El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

El Blog de Mario Prades i Quimet Curull

miércoles, 23 de noviembre de 2016

El Temps Passa 11-11


Confessem sense cap vergonya que avui estem cansats i per això El Temps Passa... i la música queda, serà estrictament musical, ni Anuncios ni Parrafada, només música dels seixanta. Reconeixem que no sentim cansament físic, més aviat el que se sent fatigat és el nostre cervell d'escoltar les tonteries dels polítics i és que avui, quan anem a preparar el programa, hem tingut la sessió d'investidura i ja us podeu imaginar... En fi, comptarem amb Gelu, Los Indonesios, Pekenikes, Los Cheyenes, Junior, Juan Pardo y su Conjunto, Los Ídolos, el Kroner’s Dúo, Els 4 Gats, Los Javaloyas, Els Picapedrers, Mike & The Runaways, Lone Star, Los Mustang, Hermanas Ros, Los Cherokees, Eurogrup i Los Íberos que ens acompanyaran en el viatge d'avui al passat que t'arriba des de les emissores per les que ens escoltes o internet, si t’el descarregues del blog, el facebook de Montse o les webs de les emissores que ho permeten. Som Quimet Curull i Mario Prades i començarem, però compta amb la beguda perqué després de sis tequilas... Deu ni Do i ara

Obrim la Paradeta

Gelu – Después de seis tequilas

Tornem a escoltar a Gelu i avui obrirem El Temps Passa… i la música queda amb aquesta cançó on ens parla de les coses que passan quan et prens sis tequiles i es que despres de sis tequiles et tractes fins i tot amb Deu de tú. Gelu es va donar a conèixer l’any 1958 en guanyar el concurs "Música al azar", de Ràdio Granada. Després del triomf a la seva ciutat natal, es trasllada primer a Madrid i després a Barcelona, on grava amb la discogràfica La Voz de su Amo els seus dos primers èxits "Los gitanos" que ja havie gravat Ramón Calduch i aquest que escoltem ara "Despues de seis tequilas", es clar que al EP també es recollien “Detrás del Horizonte” i “Bras dessus, bras dessous”. Aquest disc, el seu primer EP i que va representar el seu debut, va ser editat l’any 1960. La cançó es una versió, amb lletra, aixó si, ja que l’original era instrumental i la van gravar inicialment els nord-americans The Champs titulan-la “Too much tequila” si bé nosaltres creiem que no era d’ells. També al 1960 es va gravar una versió de la cançó a carrec de l’Orquesta del mestre Josep Solà, on el trompetista va ser Rudy Ventura, a ritme de txa txa txà. De fet van haver-ni varies versions d’aquesta cançó aquí al pais. De veritable nom Maria dels Àngels Rodríguez Fernández, però coneguda artísticament com Gelu, va néixer a Granada, l'any 1945 i després de omplir pàgines i pàgines de les revistes del cor de l’época per els seu affaire amb Tito Mora, es va casar amb el també cantant Santy Palau i es va retirar

Los Indonesios – Can’t you hear

Los Indonesios, als que escoltarem ara, van ser una banda curiosa, alguns dels seus components procedien de la Indonèsia holandesa, d'aquí el nom i van arribar al país procedents d'Holanda, al costat de músics francesos, alemanys i espanyols. Los Indonesios van funcionar del 1964 fins l’any 1969 i per la banda van passar Albert Kramer, Nicco Foil, Rudie Piroeli que ja va morir, Herbert Hooijkaash, Ruby el Rubio, Rafael Pérez, Shorty Miller, Joe Fusté, Nono de Vries i altres. Alguns d'ells despres van crear després Los Bombines. Los Indonesios es van presentar als  concursos de moda en l'època i van guanyar el Premio Internacional de Conjuntos Ciudad de León. Aquest tema que compartim ara a El Temps Passa… i la música queda, es una composició del cantant de color Lee Dorsey (24 de decembre de 1924 – 2 de decembre de 1986) i es trobava en un Disco Sorpresa de Fundador, editat l’any 1968 amb "El silencio es oro" dels britànics The Tremeloes,.tot i que ells també van fer una versió, com a tema estrella, però ja s'havia publicat en un altre disc petit dels Indonesios un any abans, al 1967. Los Indonesios van gravar per el segell Polygram i avui en dia son un d'aquests grups gairebe oblidats en el temps, tot i que eren bons.

Los Pekenikes – Runaround Sue

El tema "Runaroud Sue" que escoltarem ara, el van gravar Los Pekenikes l’any 1962 en el seu segon disc i era un èxit dels novaiorquesos Dion & The Belmonts, la cançó es va inclore a un EP que es va titular “Twist y rock por Los Pekenikes”on també hi trobavem “Chica alborotada” que era la seva versió del “Tallahassee Lassie" de Freddy Cannon, “Twist de los elefantes” i “La Paloma” i el va editar el segell Hispavox. En aquesta época el grup tenia cantant, es tractava de Antonio Morales Junior, aquest va ser el seu primer disc amb Los Pekenikes i més tard s’en va anar a Los Brincos i posteriormente junt a Juan Pardo que també va ser cantant de Los Pekenikes, van crear Juan y Junior. De fet, tot i convertir-se en una de les bandes instrumentals més importants dels 60 a Espanya, per Los Pekenikes van passar cantants per un tub i en els seus inicis van tindre un  munt de cantants, des de José Barranco a Luis Eduardo Aute, passant per Karina i un grapar més, sense oblidar a Juan Pardo i Junior (a la foto). Els Pekenikes van ser un grup creat al Institut Ramiro de Maeztu de Madrid, pels germans Lucas i Alfonso Saiz que va morir el 17 d’abril del 2014 a Viera, Florida, als Estats Units, on va treballar com ginecóleg. Tenía 71 anys d’edad i el seu nom complert era Alfonso Eduardo Sainz, va néixer el 2 de marz de 1943 a Alacant. Exigències d'Hispavox que volia un grup espanyol rèplica de The Shadows i fent música instrumental, van fer que el cantant fos suprimit dels seus discos. De fet després de gravar un EP amb Juan Pardo i creiem que un parell amb Junior, no van tornar a cantar fins a "Cerca de las estrellas". Per Los Pekenikes van passar molts músics com Ignacio Martín Sesqueros, Pepe Nieto, Eddy Guzmán, Tony Obrador, Pablo Argote, Félix Arribas, Vicente Gasca, Ray Gómez, Antonio Brito, Tony Luz i uns quans més. Per cert que en aquella època, Tony Luz creiem recordar que mantenia una relació sentimental amb Karina. També va començar a despuntar com a productor i va crear el grup Zapatón.

Junior – No me dejes

L'any 1964 Antonio Morales que ja havia deixat a Los Pekenikes sent substituït per Juan Pardo, amb el qual coincidiria posteriorment a Juan y Junior i abans a Los Brincos, gravaria com Junior un primer disc en solitari, un EP editat per Philips, del que us hem seleccionat la cançó que compartirem ara i en el qual també es van incloure “Quiero que me quieras” de The Searchers, “Por ese amor” i “Is the girl in your heart” que en la seva versió original va gravar i va portar a l'èxit Cliff Richard i que Junior canta en anglès. Aquesta cançó que estem escoltant és la versió que va realitzar del "Bad to me", un tema escrit per John Lennon que The Beatles no gravarien i la hi va cedir a Billy Kramer & The Dakotas. La veritat és que aquest disc no va tenir continuïtat ja que  Junior es va incorporar finalment a Los Brincos, però avui en dia és una peça de col·leccionisme i tot un document històric en la carrera d'aquest personatge del pop espanyol, encara que després del trencament de Juan y Junior i tornar a gravar pel seu compte de nou l'any 1969, la seva carrera en solitari no va aconseguir les metes esperades i finalment al 1976 va abandonar la seva trajectòria professional com a cantant per passar a portar els assumptes artístics de la seva esposa, la recordada Rocío Durcal, amb qui es va casar el 15 de gener de 1970 (la foto es del casament). Antonio Morales va néixer a Manila, Illes Filipines, el 10 de setembre de 1943, en plena 2a Guerra Mundial, va morir a Madrid el 15 d’abril del 2014 i per cert, també va tocar amb Los Jumps.

Kroner’s Dúo – Personalidad

Recordant a Tony Ronald que ens va deixar al mes de març del 2013, ara us portem el seu primer duet i aquesta versió del “Personalidad” que va ser un tema del mexicà Germán Valdés, conegut com Tin Tan que la cantava a la pel·lícula "El Violetero". Tony Ronald va gravar primer en solitari, però després va crear el Kroner’s Dúo amb el basc José Luis Bolívar, si be creiem que sols van gravara dos o tres EP’s. Més tard l’holandes formaria Tony & Charlie i finalment es va llençar ja definitivament en solitario, si bé abans va crear Tony Ronald y sus Kroner's, recuperant el nom del duet que de fet era el cognom de la seva mare. En aquest disc la peça estrella era “Jóvenes”, peró també es van incloure “Tutti Fruti” que és un clàsic de Little Richard, un tema que va tindre problemes als Estats Units degut al títol, i “Las campanas me llamaban”. Tony Ronald, productor, compositor, guitarra i cantant de veritable nom Siegfried Andre den Boer  Kramer, ens va deixar el 3 de març del 2013, a l'Hospitalet de Llobregat, tenia 72 anys d'edat i pràcticament tota la seva vida podem dir que la va passar aquí a Catalunya ja que va arribar amb els vint anys tot just complerts, recent acabada la mili. Tony Roland va ser un dels grans cantants de pop en els 70, gràcies a cançons com "Dejaré la llave de tu puerta", "Lady Banana" i sobretot "Help", però la seva carrera va començar a principis dels 60. Havia nascut a Arnhem, Països Baixos, un 27 d'octubre de 1941 i durant molts anys va residir a Castelldefels, a la zona de la Pava. Va estar casat amb July, de la qual es va divorciar i a la que Los Diablos van dedicar la cançó "Oh July" i des de feia anys estava casat amb Mariló Domínguez.

Los Ídolos – No puedes comprar mi amor

Ara i en el programa d'avui, escoltarem una cançó delse Beatles que ens porten Los Ídolos, una banda de transició que després de gravar tres EP's es va reconvertir a The Canaries i aquests després serien Los Canarios, la millor banda de soul espanyola de tots els temps al costat de Conexión i Doble Dinamita. El cantant i guitarra de Los Ídolos va ser Eduardo Bautista, el que va ser polémic president del SGAE. La història comença l’any 1961, quan Teddy crea Los Diablos del Rock en la seva Gran Canària natal, al costat de José Manuel (baix), Germán Pérez (guitarra solista) i Tato Luzardo (bateria). Després van canviar al baixista per Rafael Izquierdo i passarien a ser Los Ídolos ja que diables havia molts en el territori musical espanyol i s’en van anar cap a Madrid, però veient que la cosa no rutllava es van venir a Barcelona i van fitxar per Belter. Van gravar al Casino de l'Aliança del Poble Nou amb la  bateria embotida en una llotja per fer acallar el seu so i tot en directe, d'una tacada i sense públic, això si. La reverberació de les veus es va fer als lavabos, on hi habia eco natural. Los Ídolos en els seus tres EP’s van versionar cançons de Beatles, Searchers i Gerry and the Pacemakers cantat-les en anglès i castellà. També van gravar un tema composat per Teddy Bautista "Toma mi mano" que és el seu debut com a compositor i que escoltarem un altre dia. Es trobana en el mateix disc, un EP, del que us treiem aquesta versión d’un éxito dels Beatles i que també va incloure “Amor vedadero” i “No desperdicies mi amor”. A Catalunya van ser descoberts per un empresari nord-americà anomenat Dudley Cooper que els va proposar marxar-se al seu país i ells van recollir els estris i se'n van anar a les USA's aquestes de les barres i estrelles, convertits en The Canaries, gravan allà un LP. Aquest tema és del 1964, any en què van gravar els seus tres únics discos. Totes les cançons que van gravar Los Ídolos es van recollir en un CD editat a l’any 2004.

Mike & The Runaways – Corazón lleno de mal

Els mallorquins Mike & The Runaways van gravar a Hamburg i en directe dos discos, un d'ells sota el nom de The Beat Mixers i el segon com Mike Rat & The Runaways. Mike & The Runaways van ser un d'aquells grups que al costat de Los Salvajes, Los Atila, Javaloyas i Los Huracanes, van voler mamà directament de les fonts europees del rock i en els 60's va anar a la vasta xarxa de clubs que van sorgir al país germànic i al qual van acudir fins als Beatles on aixó del rock es podia apendre de veritat i cap allà s’en van anar els mallorquins. Val a dir que Pablo Sanllehí, el batería, era de Barcelona. A Espanya, van gravar 2 EP's, en un d'ells trobem una bona versió de aquest tema composat per Jeff Beck i que van portar a l'èxit The Yarbirds. Curiosament en aquest EP publicat per EMI-Regal l’any 1965, dues de les cançons tenen a Mike (a la foto) com a solista, però en les altres dues només fa cors, el cantant si no ens equivoquem va ser Tony Obrador que ja es mort, al costat dels seus companys fen veus, el problema era que aquestes dues cançons es van gravar en castellà i Mike no aconseguia vocalitzar correctament dues paraules seguides, de fet ancara avui en dia li costa i molt parlar un castellà una mica comprensible. Mike & The Runaways es van crear a Mallorca i es van anomenar inicialment Lom & The Cris i eren el cantant Lucio San Eugenio al costat dels guitarres Tony Obrador i Florencio Pascual, Miguel Vicens al baix i Pablo Sanllehí a la bateria. Quan van marxar-se a Alemanya el cantant és diu que “se rajó” tot just arribar i van haver-se de buscar-s’en un altre, així van contactar amb l'alemany Mike Rat Kogel que ja havia gravat un single com a solista i un altre amb el grup Michael & Firebirds. Després de la dissolució del grup amb milis pel mig, uns van passar a Los Bravos i altres s'incorporarien posteriorment a Zebra. Finalment Mike també va deixar a Los Bravos i es va llençar com Mike Kennedy.

Hermanas Ros – Un eterno amor

Sorgides a Catalunya, les Hermanas Ros van gravar uns quants discos a finals dels seixanta i aquesta cançó us l'hem tret d'un single que es va publicar l'any 1967 a través del segell Columbia, però es tracta de la versió que ens fan del tema "Everlasting love" del grup britànic Love Affair i de la qual es van realitzar unes quantes versions a Espanya en aquella época, entre elles una de molt bona a carrec de Los 4 Ros i també Los Javaloyas i Bruno Lomas. A la cara A es trobava la cançó "Amor de verano", en tots dos temes s'acompanyen per una orquestra. Les Germanes Ros van començar gravant en català per al segell Edigsa, sota el nom artístic Germanes Ros, però no van trigar a passar-se al castellà, canviant de casa de discos i castellanitzant el seu nom, tot i que hem dereconèixer que la seva discografia no és massa abundant. Posteriorment Carme i  Montserrat Ros s'incorporarien al grup Estel, integrat també per gent de Symbolo i en el qual creiem va participar el Mestre José María Bardagí, publicarien un disc l'any 1972 o potser va ser al 73, amb cançons nadalenques. Les Germanes Ros també es van dedicar a fer cors en moltes gravacions, nosaltres recordem ara la seva participació a l'àlbum “A Catalunya” de Luis Aguilé i en el qual també va posar veus l'amic Antoni Duran. Carme i Montserrat Ros així mateix van formar part, com a cantants, de la Janio Marti Orquestra i Cors, encara que no us podem dir entre quins anys.

Los Íberos – Isabel

Ja a l'any 1972 Los Íberos van publicar un single amb “Mañana” a la cara A, una versió del tema dels The Bay City Rollers i aquesta cançó "Isabel" a l'altra banda que va ser una composició d'Adolfo Rodríguez, component de Los Íberos i Johnny Galvao, el que va ser líder de grup Os Duques. Seria el seu penúltim disc ja que després d'editar el single "Maria, Tobias y John" l’any 1973, es desfan. Los Íberos van ser un grup d'extrema qualitat musical i vocal i que van enregistrar una part important de la seva discografia en anglès i gravant als estudis de la DECCA a Londres. Es van conèixer a Torremolinos l’any 1966, quan actuaven al Top Ten Club fent verions de grups d’aquella época i eren Adolfo Rodríguez, natural de Ponferrada a la guitarra rítmica i veu, els malaguenys Diego Cascado a la bateria i Enrique Lozano a la guitarra solista i més endavant substituït a causa d'una malaltia, pel madrileny Anselmo José Fernández i un d'Almeria que es deia Cristóbal de Haro al baix que seria substituït al seu torn més tard per Carlos Attias. Van debutar amb un single publicat l'any 1968 amb "Summertime girl", un tema que ja hem escoltat a El Temps Passa... i la música queda. L’any 1969 Los Íberos participen en la pel•lícula d'Iván Zulueta "1, 2, 3 al escondite inglés", junt amb un munt de conjunts espanyols de l’época. Com us deiem l'any 1973, després de publicar el single "Maria, Tobias y John", Los Íberos es desfan, després d’haber treballat sempre amb el segell Columbia. Adolfo Rodríguez s'incorporaria més tard al primer supergrup de la música espanyola Cánovas, Rodrigo, Adolfo y Guzmán, als que es coneixia com CRAG. Cristóbal de Haro s’aniria a Los Puntos substituïn a José Belmonte, després s’en va a Frenos i Enrique Lozano va treure un disc en solitari.

Los Javaloyas – Don Simon

Aquest tema era una versió del èxit del grup nord-americà 1910 Fruit Gum Company, una banda englobada dins del boublegum pop creat pels productors Kassenetz & Katz i val a dir que ells i els Ohio Express eren els màxims exponents del génere als Estats Units. La cançó originalment es va titular "Simon says", però com cantaven en anglès, només ens vem assabentar que es tractave d’un nou ball quan ens la van versionar al castellà Los Javaloyas en aquest single que va ser publicat per EMI l’any 1968. A l'antre cara es trobava una versió de "Honey" de Bobby Golsdboro, una de les grans balades de finals del seixanta. La veritat es que tot i que es deia que Los Javalotas eren mallorquins, aixó no era cert del tot, ells és van crear a Valencia, d’on era José Luis Pérez Javaloyas, fundador i líder de la banda.Los Javaloyas eren un dels grups més veterans d'estat i es van fundar l’any 1952 a Valencia, pero Luis Pérez Javaloyas es va establir a Mallorca anys més tard i allí va reestructurar el grup. La formación més  estable va ser l’integrada per Rafael Torres amb l'acordió, guitarra, piano i baix, Serafín Nebot cantant, saxo i clarinet, Tony Cobas a la guitarra, contrabaix i trompeta, Antonio Felany cantant, bateria i trompeta i José Luis Pérez Javaloyas que a més de cantar, tocava la flauta i el piano. Los Javaloyas van actuar molt a l'estranger i a Alemanya, concretament a Hamburg, a principis dels anys seixanta, van conèixer i van compartir escenari amb The Beatles, també van ser un dels primers en surtir per actuar en el Nort d’Africa, concretamente i a poc de começar van actuar a Argelia i alló va ser el primer camvi de components ja que degut a la mili, alguns no podien marxar-se fora. Amb membres de la Orquesta Musilandia, José Luis Pérez Javaloyas fa refer el grup i va arrivar la seva étapa més gloriosa. José Luis Pérez Javaloyas, fundador i líder del grup, va morir a Palma als 79 anys, al setembre de 2007, fins llavors estaven en actiu.

La Música que es Feia en Català

Els 4 Gats – Últims records

Resulta curiós, estudiant la carrera musical del cantant nord-americà Bobby Vinton que aquesta cançó fos el seu gran èxit a Espanya, quan la va publicar en els anys setanta i va semblar que ignoréssim el "Blue Velvet" que va ser el seu major hit i ho va publicar a principis dels seixanta, però és que va ser als Estats Units i aquí no ens va arribar fins als recopilatoris de música sesentera editats a partir dels 80. però resulta que molt abans de que la gravés Bobby Vinton, el “Sellado con un beso” fos enregistrat pel grup català Els 4 Gats que la van titular, això si, “Últims Records”. L'explicació és simple, Bobby Vinton va versionar el "Sealed with a Kiss", realmente es tractava d'una composició de Peter Udell i Gary Geld que havia gravat l'any 1960 el grup The Four Voices, al 62 Brian Hyland i l'any 1968 ho farien Gary Lewis and the Playboys. El tema en català a càrrec d'Els 4 Gats es va incloure en un EP publicat per Edigsa l'any 1963 que va ser el seu primer disc i on també es van posar “Sempre em perdo” versió del “I Love You Honey” de John Lee Hooker, “Cla i cat” escrita por Lluís Serrahima i Francesc Pi De La Serra i “Tu parles molt” que és el “Too Much Joe Jones” de Reginald Hall. El guitarra i cantant de Els 4 Gats era Quico Pi de la Serra que el 22 de març de l’any 1962, fa la seva primera actuació dins dels Jutges, acompanyant a Miquel Porter i el 23 d’agost de 1962 va debutà en directe i com cantautor a un concert fet a La Selva del Camp, a Tarragona, cantàn "Les portes". Despres Quico Pi de la Serra se incorporaria a Els 4 Gats amb els que va gravar 3 discos i van actuar en directe en moltes ocasions. Els altres companys eren Artur Boch, Salvador Sansa i Josep Puvill, si bé durant un temps també Josep Maria Paris va formar part del grup. Quan Quico els va deixar per anar-sen a fer el soldat, el seu lloc seria ocupat per Xavier Elies que era des de 1963, el séptim Jutge i com a cantant havia gravat un sol disc “El piset”, l’any 1965. Xavier Elies va morir a causa d’un càncer el 30 de juny de 2010. Els 4 Gats van ser un grup catalá d’efímera vida on destacava un dels seus components, Quico Pi de la Serra (a la foto) que va néixer a Barcelona el 6 d’agost de 1942 i més tard tindrie una bona carrera ja com a cantautor i membre de Els Setze Jutges. Els 4 Gats interpretaven una mena de R & B a la catalana, light i bastant simplista, però ple de bona voluntat i ganes.

Eurogrup – Pot’s sentir-me

Els Eurogrup que inicialment es deien Los Fènix, es van crear a finals de l’any 1966. La veritat és que nosaltres poc recordem ara del Eurogrup, però eren una bona banda que petava bé. Tots eren catalans llevat del bateria Juan Adriano Barras Rojo que va néixer a Madrid l'any 1947 i venia de Los Safem, com el cantant Jaume Miquel, al costat de Víctor Escudé a la guitarra solista, Ferran Barrachina a la rítmica i Joan Salvador que tocava el baix. Ferran els va deixar després del seu primer disc i va ser substituït per Ovidi Gutiérrez amb el qual van gravar el seu segon treball, un single editat l'any 1968. Del primer disc, un EP editat l’any 1967 per Concentric, ja hem escoltat algun tema a El Temps Passa... i la música queda. Aquesta cançó, una versió del "Can you hear me?" de Lee Dorsey, composada per Allen Toussaint que va morir l’any passat a Madrid després d’un concert i que va ser adaptada per Pau Riba, es trobava com a cara B del segon i creiem que últim single del Eurogrup que van treure l’any 1968 a través del segell Concentric, amb “Jo et diré” a l’altre cara quie era de M. Rothe. Ara farem una mica de memoria. L’Eurogrup actuaven bastant a la sala Los Discos Voladores que estava al barri de Gràcia. El bateria Juan Adriano els va deixar per unir-se a Los NO que s'havien reestructurat i en els què també hi havia militat l'amic Antoni Duran, i posteriorment es va crear Los Eurono i a continuació s'incorporaria a Los Pioners substituint el bateria que estava fent la mili. Per cert, Juan Adriano actualment resideix a Menorca i toca habitualment al club de jazz del Casino de Sant Climent i és membre de la Menorca Swing Band. Actualment tres dels membres del Eurogrup resideixen a les Illes Balears.

Els Picapedrers – Ajuda’m

Aquest EP d'Els Picapedrers, publicat per Edigsa l’any 1965, creiem que és l’unic disc que van gravar aquests quatre joves catalans. La cançó es tracta del "Help", una de les més populars de The Beatles i encara que el tema va ser versionat i molt en llengua castellana, no recordem cap altra versió en català, cosa que no vol dir que no és fessin altres, la memòria ja no respon com abans i internet quan es busca informació d'aquest tipus de grups es mostra molt poc generós. Tornant a Els Picapedrers, en aquest mateix disc també versionen el "Ticket to ride" dels de Liverpool titulant-la "Un bitllet ha compra't", "Xarada" que era del film del mateix títol i "Adéu amor". En aquest enregistrament la instrumentació sona al volum degut i el resultat és molt acceptable, és clar que aquest es va publicar amb el segell Edigsa. Creiem que aquest és l'únic disc que Els Picapedrers van gravar.

Acabem aquí la música feta en català, però anirem a un carrer de Barcelona de dubtosa reputació, però molt concorregut

Lone Star – Mi calle

Aquesta cançó gravada el mes de novembre de l’any 1968 i posada a la venda a principis de decembre, és pot calificar com la primera Cançó Protesta del rock espanyol. La lletra, molt dura, ens parla de barris marginals i podríem ubicar-la geogràficament en carrers de l'actual Raval de Barcelona, a la zona de Robadors, Tapias o Conde del Asalto, l'actual Nou de la Rambla, però això és pura especulació per la nostra part. Es tractava d'una composició del grup i es va publicar en un single editat per EMI amb la cançó "Thinkin' of you" a l'altre cara. “Mi calle” es una de les pecés més importants en la carrera dels barcelonins Lone Star, als que avui en dia es coneix el el mon de la música com “La leyenda” i va ser composada per ells. Va ser un dels seus singles que millor es va vendre. Quan es va editar al 1968, Lone Star estava integrat per Pere Gener, Joan Miró, Rafa de la Vega i Enrique López a la bateria que a finals de 1969 seria substituit per Luis Masdeu. La cara B del single va ser composada sols per el guitarrista de Rocafort de Queralt, Joan Miro. La peça va ser regravada per Lone Star en els anys 90, el grup eren en aquell moment Pere Gener i Álex Sánchez que és el guitarrista que va sustituí a Joan Miró i al que Mario coneix de quan va tocar amb una gira de Radio Futura com músic de soport, la resta de músics en la nova grabación van ser de l'estudi de Pere Gener que es diu El 7º de Caballería i es va incloure en un CD publicat l’any 1998 i titulat “Hacia el futuro”. Curiosament, ha sigut l'ultim disc gravat per Lone Star fins el moment. Volem recordar que al Nadal de 1970 els Lone Star es van convertir en l'únic grup espanyol que ha actuat a un portavions nord americà, el JFK, devant de 6 o 7 mil persones entre marineria i oficialitat que s'esperaven un grup de cobla o rumba molt espanyol i es van trobar amb una lliçó de R & B i en angles que Pere el parla perfectamente ja que va estudiar piano amb una beca a Londres, el concert va ser tot un èxit.
La revista Popular 1 va il·lustrar la cançó amb vinyetes

Juan Pardo con su Conjunto - Nila

El gallec Juan Pardo Suárez va néixer a Palma de Mallorca el 11 de novembre de 1942. Es va fer popular quan es va incorporar a Los Brincos, tot i que ja portava anys en el món de la música i havia estat cantant de Los Pekenikes. De fet va començar amb Los Vándalos, després va formar part de Los Telekos i més tard de Los Pekenikes, on va entrar substituint a Antonio Morales "Junior", amb el que més endavant tocaria a Los Brincos i formaria el duet Juan y Junior. Amb Los Pekenikes Juan Pardo va gravar dos EP’s. Curiosament quan es va incorporar a Los Pekenikes i van començar les sessions de gravació, Hispavox no el va voler i ells van haver de tornar a acceptar a Júnior i Juan Pardo va tornar a Los Telekos amb els quals gravaria aquest EP que us portem avui a El Temps Passa... i la música queda i que van signar com Juan Pardo y su Conjunto, en el qual interpretaven dos temes en castellà i dos en anglès, un d'ells amb Juan Pardo emulant totalment a l’Elvis, és “Whole lot of shaki’n goin on”. Una de les cançons cantades en castellà és "Nila" que escoltem ara i que més tard seria regrabada amb nous arranjaments, per Los Brincos, sent una de les seves millors cançons. En el EP també es van incloure “Muñeca rota” i “Cuando un amor se termina”. És clar que tenim una curiositat, un "però" i el nostre però d'avui és que el grup tocava bastant malament i en la gravació van tindre que ser substituïts per una banda d'estudi que estava gravant allà al costat, ni més ni menys, com diu el Quimet que per Los Relámpagos.

Los Cherokees – Bella durmiente

Creiem que Los Cherokees eren de Barcelona perquè a Mario li sona haver-los vist en directe i no es tracta de que els confungues amb Los Cheyenes, aquells de les llargas chollas. Aquest tema que compartirme ara a El Temps Passa… i la música queda, era un clásic composat l’any 1864 per Stephen Foster i versionada ja en el segle XX per Bing Crosby, Roy Orbison i The Beatles, entre altres, amb el títol "Beautiful Dreamer" i que va ser el gran èxit dels Billy J. Kramer & Dakotas. La cançó es trobava en un EP publicat per Belter l’any 1964 i on també hi eren "No volverás a llorar por mi” que es el "I've cried my last tear over you" de Chris Rayburn, “Ya lo ves" que es tracte de la seva versió del "Tell me when" dels The Applejacks i "Go away". Los Cherokees eren quatre joves, encara que la seva trajectòria no és actualment gaire recordada. Un dels components recordem que era Rafael Ponch i després sería un dels fundadors dels barcelonins Estudis Gema-2, però en el grup també trobàvem a Luis Minguella (baix), Carlos Sabat (bateria) i Antonio Silvestre (orgue i vibràfon). Per cert, no els hem de confondre amb un grup de reggeton sorgit en els 90 i que també es fan dir Los Cherokees.

Los Cheyenes – Siguiendo al sol

Ja que parlaven d’ells, anem a escoltar-los. La banda amb les cholles més llargues del pop-rock espanyol dels seixanta van ser els barcelonins Los Cheyenes que qualitat musical, el que es diu qualitat musical no és que la tinguessin en excés, però s’ho van muntar molt bé mentre van funcionar, encara que al final van acabar tallant-se la cabellera. Fins i tot van ser vetats a Televisió Espanyola degut als seus cabells i els hi van dir que o es pelaven o no hi sortirien i no van surtir per la petita pantalla. També es deia que tenien la amplificación més potente d’aquells anys, la qual cosa els hi va portar problemas en les seves actuacions. Aquest tema es trobava com a cara B del single amb "Borrachera" a la cara A i que al costat de "Válgame la Macarena", ambdues imposades per la seva discogràfica, van ser les seves cançons més populars, tot i que les dues són veritables horterades, es clar que en aquesta grabació el líder Roberto Vercher, es trovaba fent el soldat i no hi va participar. No obstant això Los Cheyenes van ser una gran banda del que avui es diria "música garatge" i oferien molt més, com podreu comprovar-ho escoltant "Siguiendo al sol" que val a dir es una bona cançó. Van passar amb les seves maquetes per un grapat de discogràfiques, sent rebutjats en totes, finalmente van gravar per el segell RCA i aquest single, l'últim que van publicar, es va editar l’any 1967, quan eren cinc i les cholles eren mes discretes, despres es van desfer. Originalment eren els germans Roberto Vercher (cantant i guitarra solista) i Joselín Vercher (baix i cors), José María Garcés (guitarra rítmica i cors) i Ramón Colom (bateria). Mario té una anècdota per explicar d'ells que diu ja ha comptat en diverses ocasions, va succeir quan treballava com a aprenent a la serralleria del Sr Roca, al carrer Jaume Roig de Sants. Alli es trovaba Mario un bon dia ajupit, soldant a l'elèctrica, pel vidre de la màscara va veure el reflex de quatre "noies" i ell es va aixecar a poc a poc, tot vacilón, dient-li al seu cap "Home Sr Roca! Vaja noies més maques que passen pel taller..." la sorpresa va ser quan al donar-se la volta cap a "elles", va comprovar que es tractava dels Cheyenes. Aquell dia van estar a punt de palpar-li la cara ben palpada.

Los Mustang – Ven mi amor

Durant els anys seixanta el disc en format EP, és a dir, quatre cançons, va ser indiscutiblement el Rei a Espanya, a poc a poc el single va prendre protagonisme i el va anar desplaçant. Aquest tema que us hem seleccionat per compartir amb tots els oïdors, oidoras per concloure el programa d'avui, es trobava a l'últim EP que van publicar Los Mustang, a partir d'aquell moment ja només editarien singles i algun que altre LP. En aquest disc, editat pel segell EMI l'any 1968, també es va incloure “La Leyenda de Xanadú” dels britànics Dave Dee, Dozy, Beacky, Mick & Tich, “Lady Madonna” de The Beatles i “Jennifer Eccles” que era de The Hollies, una cançó que originalment estava dedicada a la cantant Marianne Faithfull i s'havia de dir així, finalment no es van atrevir i el grup d'Allan Clarke van canviar el títol. Un dels millors grups versioners dels anys seixanta, al costat dels Javaloyas i Los Catinos, van ser Los Mustang i l'únic conjunt de la seva època que va mantenir la formació original fins a la seva dissolució l'any 2000. Los Mustang quan van començar eren un grup instrumental i sols eren tres nois del Poble Sec, van participar en el concurs “El show de las 2” que presentava Joaquín Soler Serrano, la segona posició creiem que va ser per Los Sírex. Allà van coneixer a Santi Carulla i Tony Mier que eren components de Los Sírex i s’en van passar a Los Mustang. Val a dir que els Mustang són l'única banda de pop dels seixanta que fins a la seva dissolució l'any 2000 van mantindre els mateixos components originals. Los Mustang eren Santi Carulla, Tony Mier, Marco Rosi, Tony Mercadé i Miguel Navarro i van ser un dels millors i més venedors grups del Estat, entre 1964 i 1970 cap disc senzill o EP de Los Mustang va vendre menys de 25.000 exemplars, arribant a 130.000 amb el "Submarino amarillo". Per cert, Marco Rosi que va ser el compositor dels pocs temes propis que van gravar, va ser el delegat de la Mitsubishi a Catalunya, a la seva divisió d’aparells de vídeo i va morir el 17 de maig del 2015 a Figueres, on vivia, ell va ser el compositor de les 16 cançons propies que Los Mustang van gravar al llarg de la seva carrera.

Conclou El Temps Passa… i la música queda i nosaltres toquem el dos, però abans us deixem en companyia de totes les emissores per les que sortim a les ones o via internet, si t’el descarregues del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs de les emissores que ho permeten. Sóm Quimet Curull i Mario Prades i ens retrobarem de nou la setmana que ve.

Quimet Curull i Mario Prades

Dos tronats que encara tenen il·lusió per viure i compartir música i records amb tots vosaltres

No hay comentarios:

Publicar un comentario