Diuen els "entesos" que el passat sempre torna a
nosaltres i per començar El Temps Passa... i la música queda d'aquesta setmana
volem recordar una frase que va dir Winston Churchill: "Els pobles que no
coneixen la seva història estan condemnats a repetir-la", per tot això i
per recordar, encara que sigui una part, de la nostra història, en aquest cas musical, us hem
seleccionat per al programa tot un seguit de grups i artistes que formen
part d'aquesta història. Escoltarem avui a Los Catinos, Els 3 Tambors,
Los Rangers, Los Sírex, Els Picapedrers, Los 4 Ros, Els Xerracs, Els Drums, Los
Sixtar i Los Continuados, entre molts altres que configuraran el nostre viatge
al passat en ales de la música. Per tant i des de La Xarxa de Comunicació Local i
totes aquelles emissores per les que sortim al aire, anem a conectar la Nostra especial Màquina del
Temps per fer un recorregut per els records i el passat i escoltarem a The
Rocking Boys que ens parlaran d’una noia d’impresió, una “Rubia de miedo”. Nosaltres som Quimet Curull i Mario
Prades i us diem alló de
Obrim la
Paradeta
The Rocking Boys – Una rubia de miedo
Començarem el programa escoltant aquesta bona versió del
tema "Che Dritte!" del cantant italià Adriano Celentano, que ens
porten The Rocking Boys i de la qual per cert, va fer també una bona versió el
català Jorge Miranda en un EP publicat l'any 62 en què va estar acompanyat pel
Latin Quartet. The Rocking Boys la van incloure en un EP, editat així mateix
l'any 1962, concretament al novembre i en el qual el tema estrella va ser
"Twist en Sevilla". En el disc, editat per Belter, també s'incloïen
“Tú no sabes” i “Con tu amor”. En aquest disc, el tercer que publicaven, per
primera vegada totes les cançons estaven interpretades en castellà, fins aquell
moment havien inclòs sempre temes en anglès. The Rocking Boys es van formar a La Línea de la Concepción, a Càdis, a
finals dels anys 50, influenciats per l'emissora de la base americana de Rota i
la seva música. The Rocking
Boys van començar fen twist i rock and roll, els géneres de moda a l'época i
seguin les tendencies van anar passan al pop. The Rocking Boys van ser
una de les millors bandes andaluses del principi de la dècada i també són un
dels primers grups espanyols en sortir a l'estranger (Portugal, sud de França i
el Marroc) i van tocar moltes vegades a Madrid i Barcelona. Inicialment The
Rocking Boys eren José Gómez (guitarra i veu), Ricardo Oliveira (baix i veu),
Carlos Jaime (piano i saxo) i Agustín Martínez (bateria i veu solista), però
amb la mili a sobre es van produïr canvis inevitables. Hi havia un cinquè
membre a l'ombra José Garzón, a qui van conèixer a Ceuta i que és convertiria
en el seu representant. Entre la gent que va ser membre de The Rocking Boys es
troben també Rafa (òrgan), que venia de The Brisk i després tocaria amb
l'Orquestra Mondragón, Hans (bateria) que va tocar amb Los Mitos i José Luis
Tejada (cantant) que posteriorment militaria a Barrabás. En total The Rocking
Boys van gravar 16 EP's.
Los Sonor van ser una de les millors bandes instrumentals
espanyoles en el primer quinquenni dels 60, encara que segons l'època van
interpretar cançons cantades com aquesta en què la veu és Manolo Escobar, per
descomptat, no el confongueu amb el del carro i la minifaldilla, rés a veure.
Per Los Sonor van passar grans músics com Tony Martínez i Manolo González, tots dos ja morts, que
després es van incorporar a Los Bravos, Manolo Díaz que és llançaria com a
cantant en solitari, compositor i productor, sent alt executiu de CBS ja en els
70. Altres membres dels Sonor van ser Carlos Guitart que s'incorporaria a Los
Flecos, Luis Eduardo Aute, Jorge Matey que va formar part posteriorment dels
Pekenikes, Beta Quartet i Los Archiduques, junt a Manolo Fernández, José Antonio
Otero, José Luis González i algun més. Aquesta és una versió d'un èxit d'Elvis
Presley, però estaba escrita i va ser gravada per primera vegada per el Johnny
Burnette Rock'n'roll Trio i que ja l’havien interpretat a Espanya en aquella
mateixa época The Vagabounds, un tercet de soldats nord-americans fent la mili
a la base de Torrejón que van treure un parell de discos al país mentre
cumplien amb els deures amb la seva patria. Los Sonor van fer una bona versió
d’aquesta cançó que ens parla d’amors molt joves, avui sería un tema tabú.
Quique Roca y su Conjunto con Claudia – Renato
Quique Roca y su Conjunto van ser un grup de principis dels
60 que van editar uns quants EP's, calculem que entre cinc o sis, comptant amb
la cantant Claudia que consta en alguns dels discos i en altres s'omet, tot i
ser-hi. També algunes de les seves cançons es van incloure en aquells, tan
populars a l’época, Discos Sorpresa de Fundador. Aquest tema, versió d’un èxit de Mina i que ja l’havia gravat en castellà Gelu, Rosalía i
també Francisco Heredero que la va titular “Renata”, és clar, algunes fons
diuen que l’autor era l’argentí Alberto Cortez que la va dedicar a la seva dona
que es deia precisamente Renata, es trobava en un EP editat per Hispavox l’any
1962 i on també es van incloure “Locomotion” de Little Eva, “Dos cruces” i “El
Gran Tomás”. La veritat es que en aquest EP hi trobem a faltar “Cantando bajo
la lluvia”, ho diem per els impermeables o gavardines que porten a la foto de
la portada. De fet el gran èxit en la carrera d'aquest grup espanyol liderat
per Quique Roca que sembla ser era d'origen argentí, va està la versió que van
realitzar del "Sukiyaki" que escoltarem un altre dia perquè la
història d'aquesta cançó té molta “miga”. Mario vol dedicar aquesta cançó al
amic Artemi, un home que creu ferventment en la Independència de
Catalunya i que l’altre dia li va parlar de “Renata”.
Los 4 Jets – Shake baby shake
Aquest tema, una bona versió instrumental del tema del
cantant nord-americà de color Champion Jack Dupree, es va incloure en un EP en el
qual la cançó estrella va ser "Maria de la O", una versió curiosa i poc destacable d'un
clàssic de la copla, al costat de “Luna” i “La luz”, es va publicar l'any 1965
mitjançant el segell Polydor i va ser el seu tercer i últim EP. La veritat es
que Los 4 Jets van gravar quatre discos, tot i que l'últim no va arribar a
publicar-se mai. Ara farem una miqueta d’historia. Un dels primers conjunts que
van sortir a Madrid va ser Los Mágicos l’any 1958, on hi trobavem als germans
Santiago (guitarra rítmica) i José María González Picatoste (baix). Quan es van
desfer se'ls uneix el guitarra Tony Reinoso que va formar part de Los
Continentales i anys més tard es convertiria en líder de Los Solitarios i un
músic filipí establert a Espanya des de petit anomenat Eddy Guzmán (bateria i
cantant) que venía dels Pekenikes i allà es van crear Los 4 Jets. L'any 1963
l’amic Reinoso que ara viu a Santo Domingo, s'en va anar a Los Continentales i
en el seu lloc entra Ricky Morales (a la foto) que posteriorment tocaria a Los Shakers, Los
Brincos i Barrabás. De fet Los 4 Jets adolien de ser molt tècnics interpretant
les seves cançons en directe, però freds i no comunicaven amb el públic, ells
volien que els assistents als seus concerts es mantinguessin en silenci i
quiets, gaudint de la música, però la joventut en aquells festivals, aquells
matins del Prince de Madrid volia marxa, moure el esquelet, volia expressar les
seves emocions i ànsies de rebeldia a través de la música. Los 4 Jets van
tornar anys mes tard ja sols com Los Jets i les seves gravacions van ser
reeditadas en CD per Ramalama Music. José María González i Eddy Guzmán ja van
morir
Los Rockeros – Galaxia
Escoltarem ara a Los Rockeros que igual que va succeir amb
The Shadows i Cliff Richard, van ser el grup d'acompanyament de Bruno Lomas i
van mantindre una bona carrera paral·lela gravant discos instrumentals,
encara que finalment i quan van voler començar a incloure veus, les coses entre
ells i el de Xàtiva es van espatllar i el van deixar per dedicar-se només a la
seva pròpia carrera. Aquesta cançó es trobava en un EP publicat per EMI-Regal
al setembre de 1965 i en el qual també es van incloure "Ensueño",
“Pinocho" i "Macarenas", tots els temes exceptuant aquest últim
eren composicions de Joaquín Villanueva, líder de Los Rockeros. Com us deiem
abans, Los Rockeros van tenir una interessant carrera paral·lela com a grup
instrumental, fins que finalment ells que també eren compositors, básicamente
Joaquín Villanueva, van decidir començar a gravar cançons cantant ja que
estaven convençuts que la música instrumental, la surf music, estava ja en
decadència, més aviat acabada del tot. Allò no va agradar a Bruno Lomas i
encara que no se sàpiga la veritable raó, ambdues carreres es van separar
definitivament l’any 1966. Los Rockeros eren Vicente Buig (baix), Pascual
Cortés (guitarra rítmica i cantant), Joaquín Villanueva (guitarra) i Galileo
Marco (bateria) que havia substituït a Luis Segarra que els va deixar després
de tornar de França. Quan Emilio Baldoví que formava part de Los Milos, els va
deixar per llançar-se en solitari i aquests es van convertir en Los Top Son,
Emilio va reunir els músics que havien treballat amb ell quan va marxar a
França, estant uns quants mesos fent una gira, van gravar també un disc i
sembla ser que van guanyar un munt de diners. Es va canviar el nom a Bruno
Lomas i ells van passar a ser Los Rockeros (tots a la foto) que s’havien creat a Valencia l’any
1962 i es deien inicialment Los Diávolos. Los Rockeros es van disoldre l’any
1969, després d’haver estat considerats “El Millor grup d’acompanyament de la
seva época”. Joaquín Villanueva i Vicente Buig van abandonar la música i
reprengueren els seus estudis universitaris. Pascual Cortés, conehut com Pipo, va començar llavors
una interessant carrera com a cantant solista en els 70 passant a dir-se Tony Frontiera
i Galileo Marco passa a ser músic de sessió i va acompanyar en gires i
gravacions a Lorenzo Santamaría, Maria Jiménez i per descomptat a Bruno Lomas,
amb el qual li unia una bona amistat. Val a dir que nosaltres teniem informació
dien que el veritable nom de Tony Frontiera era Antoni Vidal Bibiloni i que
abans havie format part del grup mallorquí Los Oliver’s que treballaven amb el
segell Polydor i als quals es va incorporar l'any 1970, per tant així ho
deixarem. Pipo Cortés mor l'any 1991 també en accident de trànsit i el 1995 és
Galileo Marco qui va morir així mateix en accident.
Los Pops – Chica de negro
En el seu segon treball discogràfic, un altre EP, el grup
mallorquí Los Pops van incloure aquest tema que us hem seleccionat per escoltar
ara a El Temps Passa... i la música queda, és clar que en aquell disc,
publicat per Regal l'any 1967, la cançó estrella va ser una versió del
"Con su blanca palidez" dels britànics Procol Harum. Aquest
tema que sona ara era també una versió, en aquest cas el "The girl in
black" de The Troggs, encara que hem de reconèixer que la versió dels Pops
és bastant més light que l'original. Així mateix es va incloure "La chica
del verano" una versió d'un tema de Georgie Dann una miqueta cutrilla i una
quarta peça "Pa, pa, pa" que estava escrita per ells i que ja hem
escoltat en el programa, creiem recordar que va ser la passada temporada. Los
Pops van treure en total tres EP's, tots l'any 1967 i realment eren una banda
que petaba molt bé. Los Pops eren cinc joves i l'integraven Paco Rosell com a
cantant, Diego Sámchez que procedia de Los Fugitivos a la bateria i que va
substituïr a Juan Sansó, Agustí (órgan), Jacobo (baix) i el guitarra solista,
un granadí anomenat José Rodríguez Lechuga que abans havia tocat a Los Guantes
Negros. En els seus discos a part de les clàssiques versions, la majoria de les
vegades imposades per les discogràfiques, Los Pops sempre van incloure cançons
pròpies. Tot i que no tornarien a gravar cap altre disc a partir de 1968, van estar en actiu fins a l'any 1972 actuant bàsicament a l'illa de Mallorca. Us explicarem una curiositat, quan es trobaven en plena campanya de
promoció d'aquest disc van ser convidats a actuar a TVE en un programa que es
realitzava des de Miramar, a Barcelona. Quan els nois van arribar al plató el
productor va jutjar que portaven els cabells excessivament llargs per sortir a
la televisió pública i va donar ordre que es presentés el perruquer de l'estudi
i els tallessin el cabell i es va fer.
Los Brincos – El segundo amor
Los Brincos han sonat i molt en el nostre programa, però
casi sempre escoltem a El Temps Passa... i la música queda als primers Brincos.
Avui torneram a possar a la primera formació d’aquest grup históric del pop
espanyol dels seixanta que va a començar a funcionar sota la batuta de Mariní
Callejo i ho farem amb aquesta cançó “El segundo amor” que va ser un single
publicat l’any 1966 amb dibuixos / caricatures a la caràtula en lloc de foto i
que es va editar en single a través de Novola-Zafiro amb "A mi con
esas" a la cara A i la veritat es que va ser un disc fet per allargar
aquella hoterada titulada “Borracho”, per cert que el single amb “Borracho” va
ser el primer disc que es va comprar Mario. És diu que aquest es el primer disc
del pop espanyol amb una caricatura per portada i aixó no es veritat, molts
anys abans ya s’havia fet a un EP de Josep Guardiola. Juan Pardo i Antonio
Morales Junior es van separar per formar el duet Juan y Junior, la veritat del
que va passar no la sabrem posiblement mai, però els nous Brincos es van
recompondre sota el lideratge del compositor i bateria Fernando Arbex, sent
substituïts per Ricky Morales que era germà de Junior i Vicente Jesús Martínez,
procedents tots dos del grup Los Shakers i abans de Los 4 Jets. Sense oblidar a
Manolo González al baix que es va mantenir ferm amb Fernando des del principi
de la banda fins a la seva dissolució l’any 1970 si be no es va incorporar
despres a Barrabás. Cal dir que aquesta formació tampoc va ser definitiva ja
que Vicente Martínez els va deixar despres de dos discos i al seu torn va
ser substituït per Miguel Morales, també germà de Junior i de Ricky. Fernando
Arbex va morir el 5 de juliol de 2003
a l’edat de 62 anys, despres de patir una llarga malaltia
i Junior ens va déixar el 15 d’abril d’aquest 2014.
Los Catinos – Linda Rosie
Un dels grans compositors i també cantant nord-americà, és
Neil Diamond, autor d'aquest tema que ara ens porten Los Catinos i que
originalment es va titular "Crackin Rosie". Era la cara A d'un single
amb "Knock three times" de Tony Orlando & Down a l'altre cara i
que és va publicar mitjansan Belter l'any 1971. Van començar sent Los Ticanos
fins que va haver una escisió i es van canviar el nom, però amb les mateixas
lletres col·locades per ordren diferent. Los Ticanos van ser al costat de Los
Pájaros Locos i el Golden Quarter, els primers grups catalans de pop que van
actuar en les matinals de Madrid, a un festival organitzat per un sindicat
estudiantil. Los Catinos, al costat dels Mustang i Los Javaloyas, van estar els més destacats versioners de la
seva època, els dos primers grups eren de Barcelona, els tercers de Mallorca /
Valencia. Los Catinos van començar l’any 1963 i es van desfer deu anys més
tard. Els components del grup Los Catinos eren Manolo Vehi Méndez (veu), José
Antonio Muñoz Fortes (baix), Jorge Casas Valls (teclats) que va ser substituït
posteriorment per Manuel de los Ojos Prieto, Marcelo Pinilla Marín (guitarra) i
Fernando Luna Figueres (bateria). En els seus principis van ser sis, però no
tenim dades d’aquest altre. Entre 1963 i 1966 van gravar per Vergara, passant a
Belter l’any 1967 i fins a 1973, en què van desfer-se, tot i que des de fa uns
quants anys Los Catinos han tornat als escenaris, no sabem si tots o una part
dels membres originals. L’any 1991 Los Catinos van tornar a gravar un disc
"Canciones Románticas" i segueixen en actiu.
Los Rangers – Tu amor de ayer
Los Rangers ens van arribar des de València i aquest tema
que escoltarem havia estat el gran èxit del cantant britànic Chris Andrews que
la va titular, aixó si, "Yesterday man", es va incloure en un EP
editat per Marfer l'any 1965, creiem que l'únic que van gravar, en el qual
també trobàvem "Muy lejos de aquí" que és una versió de "We
Gotta Get Out Of This Place" de The Animals, tot un clàssic "María
Dolores" i "Melodía encadenada", versió del "Unchained
melody" del duet nord-americà The Righteous Brothers, però d'aquesta
última ens quedem amb la versió que va realitzar aquí a Espanya Tony Ronald.
Algunes de les cançonsde Los Rangers es van incloure en un LP recopilatori
publicat fa uns anys i titulat "Valencianos vol. 1" i també en una
sèrie de discos de grups del Llevant espanyol que es va dir "Valencia
Canta: Grupos valencianos de los 60 i 70". Los Rangers es trobaven en el
volum 2. Per cert que "El teu amor d'ahir" també va ser gravada i amb
èxit, per Karina. Actualment existeix el Grupo Musical Los Rangers que són de
Archena, a Múrcia, no sabem si tenen alguna cosa a veure entre ells. Curiosament
a Saragossa va existir un grup anomenat The Rangers que inicialment es van fer
dir The Ranger's Boys, van funcionar de 1963 a 1966 i van intervenir en la pel·lícula
protagonitzada per Alberto Closas "Muere una mujer".
Los Sírex – Tu nombre en las paredes
Quan Los Sírex van gravar aquesta cançó molts es van
estranyar preguntant-se perquè el grup barceloní versionava una cançó de Los
Mismos, però la realitat era molt diferent. Sí que Los Mismos havien gravat
aquest tema i el van portar a l'èxit aquí al país, però alhora ells l'havien
versionat ja que la cançó va ser escrita per José Luis Borsani Selva, músic,
productor, compositor, cantant i actor que va néixer l’any 1945 a Florencio Varela,
població argentina propera a Buenos Aires. Va començar component cançons per
Palito Ortega i format part del grup Los Tíos Queridos a la seva Argentina
natal i aquest tema va ser el major èxit en la seva carrera. Posteriorment i
després de la dissolució del grup, Joe i la seva dona, la cantant Maria Teresa
Campilongo, es van venir a Espanya i van crear el grup Rubi y Los Casinos, una
de les bandes importants de la movida madrilenya. Joe Borsani, gran músic,
productor i compositor va morir a la seva casa del barri madriloeny La Latina, el 8 de juny de
2003. Va ser trobat pel seu germà amb signes evidents de violència i es va
jutjar que havia estat assassinat. Els agents que es van desplaçar al lloc van
comprovar que Borsani tenia una samarreta enrotllada al coll i que el pis
"estava regirat". Los Sírex van incloure aquesta cançó en un single editat per Vergara l’any 1969 amb “La botella” al’altre cara i val a
dir que rés a veure la versión de la banda de Lesli amb la de Los Mismos, molt més
patxanguera. Los Sírex van inventar un pas de ball que es va anomenar el "pas
Sírex" i el ballaven conjuntament en l'escenari quan actuaven, encara ho
fan. Quan van començar el cantant era Santi Carulla que els va deixar per
anar-se a Los Mustang i amb la incorporació d'Antonio Miquel Cerveró anomenat
Lesli i "El Anxoveta" i junt a Guillermo Rodríguez Holgado (baix),
Manolo Madruga (guitarra solista), José Fontseré (guitarra) i Luis Gomis de
Pruneda (bateria) va ser la formació que va obtenir els grans èxits del grup en
els anys 60. Manolo Madruga i Lluis Gomis van morir al setembre de l’any 2012,
amb pocs dies de diferencia. La primera vegada que a la província de Tarragona
es va realitzar un festival revival, va ser l’any 1988 i el va organitzar Mario
Prades a les Festes Majors de la
Pobla de Mafumet i el cartell el van configurar Los Sírex,
Los Salvajes i Los Diablos. Després van haver uns quants més, com un que Mario
va celebrar al Divertipark de Cambrils i en el qual Los Sírex es van retrobar
amb el guitarra Manolo Madruga, a qui no veien des dels anys 70, quan va deixar
el grup i va marxar-se amb la seva dona a viure a Alemanya. Actualment Los
Sírex són Lesli, Guillermo, Josep Fontseré, Juanjo Calvo i Ernesto Rodríguez.
Los Buenos – My baby
L'any 1969 Los Buenos van treure un single en el qual aquest
tema ocupava la cara A i tot i la similitud de títol no té res a veure amb la
primera cançó que va gravar el gran harmonicista Little Walker i que va ser el
seu debut amb el segell Chess Records. Aquest single va ser el quart i últim
disc de Los Buenos, una banda d'extrema qualitat que, la veritat, van ser molt
desaprofitats, possiblement a causa de treballar amb el segell Acción que era
propietat de la Cadena
SER la qual cosa els tancava les portes en altres emissores.
A la cara B van incloure "Summer talk", ambdues cançons eren seves.
Los Buenos es van crear l'any 1968,
a Madrid, encara que cap dels seus components era madrileny i la idea va ser del cantant Julián Granados que havia estat líder de
The Brisk i abans de Los Ángeles Azules. Va comptar amb Johnny Galvao
(guitarra) procedent del grup portuguès Us Duques, Iñaki Egaña (baix) i Jorge Moreno (bateria), que havien tocat en diversos grups i Rod Mayall (òrgan),
germà petit de John Mayall, el Pare Blanc del Blues britànic i que havia estat
tocant amb The Explosion, val a dir que a Anglaterra, el seu país, havia tocat
amb Steve Winwood, Jack Bruce o el seu propi germà. Tots ells músics amb àmplia
experiència i que tenien molt clar el que volien fer: Rock de qualitat amb tocs
progressius. En principi es van anomenar Los Snobs i amb aquest nom comencen a
actuar per clubs de Madrid. És precisament Acción qui els obliga a fer servir
un nom espanyol i arriben Los Buenos. Cal reconèixer que la casa de discos es
va bolcar amb ells, fins i tot van contractar com a productor a Adolfo Waitzman.
La seva presentació oficial es va fer, sense estalviar esforços ni diners, el 18 de febrer de 1969, a
la discoteca JJ de Madrid, va ser retransmès en directe a tot Espanya a través
de la Cadena SER.
Al 69 i mentre estaven gravant el seu tercer single, Julián Granados decideix
llançar-se en solitari i ells queden com a quartet, passant Iñaki Egaña que
posteriorment s'aniria a Barrabàs, a ser també el cantant. Poc després d'haver
publicat el seu quart single, s'en va Rod Mayal i és substituït durant un breu
període de temps pel pianista suís Claude Hirt, encara que Los Buenos es
desfan. poc després. Avui Iñaki milita a Los Mitos, Johnny Galvao es va
convertir en músic de sessió i va formar part de la banda de Miguel Ríos.
Aquesta cançó que ens porten ara a El Temps Passa... i la
música queda a carrec de Los 4 Ros es tracta d'una versió, molt ben realitzada,
aixó si, del tema "Everlasting love" del grup londinenc Love Affair i
la trobem en un single de Los 4 Ros que va treure el segell Belter l’any 1968
amb un altre versió, la de “Judy con disfraz”, a la cara A. La veritat és que
avui no recordem massa de Los 4 Ros, encara que creiem que eren germans i de
terres valencianes, però val a dir que van tenir una carrera bastant interessant,
fins i tot van ser portada de la revista musical Fans, traient un munt d'EP's i
també singles, gairebé sempre versions i amb el segell Belter, encara que ens
sembla que van canviar al llarg dels anys 60 a altres casas de discos. Com uns deiem, Los
4 Ros casi sempre van interpretar versions, però li posaven ganes, com en
aquest tema que escoltem avui a El Temps Passa... i la música queda on
llueigen els seus bons jocs de veus. Per cert després hi haurien canvis en la
formació, vindrien més músics i passarien a ser Los Ros. L’any 1966 van
partipar amb la cançó “Amor amargo”, escrita per el Dúo Dinámico, al VII
Festival Internacional de la
Canción de Benidorm, defensan-la conjuntamente amb Bruno
Lomas, però no van guanyar, Los 4 Ros van quedar en segona posició.
La Música
que es Feia en Català
Els 3 Tambors – Matí
Avui obrirem la secció catalana escoltant aquesta cançó
extreta del primer i millor disc dels 3 Tambors, un EP en el qual el tema
principal va ser "Cançó del noi dels cabells llargs", al costat de
"Romanço del fill de vídua" que era una versió de Bob Dylan, però
aquest tema "Matí", al costat "S'ha parat un rellotge",
sempre han estat dos temes relegats a l'oblit per l'èxit dels primers, per això
avui hem volgut reivindicar aquesta cançó i la compartirem a El Temps Passa… i
la música queda. Els 3 Tambors van ser un bon grup pioner del rock en català,
un dels millors del pop-folk de les nostres terres junt a Els Dracs i van
treure unes quantes cançóns que avui en dia formen part de la nostra historia
musical. De fet Els 3 Tamborsnomés van gravar, com os deiem, dos EP's. Els 3 Tambors curiosament no eren tres, eren quatre, els germans Jordi i Albert
Batista, junt amb Gabriel Jaraba i Josep Maria Farran. Els components de Els
Tres Tambors en aquells moments inicials, quan van treure aquest primer disc,
tenient poc mes de quinze o setze anys, Jordi que ere el mes gran, en tenia 17
quan van començar. Els 3 Tambors van ser una de les millors bandes catalanes
dels anys seixanta i la llavor de grups com Màquina! o Ia i Batiste. Quimet ha
tocat alguna que altre cançó de Els 3 Tambors amb Joan Reig de Els Pets que el
va convidar a tocar-les a un parell d’actuacions amb el seu grup paral·lel que
es diu Refugi. Va ser una col·laboració que quedi clar que Quimet es bon amic
dels seus amics. De fet la cançó “Invitació a la sardana” del segon EP de Els 3
Tambors, l'ha arreglat i muntat Quimet per tocar-la amb un dels seus grups
durant aquest estiu.
Els Picapedrers – Un billet a comprat
Aquest disc, un EP de Els Picapedrers, publicat per Edigsa
l’any 1965 és un dels pocs discos que van gravar aquests quatre joves catalans.
La cançó que escoltem ara es tracta de la versió del "Ticket to
ride", una de les cançons més populars de The Beatles, encara que va ser
versionada i molt en llengua castellana, no recordem cap altra versió en
català, cosa que no vol dir que no és fessin altres, la memòria ja no respon
com abans i internet quan es busca informació d'aquest tipus de grups es mostra
molt poc generós. Tornant a Els Picapedrers, en aquest mateix disc també
versionen un altre peça dels de Liverpool, “Help”, titulant-la
"Ajuda’m" que va donar títol a la seguna pel·lícula dels Beatles,
junt a "Xarada", també d’un film i "Adéu amor". Creiem que
aquest és l'únic disc que Els Picapedrers van gravar, però no estem segurs
d'aixó.
Els Xerracs – Jo he pres dels teus ulls
Aquesta es una versió de la cançó “J’ai pris dans tes yeux”
del grup frances Dick Rivers et les Chats Sauvages (abaix us posem una postal d'ells) que la van gravar l’any
1961. Ara al programa ens la porten en català. En aquest EP de Els Xerracs,
editat per el segell Edigsa l’any 1965 també es trobaven “La fulla”, “Jo vull
aixó” que es la seva versió del "That's my desire" que van gravar
Dion & The Belmonts, la banda de doo wop liderada per Dion de Mutti i que
abans també havien gravat Sammy Kaye Orchestra i “Tu i jo sols”. La cançó es va
incloure molt més tarde en el doble CD recopilatori del segell Ediga titulat
“Edigsa 1961-1983 Nova Cançó, Inicis i evolució vol. 2” que va publicar PDI. Així
mateig va tornà a incloures a un CD-llibre recopilatori editat per Picap l’any
2008 i es va titular “El rock català 1980-1991”. Creiem que els xicots
que integraven Els Xerracs es deien F. Ibañez, R. Oriol, J. J. Buira i J.
Macias, però la veritat es que tampoc ho tenim massa clar. El guitarra va ser
Jordi Soler que després aniria amb Pic Nic i més tard Om, per finalmente
llançar-se en solitarti dient-se Toti Soler.
Els Drums – Love me, please, love me
Poca cosa podem dir-vos d'aquets sis xicots que responien al
nom de Els Drums, aquesta cançó està publicada pel segell Concentric, en un EP
que va veure la llum l’any 1966. Concentric tenia un problema molt serios en
quan a la gravació de grups de pop i rock i es que el propietari era Josep
Maria Espinas, com us hem dit en duverses ocasions, tot un convençut creien en
la cançó d'autor, de fet va ser un dels creadors de Els Setze Jutges i va fer
molt per difondre la llengua catalana, però per a ell tot tenia que sonar a
cantautor. Per tant les gravacions dels grups de Concentric acostumavent a
resultaven fluxes en quan a baixos i bateries. Aixó que el productor i director
artístic del segell era el mestre Burrull, pero ja sabem que "qui paga
mana". Els Drums eren sis components i en aquest EP versionaven aquest
gran tema de Michael Polnareff, el seu hit "Love me, please love me",
al costat de la cançó composada i interpretada també per el francès Michael
Polnareff "La poupée qui fait non”, “El submari groc” de The Beatles i
"Diguem coses" que és la versió que Els Drums fan del "Words of
love" de Buddy Holly, una cançó que per cert, també va ser
versionada pels Beatles.
Ara ens toca deixar Catalunya, però marxarem cap a l'Illa de Mallorca
Los Sixtar -.Deborah
Los Sixtar van treure en total un single i quatre EP's, en
un d'ells es trobava aquest tema, era de 1968 i es va publicar a través
d'EMI-Regal. Es tracta d'una versió de l'èxit del cantant i compositor italià
Fausto Leali que també va gravar el cantant nord-americà de soul Wilson Picket
i que ens porten Los Sixtar. En el vinil es van incloure "Cuando me
enamoro" de Anna Identici, que també va ser un èxit de The Sandpipers,
"Querida Dalila" versió del "Dear Dalilah" de The
Grapefruit i "Si es tan fàcil oilvidar" que era una versió del
"Am I That Easy To Forget" de Engelbert Humperdinck. Los Sixtar van
treure uns quants EP's i van incloure una peça en el disc recopilatori “Mallorca Beat Explosion vol 2”,
encara que mai van ser un grup de masses, eren tots ells veterans, sis
components a Los Sixtar, però poc us podem dir de Los Sixtar llevat que eren
mallorquins, de fet en un dels seus discos van dedicar una cançó a "Porto
Cristo" i van gravar així mateix temes com "Na Catalina de
plaça", però no estem segurs del tot ja que no es troba informació sobre
Los Sixtar i tots aquests grups que van formar part de la nostra història
musical, però que no han passat a les pàgines rellevants del record. Ens
agradaria saber més d'ells, si algú sap coses de Los Sixtar, si us plau,
feu-nos saber mitjansan el correo electrónic i ho compartirem. O els mateixos membres de Los Sixtar, com han
fet molts altres artistes al llarg dels més de nou anys que portem fent El Temps
Passa… o la música queda.
Los Sprinters – Rain and Tears
El grup Los Sprinters que anem a escoltar ara al programa
d’avui de El Temps Passa... i la música queda, eren un bon conjunt surgit a
Galicia i van acabar sent la banda d'acompanyament del cantant Andrés Dobarro
fins la seva mort el 22 de desembre de 1989. Despres es van reconvertir en una
orquestra de ball. Aquesta cançó, que us portem, un tema ple de sinfonisme, es
la seva versió del èxit dels Aphrodite’s Child, el grup integrat per Vangelis,
Demis Rousos i Lucas Sideras i es trobava en un single que Los Sprinters van
publicar l’any 1968 a
través del segell Fontana i que va ser el seu últim disc. A la cara B i
trobavem un altre versió, en aquest cas dins del estil conegut en els Estats
Units com bublegum pop, el “Yummy, yummy, yummy” dels nord americans Ohio
Express. Los Sprinters s'havien creat l’any 1965 i el grup el formaven Miguel
Varela Suárez “O Tranquilo” (guitarra i cantant), Alfredo Mella, Ramón Miranda i
José Vázquez. Una de les seves cançons més populars es trobava en el seu primer
disc, es tracta de "El Tablao" i curiosament, era una cançó composada
per ells. És clar que després van gravar versions, unes quantes com aquesta que
avui escolteu a El Temps Passa... i la música queda. En total al llarg de la
seva carrera van gravar set discos entre EP's i singles i finalment es van
convertir en el grup d'Andrés DoBarro, amb ell van treballar a la pel·lícula
“En la red de mi canción”, protagonitzada per Andrés DoBarro i Concha Velasco.
El 19 de setembre de 1998 Miquel Varela moriria després d'una llarga malaltia,
per cert, quan es van desfer Los Sprinters havia format duet amb la seva dona
dient-se Manuela e Miguel.
Los Continuados – Hoy duerme el león
Ara i per acabar el programa d’avui, ens passem de data i
escoltarem aquest tema del grup barceloní Los Continuados, als quals no hem de
confondre amb una banda del mateix nom sorgida a Amèrica Llatina i que el van
incloure en un single publicat l’any 1972 amb "Hiriéndonos
mutuamente" a l'altra cara. Los Continuados sorgeixen a Barcelona a finals
dels anys seixanta, la cantant creiem que es deia Manolita Domínguez i que dos
dels nois eren argentins. Van començar sent cinc components, però quan aquest
disc es va publicar ja només eren la noia i dos dels xicots. La cançó és una
versió del "The lion sleeps tonight" que va ser el gran èxit en la
carrera del grup nord-americà The Tokens qie la van gravar a l’any 1961. La
veritat és que aquests també la van versionar ja que el tema originalment esva
titular "Mbube" que en la llengua zulu significa "Lleó" i
era un clàssic del folklore africà que en els anys 40 van gravar Solomon Linda
& The Evening Birds i que fou un gran èxit a Sud-àfrica. L'any 1951, Alan
Lomax va gravar amb Pete Seeger una versió que van titular "Wimoweh"
en què els van acompanyar The Weavers que eren el grup de Peter Seeger.
Curiosament com a autors del tema consten George Weiss, Luigi Creatore i Hugo
Peretti que van ser els que van realitzar l'adaptació per The Tokens. Manolita
Domínguez, la cantant de Los Continuados, després en va dedicar a posar la veu
i cantar en serie animades de la televisió i a altres projectes.
Acabarem per aquesta setmana El Temps Passa… i la música
queda, el nostre recorregut per el passat i els records. Som Quinet Curull i
Mario Prades i us deixarem amb companyia de La Xarxa de Comunicació local i totes aquelles
emissores que emeten el programa. Xiquets, xiquetes, porteu-se bé i no feu res
que nosaltres no fariem.
Quimet Curull i Mario Prades
Dos tronats que ancara tenen il·lusió per viure i compartir
música i records amb tots vosaltres
No hay comentarios:
Publicar un comentario