guitano señorito" a ritme de
yenka i
“Yenka

Riketik”. El nom complet d’aquest amic es
Francisco Dubé Canela i ha
estat tot un
showman a l'americana que va estar vinculat al
Papagayo, però va
ser propietari de la
sala de festes Burbujas, al carrer Calvet de Barcelona,
però al que tots anomenaven simplement “
El de Frank Dubé”, vinculat a la
transició política espanyola i unit sentimentalment a la seva esposa
Laura, una
extraordinària dona a la que supera en 25 anys d'edat, de
Frank Dubé es pot dia
alló de que es un tipus que cau bé. L’any 1969
Frank Dubé tenia el grup
Projecte A en el qual militava també
Josep Més Kitflus. Nosaltres des de el
programa direm ara
Salutacions Frank!
Los Estudiantes – Woo Hoo 1959
Los Estudiantes van ser una de les millors bandes d’aquell
rock and roll pioner que sorgia a Madrid a les acaballes dels anys cinquanta, val a
dir que van ser
una autèntica escola de músics.
Los Estudiantes es van crear l’any
1959. Van ser un dels primers grups que van fer
rock and roll a l’Espanya de la
postguerra. De fet sorgeixen el 1955, arran d'un duet integrat per
José
Barranco i
José Fábregas, que eren estudiants al
Col·legi de la Sagrada Família de
O'Donell, a Madrid, el primer tocava la guitarra i cantava i el segon la
bateria.
José Fábregas va ser substituït per
José Alberto Gosálvez. L'any 1957,
en una festa que organitzava
la
Facultat de Medicina, es va unir a ells el guitarra
Rafael
Aracil al qual
José Barranco va haver d'ensenyar a tocar ja que tenia una
guitarra elèctrica, però no sabia fer-la servir. L'estiu del 1958 es van
dedicar a fer actuacions gairebé professionals, tocant dos mesos cada nit al
Palmerar d'Alacant, cobrant
sis-centes pessetes per xou. De tornada a Madrid
s'incorpora
Adolfo Abril al contrabaix i passen a anomenar-se
Los Cuatro
Estudiantes. L'any 1959 passen ja a ser
Los Estudiantes després de la
incorporació del bateria
Fernando Arbex, passant
Gonsálvez a tocar el baix.
S'en va anar
Rafael Aracil i va entrar
Luis Arbex. També es va incorporar
José
Luis Palacios a la guitarra. L’any 1959 signen contracte amb Philips i graven
el seu primer EP, amb la canço

que estem escoltan ara, versió d’un èxit del
grup
The Rock-A-Teens i que es instrumental junt a "Ready Teddy",
"La bamba" i "Me enamoré de un ángel". Van gravar en total
tres EP’s, l’ultim l'any 1964. Per
Los Estudiantes van passar un munt de músics,
entre ells
Luis Sartorious i
Manolo que s'aniri-he a
Los Sonor i després
Los Bravos. L'any 1964 va
morir
Luis Arbex, germà de
Fernando Arbex, mentre estava fent la mili i en un
accident de trànsit també va morir
Luis Sartorius, quan conduïa un Seat 600.
Fernando Arbex marxaria a
Los Brincos,
Luis Sartorius seria ejecutiu d’una casa
de discos fins la seva mort,
José Barranco i
Rafael Aracil s’en aniriem a
Los
Flecos i van haver-hi encara més.
Estels Blaus – Comprende niña

L'any 1970 es publica aquest disc dels
Estels Blaus, un grup
integrat per cinc joves de Cassà de la
Selva, a Girona que petaban molt bé i que inicialment es van fer dir
Los 3 Mosqueteros, és clar que llavors sols eren tres, amb l'incorporació de nous músics van cambiar de nom passan a ser
Estels Blaus. Es tracta d'un EP editat
pel segell Berta, una subdivisió de la multinacional Phillips. Aquest tema era
una composició del grup i en el disc també es van incloure “Balada a un héroe”,
“Olé con Olé” i “Olvídalas”. La cançó que estem escoltant ara a
El Temps
Passa... i la música queda, segons

hem sabut, es va incloure també en un
recopilatori de
música soul a l'espanyola titulat "Sensacional Soul vol.
2", encara que la veritat no es pot afirmar que sigui un tema que puguem
englobar dins d'aquest estil musical i a més es deia que hi havia una errada,
la veritat és que tant en el primer volum com en el segon, aquest tema no l'hem
trobat en els títols de crèdit.
Estels Blaus estava integrat per
Josep Mª
Cass,
Lluís Masgrau,
Guillem Domingo,
Benet Nogu,
Xevi que era cantant i posteriorment va ser
substituït per
Josep M. Cantó, també van formar part de
Estels Blaus,
Rafa
Villanova Bazaga que es el cantant en aquesta gravació i
Xarli. Hem trobat algunes fonts que asseguren segueixen en
actiu. Algun dels seus components després formarien part d'
Atila,
Freddy and
the Playboys,
La Salseta
del Poble Sec i
El Tren de la
Costa.
Diverses formacions de Estels Blaus al llarg dels anys (Fotos extretes de la seva pàgina web)
Golden Quarter – Speedy González

Al costat de
Los Ticanos que posteriorment es reconvertirien
a
Los Catinos i
Los Pájaros Locos, el
Golden Quarter van ser els primers grups
catalans que van actuar en les matinals de Madrid. Ara escoltarem aquest tema,
un clàssic en la discografia del nord-americà
Pat Boone que els
Golden Quarter
van incloure en el seu segon disc, publicat l'any 1962 pel segell barceloní
Vergara cantat en anglès intercalant frases en castellà, un EP en què també es
van recollir “Cuando calienta el sol”
dels
Hermanos Rigual, “Chin chin” del cantant i compositor francès
Richard Anthony i “Hey baby” del nord-americà
Bruce Channel i que precisament
vam escoltar la passada setmana en la

versió que va realitzar el
Latin Quartet.
Els
Golden Quarter funcionaren un parell o tres d'anys, a principis dels anys
seixanta. En total
Golden Quarter que es van crear l'any 1961, van gravar 8
EP's entre 1962 i 1965. El seu cantant
Tony Preysler, va gravar en solitari
l'any 1963 un EP també per Vergara, sense excessiu èxit, tot sigui dit.
Golden
Quarter van ser el "tercer" grup català que al costat dels
Pájaros
Locos i
Los Ticanos, posteriorment anomenats
Los Catinos, van actuar a les
matinals de Madrid i dels que mai recordàvem el nom, doncs eren ells
Golden
Quarter. El grup l'integraven
Tony Preysler (cantant),
José María Renobell
(baix),
Enrique Cortada (bateria),
Jordi Monfort (piano i orgue) i
José María
Vidal (guitarra). Acabem d’asabentar-nos de que un dels cantants del grup era
el conegut publicista
Lluís Bassat, Ho va dir ell mateix a una entrevista que
li va fer
Sílvia Còppulo a
Catalunya Ràdio al juliol del 2012.
Los Mustang – Submarino amarillo

Tot i que en els seixanta cap disc petit de
Los Mustang va
vendre menys de
25.000 còpies, el disc més venut a l'àmplia carrera musical
dels barcelonins va ser l'EP en què aquesta cançó va ser el tema estrella i que
va superar les
cent trenta mil còpies venudes que per l'època era una xifra
astronòmica. De fet van superar les vendes de la versió original a càrrec de
The Beatles. És clar que
Los Mustang jugaven amb avantatge enfront dels seus
companys de professió ja que a través de la discogràfica, EMI, havien signat un
contracte amb
Brian Epstein, manager de
The Beatles i ells tenia l'exclusiva
dels enregistraments dels nois de Liverpool i podien versionar els seus temes
fins i tot abans que els seus discos fossin publicats a Espanya. "El
submarí groc" es va editar en un EP d'EMI l'any 1966 i que també va
incloure les seves versions de “El Gran Flamingo” de
Manfred Mann, “El ritmo
del silencio” versió del èxit de
Simon & Garfunkel i

“Verano en la ciudad”
que era del grup de Nova York
The Lovin 'Spoonful, liderats per
John B.
Sebastian. La banda barcelonina estava liderada pel cantant
Santi Carulla que
parlant de discogràfiques, va ser cap de vendes del segell barceloní
Divucsa
que estava al Passeig de Carles I. El grup
Los Mustang estaven integrats per
Santi Carulla a la veu,
Antonio Mier a la guitarra,
Marco Rossi també guitarra,
junt a
Tony Mercadé al baix i
Miguel Navarro a la batería. Per cert en els seus
començamens i quan eren un grup instrumental sense cantant, van participar en
el concurs “
El show de las 2”
que presentava
Joaquín Soler Serrano, la
segona posició creiem que va ser per
Los Sírex. Els
Mustang són l'única banda de pop dels seixanta que fins a la
seva dissolució l'any 2000 van mantindre els mateixos components originals. Per
cert,
Marco Rosi qie era el compositor de les cançons propies que van gravar, no masses, la veritat, va ser el delegat de la
Mitsubishi a Catalunya, a la seva divisió
d’
aparells de vídeo.
La Música
que es Feia en Català
Maria Cinta – Maria Cinta

Amb tan sols 14 anys d'edat
Maria Cinta va gravar el seu
primer disc, un EP que va editar el segell Edigsa l'any 1966 i en el qual es
trobava aquest tema que escoltarem ara en el que reflecteix el seu propi pas
de la infantesa a l'adolescència, però en el disc també es van incloure “Tu
m’acompanyes”, “Mini, bon ratolí” i “Vermell, groc i verd”, Les quatre cançons
van ser escrites per ella.
Maria Cinta va ser una de les veus interessants en
aquella incipient
Nova Cançó que sorgia imparable i de la mà de
Josep Maria
Espinas i
Salvador Escamilla,
Maria Cinta va tenir una carrera interessant, enregistran fins
i tot un EP amb el conductor del programa
Radioescope, és clar que es va limitar a sis o set EP's
que es van editar mitjançant Edigsa, EFI i EMI.La Voz de su Amo i va
desaparèixer a

mitjans dels seixanta. Val a dir que també va gravar cantant en
castellà. En els setanta, ja a finals de la dècada, va tornar i ens va mostrar
una faceta molt més adulta i amb temes a cavall del
jazz, la
bossa i el
pop. Va
anar traient àlbums i nosaltres volem destacar un de 1989 amb molt bones
cançons que es va titular "Ràdio Capvespre". En total
Maria Cinta ha publicat 8
àlbums, a part dels EP’s, un de 1966, els altres a partir de 1979, l'últim "Quasi
tot", l'any 2007 i per cert, en va gravar un en castellà. De nom complet
Maria Cinta Rosselló Labatut, va néixer a Barcelona l’any 1952, va ser
identificada artísticament com
Maria Cinta. Havia començat a cantar sent
pràcticament una nena, sols tenia 12 anys i les seves cançons mostraven un
pop
molt ingenu i sense pretensions.
Maria Pilar – El Poble

Germana gran de la també cantant
Glòria,
Maria Pilar va
tenir una important carrera musical dins de la
Nova Cançó, tot i que
no estem segurs que arribés a formar part d'
Els Setze Jutges, però
Mario
recorda que en les edicions en directe que es feien a les matinals del
cinema
Gayarre, a Sants, organitzades pel programa
Barcelona Internacional de
Radio
Juventud La Voz
de Cataluña que presentaven
Josep Maria Bachs,
Àngel Casas i un tercer, el nom
del qual no recordem, ambdues germanes havien actuat diverses vegades. Es diu a
la contraportada d'un dels seus discos que
Maria Pilar va començar cantant, acompanyada per
la seva guitarra, a l'escola, un dia en què el professor es va endarrerir i
ella va oferir un improvisat concert als seus companys de classe.
Maria del
Pilar Tomás Canals havia nascut a Barcelona l'any 1949. Les dues germanes van
debutar al programa
Radioescope que conduïa
Salvador Escamilla i l'any 1965
Maria Pilar grava el seu primer EP per al segell Edigsa, en el qual dues de les cançons eren seves. Aquest tema que escoltem ara es trobava en el seu segon EP,
també publicat per Edigsa

l'any 1968 i en què les quatre cançons “El Cel Va
Ennuvolar-se”, “El vell”, “Ha Marxat” i “El Poble” que escoltem ara, van ser
escrites per
Maria Pilar. Va participar en l'edició de 1968 del
Festival de la Cançó de la Mediterrània amb la cançó "Serà aixi", encara que va guanyar la seva germana
Glòria que va
interpretar "Per Sant Joan" que també va cantar
Joan Manuel Serrat i
estava composada per
Juan y Junior. 1968 va serbo per ella, en total
Maria Pilar grava tres discos i realitza
una reeixida gira conjunta amb
Serrat, la seva germana
Glòria, les
Germanes Ros
i
Núria Feliu. Al 69
Maria Pilar es passa al segell Vergara i comença a cantar
en castellà. En total la cantant i compositora va gravar 8 EP's ia principis
dels anys setanta va desaparèixer del món musical, creiem que es va casar, però
d'això no estem segurs.


Isidor – A mi ni m’hi va ni m’hi ve
Aquesta cançó que escoltarem ara, us l'hem extret d'un EP
d'
Isidor, creiem que el primer, que va publicar el segell Edigsa l'any 1965 i
que també va incloure “Eivissa”, “Per dins” i “Una mà buida”, un disc bastant
reivindicatiu d'aquest bon cantautor d'
Eivissa.
Isidor Marí forma part
actualment de
Falsterbo Marí, la reconversió del grup de folk català
Falsterbo
3, però va començar com a
cantautor en una línea entre
pop i
folk, dins de la
Nova Cançó.
Quimet se
encarrega de recordarnos el famos
Festival Folk del Parc de la Ciutadella a Barcelona
que va convocar més de
9000 persones i va durar
7 hores, va tenir lloc el maig
de 1968 i també va reunir un número molt significatiu de “
Grises” controlant
porra en mà al personal, no fos que aquella reunió es convertís en un aldarull
i
un
cant a favor de la llibertat i en
contra de la dictadura que era el
veritable rerefons gairebé sempre en aquest tipus de festivals. De nóm complert
Isidor Marí Mayans va néixer a Eivissa l'any 1949 i segueix en actiu.
Llicenciat en Filologia Catalana per la
Universitat de Barcelona, va començar la seva
carrera acadèmica com a professor de la
Facultat de Filosofia i Lletres de les Balears.
Quan va començar en el món de la música va formar part del duet
Isidor i Joan,
de 1965 a
1966 i posteriorment cantaria en solitari. A partir de 1999 s'uneix a
Falsterbo
3 i sorgeix
Falsterbo Marí si bé l’any 2006 va treure un altre disc en solitari
amb un títol molt llarg “Ansa per ansa, amb unes cancons amb cant redoblat”.
Francesc Heredero – No hi ha domani
Francisco Heredero va tornar a cantar en català quan va
fitxar per al segell Concèntric l'any 1965 i va publicar aquest disc, un EP del
qual us extraiem aquest tema que anem a escoltar ara a
El Temps Passa... i la
música queda. En el disc es van incloure tres cançons més: "Dóna'm La Mà", "Soc
d'algú" i "Nina De Cera" que era una versión en català del gran
èxit "Poupée de cire, poupée de son", escrit per
Serge Gainsbourg per
a la cantant francesa
France Gall. La direcció musical va estar a carrec del
Mestre Francesc Burrull que también toca el piano a l'enregistrament. La
veritat es que tot i ser un bon disc, no aporta rés de nou en la carrera
d’aquest bon cantant solista que va ser
Francesc Heredero, una de les bones
veus del
pop espanyol en els anys seixanta, encara que no va arribar al nivell
de
José Guardiola o
Ramón Calduch, de fet ell era molt més “
modernillo”. A
principis dels anys seixanta
Francisco Heredero va guanyà el concurs radiofònic
"
El millor rocker de 1962" que creiem és feia a
Ràdio Barcelona i en
el 63 va debutà

discogràficament en el segell Edigsa amb un EP que contenia
quatre versions d'
Elvis cantades en català. Encara gravaria un altre EP també
amb versions de cançons del
Rei i després va començar a cantar en castellà,
conseguint l’aplaudiment popular.
Francisco Heredero va omplir moltes pàgines i
portades de les revistes del cor de aquella época quan es va casar, l’any 1967
amb la també cantant de moda
Luisita Tenor i nosaltres al
blog us posem una
foto del feliç esdeveniment.
Francisco Heredero es va retirar a mitjans dels anys setanta i volem destacar
que dins del seu grup d’acompanyament es trobava el guitarrista
Joan Miró que
havie tocat amb
Lone Star i es de Rocafort de Queralt. Per cert,
Francisco Heredero i
Luisita
Tenor també van gravar uns quans discos junts, catant a duet.
Els 4 Gats – Tot sol
Els 4 Gats van ser un grup catalá d’efímera vida on
destacava un dels seus components,
Quico Pi de la Serra que va néixer a
Barcelona el 6 d’agost de 1942 i més tard tindrie una bona carrera ja com a
cantautor i membre de
Els Setze Jutges.
Els 4 Gats interpretaven una mena de
R
& B a la catalana, light i bastant simplista, però ple de bona voluntat.
Per a mostra aquí tenia aquesta cançó, versió del “So long” que era una
composición de
Dave Bartholomew i
Fats Domino i aquest últim es qui la va
gravar originalment. Aquest va ser el segon EP de
Els 4 Gats i també va
incloure

“L'Home Solter” que es una versió del “Please, please me” dels
Beatles, “Temps, Fa Temps” escrita per
Artur Bosch i
Quico Pi de la Serra i “Adéu, Bona Sort”
que era de
Josep Maria París, també component del grup El 22 de mars de l’any
1962
Quico Pi de la Serra
fa la seva primera actuació dins dels
Jutges, acompanyant a
Miquel Porter i el
23 d’agost de 1962 va debutà en directe i com
cantautor a un concert fet a La Selva del Camp, a Tarragona,
cantàn "Les portes". Despres
Quico Pi de la Serra se incorporaria a
Els
4 Gats amb els que va gravar 3 discos i van actuar en directe en moltes
ocasions. Quan els va deixar per anar-sen a fer el soldat, el seu lloc seria
ocupat per
Xavier Elies que era des de 1963, el
séptim Jutge i com a cantan
havia grabat un sol disc “El piset”, l’any 1965.
Xavier Elies va morir a causa
d’un càncer el 30 de juny de 2010.
Ara deixarem Catalunya per baixar una mica més abaix, fins el Pais Valencià.
Els 5 Xics – El Funeral
.jpg)
El single amb aquesta cançó a la cara A que es va publicar a
l'any 1969 a
través del segell EMI-Regal i era el setè disc petit de
Els 5 Chics, podem dir
que va ser l'únic que realment va funcionar a nivell vendes a tot l'estat,
incloent "Podría ser feliz " a l’altre cara. La veritat és que la
lletra és
interessant i
reivindicativa, però no considerem que realment fos el
seu millor disc. Ens parla de les coses que succeeixen quan algú
mor, quan tots
manifesten
tot lo bo i perfecte que arribava a ser el difunt i sorgeixen amics
com a bolets.
Els 5 Xics van començar sent cinc, però van arribar a ser 7, de
fet en aquesta gravació son set components.
Els 5 Chics es van crear al barri
del Cabanyal, a València. Van estar en actiu de l’any 1965 a 1983 i per la banda
valenciana va passar el cantautor i guitarra
Remigi Palmero que és de Castelló, al costat del bateria
Ramón Asensio, el cantant
José Luis Ballester,
José Llusar que també va actuar
com a productor,
Antonio Riza a la guitarra i
Vicente Gay al baix i saxos, a
més del organista
Bernardo Adam Ferrero i uns quans músics més.
Els 5 Chics que
també signaven molts dels seus discos com
Els 5 Xics, van ser declarats
El
Mejor Grupo Valenciano de su Época, es clar que aquesta qualificació també els
si van donar a
Los Huracanes. Posiblement la cançó més coneguda a Catalunya del
grup sigui “Quan un home estima a una dona” de l’any 1968, l’únic tema cantat
en valencià que van gravar, clar que
Els 5 Chics consten en moltes págines
d’internet com un grup englobat dins del
rock en català, tot i que sols van
gravar un tema, la veritat. Al llarg de la seva carrera musical
Els 5 Xics sols
van gravar EP’s i singles, pero en arrivar 1983 es va publicar un àlbum
recopilatori i l'any 1997 un altre que era doble i recollia tots els seus
enregistraments, es va editar mitjançant el segell Ramalama.
Los Salvajes – Un mensaje te quiero mandar
.jpg)
A la cara B del single “Los platillos volantes” de
Los
Salvajes que es va publicar l'any 1968, trobem aquesta versió que van realitzar
d'un èxit de
The Bee Gees, un tema que els britànics van incloure en el seu
àlbum "Cucumber Castle" que és l'únic disc en la seva carrera en el
qual no compten amb
Robin Gibb que havia deixat el grup per desavinences
musicals amb els seus germans
Maurice i
Barry, encara que posteriorment
tornaria a incorporar-se. En ambdues cançons
Los Salvajes es recolzen amb una
bona secció de vent, però aquest single en el seu moment va ser bastant
criticat, sobretot per la cara A que era una composició seva i el tema era ple
d'efectes dels que en l'època no van agradar, però que amb el temps s'ha anat
reivindicant.
Los Salvajes són un altre dels grups habituals a
El Temps
Passa... i la música queda. Van gravar cançons pròpies que van funcionar i
també moltíssimes versions.
En els seus
començamens
Los Salvajes s'en van anar a Hamburg i van estar una temporada
tocan allà, tots els nois del conjunt, tret de
Delfín, el bateria que degut a
la seva edat no va

poguer sortir d'Espanya i quan van tornar, va reincorporarse
al grup.
Los Salvajes es van crear l’any 1962 i a més a més del cantant
Gabriel
Alegret trobàvem a
Andy González (guitarra solista),
Francisco Miralles
(guitarra rítmica),
Sebastià Sospedra (baix) i
Delfín Fernández (bateria).
Los
Salvajes eren del Poble Sec, tot i que
Sebastià era de Collblanch, a
l'Hospitalet. L'any1966
Julián Moreno va substituir a
Andy González a la
guitarra.
Los Salvajes van ser una de les bandes més sòlides del que podríem
anomenar
rock brut, versioners dels
Stones i la part més dura del
rock britànic
del moment, haguessin estat
heavys en els 70 i
garatge en els 90.
Mario els va
portar a la Pobla
de Mafumet l’any 1988, amb només
Gaby de la formació original, actuant al
costat dels
Sírex i
Los Diablos, en el primer
concert revival que es va
celebrar a la província de Tarragona. Però vem trobar a faltar la bateria de
Delfín
Fernández, un home que quan era un xiquet es dedicava a colpejar amb unes
baquetes que li van regalar, tots els mobles de la casa fins que els seus pares
van optar per la solució més barata...
comprar-li una bateria.
Fórnula V – Ayer y hoy
Aquest tema amb el qual esperem sorprener-vos, es va
incloure en el LP "Busca un amor" que
Fórmula V van publicar l'any
1969, el seu primer disc gran, però anteriorment havia estat la cara B del seu
tercer single amb “Tengo tu amor” com a cançó estrella i que va ser el seu
primer èxit, editat un any abans, el 1968. La veritat és que ens agrada l'aire
gairebé simfònic d'aquesta cançó. Els
Fórmula V es van crear l'any 1965 a Madrid i primer es
van fe dir
Los Rostros, però algun dels seus components es van unir a membres
de
Los Jíbaros i van passar a ser
Los Cambios. Al gener de 1967,
Tony Sevilla,
Kino de la Peña,
José Chefo,
Mariano Sanz i
Paco Pastor van crear una de les bandes avui
recordades com històriques del
pop espanyol,
Fórmula V. Els va descobrir el
bateria
Pepe Nieto que era component de
Los Pekenikes i els va presentar a
Mariní Callejo, la
primera dona productora del
pop español, que havie deixat de
treballar amb
Los Brincos 
marxar-se a Milà i en els moderns
estudis Fonit Cetra, un dels pocs que disposava d'un estudi amb
8 pistes, es va
gravar "Mi día de suerte es hoy", el seu primer single, comptant amb
l'
Orquestra Simfònica de la
Scala de Milà al complet, però el disc va ser un total
fracàs. El següent "La playa, el mar, el cielo i tú" ja va ser una
cosa diferent Va funcionar! Van seguir pujant amb "Tengo tu amor", és
clar que va ser "Cuéntame" el que va revalidar el seu èxit.
Fórmula V
van ser una autèntica
fàbrica de pasta gansa, fins octubre de l’any 1975, quan
gaudint de l'èxit i estant a dalt de tot, van decidir sorprenentment desfer-se.
Paco Pastor es va llançar en solitari, però amb una carrera molt discreta. En
els 90 van tornar creant
Fórmula-Diablos i a partir de 2002
Paco Pastor va
posar de nou en marxa
Fórmula V, amb músics nous, aixó si.
Los Sírex – Sin tus cartas
Ara a
El Temps Passa... i la música queda escoltarem una de
les millors balades del grup barceloní
Los Sírex, "Sin tus cartas".
Aquest tema va ser una composició de
Guillermo Rodríguez Holgado, baixista,
compositor i arreglista del grup i al costat de
Leslie l'únic dels antics
components que encara roman a la banda. Per cert que
Leslie es va dedicar a la
política i va ser regidor a Barcelona militant a
CiU. Aquest tema es trobava en
un EP editat l’any 1965 i eren quatre cançons totes elles en una línia
romàntica, cosa que no resultava habitual en
Los Sírex ja que li donaven molta
més importància al ritme i a més a més, l'EP ofereix una altra raresa i és la
inclusió de la cançó “La noche es maravillosa” que
és instrumental i
“Enseñándote a amar”. Tret de “No Volveré a llorar por ti” que es una versió,
les

altres cançons va ser composades per
Guillermo Rodríguez Holgado, baixista
de
Los Sírex i el veritable cervell amb
Lesli donan la cara. Aquest EP l'hi va
regalar a
Mario l'humorista
Miguel Caiceo al que li deien "
Doña Paca"
quan va estar a Tarragona a unaserie de actuacions que li va buscar
Mario per
presentar el disc “La Lambada
de Falcon Crest” que va treure
Miguel Caiceo a través del segell Barsa
Promociones. El nom de
Los Sírex va ser una idea de
Guillermo que treballava en
una fàbrica d'ulleres. Per cert que el primer cantant de
Los Sírex va ser
Santi
Carulla que els va deixar per recomanació del seu pare després d’un concert fet
al
Tropical de Castelldefels.
Los Sírex, un dels millors grups espanyols dels
60, va estar format per
Antonio “
Leslie”
Miguel Cervero, com a cantant,
Luis
Gomis de Pruneda a la bateria,
José Fontserè guitarra rítmica, al baix
Guillermo Rodríguez
Holgado i
Manolo Madruga a la guitarra solista, tots de Barcelona. Lluis i
Manolo, batería i guitarra de
Los Sírex respectivamente, van morir el mes de
setembre de l’any 2012, amb pocs dies de diferencia, però la vida seguiex i
ells tornen a estar a la carretera amb gent nova.
Los Brincos – Es para ti

"Es para tí" era el segon tall del primer LP dels
Brincos, un disc que es va publicar l’any 1964 amb el nom del grup per títol i
també es va editar com a cara B d'un single amb "Baila la pulga" a la
primera cara i que es va posar a la venda l'any 1965. Hem tornat enrere i aquests
que trovem ara són els primers
Brincos:
Fernando Arbex,
Juan Pardo,
Junior i
Manolo González.
Curiosament i
sent pitjors músics que els seus reemplaçaments, són els més recordats. Un
bon dia van fotre el camp per llançar-se com a duet
Juan Pardo i
Antonio Morales, conegut com
Júnior, però
la veritat, sempre hem tingut els nostres dubtes sobre si s’en van anar o els
van fotra fora dels
Brincos ja que els problemes entre ells que volien tenir el
protagonisme i
Fernando Arbex eren continus.
Juan y Junior es van presentar
oficialment com a duet i separats definitivament de
Los Brincos, el 29 de març
de 1967 a
una discoteca madrilenya.
Fernando Arbex va seguir amb
Manolo González i els
substitueix per
Vicente Ramírez i
Ricky Morales, germà de
Júnior que formaven
part dels
Shakers i aquests havien telonejat a
The Beatles en la seva gira
espanyola del 65,

tant a Madrid com a Barcelona. L’any 1969
Vicente Ramírez
seria substituït al seu torn per
Miguel Morales, també germà de
Junior i que
després es casaria amb
Freda Lorente "
La Bombí", més tard entraria també un teclista del que ara no recordem el nom. Per cert,
Los Brincos tenien que ser
teloners de
The Beatles a la gira espanyola, però ells, la discográfica, la
productora
Maryní Callejo o tot juntets en comandita, van decidir que no, ells
no
necesitaven una promoció així, quina colla de
Lumbreras. Un dels problemes que
van tindre els components de
Los Brincos es que a l'hora de composar, es pot
dir que sols eren dos, però signaven com "
Los Brincos", per tant els
drets d'autor els cobraven els quatre. Es clar que quan s'en van anar
Juan i
Júnior, van deixar de cobrar i els nous que res havien fet, van començar a tocar
pela llarga. Una curiositat, amb tot i el que es diu, en les seves primeres
gravacions ells no tocaven els instruments, ho feien músics d’estudi, aixó que
la casa de discos els hi va adelantar
300.000 pessetes de l’època per
comprar-se instruments.
Antonio Morales “
Junior”, nascut a Manila, Filipines, un 10 de
setembre de 1943, va morir a Torrelodones, Madrid, el passat 15 d’abril d’aquest
any 2014.
Adamo – Nuestra novela

Acabarem
El Temps Passa… i la música queda amb l'
Adamo
romàntic i tendre al que estem acostumats tots i totes. No va ser una de les
seves principals cançó, però va sonar bastant en les emissores de ràdio. Us
l'extraiem d'un EP editat per EMI-La Voz de su Amo l’any 1967, amb quatre temes
en espanyol i a més d'aquesta peça es van incloure “Inch’ Allah”, “Yo te ofrezco”
i “Muy juntos”. La veritat és que
Adamo va gravar pràcticament tots els seus
èxits dels seixanta en castellà, però també ho va fer en francès, italià,
anglès i creiem recordar que en alemany. Molts deien que
Adamo era francès,
però no era cert, tampoc era belga, con deien altres,
Adamo havia nascut a
Comiso, a l’illa de Sicília, a Itàlia, l’1 de noviembre de 1943, però els seus
pares van emigrar a Bèlgica per guanyar-se la vida. Le veritat es que las fans
d'
Adamo el van odiar quan l’any 1969, creiem que va ser, és va casar amb la
seva
secretaria i
presidenta del Club de Fans, una noia més aviat lletjeta,
segons es deia, nosaltres la veritat es que no recordem cap foto seva, bé
Quimet 
no sabien o no havien volgut assabentar-se és que es tractava de
la seva eterna
núvia, amb la qual
Adamo va començar a sortir sent gairebé uns nens i devien
haver-lo admirat per aixó, ja que la glòria i el triomf no el va divinitzar
fins al punt de buscar-se una
Miss Món d'aquestes de "
toma pan y
moja" que et treuen la pasta i després d'aconseguir fama es divorcien amb
les butxaques plenes, com sol passar en tantes ocasions. Tot dos encara
segueixen junts, si bé
Adamo ha dit en moltes ocasions que es degut a la
paciència que ella ha demostrat sempre al aguantar-lo.
Adamo va ser el
Rei dels
Guateques i les
Festes Particulars, un cantant i compositor que tantes i tantes
cançons romàntiques va gravar. A primer cop d'ull podem esmentar-vos, a més
d'aquesta, "Un mechón de tu cabello", "En bandolera", “Tu
nombre”, "La noche", "Ella", "Cae la nieve",
"Mis manos en tu cintura", "Quiero", "Era una Linda
Flor" i tantes altres que anaven molt bé en aquelles
festes particular per
poguer tindre la noia molt més a prop, “
ben agarraeta”.
Conclou per avui El Temps Passa… i la música queda, un
viatge al passat, als records, en ales de la música. Ara nosaltres us diem adéu,
som Quinet Curull i Mario Prades, però abans us deixarem amb la bona companyia
de les emissores de La Xarxa
de Comunicació local i totes aquelles que emeten el programa. Fins la propera
setmana, porteu-se bé.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il·lusió per viure i compartir
música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario